Ditemukan 56803 dokumen yang sesuai dengan query
Realita Prihandini
"Video klip musik bukan lah hal yang asing untuk dijadikan media kritik atau media protes. Melalui video klip suatu musisi dapat menyampaikan opini, perspektif dan kritik terhadap suatu instansi atau pun organisasi. Menggunakan video klip musik, kritik dan protes dapat dengan mudah diterima dan dipahami oleh konsumen musisi itu sendiri. Oleh Karena itu, pada era globalisasi seperti dewasa ini video klip musik adalah salah satu cara yang paling mudah untuk menarik perhatian masyarakat terlebih para penikmat musik. Selain dapat menarik perhatian dari penikmat musik, musisi tersebut juga dapat mendapatkan simpatisan yang akan mendukung kritik sang musisi agar kritik dan protes tersebut dapat disuarakan lebih luas lagi. Dalam penerapannya, mayoritas kritik yang diangkat oleh musisi seperti Pussy Riot dalam video klip musiknya adalah konflik hubungan pemerintah dengan rakyatnya.Video klip Pussy Riot yang berjudul “Chaika” dirilis pada tahun 2016 adalah salah satu video klip yang mengkritik seorang jaksa Rusia bernama Yury Chaika dan pemerintahan Vladimir Putin. Penelitian ini menggunakan metode analisis wacana kritis oleh Fairclough dan juga didukung oleh teori Counter-Hegemony dari Antonio Gramsci dan teori Putinisme. Hasil penelitian adalah kritik dan protes yang dilakukan Pussy Riot melalui representasi dalam video klip “Chaika”.
Music Video is not a foreign platform to critic or to protest. A musician can express their relevant opinion or protest against an instantion or an organization through a music video. Criticism and protest can be accepted and can be understood easier by the consumers with music video as the platform. Particularly in this era of globalization music video is one of the easiest way for musicians to draw attention from the music lovers. Other than drawing attention from the music lovers, a musician can also gain more supporters who support the musician so that the criticism and protest of the musician can be heard even more. In it’s application, majority of the criticism which is voiced by musicians such as Pussy Riot, is the conflict between the Government and the citizens. Music video titled “Chaika” produced by Pussy Riot in the year 2016 is a music video that is used by the Pussy Riot to critic a Russian Prosecutor named Yury Chaika and the President Putin’s reign. The music video This research uses the method of Critical Discourse Analysis by Fairclough. Moreover this research also use the theory of Counter-Hegemony by Antonio Gramsci and Putinism theory to support the writing. The result of this research elaborates how Pussy Riot uses Music Video of “Chaika” as a platform to express Counter-Hegemony against the Putin’s reign through “Chaika” music video visual and lyrics."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2021
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja Universitas Indonesia Library
Vini Mudsyandari
"[
ABSTRAK Kecantikan adalah hal yang sangat penting dalam dunia perempuan. Tidak ada parameter yang pasti untuk mengukur kecantikan, akan tetapi tolak ukur kecantikan dapat dipengaruhi oleh berbagai macam hal seperti lingkungan, budaya, pandangan sosial, dan media. Hal - hal tersebut seringkali menyebabkan perempuan terjebak dengan tolak ukur tersebut dimana media memberikan pengaruh yang sangat besar dalam konstruksi kecantikan. Makalah ini akan membahas mengenai bagaimana kecantikan dikonstruksi dalam video klip oleh Calvin Harris yang berjudul "Summer" (2014). Penelitian ini akan mencari jawaban apakah ada tolak ukur dalam menilai kecantikan, dan faktor apa saja yang mempengaruhi makna dan konsep dari kecantikan yang terdapat dalam masa kini.
