Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 10 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Ni Komang Arie Suwastini
"[ABSTRAK
Penelitian ini membahas framing dalam empat film yang diadaptasi dari novel-novel Jane Austen dalam struktur naratif mainstream Hollywood bergenre period movie dari tahun 1995 hingga 2005. Pembahasan ditujukan untuk mengungkapkan pemanfaatan framing dalam keempat film tersebut untuk mengartikulasikan kembali konsep femininitas, domestisitas, dan seksualitas perempuan dalam perspektif posfeminisme yang menjadi konteks keempat film tersebut. Dengan memadukan teori tatapan dan kenikmatan visual dari Mulvey (1975) dan teori kekuasaan dari Foucault (1978), penelitian ini mengajukan konsep negosiasi tatapan sebagai relasi kuasa yang memungkinkan setiap pihak yang terlibat dalam relasi kuasa tersebut untuk berpartisipasi baik sebagai penatap maupun sebagai objek tatapan secara bersamaan dan berkesinambungan dalam sebuah dinamika yang tak pernah berhenti. Penelitian ini juga mengajukan konsep negosiasi subjektivitas sebagai hasil dari persinggungan antara (pos)feminisme dengan teori kekuasaan Foucault (1978). Konsep negosiasi subjektivitas ini melihat adanya kesempatan bagi perempuan untuk memanfaatkan subordinasi perempuan dalam relasi kuasa patrarkis dengan berpartisipasi secara aktif dalam relasi kuasa tersebut dengan berbekal kesigapan untuk beradaptasi dan bertransformasi secara strategis sesuai dengan perubahan-perubahan dalam dinamika relasi kuasa itu sendiri. Dengan dua konsep ini, penelitian ini menemukan bahwa negosiasi menjadi strategi yang sangat mumpuni untuk mendukung subjektivitas perempuan dalam mengartikulasikan femininitas, domestisitas dan seksualitas. Strategi ini mengajak perempuan untuk selalu mencari kesempatan untuk melakukan resistensi ataupun bertahan dalam represi patriarkis yang menekannya, baik melalui konfrontasi, konsiliasi, ataupun sikap mengalah, tergantung pada tuntutan dinamika relasi kuasa tempatnya berada.
;

ABSTRACT
The present study was aimed at revealing the use of framing in four films adapted from Jane Austen’s novels in Hollywood mainstream narrative cinema from 1995 to 2005 for articulating concepts of femininity, domesticity and female sexuality in the context of postfeminism that becomes the backdrop of the four movies. Combining Mulvey’s theory of the look and visual pleasure (1975) with the concept of negotiation in Foucaut’s theory of power (1978), the present study proposed the concept of “negotiation of the look” which maintains the look as power relations, allowing all parties to participate as the subjects of the gaze and the objects of the gaze in a simultaneous and consecutive dynamics. The present study also proposed the concept of negotiating subject resulting from the intersection of (post)feminism with Foucault’s theory of power, maintaining women can ride the imbalance of the patriarchal relations they are in by participating actively, adeptly, tacitly, and strategically in these relations while always being attentive and knowledgeable about the dynamic of the power relations. With the two concepts, the present study revealed negotiation as an important strategy in the articulation of femininity, domesticity and female sexuality for supporting women’s articulations of subjectivity. Demanding women to be vigilant about their contexts, this strategy solicits possibilities for resistence and resilience, through confrontation, conciliation or compliance, depending on the demands of the dynamic of the power relations.
, The present study was aimed at revealing the use of framing in four films adapted from Jane Austen’s novels in Hollywood mainstream narrative cinema from 1995 to 2005 for articulating concepts of femininity, domesticity and female sexuality in the context of postfeminism that becomes the backdrop of the four movies. Combining Mulvey’s theory of the look and visual pleasure (1975) with the concept of negotiation in Foucaut’s theory of power (1978), the present study proposed the concept of “negotiation of the look” which maintains the look as power relations, allowing all parties to participate as the subjects of the gaze and the objects of the gaze in a simultaneous and consecutive dynamics. The present study also proposed the concept of negotiating subject resulting from the intersection of (post)feminism with Foucault’s theory of power, maintaining women can ride the imbalance of the patriarchal relations they are in by participating actively, adeptly, tacitly, and strategically in these relations while always being attentive and knowledgeable about the dynamic of the power relations. With the two concepts, the present study revealed negotiation as an important strategy in the articulation of femininity, domesticity and female sexuality for supporting women’s articulations of subjectivity. Demanding women to be vigilant about their contexts, this strategy solicits possibilities for resistence and resilience, through confrontation, conciliation or compliance, depending on the demands of the dynamic of the power relations.
