Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 11 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Selly Ariyanswari Hanggarini
Abstrak :
ABSTRAK
Penelitian ini membahas mengenai fungsi instant messaging yaitu Slack di dalam komunikasi internal pada perusahaan yang masih dalam fase pengembangan atau rintisan startup yaitu ZEN Rooms Indonesia. Tujuan penelitian ini untuk memaparkan mengenai fungsi instant messaging seperti Slack sebagai media komunikasi internal yang digunakan oleh perusahaan rintisan startup yaitu ZEN Rooms Indonesia. Pada penelitian ini menggunakan paradigma post-positivisme dan pendekatan kualitatif dengan strategi deskriptif. Pengumpulan data dilakukan dengan cara wawancara mendalam dan obersevasi. Triangulasi yang digunakan adalah sumber data primer, data sekunder dan tinjauan literatur. Penelitian menggunakan konsep dari fungsi komunikasi internal Conrad 1985 dengan hasil penelitian menunjukkan dua dari tiga fungsi komunikasi dalam organisasi menurut Conrad 1985 melalui instant messaging yaitu Slack yang terpenuhi dalam komunikasi internal pada perusahaan rintisan startup yaitu ZEN Rooms Indonesia, adalah 1 the command function dan 2 the ambiguity-management function. Fungsi relasional didalam komunikasi internal tidak terpenuhi, dikarenakan media komunikasi instant messaging seperti Slack hanya dapat diakses oleh publik internal perusahaan. Namun selain fungsi komunikasi internal menurut Conrad 1985, dalam penelitian menemukan fungsi membangun hubungan dengan rekan kerja. Penelitian ini juga menemukan bahwa instant messaging seperti Slack berbiaya murah dan sesuai dengan perusahaan rintisan yang memiliki karakteristik limited resource, baik dalam sumber daya manusia maupun keuangan.
ABSTRACT
This research discusses the function of instant messaging such as Slack in internal communications used by startups such as ZEN Rooms Indonesia. This research is using post positivist paradigm and qualitative approach with descriptive strategy. Data collection is done by in depth interview and observation. Triangulation that is used are primary data source, secondary data and literature review. The research used the concept of internal communication function Conrad 1985 with the result of this research that two of three communication functions in organization according to Conrad 1985 through instant messaging that is Slack which fulfilled in internal communication at startups company such as ZEN Rooms Indonesia, there are 1 command functions and 2 management functions of ambiguity. Relational functions in internal communication is not fulfilled, because instant messaging such as Slack can only be accessed by internal public company. But in addition to internal communication functions according to Conrad 1985 , in this research found a relationship building with colleagues. This research also found that instant messaging such as Slack is low cost and with one of the characteristics of the pilot company that is limited resources, both in human and financial resources.Keywords Startups company, Function of internal communication, Instant messaging.
2018
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
cover
Theresa Victory Gloria
Abstrak :
ABSTRAK
Aktivitas menggunakan mobile instant messenger merupakan aktivitas yang paling sering dilakukan oleh konsumen Indonesia dengan perangkat ponsel pintarnya. Salah satu mobile instant messenger yang paling banyak digunakan oleh konsumen Indonesia adalah LINE messenger. Penelitian ini meneliti dampak network externalities yang konsumen miliki dan flow experience yang dirasakan oleh konsumen terhadap loyalitas yang dimiliki konsumen pada LINE messenger. Dengan metode SEM, didapatkan bahwa referent network size perceived complementarit, perceived enjoyment, attention focus mempengaruhi loyalitas konsumen MIM secara positif.
ABSTRACT
The activity of using mobile instant messaging is the most popular activity Indonesian consumers do with their smartphones. One of the most used mobile instant messaging applications in Indonesia is LINE messenger. This study tries to find the impact of consumers? network externality and flow experience to their loyalty towards their LINE messenger. Structural Equation Modeling is used to analyze the relationship between each variable. By that analysis, It is found that referent network size, perceived complementarity, perceived enjoyment, and attention focus can affect the consumers? loyalty positively
2014
S56381
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
cover
Flynn, Nancy
Abstrak :
Instant Messaging is a powerful business communications tool, but it can get companies into a big mess - quickly. The "Instant Messaging Handbook" addresses the potentially costly legal, regulatory, productivity, security, training, and management challenges that IM brings to the workplace. This timely guide offers workable solutions for establishing and enforcing rules and policies, controlling IM content, deploying security and monitoring technology, maintaining employee productivity, and maximizing the business potential of IM technology. A best practices toolkit for workplace IM usage, the "Instant Messaging Handbook" will help employers keep their organizations out of harm's way, while giving employees access to a cutting-edge, productivity enhancing tool.
