Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 12 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Indah Ralato Dviani Wiraputri
Abstrak :
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Hubungan Antara Celebrity Worship, Love Addiction, dan Fear of Intimacy Pada Dewasa Muda Penggemar Idola Jepang. Sebanyak 117 partisipan yang merupakan dewasa muda penggemar idola Jepang mengisi alat ukur Celebrity Attitude Scale untuk mengukur tingkat celebrity worship, Passionate Love Scale untuk mengukur tingkat love addiction, dan Fear of Intimacy Scale untuk mengukur fear of intimacy. Pengolahan data dilakukan menggunakan teknik statistik Pearson Correlation menunjukkan adanya korelasi positif yang signifikan pada skor celebrity worship dan love addiction dengan nilai korelasi yaitu r = 0,706, dan p = 0,000, two tailed. Nilai korelasi positif tersebut menunjukkan semakin tinggi celebrity worship pada partisipan yang menyukai idola Jepang maka akan semakin tinggi pula love addiction mereka terhadap idola Jepang yang mereka sukai. Tidak didapatkan korelasi positif antara celebrity worship dengan fear of intimacy dan love addiction dengan fear of intimacy, sehingga dapat dikatakan bahwa tidak ada hubungan antara worship dengan fear of intimacy dan love addiction dengan fear of intimacy.
ABSTRACT
This research aims to examine the relationship between celebrity worship, love addiction, and fear of intimacy among young adults who worship Japanese Idols. 117 young adult participants who worship Japanese Idols filled the Celebrity Attitude Scale to measure the level of celebrity worship, Passionate Love Scale to measure the level of love addiction, and Fear of Intimacy Scale to measure the fear of intimacies level. Data analysis using Pearson Correlation showed a positive correlation between celebrity worship and love addictions scores r 0,706, and p 0,000, two tailed. The positive correlation indicates that the higher participants celebrity worship level, the higher participants love addict level on their favorite Japanese idols. There is no positive correlation between celebrity worship and fear of intimacy, and love addict and fear of intimacy. Thus, there is no relation between celebrity worship and fear of intimacy, and love addict and fear of intimacy.
2018
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Naura Khansa Priono
Abstrak :
Media digital membuka ruang publik baru dan memberikan kesempatan bagi individu untuk dapat mengeksplorasi dan menghasilkan konten milik mereka sendiri. Kemampuan untuk mengkostumisasi dan memproduksi konten atas kemauan pribadi ini kemudian memberi kesempatan individu untuk bisa melakukan presentasi diri secara daring dan membangun kesan tertentu di benak para penikmat kontennya. Youtube dan Instagram sebagai salah satu bentuk media baru dengan konsep media sharing menjadi sarana untuk bisa merealisasikan hal tersebut. Studi ini ingin melihat dan menganalisis praktik presentasi diri yang dilakukan oleh Idol Korea Selatan melalui kanal Youtube dan Instagram pribadi mereka dengan studi kasus pada salah seorang member EXO, Park Chanyeol. Sebagai publik figur yang gerak-geriknya pastinya akan selalu menjadi sorotan masyarakat, situasi ini dapat dimanfaatkan untuk bisa menunjukkan sisi tertentu dari diri mereka untuk menciptakan kesan positif dengan tujuan membangun kedekatan dan keterikatan dengan para penikmat kontennya. Studi ini dilakukan untuk menganalisis teknik-teknik apa saja yang digunakan oleh Park Chanyeol dalam mempresentasikan dirinya di Instagram dan Youtube dengan mengacu pada konsep taktik presentasi diri milik Jones & Pittman (1982) melalui studi literatur dan analisis konten sosial media sederhana. Hasil menunjukkan bahwa Ingratiation, self-promotion, dan exemplification adalah tiga taktik yang terlihat dalam konten-konten Instagram dan Youtube milik Chanyeol. Meskipun pada Instagram dan Youtube terdapat perbedaan bentuk penyampaian, namun pesan presentasi diri yang disampaikan tetap dapat menciptakan positive image dan affinity pada audiens. ......Digital media opens up new public spaces and provides opportunities for individuals to explore and produce their own content. This ability to customize and produce content on their own accord gives individuals the chances to be able to present themselves online and build a certain impression on the minds of the content viewers. Youtube and Instagram as a form of new media with the concept of media sharing are the means to make this happen. This study wants to see and analyze the self-presentation practices carried out by South Korean idols through their personal Youtube and Instagram channels with a case study on one of the EXO members, Park Chanyeol. As a public figure whose movements will undoubtedly always be in the public spotlight, this situation can be used to be able to show a certain side of themselves to create a positive impression with the aim of building bonds, affinity and relationships with audience. This study was conducted to analyze the techniques used by Park Chanyeol in presenting himself on Instagram and Youtube by using the concept of Jones & Pittman's (1982) self-presentation tactics through literature studies and social media content analysis. The results show that Ingratiation, self-promotion, and exemplification are three tactics seen in Chanyeol's Instagram and Youtube content. Even though there are differences in the way of transmitting messages on Instagram and Youtube, the self-presentation message that is conveyed can still create a positive image and affinity for the audience.
