Knockdown parking system is a new innovation of parking lot which is easy to built, as well as, to overhaul. Since the application of this system has widely used in Indonesia, thus conducting a research about the response of the typical structure behaviour to the earthquake is necessary. The aims of this research was analyzing the structural behaviour of knockdown parking system to the earthquake. This research used the numerical model of spectrum response analysis. While the variation of the model were: (i) number of building storey, (ii) support variation, (iii) slab variation, and (iv) fly brace variation. The result showed that the seismic response of precast slab model with the spring coefficient was relatively similar to the cast in-situ slab model with the rigid diaphragm.
Bentuk struktur bangunan tinggi yang terus berkembang menuntut keberadaan loncatan bidang muka untuk meningkatkan efisiensi dan estetika bangunan. Loncatan bidang muka dapat dicapai dengan menggunakan sistem balok kantilever lepas yang tidak saling terhubung satu sama lain, atau sistem balok transfer di mana setiap balok kantilever di setiap tingkat dihubungkan dengan kolom transfer. Penelitian ini membahas perbandingan respons seismik dari variasi sistem dan panjang bentang kantilever, jumlah tingkat dan kelengkungan yang dianalisis menggunakan ETABS v16.2. Selanjutnya akan disimpulkan signifikansi sistem kantilever dan kelengkungan berdasarkan periode getar, gaya geser tingkat, drift dan displacement, serta gaya dalam kolom dan balok.