Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 19 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Isaacson, Walter
Yogyakarta: Bentang, 2011; 2014
621.39 ISA s
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Abstrak :
Policy responses to the global financial meltdown of 2008 and the collepse of aggregate demand have largely been driven by domestic interests. Resurgent protectionism, bank bail-outs and national-level stimulus packages are distorting competition and incentives to the detriment of developing countries, much needed spending on social protection and ultimately, rapid global economic recovery.....
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Abstrak :
Being an incumbent in two or more jobs simultaneously in the public sector is the hot issue in term of both individual and organizational performance. It could result in i inefficient job performance. Also, it could imply either conflict of interest or ethical dilemma. This paper discusses the meaning of this phenomenon and its implication as well.
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Tresnasih Jusuf
Abstrak :
ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan karakteristik pekerjaan dan kompensasi dengan kepuasan kerja pegawai Kantor Pemeriksaan Pajak (Karikpa) Tangerang. Karakteristik pekerjaan merupakan dimensi inti pekerjaan yang berisi sifat-sifat tugas yang bersifat khusus yang ada di dalam semua pekerjaan dan dirasakan oleh para pekerja dan dianggap dapat mempengaruhi sikap dan perilaku pekerja terhadap pekerjaan, yang meliputi aspek: variasi keterampilan, identitas tugas, signifikansi tugas, otonomi, dan umpan balik. Kompensasi adalah segala sesuatu yang diterima para karyawan sebagai balas jasa untuk kerja mereka dalam bentuk: gaji, insentif, dan tunjangan. Sementara kepuasan kerja ialah keadaan emosional yang menyenangkan yang dimiliki oleh seseorang yang berkaitan dengan: pekerjaan, penyelia, teman sekerja, dan promosi. Pendekatan penelitian yang digunakan adalah pendekatan kuantitatif dan jenis penelitian survei. Jumlah sampel penelitian sebanyak 55 orang yang pengambilannya dilakukan dengan teknik sensus. Data dikumpulkan dengan melakukan penelitian lapangan menggunakan kuesioner yang telah diuji validitas dan reliabilitasnya. Data yang diperoleh selanjutnya dianalisis dengan menggunakan korelasi Spearman Rank dan t-test yang pengolahannya dilakukan dengan program menggunakan SPSS versi 13.0. Hasil analisis deskriptif menunjukkan bahwa secara umum karakteristik pekerjaan dan kompensasi di Kantor Pemeriksaan dan Penyidikan Pajak (Karikpa) Tangerang tergolong baik, sedangkan kepuasan kerja tergolong tinggi. Sementara dari hasil analisis statistik diketahui bahwa karakteristik pekerjaan memiliki hubungan positif dan signifikan dengan kepuasan kerja pegawai Kantor Pemeriksaan dan Penyidikan Pajak (Karikpa) Tangerang. Hasil ini bermakna bahwa semakin baik atau sesuai karakteristik pekerjaan maka semakin tinggi kepuasan kerja pegawai, sebaliknya semakin buruk atau tidak sesuai karakteristik pekerjaan maka semakin rendah kepuasan kerja pegawai. Demikian pula dengan kompensasi, juga memiliki hubungan positif dan signifikan dengan kepuasan kerja pegawai Kantor Pemeriksaan dan Penyidikan Pajak (Karikpa) Tangerang. Hasil ini memberikan arti bahwa semakin baik atau semakin memuaskan kompensasi maka semakin tinggi kepuasan kerja pegawai; sebaliknya semakin buruk atau semakin tidak memuaskan kompensasi maka semakin rendah kepuasan kerja pegawai. Dengan merujuk pada hasil penelitian tersebut, maka karakteristik pekerjaan perlu dipertahankan eksistensinya dengan melakukan penyempurnaan secara terus menerus atas pelaksanaan karakteristik pekerjaan dengan mengamokodasi aspirasi pegawai. Sistem kompensasi juga perlu diperbaiki dengan cara senantiasa mempertimbangkan aspek-aspek kebutuhan aktual pegawai dalam memberikan kompensasi dalam bentuk insentif dan tunjangan/penghargaan khusus.
