Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 18 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Della Avika Rahmi
Abstrak :
Jembatan Penyeberangan Orang (JPO) merupakan media penyeberangan yang aman dan nyaman bagi penggunanya. Namun, pada kenyataannya sangat banyak infrastruktur JPO yang tidak sesuai dengan standar perencanaan dan dapat mengurangi tingkat keamanan dan kenyamanan bagi pengguna dan sekitarnya. Untuk beberapa alasan, pejalan kaki merasakan ketidaknyamanan ketika menyeberang dengan menggunakan JPO dan bahkan lebih memilih untuk menghindarinya. Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi kondisi fisik eksisting JPO di Jalan MH Thamrin, Jakarta pusat terhadap Standar Perencanaan Perancangan JPO di Daerah Perkotaan (SNI, 1995), menganalisa tingkat pelayanan JPO berdasarkan HCM, dan menganalisa kebutuhan dan tanggapan pengguna JPO dengan kuesioner terbuka dan tertutup. Hasil penelitian ini diharapkan mampu untuk meningkatkan kualitas JPO dan memaksimalkan fungsi dan meningkatkan tingkat pelayanan bagi pejalan kaki sebagai penggunanya.
Footbridge is a safe and comfort crossing media for the users. However, in reality there are many footbridges infrastructure that not represent with standard of pedestrian bridge planning which is able to reduce the safety and comfort level for the users and surroundings. For some reasons, pedestrians feel uncomfortable in using footbridge to cross the road and even prefer not to use it. This study aim to evaluate the physical condition of the footbridge located on Jalan MH. Thamrin, Central Jakarta according to standard of Planning Procedures for Crossing Bridge in Urban Area (SNI, 1995), analyze the Level Of Service the bridge according to HCM, and analyze the footbridge user needs and responses about this facility with closed and opened questionnaire. The result of the analysis of this study expected to be able to improve the quality of footbridge in order to maximize the functionality and improve the services for pedestrians as the users.
Depok: Universitas Indonesia, 2016
S64482
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Diah Kartika
Abstrak :
Tingkat keselamatan lalu lintas di jalan tol Indonesia masih dalam kondisi tidak memuaskan. Segmen Cikampek-Purwakarta-Padalarang (Cipularang) antara KM 91 hingga KM 93 khusus dianggap sebagai lokasi kecelakaan lalu lintas tertinggi di jalan tol Indonesia. Penelitian ini menganalisis pengaruh climbing lane terhadap kinerja lalu lintas sebagai akibat dari desain geometris yang tidak tepat. Kondisi ini disebabkan karena desain yang tidak tepat dimana akhir lajur pendakian berakhir sebelum mencapai puncak pendakian tertinggi. Akibatnya, kendaraan berat yang berjalan dengan lambar di sisi kiri bergabung ke jalur dan menghasilkan kemacetan yang disebabkan oleh fenomena shockwave. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengamati dampak kinerja keselamatan dan lalu lintas dari climbing lane Jalan Tol Cipularang. Data kendaraan diperoleh dengan menghitung jumlah kendaraan yang melewati segmen yang ditinjau dan menemukan bahwa gelombang kejut antara segmen 1 hingga segmen 2 ketika jalur pendakian dimulai memiliki nilai positif 29,4 km / jam, sedangkan antara segmen 2 hingga segmen 3, nilai ! memiliki nilai negatif -0,54 km / jam. Hal inimenunjukkan bahwa bottleneck pada akhir segmen ke-3 memperlambat kecepatan kendaraan