Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 58 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Ekania Widyasari
Abstrak :
Penyebab utama kerusakan pada rotating machinery adalah unbalance khususnya yang terjadi pada bidang rotor yang berbeda. Kebutuhan yang besar pada untuk mengeliminir unbalance pada berbagai industri, khususnya industri pembangkit listrik, tidak diiringi dengan pengetahuan dan keterampilan tentang balancing secara baik. Penelitian ini ditujukan untuk dapat menghasilkan suatu multiplane balancing machine yang dapat membalans rotor yang memiliki diameter maksimum 160 mm, dengan diameter jurnal antara 20 mm sampai 150 mm, panjang maksimum keseluruhan 450 mm dan berat maksimum 70N sehingga dapat digunakan dalam kegiatan pendidikan dan penelitian di instansi akademik ataupun kebutuhan industri. Multiplane balancing machine ini terdiri dari kotak kontrol, base, cradle, motor 12 volt DC, transduser accelerometer, stroboskop dengan range frekuensi 8-16 Hz dan tegangan 12 volt yang tersambung dengan data akuisisi NI 9234 dan NI cDAQ 9174 serta instrumentasi virtual platform NI LabView 2010. Proses balancing dilakukan melalui pembacaan amplitudo dan beda fase serta analisis penjumlahan vektor untuk mengetahui besar dan lokasi massa counter balance yang selanjutnya proses dimasukkan dalam SOP. Multiplane balancing machine dapat membalans rotor hingga amplitudo getaran memenuhi kualitas G1 dalam ISO 1940, yang jauh memenuhi standar secara umum di industri yaitu grade G2.5. ......The main cause of damage in rotating machinery is particularly unbalanced rotor that occurs in different planes. Great need to eliminate the unbalance in various industries, particularly power generation industry, is not accompanied with the knowledge and skills of balancing. This study aimed to produce a multiplane balancing machines that can balance the rotor which has a maximum diameter of 160 mm, with diameters between 20 mm journals to 150 mm, the maximum overall length of 450 mm and a maximum weight of 70N so that it can be used in educational and research activities at the institution academic and industrial needs. Multiplane balancing machine consists of a control box, base, cradle, 12 volt DC motors, displacement transducers, stroboscopes with a frequency range of 8-16 Hz and a voltage of 12 volts is connected to the data acquisition NI 9234, NI cDAQ and virtual instrumentation platform NI LabView 2012 . Balancing is conducted through a process of reading the amplitude and phase difference of the vector sum analysis to determine the mass and location of the counter balance which will be included as standard operation procedure. Multiplane balancing machines can balance the rotor vibration amplitude to meet the ISO 1940 quality G1, which far meet the general standards in the industry grade G2.5.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2013
S47030
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Hamonangan, William
Abstrak :
ABSTRACT
Penyebab utama kegagalan dalam memutar mesin terutama rotor yang tidak seimbang yang dapat terjadi di berbagai pesawat. Proses untuk memperbaiki masalah ketidakseimbangan dalam mesin turbofan Tekanan Tinggi (HPC) dengan mesin keseimbangan biasa masih tanpa kemampuan untuk memprediksi keseimbangan yang diperlukan. Mesin seperti itu hanya menentukan hasil ketidakseimbangan pada 2 bidang referensi, yaitu tahap kompresor 2 dan 9 pesawat. Oleh karena itu, proses penyeimbangan membutuhkan waktu lama karena penentuan bobot penyeimbang serta lokasi dilakukan dengan trial and error berdasarkan pengalaman operator. Sebuah perhitungan analisis keseimbangan multiplane dikembangkan pada platform Matlab (Matrix Laboratory) untuk menjadi prosedur tambahan yang mendukung sebelum pemasangan bobot penyeimbang. Dengan menggunakan Matlab Graphics User Interface (GUI), perangkat lunak aplikasi ini menjadi user friendly bagi operator yang bisa mendapatkan hasil sebagai posisi ketidakseimbangan dan massa dengan memasukkan hasil ketidakseimbangan dari mesin penyeimbang biasa. Perangkat lunak tambahan offline ini dikembangkan untuk melakukan penghitungan analisis analitik hanya dalam beberapa menit. Selain itu, prosesnya diharapkan dapat meningkatkan waktu pemasangan dan keakuratannya juga.