ABSTRACT This research was purposed to examine the relationship between job characteristics and compensation with job satisfaction of the employees of Karikpa Tangerang. Job characteristics was a core dimension containing traits of task which specifically characterizing in all jobs and perceived by employees and regarded could influence attitudes and behaviors of employees toward jobs, which including: skill variation, task identity, task significance, autonomy, and feedback. Compensation was anything received by employees as a reward for their works in the form of: salary, incentive, and allowance. Whereas job satisfaction was a pleasant emotional state perceived by individual related with: jobs, supervisors, colleagues, and promotions. Quantitative method and survey study were deployed. 55 respondents drawn using census technique were participated in this study. Valid and reliable questionnaires were used to collect data. Obtained data then were analysed with Rank Spearman Correlation and t-test assisted with SPSS Ver.13. Descriptive analysis showed that generally, job characteristics and compensation in Karikpa Tangerang were good, whereas job satisfaction was high. Statistical analysis showed that job characteristics had a positive and significant correlation with job satisfaction of the employees of Karikpa Tangerang. This result indicated that the better or comply with job characteristics, the better job satisfaction of employees, on the contrary, the worse or did not comply with job characteristics, the worse job satisfaction of employees. Moreover, compensation had also a positive and significant correlation with job satisfaction of employees of Karikpa Tangerang. It indicated that the better of more satisfying compensation, the better job satisfaction; and vice-versa. Based on the results, job characteristics needs maintaing its existence by enhancing job characteristics implementations continuously and acommodating employees? aspirations. Compesation system needs increasing as well by considering all aspects of employees? actual needs in giving compensation in the form of incentive, allowance, or special award.
2007
T19451
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Wiena Nur Annisa
Abstrak :
Beberapa ahli mengambil pendekatan yang relatif umum dalam melihat karakteristik good jobs, seperti dari gaji dan keamanan seperti kesehatan serta psikologis. Penelitian yang di lakukan Dill (2019) dan Clark (2015) memiliki kesamaan yaitu mereka sama-sama melihat kreteria good jobs dari tingkat upah dan jam kerja. Berdasarkan hal tersebut, penelitian ini bertujuan untuk melihat probabilitas tenaga kerja yang bekerja diseluruh lapangan usaha di Indonesia mendapatkan good jobs dilihat dari tingkat upah dan jam kerja. Menggunakan data sakernas 2019 dan regresi logistrik biner, dalam penelitian ini, upah yang layak adalah tingkat upah yang sama atau di atas Upah Minimum Provinsi (UMP), sedangkan jam kerja yang baik adalah sama atau lebih dari 35 jam per minggu. Penelitian ini menggunakan data Sakernas 2019 dimana didalam sakernas lapangan usaha di bagi ke dalam 17 kelompok. Namun di dalam penelitian ini, lapangan usaha di kelompokan menjadi 9 kelompok menurut Klasifikasi Lapangan Usaha Indonesia (KLUI) tahun 1997. Selain itu juga penelitian ini memasukan variabel kontrol lainnya. Hasil analisis menunjukkan bahwa pada tingkat upah, lapangan usaha Jasa keuangan, asuransi dan real estate memiliki probabilitas paling tinggi. Pada jam kerja, lapangan usaha konstruksi memiliki probabilitas paling tinggi dan pada penggabungan kedua segmen lapangan usaha yang memiliki probabilitas paling tinggi adalah Pertambangan dan Penggalian. Dari ketiga model tersebut, Pertanian, Kehutanan dan Perikanan memiliki probabilitas yang paling rendah. ......Some experts took a relatively general approach to looking at the characteristics of good jobs, such as salaries and protection, as well as psychology. The research conducted by Dill (2019) and Clark (2015) has similarities between, in which both looked at the good jobs criteria through the wage rate and working hours. Based on those aspects, this research aims to investigate the probability of workers who work in all business fields in Indonesia obtain good jobs based on the wage rate and working hours. Using 2019’s Sakernas data and binary logistic regression, in this research, a decent wage is the same wage rate or above the Provincial Minimum Wage (UMP) rate, when a proper working hour is the same or more than 35 hours per week. This research has been done using the data from Sakernas 2019 where in it, business fields are divided into 17 groups. However, this research divided the business fields by 9 groups, according to the Indonesian Business Field of Classification (KLUI) in 1997. Other control variables are also included into this research. The results showed that wage rate, financial services fields, insurance fields, and real estates have the highest probability. As for working hours, construction have the highest probability and the combination of two business segments who have the highest probability is Mining and Excavation. From those three models, Agriculture, Forestry, and Fishery affairs have the lowest probability.