ABSTRACT Beauty is a very important thing for women world. There are no fixed parameters to define beauty, but it gets affected by various surroundings such as environment, culture, society, and media. It causes women commonly get trapped in the society where beauty get constructed with huge influence by media. This study will discuss about beauty construction that occurs in the famous music video by Calvin Harris which titled ?Summer? (2014). The research will look for the answer of is there any parameter to define beauty, and what factors that influences the meaning and concept of beauty that happen in the nowadays society.;Beauty is a very important thing for women world. There are no fixed parameters to define beauty, but it gets affected by various surroundings such as environment, culture, society, and media. It causes women commonly get trapped in the society where beauty get constructed with huge influence by media. This study will discuss about beauty construction that occurs in the famous music video by Calvin Harris which titled ?Summer? (2014). The research will look for the answer of is there any parameter to define beauty, and what factors that influences the meaning and concept of beauty that happen in the nowadays society., Beauty is a very important thing for women world. There are no fixed parameters to define beauty, but it gets affected by various surroundings such as environment, culture, society, and media. It causes women commonly get trapped in the society where beauty get constructed with huge influence by media. This study will discuss about beauty construction that occurs in the famous music video by Calvin Harris which titled “Summer” (2014). The research will look for the answer of is there any parameter to define beauty, and what factors that influences the meaning and concept of beauty that happen in the nowadays society.]"
Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2015
MK-PDF
UI - Makalah dan Kertas Kerja Universitas Indonesia Library
"Saat ini, para pemasar sibuk mencari cara-cara alternatif untuk menarik perhatian konsumen yang lelah dengan meningkatnya jumlah pesan komersil di berbagai media. Brand placement merupakan bentuk komunikasi pemasaran terpadu yang sedang berkembang dan sering digunakan sebagai taktik non-tradisional untuk menembus kekacauan serangan iklan tersebut. Brand placement juga telah menjadi praktik yang sering ditemukan di Indonesia, terutama dalam film dan acara televisi. Namun, masih sedikit brand yang menggunakan video klip musik sebagai media brand placement, padahal video klip musik diyakini memiliki sejumlah keuntungan yang unik. Makalah ini berusaha melihat beragam faktor dalam brand placement di video klip musik yang dapat mempengaruhi sikap konsumen terhadap brand dengan menganalisis brand placement yang dilakukan oleh MINI dalam video klip musik RAN yang berjudul "Begitu Saja". Analisis mengenai keuntungan, faktor-faktor stimulus, faktor-faktor spesifik pada individual, level pemrosesan, serta hasil pesan pada brand placement di video klip musik menunjukkan bahwa brand attitude sangat dipengaruhi oleh visualisasi brand dalam video klip musik. Kesesuaian citra brand dan selebriti juga menjadi penting. Karena itu, visualisasi yang tepat dan pemilihan artis musik yang selektif menjadi dua hal utama yang perlu dipertimbangkan dalam praktik brand placement di video klip musik.
Nowadays, marketers are busy looking for alternative ways to capture the attention of their consumers who are getting overwhelmed by an increasing amount of commercial messages in various media. Brand placement is a growing form of integrated marketing communication which has been an often used as a non-traditional tactic to break through that advertising clutter. Brand placement also has become a common practice in Indonesia, especially in films and television shows. However, there are still very few brands who use music video clips as brand placement media, while in fact music video clips are believed to have distinct advantages. This paper aims to examine different factors in brand placement in music video clip that could affect consumer's attitude toward brand by analyzing MINI’s brand placement in RAN's music video clip entitled "Begitu Saja". The analysis of the advantages, stimulus factors, specific factors on individual, processing level, and the result of the message of brand placement in music video clip showed that brand attitude is strongly influenced by the visualization of the brand in the music video clip. Congruence of brand and celebrity image seems to be important as well. Therefore, an appropriate visualization and a selective choice of music artists are the two significant things to consider in the practice of brand placement in music video clips."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2016
MK-Pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja Universitas Indonesia Library
Allisa Meinada
