Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 113364 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Ginting, Dem Irfan Muhammad
"Sejak dibekukannya PSSI oleh Kemenpora pada 2015, seluruh kegiatan yang diselenggarakan oleh PSSI tidak lagi diakui oleh pemerintah. Kemudian muncul sebuah gagasan untuk membuat sebuah kompetisi pengganti yang di pelopori oleh Mahaka Sports sebagai akibat dari berhentinya seluruh kegiatan yang diselenggarakan oleh PSSI. Penelitian ini membahas mengenai pengaruh penyelenggaraan turnamen Piala Presiden terhadap upaya pembangunan image politik Jokowi. Firmanzah dalam teorinya mengenai image politik mengatakan bahwa terdapat empat hal yang terkait dalam pembangunan image politik, yakni waktu, konsistensi, kesan dan persepsi serta kesadaran. Kemudian empat variabel tersebut diturunkan dalam bentuk kuisioner penelitian dengan responden yakni 56 orang mahasiswa aktif Ilmu Politik Universitas Indonesia. Penelitian kuantitatif ini selanjutnya diolah menggunakan analisis deskriptif serta cross tabulasi sehingga menghasilkan kesimpulan akhir dari tulisan ini. Berdasarkan data yang telah dianalisis, dapat dilihat bahwa image politik Jokowi berhasil terbangun sebagai presiden yang peduli akan sepakbola Indonesia melalui penyelenggaraan turnamen Piala Presiden, meskipun tidak semua variabel sebagaimana yang disebutkan dalam teori memberikan efek yang signifikan terhadap pembangunan image politik.

Due the breaking of PSSI by the Ministry of Youth and Sports in 2015, all activities held by PSSI has no more admitted by the government. Then, thats lead the idea to creating a new competition pioneered by Mahaka Sports, as the result to all of breaked activities by PSSI. This research discusses about the influence of holding Presidents Cup towards Jokowi political image. According to Firmanzah, in his theory of political image, there are four variables to create political image, such as time bound, consistency, perception, and cognition. These four variables are extended into research questionnaires, engaging 56 student of political science the Faculty of Political and Social Sciences of Universitas Indonesia. This work will be processed as a quantitative research, using descriptive analysis and cross tabulating method to create the conclusion of this research. According to the previously analyzed data, Jokowi political image succeeded to be builded as a president who cares about soccer development in Indonesia through President Cup tournament, eventhough not all variables giving significant impact to build political image."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2019
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Suci Marini Novianty
"Tesis ini meneliti secara empiris citra brand Jokowi sebagai seorang petahana dalam berita ndash; berita yang tayang di tiga laman berita daring dengan pengakses terbanyak di Indonesia, Tribunnews.com; Detik.com; dan Liputan6.com dalam kerangka pemerintahan yang telah berjalan selama tiga tahun. Peneliti mengambil fokus bahwa brand dibangun dari asosiasi brand yang disematkan, isu yang dipilih, hingga visibility dan valensi berita yang terlihat dari sentiment pemberitaan. Peneliti juga menggali mediatisasi politik serta kampanye permanen yang dilakukan oleh seorang petahana. Hasilnya, peneliti menemukan bahwa terdapat perbedaan antara brand yang dibangun oleh Jokowi saat menjadi kandidat presiden dan petahana saat ini. Namun terdapat kesamaan bahwa pemberitaan Jokowi lebih banyak bernada positif dibandingkan negatif. Temuan ini mengimplikasikan bahwa citra brand politik yang dibangun oleh Jokowi sebagai seorang petahana saat ini, memang dipengaruhi oleh asosiasi brand yang dikaitkan dengan namanya, isu yang diberitakan oleh media massa, hingga penempatan deskripsi tentang dirinya serta sentiment dalam konten pemberitaan.

