Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 18 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Christian Toddy Patinggil
Abstrak :
Universitas Indonesia merupakan salah satu universitas terbaik di Indonesia dan mempunyai peminat yang terus naik tiap tahunnya sehingga pembangunan di kawasan UI demi meningkatnya fasilitas pendidikan akan terjadi. Dengan adanya pekerjaan konstruksi mengakibatkan tingginya risiko terhadap berbagai kecelakaan kerja di kawasan Universitas. Terlepas dari kompleksitas dan risikonya, sedikit sekali pembahasan mengenai kebutuhan kesehatan kerja dalam kawasan Universitas.. Penerapan SMK3 di Universitas Indonesia sendiri masih tergolong belum maksimal. Padahal adanya kegiatan konstruksi yang berlangsung di kawasan Universitas memiliki risiko yang tinggi terhadap orang – orang yang beraktivitas di sekitarnya. Masalah keselamatan dianggap sebagai masalah utama dalam industri konstruksi. Meskipun kemajuan teknologi sangat cepat, terungkap bahwa tingkat kematian di industri konstruksi masih sangat tinggi. Oleh karena itu, pengurangan dan mitigasi bahaya harus dimulai dari tahap awal yaitu pada tahap perencanaan. Pembuatan rencana keselamatan kerja (safety plan) pada tahap inisiasi dapat mengurangi dan mencegah potensi bahaya yang akan terjadi. BIM (Buliding Information Modelling) sebagai teknologi yang baru dan canggih pelaksanannya sangat membantu perkembangan keamanan pada pekerjaan konstruksi. Selain BIM, digunakan juga sistem informasi berbasis WEB untuk memudahkan pengambilan data safety plan, dimana dengan adanya WEB dapat mengakses data dengan besar dan cepat. Para pakar setuju dengan adanya pengembangan sistem ini memberikan dampak positif terhadap sistem safety plan pada pekerjaan proyek sehingga dapat meningkatkan kinerja safety. ......The University of Indonesia is one of the best universities in Indonesia and has increasing interest every year so that development in the UI area for the sake of increasing educational facilities will occur. The existence of construction work results in a high risk of various work accidents in the University area. The University environment is often considered safe so that there is very little implementation of SMK3 in the University area. The implementation of SMK3 at the University of Indonesia itself is still not optimal. In fact, construction activities that take place in the University area pose a high risk to people who are active in the area. Safety issues are considered a major problem in the construction industry. Despite the rapid advancement of technology, it is revealed that the death rate in the construction industry is still very high. Therefore, the reduction and mitigation of hazards must start from the initial stage, namely the planning stage. The use of safety plan at the initiation stage can reduce and prevent potential hazards that will occur. BIM (Buliding Information Modeling) as a new and sophisticated technology, is very helpful for the development of security in construction work. In addition to BIM, a WEB-based information system is also used to facilitate data retrieval of safety plans, where WEB can access large and fast data. The purpose of this study is to develop a safety plan using WEB-based BIM for mechanical and electrical work activities in building school construction projects. Expert Agree with development of this system have a positive impact on the safety plan in the works so it can improve performance safety.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2021
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Raden Bimo Prasetyo
Abstrak :
Peranan sektor jasa konstruksi, sebagai unsur produksi yang menjalankan proses konstruksi hingga menghasilkan suatu bangunan, akan semakin integral di masa mendatang. Walau demikian, sektor ini merupakan salah satu sektor yang memiliki risiko kecelakaan kerja yang tinggi, sehingga diperlukan langkah demi keselamatan kerja yang lebih baik. Studi ini mengembangkan instrumen indikator pengukuran sistem manajemen keselamatan dengan menggunakan kriteria sistem manajemen keselamatan konstruksi sesuai peraturan menteri dalam Kementerian Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat (Permen PUPR) No.10/2021, sehingga dapat digunakan dalam menilai keselamatan di industri konstruksi. Metodologi yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan pendekatan mixed-method exploratory design, yang dimulai dengan pendekatan kualitatif dan dilanjutkan dengan pendekatan kuantitatif. Hasil studi ini menunjukkan bahwa perusahaan BUMN karya yang diobservasi telah menerapkan sistem manajemen keselamatan konstruksi berdasarkan peraturan seperti PP 50 Kementerian Ketenagakerjaan dan Permen PUPR No.10 Tahun 2021 (SMKK 10/21). Selain itu, SOP perusahaan disusun meliputi kebijakan, prosedur, instruksi