"Keberadaan penyanyi rap Jerman berlatar belakang imigran turut menyukseskan popularitas budaya Hiphop Jerman, khususnya industri musik rap di Jerman. Latar belakang budaya para penyanyi rap Jerman dengan latar belakang imigran yang beragam menciptakan ciri khas tersendiri dalam kancah musik rap di Jerman. Musik rap tidak hanya menjadi medium untuk ekspresi diri tetapi juga untuk menyampaikan pesan-pesan terkait kondisi sosial yang ada. Keberhasilan multikulturalisme di Jerman yang masih menjadi wacana hingga saat ini turut menjadi permasalahan sosial yang kerap kali diangkat sebagai tema musik rap Jerman. Diskriminasi terhadap imigran di Jerman atas perbedaan etnis dan ras sebagai penentu identitas merupakan salah satu permasalahan yang terjadi pada seorang penyanyi rap Jerman-Turki, Eko Fresh. Usahanya dalam mengklarifikasi identitas dirinya sebagai seorang Jerman menimbulkan permasalahan, bahwa ia dihadapkan dengan lingkungan yang tidak memandang dirinya sebagai seorang Jerman. Persoalan identitas yang dialami Eko Fresh sesuai dengan pernyataan Stuart Hall 1996, bahwa identitas seseorang tidak selalu ditentukan oleh hal-hal yang bersifat tetap seperti etnis ras seseorang, melainkan dapat dikonstruksi. Di sisi lain, Eko Fresh menunjukkan atribut-atribut Turki dan Timur Tengah dalam video klip musiknya. Penelitian ini bertujuan untuk memperlihatkan bagaimana Eko Fresh membentuk identitasnya dengan menganalisis atribut Turki dan Timur Tengah dalam video klip. Metode penelitian yang digunakan adalah analisis tekstual dengan pendekatan semiotika. Berdasarkan penelitian ini dapat disimpulkan bahwa latar belakang budaya merupakan sesuatu yang tidak dapat hilang begitu saja dan dapat mempengaruhi identitas yang seseorang miliki. Seseorang dapat memiliki lebih dari satu identitas secara bersamaan. Dengan demikian, identitas Eko Fresh dalam video klip menunjukkan bahwa identitas seseorang tidak bersifat tunggal dan mutlak.
The existence of German rappers with immigrant background has succeed the popularity of German Hip hop culture mdash especially rap music industry mdash in Germany. The cultural background of German rappers with immigrant backgrounds create its own characteristic in the German rap scene. Rap is not only a medium of a self expression but also a medium to convey messages related to the social conditions that happen in a country. The success of multiculturalism in Germany which still remains a discourse until today has also become a social problem that is often used as a theme of German rsquo s rap music. The discrimination towards immigrants based on various ethnic and racial groups in Germany as identity determination is one of the problems that happened to a German rapper with Turkish descent named Eko Fresh. His effort to clarify his identity as a German shows that he is facing the surroundings who don rsquo t see him as a German. The issue of identity that he has experienced is in accordance with Stuart Hall rsquo s 1996 statement that identity is not always defined by something fixed like ethnicity and race, however it is something that can be constructed. On the other hand, Eko Fresh shows Turkish and Middle Easterns attributes in his music video. This thesis is aimed to show how Eko Fresh forms his identity by analyzing the Turkish and Middle Easterns attributes in the music video. The research method that used in this thesis is textual analysis with semiotic approach. Based on this research, it can be concluded that cultural background is not something that can easily disappear and it can influence someones identity. Anyone can have more than one identity at a time. Hence, Eko Freshs identity in the music video shows that identity is not singular and absolute. "
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2018
S-Pdf
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library
Elaine Mischa Amadeus
"Although frequently dismissed as mere entertainment, popular music can be utilized as a site for constructing and representing identities. This is exemplified by Indonesian R&B/hip-hop singer Agnez Mo who aspires to, among others, represent Indonesia through her English works. This study explores the Indonesian identity Mo portrays in the lyrics and images of her music video Long As I Get Paid (2017). Carlsson’s (1999) theory on music video textual analysis is utilized in this study. Results are then understood in relation to Orientalism and self-Orientalism. This study finds that Mo constructs the identity of a feminine, strange, exotic, and sexually assertive Eastern woman who willingly sells herself to a Western man for money. Moreover, she is depicted ignoring the criticisms she receives for it. Such portrayal is a reiteration of classic Orientalist stereotypes. Furthermore, Mo being the one to Orientalize herself ultimately makes her actions fall under self-Orientalism. This study’s findings indicate that the concept of self-Orientalism is relevant not only to the realms of advertising and tourism– which are what a large number of previous studies on self-Orientalism focus on – but also popular culture."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2024
TA-pdf
UI - Tugas Akhir Universitas Indonesia Library
Riani Fatonah
"Artikel ini membahas tentang unsur sensualitas yang terdapat di dalam video klip musik penyanyi Dima Bilan yang berjudul ПоПарам/Po Param/Berpasangan.Model-model perempuan dalam video klip dianggap sebagai objek yang dipertontonkan untuk memberikan kesenangan visual.Penyanyi Rusia, Dima Bilan, seringkali menjadikan perempuan-perempuan cantik sebagai model di dalam video-video klip musiknya, salah satunya di dalam video klip tersebut. Metode yang digunakan dalam penulisan artikel ini adalah metode kualitatif dengan deskriptif analitis, yang selanjutnya akan dikaitkan dengan teori tatapan laki-laki atau male gaze dari Laura Mulvey, teori sinematik, teori gender, dan teori sensualitas.Penulisan artikel ini bertujuan untuk mengetahuiapakah ada pergeseran makna sensualitas yang terjadi melalui representasi video klip.
