Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 12 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Lawinasarita
"Perkembangan ilmu pengetahuan menuntut mahasiswa untuk mencari proses pembelajaran yang mampu memenuhi kebutuhan spesifik mereka. Dalam konteks ini, mahasiswa dituntut untuk memiliki pendekatan belajar yang lebih individual agar dapat mengikuti perkembangan ilmu pengetahuan terbaru. Kehadiran ChatGPT berperan sebagai sarana alat pembelajaran personal yang memberikan dampak besar bagi kehidupan mahasiswa. Penelitian ini ingin melihat peran dari trait kepribadian terhadap fleksibilitas kognitif mahasiswa pengguna ChatGPT. Partisipan penelitian adalah 209 mahasiswa sarjana (S1) yang aktif menggunakan ChatGPT dengan rentang usia 17 hingga 24 tahun. Alat ukur dalam penelitian ini merupakan Cognitive Flexibility Inventory (CFI) dan Mini IPIP. Metode yang digunakan merupakan regresi linear berganda untuk melihat peran trait kepribadian (extraversion, agreeableness, conscientiousness, neuroticism, dan openness to experience) terhadap fleksibilitas kognitif. Hasil menunjukkan bahwa agreeableness dan openness to experience berperan secara positif dan neuroticism berperan secara negatif dalam memprediksi fleksibilitas kognitif. Ini membuktikan bahwa trait kepribadian tertentu memiliki peran dalam memprediksi fleksibilitas kognitif pengguna ChatGPT. Oleh karena itu, saran dari penelitian ini mendorong mahasiswa untuk memaksimalkan potensi diri dengan menggunakan ChatGPT, terutama untuk mengasah kemampuan berpikir secara fleksibel dan adaptif.

The advancement of knowledge requires students to seek learning processes that can meet their specific needs. In this context, students are required to have a more individualized learning approach to keep up with the latest developments in knowledge. The presence of ChatGPT serves as a personal learning tool that has a significant impact on students' lives. This study aims to examine the role of personality traits on the cognitive flexibility of ChatGPT users among students. The participants in this study were 209 undergraduate students (S1) who actively use ChatGPT, ranging in age from 17 to 24 years old. The measurement tools used in this study were the Cognitive Flexibility Inventory (CFI) and Mini IPIP. The method used was multiple linear regression to examine the role of personality traits (extraversion, agreeableness, conscientiousness, neuroticism, and openness to experience) on cognitive flexibility. The results showed that agreeableness and openness to experience positively predicted cognitive flexibility, while neuroticism negatively predicted cognitive flexibility. This proves that certain personality traits play a role in predicting the cognitive flexibility of ChatGPT users. Therefore, this study suggests that students maximize their potential by using ChatGPT, especially to hone their flexible and adaptive thinking skills."
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2024
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Mutiara Aisha Maghfira
"Remaja rentan mengalami masalah kesehatan mental karena banyak perubahan yang terjadi di fase ini, serta berkaitan erat dengan kemampuan penyesuaian diri remaja dalam menghadapi tantangan. Fleksibilitas kognitif berperan penting dalam penyesuaian diri remaja dan menarik untuk dieksplorasi karena pemikiran remaja ditemukan unik dibandingkan dengan tahapan perkembangan lainnya. Penelitian sebelumnya juga menemukan hasil yang belum konsisten antara hubungan fleksibilitas kognitif dan penyesuaian diri di konteks yang berbeda, kemungkinan karena adanya faktor lain yang memediasi kaitan di antara keduanya, yaitu resiliensi. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peran resiliensi sebagai mediator pada hubungan antara fleksibilitas kognitif dan penyesuaian diri remaja. Penelitian ini adalah penelitian cross-sectional, menggunakan instrumen Brief Adjustment Scale-6 (BASE-6) untuk mengukur penyesuaian diri, Cognitive Flexibility Inventory (CFI) untuk mengukur fleksibilitas kognitif, dan Resiliency Scales for Children and Adolescents (RSCA) untuk mengukur resiliensi. Partisipan dalam penelitian ini berjumlah 377 orang partisipan berusia 12─18 tahun. Hasil analisis mediasi menunjukkan bahwa resiliensi yang dilihat melalui sense of mastery dan emotional reactivity memediasi secara penuh hubungan antara fleksibilitas kognitif dan penyesuaian diri, sedangkan sense of relatedness memediasi secara sebagian hubungan antara keduanya. Hasil penelitian ini diharapkan dapat menjadi dasar pengembangan intervensi berbasis resiliensi bagi remaja.

