Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 21 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Maria Narwati SWP Narotomo
Abstrak :
Hingga saat ini, industri asuransi di Indonesia adalah industri yang terus mengalami pertumbuhan. Meskipun begitu, saat ini penetrasi asuransi di Indonesia masih berada di bawah 3 persen, relatif rendah bila dibandingkan dengan negara lain di Asia seperti Korea Selatan dan Jepang. Yang menarik untuk diperhatikan dalam industri asuransi di Indonesia saat ini adalah mulai munculnya produk-produk asuransi berlatar belakang Syariah, baik asuransi umum maupun jiwa. Kehadiran produk-produk ini pun ternyata diterima dengan baik oleh masyarakat Indonesia. Beberapa perusahaan asuransi jiwa meluncurkan produk asuransi jiwa yang saat ini sangat diminati oleh masyarakat Indonesia, yaitu produk Unitlink. Produk yang merupakan kombinasi antara proteksi asuransi dan investasi ini mampu mendongkrak kontribusi perolehan premi yang cukup signifikan. Beberapa perusahaan asuransi jiwa Syariah maupun konvensional pun mulai memasarkan produk asuransi jiwa Syariah tipe Unitlink, yaitu Takaful Indonesia, MAA Assurance, Panin Life, dan Allianz. Di saat-saat yang akan datang, sangat mungkin bila perusahaan asuransi jiwa lain ikut menambah persaingan dengan memasarkan produk asuransi jiwa Syariah tipe Unitlink. Melihat adanya persaingan ini, maka sebuah perusahaan harus mampu menawarkan produk yang sesuai dengan kebutuhan dan keinginan konsumen Indonesia. Di dalam penelitian ini, conjoint analysis digunakan untuk menentukan nilai utilitas level-level pada atribut serta tingkat kepentingan relatif atribut-atribut dalam suatu polis asuransi jiwa Syariah Unitlink. Selanjutnya, kombinasi level-level atribut ideal diperoleh dan pada pengembangan selanjutnya dilakukan choice simulation untuk mengestimasi market share terhadap produk-produk yang sudah ada bersama dengan produk kombinasi ideal tersebut. Penelitian ini menghasilkan gambaran preferensi konsumen terhadap atribut polls asuransi jiwa Syariah Unitlink. Hasil dari penelitian ini juga menunjukkan bahwa suatu kombinasi ideal untuk suatu polis asuransi jiwa Syariah Unitlink dapat diperoleh. Selain itu, hasil choice simulation menunjukkan bahwa kombinasi ideal tersebut memperoleh estimasi market share terbesar dan menyebabkan produk-produk lain kehilangan market share secara signifikan. ......To date, the insurance industry in Indonesia is an industry that is still growing. However, the insurance penetration to Indonesian consumers is yet under 3 percent, relatively low if compared to other Asian countries such as South Korea and Japan. An issue worthy of note in the insurance industry in Indonesia is the fact that Syariah insurance products, both life and general, are emerging. In fact, these products have been well-accepted by Indonesian consumers. Several life insurance companies have launched Unit-linked policies, which are highly received by Indonesian consumers. Unit-linked policies, which are combinations between insurance protection and investment, have significantly elevated premium earning contributions. Subsequently, several conventional and Syariah-based insurance companies, namely, Takaful Indonesia, MAA Assurance, Panin Life, and Allianz, have introduced Unit-linked Syariah life insurance policies to the Indonesian market. In days to come, it is very much likely for other insurance companies to add the competition by also launching Unit-linked Syariah policies. Due to this fact, these companies have to be capable of introducing a policy that fits the needs and wants of Indonesian consumers. In this research, a conjoint analysis is conducted in order to estimate the utility values of the levels of each attribute and to estimate the relative importance values of the attributes of a Unit-linked Syariah life insurance policy. Then, an ideal combination of attribute levels is obtained. For the next step, a choice simulation is performed in order to estimate market shares of the currently available policies, along with the ideal combination as well. This research resulted in an indication of consumers' preference towards Unit-linked Syariah life insurance policies attributes and attribute levels. Results of this research also determined an ideal combination of a Unit-linked Syariah life insurance policy. Furthermore, the choice simulation results show that the ideal combination of attribute levels gained the highest market share and caused other policies to lose their market shares significantly.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2006
S49977
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Retno Pujiastuti
Abstrak :
Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan program acara televisi anak yang sesuai dengan kebutuhan dan keinginan konsumen dengan menggunakan metode Conjoint Analysis. Metode ini memiliki kelebihan yaitu dapat memberikan informasi tentang bagaimana cara konsumen membangun preferensi terhadap produk atau jasa yang terdiri atas sekumpulan atribut. Pada penelitian ini akan didapatkan informasi mengenai faktor-faktor yang menjadi perhatian utama konsumen dalam memilih program acara televisi anak beserta usulan program acara televisi anak yang paling diminati. Sebagai salah satu pertimbangan bagi stasiun televisi untuk mengambil keputusan maka dilakukan perhitungan biaya dan analisis investasi terhadap usulan program acara yang paling diminati tersebut. Melalui penelitian ini diharapkan proses pembuatan sebuah program acara televisi anak dapat memfasilitasi seluruh kebutuhan konsumen, produsen serta pihak-pihak yang berkaitan didalamnya. ......The focus of this study is to develop a new children television programme which accommodates the needs and wants of the consumers, using a conjoint analysis method. The advantage of this method is in the information given on how consumers build preferences for products or services which are considered as a bundle of attributes. This study results in information of factors that are the consumers' main attention when choosing a children television programme, and information of the most favored idea of a new television programme as well. As one of the inputs of decision making for the television station, production cost and investment analysis for the most favorite idea are calculated. Results obtained from this study are expected to assist the process of producing a children television programme which can facilitate all the needs and wants of consumers, producers, and other related parties.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2006
S49982
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Purba, Rayner Andreas
Abstrak :
Peningkatan emisi karbon oleh sektor transportasi berkorelasi dengan peningkatan jumlah kendaraan di Indonesia khususnya kendaraan dengan mesin pembakaran dalam yang mencapai minimal 30% dari total emisi karbon nasional. Emisi karbon menyebabkan kerusakan lingkungan, mendorong pemerintah Indonesia untuk menerapkan kebijakan emisi karbon pada kendaraan ICE, dan adopsi kendaraan berbasis listrik. Namun, tingkat adopsi pelanggan masih terbatas, antara lain karena terbatasnya pilihan produk kendaraan listrik di Indonesia dan harga satuan yang masih relatif mahal. Tulisan ini bermaksud mengeksplorasi desain kendaraan listrik dengan memperhatikan kebutuhan pelanggan untuk mendapatkan desain produk yang paling diminati dan paling mungkin untuk direalisasikan oleh industri terkait. Untuk tujuan ini, integrasi metode conjoint analysis (berdasarkan model kombinasi penuh) dan penerapan fungsi kualitas sadar lingkungan (QFD) dilakukan, membantu dalam menghubungkan aspek pelanggan dengan aspek teknis di industri otomotif. Penelitian dilakukan dengan menggali sembilan atribut dan 30 level variasi desain produk yang meliputi aspek performa, teknologi, dan pelayanan kendaraan listrik seperti daya dan torsi maksimum; jangkauan maksimum; model kendaraan; kapasitas baterai; kecepatan pengisian baterai; umur baterai yang diharapkan; fitur teknologi dan harga kendaraan. Didapatkan 32 variasi desain yang menggabungkan sembilan atribut dan 30 level desain produk. Melalui metode penerapan fungsi kualitas sadar lingkungan (ECQFD), desain produk yang diperoleh diwujudkan sebagai strategi produksi untuk mendapatkan desain kendaraan listrik yang paling sesuai dengan preferensi pelanggan. ......The increase in carbon emissions by the transportation sector is correlated with the rise in the number of vehicles in Indonesia, especially vehicles with internal combustion engines which reaches at least 30% of the total national carbon emissions. Carbon emissions cause environmental damage, prompting the Indonesian government to implement a carbon emission policy on ICE vehicles, and the adoption of electric-based vehicle. However, the customers' adoption rate is still limited, partly due to the limited choice of electric vehicles products in Indonesia and unit prices, which are still relatively expensive. This paper intends to explore the design of electric vehicles by paying attention to customer needs to obtain product designs that are most in-demand and most likely to be realized by the related industry. For this purpose, the integration of conjoint analysis (based on full combination model) and environmentally conscious quality function deployment (QFD) methods is carried out, helpful in connecting customer aspects with technical aspects in the automotive industry. The research was conducted by exploring nine attributes and 30 levels of product design variations covering performance, technology, and service aspects of electric vehicle such as maximum power and torque; maximum range; vehicle model; battery capacity; battery charging speed; expected battery life; technology features and vehicle price. 32 design variation obtained which combining nine attributes and 30 product design level. Through environmentally conscious quality function deployment (ECQFD) method, the product design obtained is realized as a production strategy to obtain an electric vehicle design that best suits customers' preferences
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2022
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Rafika Dewi Karima
Abstrak :