This research examines Jokowi rsquo s brand image as an incumbent on most accessed online news media outlets in Indonesia with his leadership for the past three years as the big frame. Those online news media outlets are Tribunnews.com Detik.com and Liputan6.com. Researcher focuses on the foundation that brand is built from the brand association which is embodied to the subject, the chosen issues by the media, its visibility, and news valence which can be seen from the news sentiment. Researcher also digs the politics mediatization and permanent campaign conducted by an incumbent. As the result, researcher found that there are differences between brand built by Jokowi when he was still a candidate in presidential election and being an incumbent at this moment. Nevertheless, there is still similarity that Jokowi is still heavily associated with positive things rather than negative one. These finding implied that Jokowi rsquo s political brand image as an incumbent at the moment, is influenced by the brand association of his persona, issue chosen by the media to publish, to the placement of his self description, and the news sentiment for him."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2018
T50027
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Azizah Syafiyah
"Perilaku asertif menjadi salah satu keterampilan yang perlu diterapkan oleh mahasiswa. Social Skills Training (SST) adalah salah satu upaya yang dilakukan oleh Prodi Ilmu Kesejahteraan Sosial, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Indonesia untuk meningkatkan perilaku asertif pada Mahasiswa Ilmu Kesejahteraan Sosial. Dalam Social Skills Training (SST) tersebut, terdapat pengenalan mengenai self-esteem dan penerimaan sosial mahasiswa sebagai upaya meningkatkan perilaku asertif. Sementara itu, berdasarkan teori, hubungan penerimaan sosial, perilaku asertif, dan self-esteem memiliki hubungan yang berjenjang di mana penerimaan sosial memengaruhi self-esteem kemudian self-esteem memengaruhi perilaku asertif. Dari hal tersebut, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan penerimaan sosial terhadap perilaku asertif mahasiswa dengan self-esteem sebagai variabel antara. Penelitian menggunakan pendekatan penelitian kuantitatif dengan jenis penelitian survei dan instrumen berupa kuesioner. Penelitian cross-sectional ini dilakukan pada bulan Februari sampai dengan April 2023 secara online melalui Google formulir. Responden dalam penelitian ini adalah 83 Mahasiswa Ilmu Kesejahteraan Sosial, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Indonesia angkatan 2019-2022 yang diambil dengan menggunakan teknik simple random probability sampling. Data penelitian dengan uji korelasi Kendall’s tau-b dan metode analisis jalur (path analysis) menunjukkan bahwa nilai hubungan penerimaan sosial dengan perilaku asertif tanpa adanya variabel antara lebih besar, yaitu sebesar 0,468 dibandingkan nilai hubungan dengan adanya self-esteem sebagai variabel antara, yaitu sebesar 0,078. Hasil tersebut berarti bahwa penerimaan sosial memiliki hubungan terhadap perilaku asertif secara langsung bagi mahasiswa Prodi Ilmu Kesejahteraan Sosial, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Indonesia angkatan 2019-2022. Selain itu, didapat juga hasil yang menunjukkan bahwa terdapat hubungan antara self-esteem dengan perilaku asertif, yaitu sebesar 0,369. Dari hasil tersebut, dapat disimpulkan bahwa pelaksanaan Social Skills Training (SST) sudah tepat sasaran dan Social Skills Training (SST) penting untuk diikuti oleh mahasiswa.  

Assertive behavior is one of the skills that students need to apply. Social Skills Training (SST) is one of the efforts made by the Department of Social Welfare, Faculty of Social and Political Sciences, University of Indonesia to increase assertive behavior in Social Welfare College Students. In the Social Skills Training (SST), there is an introduction to self-esteem and social acceptance of students as an effort to increase assertive behavior. Meanwhile, based on theory, the relationship between social acceptance, assertive behavior, and self-esteem has a tiered relationship where social acceptance influences self-esteem and then self-esteem influences assertive behavior. Therefore, this study aims to determine the relationship of social acceptance of assertive behavior of students with self-esteem as an intervening variable. The study uses a quantitative research approach with a survey research type and questionnaire as an instrument. This cross-sectional research study was conducted online from February to April 2023 via the Google form. Respondents in this study were 83 Social Welfare College Students, Faculty of Social and Political Sciences, University of Indonesia class of 2019-2022 who were taken using the simple random probability sampling technique. The results of the study using the Kendall's tau-b correlation test and the path analysis method show that the value of the link between social acceptance and assertive behavior without an intervening variable was 0,468, while the value of the relationship with self-esteem as an intervening variable was 0,078. These results mean that social acceptance has a direct relationship to assertive behavior for students of the Social Welfare Study Program, Faculty of Social and Political Sciences, University of Indonesia class of 2019-2022. In addition, the results also show that there is a relationship between self-esteem and assertive behavior, which is equal to 0,369. From these results, it can be concluded that the implementation of Social Skills Training (SST) is right on target and Social Skills Training (SST) is important for students to participate in."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2023
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Mudzamil Muchamad Fickry Suadu
"Penelitian tesis ini dilakukan terhadap komunitas Partai Demokrasi Indonesia Perjuangan (PDIP) sebagai partai politik peserta Pemilu Legislatif sejak tahun 1999 sampai tahun 2014. Untuk meningkatkan tingkat elektabilitas sebagai partai politik, maka PDIP perlu melakukan komunikasi politik dan sharing behavior terkait ketokohan Jokowi yang akan diusung sebagai calon presiden Pada Pemilu 2014. Sebagai sebuah partai politik, PDIP berkepentingan untuk menjadi partai dengan tingkat elektabilitas paling baik di mata konstituen partainya, maupun di masyarakat secara umum. Untuk itu perlu diketahui faktor-faktor yang mempengaruhi efektivitas komunikasi politik dan sharing behavior atas ketokohan Jokowi.