kerja, dan metode kerja. Meskipun pengukuran implementasi belum dilakukan dengan aplikasi khusus, namun penelitian menunjukkan bahwa pengukuran dapat dilakukan secara daring melalui aplikasi yang dikembangkan dengan sistem manajemen. Faktor-faktor seperti kompetensi, SOP, dan SMKK 10/21 pun ditemukan mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap penerapan sistem manajemen keselamatan konstruksi ......Construction services now and in the future will be increasingly integral because of their role as an element of production that carries out the construction process to produce a building. The construction service sector is one of the sectors that has a high risk of work accidents, so improvement steps are needed towards better work safety. The novelty of this research is the development of a safety management system measurement indicator instrument using the construction safety management system criteria according to ministerial regulation in Ministry of Public Works and Housing (Permen PUPR) No. 10/2021 so that an instrument that can be used in assessing safety in the construction industry can be obtained. The methodology used in this research uses a mixed-method exploratory design approach, which starts with a qualitative approach and continues with a quantitative approach. The results show that the company has implemented a construction safety management system under regulations such as PP 50 of the Ministry of Manpower and ministerial regulation in the Ministry of Public Works and Housing (Permen PUPR) No. 10 of 2021 (SMKK 10/21). In addition, the company's SOPs, which include policies, procedures, work instructions, and work methods, have been compiled. Although implementation measurement has not been done with a dedicated application, research shows that measurement can be done online through an application developed by the management system. Factors such as competence, SOPs, and SMKK 10/21 significantly influence the implementation of the construction safety management system, with competence playing a robust role and SOPs and SMKK 10/21 exerting a powerful influence.
Depok: Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Indonesia, 2024
D-pdf
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Hafizhuddin Wafi
Abstrak :
Meskipun industri konstruksi memberikan dampak ekonomi yang sangat tinggi, industri jasa konstruksi juga merupakan salah satu sektor industri yang memiliki risiko kecelakaan kerja yang cukup tinggi. Sistem Manajemen Keselamatan Konstruksi (SMKK) yang diatur dalam Peraturan Menteri PUPR Nomor 10 Tahun 2021, merupakan bagian dari sistem manajemen pelaksanaan pekerjaan konstruksi untuk menjamin terwujudnya keselamatan konstruksi. Salah satu elemen dukungan keselamatan konstruksi yaitu manajemen komunikasi. Terdapat 3 (tiga) tujuan dalam penelitian ini, diantaranya adalah: (1) Mengidentifikasi variabel dan indikator komunikasi dalam dukungan keselamatan konstruksi pada sektor konstruksi, (2) Mengidentifikasi hubungan antar variabel komunikasi dalam dukungan keselamatan konstruksi pada Sistem Manajemen Keselamatan Konstruksi (SMKK) dan (3) Menyusun usulan strategi komunikasi dalam dukungan keselamatan konstruksi berdasarkan model hubungan antar variabel untuk meningkatkan kinerja keselamatan konstruksi. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah validasi terhadap pakar dan survei terhadap responden menggunakan Structural Equation Modeling dengan aplikasi SMARTPLS. Hasil dari penelitian ini adalah terdapat 8 variabel komunikasi dalam meningkatkan kinerja keselamatan konstruksi yaitu komunikasi eksternal sub-kontraktor, komunikasi eksternal pengunjung/ tamu, komunikasi mandor-pekerja, rapat keselamatan konstruksi, safety induction, safety morning, informasi bahaya/ media informasi, dan toolbox meeting. Terdapat 3 variabel yang memiliki pengaruh signifikan dalam meningkatkan kinerja keselamatan konstruksi yaitu komunikasi eksternal pengunjung/ tamu, safety morning, dan safety induction dengan nilai T-Statistics 2.355; 2.322; dan 2.203. ......Although the construction industry has a very high economic impact, the construction services industry is also one of the industrial sectors that has a fairly high risk of work accidents. The Construction Safety Management System (SMKK), as regulated in Ministry of Public Work and Public Housing Regulation Number 10 of 2021, is part of the construction work implementation management system to ensure the realization of construction safety. One element of construction safety support is communication management. There are 3 (three) objectives in this study, including: (1) Identifying communication variables and indicators in construction safety support in the construction sector, (2) Identifying the relationship between communication variables in construction safety support