Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 33709 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Brian Christian
"Kehadiran antrian panjang di toko dan pusat layanan seringkali menimbulkan rasa frustrasi dan ketidakpuasan di antara pelanggan, mengakibatkan pengalaman yang buruk dan mengurangi loyalitas terhadap bisnis. Untuk mengatasi masalah ini, dikembangkan aplikasi Point of Sale (PoS) interaktif yang tidak hanya memberikan sistem penomoran antrian, tetapi juga memungkinkan pelanggan untuk memesan melalui ponsel mereka sambil menunggu. Pengembangan aplikasi PoS dilakukan dengan menggunakan metode Scrum yang memungkinkan adaptasi perubahan yang diajukan oleh product owner. Hasil penelitian ini memberikan kontribusi teoritis dengan memperkaya literatur tentang sistem PoS interaktif yang mencakup sistem penomoran antrian dan pemesanan melalui ponsel dalam konteks pengembangan menggunakan metode Scrum. Secara praktis, aplikasi yang dihasilkan memberikan manfaat dalam memberikan pendekatan antrian yang lebih efektif dan efisien, yang menguntungkan pelanggan dan bisnis. Pada evaluasi fungsionalitas aplikasi, semua skenario dalam usability testing dan user acceptance testing berhasil dilalui dengan sukses.

The presence of long queues at stores and service centers often creates frustration and dissatisfaction among customers, resulting in a bad experience and reducing business loyalty. To solve this problem, an interactive Point of Sale (PoS) application was developed which not only provides a queue numbering system, but also allows customers to order via their mobile phones while waiting. PoS application development is carried out using the Scrum method which allows adaptation of changes proposed by the product owner. The results of this study provide a theoretical contribution by enriching the literature on interactive PoS systems which include queue numbering systems and mobile ordering in the context of developing using the Scrum method. Practically, the resulting application provides benefits in providing a more effective and efficient queuing approach, which benefits customers and businesses. In evaluating application functionality, all scenarios in usability testing and user acceptance testing were successfully passed."
Depok: Fakultas Ilmu Komputer Universitas Indonesia, 2023
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Naufal Sani
"Kehadiran antrian panjang di toko dan pusat layanan seringkali menimbulkan rasa frustrasi dan ketidakpuasan di antara pelanggan, mengakibatkan pengalaman yang buruk dan mengurangi loyalitas terhadap bisnis. Untuk mengatasi masalah ini, dikembangkan aplikasi Point of Sale (PoS) interaktif yang tidak hanya memberikan sistem penomoran antrian, tetapi juga memungkinkan pelanggan untuk memesan melalui ponsel mereka sambil menunggu. Pengembangan aplikasi PoS dilakukan dengan menggunakan metode Scrum yang memungkinkan adaptasi perubahan yang diajukan oleh product owner. Hasil penelitian ini memberikan kontribusi teoritis dengan memperkaya literatur tentang sistem PoS interaktif yang mencakup sistem penomoran antrian dan pemesanan melalui ponsel dalam konteks pengembangan menggunakan metode Scrum. Secara praktis, aplikasi yang dihasilkan memberikan manfaat dalam memberikan pendekatan antrian yang lebih efektif dan efisien, yang menguntungkan pelanggan dan bisnis. Pada evaluasi fungsionalitas aplikasi, semua skenario dalam usability testing dan user acceptance testing berhasil dilalui dengan sukses.

The presence of long queues at stores and service centers often creates frustration and dissatisfaction among customers, resulting in a bad experience and reducing business loyalty. To solve this problem, an interactive Point of Sale (PoS) application was developed which not only provides a queue numbering system, but also allows customers to order via their mobile phones while waiting. PoS application development is carried out using the Scrum method which allows adaptation of changes proposed by the product owner. The results of this study provide a theoretical contribution by enriching the literature on interactive PoS systems which include queue numbering systems and mobile ordering in the context of developing using the Scrum method. Practically, the resulting application provides benefits in providing a more effective and efficient queuing approach, which benefits customers and businesses. In evaluating application functionality, all scenarios in usability testing and user acceptance testing were successfully passed."
Depok: Fakultas Ilmu Komputer Universitas Indonesia, 2023
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Yudo Ekanata
"ABSTRAK
Jumlah ulasan pengguna untuk sebuah aplikasi mobile bisa mencapai ribuan sehingga membutuhkan waktu banyak bagi pengembang aplikasi untuk memilah-milah dan mencari informasi yang penting untuk pengembangan aplikasi selanjutnya. Oleh karena itu penelitian ini bertujuan untuk melakukan klasifikasi secara otomatis terhadap ulasan pengguna aplikasi mobile yang dimiliki oleh PT PQR. Klasifikasi otomatis yang dilakukan pada penelitian ini menggunakan pendekatan machine learning. Fitur-fitur yang diekstrak dari data adalah unigram, bigram, star rating, panjang ulasan, serta rasio jumlah kata bersentimen positif dan negatif. Untuk algoritma klasifikasi digunakan Na ve Bayes, Support Vector Machine, Logistic Regression dan Decision Tree. Hasil percobaan menunjukkan bahwa fitur bigram dan star rating berdampak negatif pada performa klasifikasi. Algoritma Na ve Bayes menghasilkan precision terbaik sebesar 85,3, sedangkan algoritma Logistic Regression menghasilkan recall dan F-measure terbaik sebesar 85.