]"
2014
D1867
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Maya Sekartaji
"ABSTRAK
Tesis ini menganalisis karya sastra drama yang berjudul OvertonesA karya Alice
Gerstenberg (1916) dengan menggunakan teori Feminis Psikoanalisa. Melalui
drama Overtones, Alice Gerstenberg menyoroti isu beban domestik perempuan
pada awal abad 20 yang berat sehingga berdampak bagi kondisi psikis mereka;
perempuan dikondisikan untuk tidak memiliki hak atas diri dan suaranya sendiri
sehingga mereka rentan terhadap keretakan diri. Hal tersebut diungkap melalui
dua tokoh perempuan Harriet dan Margaret sebagai cultured woman; sebuah hasil
konstruksi diri patriarki yang harus tampil dengan sikap tidak murni sedangkan
suara dan keinginan mereka yang murni, yang disebut sebagai primitive self, tidak
diizinkan untuk tampil ke permukaan. Melalui Feminis Psikoanalisa milik Nancy
Chodorow terungkap bahwa masalah psikis perempuan yang berpotensi
meretakkan diri perempuan telah dimulai sejak perempuan sejak masih kanak–
kanak, bukan karena penis–envy melainkan dikarenakan adanya dominasi
patriarki yang konstruktif terhadap diri perempuan. Hal ini menyebabkan
perempuan tidak dapat mencapai identitas diri mereka sendiri dan malah
menghasilkan diri perempuan yang manipulatif serta obsesif .

ABSTRACT
This thesis analyzes a one – act drama entitled Overtones by Alice Gerstenberg
(1916) using Feminist Psychoanalysis theory. Overtones by Alice Gerstenberg
highlight the issue of women's domestic burden in the early 20th century that
made women were vulnerable to the mental health issue. In this matter, women
were conditioned not to have the right for their own voice even for their own
selves. This situation lead them to the splitting self and it was revealed by two
female characters Harriet and Margaret as cultured woman – a self constracted
by patriarchy – should appear without pure desire. Unlike the pure desire, which
is referred to primitive self, was not allowed to come out to the surface. Nancy
Chodorow sees this problem through her theory, Feminist Psychoanalysis. She
discovered that women psychic is vulnerable to such problem as it started since
the younghood, not the penis – envy; women had experienced a sever constructive
self under the patriarchy domination. This problem stands as a major point
toward the failure on women self identity achievement."
Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2013
T35869
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Anas Saidi
"Disertasi ini ingin menunjukkan Djawi Sunda, di Cigugur, Kuningan. Sebuah komunitas Adat yang berhasil membangun keruku melalui prinsip:yang penting Melalui penelitian etnografi dan teori interaksi simbolik telah menunjukkan bahwa Seren Taun sebagai alat pengingat yang berisi tuntunan yang penuh makna simbolik dan berhasil merawat tran yang ditempuh lebih mengutamakan arti pentingnya sebuah kebebasan berkeyakinan, penegasan identitas, daripada transmisi tingkat keluarga. Kombinasi antara: resistensi dan adaptasi dalam menghadapi dominasi negara dan hegemoni agama resmi, merupakan perlawanan kultural yang paling mengesankan.

This dissertation aims at indicating survival strategies carried out by Djawi Sunda, Cigugur, Kuningan. It is a community succeeding to establish a peaceful religious life relationship. It suggests that the members have tolerance (sepengertian ethnographic research and symbolic interaction have indicated as a mnemonic device meanings?and a creative performance has worked to mai transmission. The strategy emphasizes more on faith freedom and identity insistence in public than in family. The combination of resistance and adaptation to cope with state domination and formal religious hegemony works impressively."