New York: [American Management Association;, ], 2004
e20438488
eBooks  Universitas Indonesia Library
cover
Erwin Yulianto
Abstrak :
Popularitas Mobile Instant Messaging (MIM) terus meningkat jaman sekarang ini. Hal ini menyebabkan peningkatan penggunaannya dalam organisasi juga. Penelitian ini bertujuan untuk menguji faktor-faktor psikologis dalam penggunaan MIM dalam komunikasi informal berdasarkan Teori Reasoned Action (TRA) dan untuk mengamati dampak penggunaan MIM terhadap kepuasan komunikasi organisasi. Menggunakan pendekatan kuantitatif dan survey, data dikumpulkan melalui kuesioner dan dianalisis dengan Partial Least Square (PLS). Dengan 89 responden dari Inspektorat Jenderal BPK RI, penelitian menunjukkan bahwa TRA tidak sepenuhnya diterapkan dalam penggunaan MIM dalam komunikasi informal. Norma subyektif tidak berpengaruh signifikan terhadap niat dan perilaku. Hasil penelitian juga menunjukkan bahwa penggunaan MIM di komunikasi informal berpengaruh signifikan terhadap kepuasan komunikasi organisasi. The popularity of Mobile Instant Messaging (MIM) continues to rise nowaday. This causes a rise in its use in organization as well. This study aims to examine the psychological factors in the use of MIM in informal communication based on the Theory of Reasoned Action (TRA) and to observe the effect of MIM’s use toward the organizational communication satisfaction. Using quantitative approach and survey, the data are collected through questionnaires and analyzed by Partial Least Square (PLS). With 89 respondents from Principal Inspectorate of BPK RI, the study shows that TRA is not fully applied in the use of MIM in informal communication. Subjective norm has no significant effect on intention and behavior. The result also shows that the use of MIM in informal communication has significant effect on organizational communication satisfaction.
Medwell Journals, 2016
MK-Pdf
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Theresa Victory Gloria
Abstrak :
At its introduction, instant messaging (IM) was predicted to facilitate communication between businesses and customers. Growing numbers of smartphones coupled with internet penetration then led to the development of mobile instant messaging (MIM). Some MIM provides a feature for businesses to communicate to customers, which enables businesses to send promotions and information directly to customers. For this to be effective, loyalty is crucial for continued MIM use, especially MIM that can be used as a promotional tool, or mobile instant messaging promotion (MIMP). This study focuses on the factors that affect loyalty and satisfaction in MIMP. The results suggest that loyalty is affected by satisfaction and perceived usefulness, satisfaction by perceived enjoyment and attention focus, and perceived usefulness by referent network size and attention focus. MIMP should increase the user referent network size by offering rewards for inviting contacts. Perceived enjoyment and attention focus can be strengthened by enhancing the user experience and offering additional features.
Management Research Center (MRC) Department of Management, Faculty of Economics, University of Indonesia and Philip Kotler Center, 2016
pdf
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Erwin Yulianto
Abstrak :
Popularitas Mobile Instant Messaging (MIM) terus naik, termasuk dalam organisasi. Penelitian ini bertujuan untuk melihat faktor psikologis Penggunaan MIM dalam komunikasi informal menggunakan Theory of Reasoned Action (TRA) sekaligus melihat pengaruh Penggunaan MIM terhadap Kepuasan Komunikasi Organisasi. Menggunakan pendekatan kuantitatif dan metode survei, data dikumpulkan melalui kuesioner, kemudian dianalisis dengan Partial Least Square (PLS). Hasil penelitian dengan 89 responden dari Inspektorat Utama BPK RI, menunjukkan bahwa TRA tidak sepenuhnya terterapkan pada Penggunaan MIM dalam komunikasi informal. Norma subjektif tidak berpengaruh signifikan terhadap intensi maupun perilaku. Hasil penelitian juga menunjukkan bahwa Penggunaan MIM dalam komunikasi informal berpengaruh signifikan terhadap Kepuasan Komunikasi Organisasi.
The popularity of Mobile Instant Messaging (MIM) continues to rise nowadays, including its use in organization. This study aims to examine the psychological factors in the use of MIM in informal communication based on the Theory of Reasoned Action (TRA), and to observe the effect of MIM?s Use toward the Organizational Communication Satisfaction. Using a quantitative approach and survey methods, the data were collected through questionnaires, and analyzed by Partial Least Square (PLS). With 89 respondents from Principal Inspectorate of BPK RI, the study shows that TRA is not fully applied in the use of MIM in informal communication. Subjective norm has no significant effect on intention and behavior. The result also shows that the use of MIM in informal communication has significant effect on Organizational Communication Satisfaction.