ABSTRACT
The number of user reviews for a mobile app can reach thousands so it will take a lot of time for app developers to sort through and find information that is important for further app development. Therefore, this study aims to classify automatically mobile application user reviews of PT PQR. Automatic classification conducted in this study using machine learning approach. The features extracted from the data are unigram, bigram, rating score, review length, as well as the ratio of the number of words contain positive and negative sentiment. For classification algorithms, we used Na ve Bayes, Support Vector Machine, Logistic Regression and Decision Tree. The experimental results show that bigram and star rating has negative impact on the classifier performance. Na ve Bayes algorithm gives the best precision of 85,3 , while Logistic Regression gives the best recall and F measure of 85."
Depok: Fakultas Ilmu Komputer Universitas Indonesia, 2017
TA-Pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
M. Shendy Adam Firdaus
"ABSTRACT
The fast-paced development of internet technology and the infiltration of mobile communication devices have produced the ?always on? society phenomenon. At
the same time, the concept of ?smart city? considered to be relevant to overcoming plenty of challenges that 21st century urban areas face. The utilization of technology by means of ?mobile government? (?m-government?) is
believed to be competent to bridge public needs with public service that government provided. One form of the ?m-government? is the usage of mobile application (mobile app) as a medium of government communication.
This research is undertaken with a case study of Qlue mobile app organized by the Provincial Government of DKI Jakarta. The qualitative methods used are interviews and observations to validate this research. The vital discovery of this research is that Qlue comes up as the tool for public-oriented government communication. Qlue has been operated not only for running the communication
function of government, which becomes the media for government socialization; but also to become the channel of public needs aspiration delivery. In the context
of good governance, the use of mobile apps has been contributing to implement the principles of participation, equality, and accountability."
2016
MK-pdf
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Serdi Akbar Maulana
"Pasar e-commerce diproyeksikan akan terus bertumbuh hingga tahun 2020, pasar Indonesia termasuk didalamnya. Pertumbuhan tersebut dipicu oleh meningkatnya jumlah pengguna internet baik di dunia maupun di Indonesia. Namun seiring dengan meningkatnya pasar e-commerce di Indonesia, hal ini diikuti dengan menurunnya arus kunjungan ke toko ritel secara langsung. Pomona merupakan sebuah perusahaan adtech di Indonesia yang mencoba untuk mengembalikan arus kunjungan ke toko ritel tersebut. Pomona menggunakan platform mobile application sebagai alat untuk menjalankan bisnisnya. Akan tetapi menurut studi pendahuluan yang dilakukan pada penelitian ini, 75% responden mengatakan masih mengalami kendala ketika menggunakan aplikasi tersebut. Oleh karena itu diperlukan uji usability terhadap aplikasi ini untuk mengetahui seberapa mudah aplikasi mobile Pomona digu nakan. Penelitian ini menggunakan metode usability testing dengan menggunakan think aloud, after scenario questionnaire (ASQ), system usability scale (SUS), dan questionnaire for user interface satisfaction (QUIS) dalam mengolah data. Setelah mendapatkan hasil usability dari aplikasi Pomona, penelitian ini dilanjutkan dengan melakukan perbaikan rancangan user interface pada aplikasi tersebut dengan menggunakan pendekatan user centered design dan menggunakan 10 usability heuristics for user interface design serta Material Design sebagai literatur dalam melakukan perbaikan.