ABSTRACT
The main cause of failures in rotating machinery is particularly unbalanced rotor that could occurs in different planes. Process to correct the unbalance problem in High Pressure Compressor (HPC) turbofan engine with ordinary balancing machines still without the capability to predict the counter balances needed. Such machines only determine the unbalance resultants on 2 reference planes, i.e. compressor stage 2 and 9 planes. Therefore, the balancing process take a long time to accomplished since the determination of the counterbalance weights as well as their locations are done by trial and error based on the operators experiences. A multiplane balancing analysis calculations were developed on Matlab (Matrix Laboratory) platform to be a supporting additional procedure prior the counter balance installation. By using Matlab Graphics User Interface (GUI), this application software becomes user friendly for the operator who could get the results as the unbalance positions and their magnitudes as well by input the unbalance resultants from the ordinary balancing machine. This offline auxiliary software was developed to perform balancing analytics calculations in only a few minutes. Moreover, the process are expected to improve the installation time and the accuracy as well.
2018
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
David Natanael
Abstrak :
Penggunaan Load Balancing pada aplikasi E-Voting memberikan hasil performa yang effisien untuk hasil test GET (download) dan hasil yang tidak effisien untuk hasil test POST (upload). Dengan menggunakan Load Balancing, angka yang diperoleh untuk throughput sebesar 750kbps. Pada test POST membutuhkan proses read dan write, throughput yang diperoleh kurang dari 2kbps. Pengukuran POST mendapatkan hasil yang tidak efisien dikarenakan penggunaan content server secara virtual (3 server pada satu machine). Algoritma Least Current Request menunjukkan performa terbaik dibandingkan dengan 3 algoritma lainnya, yaitu Least Response Time, Weighted Round Robin, dan Weighted Total Traffic. Kinerja Load Balancing tidak hanya dipengaruhi oleh jumlah paket data yang diakses, tetapi juga proses request apa yang dilakukan. Solusi terbaik adalah, Load Balancing diimplementasikan dengan menggunakan mesin yang memiliki spesifikasi yang tinggi pada database server dan setiap server pada server farms tidak dijalankan secara virtual. ......The use of Load Balancing in the E-Voting application gives an efficient result for the GET (download) test, and an inefficient one for the POST (upload) test. Using Load Balancing, the resulting throughput is 750 kbps. The POST test needs read and write processes, making the resulting throughput less than 2 kbps. The POST test obtained inefficient results because the uses of content server virtualy (3 servers in one machine). Least Current Request algorithm shows the best performance compared to the other three in the measurement, which are Least Response Time, Weighted Round Robin, and Weighted Total Traffic. The performance of Load Balancing not only influenced by the numbers of data packet accessed, but also by the request process. The best solution is to implement Load Balancing on a high specification system on the server database, with no virtual machines for the servers
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2013
S46517
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Faizal Fajar Nurroji
Abstrak :
[ABSTRAK
Perkembangan ekonomi politik di kawasan Asia Pasifik yang semakin dinamis berdampak pada lahirnya beberapa institusi ekonomi regional baru, termasuk salah satu yang menarik perhatian adalah Trans Pacific Partnership. Sebagai instutusi yang disponsori oleh AS, TPP diproyeksikan sebagai high level FTA yang tidak sekedar mencakup kesepakatan terkait perdagangan dan investasi namun juga isu-isu lain yang lebih kompleks seperti perlindungan hak cipta (IPR), perlindungan hak buruh, kompetisi terkait Badan Usaha Milik Negara, dan beberapa isu-isu lain dengan standard yang cukup tinggi. Dengan persyaratan seperti ini, maka menjadi menarik ketika Vietnam memutuskan untuk bergabung ke dalamnya. Setidaknya ada dua faktor yang membuat keanggotaan Vietnam dalam TPP menjadi menarik untuk dianalisa lebih lanjut, yang pertama adalah kedekatan antar Vietnam dengan Tiongkok yang selama ini terbangun, serta kemampuan Vietnam sebagai negara berkembang dalam memenuhi syarat-suarat tinggi yang sedang dirundingkan oleh TPP. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui faktor-faktor utama penyebab bergabungnya Vietnam ke dalam TPP. Adapun penelitian ini menggunakan metode kalitatif dengan pengumpulan data melalui studi pustaka dan wawancara baik langsung maupun tidak langsung kepada beberapa pihak yang terkait dengan keanggotaan Vietnam dalam TPP.