Pada masa kini terdapat banyak mahasiswa yang telah mendapatkan gelar sarjana tetapi tidak langsung mendapat pekerjaan. Para sarjana yang tidak langsung mendapat pekerjaan ini pada umumnya tidak sadar akan peluang karir dan tidak mengetahui pengaplikasian skill yang dimilikinya di dunia kerja. Hal ini mengindikasikan kurangnya bimbingan, pelatihan dan konseling karir pada mahasiswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui preferensi pilihan kerja mahasiswa Prodi Statistika Universitas Indonesia dengan metode analisis konjoin sehingga pihak prodi dapat mengarahkan mahasiswanya untuk siap memasuki dunia kerja. Terdapat 4 faktor yang akan diteliti, yaitu 1 Gaji dan Tunjangan, 2 Kesesuaian Pekerjaan dengan Latar Belakang Pendidikan, 3 Bidang Kerja dan 4 Jam Kerja yang masing-masing memiliki beberapa kategori. Monanova digunakan untuk menganalisis data dan hasilnya adalah 1 nilai utilitas dari tiap kategori untuk mengetahui kategori apa yang disukai mahasiswa dan 2 nilai kepentingan relatif tiap faktor untuk mengetahui faktor apa yang menjadi pertimbangan saat memilih pekerjaan. Hasil dari analisis konjoin didapat bahwa faktor yang sangat dipertimbangkan adalah gaji dan tunjangan.
Nowadays, there are many graduates who are not directly employed after receiving bachelor rsquo s degree. The graduates who are not employed seem largely unaware of career opportunities and unsure of how to apply their skills in the workforce. This indicates a lack of career guidance, coaching and counseling. This research aims to study people rsquo s preferences on determining their jobs by using conjoint analysis among University of Indonesia students, majoring in Statistics. So that Departement of Statistics could guide its students to face working world. Four factors are evaluated 1 Income, 2 Suitability of the Workplace with Educational Background, 3 Field of Works, and 4 Working hours, which has different level category values. Monotonic Analysis of Variance is used to analyze the data and the results are 1 utility value which is useful to know the most desirable level of each attribute and 2 its relative importance value to know the most considered attribute on determining their jobs. The full profile method of conjoint analysis shows that income is the most considered attribute value.
Depok: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Indonesia, 2017
S69892
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Trisna Yuniarti
Abstrak :
Pada kenyataannya, keputusan konsumen memilih produk layanan akses internet tidak hanya berdasarkan pada satu atribut, seperti harga atau merek. Mereka melihat suatu produk secara keseluruhan, yaitu dengan melihat kombinasi fitur dan atribut yang ada. Setelah melihat kombinasi fitur dan atribut produk tersebut, pembeli dihadapkan pada situasi trade-off sebelum mengambil suatu keputusan. Sebaliknya, suatu perusahaan penyedia jasa layanan akses internet harus memahami keinginan konsumen terhadap produk yang akan mereka jual. Permasalahan di atas dapat diatasi dengan menggunakan metode Conjoint analysis-QFD. Metode ini dapat digunakan untuk memahami preferensi konsumen. Hasil yang diperoleh dari metode ini adalah tingkat kepentingan relative atribut dan level produk layanan akses internet yang dipilih oleh konsumen, segmentasi pemasaran, dan tingkat kepentingan relatif respon teknis perusahaan penyedia jasa layanan akses internet. Dengan metode tersebut, maka pihak perusahaan dapat mendesain produk layanan akses internet sesuai dengan atribut dan level pilihan konsumen yang disesuaikan dengan kemampuan teknis perusahaan. ......The consumers' decision to choose internet access service product, in fact, is not only based on one attribute, such as price or brand. They also have to observe the products as a whole, by observing the combination of features and attributes. Having observed the combination, the consumers are encountered with the situation of trade-off before taking a decision. Conversely, a company internet access service provider should understand what the consumers need on the products. The problems can be overcome by applying conjoint analysis-QFD methods. It can be used to understand the consumer preferences. The results of this method are the relative importance of attributes and its level chosen by consumers, market segmentation, and the relative importance of technical response of the company. By applying these methods, the company is able to design products internet access service product in accordance with the company's technical capabilities.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2008
S51964
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Luhur Fajar Martha
Abstrak :
ABSTRACT
This study examines the impact of visitors on changes in the quality of of the Tanjungpinang tourism environment and measures the economic loss/profit from these changes. Using a Random Utility Model applied with conjoint analysis, this study combines Revealed Preference and Stated Preference data to expend the depth of the analysis. The qualitative approach consists of interviews and field observation to complete the quantitative approach. The research found that (a) changes in the natural environment will impact the number of visitors to Tanjungpinang; (b) the potential decrease in compensating surplus from visitors as a result of loss to the natural environment in Tanjungpinang is Rp 5.04 billion per month, while the potential increase in compensating surplus from visitors as a result of additional natural environment in Tanjungpinang is Rp 7.94 billion per month; and (c) there exists a potential for a decrease in Tanjungpinang Regional Government revenue as a result of damage to the natural environment.