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia , 2021
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Fitrianingsih
Abstrak :
PT KSM adalah suatu perusahaan yang bergerak di bidang embroidery dan priming dalam bidang garmen. Pennasalahan yang sedang dihadapi oleh PT KSM adalah sistem remunerasi yang tidak adil sehingga timbul rasa ketidakpuasan karyawan yang ditunjukan dengan melakukan demonstrasi. Permasalahan lain adalah meningkamya tum over karyawan terutama pada tingkat pelaksana akibat ketidakpuasan gaji. Untuk rnengatasi pennasalahan tersebut maka perusahaan memutuskan memperbaiki sistem remunerasi baru yang lebih adil dan kompctitif bagi karyawan. Salah satu Iandasan remunerasi yang adil adalah evaluasi jabatan. Sebelum sampai pada tahap evaluasi jabatan maka perlu dilakukan analisa jabatan dimana hasil analisa jabatan dapat dilihat tanggung jawab jabatan, dan faktor yang digunakan sebagai pembanding jabatan. Tahap selanjutnya adaiah evaluasi jabatan, dimana setiap jabatan akan direview kembali untuk mengetahui aspek-aspek penting yang ada pada jabatan (job conrent) dan melihat sejauh mana kontribusi jabatan tersebut terhadap pencapaian tujuan organisasi (fob value). Metode evaluasi jabatan yang dipergunakan adaiah metode Point Factor. Kelebihan menggunakan rnetode ini adalah Iebih bersitht adil dibandingkan metode evaluasi jabatan yang lain walaupun dalam pelaksanaannya memakan waktu yang lama dan lehih komplek. Pelaksana cvaluasi jabatan terdiri dari karyawan intemal dan konsultan yang telah mcmiliki pengalaman. Konsultan berfungsi sebagai pendamping pemsahaan dalarn program evaluasi jabatan. Untuk mensukseskan program ini maka sosialisasi program evaluasi jabatan kepada seluruh karyawan sangat dipcrlukan. Hasil pelaksanaan program evaluasijabatan ini dapat digunakan untuk menilai beban/ bobot keqa yang ada pada tiap jabatan sehingga besar kompensasi yang diberikan akan sepadan dengan beban kerja yang harus dilakukan. Pemberian kompcnsasi yang dinilai adil akan berdampak pada kepuasan karyawan dan produktifitas kerja seluruh karyawan. ......PT KSM is company which in embroidery and printing garment industry. A problem which is being faced by PT KSM is system of inequitable remuneration so that arise to feel dissatisfaction of employees which conducted demonstrate. Other Dissimilar problem is the increasing ofnun over of employees especiaily at storey level of executor of effect of dissatisfaction employee. To overcome the problems hence the company decide to improve new remuneration system of faimess and competitive for employees. One of base of fair remuneration isjobs evaluation. Before coming up with the phase jobs evaluate hence require to be conducted by a jobs analysis of where result analysis visible jobs of job responsibility, and the factor which is used as a job comparator. Phase here in alter jobs evaluation, where each job review retum to know important aspect exist in job content and see how far the job contribution to organizational target attainment. Job evaluation method utilized by is Point Factor method. Excess use this method is more have the character of compared to by fair of other job evaluate method although in execution eat time old ones and more complex. Executor job evaluate consisted of the internal employees and the consultant owned experience. Consultant timctions as mentoring company in program job evaluate. For the success program this hence the socialization program job evaluation to all employees very needed. Result of execution program this job evaluation applicable to assess weight work exist in every big occupation so that the compensation given will good match for work load which must be conducted. Compensation assessed fair will affect work productivity and employees satisfaction all employees.
