Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 9 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Crisp, Richard J.
"From aggression to altruism, prejudice to persuasion, Essential Social Psychology 3e introduces students to the discoveries and debates that define social psychology today. It covers both classic and cutting edge research studies and provides plenty of real life examples and illustrations to help students to develop a good understanding of the subject whilst building the confidence to apply this knowledge successfully in assignments and exams. An extensive range of learning aids including a glossary, summary sections and memory maps -- combined with an array of features on the student section of the companion website -- will help reinforce this learning and check retention at specific milestones throughout the course. New to the third edition: A new full-colour design ; Two brand new chapters on Applied Social Psychology and Social Psychological Methods ; Coverage of some developing research perspectives including social neuroscience and evolutionary psychology ; New 'Back to the Real World' textboxes which situate academic findings in the context of the world around you."
London: Sage , 2014
302 CRI e
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Mochamad Enoch Markum
Jakarta: UI-Press, 2006
PGB 0399
UI - Pidato  Universitas Indonesia Library
cover
Jakarta: Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan RI, 1983
378.194 IND m
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, 1993
001.4 IND r
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, 1994
001.4 IND r I
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Paulus aditya christianto
"Krisis identitas budaya kerap terjadi pada masyarakat Indonesia. Fenomena sosial ini terjadi secara umum kepada generasi muda, khususnya yang tinggal di daerah perkotaan seperti Jakarta, dengan ditinggalkannya budaya daerah karena dianggap tidak relevan dengan perkembangan zaman, serta identik dengan masyarakat kampung atau masyarakat kelas menengah ke bawah. Adanya fenomena sosial tersebut tergambarkan di dalam novel Kadang Suriname Sanak Merapi (KSSM) karya Fuji Riang Prastowo. Trisnah sebagai tokoh utama dalam novel tersebut memilih budaya Barat sebagai identitas budayanya daripada budaya Jawa yang merupakan asal usulnya. Tujuan dari penelitian ini adalah menganalisis faktor krisis identitas tokoh Trisnah yang berpengaruh terhadap proses pemilihan identitas budayanya dalam novel KSSM. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini yaitu metode penelitian kualitatif dengan pendekatan sosiologi sastra, pendekatan mimetik dan psikologi sastra. Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa krisis identitas budaya pada diri Trisnah disebabkan pada dua faktor, yaitu aspek sosial dan psikologi yang saling berkaitan khususnya dalam proses pemilihan identitas budayanya. Kedua faktor tersebut mempengaruhi proses terbentuknya identitias budaya Trisnah dengan melepas identitas budaya Jawa yang diwariskan oleh keluarganya. Dapat disimpulkan bahwa dua faktor, baik sosial maupun psikologis dari perundungan dapat memberi dampak yang signifikan terhadap terbentuknya identitas budaya seseorang khususnya di tengah krisis identitas yang dialaminya, sehingga penting adanya pendidikan karakter dalam menyikapi suatu perbedaan di tengah masyarakat yang multikultural.