in the Construction Safety Management System (SMKK); and (3) Developing a communication strategy proposal in construction safety support based on the relationship model between variables to improve construction safety performance. The method used in this research is the validation of experts and a survey of respondents using Structural Equation Modeling with the SMARTPLS application. The results of this study there are 8 communication variables in improving construction safety performance, namely sub-contractor external communication, visitor/guest external communication, foreman-worker communication, construction safety meeting, safety induction, safety morning, hazard information/media information, and toolbox meetings. There are 3 variables that have a significant influence in improving construction safety performance, namely external communication of visitors/guests, safety morning, and safety induction with a T-Statistics value of 2,355; 2,322; and 2,203.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2022
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Farhan Azhar Junaedi
Abstrak :
Industri konstruksi merupakan salah satu industri yang memiliki tingkat resiko kecelakaan kerja yang tinggi dengan angka kecelakaan paling terbesar dibanding sektor industri lainnya yaitu mencapai angka 32%. Berdasarkan Permen PUPR No 10 Tahun 2021, sistem manajemen Keselamatan Konstruksi (SMKK) harus diterapkan untuk menjamin terwujudnya keselamatan konstruksi. Salah satu elemen dalam mendukung pelaksanaan SMKK yaitu kompetensi Ahli Muda KK. Kompetensi Ahli Muda KK diatur dalam SKKNI No 350 Tahun 2014 dimana salah satu unit kompetensi dalam menjamin pelaksanaan SMKK secara efektif yaitu “Melakukan Inspeksi KK”. Namun dalam penyusunan SKKNI, masih belum lengkap karena tidak terdapat indikator unjuk kerja sebagai instrumen pengukuran kompetensi dan SKKNI masih mengacu pada standar dan peraturan yang lama. Oleh karena itu, Peneliti ingin mengembangkan SKKNI berupa indikator unjuk kerja untuk unit kompetensi “Melakukan Inspeksi KK” dengan metode survei kuesioner kepada para pakar dan responden. Hasil kuesioner nantinya dianalisis dengan metode Delphi dan uji statistic menggunakan SPSS. Didapatkan hasil penelitian berupa 2 item elemen kompetensi, 6 item kriteria unjuk kerja dan 48 item indikator unjuk kerja dimana pengembangan unit kompetensi “Melakukan Inspeksi KK” memiliki pengaruh yang sangat kuat terhadap kinerja KK. Jika indikator unjuk kerja tersebut diterapkan oleh Ahli Muda KK dalam menerapkan SMKK maka dapat meningkatkan kinerja Keselamatan Konstruksi. Kata Kunci : Kompetensi Ahli Muda KK, Unit Kompetensi “Melakukan Inspeksi KK”, Kinerja Keselamatan Konstruksi. ......The construction industry is one of the industries that has a high level of work accident risk with the highest accident rate compared to other industrial sectors, reaching 32%. Based on Permen PUPR No 10 of 2021, a Construction Safety Management System (SMKK) must be implemented to ensure the realization of construction safety. One of the elements in supporting the implementation of SMKK is the competence of Construction Safety Young Experts. The competence of Construction Safety Young Experts is regulated in SKKNI No 350 of 2014 where one of the competency units in ensuring the effective implementation of SMKK is "Conducting Construction Safety Inspections". However, in the preparation of the SKKNI, it is still incomplete because there are no performance indicators as an instrument for measuring competence and the SKKNI still refers to the old standards and regulations. Therefore, the researcher wants to develop the SKKNI in the form of performance indicators for the competency unit "Conducting Construction Safety Inspections" by using a questionnaire survey method to experts and respondents. The results of the questionnaire will be analyzed using the Delphi method and statistical tests using SPSS. The results obtained in the form of 2 items of competency elements, 6 items of performance criteria and 48 items of performance indicators where the development of the competency unit "Conducting Construction Safety Inspections " has a very strong influence on construction safety performance. If the performance indicators are applied by the Construction Safety Young Experts in implementing the SMKK, it can improve the performance of Construction Safety.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2022
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ainaya Chairunisa
Abstrak :