Hasil penelitian menunjukan bahwa efektivitas komunikasi politik dan sharing behavior memiliki pengaruh terhadap tingkat elektabilitas PDIP Pada Pemilu Legislatif 9 April 2014 yang lalu. Selain itu ditemukan pula bahwa lemahnya komunikasi politik dan sharing behavior tentang Jokowi yang dilakukan oleh PDIP berdampak pada gagalnya fenomena Jokowi Effect terhadap tingkat elektabilitas PDIP Pada Pemilu Legislatif 9 April 2014 yang lalu. Tesis ini memberikan sebuah rekomendasi intervensi untuk meningkatkan komunikasi politik dan sharing behavior yang lebih terencana dan terstruktur berbasis pada knowledge management sehingga dapat meningkatkan tingkat elektabilitas partai untuk memenangkan kompetisi politik secara demokratis dan konstitusional.

The thesis is composed to Partai Demokrasi Indonesia Perjuangan Community (PDIP) as political party of Legislative Electional contestant since 1999 to 2014. In order to improve electability level as political party therefore PDIP should conducted a political communication and sharing behavior in related to Jokowi's public figure to brought up as future President during election 2014. As Political party, PDIP has an interest to become a best electability rate party in the eye of its constituent, or even in public generally. Several factors that affecting political communication efectivity and sharing behavior of Jokowi?s figure shall be known.
The result of this research shows that political communication efectivity and sharing behavior have an influence to PDIP electablity level at Legislative electional in past 9 april 2014. In addition, it was found that the poor political communication and sharing behavior of Jokowi that were conducted by PDIP had given the fact of Jokowi Effect phenomenon failure to PDIP electability level at legislative general election in 9 april 2014. This thesis is provide an intervention recommendation to improve political communication and sharing behavior that more structured and planned based on knowledge management so as able to improve party electability level in order to win political competition democratically and constitutionally.
"
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2014
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Saniyya Sridarmi
"Quarter life crisis adalah kondisi yang menggambarkan krisis atas identitas yang dirasakan oleh seorang individu dari mereka remaja dan kemudian beranjak menjadi seorang individu dewasa dengan sumber krisis yang berpusat pada belum siapnya individu dalam proses transisi antar status tersebut. Secara umum, dampak yang dihasilkan pada saat seseorang mengalami situasi krisis ini adalah mereka akan merasakan penurunan tingkat percaya diri, menarik diri secara sosial, cemas hingga depresi. Dalam menghadapi situasi ini, individu diharapkan memiliki sumber penguatan dari dalam dirinya dan lingkungan sekitarnya. Penelitian ini memiliki tujuan untuk mengetahui hubungan antara dukungan sosial dengan tingkat quarter life crisis pada Individu dewasa awal. Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian kuantitatif dengan jenis survei. Sampel dalam penelitian ini diukur dengan menggunakan metode probability sampling dengan teknik stratified random sampling, sedangkan untuk instrumen penelitian yang digunakan adalah kuesioner. Alat ukur dukungan sosial disusun dengan mengacu kepada teori oleh House (1981) tentang 4 aspek mengenai dukungan sosial, sedangkan untuk alat ukur quarter life crisis, peneliti mengadaptasi kuesioner oleh Hassler (2009) tentang quarter life crisis. Responden dalam penelitian ini berjumlah 85 mahasiswa yang seluruhnya terhimpun sebagai mahasiswa tingkat akhir Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Indonesia angkatan 2019. Hasil penelitian menunjukkan adanya hubungan signifikan antara dukungan sosial dengan tingkat quarter life crisis dengan arah hubungan antara keduanya adalah negatif (r=-0,686**) di mana semakin rendah dukungan sosial maka semakin tinggi tingkat quarter life crisis yang dialami oleh seseorang, dan berlaku untuk sebaliknya.

Quarter life crisis is an identity crisis phenomenon that occurs to the unpreparedness in the transition process from a teenager and then turns into an adulthood. The impact that is produced when someone experiences this crisis situation is that they will feel a decrease in their level of self-confidence, anxiety and depression. To dealing with this situation, individuals are expected to have a source of reinforcement from within themselves and their surroundings. Therefore, this study aims to determine the relationship between social support and quarter life crisis in early adulthood. This study uses a quantitative research approach with a survei type. The sample in this study was measured using the probability sampling method with stratified random sampling technique, while the research instrument used was a questionnaire. The measuring instrument for social support was prepared with reference to the theory by House (1981) regarding 4 aspects of social support, while for the measuring instrument for quarter life crisis, researchers adapted the questionnaire by Hassler (2009) about quarter life crisis. Respondents in this study totaled 85 students, all of whom were final year students at the Faculty of Social and Political Sciences, University of Indonesia class of 2019. The results showed that there was relationship between social support and the level of quarter life crisis. The direction of the relationship between the two was negative ( r=-0.686**). The lower the social support score, the higher the level of quarter life crisis experienced by a person, and vice versa."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2023
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Idham Holik
"[ABSTRAK
Penelitian ini merupakan studi tentang komunikasi politik pencitraan kandidat dalam
Pemilukada DKI Jakarta 2012, khususnya yang difokuskan pada pencitraan Jokowi.
