Ditemukan 4 dokumen yang sesuai dengan query
Hosseini, Ayat
Abstrak :
The present paper focuses on the section in dictionary entries that gives the word class or part of speech of the headword. It first reviews the previous studies done in the field of lexicography on presenting the word class in dictionaries, then focuses on word class in Japanese, and introduces its major issues. This paper also reports a survey done by the authors to investigate the approach taken by existing bilingual dictionaries to deal with the problems of presenting the word class in Japanese dictionaries. This study analyzes the solutions provided by these dictionaries based on the needs of Japanese language learners. Finally, based on the survey, this paper makes concrete suggestions on how a Japanese learners' bilingual dictionary should present information on the word class of its headwords.
Osaka: Graduate School of Language and Culture, Osaka University, 2019
400 FRO 2 (2019)
Artikel Jurnal Universitas Indonesia Library
Veronica
Abstrak :
Skripsi ini membahas bagaimana struktur dan penggunaan kelas kata yang dapat berdiri sendiri dalam surat dinas Rusia. Analisis skripsi ini menggunakan metode deskriptif analitik yaitu memaparkan data yang akan dianalis kemudian menganalisisnya dengan teori kelas kata oleh Savko dan Kalinina dan Anikina serta teori surat dinas oleh Kuznecov. Dari analisis pada bab tiga diperoleh hasil bahwa penggunaan bagian-bagian struktur tersebut secara umum serupa namun ada beberapa bagian disesuaikan dengan kebutuhan penulis surat masing-masing. Sedangkan dari pemilihan dan penggunaan kelas kata, surat dinas jelas menggunakan bahasa yang formal dan penggunaan kelas kata dalam tiap-tiap surat memiliki pakem yang serupa
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2009
S15069
UI - Skripsi Open Universitas Indonesia Library
Ratih Kumalaningrum
Abstrak :
Skripsi ini membahas pola kalimat bercerita anak autis usia 8-11 tahun. Selain itu, dibahas pula jenis kalimat, penggunaan kelas kata untuk mengisi gatra, dan pemakaian konjungsi. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif studi kasus pada tiga anak autis yang bersekolah di sekolah inklusi. Gambar Cookie Theft digunakan sebagai alat pancing bercerita.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa ketika bercerita, para informan sudah mampu membuat kalimat tunggal, kalimat bersusun, dan kalimat majemuk setara dengan variasi pola kalimat. Penggunaan kelas kata nomina dan verba banyak dilakukan. Konjungsi sudah dipakai untuk menghubungkan antarklausa dan antarkalimat dengan berbagai macam hubungan.
......This thesis discusses the patterns of sentences to tell a child with autism aged 8-11 years. In addition, it also discussed the types of sentences, the use of the word class to fill sentence structure, and the use of conjunctions. This study uses a case study method in three autistic children who attend schools in the inclusion. Cookie Theft picture used as a stimulation to tell.
The results showed that when told, the informant was able to make direct sentences, compound sentences, and equivalent compound sentence with the variation pattern of the sentence. The use of the word classes of nouns and verbs is mostly done. Conjunctions are used to connect between clauses and between sentences with a variety of relationships.
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2012
S43456
UI - Skripsi Open Universitas Indonesia Library
Dewi Lestari
Abstrak :
Salah satu unsur pragmatik yang dapat dikaji yaitu tindak ilokusioner. Tulisan ini mengkaji unsur bahasa Arab dalam tindak ilokusioner pada rapat koordinasi SALAM UI. Permasalahan yang diangkat dalam penelitian ini adalah tindak ilokusioner apa yang mengandung banyak unsur bahasa Arab dan unsur bahasa Arab apa yang muncul dalam tindak ilokusioner. Metode yang digunakan penelitian ini adalah metode kuantitatif dan kualitatif. Setelah melalui penelitian, diperoleh hasil bahwa tindak ilokusioner yang mengandung banyak unsur bahasa Arab pada rapat koordinasi SALAM UI adalah tindak ilokusioner representatif memberi informasi. Unsur bahasa Arab yang digunakan unsur bahasa Arab dalam tindak ilokusioner adalah nomina, pronomina, dan interjeksi. Fungsi sintaksis unsur bahasa Arab dalam tindak ilokusioner pada ujaran bahasa Indonesia rapat koordinasi SALAM UI adalah subjek.
One of pragmatic substance that could be studied is about speech act. On this occasion, the writer choose to study Arabic language element in the SALAM UI coordination meeting speech act. Issues raised through the kind of speech act that used Arabic language element, word class, and function that dominant used Arabic language element in the SALAM UI coordination meeting speech act. The method used in discussing this speech act is qualitative approach. The research and study results showed that speech act contain Arabic language element in the SALAM UI coordination meeting is representative giving information speech act. Word class that dominant used Arabic language element in speech act are noun, pronominal, and interjaction. The function that used dominant Arabic language element in speech act is subject.
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2011
S3
UI - Skripsi Open Universitas Indonesia Library