berada di belakangnya. Tiga pemodelan skenario menggunakan VISSIM dilakukan untuk memodelkan desain climbing lane yang optimal dengan skenario ketiga di mana perpanjangan jalur pendakian ditempatkan di jalur kanan dengan memberikan rasio V / C terendah 0,544 secara keseluruhan. ......in Cikampek-Purwakarta-Padalarang (Cipularang) segment where between KM 91 to KM 93 regards as the highest traffic accidents location on Indonesia toll roads. This study is analyzed the effect of climbing lane to the traffic performance as a result of improper geometric design. The inappropriate conditions are the auxiliary lane on the nearside of the road instead on farside of the road and the end of climbing lane/merge lane located before the crest instead of after the crest of vertical alignment. As a result, very slow heavy vehicles merged to the normal lane and resulting bottleneck caused by shockwave phenomenon. The aim of this study is to observe traffic and safety performance impact from Cipularang Toll Road climbing lane. Vehicle data is obtained by calculating the number of vehicles that pass through the segment being reviewed and found that shockwaves between segment 1 to segment 2 when climbing lane is started has a positive value of 29.4 km / hour, meanwhile between segment 2 to segment 3, the ! value has negative value of -0.54 km / hour. This indicates that the bottleneck at the end of the 3rd segment slows the speed of the vehicle following behind. Three scenario modelling using VISSIM was conducted to model the optimum climbing lane design with the third scenario where extended climbing lane placed on the right lane with provides the lowest V/C ratio of 0,544 overall
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia , 2020
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Hutagalung, Aaron William
Abstrak :
ABSTRAK Kota adalah sistem jaringan di mana ada kehidupan yang bisa sosial. Setiap kota memiliki masalah sendiri yang muncul dan berkembang yang disebabkan oleh beberapa faktor seperti faktor dari alam dan dari manusia itu sendiri. Kota berkembang adalah kota di mana ada sistem pemerintahan yang baik. Selain itu, kota ini juga dapat didirikan sebagai pusat kawasan perumahan, pusat ekonomi dan bisnis, pusat industri, dan juga pusat sosial budaya. Stasiun jalur komuter dirancang untuk mengakomodasi kebutuhan penumpang pada tingkat maksimum untuk periode proyeksi yang telah ditentukan. Tahap awal pengembangan dirancang untuk dapat mengakomodasi jumlah penumpang dalam periode 5 tahun. Jalur komuter berarti bahwa orang atau kereta penumpang dioperasikan di jalur utama kereta untuk mengangkut penumpang dari daerah asal ke daerah tujuan. Jalur komuter umumnya terdiri dari lokomotif dan sejumlah gerbong. Dimensi gerbong mirip dengan kereta antarkota, tetapi untuk kereta komuter umumnya lebih pendek dari kereta antarkota dan juga memiliki kecepatan yang relatif lebih lambat. Data dalam penelitian ini adalah hasil pengamatan dan pengamatan penulis. Data berikut adalah data yang ada yang telah disusun dari proses penghitungan jumlah penumpang dalam antrian keluar di Gerbang Utara dan Selatan, pengukuran waktu dalam proses layanan gerbang otomatis, pengukuran dimensi area antrian (pejalan kaki) jebakan) pada kedua Gates, wawancara dengan penumpang komuter dan juga wawancara dengan PT. KAI dan PT. KCJ di Statiun Tanah Abang dan kantor pusat.
