Ditemukan 54 dokumen yang sesuai dengan query
Lee, Yun-ki
Phaju: Illimwon, 2007
KOR 398.21 LEE k (1)
Buku Teks Universitas Indonesia Library
Seoul: Yeowanmidio, 2007
KOR 398.205 YOW m
Buku Teks Universitas Indonesia Library
McNamee, Stephen J., 1950-
Lanham, Maryland: Rowman and Littlefield, 2014
305.513 MCN m
Buku Teks Universitas Indonesia Library
Resingk, G.J.
Hague: W. van Hoeve, 1968
959.8 RES i
Buku Teks Universitas Indonesia Library
Bozic, Sreten
Melbourne: Gold Star, 1972
398.21 BOZ a
Buku Teks Universitas Indonesia Library
Gita Nurul Utami
Abstrak :
Ekofeminisme memberikan suatu pendekatan baru terhadap dunia yang dimana tidak perlu adanya pertentangan mengenai sesuatu yang rasional atau irasional. Hal ini terdapat di dalam ekofeminisme yang menguraikan fungsi-fungsi mitos dalam relasi sosial juga lingkungan hidup. Dimana mitos-mitos ini digunakan sebagai spritualitas kritis yang memiliki kegunaan pengetahuan untuk seluruh kehidupan. Salah satu mitos yang berguna untuk manusia dan lingkungan adalah mitos mengenai hubungan manusia dengan alam dalam mengelola pertanian secara tradisional. Keberadaan mitos seperti ini membuat kita mengingat peran diri sendiri dalam menjaga dan menghargai alam. Terdapat krisis spiritualitas dan nilai-nilai mitos didalam kehidupan masyarakat modern yang memiliki hubungan dengan lingkungan. Beberapa mitos diyakini oleh kelompok-kelompok masyarakat sebagai simbol dan keyakinan mereka untuk lebih menghargai lingkungan atau alam. Artikel ini menggunakan metode ekofeminisme yang mengaitkan pengetahuan irasional dengan teori dari Charlene Spretnak dan Dewi Chandraningrum. Dengan menggunakan mitos-mitos yang dianggap sebagai pengetahuan irasional,justru masyarakat dapat lebih menghargai alam dan tidak semata-mata melihat alam sebagai objek yang dapat dieksploitasi untuk kepuasan manusia.
...... Ecofeminism provides a new place for the world, where there is no need for opposition to something rational or irrational. Ecofeminism found which describes the functions of myth in social relations as well as the environment. Where these myths are used as critical spirituality that has the use of knowledge for all life. One myth that is useful for humans and the environment is the myth about the relationship between humans and nature in managing agriculture traditionally. The existence of myths like this makes us remember the role of ourselves in maintaining and respecting nature. There is a crisis of spirituality and mythical values in the life of modern society that has a relationship with the environment. Some myths are believed by community groups as a symbol and their belief to be more respectful of the environment or nature. This article uses the ecofeminism method which links irrational knowledge with the theories of Charlene Spretnak and Dewi Chandraningrum. By using myths that are considered irrational knowledge, people can appreciate nature more and not merely see nature as an object that can be exploited for human satisfaction.
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2019
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja Universitas Indonesia Library
Ayatullah Humaeni
Abstrak :
This article discusses various myths spread in several areas of Banten. How Bantenese society understands and believes in myths that have spread and are still maintained from generations to generations and how the roles and functions of myths for Bantenese society constitute the main focus of this article. This article is field research using ethnographical methods based on in anthropological perspective. To analyze the data, the researcher uses a structural-functional approach. Library research, participant-observation, and depth-interview are methods used to collect the data. Myth is a part of folklore that appear in almost every culture of the world, especially in traditional or pre-literate cultures. Various researches, especially conducted by Western scholars, show how myths appear in various socio-religious activities of the society. Myths are also considered have moral values for the society that believes in them. The existence of myths in Bantenese society has influenced, more or less, the socio-religious life of the Bantenese. Myths, in some cases, also play significant roles and functions for Bantenese society such as strengthening something, maintaing cultural identity and solidarity of the society, and keeping prestige and social status.