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2020
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Naura Khansa Priono
Abstrak :
Media digital membuka ruang publik baru dan memberikan kesempatan bagi individu untuk dapat mengeksplorasi dan menghasilkan konten milik mereka sendiri. Kemampuan untuk mengkostumisasi dan memproduksi konten atas kemauan pribadi ini kemudian memberi kesempatan individu untuk bisa melakukan presentasi diri secara daring dan membangun kesan tertentu di benak para penikmat kontennya. Youtube dan Instagram sebagai salah satu bentuk media baru dengan konsep media sharing menjadi sarana untuk bisa merealisasikan hal tersebut. Studi ini ingin melihat dan menganalisis praktik presentasi diri yang dilakukan oleh Idol Korea Selatan melalui kanal Youtube dan Instagram pribadi mereka dengan studi kasus pada salah seorang member EXO, Park Chanyeol. Sebagai publik figur yang gerak-geriknya pastinya akan selalu menjadi sorotan masyarakat, situasi ini dapat dimanfaatkan untuk bisa menunjukkan sisi tertentu dari diri mereka untuk menciptakan kesan positif dengan tujuan membangun kedekatan dan keterikatan dengan para penikmat kontennya. Studi ini dilakukan untuk menganalisis teknik-teknik apa saja yang digunakan oleh Park Chanyeol dalam mempresentasikan dirinya di Instagram dan Youtube dengan mengacu pada konsep taktik presentasi diri milik Jones & Pittman (1982) melalui studi literatur dan analisis konten sosial media sederhana. Hasil menunjukkan bahwa Ingratiation, self-promotion, dan exemplification adalah tiga taktik yang terlihat dalam konten-konten Instagram dan Youtube milik Chanyeol. Meskipun pada Instagram dan Youtube terdapat perbedaan bentuk penyampaian, namun pesan presentasi diri yang disampaikan tetap dapat menciptakan positive image dan affinity pada audiens. ......Digital media opens up new public spaces and provides opportunities for individuals to explore and produce their own content. This ability to customize and produce content on their own accord gives individuals the chances to be able to present themselves online and build a certain impression on the minds of the content viewers. Youtube and Instagram as a form of new media with the concept of media sharing are the means to make this happen. This study wants to see and analyze the self-presentation practices carried out by South Korean idols through their personal Youtube and Instagram channels with a case study on one of the EXO members, Park Chanyeol. As a public figure whose movements will undoubtedly always be in the public spotlight, this situation can be used to be able to show a certain side of themselves to create a positive impression with the aim of building bonds, affinity and relationships with audience. This study was conducted to analyze the techniques used by Park Chanyeol in presenting himself on Instagram and Youtube by using the concept of Jones & Pittman's (1982) self-presentation tactics through literature studies and social media content analysis. The results show that Ingratiation, self-promotion, and exemplification are three tactics seen in Chanyeol's Instagram and Youtube content. Even though there are differences in the way of transmitting messages on Instagram and Youtube, the self-presentation message that is conveyed can still create a positive image and affinity for the audience.