Kemenangan Jokowi dalam Pemilukada DKI Jakarta 2012 sangat fenomenal –Jokowi adalah
kandidat yang berasal dari luar Jakarta mampu mengalahkan kandidat petahana (incumbent).
Pencalonan Jokowi menjadi cermin bahwa Partai PDI Perjuangan sebagai partai yang
berorientasi pasar dan konsultan (consultant-and-market oriented party) –atau disebut juga
dengan istilah professionalized party. Keunggulan skor Jokowi dalam hasil Survei Opinion
Leader (Cyrus Network & Laboratorium Psikologi Politik UI) menjadi rujukan utama
kebijakan Partai PDI Perjuangan dalam mencalonkan Jokowi sebagai Calon Gubernur DKI
Jakarta pada Pemilukada 2012. Jokowi adalah kandidat pilihan pasar (market-choice
candidate). Jokowi adalah kandidat ideal yang diyakini memiliki kompetensi kepemimpinan
untuk memimpin Jakarta. Cyrus Network, sebuah lembaga konsultan politik, bersama
Laboratorium Psikologi Politik UI telah menjadi promotor atau endorser pencalonan Jokowi.
Profesi sebagai promotor atau endorser kandidat ideal telah menjadikan Cyrus Network
menjadi penciptra tradisi baru dalam dunia konsultansi politik di Indonesia dan dunia –
selama ini belum ada publikasi hasil penelitian yang menyatakan ada sebuah lembaga
konsultan politik menjadi promotor kandidat. Cyrus Network mendobrak tradisi lama dalam
dunia konsultasi politik dimana keterlibatan konsultan politik dalam pemilu didorong oleh
semangat bisnis (market-driven consultant). Dukungan Cyrus Network terhadap Jokowi
dilandasi oleh semangat idealisme (idealism driven consultant).
Dalam riset-riset terdahulu dinyatakan bahwa konsultan politik sangat dominan dalam
mencitrakan kandidat sehingga konsultan politik disemati dengan beragam profesi seperti
sebagai image merchants (Heibert, et al, 1971), arsitek kampanye dan ahli komunikasi politik
(Napolitan, 1972), professional image makers (Nimmo, 1976), issue primers (Medvic, 1997),
candidate marketers (Dulio, 2000), dan konsultan citra (image consultant) (Perloff, 2010).
Untuk kasus kampanye citra (image-making campaign) Jokowi, konsultan politik tidak
demikian. Jokowi sangat dominan dalam kampanye citranya, sehingga konsultan politik tidak
sama sekali memodifikasi citra politik Jokowi, tidak seperti Fauzi-Nara –di putaran kedua,
konsultan politiknya melakukan perubahan citra politik Fauzi misalnya dari gaya komunikasi
arogan menjadi santun. Komunikasi politik pencitraan Jokowi menggunakan pendekatan
alamian (natural approach). Jokowi adalah kandidat yang memiliki citra otentik (authentic
image). Jokowi adalah seorang kandidat yang memiliki kecerdasan dalam marketing politik,
public relations politik, manajemen isu politik, manajemen kesan politik, dan estetika
komunikasi politik. Produk-produk politik seperti baju kotak-kotak, salam metal, kampanye
blusukan, dll merupakan murni gagasan Jokowi sendiri, bukan konsultan politik. Ini semakin
menegaskan bahwa masa kampanye adalah masa penguatan citra politik bukan penciptaan
citra politik kandidat. Ini artinya bahwa selain terkait dengan kualitas personalitas, citra
politik kandidat tidak terlepas pada persoalan rekam jejak politik masa lalu kandidat –
kampanye permanen menjadi kunci pencitraan kandidat petahan. Kasus Jokowi semakin
menegaskan bahwa di era personalisasi politik, citra politik kandidat harus otentik bukan
kemasan. Di era personalisasi dan mediatisasi politik elektoral, otentisitas adalah kunci
efektivitas komunikasi politik pencitraan kandidat. Inilah yang penulis sebut dengan istilah
Universitas Indonesia
authentic candidate theory. Konsultan politik hanya mengkomunikasikan otentisitas citra
kandidat. Dalam era personalisasi politik elektoral, konsultan politik hanya sebagai manajer
kampanye (campaign manager) dan penguat citra politik (political image reinforcer).