2015
D-Pdf
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Anas Saidi
"ABSTRAK
Disertasi ini ingin menunjukkan Djawi Sunda, di Cigugur, Kuningan. Sebuah komunitas Adat yang berhasil membangun keruku melalui prinsip:yang penting Melalui penelitian etnografi dan teori interaksi simbolik telah menunjukkan bahwa Seren Taun sebagai alat pengingat yang berisi tuntunan yang penuh makna simbolik dan berhasil merawat tran yang ditempuh lebih mengutamakan arti pentingnya sebuah kebebasan berkeyakinan, penegasan identitas, daripada transmisi tingkat keluarga. Kombinasi antara: resistensi dan adaptasi dalam menghadapi dominasi negara dan hegemoni agama resmi, merupakan perlawanan kultural yang paling mengesankan.

ABSTRACT
This dissertation aims at indicating survival strategies carried out by Djawi Sunda, Cigugur, Kuningan. It is a community succeeding to establish a peaceful religious life relationship. It suggests that the members have tolerance (sepengertian ethnographic research and symbolic interaction have indicated as a mnemonic device meanings?and a creative performance has worked to mai transmission. The strategy emphasizes more on faith freedom and identity insistence in public than in family. The combination of resistance and adaptation to cope with state domination and formal religious hegemony works impressively."
Depok: 2015
D2093
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ari Prasetiyo
"Disertasi ini membahas keterkaitan antara kehidupan Suparto Brata dengan hasil karya tulisnya serta membahas pandangan Suparto Brata berkaitan dengan peranan dan kedudukan perempuan Jawa sebagaimana terepresentasikan dalam novel Donyane Wong Culika dan Bekasi Remeng-Remeng. Penelitian ini menggunakan pendekatan sosiologi sastra yang mengaitkan unsur intrinsik (berupa fakta kemanusiaan fiksionalitas) dengan unsur ekstrinsik (fakta kemanusiaan realitas). Temuan atas penelitian ini adalah bahwa latar belakang kehidupan Suparto Brata berupa hadirnya tiga perempuan (ibu, ibu mertua, istri) serta nilai-nilai budaya Jawa yang terkandung dalam ungkapan-ungkapan bahasa Jawa sangat mempengaruhi isi karya sastranya. Pandangan dan sikap perempuan Jawa berkaitan dengan permasalahan gender dilandasi oleh empat jenis motivasi yaitu motif biogenetis, motif sosiogenetis, motif teogenetis, serta motif psikogenetis. Berdasarkan keempat motivasi tersebut, sosok perempuan Jawa dapat dikatakan sebagai sosok perempuan yang humanis dan religius. Kesimpulan penelitian ini adalah bahwa peranan perempuan Jawa sangat dominan. Perempuan Jawa dapat melakukan hal-hal yang berkaitan dengan masalah domestik sekaligus publik. Dikarenakan peranannya yang sangat besar tersebut, kedudukan perempuan Jawa menjadi sangat tinggi dan sangat terhormat.

This dissertation discusses the interrelationship between life of Suparto Brata with the results of his writings and discuss Suparto Brata`s view about the role of and position of Javanese women as represented in the novel Donyane Wong Culika and Bekasi Remeng-Remeng. This study uses sociology of literature approach that linked the intrinsic elements (in the form of humanitarian fact of fiction) with extrinsic elements (humanitarian facts of reality). The findings of this research is that the background of life of Suparto Brata form of the presence of three women (mother, mother-in-law, wife) and Javanese cultural values contained within the Java language expressions greatly influence the content of his literary work. The views and attitudes of Javanese women related to gender issues based on the four types of motivation that biogenetic motive, sosiogenetic motive, theogenetic motive, and the psikogenetic motive. Based on the fourth motivations, Javanese women can be regarded as the humanist and religious figure of women. The conclusion of this study is that the role of Javanese women is very dominant. Javanese women can do things that are related to domestic issues and public at once. Due to the very huge role, the position of Javanese women become very high and very respectable."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2016
D2184
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Rattu, Jultje Aneke
"Disertasi ini membahas kebertahanan nilai religi dan keberlanjutan kepemimpinan perempuan dalam pergelaran Maengket Makamberu Minahasa. Penelitian ini menunjukkan bahwa nilai religi dan perempuan dapat bertahan, walaupun bentuk pergelarannya dapat berubah sesuai dengan konteks pergelaran. Bentuk pergelaran Maengket Makamberu religi yang muncul kembali setelah zaman globalisasi berjalan secara bersamaan dengan Maengket Makamberu seni.