ABSTRACT
The development of Asia Pacific's political economy which has impacted on the birth of several new institutions, including Trans Pacific Partnership. As institution which sponsored mainly by the United States, TPP is projected as high level FTA since it covers not only common issues like trade and investment, but also other issues such as Intellectual Property Right, labor right protection, competition related to State Owned Enterprise, and other other high level issues. Based on these facts, it is interesting when Vietnam finally decide to join TPP. There are at least two factors which made Vietnam membership in TPP is interesting to be analyzed, first is about its close relation with China, and second is Vietnam's ability in achieving the high standard regulations set by TPP. This research aims to find out main factors which cause Vietnam to join TPP. This research uses qualitative method and literature study as well as direct or indirect interview in collecting data process, The development of Asia Pacific’s political economy which has impacted on the birth of several new institutions, including Trans Pacific Partnership. As institution which sponsored mainly by the United States, TPP is projected as high level FTA since it covers not only common issues like trade and investment, but also other issues such as Intellectual Property Right, labor right protection, competition related to State Owned Enterprise, and other other high level issues. Based on these facts, it is interesting when Vietnam finally decide to join TPP. There are at least two factors which made Vietnam membership in TPP is interesting to be analyzed, first is about its close relation with China, and second is Vietnam’s ability in achieving the high standard regulations set by TPP. This research aims to find out main factors which cause Vietnam to join TPP. This research uses qualitative method and literature study as well as direct or indirect interview in collecting data process]
2015
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Muhammad Aditama
Abstrak :
Penelitian ini dilatarbelakangi oleh adanya transformasi pelayanan publik menuju Polri yang Presisi khususnya terkait perwujudan SDM yang unggul di era Police 4.0 yang dilaksanakan oleh Satuan Lalu Lintas Polresta Mamuju yang belum optimal. Masih ditemukan banyaknya pelanggaran yang dilakukan oleh anggota baik terkait dengan pungli maupun tidak professional dalam bertugas. Selain itu, juga masih banyaknya keluhan masyarakat terkait dengan kinerja Satuan Lalu Lintas Polresta Mamuju. Berdasarkan persoalan tersebut, penelitian ini ditujukan untuk menganalisa bentuk integritas personel, kompetensi personel serta balancing integritas dan kompetensi Satuan Lalu Lintas Polresta Mamuju dalam mewujudkan Polri yang Presisi. Pisau analisis dalam penelitian ini adalah teori keseimbangan, teori integritas, teori kompetensi, teori manajemen stratejik serta komsep Polri Presisi. Jenis penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan pendekatan eksploratif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa bentuk integritas Satuan lalu Lintas Polresta Mamuju dalam mewujudkan Polri yang Presisi yakni berkomitmen tinggi untuk tidak KKN, jujur, bersikap adil, bekerja sesuai SOP, serta tidak menyalahgunakan wewenang dan jabatan. Adapun kompetensi yang dimiliki personel yakni pengetahuan terkait UU No. 22 Tahun 2009, keterampilan teknis pada bidang lalu lintas serta memiliki sikap dan perilaku yang professional, akuntabel dan bertanggung jawab. Strategi dalam membentuk balancing integritas dan kompetensi dapat ditempuh dengan melakukan reformasi birokrasi dalam mewujudkan SDM Polri yang unggul di era Police 4.0, memanfaatkan teknologi informasi sebagai sarana transfer knowledge, etika dan integritas dari role model kepemimpinan, memperkuat sistem operasional prosedur melalui kerjasama dengan lembaga pendidikan di luar Polri, serta melakukan pembenahan, perbaikan dan peningkatan kinerja berdasarkan dorongan semangat dari remunerasi dan control sosial. ......This research is motivated by the existence of a transformation of public