Temuan disertasi ini menjadi kritik terhadap deliberative priming theory (Medvic, 1997)
dimana sebagai primer atau issue chooser, konsultan politik merekayasa citra kandidat
melalui pemilihan isu politik. Selain itu juga, temuan riset ini menjadi kritik atas temuan dari
penelitian De Landtsheer, De Vries, dan Verstessen (2008:225) tentang penampilan politik
yang pantas (the appearance of political suitability) dalam manajemen kesan politik (political
impression management). Citra politik kandidat sangat bergantung pada kepantasan politik
dan ini terletak pada penampilan fisik kandidat. Oleh karennya, kandidat memungkinkan
untuk memanipulasi atau merekayasa penampilan fisiknya seperti yang diinginkan
(politically desirable).;

ABSTRACT
The research is a part of study of political communication that explains the imagemaking
of candidate in 2012 Jakarta Gubernatorial Elections, especially Jokowi. Jokowi’s
electoral triumph in 2012 Jakarta Gubernatorial Election is the most phenomenal –he is a
candidate from outside Jakarta who have been defeated the powerful incumbent candidates
Fauzi-Nara. Jokowi’s candidacy represents that Indonesian Democratic Party of Struggle
(PDI Perjuangan) is as a consultant-centered and-market-oriented party –in the other words,
it is a professionalized party. Excellence of Jokowi’s grade in Opinion Leader Survey
findings (issued by Cyrus Network a political consultant firm, and Political Psychology
Laboratory of University of Indonesia) become as a main source of PDI-P’s policy in
nominating Jokowi as a gubernatorial candidate in 2012 Jakarta direct local elections. Jokowi
is a market-choice candidate. Jokowi is an ideal candidate who is believable to have the high
competence of leadership to lead the Jakarta province. The Cyrus Network and the Political
Psychology Laboratory of UI were political promoters or endorsers for Jokowi’s candidacy.
The profession made them as the makers of new tradition in the world of political
consultancy in Indonesia and the world wide –there is no publication of research of political
consultants in all the time that describes the political consultants as the candidate promoters
or endorsers. The Cyrus Network have broken the old tradition of political consultancy where
involvement of the consultants in elections were driven by the spirit of business –in the other
word, they are the market-driven consultants. Cyrus Network’s endorsement for Jokowi’s
candidacy was based by the spirit of political idealism –in the other words, it is an idealismdriven
consultant.
According the previous research of political consulting, the political consultants were
the most dominant in making candidates’ image. Therefore, political consultants’ profession
were as image merchants (Heibert, et al, 1971), campaign architects and experts of political
communication (Napolitan, 1972), professional image makers (Nimmo, 1976), issue primers
(Medvic, 1997), candidate marketers (Dulio, 2000) and image consultant (Perloff, 2010).
However for the case of Jokowi’s image-making campaign, it was different where the
political consultant was not dominant in modifying or reengineering. Jokowi’s political
image, not as the case of Fauzi-Nara –in the second round of the direct local elections, their
political consultants have been modified or reengineered their image, e.g. the political
consultant have modified Fauzi’s political style from arrogant to be polite. In the practice of
political communication of image making, Jokowi had used the natural approach that created
authentic image –in the other words, Jokowi was an authentic candidate. It was caused by
Jokowi’s intelligence in political marketing, political public relations, political issues
management, political impression management, and aesthetics of political communication.
All of Jokowi’s political products was his brilliant ideas e.g. “iconic” checkered shirt, metal
sign or greeting, “blusukan” (impromptu visits) campaign, etc, not the political consultants. It
argues that the campaign is a phase of political image reinforcement, not political image
formation. It explains to us that the politician’s past record is the key of successful of
candidate’s image formation –especially, the permanent campaign is the key success for the
Universitas Indonesia
incumbents. In personalization era, the main factor of image making is authenticity, not
modifications or packaging as well as engineering. The authenticity is the main factor for
making political communication of candidate image-making more effective. So, the writer
calls it as the authentic candidate theory. The political consultants only communicate the
authenticity. In this era, they are just as the campaign manager and political image reinforcers
or sharpener. This research’s finding becomes as criticism for the deliberative priming theory
(Medvic, 1997) that explained political consultants as issue primers or choosers whose
political skill in engineering the candidate’s image through political issue priming. It is also
criticism for a research that is hold by De Landtsheer, De Vries, & Verstessen (2008). Their
research finding explains that the appearance of political suitability in political impression
management is rooted to candidate’s physical appearance. Therefore, it is possible to
manipulate the physical appearance of candidate in a “politically desirable” sense, The research is a part of study of political communication that explains the imagemaking
of candidate in 2012 Jakarta Gubernatorial Elections, especially Jokowi. Jokowi’s
electoral triumph in 2012 Jakarta Gubernatorial Election is the most phenomenal –he is a
candidate from outside Jakarta who have been defeated the powerful incumbent candidates
Fauzi-Nara. Jokowi’s candidacy represents that Indonesian Democratic Party of Struggle
(PDI Perjuangan) is as a consultant-centered and-market-oriented party –in the other words,
it is a professionalized party. Excellence of Jokowi’s grade in Opinion Leader Survey
findings (issued by Cyrus Network a political consultant firm, and Political Psychology
Laboratory of University of Indonesia) become as a main source of PDI-P’s policy in
nominating Jokowi as a gubernatorial candidate in 2012 Jakarta direct local elections. Jokowi
is a market-choice candidate. Jokowi is an ideal candidate who is believable to have the high
competence of leadership to lead the Jakarta province. The Cyrus Network and the Political
Psychology Laboratory of UI were political promoters or endorsers for Jokowi’s candidacy.