Nilai religi dan kepemimpinan perempuan dalam pergelaran dapat bertahan, walaupun ideologinya telah dipengaruhi religi Kristen/Katolik yang patriarkal. Hal tersebut membuktikan bahwa pergelaran religi yang berkurang dalam zaman globalisasi dapat dimunculkan kembali oleh masyarakat tradisi etnik Minahasa. Efek globalisasi pada pergelaran Maengket Makamberu tidak dapat digeneralisir, karena pergelaran dipengaruhi oleh konteks budaya, sosial, situasi, dan ideologi.

This dissertation discusses the survival of religious values and the sustainability of women?s leadership in the performance of Maengket Makamberu Minahasa. This study shows that religious values and women?s leadership can survive, though structure of performances may change based on context of performance. The religious performance structure of Maengket Makamberu that reappear after the age of globalization run concurrently with the artistic Maengket Makamberu.
Religious values and women's leadership in performance can survive, despite its ideology has been influenced by the Christian/Catholic religion that is patriarchal. It is proved that the religious performances that were reduced in the age of globalization can be recalled by the people of Minahasan ethnic traditions. The effects of globalization on the performances cannot be generalized, because the performance is influenced by the cultural, social, situational, and ideological contexts."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2017
D2260
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Dewi Ariantini Yudhasari
"ABSTRAK
Disertasi ini membahas karya Lee Yangji yang berjudul Koku 1984 dan Yuhi 1988 yang bercerita tentang pengalaman diaspora tokoh perempuan Zainichi Korea generasi kedua. Penelitian ini merupakan penelitian kualitiatif dengan menggunakan pendekatan kajian sastra berperspektif feminis serta memanfaatkan teknik fokalisasi untuk mengamati isi fokalisasi yang disampaikan oleh fokalisator di dalam cerita. Berdasarkan hasil penelitian ditemukan bahwa perempuan Zainichi Korea mengalami ketercerabutan dari akar budaya tanah leluhurnya sehingga mengalami kegamangan akan identitasnya. Proses pencarian identitas dan gejala ketercerabutan dari akar yang dialami tokoh perempuan Zainichi Korea ditemukan melalui narasi feminis dan diaspora. Melalui narasi feminis ditemukan bahwa tokoh perempuan dapat memposisikan dirinya sebagai subjek dalam aspek seksualitas dan relasi gender. Sementara itu, dalam narasi di spora ditemukan bahwa identitas diaspora bersifat cair dan fleksible serta akan terus bergerak dalam proses menjadi becoming melalui beragam bentuk negosiasi identitas dalam rangka diposisikan dan memposisikan diri. Pengalaman diaspora yang dialami tokoh perempuan Zainichi Korea merupakan bentuk diaspora pengalihan yaitu terjadinya proses pengalihan budaya dari budaya tanah leluhur ke dalam budaya yang membesarkan di tempat baru melalui aspek bahasa, negara, lingkungan, dan kultural. Dapat disimpulkan bahwa adanya pengalihan budaya dari budaya tanah leluhur ke budaya tempat baru mengakibatkan tokoh perempuan Zainichi Korea generasi kedua mengalami ketercerabutan dari akar.