ABSTRACT City is a network system where there is a life that can be social. Every cities have own problems that arise and develop which are caused by several factors such as factors from nature and from humans themselves. A developing city is a city where there is a good governance system. In addition, the city can also be established as a center of residential areas, economic and business centers, industrial centers, and also socio-cultural centers. Commuter line stations are designed to accommodate passenger needs at the maximum level for a predetermined projection period. The initial stage of development is designed to be able to accommodate the number of passengers within a 5 year period. Commuter line mean that peoples or train passangers is operated on the main line of the train to transport passangers from the origin area to destination area. Commuter line generally consist of a locomotive and a number of carriages. The dimension of the carriages are similar to intercity trains, but for commuter trains are generally shorter than intercity trains and also have relatively slower speeds. The data in this study are the results of observations and observations of the author. The following data is the existing data that has been compiled from the process of counting the number of passengers in the exit queue at the North and South Gate, time measurement in the automatic gate service process, measurement of the dimensions of the queue area (pedestrian trap) on both Gates, interviews with commuter passengers and also interviews with PT. KAI and PT. KCJ located in Tanah Abang Station and at the head office.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2019
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ifsan Ifran
Abstrak :
Transportasi merupakan sarana yang sangat penting dan strategis untuk memperlancar pergerakan kebutuhan masyarakat. Perencanaan dan pembangunan sarana dan prasarana transportasi, sangat mempengaruhi dan menentukan peningkatan pertumbuhan perekonomian dalam menunjang pencapaian sasaran pembangunan dan hasilhasilnya yang berdampak nyata pada perubahan yang konstruktif dalam masyarakat disemua aspek kehidupan. Oleh karena itu, untuk mengatasi permasalahan-permasalahan tersebut di atas diperlukan suatumetode untukmengetahui seberapa besar pengaruh kondisi eksisting jalan terhadap perubahan pergerakan arus lalu lintas. Pada penelitian ini dilakukan pengambilan data primer berupa survei Lalu lintas Harian Rata-Rata dan kapasitas jalanAKBPCekAgus juga data sekunder yang selanjutnya dianalisis menggunakan Manual Kapasitas Jalan Indonesia (MKJI). Sehingga dari analisis ruas jalan ini dapat terlihat kebutuhan dan pemenuhan pelayanan jaringan jalan yang digunakan untuk mengatasi persoalan terutama kemacetan maupun persoalan lalu lintas lainnya pada ruas jalan AKBP Cek Agus. Tingkat pelayanan jalan (Level of Service /LOS) pada ruas jalan AKBP Cek Agus, seperti arah Simpang Patal pada pagi hari (V/C 0,556), siang hari (V/C 0,467) dan sore hari (V/C 0,574); sedangkan untuk arah Jalan Taman Kenten pada pagi hari (V/C 0,443), siang hari (V/C 0,320) dan sore hari (V/C 0,375). Hal ini menunjukkan bahwa volume lalu lintas telah melampaui kapasitas pelayanan jaringan jalan. Tingginya nilai V/C ratio pada ruas jalan AKBP Cek Agus menunjukkan bahwa tingkat pelayanan sudah tidak memadai untuk memenuhi kebutuhan lalu lintas. Maka alternatif pelebaran jalan dan pengaturan lalu lintas disekitar wilayah perlu dilaksanakan, Selain itu pembangunan jembatan Musi IV juga perlu dilakukan agar volume kendaraan dapat menyebar dan mengurangi kemacetan di wilayah tersebut. Perlu adanya perhatian yang berkelanjutan pertahun dari Pemerintah Daerah maupun kesadaran masyarakat untuk peduli terhadap masalah persimpangan Rajawali maupun jalan AKBP Cek Agus, karena seiring dengan berjalannya waktu dan meningkatnya jumlah penduduk dan perekonomian masyarakat, maka meningkat pula pergerakan lalu lintas pada setiap ruas jalan pada wilayah setempat yang berpengaruh pada kinerja persimpangan terutamamasalah kemacetan, tundaan, peluang antrian dan persoalan lainnya.
Palembang: Fakultas teknik Universitas tridinanti palembang, 2015
691 JDT 3:1 (2015)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Dea Meirina Sari
Abstrak :
Pedestrians are frequently perceived as one of the sources of traffic congestion due to their illegal occupancy of the roadway. The goal of this study is to examine this issue by investigating the feasibility of pedestrian facilities and the effectiveness of utilizing a pedestrian bridge at a certain congested area: the north-bound traffic in Jalan Lenteng Agung, Jakarta. The feasibility of a facility is represented by an indicator of the Level of Service (LOS), i.e. the space occupied by one pedestrian, and is supported by an assessment from the pedestrian’s point of view, using a questionnaire covering various aspects of the issue. The assessment of its geometric feasibility is also carried out, using the design specifications issued by the Directorate General of Bina Marga (1990) to strengthen the analysis. Meanwhile, the effectiveness of using a pedestrian bridge is represented by the ratio of pedestrian bridge users to the total number of people crossing the street. Data collection related to pedestrian flow is carried out using web cameras. The analysis shows that the LOS of all the segments of the pedestrian facilities ranges from LOS A to LOS C, in which LOS C represents the pedestrian bridge. LOS measures, supported by the geometric feasibility assessment results, signify that the facilities are not yet feasible; the speed of pedestrian flow needs to be increased using geometric improvement and the elimination of all disturbances throughout the facilities. Meanwhile, the effectiveness of using the pedestrian bridge is only 50.26% (meaning it is “quite useful”); the remaining percentage of pedestrians cross the road by navigating through the road traffic. The questionnaire results show that people are indeed aware of the importance of the safety issues related to bridge usage; however, they are reluctant to use it due to the physical barriers. The improvement generated from the analysis may help increase bridge use and its LOS, and eventually reduce the disturbance of vehicle flow.