The profession made them as the makers of new tradition in the world of political
consultancy in Indonesia and the world wide –there is no publication of research of political
consultants in all the time that describes the political consultants as the candidate promoters
or endorsers. The Cyrus Network have broken the old tradition of political consultancy where
involvement of the consultants in elections were driven by the spirit of business –in the other
word, they are the market-driven consultants. Cyrus Network’s endorsement for Jokowi’s
candidacy was based by the spirit of political idealism –in the other words, it is an idealismdriven
consultant.
According the previous research of political consulting, the political consultants were
the most dominant in making candidates’ image. Therefore, political consultants’ profession
were as image merchants (Heibert, et al, 1971), campaign architects and experts of political
communication (Napolitan, 1972), professional image makers (Nimmo, 1976), issue primers
(Medvic, 1997), candidate marketers (Dulio, 2000) and image consultant (Perloff, 2010).
However for the case of Jokowi’s image-making campaign, it was different where the
political consultant was not dominant in modifying or reengineering. Jokowi’s political
image, not as the case of Fauzi-Nara –in the second round of the direct local elections, their
political consultants have been modified or reengineered their image, e.g. the political
consultant have modified Fauzi’s political style from arrogant to be polite. In the practice of
political communication of image making, Jokowi had used the natural approach that created
authentic image –in the other words, Jokowi was an authentic candidate. It was caused by
Jokowi’s intelligence in political marketing, political public relations, political issues
management, political impression management, and aesthetics of political communication.
All of Jokowi’s political products was his brilliant ideas e.g. “iconic” checkered shirt, metal
sign or greeting, “blusukan” (impromptu visits) campaign, etc, not the political consultants. It
argues that the campaign is a phase of political image reinforcement, not political image
formation. It explains to us that the politician’s past record is the key of successful of
candidate’s image formation –especially, the permanent campaign is the key success for the
Universitas Indonesia
incumbents. In personalization era, the main factor of image making is authenticity, not
modifications or packaging as well as engineering. The authenticity is the main factor for
making political communication of candidate image-making more effective. So, the writer
calls it as the authentic candidate theory. The political consultants only communicate the
authenticity. In this era, they are just as the campaign manager and political image reinforcers
or sharpener. This research’s finding becomes as criticism for the deliberative priming theory
(Medvic, 1997) that explained political consultants as issue primers or choosers whose
political skill in engineering the candidate’s image through political issue priming. It is also
criticism for a research that is hold by De Landtsheer, De Vries, & Verstessen (2008). Their
research finding explains that the appearance of political suitability in political impression
management is rooted to candidate’s physical appearance. Therefore, it is possible to
manipulate the physical appearance of candidate in a “politically desirable” sense]"
2014
D1996
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Siagian, Henri Salomo
"ABSTRAK
Pencitraan sudah menjadi sesuatu yang lazim di era pemilihan secara langsung. Padahal, pencitraan tidak lain hanya sebuah gambaran atau ilusi ideal atau sebuah hiperrealitas mengenai politisi yang dikonstruksikan oleh para konsultan politik profesional.
Hiperrealitas dalam politik, atau hiperpolitik, membuat publik tidak bisa mengetahui sesuatu yang riil. Masyarakat hanya melihat ilusi politik yang tidak memiliki akar realita melalui berbagai kanal media massa.
Penelitian ini menyajikan hiperrealitas karya filsuf posmodernisme, Jean Baudrillard, dan disandingkan dengan pemasaran politik yang ditawarkan oleh Avraham Shama. Dan persinggungan antarpemikiran itu digunakan dalam melihat pencitraan Joko Widodo dalam Pemilihan Presiden (Pilpres) 2014.

ABSTRACT
Image has become something common in the era of direct election. Though, image is nothing but an illusion or an ideal picture, or a hyperreality, of the politician who constructed by professional political consultants.
Hyperreality in politics, or hyperpolitics, making the public can not know something real. The public only see the political illusion that has no roots reality through various mass media channels.
This study presents the works of postmodernism philosophers, Jean Baudrillard, hyperreality and juxtaposed with political marketing offered by Avraham Shama. And the intersection of the concepts used in imaging Joko Widodo in Presidential Election in 2014.