services into a Precise Police, especially related to the realization of superior human resources in the Police 4.0 era carried out by the Mamuju Police Traffic Unit which has not been optimal. There are still many violations committed by members, both related to extortion and not being professional in their duties. In addition, there are still many public complaints related to the performance of the Mamuju Police Traffic Unit. Based on these problems, this research is aimed at analyzing the forms of personnel integrity, personnel competence and balancing the integrity and competence of the Mamuju Police Traffic Unit in realizing a Precision Police. The analytical tools in this study are the theory of balance, the theory of integrity, the theory of competence, the theory of strategic management and the concept of Precision Police. This type of research is a qualitative research with an exploratory approach. The results of this study indicate that the form of integrity of the Traffic Unit of the Mamuju Police Traffic Unit in realizing a Precision Police is a high commitment not to KKN, being honest, being fair, working according to SOPs, and not abusing authority and position. The competencies possessed by personnel are knowledge related to Law no. 22 of 2009, technical skills in the field of traffic and have a professional, accountable and responsible attitude and behavior. Strategies in establishing a balance of integrity and competence can be pursued by carrying out bureaucratic reform in realizing superior Polri human resources in the Police 4.0 era, utilizing information technology as a means of transferring knowledge, ethics and integrity from leadership role models, strengthening operational procedures systems through collaboration with educational institutions in outside the National Police, as well as carrying out reforms, improvements and performance enhancements based on encouragement from remuneration and social control.
Jakarta: Sekolah Kajian Stratejik dan Global Universitas Indonesia, 2023
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Abstrak :
Balancing individual and collective interests is the challenge in Indonesia and in Australia, where the challenge is (a) to enable decentralised involvement in decisions to enhance a sense of attachment to an inclusive democracy and (b) achieve careful evidence based policy to guide the use of resources for the common good
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Kalamullah Ramli
Abstrak :
In recent years, there is a significant increase on the demand of multimedia services. The use and delivery of various multimedia applications, collectively and continuously, creates increasing demand on network bandwidth. However, in most of the countries, the available bandwidth capacity remains very limited Majority users living in these regions are having difficulties to access such applications. A solution to this problem is by embedding the capability to dynamically change the format of bandwidth-intensive multimedia applications to a more efficient one into the network. The process which alters multimedia application from one format to another format is known as Transcoding. For example, cinepak format requiring high bandwidth is transcoded into lower format such as example H263. Since transcoding process is very demanding in terms computing resources, load balancing strategy in a newark environment heaps to share the load among the transcoder processor; and in turn, improves throughput and efficiency. This paper describes the implementation and analysis of applying transcoder with load balancing mechanism in a video streaming environment. Three load balancing algorithms are considered and real tests using various video and audio formats are performed in this environment. Eventhough the load balancing strategy improves the performance of the system, we still find that as the number processes increases the ability to deliver multimedia applications through transcoding process decreases. Moreover, we also conclude that our system still poses scalability problems and therefore further work is required.