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2020
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Astera Khirana
Abstrak :

Tesis ini mengkaji bagaimana obsesi fans terhadap Momoiro Clover Z berpengaruh terhadap sikap ofensif mereka terhadap Momoka Ariyasu dan penggemarnya. Dengan menggunakan teori dramaturgi dari Goffman serta konsep phantasm dan simulacra dari Klossowski, penelitian ini menjelaskan bagaimana fans berimajinasi dan berfantasi, didasari dengan citra dari Momoiro Clover Z menurut penggemarnya berdasarkan team performance, serta kehausan fans akan sosok panutan. Hal ini menimbulkan perilaku obsesif yang berperan penting pada bagaimana partisipan pada serial utas Nanka FutsÅ« ni Ariyasu Kirai ni Nattekita wa bersikap ofensif terhadap Ariyasu yang dituduh sebagai pengkhianat. Pada diskusi lanjutan, obsesi terhadap Momoiro Clover Z tidak lagi berperan penting pada serial utas, akan tetapi lebih dipengaruhi oleh unsur hiburan dari diskusi. Komunitas yang terbentuk pada serial utas Nanka FutsÅ« ni Ariyasu Kirai ni Nattekita wa tidak memiliki tujuan pasti dan berubah-ubah, membuktikan bahwa mereka adalah komunitas yang bersifat cair.


This thesis examined how fans’ obsession towards Momoiro Clover Z is influencing their hatred towards Momoka Ariyasu and her fans. Using Goffman’s Dramaturgy and Klossowski’s phantasm and simulacra, this research was able to find how fans recreate imagination and fantasy about their idols, based on how Momoiro Clover Z’s image is represented through their “team performance” as idol and fans’ thirst for role model, resulting in obsessive attitude. This obsession then plays a pivotal role on how participants in Nanka FutsÅ« ni Ariyasu Kirai ni Nattekita wa address their hatred towards Ariyasu. In later discussion, obsession towards Momoiro Clover Z was no longer important, replaced by the entertaining factor of the discussion. The community formed in Nanka FutsÅ« ni Ariyasu Kirai ni Nattekita wa was aimless and kept changing, showing that they were a community in liquid form.

2019
T54791
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Fitri Kamila Rahmadini
Abstrak :
Penelitian ini bertujuan untuk melihat hubungan antara perilaku pengidolaan pop Korea dengan citra tubuh (body image) pada remaja. Sampel sebanyak 109 responden remaja putra dan putri antara usia 15-17 tahun yang merupakan siswa SMA Negeri di Kecamatan Sukmajaya Depok. Hasil penelitian yang didapatkan menunjukkan 18,35 remaja memiliki tingkat perilaku pengidolaan rendah, 70,65% memiliki tingkat perilaku pengidolaan sedang, dan 11% memiliki tingkat perilaku pengidolaan tinggi.  Sedangkan untuk citra tubuh 56,88% remaja memiliki citra tubuh negatif dan 43,12% sisanya memiliki citra tubuh yang positif. Hasil analisa bivariat menunjukkan bahwa tidak terdapat hubungan positif yang signifikan antara perilaku pengidolaan dan citra tubuh dengan nilai p=0,166 (p>0,05).
The aim of the present study is to examine the relationship between idolizing Korean pop idols and body image satisfaction among adolescents. The sampel consisted of 109 adolescent boys and girls respondents between 15-17 years old adolescent who were high school students in Sukmajaya District, Depok. The results obtained showed 18.35% adolescents had low levels of idolization, 70.65% had moderate levels of idolization, and 11% had high levels of idolization. Whereas for body image 56.88% of adolescents have negative body image and 43.12% are satisfied having a positive body image. The results of bivariate analysis showed there is no significant positive relationship between idolatry and body image with a value of p=0,166 (p>0,05).
Depok: Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Indonesia, 2020
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Abstrak :
After an early though casual encounter with products of Linnean teachings, but followed later by more intensive interactions with his acknowledged tenets in botany, it is inevitable that this giganthic personage has served as a beacon in may strife to become a succesfull botanist....