The e-commerce market is projected to grow until 2020, including in Indonesian. This growth was triggered by the increasing number of internet users both in the world and in Indonesia. But along with the increasing e-commerce market in Indonesia, this was followed by a decline in the number of visits to the retail store. Pomona is an ad tech company in Indonesia that tries to increase the number of visits to the retail store. Pomona uses the mobile application platform to run its business. However, according to a preliminary study, 75% of respondents said they were still having problems when using the application. Therefore we need usability testing for this application to find out how easily the Pomona mobile application is used. This study uses the usability testing method with think aloud, after scenario questionnaire (ASQ), system usability scale (SUS), and questionnaire for user interface satisfaction (QUIS). After gathered the usability results from the Pomona application, this research was continued by making improvements to the user interface design of the application using the user-centered design approach and using 10 usability heuristics for user interface design and Material Design as literature in the making of usability improvements."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2019
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
M. Shendy Adam Firdaus
"ABSTRAK
Pertumbuhan yang cepat dari teknologi internet dan penetrasi penggunaan
perangkat komunikasi mobile, khususnya di kawasan perkotaan telah menciptakan
fenomena masyarakat yang ?always on?. Penggunaan teknologi melalui mobile
government diyakini mampu menjembatani antara kebutuhan warga dengan
layanan yang diberikan oleh pemerintah. Salah satu bentuk dari m-government
adalah penggunaan aplikasi bergerak sebagai media komunikasi pemerintahan.
Penelitian ini dilakukan dengan mengambil studi kasus penggunaan
aplikasi mobile Qlue oleh Pemerintah Provinsi DKI Jakarta. Metode kualitatif
berupa wawancara dan observasi digunakan untuk menjawab penelitian ini.
Temuan penting penelitian ini adalah Qlue menjadi media komunikasi
pemerintahan yang berorientasi pada warga. Qlue tidak semata digunakan untuk
menjalankan fungsi inti komunikasi pemerintahan yaitu media sosialisasi
pemerintah, tetapi sebaliknya justru menjadi kanal penyampaian aspirasi kebutuhan
warga.
Perubahan yang terjadi dalam komunikasi pemerintahan yang difasilitasi
mobile apps juga membawa implikasi yaitu pada birokrasi Pemprov DKI Jakarta di
level kelurahan sebagai ujung tombak pelayanan. Terjadi adaptasi birokrasi di
kelurahan terhadap penggunaan teknologi mobile apps. Dari temuan di dua lokasi
penelitian ini, didapati variasi dalam adaptasi birokrasi khususnya dalam
manajemen proses, keterlibatan pegawai dan koordinasi. Dalam konteks tata kelola
pemerintahan yang baik, penggunaan mobile apps berkontribusi terhadap
penerapan prinsip partisipasi, kesetaraan dan akuntabilitas