Adolescence is a critical period marked by numerous changes, making it a vulnerable phase for mental health problems. The ability of adolescents to adjust and cope with the challenges they face is crucial for their overall well-being. One cognitive aspect that has been suggested to play a significant role in their adjustment is cognitive flexibility, which intriguing to explore because adolescents’ thinking is found to be unique compared to other developmental stages. However, previous research has yielded inconsistent findings regarding the direct relationship between cognitive flexibility and adjustment in various contexts. This may be due to the presence of mediating factors, such as resilience, which also plays a vital role in adolescents' adjustment. The present study aims to investigate the mediating role of resilience in the association between cognitive flexibility and adolescents’ adjustment. To achieve this, a cross-sectional research design was employed, utilizing three standardized instruments: the Brief Adjustment Scale-6 (BASE-6) to assess adolescent adaptation, the Cognitive Flexibility Inventory (CFI) to measure cognitive flexibility, and the Resiliency Scales for Children and Adolescents (RSCA) to evaluate resilience. A total of 377 participants, aged between 12 and 18 years, were recruited for this study. The results of the mediation analysis revealed that resilience, as observed through its components, namely, sense of mastery and emotional reactivity, fully mediated the relationship between cognitive flexibility and adolescent adaptation. Moreover, the sense of relatedness partially mediated this relationship. The study's implications lie in the potential development of targeted interventions based on resilience to promote positive adjustment among adolescents."
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2023
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Afini Mutiara Aulia
"Dewasa muda dituntut untuk mampu beradaptasi pada berbagai perubahan dalam hidupnya sehingga fleksibilitas kognitif penting untuk mereka miliki. Tujuan penelitian ini adalah melihat apakah efikasi diri kreatif dapat menjadi prediktor bagi fleksibilitas kognitif pada dewasa muda. Efikasi diri kreatif diukur instrumen yang dikembangkan oleh Tierney dan Farmer (2002) sedangkan fleksibilitas kognitif diukur dengan Cognitive Flexibility Inventory (CFI) oleh Dennis dan Vander Wal (2010). Total partisipan penelitian ini adalah 226 orang yang merupakan dewasa muda berusia 18-25 tahun. Hasil penelitian yang pertama menunjukkan adanya hubungan positif dan signifikan antara efikasi diri kreatif dan fleksibilitas kognitif. Kedua, efikasi diri kreatif paling mampu memprediksi dimensi alternatif dari fleksibilitas kognitif. Effect size pada temuan pertama termasuk ke dalam large effect dan yang kedua medium effect. Hasil penelitian ini menambah wawasan mengenai topik fleksibilitas berpikir pada dewasa muda dan dapat menjadi bahan pertimbangan pengembangan intervensi peningkatan fleksibilitas kognitif dan efikasi diri kreatif pada orang dewasa muda berusia 18-25 tahun.