The focus of this article is about sensuality in a music video clip of Dima Bilan which entitled По Парам/Po Param/in Pairs. Women in video clips considered as visual object who give visual pleasure to the spectators. Russian singer, Dima Bilan, often using some beautiful women as the models, such as in video clip mentioned above. This article is using qualitative research method with analytical descriptive, and fasten upon male gaze theory from Laura Mulvey, cinematic theory, gender theory, and sensuality theory. The purpose of this article is to get to know is there any displacement of term sensuality as we can see throughthe video clip."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2014
MK-Pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja Universitas Indonesia Library
Zunizar Erza Firmansyah
"Penelitian ini membahas mengenai tanda dan makna yang terdapat dalam sembilan video klip lagu hip-hop duo SXTN. Tanda-tanda yang terdapat dalam video klip direpresentasikan melalui unsur-unsur aktivitas, seksualitas, dan juga visualisasi warna merah muda. Dari analisis unsur-unsur tersebut, diketahui bahwa ia mengandung ideologi feminis (post-feminist). Selain itu, untuk menunjang analisisnya, penulisan ini juga menggunakan teori semiotik dan metode semiologis. Melalui penelitian ini dapat disimpulkan bahwa unsur-unsur yang terdapat dalam sembilan video klip lagu SXTN dalam aspek aktivitas (mengonsumsi cannabis, berpesta), seksualitas (gestur, atribut pakaian), dan visualisasi warna merah muda (pencahayaan dalam video klip, atribut) mencerminkan identitas diri personel grup SXTN, yang dipandang dalam konteks ideologi post-feminisme.
This paper discusses about the signs and meanings that was contained within nine Video clips of Hip-Hop duo SXTN. The signs were represented through the elements of activities, sexuality, and also visualization of colour pink. Through the analysis of those elements, it is noticeable that the video clips contain the ideology of feminism (Post-Feminism). In order to support the analysis, this paper uses semiotic theory and semiology. From this research paper, we can conclude that the elements within the nine music video clips of SXTN, from the aspects of activities (cannabis consumption, partying), sexuality (gesture, attributes), and visualization of colour pink (lighting, attributes) shows the identities of rappers from Hip-hop duo SXTN, that was seen from the ideology of Post-Feminism."
2018
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja Universitas Indonesia Library
Abiyoga Oksa Herdianto
"
ABSTRAKLady Gaga adalah salah satu artis papan atas Amerika yang memiliki banyak prestasi di bidang industri musik dan memiliki banyak penggemar dari seluruh dunia. karya-karyanya sudah dikenal dan disukai oleh banyak orang sehingga penjualan albumnya menjadi album terlaris selama beberapa tahun di Amerika. Berkat itu, Lady Gaga menerima penghargaan di banyak acara penghargaan musik. Namun, ada salah satu lagunya yang menjadi kontroversi. Judul lagu tersebut adalah Born This Way . Penelitian ini akan menyorot isu korelasi antara konsep, kostum, dan simbol dengan lirik lagu yang menurut banyak orang tidak memiliki keterkaitan satu sama lain. Penelitian ini juga ingin membuktikan bahwa konsep, kostum, dan simbol yang ia gunakan dalam lagu ini, memiliki beberapa makna yang dapat merepresentasikan lirik lagu tersebut.Kata Kunci: Born This Way; kontroversi; korelasi; kostum; identitas gender; Lady Gaga; kemerdekaan LGBT; konsep video.