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2008
T34019
UI - Tesis Open  Universitas Indonesia Library
cover
New York: e Home Entertainment, Inc, 2011
R 338.76 STE
Buku Referensi  Universitas Indonesia Library
cover
Rafika Dewi Karima
Abstrak :
Pada masa kini terdapat banyak mahasiswa yang telah mendapatkan gelar sarjana tetapi tidak langsung mendapat pekerjaan. Para sarjana yang tidak langsung mendapat pekerjaan ini pada umumnya tidak sadar akan peluang karir dan tidak mengetahui pengaplikasian skill yang dimilikinya di dunia kerja. Hal ini mengindikasikan kurangnya bimbingan, pelatihan dan konseling karir pada mahasiswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui preferensi pilihan kerja mahasiswa Prodi Statistika Universitas Indonesia dengan metode analisis konjoin sehingga pihak prodi dapat mengarahkan mahasiswanya untuk siap memasuki dunia kerja. Terdapat 4 faktor yang akan diteliti, yaitu 1 Gaji dan Tunjangan, 2 Kesesuaian Pekerjaan dengan Latar Belakang Pendidikan, 3 Bidang Kerja dan 4 Jam Kerja yang masing-masing memiliki beberapa kategori. Monanova digunakan untuk menganalisis data dan hasilnya adalah 1 nilai utilitas dari tiap kategori untuk mengetahui kategori apa yang disukai mahasiswa dan 2 nilai kepentingan relatif tiap faktor untuk mengetahui faktor apa yang menjadi pertimbangan saat memilih pekerjaan. Hasil dari analisis konjoin didapat bahwa faktor yang sangat dipertimbangkan adalah gaji dan tunjangan.
Nowadays, there are many graduates who are not directly employed after receiving bachelor rsquo s degree. The graduates who are not employed seem largely unaware of career opportunities and unsure of how to apply their skills in the workforce. This indicates a lack of career guidance, coaching and counseling. This research aims to study people rsquo s preferences on determining their jobs by using conjoint analysis among University of Indonesia students, majoring in Statistics. So that Departement of Statistics could guide its students to face working world. Four factors are evaluated 1 Income, 2 Suitability of the Workplace with Educational Background, 3 Field of Works, and 4 Working hours, which has different level category values. Monotonic Analysis of Variance is used to analyze the data and the results are 1 utility value which is useful to know the most desirable level of each attribute and 2 its relative importance value to know the most considered attribute on determining their jobs. The full profile method of conjoint analysis shows that income is the most considered attribute value.
Depok: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Indonesia, 2017
S69892
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Elliot, Jay
Jakarta : Ufuk Press, 2011
621.39 ELL st
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Maria Elfani
Abstrak :
Indonesia, as cited by the World Health Organization (WHO), is still listed as one of the countries who spend less of its GDP on health services, despite the urgent need to overcome the high rate of medical cases in several diseases. In order to develop its health and medical services, innovation in health technology has already been implemented through modern medical instrumentation and devices. Consequently, the biomedical engineering field is urgently needed, as its role is also comprised as being one of the most important areas in the National Strategy Policy of Science and Technology (Kebijakan Strategis Pembangunan Nasional IPTEK). The aim of this paper is to present the potential of biomedical engineering to create job in Indonesia. This paper presents the statistical analysis of the latest biomedical engineering employment figures in Indonesia and finds a relatively low number of medical technicians using a comparative analysis from the government standards and country counterparts: the United Kingdom (UK), Japan and Malaysia. This paper concludes that in the future, along with the development of biomedical engineering in Indonesia, there will be a significant increase of biomedical engineering jobs in hospital, industry and academia. This paper also concludes that significant job creation is likely to occur with biomedical engineers as highly skilled professions, in other words, more engineers with advanced qualifications are required to fulfil the future needs in health and medical expertise field.
Depok: Faculty of Engineering, Universitas Indonesia, 2013
UI-IJTECH 4:1 (2013)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
<<   1 2   >>