ABSTRACT
The rapid growth of internet technology and the penetration of mobile
communication devices usage, especially in urban areas, have created the
phenomenon of 'always on' societies. The usage of mobile technology through
mobile government is believed to be able to bridge the gap between the needs of
residents and the services provided by the government. One of the examples of mgovernment
is the usage of mobile app as the media of government communication.
This research was conducted by taking a case study of the usage of mobile
applications Qlue by Jakarta Provincial Government. Qualitative methods with
interviews and observations are used to answer this research. An important inding
is Qlue becomes a medium for government communication that is oriented to the
people. Qlue is not only used to carry out the core function of government
communication such as government socialization media, but it also becomes a canal
aspiration of citizen needs.
Changes that occur in government communication that is facilitated by
mobile apps also implicate that the bureaucracy of DKI Jakarta government at the
sub-district level (kelurahan) becomes the main authority that serves people. The
adaption of bureaucracy occurred in the sub district toward the usage of mobile
technology apps. Based on the information discovered in two locations of this
study, it is found that there is a variation in the adaptation of bureaucracy, especially
in management process, employee involvement and coordination. In the context of
good governance, the usage of mobile apps contributes in the practice of the
participation principles, equality and accountability."
2016
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Anella Prisdayanti Damanik
"Aplikasi MuTrans yang diluncurkan pada Oktober 2020 oleh Pemerintah Kota Tebing Tinggi melalui Dinas Komunikasi dan Informatika (Diskominfo) Kota Tebing Tinggi merupakan salah satu wujud dari pemanfaatan teknologi digital untuk membantu memulihkan perekonomian di Kota Tebing Tinggi, khususnya bagi para penyedia jasa transportasi becak motor dan pelaku UMKM di Kota Tebing Tinggi. Selain itu, peluncuran aplikasi ini juga sebagai salah satu bentuk pewujudan misi Diskominfo untuk menjadikan Kota Tebing Tinggi menjadi Smart City dengan memanfaatkan sumber daya berbasis kearifan lokal. Namun, hingga Januari 2022 jumlah pengguna aplikasi MuTrans hanya 1.897 pengguna dan tidak memenuhi target awal pengguna yang ditetapkan oleh Diskominfo. Rendahnya jumlah pengguna aplikasi MuTrans menunjukkan kurangnya penerimaan masyarakat terhadap aplikasi MuTrans yang diluncurkan oleh Pemerintah Kota melalui Diskominfo. Berdasarkan hal tersebut, digunakan kerangka kerja Push Pull Mooring (PPM) yang membentuk model penelitian untuk mengetahui faktor-faktor yang memengaruhi niat pengguna untuk beralih dari menggunakan layanan becak motor secara konvensional ke layanan aplikasi MuTrans. Pengolahan data dilakukan dengan menggunakan teknik CB-SEM dengan alat bantu AMOS 21 pada 214 data yang berhasil dikumpulkan dengan menggunakan kuesioner online. Dari 10 hipotesis yang diuji dalam penelitian ini, sebanyak 6 hipotesis diterima dan 4 hipotesis ditolak. Faktor – faktor yang memengaruhi niat pengguna untuk beralih menggunakan aplikasi MuTrans yaitu Perceived Seacrh Effort, Subjective Norm, dan Perceived Ease of Use. System Quality diketahui menjadi faktor yang memengaruhi pengguna secara tidak langsung. Berdasarkan faktor-faktor tersebut juga dihasilkan rekomendasi praktis yang dapat digunakan oleh Diskominfo sebagai acuan dalam pengembangan aplikasi MuTrans ke depannya.

The MuTrans application which was launched in October 2020 by the Tebing Tinggi City Government through the Tebing Tinggi City Communications and Information Office (Diskominfo) is a manifestation of the use of digital technology to assist economic discovery in Tebing Tinggi City, especially for motorcycle rickshaw service providers and actors MSMEs in Tebing Tinggi City. In addition, the launch of this application is also a realization of Diskominfo's mission to turn Tebing Tinggi City into a Smart City by utilizing local wisdom-based resources. However, until January 2022 the number of users of the MuTrans application was only 1,897 users and did not meet the initial user target set by Diskominfo. The low number of users of the MuTrans application shows the lack of public acceptance of the MuTrans application launched by the City Government through Diskominfo. Based on this, the Push Pull Mooring (PPM) framework is used which forms a research model to determine the factors that influence users' intentions to switch from using conventional motorized tricycles to MuTrans application services. Data processing was carried out using the CB-SEM technique with the AMOS 21 tool on 214 data that had been collected using an online questionnaire. Of the 10 hypotheses tested in this study, 6 were accepted and 4 were rejected. – the factors that influence the user's intention to switch to using the MuTrans application are Perceived Search Effort, Subjective Norm, and Perceived Ease of Use. System quality is known to be a factor that affects users indirectly. Based on these factors, recommendations were also produced that could be used by Diskominfo as a reference in developing the MuTrans application."
Jakarta: Fakultas Ilmu Komputer Universitas Indonesia, 2022
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Sinta Damayanti
"[ABSTRAK
Perkembangan penggunaan telepon selular atau perangkat mobile telah membuat
banyak inovasi yang memanfaatkan fenomena tersebut. PT. KAI pada 4
September 2014 memperkenalkan inovasi mereka di bidang teknologi yaitu
pembelian tiket melalui aplikasi mobile yaitu KAI Access. KAI Access telah
secara aktif digunakan oleh 250.000 orang. Penelitian ini dilakukan untuk
mengetahui hubungan karakteristik inovasi terhadap tahap konfirmasi dalam
proses adopsi inovasi sehingga pengguna aplikasi KAI Access tersebut
memutuskan untuk melanjutkan penggunaan ataupun menghentikan adopsinya.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode survei untuk
mengetahui persepsi yang dirasakan pengguna dalam mengadopsi inovasi KAI
Access tersebut. Dari hasil penelitian, karakteristik inovasi masih memiliki
hubungan yang kuat dan signifikan terhadap pengguna KAI Access dalam
memutuskan untuk melanjutkan atau menghentikan penggunaan walaupun tidak
seluruh karakteristik tersebut memiliki hubungan yang kuat. Dimensi keuntungan
relatif dan kompleksitas adalah karakteristik yang memiliki hubungan kuat dan
signifikan terhadap keputusan melanjutkan atau menghentikan adopsi.