Depok: Faculty of Engineering, Universitas Indonesia, 2015
UI-IJTECH 6:5 (2015)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Sugeng Rachwono
Abstrak :
The Difference of Taxpayer Satisfaction Level Concerning of The Service Before and After Registered in Large Taxpayers District Office TwoDirectorate General of Taxes (DGT) as government institution having duty to collect income of the state in the form of tax, in its duty execution always relates to the society. Tax Office as organizational unit of DGT which directly corresponding with the society, have to be able to follow the change which expected by society. Society expect the improvement toward the quality of given service. To fulfill the society demand, DGT carries out the reformation of taxation administration. One of the reformation form is the forming of Large Taxpayers Regional Office and Large Taxpayers District Office. One of the purpose of the administration change is to improve the service to taxpayer. The first objective of this research is to know the form of organization structure and the process of the taxation administration at Large Taxpayers District Office Two, as consequence of the reformation of taxation administration. Second objective is to know whether there is any difference of taxpayer satisfaction level concerning of the service before and after registered in Large Taxpayers District Office Two. The main theory framework that used in this study is organizational theory. The form of organization structure from an organization can be seen from its function and duty executed by that section. Generally speaking there are two elementary form of organization structure, that is functional form and product form. In its development, there are two adjustment form of the organization structure, that is geographical structure and mixture structure between functional structure and product structure, which called hybrid structure. Hereinafter to improve the business process, it is done by re-engineering the business process. Re-engineering the business process is fundamental change, radical and dramatic to business process which have been run during the time. All the change have a purpose to yield the satisfaction for customer to given service. To measure the level of taxpayer satisfaction by using method SERVQUAL (service quality) divisible in five groups, that is : tangible, reliability, responsiveness, assurance and empathy. Research method used in this research is descriptive research and comparability research. At descriptive research is to explain the form of organization structure and process of administration at Large Taxpayers District Office Two. While comparability research is to compare level of taxpayer satisfaction concerning the service before and after registered in Large Taxpayers District Office Two. Result of research indicate that Large Taxpayers District Office Two use the functional organization structure form, which previously at Large Taxpayers District Office Two use the organization structure hybrid mixture between functional structure and product. While in process of administration Large Taxpayers District Office Two is conducting to existing administration process during the time. Hereinafter, from research result it is know that there is difference regarding the level of taxpayer satisfaction conversing the service before and after registered in Large Taxpayers District Office Two. At the time before registered in Large Taxpayers District Office Two the level of taxpayer satisfaction goes into satisfied category, while at the time of registered in Large Taxpayers District Office Two the level of satisfaction goes into very satisfied category. This case indicate that there is an increase of level of Taxpayer satisfaction to service after registered in Large Taxpayers District Office Two. Although Taxpayer satisfaction level goes into very satisfied category, yet need the improvement of the service which given to Taxpayer, so that level of the satisfaction can reach the maximal level (excellence service). xiv + 202 pages + 8 attachments Bibliography : 33 books, 12 articles, 3 regulations, 1 others (1980 - 2003)
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2004
T13706
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Abstrak :
Abstrak:
Jalan Margonda dibagi menjadi 3 buah zona. Zona pertama merupakan zona pendidikan. Zona kedua merupakan zona bisnis. Sedangkan zona ketiga merupakan zona perkantoran. Kondisi pedestrian yang berada di sepanjang jalur Jalan margonda menarik untuk dibahas karena jalur Jalan Margonda yang sangat padat dan memiliki berbagai macam kegiatan.