2005
JUTE-19-3-Sep2005-218
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Diana
Abstrak :
PT Takeda Indonesia merupakan industri farmasi di Indonesia yang telah memproduksi berbagai jenis obat-obatan dan produk kesehatan lainnya. Salah satu produk di PT Takeda Indonesia yang memiliki tingkat penjualan yang tinggi pada kategori produk suplemen adalah tablet vitamin C. Salah satu inovasi yang dilakukan PT Takeda Indonesia untuk meningkatkan nilai ekonomis pada proses pengemasan tablet vitamin C adalah dengan mengganti kemasan sekunder yang sebelumnya menggunakan stiker logo menjadi perforation line dengan model auto lock. Penghilangan penggunaan stiker logo ini dapat berpengaruh pada beberapa aspek pada proses pengemasan. Oleh karena itu, diperlukan kajian terhadap pengaruh perubahan kotak karton sebagai kemasan sekunder tablet Vitamin C terhadap keseimbangan lini dan aspek-aspek lain agar proses produksi. Dari hasil kajian yang sudah dilakukan, perubahan desain kotak karton sebagai kemasan sekunder akan menyebabkan perubahan formasi pada line balancing, berkurangnya biaya pembelian stiker logo, dan berkurangnya jumlah pekerja dalam satu lini pengemasan. Namun diperlukan uji coba terhadap pengemasan menggunakan desain kotak karton yang baru dan diperlukan perbandingan efektivitas dan efisiensi sebelum dan sesudah penerapan desain kotak karton produk vitamin C yang baru. ......PT Takeda Indonesia is a pharmaceutical industry in Indonesia that has produced various types of medicines and other health products. One of the products at PT Takeda Indonesia that has a high level of sales in the supplement product category is vitamin C tablets. One of the innovations made by PT Takeda Indonesia to increase the economic value of the vitamin C tablet packaging process is to replace the secondary packaging which previously used a logo sticker. become a perforation line with an auto lock model. Eliminating the use of this logo sticker can affect several aspects of the packaging process. Therefore, it is necessary to study the effect of changing carton boxes as secondary packaging for Vitamin C tablets on line balance and other aspects of the production process. From the results of studies that have been carried out, changes in the design of carton boxes as secondary packaging will cause formation changes in line balancing, reduced costs for purchasing logo stickers, and reduced number of workers in one packaging line. However, it is necessary to test the packaging using the new carton box design and to compare the effectiveness and efficiency before and after implementing the new carton box design for vitamin C products.
Depok: Fakultas Farmasi Universitas Indonesia, 2023
PR-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Seno Setyo Pujonggo
Abstrak :
Penelitian dalam tesis ini dimaksudkan untuk mengidentifikasi faktor-faktor yang menyebabkan Rusia dan China memilih strategi Balancing dengan membentuk SCO terhadap ancaman yang diberikan Amerika Serikat di Asia Tengah. Metode penelitian dalam penelitian ini mengambil bentuk penelitian eksplanatif karena bertujuan untuk menganalisa dan mengidentifikasikan faktor-faktor ancaman yang menyebabkan Rusia dan China membentuk SCO di Asia Tengah.Berdasarkan teknik pengumpulan data, penelitian ini merupakan studi dokumen atau literatur. Kerangka pemikiran yang digunakan dalam tesis ini adalah teori milik Stephen M. Walt, yaitu Balance of Threat guna menganalisis level ancaman yang diberikan Amerika Serikat di Asia Tengah. Level ancaman tersebut terdiri dari Aggregate power, Proximate Power, Offensife Power dan Offensive Intention. Temuan di dalam penelitian ini menyimpulkan bahwa faktor-faktor yang menyebabkan Rusia dan China melakukan strategi Balancing terhadap ancaman Amerika Serikat di Asia Tengah adalah makin dekatnya kemampuan menyerang dari NATO karena perluasan keanggotaan NATO yang mengarah ke Eropa Timur dan berbatasan langsung dengan Rusia (Proximate Power). Dengan bertambahnya keanggotaan NATO dan makin dekatnya jarak menyerang NATO ke Rusia menyebabkan Rusia terancam akan pengaruhnya di Asia Tengah secara politik dan militer. Dalam sektor ekonomi, keinginan AS untuk membangun jalur pipa energy yang langsung menuju ke Eropa tanpa melewati Rusia sangat merugikan Rusia. Yang terakhir, dukungan AS yang diberikan kepada Georgia pada perang tahun 2008 menandakan bahwa AS memberikan sinyal mempunyai kemampuan menyerang yang baik jika perang tersebut harus mengarah pada Rusia.