Emerging adults are urged to be able to adapt to the various changes in their lives so it is important for them to have cognitive flexibility. This research was conducted to investigate the potentiality of creative self-efficacy as a predictor to cognitive flexibility among emerging adults. Creative self-efficacy is assessed with a measurement invented by Tierney and Farmer (2002) and cognitive flexibility is measured by Cognitive Flexibility Inventory (CFI) developed by Dennis and Vander Wal (2010). The total data we analyzed came from 226 Indonesian emerging adults ranging from age 18-25. This study revealed two important results. First, there is a positive and significant relationship between creative self-efficacy and cognitive flexibility among emerging adults. Second, creative self-efficacy predicts the “alternatives” dimension of cognitive flexibility better. The effect size we found in the first result can be categorized as large effect while the second one is medium effect. The results of this research could become a contribution in cognitive flexibility literature and a suggestion for the authority to improve emerging adults’ creative self-efficacy in order to raise their cognitive flexibility respectively."
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2022
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Stinky Wijaya
"Fleksibilitas kognitif merupakan suatu kemampuan yang dimiliki individu untuk dapat menemukan solusi alternatif terhadap masalah yang dialami. Kemampuan fleksibilitas kognitif berperan penting dalam memunculkan perilaku adaptif yang baik dalam diri seseorang. Individu yang memiliki fleksibilitas kognitif yang baik cenderung memiliki persentase yang tinggi untuk dapat berhasil, baik di dalam aspek akademik, karir, maupun hubungan. Penelitian ini bertujuan untuk mengungkap apakah mindfulness memiliki peranan memprediksi fleksibilitas kognitif seseorang. Partisipan penelitian melibatkan 193 orang. Dalam hal ini hanya melibatkan partisipan dengan karakteristik berupa berusia 18-25 tahun, berdosmilisi di Jabodetabek, serta berkewarganegaraan Warga Negara Indonesia (WNI). Mindfulness diukur melalui pengukuran alat ukur The Mindful Attention Awareness Scale dan fleksibilitas kognitif diukur dengan alat ukur Cognitive Flexibility Inventory. Hasil penelitian menunjukkan adanya peranan mindfulness terhadap fleksibilitas kognitif. Secara spesifik, peranan mindfulness terhadap dimensi kontrol yang dimiliki oleh fleksibilitas kognitif. Di sisi lain, ditemukan pula tidak adanya keterkaitan mindfulness terhadap dimensi alternatif yang dimiliki oleh fleksibilitas kognitif. Hal ini menunjukkan pentingnya untuk melihat faktor mindfulness sebagai salah satu faktor yang membantu pemunculan kemampuan fleksibilitas kognitif yang dimiliki oleh individu.

Cognitive flexibility is the ability to find solutions to the problems experienced. Cognitive flexibility tends to have an essential role in the emergence of good adaptive behavior in an individual. Individuals with good cognitive flexibility tend to have a high percentage of success, both in academic, career, and relationship aspects. This study aims to reveal whether mindfulness has a role in the cognitive flexibility of an individual. This study researched on a number of 193 individuals. There are some characteristic of the participants, individual that around 18-25 years, domiciled in Greater Jakarta, and are citizens of Indonesian Citizens (WNI). The mindfulness is measured through The Mindful Attention Awareness scale and the cognitive flexibility is measured through the Cognitive Flexibility Inventory scale. The results of the study show that mindfulness plays a role in cognitive flexibility. Specifically, the role of mindfulness on the control dimension that is owned by cognitive flexibility. On the other hand, it was also found that there was no link between mindfulness and the alternative dimensions of cognitive flexibility. This shows the importance of looking at the mindfulness factor as one of the factors that helps individuals develop cognitive flexibility ability."
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2023
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Maria Renata Anindita Wibowo
"Mengalami transisi kehidupan bukan suatu pengalaman yang mudah. Hal ini dialami oleh para mahasiswa tahun pertama yang mengalami penyesuaian diri dalam berbagai aspek, yaitu akademik, sosial, dan emosional. Dalam menghadapinya, individu memerlukan strategi untuk dapat menyesuaikan diri, dimana fleksibilitas kognitif menjadi salah satu faktor yang mempengaruhi. Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk melihat hubungan antara fleksibilitas kognitif dan penyesuaian diri di perguruan tinggi pada mahasiswa tahun pertama. Studi kuantitatif dilakukan terhadap mahasiswa tahun pertama, yaitu mereka yang berada di semester satu dan/atau dua (N=90). Fleksibilitas kognitif diukur dengan menggunakan instrument Cognitive Flexibility Inventory yang dikembangkan oleh Indrasari et al. (unpublished manuscript). Penyesuaian diri di perguruan tinggi atau college adjustment diukur menggunakan instrumen College Adjustment Quetionnaire yang dikembangkan oleh Purnamasari (2022). Hasil uji korelasi Pearson menunjukkan bahwa fleksibilitas kognitif memiliki hubungan positif yang signifikan dengan kemampuan penyesuaian diri di perguruan tinggi. Hal ini dapat diartikan keberhasilan mahasiswa dalam menghadapi berbagai tantangan perubahan dapat diprediksi dengan adanya kemampuan fleksibilitas kognitif. Dalam arti lainnya, semakin tinggi fleksibilitas kognitif yang dimiliki, maka semakin tinggi pula kemampuan penyesuaian diri di perguruan tinggi pada mahasiswa tahun pertama.