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2016
T46324
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Audrey Sarah Kristina
Abstrak :
ABSTRAK
Dalam suatu interaksi, terdapat upaya pemaknaan suatu hal konseptual sebagai bagian dari pemahaman suatu konteks. Konstruksi makna, atau yang disebut konstruksi sosial suatu makna tidak hanya terjadi pada interaksi tatap muka, tetapi juga komunikasi termediasi dan dalam jaringan, salah satunya melalui group chat, fitur dari aplikasi pesan instan sebagai media baru, yang berisi ragam individu dengan latar belakang yang bervariasi, dengan remaja sebagai demografi pengguna terbesarnya di Indonesia. Setiap isu yang dibahas merupakan bentuk konstruksi sosial yang melibatkan kebebasan pikiran sehingga kebenarannya bersifat relatif. Hal ini menyebabkan kebebasan sebagai suatu konteks menjadi penting untuk diteliti, dengan mengingat juga banyaknya riset terdahulu yang membahas kebebasan sebagai hak maupun pencitraan dengan tidak terpusat dan dianggap menjadi makna yang statis, dengan kata lain one size fits all. Riset ini menyediakan interpretasi dari pemaknaan kebebasan pada interaksi group chat remaja dengan menggunakan model Coordinated Management of Meaning dan metode netnografi yang disempurnakan sesuai unit analisis. Riset ini menunjukkan adanya penggunaan simbol atau emoji dalam interaksi, adanya pola partisipasi, klasifikasi anggota, nilai individu benteng diri yang dilibatkan, kebutuhan akan interaksi tatap muka, adanya preferensi pemaknaan dari bahasa lain, serta tidak adanya makna kebebasan yang fundamental. Pada akhirnya, riset ini mengindikasikan bahwa kebebasan dalam konteks interaksi berbasis internet memiliki makna konstruktif yang utama, yakni bentuk penentuan sikap dalam menghadapi lawan bicara di suatu percakapan remaja Indonesia. <
ABSTRACT
In an interaction, there rsquo s an effort to purpose the conceptual meaning as a part of understanding the context given. Construction of meaning, or so called social construction of meaning doesnt rsquo only occur in face to face communication, but also mediated and online communication, one is a group chat, a feature of instant messaging application as the new media which containts a variety of individual backgrounds, in this case, teenagers as the biggest number of instant messaging user demographic in Indonesia. Every discussed issue is a social construction which takes personal thoughts as granted that lead into the relative truth. This causes the importance of study the meaning of liberty and or freedom, with bear in mind that recent studies refer only to the definition as rights or image branding that still unsettled, more like one size fits all. This research provides the interpretation of constructing the meaning of liberty and or freedom in group chat with Coordinated Management of Meaning model and an enhanced netnography method according to unit of analysis. Then this research shows the use of emoji and symbol in interaction, participation patterns, member classifications, involvement of individual values self fortress , need for face to face interaction, other language preferences of liberty or freedom, and there is no essential meaning of liberty and or freedom as well. At the end, this indicates that liberty and or freedom does have primary constructed meaning, that is the behavior of decision making in interacting to other, by Indonesian teenagers in an online discussion.
2016
S66684
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Anna Rosiyana
Abstrak :
Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi pengaruh kerangka kepercayaan dan komitmen sebagai mediator dari kredibilitas endorser terhadap persepsi konsumen pada ekuitas merek maupun terhadap harapan konsumen akan hubungan yang berkelanjutan. Studi kasus yang dijadikan objek dalam penelitian ini adalah penggunaan Agnes Monica sebagai endorser layanan instant messaging LINE. Penelitian ini menggunakan desain konklusif dan deskriptif yang dilakukan satu kali dalam satu periode. Responden penelitian ini berjumlah 275 orang pengguna LINE yang berusia 17 tahun keatas, berdomisili di Jabodetabek dan mengetahui Agnes Monica sebagai endorser LINE. Hipotesis pada model penelitian diuji menggunakan Structural Equation Modeling (SEM). Hasil penelitian menyatakan bahwa analisis mendukung mediasi secara penuh dari kerangka kepercayaan dan komitmen dalam menjelaskan hasil hipotesis. Kredibilitas endorser memiliki pengaruh yang signifikan terhadap kepercayaan pada merek. Kepercayaan pada merek memiliki pengaruh yang signifikan terhadap komitmen sebuah hubungan dan komitmen sebuah hubungan juga memiliki pengaruh signifikan terhadap harapan akan hubungan yang berkelanjutan serta terhadap ekuitas merek.
The purpose of this study is to identify the influence of trust and commitment framework as a mediator of endorser credibility on consumer perceived brand equity as well as consumer expectations of relationship continuity. The case study of this research is Agnes Monica's endorsement for instant messaging LINE. This research uses conclusive and descriptive design conducted in one time period (cross sectional design). Respondents of this study are 275 people above 17 years old in Jabodetabek who use LINE as their instant messaging and know about Agnes Monica as an endorser of LINE. The hypotheses of this research model are tested with Structural Equation Modeling (SEM). The result finds that analysis supports a fully mediated of the trust and commitment framework in explaining the hypothesized outcomes. Endorser credibility significantly influences brand trust. Brand trust significantly influences relationship commitment. Relationship commitment significantly influences relationship continuity expectation and brand equity.
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2014
S54070
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2   >>