ABSTRACT
This dissertation is a study on the novels written by Lee Yangji, Koku 1984 dan Yuhi 1988 , which narrate the story of a second generation of Zainichi Korean women. This study is a qualitative study that uses literature studies with feminist perspective and utilizes focalization technique to observe the focalization content that is deliverd by the focalizer in the story. The finding of this study showed that a Zainichi Korean women experiences cultural shock which consequently creates disorientation on her own identity. Through feminist and diaspora narration, the study found the process of the ripping of a Zanichi Korean women from her root. On the other side, the narration of diaspora reveals the fluidity and flexibility of diasporic identity and that identity is continually progressing from the process of becoming through various forms of identity negotiation in terms of self positioning. The diasporic experience of the Zainichi Korean women character in Koku and Yuhi is a form of diasporic transition of transforming one s homeland s culture to the culture where she grows up. This transformation takes form in the aspect of language, country, surrounding, and culture. It is concluded that that transformation forces the female character of 2nd generation of Korean Zainichi experiences separation from her root. "
2017
D2305
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Sainul Hermawan, 1973-
"Selama ini balamut hanya dilihat sebagai tradisi untuk menghibur, menunaikan nadar dan pengobatan. Penelitian ini berupaya mengisi rumpang tersebut dengan mengkaji bahwa di balik ketiga praktik tersebut ada beragam bentuk resistensi baik yang bersifat individual maupun kolektif terhadap momentum kekuasaan yang ada dalam setiap pertunjukannya. Kemungkinan adanya praktik resistensi ini terabaikan dalam kajian terdahulu karena tradisi balamut cenderung dilihat sebagai sastra lisan dan mendekatinya seperti membaca sastra tulis atau cetak untuk mengidentifikasi makna dan nilai dengan menganalisis unsur-unsur intrinsiknya. Pendekatan tersebut mengabaikan peran penting palamutan dan audiens sebagai faktor pembentuk makna. Oleh karena itu, penelitian ini mendekati tradisi balamut dengan teori dan metode yang disediakan oleh etnografi, tradisi lisan, pertunjukan, dan ritual untuk mengkaji kemungkinan adanya praktik resistensi.Resistensi yang dilakukan palamutan termasuk jenis resistensi individual nirkekerasan yang dilakukan dengan menggunakan simbol-simbol budaya baik di ranah publik maupun domestik untuk melawan sekaligus membela tradisinya, merespons politik identitas dan mengeritik kondisi sosial kontemporer yang dihadapinya. Dinamika inilah yang membuat tradisi ini tetap bertahan.Dengan melihat tradisi balamut sebagai praktik resistensi berarti menempatkan palamutan sebagai pelaku tradisi yang memiliki kesadaran sosial dan ideologis. Ia bukan sekadar pelaku yang mentransmisikan tradisi secara pasif tetapi ikut menciptakan kembali tradisi tersebut secara aktif dan kreatif.

So far balamut oral tradition in Banjarmasin, South Kalimantan, has been seen only as a tradition to entertain, to perform nadar and treatment. This study attempts to fill these gaps by examining that behind the such three practices there are various forms of resistance to the momentum of the powers individually and collectively in every moment of its performance. The possibility of this resistance practices was overlooked in previous studies because balamut tradition tends to be seen as oral literature and approached as printed literature to identify its meaning and values by analyzing its intrinsic elements. Such approach ignores the important role of palamutan the storyteller of the tale of Lamut and audience as the determining factors of meaning. Therefore, this research approaches balamut tradition in the framework of theories and methods provided by ethnography, oral traditions, performance, and ritual practices to assess the possibility of resistance.Resistance that is conducted by palamutan the storyteller of Lamut Story is a kind of nonviolent individual resistance using cultural symbols both in the public and domestic spheres to fight as well as defend its traditions, respond to politics of identity and criticize the contemporary social conditions he faces. Such cultural dynamic makes this tradition survive.By looking at balamut tradition as a practice of resistance means to place palamutan as a social actor who has social and ideological awareness. He is not just actor who transmits his tradition passively but go on recreating the tradition actively and creatively."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2017
D2322
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Putri Andam Dewi
"Penelitian ini mengeksplorasi negosiasi gender di kalangan perempuan Indonesia penggemar budaya populer Jepang genre YAOI. Artikulasi negosiasi gender tercermin dalam imaji maskulinitas dan relasi gender doujinshi YAOI karya fujoshi Indonesia. Konsep maskulin hegemonik, heteronormatif, elemen manga dan komik digunakan sebagai landasan pemikiran. Objek penelitian adalah doujinshi YAOI berjudul Love Heat at Tropical Island karya minatu/minataka94. Pengumpulan data melalui analisis panel komik. Penelitian ini menemukan bahwa doujinshi YAOI Love Heat at Tropical Island sebagai bentuk strategi praktek penulisan ulang oleh fujoshi Indonesia dalam menegosiasikan isu-isu tabu dalam masyarakat Indonesia. Isu-isu tersebut antara lain relasi gender alternatif, homoseksualitas, dan pornografi. Doujinshi Love Heat at Tropical Island menawarkan sebuah sarana bagi penulis Indonesia untuk mengapropriasi manga dan anime original untuk mengekspresikan ideologi gender mereka. lebih jauh lagi, dengan kemajuan teknologi komunikasi dan jaringan internet doujinshi tersebut membuka ruang tanpa batas dan waktu bagi fujoshi Indonesia untuk berbagi dan menyebarkan hasil karya mereka di kancah global.