Along with the rapid development of infrastructure in Indonesia, the role of controlling the risk of work accidents is becoming increasingly important. State-Owned Enterprises (BUMN) as companies that dominate infrastructure projects in Indonesia are a large contributor to the number of accidents. Although there are already written regulations governing Occupational Safety and Health (OHS) in construction companies in Indonesia, the reality is that the implementation of safety in the field has not been fully implemented properly. The leadership in the company is one of the important factors in OHS management. The OHS management system is measured by the company's safety performance, where safety performance is driven by the company's leadership factor. Good leadership can regulate and control the occupational safety and health management system so that good safety performance is realized in the company. Therefore, the purpose of this study is to identify the factors that influence the leadership of BUMNs to improve the safety performance of construction projects. This research was conducted by distributing questionnaires to state-owned construction companies in Indonesia. Data analysis was carried out descriptively and also using the Delphi Method involving experts. In addition, the Relative Importance Index (RII) is used to determine the dominant factors that influence leadership to improve safety performance in state-owned construction companies. The results of this study shows that the factors that influence leadership to improve safety performance have been implemented in stateowned construction companies. The dominant factors of leadership in order to improve Safety Performance are the indicators of Safety Coaching that include leaders show commitment, leaders being the role model, and leaders coordinate well with the workers. The results of this study are vi Universitas Indonesia expected to provide further information about improving the construction safety management system through the influence of leadership roles in safety performance. ......Badan Usaha Milik Negara (BUMN) sebagai perusahaan yang mendominasi proyek infrastruktur di Indonesia menjadi penyumbang besar angka kecelakaan. Walaupun sudah ada peraturan tertulis yang mengatur tentang Keselamatan dan Kesehatan Kerja (K3) pada perusahaan konstruksi di Indonesia, namun kenyataannya penerapan keselamatan di lapangan belum sepenuhnya dilaksanakan dengan baik. Kepemimpinan dalam perusahaan merupakan salah satu faktor penting dalam pengelolaan K3. Sistem manajemen K3 diukur dari kinerja keselamatan perusahaan, dimana kinerja keselamatan didorong oleh faktor kepemimpinan perusahaan. Oleh karena itu, tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi faktor-faktor yang mempengaruhi kepemimpinan BUMN untuk meningkatkan kinerja keselamatan proyek konstruksi. Penelitian ini dilakukan dengan menyebarkan kuesioner kepada perusahaan konstruksi milik negara di Indonesia. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa faktor-faktor yang mempengaruhi kepemimpinan untuk meningkatkan kinerja keselamatan telah diterapkan di perusahaan konstruksi milik negara. Faktor kepemimpinan yang dominan dalam rangka meningkatkan kinerja keselamatan adalah Safety Coaching yang meliputi, pemimpin menunjukkan komitmen, pemimpin menjadi panutan, dan pemimpin berkoordinasi dengan baik dengan pekerja.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2022
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ardian Chandra
Abstrak :
Sebagai negara berkembang, Indonesia memiliki potensi besar dalam investasi infrastruktur, seperti pembangunan rumah susun. Namun, industri konstruksi adalah salah satu sektor dengan tingkat risiko kecelakaan yang lebih tinggi dibandingkan sektor industri yang lain. Kecelakaan kerja dapat menyebabkan berbagai kerugian, baik bagi perusahaan maupun pekerja. Oleh karena itu, peningkatan angka kecelakaan kerja harus menjadi perhatian khusus karena berdampak signifikan pada keselamatan pekerja, produktivitas perusahaan, dan perekonomian. Namun, pembahasan mengenai keselamatan konstruksi pada rumah susun masih sangat minim. Kurangnya informasi mengenai penerapan Sistem Manajemen Keselamatan Kerja (SMKK) pada konstruksi rumah susun menyebabkan tingginya angka kecelakaan kerja. Dalam industri konstruksi, terdapat beberapa upaya untuk mengurangi risiko kecelakaan, salah satunya melalui penyusunan perencanaan keselamatan konstruksi. Penyusunan perencanaan ini diharapkan dapat mengurangi angka kecelakaan kerja di Indonesia. Pada penelitian ini, disusun perencanaan keselamatan konstruksi untuk pekerjaan struktur atas proyek rumah susun. Adapun metode yang digunakan adalah validasi pakar. Hasilnya teridentifikasi 5 paket pekerjaan dan 28 aktivitas pekerjaan dalam Work Breakdown Structure (WBS), 29 potensi risiko dengan kategori bahaya besar dari 133 bahaya dan risiko yang teridentifikasi, 17 sasaran dan program pengendalian. Semua ini dilakukan untuk meningkatkan kinerja keselamatan konstruksi pada pekerjaan struktur atas proyek rumah susun berbasis Work Breakdown Structure (WBS) yang mencakup