Tujuan dari penelitian ini untuk menganalisis dan mengetahui Level of Service fasilitas pedestrian pada zona pendidikan, zona bisnis dan zona perkantoran, pada ruas Jalan Margonda Depok. Analisis Level of Service menggunakan prototipe perencanaan mobilitas Gainesville, Florida.

Dari hasil analisis dapat diketahui Level of Service Jalan Margonda Depok dengan menggunakan prototipe perencanaan mobilitas Gainesville. Hasil analisis ini diharapkan dapat membantu pemerintah Kota Depok untuk memperbaiki jalur pedestrian yang ada.
Abstract:
Margonda road zone is divided into three pieces. The first zone is a zone of education. The second zone is a business zone. While the third zone is the zone offices. Conditions in the pedestrian path along Jalan Margonda interesting to discuss because the path Margonda Road is very dense and has a wide variety of activities.

The purpose of this study was to analyze and know the Level of Service of pedestrian facilities in the educational zones, business zones and zone offices, Margonda street, Depok. Level of Service Analysis using a prototype mobility planning Gainesville, Florida.

From the analysis results can be known Level of Service Road Depok Margonda using the prototype Gainesville mobility planning. The results of this analysis is expected to assist the government in Depok to improve the existing pedestrian path.
Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2010
S44891
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Gurning, Luhut
Abstrak :
Konfilik yang terjadi antara pejalan kaki pada umumnya interaksi antar sesama pejalan kaki baik yang searah maupun yang berlawanan arah,ada juga yang sedang menyebrang jalan dan dengan para penjual / pedagang yang berhenti dan memakai area perjalan kaki. Sepanjang Jalan Margonda, para pejalan kaki memiliki volume yang cukup tinggi karena terletak dipusat keramaian yaitu didepan pintu keluar Kampus - kampus dan tempat-tempat komersil lainnya seperti mall, dan tempat pertokoan. Selain itu jalan margonda dipenuhi dengan bangunan-bangunan lainnya seperti pertokoan, bengkel, showroom, tempat sekolah dan tempat niaga lainnya. Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui dan menganalisa Level of Service Fasilitas Pedestrian di area Margonda dan memberikan masukan / kebijakan terhadap lokasi serta keberadaan Pedagang Kaki Lima (PKL) di area margonda. Pada penelitian ini, untuk menganalisa prilaku tingkat level of service pejalan kaki akibat adanya pedagang kaki lima yang menyebar disepanjang area pedestrian margonda akan menggunakan analisa perhitungan langsung serta dengan software NOMAD, software ini untuk membuat dan mengetahui pergerakan pedestrian dalam bentuk simulasi-simulasi pergerakan pejalan kaki pada area pedestrian yang sudah kita rencanakan. Dengan menganggap bahwa Pedagang Kakli Lima disebut sebagai hambatan untuk pengguna jalan. Hasil analisa ini diharapkan dapat membantu dalam memberikan masukan terhadap kebijakan pemerintah terkait dalam kaitannya dengan keberadaan Pedagang Kaki Lima yang berada di area pedestrian. Kebijakan-kebijakan ini nantinya akan menguntungkan 2 pihak antara pengguna jalan dengan keberadaan Pedagang Kaki Lima.