Life transitions is not an easy experience. This phenomena experienced by first-year students who are struggling with adjustment in various aspects, namely academic, social and emotional. In dealing with struggle, individuals need strategies to be able to adapt, where cognitive abilities are one of the influencing factors. This research was conducted with the aim of examining the relationship between cognitive flexibiluty and college adjustment in first-year students. The quantitative study was conducted on first year students, those in their first and/or second semester (N=90). Cognitive flexibility was measured using the Cognitive Flexibility Inventory instrument developed by Indrasari et al. (unpublished manuscript). College adjustment is measured using the College Adjustment Questionnaire instrument developed by Purnamasari (2022). The results of Pearson correlation test show that cognitive flexibiluty has a significant positive relationship with college adjustment. It means that students' success in facing various challenges of change can be predicted by their cognitive flexibility. It can also be concluded that the higher the cognitive flexibility, the higher the college adjustment.
"
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2023
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Nabila Netrianda Heryadi
"Pembelajaran daring akibat pandemi Covid-19 menjadi tantangan tersendiri bagi mahasiswa untuk dapat merasakan pengalaman belajar yang optimal atau flow experience. Penelitian korelasional ini hendak melihat hubungan mindfulness dan flow experience pada mahasiswa yang menjalani pembelajaran daring, serta peran mediasi dari fleksibilitas kognitif terhadap hubungan tersebut. Hasil penelitian pada mahasiswa (N=407) menggunakan alat ukur EduFlow-2, CFI, dan MAAS menunjukkan bahwa mindfulness berhubungan positif dengan flow experience (β = 0,14, SE = 0,04, t = 3,43, p<0.01, CI = [0,06-0,22) dan fleksibilitas kognitif memediasi hubungan keduanya secara parsial (β = 0,05, SE = 0,02, p<0.01, CI = [0,02-0,09]). Temuan ini membuktikan bahwa fleksibilitas kognitif memediasi hubungan mindfulness dan flow experience, namun hubungan tersebut dapat dipertahankan tanpa peran dari fleksibilitas kognitif
Due to the Covid-19 pandemic, learning is carried out online, and it challenges students to be able to experience an optimal learning experience or flow experience. This correlational study aims to identify the relationship between mindfulness and flow experience in students undergoing online learning and the mediating role of cognitive flexibility in this relationship. Involved a total of 407 college students, this study used the EduFlow-2, CFI, and MAAS measuring instruments showing that mindfulness is positively related to flow experience (β = 0.14, SE = 0.04, t = 3.43, p<0.01, CI = [0.06-0.22) and cognitive flexibility partially mediates the relationship between the two (β = 0.05, SE = 0.02, p<0.01, CI = [0.02-0.09]). These findings prove that cognitive flexibility mediates the relationship between mindfulness and flow experience, but the relationship can be maintained without the role of cognitive flexibility."
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2021
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Muhammad Kevin Balya
"