empat aspek kecelakaan kerja: tenaga kerja, alat, material, dan lingkungan ......As a developing country, Indonesia has significant potential for infrastructure investment, such as the construction of flats project. However, the construction industry is one of the sectors with a higher risk of accidents compared to other industries. Workplace accidents can cause various losses for both companies and workers. Therefore, the increasing number of workplace accidents must be given special attention due to its significant impact on worker safety, company productivity, and the economy. However, discussions about construction safety in flats project are still very limited. The lack of information regarding the implementation of SMKK in flats project construction leads to a high number of workplace accidents. In the construction industry, several efforts are made to reduce accident risks, one of which is through the development of a construction safety plan. This planning is expected to reduce the number of workplace accidents in Indonesia. In this study, a construction safety plan is developed for the superstructure work of flats projects. The method used is expert judgement The results identified 5 work packages and 28 work activities within the Work Breakdown Structure (WBS), 29 potential risks categorized as major hazards out of 133 identified hazards and risks, and 17 targets along with control programs. All of these efforts aim to improve construction safety performance in the superstructure work of apartment building projects based on the WBS, which encompasses four aspects of workplace accidents: worker, equipment, materials, and environment.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2024
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Beryl Putra Sanjaya
Abstrak :
Saat ini sepeda motor menjadi salah satu transportasi dengan kepemilikan terbanyak di dunia dengan jumlah diperkirakan sebanyak lebih dari 300 juta unit sepeda motor yang tersebar di seluruh dunia. Indonesia menjadi salah satu negara dengan kepemilikan sepeda motor terbanyak di dunia dengan persentase sebesar 85% yang berarti setidaknya pada setiap rumah tangga di Indonesia memiliki satu unit sepeda motor. Wilayah Metro Jaya yang mencakup wilayah Jakarta, Bogor, Depok, Tangerang, dan Bekasi menjadi salah satu wilayah dengan sepeda motor terbanyak di Indonesia dengan total lebih dari 17 juta unit sepeda motor. Namun kecelakaan di Indonesia didominasi oleh kecelakaan sepeda motor dengan persentase lebih dari 80% dibandingkan dengan kendaraan lain. Kecelakaan sepeda motor didominasi oleh faktor manusia. Penelitian ini bertujuan untuk merancang model keselamatan bagi pengendara sepeda motor pribadi dan ojek online dengan menggunakan Partial Least Square Structural Equation Modeling (PLS-SEM). Penelitian ini menggunakan instrumen Motorcycle Rider Behavior Questionnaire (MRBQ) dalam mengetahui perilaku pengendara motor. Setelah melakukan pengembangan model, tahapan selanjutnya merancang strategi keselamatan bagi pengendara motor pribadi dan ojek online. Terdapat 14 rancangan strategi keselamatan bagi pengendara motor pribadi dan ojek online dan seluruh strategi tersebut dikategorikan berdasarkan empat kuadran yang terdapat pada Importance-Performance Analysis. ......Currently, motorcycles are one of the transportation vehicles with the most ownership in the world, with an estimated number of more than 300 million units of motorcycles spread throughout the world. Indonesia is one of the countries with the most motorbike ownership in the world with a percentage of 85%, which means that at least every household in Indonesia has one motorbike. The Metro Jaya area, which covers the areas of Jakarta, Bogor, Depok, Tangerang and Bekasi, is one of the areas with the most motorcycles in Indonesia with a total of more than 17 million motorcycles. However, accidents in Indonesia are dominated by motorcycle accidents with a percentage of more than 80% compared to other vehicles. Motorcycle accidents are dominated by the human factor. This study aims to design a safety model for personal use-used motorcycle riders and ojek online using Partial Least Square Structural Equation Modeling (PLS-SEM). This study used the Motorcycle Rider Behavior Questionnaire (MRBQ) instrument to determine the behavior of motorcyclists. After developing the model, the next step is to design a safety strategy for personal use-used motorcycle riders and ojek online. There are 14 safety strategy designs for personal use-used motorcycle riders and ojek online and all of these strategies are categorized based on the four quadrants contained in the Importance-Performance Analysis.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2023
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Fariz Ferlian Kamil
Abstrak :