2012
PDF
Artikel Jurnal Universitas Indonesia Library
Agus Yulianto
Abstrak :
Bagi masyarakat Kalimantan Selatan, mitos berbasis sungai memberikan kesadaran untuk bersahabat dengan sungai. Tujuan penelitian ini ialah untuk mengetahui wujud mitos-mitos berbasis sungai yang terdapat dalam cerita masyarakat Kalimantan Selatan serta makna yang terkandung dalam mitos-mitos berbasis sungaiyang terdapat dalam cerita rakyat Kalimantan Selatan dan apa makna yang terkandung dalam mitos-mitos berbasis sungai tersebut. Kajian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan teknik kajian pustaka. Berdasarkan hasil analisis dapat diketahui bahwa wujud mitos-mitos dalam cerita rakyat Kalimantan Selatan dapat berupa kelahiran tokoh dan keberadaan binatang tertentu serta makna-makna mitos berkaitan dengan keberadaan tokoh-tokoh mitos tersebut.
Ambon: Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, 2017
400 JIKKT 5:1 (2017)
Artikel Jurnal Universitas Indonesia Library
Anjani Murti Indra Hapsari
Abstrak :
Sikap menyalahkan korban pemerkosaan yang berkembang di masyarakat menjadikan pemerkosaan salah satu jenis kejahatan yang paling banyak tidak dilaporkan. Penerimaan masyarakat terhadap mitos pemerkosaan dipengaruhi oleh pandangan yang konservatif, seperti peran gender seksis pada budaya patriarkal yang lahir dari ajaran agama yang kuat di masyarakat. Berbagai penelitian berusaha mengungkap peran religiusitas terhadap penerimaan mitos pemerkosaan dan menemukan bahwa religiusitas pada mahasiswa pria memiliki korelasi dengan penerimaan mitos pemerkosaan. Penelitian ini menguji adanya hubungan antara penerimaan mitos pemerkosaan dan religiusitas pada mahasiswa pria di Jakarta dan sekitarnya dan menemukan adanya hubungan negatif yang signifikan (r = -0,150*; p = 0,022; LoS = 0,05). Peneliti menyarankan penelitian lebih lanjut dan intervensi untuk mengurangi berkembangnya penerimaan mitos pemerkosaan khususnya di institusi pendidikan.
......Blaming the rape victims is one issue that evolved in our society, making rape as one of the criminal scenes most underreported. Rape myth acceptance is influenced by conservative beliefs, such as sexist gender role in patriarchy culture that was born from strong religious core in certain community. Several studies were conducted to examine the relationship between rape myth acceptance and religiosity and most found that religiosity in male college students correlated with rape myth acceptance. This research is held to find the connection between rape myth acceptance and religiosity in male college students in Jakarta and the surrounding areas and found significant negative correlation (r = -0,150*; p = 0,022; LoS = 0,05). Researcher suggested further studies to be conducted and also intervention to decrease the development of rape myth acceptance, especially in educational settings.
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2014
S55442
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library
Mochamad Aviandy
Abstrak :
[Pencitraan yang dilakukan oleh Putin dalam periode pemerintahannya menunjukan perbedaan yang signifkan dengan pencitraan yang umum dilakukan oleh pemimpin Rusia pada era Uni Soviet. Akan tetapi, proses pencitraan yang berlainan tersebut hanyalah wujud dari luar semata, pada sistem pemerintahan Putin totaliter kembali diberlakukan, seperti pada era Uni Soviet. Wujud demokrasi yang diperlihatkan pada diizinkannya demonstrasi, partai politik yang tidak tunggal, diizinkannya oposisi hanyalah etalase semata. Pada kenyataanya, Republik Federasi Rusia tetaplah negara otoriter yang dikendalikan oleh Putin sepenuhnya. Sosok Putin saat ini menggantikan sosok Partai pada era pemerintahan Uni Soviet dahulu.;Putin’s way to visualize his own image is different with the old ‘Soviet-Way’ of imagining someone as their leader. Putin is using popular culture rather than the old black and white or military typical portrait. This is a way from Putin to show the world that Russian Government has changed. However, Putin own policy shown that Russia was unlikely change into a better democratic country. Russia nowadays tend to be more totalitarian rather than democratic, it has the same similarities with the Soviet system. Putin’s total control of Russia today seems like a replacement of old Soviet’s totalitarian regime, Putin’s way to visualize his own image is different with the old ‘Soviet-Way’ of imagining someone as their leader. Putin is using popular culture rather than the old black and white or military typical portrait. This is a way from Putin to show the world that Russian Government has changed. However, Putin own policy shown that Russia was unlikely change into a better democratic country. Russia nowadays tend to be more totalitarian rather than democratic, it has the same similarities with the Soviet system. Putin’s total control of Russia today seems like a replacement of old Soviet’s totalitarian regime]
Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2015
T44352
UI - Tesis Membership Universitas Indonesia Library