ABSTRACT
The development of the mobile phone or mobile device usage has made many
innovations that take advantages from this phenomenon. On 4 September 2014,
PT. KAI introduced a new innovation on online ticket purchasing through a
mobile application called KAI Access. Since its introduction, the application has
been actively used by around 250,000 users. This study was carried out to
examine the relationship of innovation characteristics up to the confirmation
stage within the innovation adoption process, and the decision made by users to
continue or discontinue using the application. A quantitative study was employed,
by using web-based survey to the population of users provided by PT. KAI. The
study finds that characteristics of innovation still become strong and significant
factors which determine users' decision to continue/discontinue using the
application, though not all characteristics have similar influence. Among the
significant factors, relative advantage and complexity dimensions are the
strongest and most significant factors determining users' decision to continue the
adoption., The development of the mobile phone or mobile device usage has made many
innovations that take advantages from this phenomenon. On 4 September 2014,
PT. KAI introduced a new innovation on online ticket purchasing through a
mobile application called KAI Access. Since its introduction, the application has
been actively used by around 250,000 users. This study was carried out to
examine the relationship of innovation characteristics up to the confirmation
stage within the innovation adoption process, and the decision made by users to
continue or discontinue using the application. A quantitative study was employed,
by using web-based survey to the population of users provided by PT. KAI. The
study finds that characteristics of innovation still become strong and significant
factors which determine users' decision to continue/discontinue using the
application, though not all characteristics have similar influence. Among the
significant factors, relative advantage and complexity dimensions are the
strongest and most significant factors determining users' decision to continue the
adoption.]"
2015
T43763
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Muhammad Fauzan
"Skripsi ini membahas tentang proses adopsi aplikasi Depok Single Window di masyarakat Kota Depok. Proses adopsi digambarkan dengan pemodelan dengan metode sistem dinamis. Model yang digunakan dalam metode sistem dinamis dalam penelitian ini adalah model difusi bass. Data yang digunakan dalam model adalah data kualitatif yang diperoleh dari data primer melalui kuesioner dan data sekunder yang diperoleh dari berbagai sumber. Hasil simulasi model pada penelitian ini memprediksi jumlah pengguna aplikasi Depok Single Window dalam lima tahun ke depan. Penelitian ini menghasilkan suatu analisis yang dapat digunakan sebagai dasar pengambilan keputusan Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Depok dalam mengambil keputusan dalam pembangunan aplikasi Depok Single Window khususnya dari segi jumlah pengguna.

This thesis discusses the adoption process of the Depok Single Window application within the Depok City community. The adoption process is described by modeling with the dynamic system method. The model used in the dynamic system method in this study is the bass diffusion model. The data used in the model is qualitative data derived from primary data through questionnaires and secondary data obtained from various sources. The results of the model simulation in this study predict the number of users of the Depok Single Window application in the next five years. This research produces an analysis that can be used as a basis for decision making for the Depok City Communication and Information Office in making decisions in the development of the Depok Single Window application, especially in terms of the number of users.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2022
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Xavier Tarantino Usman
"Penyebaran COVID-19 yang tak henti-hentinya di Jabodetabek semakin diperparah dengan masih tingginya mobilitas penduduk dan kurangnya kepatuhan terhadap tindakan kesehatan. Dalam situasi tanpa lockdown seperti ini, teknologi informasi dapat dimanfaatkan untuk mengurangi risiko infeksi COVID-19 terutama di tempat umum; lebih khususnya, merancang solusi digital dalam bentuk aplikasi seluler sebagai platform di mana pengguna dapat diinformasikan tentang tindakan kesehatan di lokasi untuk menghindari paparan terhadap situasi berisiko tinggi infeksi.

The unrelenting spread of COVID-19 in the Greater Jakarta Area is further worsened by the still-high mobility of people and a lack of adherence to health measures. In a no-lockdown situation like this, information technology can be leveraged to reduce the risk of COVID-19 infection especially in public places; more specifically, designing a digital solution in the form of mobile application as a platform on which users can be informed of health measures in locations to avoid exposing themselves to high-infection-risk situations."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2021
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>