Sistem Manajemen Keselamatan dan Kesehatan Kerja (SMK3) adalah bagian dari sistem manajemen secara keseluruhan meliputi struktur organisasi, perencanaan, tanggung jawab, pelaksanaan, prosedur, proses, dan sumber daya yang dibutuhkan bagi pengembangan, penerapan, pencapaian, pengkajian, dan pemeliharaan kebijakan K3 dalam rangka pengendalian risiko yang berkaitan dengan kegiatan kerja guna terciptanya tempat kerja yang aman, efisien, dan produktif. Namun seiring perkembangan K3 tidak dibarengi dengan peningkatan K3. Banyak faktor yang mempengaruhi efektivitas penerapan SMK3. Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui faktor-faktor apa saja yang berhubungan dengan keberhasilan manajemen K3 di perusahaan melalui tinjauan pustaka yang sistematis. Penelitian ini mereview literatur yang diterbitkan antara tahun 2011-2021 dari 2 portal pencarian, yaitu ScienceDirect dan googlescholar. Dari hasil pencarian didapat 10 literatur yang sesuai dengan kriteria inklusi. Hasil penelitian ini menemukan terdapat 2 faktor utama yaitu faktor internal dan faktor eksternal. Faktor internal yang berhubungan dengan keberhasilan manajemen K3 adalah komitmen manajemen, kebijakan K3, partisipasi pekerja, budaya K3, perilaku keselamatan pekerja, aturan dan prosedur K3, promosi K3, pengendalian risiko K3. Sedangkan faktor eksternal meliputi praktik peraturan K3, lingkungan, sosial masyarakat, kebijakan pemerintah, dan teknologi. ......The Occupational Health and Safety Management System (SMK3) is part of the overall management system covering the organizational structure, planning, responsibilities, implementation, procedures, processes, and resources needed for the development, implementation, assessment, and maintenance of OHS policies in risk control related to work activities in order to create a safe, efficient and productive workplace. However, as the development of K3 is not accompanied by an increase in K3. Many factors affect the effectiveness of the implementation of SMK3. The purpose of this study is to find out what factors are related to the success of OHS management in the company through a systematic literature. This study reviews the literature published between 2011-2021 from 2 search portals, namely ScienceDirect and Googlescholar. From the search results obtained 10 literatures that match the inclusion criteria. The results of this study found that there are 2 main factors, namely internal factors and external factors. Internal factors related to the success of K3 promotion are management commitment, K3 policy, worker participation, OSH culture, worker safety behavior, OSH rules and procedures, OHS control, OHS risk control. While external factors include the practice of K3 regulations, the environment, social community, government policies, and technology.
Depok: Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Indonesia, 2021
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Desiderius Viby Indrayana
Abstrak :
Kondisi pelaksanaan konstruksi di Indonesia yang terdampak akibat pandemi COVID-19 mulai bergerak bangkit lagi di awal tahun 2021. Kondisi mulai pulihnya kegiatan konstruksi di Indonesia mengingatkan kita pada potensi kerentanan kegiatan konstruksi terkait dengan keselamatan pekerjaan konstruksinya. Pemerintah Indonesia telah membuat berbagai regulasi, standar, sistem maupun protokol keselamatan kerja konstruksi di Indonesia. Khususnya sejak tahun 2012 hingga tahun 2019 sedikitnya terdapat dua sistem manajemen keselamatan yang wajib dilaksanakan pada lingkungan kerja sektor kontruksi yaitu SMK3 (Sistem Manajemen Keselamatan dan Kesehatan Kerja) serta SMKK (Sistem Manajemen Keselamatan Konstruksi). Kedua sistem manajemen penjamin keselamatan tersebut wajib dilaksanakan secara bersama-sama di lingkungan kerja konstruksi. Pelaksanaan SMK3 dan SMKK secara bersama-sama tersebut menimbulkan beberapa pemikiran terkait efektifitas dan efisiensi yang dapat dilakukan untuk mengintegrasikan pelaksanaan kedua sistem tersebut di lingkungan kerja konstruksi, khususnya dalam rangka menciptakan optimalisasi kegiatan proyek ditengah kondisi pandemi COVID-19. Pada studi kali ini akan disampaikan bagaimana upaya-upaya yang seharusnya dilaksanakan oleh penanggung jawab keselamatan konstruksi di proyek pembangunan pengaman pantai di Jakarta yaitu pada Tahap 4 Paket 2 dalam rangka efektifitas dan efisiensi pelaksanaan SMK3 dan SMKK. Hasil yang didapat dari proses implementasi secara terintegrasi SMK3 dan SMKK adalah dapat melakukan efisiensi biaya dan mampu mengurangi aktifitas serta duplikasi kegiatan evaluasi dan kegiatan mitigasi kecelakaan kontruksi di proyek. ......The condition of construction implementation in Indonesia which was affected by the COVID-19 pandemic has begun to move back up again in early 2021. The conditions for the recovery of