The conflict between pedestrians in general is interaction between the members of either pedestrians or in the opposite direction toward, There also was crossing the road and with the sellers / traders who stopped and put on pedestrian area. Margonda along, the pedestrians have the volume high enough because it is centered by a crowd in front of the campus and commercial places such as malls, and shopping places. In addition margonda street filled with other buildings such as shops, workshops, showrooms, where schools and other commercial places. The purpose of this research to determine and analyze the Level of Service Facilities in the area Pedestrian Margonda and provides input / policy on the location and the presence of street hawkers (street vendors) in the area margonda In this study, to analyze the behavior of the level of service due to the pedestrian sidewalk vendors who spread along the pedestrian area margonda will use a direct calculation and analysis software Nomad. this software to create and learn in the form of pedestrian movement simulations of pedestrian movement in the pedestrian area which we planned. Assuming that the vendor referred to as barriers to road users. The results of this analysis are expected to assist in providing input on relevant government policy in relation to the presence of street vendors in the pedestrian area. These policies will benefit all element between road users and street vendors.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2009
S50545
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Dimas Raharjo
Abstrak :
Tingginya harga tanah, rumah maupun biaya hidup di Kota Jakarta membuat Kota Bogor dijadikan alternatif sebagai tempat bermukim bagi para pekerja yang mencari nafkah di Kota Jakarta. Hal ini membuat Jalan Raya Bogor memiliki peranan yang sangat penting sebagai akses antara Kota Bogor dengan Kota Jakarta. Meskipun ada Jalan Tol Jagorawi dan rel kereta api komuter yang menghubungkan antara kedua kota tersebut, Jalan Raya Bogor tetap menjadi pilihan utama bagi masyarakat yang memiliki kepentingan di bagian timur Kota Jakarta atau yang memiliki kendaraan pribadi yang enggan mengeluarkan uang tambahan untuk biaya tol. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pola persebaran tingkat Level of Service di Jalan Raya Bogor berdasarkan pusat-pusat kegiatan yang ada. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode analisis spasial dan deskriptif dimana dilakukan pengamatan pada waktu jam-jam sibuk yaitu pada pukul 06.00 - 09.00 dan pukul 16.00 - 19.00. Pengamatan dilakukan untuk mendapatkan data-data yang dibutuhkan dalam penelitian ini, seperti; volume kendaraan yang melintas, hambatan samping, dimana titik-titik yang memiliki Level of Service (LoS) tinggi, geometrik jalan, yang mana nantinya akan dihubungkan dengan keterkaitan pusat aktivitas seperti keberadaan kawasan industri, pasar, sekolah, dan pemukiman. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa Tingkatan LoS di Jalan Raya Bogor ditentukan oleh jenis pusat kegiatan di lokasi tersebut. Permukiman merupakan penyebab LoS tertinggi di pagi hari, sedangkan pada sore hari LoS tertinggi terjadi di lokasi industri. Faktor penyebab LoS tinggi di lokasi permukiman adalah karena fungsi permukiman sebagai bangkitan perjalanan sedangkan LoS tinggi di lokasi industri pada sore hari adalah karena waktu yang bersamaan pekerja pabrik berjalan kaki dan menunggu kendaraan. ......The high price of land, home or the living cost in Jakarta creates an alternative that Bogor city (Suburban) as a place of living for the workers earning their living in Jakarta. This case makes Jalan Raya Bogor has a very important role as an access between Bogor and Jakarta. Although there are Jagorawi toll and railways commuter trains connecting the two cities, Jalan Raya Bogor remains as the top choice for the people having an interest in the eastern part of Jakarta or those having private vehicles are reluctant to spend extra money for toll charges. The purpose of this study is to know pattern of spreading Level of Service along Jalan Raya Bogor according to center of activity. The used method in this study is spatial analysis and descriptive. Will be done surveying during the rush hour at 6:00 to 9:00 AM and at 4:00 to 07:00 PM. The observations were made to obtain data required in this study, such as the volume of passing vehicles, side friction, the type of passing vehicles, the points congestion, travel, geometric of road, which will be connected with the existence center of activity such as industrial linkages, shopping centers, residential and school. The result of this study shows that Level of Service in Jalan Raya Bogor is depend on type of center activity in the location. Settlement is highest cause which made LoS very high in the morning, while on the afternoon high LoS is caused by the Industry. Faktor causing high LoS at the location of settlements is due to the settlement as a function of trip generation, then in industrial area LoS is cause by the workers walk aways and wait for public transportation in the same time.