"
2015
T43855
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Dzikrina Tresna Savitri
"Penelitian ini membahas mengenai hubungan antara peer pressure dengan identitas diri mahasiswa rantau. Jauhnya mahasiswa yang merantau dengan keluarga membuat teman sebaya sebagai sosok penting bagi mahasiswa sehingga dapat berpengaruh dalam sikap dan perilaku mereka karena adanya peer pressure. Peer pressure yang terjadi dapat membuat mahasiswa rantau menyesuaikan diri agar dapat diterima dan dihargai dalam kelompok pertemanan yang mana dapat menimbulkan konflik dalam diri karena bertentangan dengan nilai pribadi. Mahasiswa rantau yang masih termasuk dalam masa emerging adulthood memiliki tugas perkembangan diri, salah satunya mencapai identitas diri yang apabila identitas diri tidak tercapai akan menyebabkan suatu krisis identitas. Dalam bidang Ilmu Kesejahteraan Sosial, kondisi kesejahteraan sosial tercapai ketika terpenuhinya kebutuhan akan material, spiritual, serta sosial warga negara agar dapat hidup yang layak serta mampu mengembangkan diri sehingga dapat menjalankan fungsi sosialnya. Seseorang yang memiliki identitas diri yang baik dapat memahami diri mereka sendiri dan mampu mengembangkan diri mereka sehingga mampu berfungsi secara sosial. Oleh karena itu, penelitian ini menjadi penting untuk dilakukan agar mahasiswa rantau tidak mengalami krisis identitas juga mampu menentukan arah hidupnya ke depan sesuai kehendaknya sendiri serta mampu berfungsi secara sosial baik bagi diri sendiri maupun orang lain. Manfaat dilakukannya penelitian ini, untuk mahasiswa rantau adalah terdapat landasan tentang pentingnya agar mereka tidak hilang arah dalam mencapai identitas diri mereka, tidak menghilangkan latar belakang budaya mereka, serta dapat menentukan arah hidup di masa depan mereka. Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian kuantitatif dengan jenis penelitian deskriptif. Teknis pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan simple random sampling. Pengumpulan data dilakukan pada bulan Oktober-November 2023 dengan responden yang berjumlah 77 mahasiswa rantau dari luar Jabodetabek Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia angkatan 2020-2022. Dari hasil analisis hubungan antar variabel menggunakan rumus Somers’d menunjukkan bahwa terdapat hubungan positif yang cenderung lemah antara peer pressure dengan identitas diri mahasiswa rantau dengan nilai simetrik sebesar 0,328. Nilai tersebut menunjukkan bahwa semakin tinggi peer pressure maka semakin kuat identitas diri yang dimiliki mahasiswa rantau dan begitu pula sebaliknya.

This study discusses the relationship between peer pressure and the self-identity of migrant students. The distance from their families of migrant students makes peers an important figure for them so that peers can influence their attitudes and behavior due to peer pressure. Peer pressure could make migrant students adjust themselves in order to be accepted and appreciated in friendship groups which can cause conflict within themselves because they conflict with personal values. Migrant students who are in the emerging adulthood period have self-development tasks, one of which is achieving self-identity, which if self-identity is not achieved will cause an identity crisis. In the field of Social Welfare Science, social welfare conditions are achieved when the material, spiritual, and social needs of citizens are fulfilled in order to live properly and be able to develop themselves so that they can carry out their social functions. Someone who has a good self-identity can understand themselves and be able to develop themselves so that they can function socially. Therefore, this research is important to do so that in addition to overseas students not experiencing an identity crisis, they are also able to determine the direction of their life in the future according to their own will and are able to function socially both for themselves and others. The benefit of doing this research, for migrant students, is that there is a foundation for the importance of not losing direction in achieving their self-identity, not losing their cultural background, and being able to determine the direction of life in their future. This study using a quantitative research approach with descriptive research type. Data collection techniques were simple random sampling. The data collection was carried out in October-November 2023 with 77 respondents from outside Jabodetabek, Faculty of Social and Political Sciences, University of Indonesia, class of 2020-2022. The results of the analysis of the relationship between variables using the Somers'd formula, it shows that there is a positive relationship that tends to be weak between peer pressure and the self-identity of migrant students with a symmetrical value of 0.328. This value shows that the higher the peer pressure, the stronger the self-identity of migrant students and vice versa."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2023
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Andri Ramawan Adipura
"Ecological citizenship, sebagai konseptualisasi dari pemahaman hak dan tanggung jawab terhadap lingkungan, diasumsikan memlilki pengaruh terhadap perilaku lingkungan. Kajian ini melihat pendidikan lingkungan formal sebagai faktor pembeda dalam melihat hubungan antara ecological citizenship dan perilaku lingkungan. Metode penelitian yang digunakan adalah pendekatan kuantitatif dengan teknik survei sampel. Pemilihan responden dilakukan dengan mengambil sampel sebanyak 98 orang dari populasi mahasiswa Program Sarjana Reguler FISIP UI angkatan 2009, kemudian membagi rata menjadi dua kategori, yaitu yang telah mengikuti mata kuliah lingkungan dan tidak mengikuti mata kuliah lingkungan. Hasil penelitian menunjukkan perbedaan dengan asumsi awal penelitian yang menunjukkan bahwa tidak terdapat hubungan antara ecological citizenship dan perilaku lingkungan. Pendidikan lingkungan formal terbukti tidak menjadi pembeda pada penelitian ini.