construction activities in Indonesia remind us of the potential vulnerability of construction activities related to the safety of construction work. The Indonesian government has made various regulations, standards, systems and protocols for construction work safety in Indonesia. Especially from 2012 to 2019 there are at least two safety management systems that must be implemented in the construction sector work environment, namely OHSMS (Occupational Safety and HealthManagement System) and CSMS (Construction Safety Management System). The two safety assurance management systems must be implemented jointly in the construction work environment. The implementation of OHSMS and CSMS together raises several thoughts regarding the effectiveness and efficiency that can be done to integrate the implementation of the two systems in the construction work environment, especially in order to optimize project activities amid the conditions of the COVID-19 pandemic. In this study, it will be conveyed how the efforts that should be carried out by the person in charge of construction safety in the Coastal Protection Development Project in Jakarta Phase 4 Package 2 in the context of the effectiveness and efficiency of the implementation of OHSMS and CSMS. The results obtained from the integrated implementation process of OHSMS and CSMS are being able to carry out cost efficiency and being able to reduce activities as well as duplication of evaluation activities and construction accident mitigation activities in the project.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2021
PR-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Putri Regar
Abstrak :
Sistem manajemen keselamatan dan kesehatan kerja perlu diterapkan guna mencegah terjadinya kecelakaan pada saat kapal beroperasi. Skripsi ini membahas terkait tinjauan SMK3 tenaga kerja pelaut pada PT PELNI Persero dengan jenis penelitian deskriptif. Pada pelaksanaannya, masih ditemukannya kecelakaan kapal PELNI yang disebabkan oleh berbagai faktor. Maka dari itu pentingnya sistem manajemen tersebut untuk diterapkan tenaga kerja pelaut agar meminimalisir terjadinya kecelakaan kapal. Penelitian ini menggunakan pendekatan post-positivist berdasarkan acuan teoritis yaitu yang dikemukakan oleh Mathis dan Jackson dan dianalisis dengan data primer berupa wawancara mendalam dan data sekunder berupa studi kepustakaan. Hasil penelitian skripsi ini menunjukkan bahwa sistem manajemen keselamatan dan kesehatan tenaga kerja pelaut pada PT PELNI Persero sudah diterapkan oleh perusahaan. Akan tetapi, karena adanya faktor human error, technical error, dan act of God maka kecelakaan kapal di laut masih terjadi. Human error disebabkan karena masih kurangnya kesadaran dari tenaga kerja pelaut sehingga menyebabkan berbagai jenis kecelakaan diantaranya kapal kandas, kebakaran, tubrukan, kecelakaan individu, dan kebocoran. Technical error disebabkan karena masih terdapat ketidaksesuaian sinkronisasi antara manajemen darat dengan manajemen kapal sehingga pemeliharaan kapal tidak berjalan sesuai dengan yang diharapkan. Act of God merupakan aspek kecelakaan yang disebabkan dari keadaan tidak dapat dihindari seperi alam dan cuaca yang tidak dapat diprediksi. ......Occupational health and safety management systems needs to be implemented to prevent the occurrence of accidents when the ship is being operated. This thesis discusses the related review of occupational health and safety management systems of seafarers at PT PELNI Persero with the type of descriptive research. In the implementation, PT PELNI's ship accident which is caused by multiple factors still can be found. Therefore the importance of the management system to be applied to the work of seafarers to minimize the occurrence of ship accidents. This research uses post positivist approach based on theoretical reference and analyzed with primary data in the form of in depth interview and secondary data in the form of literature study. The result of this thesis research shows that the management system of marine worker safety and health at PT PELNI Persero has been applied by the company. However, due to the human error, technical error, and act of God that causes the occurrence of shipwreck accidents at sea. Human error is caused by the lack of awareness of the seafarers 39 labor, causing various types of accidents such as aground ships, fires, collisions, individual accidents, and leaks. Technical error is caused because there is still a synchronization mismatch between land management and ship management so that ship maintenance does not run as expected. Act of God is an aspect of accidents caused by unavoidable conditions like nature and unpredictable weather.
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2017
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2   >>