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Ema Rahmayanti
Abstrak :
Penelitian ini bertujuan untuk menguji peran identifikasi dengan idola pada hubungan antara interaksi parasosial dan status identitas diri remaja akhir pengemar Korean pop idol. Partisipan dalam penelitian ini adalah 422 remaja akhir penggemar Korean Pop Idol. Melalui mediation analysis dapat diketahui bahwa tidak terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara interaksi parasosial dan status identitas diri (c?= 0.006, p= 0.772) dan jalur interaksi parasosial terhadap indentitas diri remaja tidak memiliki pengaruh yang signifikan (effect = 0.0107, p = 0.4905, CL = -0.198 - 0.0413), terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara interaksi parasosial dan identifikasi (a= 0.922, p< 0.01), tidak terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara identifikasi dan status identitas diri (b= 0.005, p= 0.732), serta tidak terdapat peran identifikasi yang memediasi interaksi parasosial dan status identitas diri remaja akhir penggemar Korean Pop Idol dengan analisis the normal theory approach (effect = 0.0047, p > 0.05) dan dengan analisis bootstrap confidence interval (ab = 0.0047, CI [-0.234, 0.0326]). ......This study aimed to examine the role of identification with an idol on the relationship between parasosial interaction and self-identity status in late adolescent Korean pop idol fan. Respondents in this study were 422 late adolescent Korean pop idol fan. Through the mediation analysis, it showed that there was no positive and significant correlation between parasosial interaction and self-identity status in late adolescent Korean pop idol fan (c '= 0.006, p = 0772) and the pathway of parasocial interactions self-identity status in late adolescent Korean pop idol fan do not have significant influence (effect = 0.0107, p = 0.4905, CL = -0198 - 0.0413), there was a positive and significant correlation between parasosial interaction and identification with an idol (a = 0.922, p <0.01), there was no positive and significant correlation between identification with an idol and self-identity status in late adolescent Korean pop idol fan (b = 0.005, p = 0732), and there was no role of identification with an idol that mediated parasocial interaction and self-identity status in late adolescent Korean pop idol fan by the analysis of the normal theory approach (effect = 0.0047, p > 0.05) and by bootstrap analysis confidence interval (ab = 0.0047, CI [-0234, 0.0326]).
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2016
S64711
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Soultan Ariq Rachman
Abstrak :
One popular domain on social media is fandom activity, where people gather to enthuse their favourite idol. One of the most famous fandoms belongs to Kpop stans, where they include members from many diverse countries and continents. Kpop fandom Twitter gained popularity after attempting drowning racist hashtags by posting Kpop contents during #BlackLivesMatter movement. Kpop fans seem to utilise hashtags and mention other Twitter users in their Tweets that contain worldwide trends. An example is #APOLOGIZETOJISOOTcCandler hashtag that was made popular to support Blackpink's oldest member, Kim Jisoo. This research explores how Kpop stan Twitter utilises hashtag and hashtag hijacking on Twitter to endorse their idols. Using theory from Rauschnabel, Sheldon, & Herzfeldt regarding the ten motivations for users to use a hashtag. In addition to that, theory from Xanthopoulos, Panagopoulos, Bakamitsos & Freudmann regarding three motivations for users di hijack a hashtag will be implemented as well. Through primary research method using netnography, an online research method to understand social interaction in digital communications contexts, it is found that Blackpink's fandom hashtag was driven by five motivations. Also, it is found that the hashtag hijacking was utilised to endorse different idol.