As a conceptualization of rights and responsibilites comprehension toward environment, ecological citizenship is assumed that affects environmental behavior. This study observes the formal environmental education as a factor that differentiate the relation between ecological citizenship and environmental behavior. The research method being used is quantitative approach with sample survey technic. Respondents is drawn by taking 98 samples of FISIP UI batch 2009 undergraduate students, then splitted to two categories, the ones who have got environmental course and the ones who have not got. The result shows that the difference from early assumption which is not found any relation between ecological citizenship and environmental behavior. Formal environmental education as a variabel control is proven not a differential factor at this study.
"
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2013
S47717
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Tarigan, Elsa Natasia Br.
"Penelitian ini menjelaskan pengaruh nilai-nilai ekosentrisme terhadap perilaku pro-lingkungan pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia (FISIP UI). Penelitian-penelitian sebelumnya menjelaskan bagaimana nilai-nilai tersebut terhadap perilaku pro-lingkungan di kalangan masyarakat. Penelitian ini berfokus pada bagaimana nilai-nilai ekosentrisme berpengaruh terhadap perilaku pro-lingkungan di kalangan mahasiswa sebab mahasiswa merupakan orang yang terdidik sehingga memiliki kesadaran lingkungan yang tinggi. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan pengumpulan data yang dikutip melalui survei.
Penelitian-penelitian sebelumnya menjelaskan bahwasanya nilai-nilai ekosentrisme, nilai-nilai altruistik, nilai-nilai antroposentrisme, tingkat pendidikan berpengaruh terhadap perilaku pro-lingkungan mereka. Untuk melengkapi studi-studi sebelumnya, peneliti meneliti pengaruh nilai ekosentrisme terhadap perilaku pro-lingkungan Mahasiswa FISIP UI. Nilai ekosentrisme merupakan nilai yang mengutamakan kepekaan terhadap lingkungan dan mengedepankan nilai intrinsik flora, fauna, dan ekosistem. Nilai ini terdiri dari aspek ego- biosentris dan biosfer. Sementara itu perilaku pro-lingkungan merupakan tindakan yang bertujuan untuk meminimalisir dampak buruk terhadap alam dengan cara mengurangi penggunaan energi yang terbatas dan memaksimalkan sumber daya yang ada. Perilaku ini terdiri dari enam aspek yang terdiri dari konservasi energi, mobilitas dan transportasi, konsumerisme, konservasi, aktivitas daur ulang, dan pengurangan limbah.
Hasil analisis Chi-square menunjukkan bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara kedua variabel dan korelasi antara kedua variabel tersebut adalah cukup kuat. Artinya tingkat korelasi antara kedua variabel tersebut adalah sedang positif. Dengan kata lain, nilai-nilai ekosentrisme cukup berpengaruh terhadap perilaku pro-lingkungan di kalangan Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik. Adapun faktor-faktor lain yang memengaruhi perilaku pro-lingkungan adalah biaya, keterjangkauan aktivitasnya, ketersediaan fasilitas, dan stigma masyarakat.

This study explains the effect of ecocentrism values on pro-environmental behavior in students of the Faculty of Social and Political Sciences, University of Indonesia (FISIP UI). Previous studies explain how these values affect pro-environmental behavior in society. This study focuses on how ecocentrism values affect pro-environmental behavior among students because students are educated people so they have high environmental awareness. This study uses a quantitative approach by collecting data quoted through a survey.
Previous studies have explained that ecocentrism values, altruistic values, anthropocentrism values, education level affect their pro-environmental behavior. To complement the previous studies, the researcher examined the effect of the value of ecocentrism on the pro-environmental behavior of students at FISIP UI. The value of ecocentrism is a value that prioritizes sensitivity to the environment and prioritizes the intrinsic value of flora, fauna and ecosystems. This value consists of ego- biocentric and biospheric aspects. Meanwhile, pro-environmental behavior is an action that aims to minimize the negative impact on nature by reducing the use of limited energy and maximizing existing resources. This behavior consists of six aspects consisting of energy conservation, mobility and transportation, consumerism, conservation, recycling activities, and waste reduction.
The results of the Chi-square analysis show that there is a significant relationship between the two variables and the correlation between the two variables is quite strong. This means that the level of correlation between the two variables is moderately positive. In other words, ecocentrism values are quite influential on pro-environmental behavior among students of the Faculty of Social and Political Sciences. Other factors that influence pro- environmental behavior are cost, affordability of activities, availability of facilities, and community stigma.
"
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2021
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>