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara fleksibilitas kognitif dan persepsi dukungan sosial terhadap mental well-being serta ingin mengetahui variabel mana yang berperan lebih besar terhadap mental well-being mahasiswa. Penelitian ini bersifat korelasional yang menggunakan sampel mahasiswa (N=242). Alat ukur yang digunakan pada penelitian adalah Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale (WEMWBS), Cognitive Flexibility Inventory (CFI), dan The Multidimensional Scale Perceived Social Support (MSPSS). Hasil analisis multiple regression antara fleksibilitas kognitif dan persepsi dukungan sosial terhadap mental well-being menunjukkan hasil yang signifikan (𝑅² = 0,475, p < 0,001). Persepsi dukungan sosial lebih berperan terhadap mental well-being (𝛽 = 0,48, p < 0,001) dibandingkan fleksibilitas kognitif (𝛽 = 0,401, p < 0,001). Sehingga, fleksibilitas kognitif maupun persepsi dukungan sosial dapat membantu mahasiswa dalam menjaga kondisi mental well-being.

 


This study aims to determine the relationship between cognitive flexibility and perceptions of social support on mental well-being and to find out which variables have a greater role in students' mental well-being. This research is correlational using a student sample (N=242). The measuring instruments used in this study were the Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale (WEMWBS), Cognitive Flexibility Inventory (CFI), and The Multidimensional Scale Perceived Social Support (MSPSS). The results of the multiple regression analysis between cognitive flexibility and perceptions of social support on mental well-being showed significant results ( =² = 0.475, p < 0.001). Perception of social support plays a more important role in mental well-being (𝛽 = 0.48, p < 0.001) than cognitive flexibility (𝛽 = 0.401, p < 0.001). Thus, cognitive flexibility and perceptions of social support can help students maintain mental well-being.

"
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2021
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Annisa Candrarini Budiarto
"Dalam kehidupan akademis sehari-hari, tidak jarang mahasiswa melakukan kesalahan yang pada situasi biasanya tidak akan terjadi. Sebagai contoh, mahasiswa lupa untuk melampirkan berkas tugas saat hendak mengumpulkan tugas. Kejadian semacam ini dapat terjadi karena adanya kegagalan kognitif. Kegagalan kognitif merupakan kesalahan yang terjadi pada tugas yang biasanya dapat dilakukan tanpa kendala. Penelitian ini ingin melihat peran kemampuan metakognitif dan fleksibilitas kognitif terhadap kegagalan kognitif pada mahasiswa program sarjana di Indonesia. Partisipan penelitian ini sebanyak 249 mahasiswa program sarjana di Indonesia dengan usia dari rentang 18—25 tahun. Kegagalan kognitif diukur dengan alat ukur Cognitive Failures Questionnaire (CFQ) (Broadbent et al., 1982). Kemampuan metakognitif diukur dengan Metacoginitive Skills Scale (MSS) (Alt?ndag? dan Senemog?lu, 2013) dan fleksibilitas kognitif diukur dengan The Cognitive Flexibility Inventory (CFI) (Dennis & Vander Wal, 2010). Data penelitian dianalisis menggunakan teknik statistik multiple regression atau regresi linier berganda. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan metakognitif dan fleksibilitias kognitif secara simultan berperan signifikan terhadap kegagalan kognitif pada mahasiswa (F(2, 246) = 32.435, p < 0.001, R2 = .209). Kemampuan metakognitif (? = -0.385, p < 0.001) lebih berpengaruh terhadap kegagalan kognitif dibandingkan dengan fleksibilitas kognitif (? = 0.362, p < 0.001).