Jakarta: Program Magister Perencanaan dan Kebijakan Publik Fakultas Universitas Indonesia (MPKP-FEUI), 2007
338 UI-JKE 2:3 (2007)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Alif Kurniatmojo
Abstrak :
ABSTRAK
Telekomunikasi mobile saat ini sudah tertanam dalam keseharian manusia, baik itu melalui telepon, akses web, maupun aplikasi (mobile app). Tidak hanya media sosial atau portal berita, banyak universitas di dunia sudah mengembangkan atau bahkan meluncurkan mobile app resmi universitas untuk dapat membantu aktivitas mahasiswa. Oleh karena itu, Universitas Indonesia sebagai salah satu universitas negeri terbaik di Indonesia yang terus berusaha menjadi sebuah world class university turut mulai mengembangkan mobile app resminya. Akan tetapi, mobile app resmi yang dikembangkan oleh universitas indonesia saat ini hanya berisikan informasi umum mengenai UI dan belum berisikan konten yang secara spesifik dapat membantu aktivitas mahasiswa. Oleh karena itu, dilakukan penelitian untuk dapat mengembangkan sebuah mobile app dengan fungsi tertentu yang secara khusus didesain sesuai dengan kebutuhan mahasiswa Universitas Indonesia. Penelitian ini dimulai dari penyeleksian fungsi portal web UI hingga perancangan desain mobile app user interface. Pada proses seleksi fungsi mobile app, digunakan metode Pareto Analysis. Pada proses pembentukan Information Architecture dan Application Flow Diagram, digunakan metode TOPSIS dengan kriteria UX untuk menentukan urutan halaman fungsi mobile app berdasarkan prioritas penggunaan mobile app. Pada proses perancangan desain mobile app digunakan metode gabungan antara perbandingan dengan beberapa mobile app universitas yang sudah ada dengan metode Conjoint Analysis untuk mencari desain halaman utama mobile app yang paling sesuai dengan preferensi pengguna. Penelitian ini menghasilkan sebuah mobile app beta prototype berdasarkan proses penelitian yang telah dilakukan.
ABSTRACT
Nowadays, mobile communication has become embedded in users’ daily communicative practices through telephony, web access, and applications (apps). Not only social media or news portal, many of university worldwide has develop or even launch their official mobile app for helping student’s activities. Therefore Universitas Indonesia as one of best state university in Indonesia that keep progressing to become one of the world class university also began to develop it’s official mobile app. However, official mobile app that already developed by Universitas Indonesia just contain general information about the university and still hasn’t consisted of contents those specifically help student’s daily activities. Therefore a research conducted to develop a mobile app with certain function that are specifically designed to suit the needs of Universitas Indonesia student. This research starts from the selection of Universitas Indonesia web portal functionality to the mobile app user interface design. Pareto Analysis method is used in the selection process of mobile app functionality. TOPSIS method with UX criteria is used in the formation process of Information Architecture and Application Flow Diagram to determine the order of mobile app pages based on mobile app usage priority. Combined method between university mobile app comparison and conjoint analysis method to find the mobile app main page design that suits the user preference is used in the process of designing the mobile app. This study produced a mobile app beta prototype based on the process of research that has been done.