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia , 2021
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Rosenna Ernady Rabbani
Abstrak :
Studi ini meneliti aktivitas donasi fandom K-Pop dari grup perempuan asal Korea Selatan, GFRIEND dan Dreamcatcher, yang ada di Indonesia. Berdasarkan wawancara mendalam dengan penggemar, artikel ini membahas makna budaya donasi sebagai budaya partisipatoris bagi BUDDY dan InSomnia. Budaya donasi yang difokuskan adalah donasi atas nama idola. Penelitian ini berfokus pada konstruksi makna yang dibangun oleh kedua fandom melalui kegiatan berdonasi. Dalam tulisan ini budaya fandom merupakan budaya yang dimiliki oleh seseorang atau suatu kelompok untuk menunjukan kegemarannya sebagai sebuah dukungan terhadap suatu objek. Tulisan ini menganalisis kegiatan berdonasi atas nama idola sebagai bentuk budaya partisipatoris dengan objek penelitian fandom BUDDY dan fandom InSomnia Indonesia untuk memahami makna yang dikonstruksi melalui kegiatan berdonasi itu. Penelitian ini mengunakan pendekatan kualitatif dengan metode wawancara dan analisis deskriptif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa fandom BUDDY dan InSomnia memaknai donasi sebagai wadah bagi penggemar untuk membangun citra positif idola dan fandom. Dalam penelitian ini ditemukan bahwa dalam berdonasi untuk membangun citra positif idola bukan hanya karena faktor untuk mendorong popularitas saja, tetapi juga terdapat faktor moralitas di dalamnya. ......This study examines the donation activities of K-Pop fandom from South Korean girl groups, GFRIEND and Dreamcatcher, in Indonesia. Based on in-depth interviews with fans, this article discusses the cultural meaning of donation as a participatory culture for BUDDY and InSomnia. The donation culture in this study focused on donating on behalf of idols. This study focuses on the meaning construction built by both fandoms through donating activities. In this study, fandom culture is a culture that is owned by a person or group to show their passion as a support for an object. This paper analyzes the activity of donating on behalf of idols as a form of participatory culture with the research object of the BUDDY fandom and the InSomnia Indonesia fandom to understand the meaning constructed through the donation activity. This study uses a qualitative approach with interview methods and descriptive analysis. The results of this study indicate that the BUDDY and InSomnia fandom interpret donations as a forum for fans to build a positive image of idols and fandoms. In this study, it was found that the donation activities to build a positive image of an idol is not only a factor to encourage popularity, but also a factor of morality in it.
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2021
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Putri Hanny Kurniawan
Abstrak :
Peer attachment pada masa remaja awal merupakan salah satu faktor penting untuk kesehatan dan kesejahteraan (well-being) baik dalam jangka pendek maupun jangka panjang. Perkembangan teknologi memudahkan remaja mencari hiburan saat pemberlakuan pembatasan kegiatan masyarakat guna menekan penyebaran COVID-19 salah satunya dalah untuk mengakses musik K-Pop. Penelitian ini bertujuan untuk melihat hubungan antara peer attachment dan well-being pada remaja dengan relasi parasosial penggemar K-Pop. Hipotesis utama pada penelitian ini adalah terdapat hubungan yang signifikan dan positif antara peer attachment dan well-being. Analisis pada penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan melihat nilai besaran korelasi Pearson pada 615 remaja penggemar K-Pop WNI berusia 15–19 tahun. Instrumen yang digunakan untuk mengukur variabel peer attachment adalah Inventory of Parent and Peer Attachment (IPPA) dan EPOCH (Engagement, Perseverance, Optimism, Connectedness, dan Happiness) untuk well-being. Kuesioner disebarkan secara daring menggunakan Google Form. Hasil menunjukkan bahwa terdapat hubungan yang signifikan dan positif antara peer attachment dan well-being pada remaja penggemar K-Pop dengan relasi parasosial. Berdasarkan hasil tersebut, diketahui hasil penelitian ini mendukung hipotesis yang sudah disusun. Implikasi penelitian ini adalah sebagai pengembangan dan penambahan pengetahuan terkait hubungan peer attachment dan well-being. ......Peer attachment in early adolescence is an important factor for health and well-being in bot.h the short and long term. Technological developments make it easier for teenagers to find entertainment when restrictions on community activities are imposed to suppress the spread of COVID-19, one of which is to access K-Pop music. This study aims to look at the relationship between peer attachment and well-being in adolescents with K-Pop fans' parasocial relationships. The main hypothesis in this study is that there is a significant and positive relationship between peer attachment and well-being. The analysis in this study used a quantitative method by looking at the value of the Pearson correlation in 615 young Indonesian K-Pop fans aged 15–19 years. The instruments used to measure peer attachment variables are the Inventory of Parent and Peer Attachment (IPPA) and EPOCH (Engagement, Perseverance, Optimism, Connectedness, and Happiness) for well-being. The questionnaire was distributed online using the Google Form. The results show that there is a significant and positive relationship between peer attachment and well-being in young K-Pop fans with parasocial relationships. Based on these results, it is known that the results of this study support the hypotheses that have been prepared. The implication of this research is to develop and add knowledge regarding the relationship between peer attachment and well-being
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2023
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2   >>