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2013
T32592
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Mohamad Bayuseno
Abstrak :
[ABSTRAK
VANET adalah sebuah jaringan tanpa infrastruktur yang terdiri dari entitas atau node bergerak yang memiliki perangkat wireless untuk berkomunikasi satu sama lain. VANET memiliki topologi yang dinamis yang disebabkan oleh mobilitas dari node-node pada VANET. Dalam simulasi pada vanet dibutuhkan model mobilitas yang mencerminkan keadaan sebenarnya. Model mobilitas menentukan pergerakan dari entitas/node, bagaimana node bergerak, kecepatan dan percepatan dalam VANET. Untuk mencegah kemacetan di jalan raya dilakukan load balancing/pengalihan arus kendaraan untuk membagi trafik kendaraan, dengan satu jalur jalan raya, kepadatan kendaraan akan sangat tinggi, pada topologi grid map dengan load balancing, kepadatan kendaraan dapat berkurang. Pada simulasi didapatkan penurunan kinerja pada model mobilitas grid map dengan load balancing. Pada load balancing, perubahan topologi yang menjadi lebih besar mengakibatkan penurunan kinerja dari load balacing pada model mobilitas gridmap dengan 19,3% pada delay, 5,08% pada packet delivery ratio dan 5,46% pada throughput dalam paramater AODV dan 0,01% pada delay, 12,70% packet delivery ratio dan 12,73% pada throughput dalam parameter DSDV.
ABSTRACT
VANET is an infrastucture less network that consist of entities or mobile nodes that contain wireless device for communicating each other. VANET has dynamic topology due to node mobility. VANET simulation is need mobility model that reflecting the real situation. Mobility model determines the movement of mobile nodes how their location, velocity and acceleration in VANET. To prevent congestion on the road, grip map topology is use to divide the traffic, with the one lane road map, the vehicles density will very high, with load balance grid map topology the vehicles density will separated to other road. On simulation result we get the decrease performance on the load balacing of grid map mobility model. On the load balancing dynamic topology will cause scalability of the network and impact to performance of mobility model. From simulation, load balancing of grid map mobility model has lower performace than common grid map with 19,3% on delay, 5,08% on packet delivery ratio, and 5,46% on throughput with AODV parameters and 0,01% on delay, 12,70% on packet delivery ratio and 12,73% on throughput with DSDV parameters;VANET is an infrastucture less network that consist of entities or mobile nodes that contain wireless device for communicating each other. VANET has dynamic topology due to node mobility. VANET simulation is need mobility model that reflecting the real situation. Mobility model determines the movement of mobile nodes how their location, velocity and acceleration in VANET. To prevent congestion on the road, grip map topology is use to divide the traffic, with the one lane road map, the vehicles density will very high, with load balance grid map topology the vehicles density will separated to other road. On simulation result we get the decrease performance on the load balacing of grid map mobility model. On the load balancing dynamic topology will cause scalability of the network and impact to performance of mobility model. From simulation, load balancing of grid map mobility model has lower performace than common grid map with 19,3% on delay, 5,08% on packet delivery ratio, and 5,46% on throughput with AODV parameters and 0,01% on delay, 12,70% on packet delivery ratio and 12,73% on throughput with DSDV parameters, VANET is an infrastucture less network that consist of entities or mobile nodes that contain wireless device for communicating each other. VANET has dynamic topology due to node mobility. VANET simulation is need mobility model that reflecting the real situation. Mobility model determines the movement of mobile nodes how their location, velocity and acceleration in VANET. To prevent congestion on the road, grip map topology is use to divide the traffic, with the one lane road map, the vehicles density will very high, with load balance grid map topology the vehicles density will separated to other road. On simulation result we get the decrease performance on the load balacing of grid map mobility model. On the load balancing dynamic topology will cause scalability of the network and impact to performance of mobility model. From simulation, load balancing of grid map mobility model has lower performace than common grid map with 19,3% on delay, 5,08% on packet delivery ratio, and 5,46% on throughput with AODV parameters and 0,01% on delay, 12,70% on packet delivery ratio and 12,73% on throughput with DSDV parameters]
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2015
T44299
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6   >>