Depok: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. Universitas Indonesia, 2012
S42043
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Nainggolan, Load
Abstrak :
Jalan Tol merupakan salah satu investasi infrastuktur transportasi yang memiliki peranan sebagai suatu generator suatu pertumbuhan ekonomi di Indonesia khususnya ibu kota. Dengan intensitas yang tinggi dalam menggunakan jalan tol sebagai aksesibilitas dalam mobilisasi sehingga menimbulkan sebuah masalah. Dimana kondisi jalan tol yang memerlukan kegiatan maintenance pada ruas-ruas jalan untuk dapat mempertahankan kualitas dengan salah satunya melalui peraturan. Tetapi hal tersebut tidaklah cukup, maka diperlukan kegitan perawatan atau maintenance rutin pada ruas-ruas jalan dalam bentuk fisik. Oleh karena itu, diperlukan manajemen lalu lintas pada lokasi zona kerja tersebut yang tidak hanya untuk keselamatan pengguna jalan baik pengendara maupun pekerjanya. Tetapi, manajemen ini juga diperlukan untuk dapat mempertahankan kinerja jalan. Sehingga dilakukan penelitian mengenai dampak atau pengaruh yang terjadi pada tingkat pelayanan kondisi lalu lintas dari adanya zona pembangunan. Hal tersebut berdampak pada terjadinya penyempitan jalan dengan pengurangan lajur pada area jalan bebas hambatan, sehingga dibuatnya zona transisi (taper). Penulis melakukan analisis dengan menggunakan permodelan Vissim untuk megetahui hubungan zona transisi dan pengaruhnya terhadap kondisi lalu lintas. Sehingga didapatkan hasil permodelan yang menunjuka adanya pengaruh perubahan Panjang zona transisi (taper) terhadap kinerja jalan. Pengaruh yang terjadi adalah dimana Ketika Panjang taper semaikan besar maka kinerja jalan atau tingkat pelayanannya semakin baik dengan persamaan yang diapat adalah y=0,8458-0,0005x. Dan dari hubungan tersebut didapatkan Panjang minimal sebesar 211,6 m agar kinerja jalan menghasilkan nilai minimal LOS C. Hal ini berlaku untuk kondisi penyempitan lajur dari 3 menjadi 1 saat lokasi zona kerja terjadi pada lajur 1 dan 2 yaitu lajur cepat dan lajur mendahului. ......Toll Road is one of the investment in transportation infrastructure which has a role as a generator of economic growth in Indonesia, specifically the capital city. With high intensity in using the toll road as accessibility in mobilization, it causes problems. Where is the condition of toll roads that require maintenance activities on road sections to be able to maintain quality with one of them through regulations. But this is needed enough, so necessary maintenance or routine maintenance on road segments in physical form. Therefore, traffic management is needed at the location of the work zone, which is not only for the safety of road users, both motorists and workers. However, this management also needs to maintain road continuity. Related research conducted on the situation that occurs at the level of traffic government of the development zone. This has an impact on the displacement of the narrowing of the road with freelane in the freeway area, so that a transition zone (taper) is made. The author analyzes using Vissim modeling to determine the relationship of the transition zone and its effect on traffic conditions. Because the results obtained by modeling show the effect of changes in the length of the transition zone (taper) on road performance. The effect that occurs when the length of the taper increases is greater, the increase in the road or the level of service is getting better with the equation obtained is y = 0.8458-0.0005x. And from that number obtained a minimum length of 211,5 m so that road performance produces a minimum value of LOS C. This applies to the narrowing condition of the lane from 3 to 1 when the work zone location occurs in lanes 1 and 2, namely fast lane and precede lane.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2020
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2   >>