ABSTRACTLady Gaga is one of the top American artists who have many achievements in many music industries and fans from all over the world. Her works was already well known and liked by many people so that the sale of her album became the best selling album for several years in America. Thanks to it, Lady Gaga grabbed lots of awards in many music awards show. However, there is one of her song which became a controversy. The title is Born This Way . This study will throw light on the issue of the correlation between the concept, costumes, and symbols with the lyrics of the song which are not interconnected according to many people. The study also wants to prove that the concept, costumes, and symbols that she used in this song, also have some meanings that can represent the lyrics.Keywords Born This Way controversy correlation costumes gender identity Lady Gaga LGBT freedom video concept."
Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2017
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja Universitas Indonesia Library
Khusnul Hotimah Dwiyanti
"Selayaknya sebuah ruang arsitektur, video musik juga memiliki ruang. Ruang di dalam video musik menggambarkan lirik dari lagu sehingga dapat dinikmati oleh penikmat musik. Skripsi ini membahas tentang bagaimana elemen arsitektur dapat membentuk narasi ruang dalam sebuah video musik. Video musik mengubah elemen audio menjadi elemen audio visual. Visual yang dihasilkan merupakan hasil visualisasi elemen arsitektur yang membentuk ruang di dalam video musik.
Melalui studi kasus, dilakukan proses pembacaan ruang yang terbentuk dan bagaimana elemen-elemen ruang dapat membentuk narasi pada sebuah video musik. Penulisan skripsi ini juga bertujuan untuk mengetahui elemen ruang arsitektur dapat mempengaruhi bentuk narasi yang dihasilan di dalam sebuah video musik, sehingga isi dan makna video musik dapat tersampaikan.
Music videos also have space like architecture does. The space demonstrates its lyrics from the song so it can be enjoyed by music lovers. This thesis discusses how the elements of architecture can shape the narrative of space in a music video. Music videos changes audiotory elements to become audiovisual elements. The visuals are a result of the visualization of the architectural elements that form space in music videos.The case study is done through the process of reading the space that has been formed, and seeing how the elements of the space can be form the narratives on a music video. The aim of this writing is to determine how far the effects of architectural space can change the form of narratives produced in music videos, so the contents and meanings of the music video can be delivered to the audience."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2018
S-Pdf
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library
Nadia Fauza Ryantari
"Penelitian ini membahas tentang analisis semiotika Roland Barthes dalam video klip “Sekai No Owari - Sasanqua” sebagai representasi pesan inspiratif. Studi ini bertujuan untuk mengetahui dan mengidentifikasi representasi pesan inspiratif dalam video klip “Sekai No Owari - Sasanqua” melalui analisis semiotika Roland Barthes. Penelitian ini menggunakan pendekatan teori semiotika Roland Barthes untuk mengkaji denotatif, konotatif, dan mitos dalam video klip “Sekai No Owari - Sasanqua”. Video klip dibagi menjadi 15 potongan adegan sebagai data. Dari hasil analisis dapat disimpulkan bahwa dalam video klip “Sekai No Owari - Sasanqua” mengandung lima pesan inspiratif, yaitu “pantang menyerah” , “pentingnya saling bertukar pikiran”, “kesuksesan tidak dapat diraih secara instan”, “konsistensi”, dan “pentingnya dukungan dari orang lain”.
This study discusses the semiotic analysis of Roland Barthes in the video clip "Sekai No Owari - Sasanqua" as a representation of inspirational messages. This study aims to learn and to identify the representation of inspirational messages in the video clip "Sekai No Owari - Sasanqua" through Roland Barthes' semiotics. This research uses Roland Barthes' semiotic theory approach to examine denotative, connotative, and mythical meaning in the video clip "Sekai No Owari - Sasanqua". The video clip is divided into 15 scenes as the data. From the results of the analysis, it can be summarized that the video clip "Sekai No Owari - Sasanqua" contains five inspirational messages,"never give up", "the importance of exchanging ideas", "success cannot be achieved instantly", "consistency", and "the importance of support from others”."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2022
TA-pdf
UI - Tugas Akhir Universitas Indonesia Library