This research explored gender negotiation among Indonesian women who are fans of YAOI genre from Japanese popular culture. The gender negotiation is articulated by the image of masculinity and gender relation in the form of YAOI doujinshi. The study employs hegemonic masculinity, heteronormativity, and element of manga and comic theory as the theoretical groundwork for this dissertation. The object of research is YAOI doujinshi titled Love Heat at Tropical Island created by minatu minataka94. Comic panel analysis is utilized to explore My approach to explore the purpose of this research is through comic panel analysis. This research found that the YAOI doujinshi Love Heat at Tropical Island is a strategy rewriting practice of Indonesian fujoshi in negotiating tabooed issues in the Indonesian society, such as alternative gender relations, homosexuality, and pornography. Love Heat at Tropical Island offers a mean for Indonesian writers to appropriate the original manga and anime to express their gendered ideology. Furthermore, with the advanced of telecommunication technologies and internet networks, the doujinshi opens unlimited space for Indonesian fujoshi to share and connect their works globally."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2017
D2278
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
M Misbahul Amri
"ABSTRAK
Disertasi ini bertujuan untuk memahami arti ritual ?Mungel? wayang Mbah
Gandrung, pemertahanan, dan pewarisannya. Ritual tersebut berpusat di Desa
Pagung, Kecamatan Semen, Kabupaten Kediri. Untuk itu, dilakukanlah penelitian
kualitatif dengan pendekatan etnografi dalam perspektif ?drama sosial?. Temuan
penelitian menunjukkan bahwa ?Mungel? adalah ?gelaran? ritual bukan ?tontonan?.
Oleh sebab itu, ?Mungel? menggunakan ?bingkai spiritual? untuk ?melaju?.
?Bingkai? tersebut berkembang menjadi ?sosial-spiritual? ketika ?gelaran?
dilaksanakan untuk rangkaian ?Grebeg Suro?. Meskipun demikian, ?Mungel? masih
dinilai sakral dan ?mandi? oleh sebagian pendukungnya, tetapi, oleh yang lain,
dinilai sebagai tindak budaya kreatif dengan meritualkannya. Meskipun demikian, ia
layak diangkat sebagai salah satu identitas budaya daerah dan tempatnya dijadikan
museum hidup oleh kedua kelompok tersebut, sehingga perlu dipertahankan dan
diwariskan

ABSTRACT
This dissertation aimed at understanding the meanings of wayang Mbah Gandrung?s
?Mungel? ritual, its safeguarding and its transmission. The ritual center is Desa
Pagung, Sub-Disctrict of Semen, Kediri District. For this purpose, ethnographic
research has been carried out. Assessed from the persective of ?social drama?, this
research has found out that ?Mungel? is a ritual, not an entertaintment. Therefore, it
uses ?spritiual frame? to ?flow?. However, it changes into ?social?spiritual frame?
when ?Mungel? takes place in ?Grebeg Suro? ceremony. Still, people consider it
either as sacred and efficaious or creative act retualized. However, it is worth taking it
as one of the regional cultural identities and the pavilion as an indigenous museum
need preserving as well as transmitting."
2016
D2182
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library