Cultural identity crisis often occurs in Indonesian society. This social phenomenon occurs in general to the younger generation, especially those living in urban areas such as Jakarta, with the abandonment of local culture because it is considered irrelevant in today’s developments, and it’s identical to the village community or the lower middle class community. This social phenomenon is depicted in the novel Kadang Suriname Sanak Merapi (KSSM) by Fuji Riang Prastowo. Trisnah as the main character in the novel chooses Western culture as her cultural identity rather than Javanese culture which is her origin. The purpose of this study is to analyze the identity crisis factors of Trisnah's character that affect the process of selecting her cultural identity in the novel KSSM. The research method used in this study is a qualitative research method with a sociology of literature approach, a mimetic approach and literary psychology. The results of this study indicate that the cultural identity crisis of Trisnah is caused by two factors, social and psychological aspects that are interrelated, especially in the process of choosing her cultural identity. These two factors influence the process of forming Trisnah's cultural identity by abandoning the Javanese cultural identity inherited by her family. It can be concluded that two factors, both social and psychological, from bullying can have a significant impact on the formation of a person's cultural identity, especially in the midst of an identity crisis experienced, so it is important that character education in addressing a difference in a multicultural society."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2021
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Sharfina Deandra Kramadibrata
"Media sosial telah menjadi bagian penting dari masyarakat saat ini karena telah berkembang dan dapat memenuhi tujuan komunikasi, jaringan, memperoleh informasi, serta menciptakan dan berbagi konten. Barubaru ini, TikTok, sebuah aplikasi media sosial yang menyediakan konten berbasis video, telah menjadi salah satu aplikasi media sosial terkemuka yang digunakan orang sebagai sumber hiburan. Studi sebelumnya telah membuktikan bahwa penggunaan media sosial memiliki korelasi positif dengan materialisme serta perbandingan sosial. Penelitian ini bertujuan untuk menemukan korelasi antara konsumsi TikTok dengan materialisme dan orientasi perbandingan sosial. Hasil penelitian ini (N = 381, Musia = 29.0, SDusia = 14.0) menunjukkan bahwa materialisme dan konsumsi TikTok menunjukkan korelasi positif dan perbandingan sosial dengan konsumsi TikTok juga tampak memiliki korelasi positif. Hasil ini memberikan wawasan baru dan lebih spesifik tentang konsumsi TikTok yang dapat diterapkan untuk penelitian di masa depan terkait TikTok atau media sosial secara umum, serta tujuan pribadi untuk pengembangan diri. Namun, terdapat juga beberapa keterbatasan yang diungkapkan dan dapat menjadi panduan untuk penelitian di masa depan.

Social media has become an important part of the community today as it has advanced and can fulfil the purpose of communication, networking, acquiring information, and creating as well as sharing contents. Recently, TikTok, a social media application that equips video-type contents, has been one of the prominent social media applications that people use as their source of entertainment. Previous studies had proven that the usage of social media has a positive correlation with materialism as well as social comparison. This study was to discover the correlation between TikTok consumption with materialism and social comparison orientation. The result of this study (N = 381, Mage = 29.0, SDage = 14.0) showed that materialism and TikTok consumption showed a positive correlation and social comparison with TikTok consumption also appeared to have a positive correlation as well. The results provided new and more specific insights towards TikTok consumption which can be applicable for future research related to TikTok or social media in general, as well as personal purposes for self-development. However, there were also some limitations that were reflected and can be a guide for future research as well. Keywords: Materialism; Social Comparison Orientation; Social Media; Social Psychology; TikTok Consumption"
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2024
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
cover
Chatherine Rafa Amadea
"TikTok adalah media sosial dengan tujuan utama menciptakan dan menyebarkan video berdurasi pendek. Ada beberapa faktor yang mungkin berkorelasi dengan konsumsi TikTok, termasuk injunctive norms dan sense of belonging seorang individu. Maka dari itu, studi ini dilaksanakan untuk menemukan hubungan antara konsumsi TikTok dengan injunctive norms serta sense of belonging. Studi korelasional ini melibatkan 281 partisipan yang direkrut melalui convenience sampling. Hasil analisis korelasi Pearson menemukan korelasi positif antara konsumsi TikTok dan injunctive norms, namun konsumsi TikTok tidak memiliki korelasi dengan sense of belonging. Berdasarkan hasil ini, dapat disimpulkan bahwa ada kemungkinan pengaruh dari ekspektasi sosial, dan rasa memiliki seorang individu mungkin tidak ditentukan oleh penggunaan TikTok. Akan tetapi, dibutuhkan studi lebih lanjut untuk memastikan.

TikTok is a social media with a main focus on creating and sharing short videos. There are several factors that may be correlated with TikTok consumption, including injunctive norms and an individual's sense of belonging. Therefore, this study was conducted to find the correlation of TikTok consumption with injunctive norms and the sense of belonging. This correlational study involved 381 participants recruited through a convenience sampling. Results of Pearson’s correlational analyses found a positive correlation between TikTok consumption and injunctive norms, but no correlation between TikTok consumption and a sense of belonging. Based on the results, it can be concluded that there is a possible influence of social expectations, and that an individual's sense of belongingness may not necessarily be determined solely by TikTok usage. However, further research is needed to investigate the topic further."
Depok: Fakultas Psikologi Universitas ndonesia, 2024
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library