2015
S59253
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Silitonga, Petrina Rain
Abstrak :
Indonesia memiliki pengguna internet yang didominasi oleh pemuda atau kaum yang tergolong sebagai Generasi Z. Perusahaan X sebagai network operator memiliki kendala yaitu kurang memanfaatkan pasar Gen Z sebagai pengguna produknya yang bernama “AX”. Produk operator “AX” yang memang ditargetkan untuk Gen Z memiliki beberapa fitur unik yang berbeda dibandingkan dengan kompetitor. Akan tetapi, hal ini nyatanya tidak dihiraukan oleh pengguna dan bukanlah hal yang menarik bagi masyarakat yang belum menggunakan “AX”. Penelitian ini mencoba untuk mencari tahu preferensi Gen Z terhadap suatu produk operator. Metode empathy digunakan untuk mengenal lebih dalam dengan pasar. Kemudian dilanjutkan dengan metode analisa konjoin untuk menemukan kombinasi fitur produk operator yang paling disenangi oleh Gen Z. Dari hasil penelitian, diketahui bahwa Gen Z memilih untuk menggunakan operator yang menyediakan internet untuk semua aplikasi serta adanya pulsa tidak terbatas untuk SMS dan telp ke nomor sesama operator. Jumlah paket data yang paling disenangi adalah dengan jumlah 6-10 GB dalam waktu satu bulan serta memiliki value added service berupa paket roaming untuk penggunaan di luar Indonesia. Terakhir, Gen Z memilih untuk mendapatkan layanan kustomer menggunakan metode informasi yang sudah disediakan atau Frequently Asked Question. ......Indonesia has internet users who are dominated by Generation Z. X Company as a network operator has the problem of underutilizing the Gen Z market as users of its product called “AX”. The “AX” operator product, which is targeted at Gen Z, has several unique features that are different compared to the competitors. However, this is in fact ignored by users and is not an interesting thing for people who have not used “AX”. This research tries to find out Gen Z's preferences for operator products. The empathy method is used to get to know the market better. Continued with the conjoint analysis to find the combination of operator product features that are most favored by Gen Z. From the research results, it is known that Gen Z chooses to use operators that provide internet for all and unlimited call with SMS for same operator. The most preferred amount of data package is the amount of 6-10 GB within one month and has value added service in the form of roaming packages for use outside Indonesia. Finally, Gen Z prefers to get customer service using the information provided or Frequently Asked Question method.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2024
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Amalia Suzianti
Abstrak :
Online business or e-commerce is now very popular and is a growing industry in Indonesia. Although the growth is high with a 15% rise from 2011, it is found that only 57% of the Indonesians used the Internet for online shopping (MasterCard, 2012). To increase purchases through online stores, a study on customer satisfaction is needed. This study designs a preferred service for fashion online shops based on customer preferences, which would then increase customer satisfaction. By analyzing service attributes that enhance satisfaction for online customers, a suitable service for fashion online shops could be generated. The Kano model is used to classify which service attributes are important for improving and developing the quality of fashion online shops. To understand customer preferences for fashion online shops, conjoint analysis is used to calculate the preferences statistically.
Depok: Faculty of Engineering, Universitas Indonesia, 2015
UI-IJTECH 6:5 (2015)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Arsila Chairunnisa
Abstrak :
B2B food technology platform hadir untuk menghubungkan dan mengelola vendor – vendor katering lokal dalam penyediaan makanan untuk pelanggan pada skala B2B yaitu perusahaan atau organisasi. Implikasinya adalah dalam lingkungan B2B, dapat terjadi kurangnya pemahaman secara keseluruhan melihat lingkungan B2B mencakup pelanggan yang lebih sedikit namun lebih luas. Selanjutnya, kesalahpahaman dalam memahami pelanggan dapat lingkungan B2B dapat menyebabkan dampak serius terhadap pendapatan. Dalam this study ini, pendekatan design thinking membantu proses pemahaman pelanggan dengan mengidentifikasi pengguna dan kebutuhannya secara mendalam. Penelitan ini mencoba untuk merancang layanan B2B food technology platform dengan pendekatan design thinking yaitu memfokuskan this study terhadap pengguna dan kebutuhannya (user-centered) menggunakan organizational persona. Output dari rancangan layanan berupa service blueprint sebagai visulisasi dari siklus hidup PSS.
B2B food technology platform’s existence is to connect and manage local catering vendors in providing food for customers on B2B scale, namely a company or organization. The implication in a B2B environment is, there can be lack of understanding of B2B environments as whole which covers fewer but wider customers. Furthermore, this misunderstanding of customer as whole could lead to a serious revenue impact. In this study, design thinking helps the process of understanding customers by identifying users and their needs. This study tries to design personalized services of B2B food technology platform services with design thinking approach, focusing on users and their needs (user-centered) using organizational persona. The ouput of the study is in the form of service blueprint as visualization of PSS life cycle.
2019
T53430
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3   >>