In everyday academic life, it is not uncommon for students to make mistakes that normally would not occur. For example, students forget to attach file assignments when they want to submit the assignments. This kind of incident can occur due to cognitive failure. Cognitive failures are errors that occur in tasks that could normally be performed without constraint. This research wants to see the role of metacognitive skills and cognitive flexibility on cognitive failure in undergraduate students in Indonesia. The participants of this study were 249 undergraduate students in Indonesia with ages ranging from 18--25 years. Cognitive failure was measured using the Cognitive Failures Questionnaire (CFQ) (Broadbent et al., 1982). Metacognitive abilities were measured with the Metacognitive Skills Scale (MSS) (Alt?nda? & Senemo?lu, 2013) and cognitive flexibility were measured with The Cognitive Flexibility Inventory (CFI) (Dennis & Vander Wal, 2010). Research data were analyzed using multiple regression statistical techniques. The results showed that metacognitive skills and cognitive flexibility simultaneously and significantly contributed to cognitive failure in undergraduate students (F(2, 246) = 32.435, p <0.001, R2 = .209). Metacognitive skills (? = -0.385, p < 0.001) has a greater role in predicting cognitive failure than cognitive flexibility (? = 0.362, p < 0.001).
"
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2023
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Naura Nailufar
"Perkembangan zaman dan revolusi industry membawa perubahan terhadap tuntutan karier dan kompetensi sumber daya manusia sehingga para mahasiswa tingkat akhir harus mampu beradaptasi untuk terjun ke dunia kerja. Penelitian korelasional ini melihat hubungan mindfulness dan adaptabilitas karier para mahasiswa tingkat kahir. Penelitian in juga meninjau peran mediasi dari fleksibilitas kognitif. Hasil penelitian pada mahasiswa tingkat akhir (N=150) menggunakan alat ukur CAAS-Indonesian version, CFS, dan MAAS menunjukkan bahwa mindfulness berhubungan positif dengan adaptabilitas karier (β = 0,13; SE= 0,04; t = 3,36; p<0,05; 95%; CI = [0,02-0,25]). Penelitian ini juga menunjukkan bahwa fleksibilitas kognitif memiliki peran mediasi secara parsial dalam hubungan antara mindfulness dan adaptabilitas karier (β = 0,09; SE= 0,03; t = 2,00; p<0,05; 95%; CI = [0,03-0,16]).

The development of the times and the industrial revolution 4.0 brought changes to career demands and human resource competencies so that final year students must be able to adapt to enter the Work field. This correlational study looks at the relationship between mindfulness and career adaptability in Final year College student, and this study also examined the mediating role of cognitive flexibility. The results of research on final year students (N=150) using the CAAS-Indonesian version, CFS, and MAAS measurement tools show that Mindfulness is positively related to career adaptability (β = 0.13; SE= 0.04; t = 3.36; p<0.05; 95%; CI = [0.02-0.25]). This study also shows that Cognitive Flexibility has a partially mediating role in the relationship between mindfulness and career adaptability (β = 0.09; SE= 0.03; t = 2.00; p<0.05; 95%; CI = [ 0.03-0.16]). "
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2022
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Haningtyas Prenggulu Putri
"Berbagai penelitian telah dilakukan untuk mengetahui hubungan antara fleksibilitas kognitif dan ekstremisme yang menyebabkan berkembangnya teori seperti extremism theory yang mengasumsikan bahwa fleksibilitas kognitif berkorelasi secara negatif dengan ekstremisme. Namun, di sisi lain context theory mengasumsikan bahwa fleksibilitas kognitif berkorelasi secara positif dengan ekstremisme. Selain itu, terdapat pula teori rigidity of the right yang menyatakan bahwa fleksibilitas kognitif berkorelasi dengan ekstremisme pada ekstrem kanan. Namun teori tersebut disanggah oleh ideological extremity theory yang menyatakan bahwa fleksibilitas kognitif berkorelasi dengan ekstremisme pada kedua kutub. Penelitian ini bertujuan untuk untuk mengetahui hubungan antara fleksibilitas kognitif dan ekstremisme di tiga dimensi (sosial, religius, dan ekonomi) pada kelompok usia muda di Indonesia. Terdapat 158 partisipan yang terdiri dari 120 perempuan dan 38 laki-laki berusia 17-24 tahun. Hasil analisis menunjukkan bahwa terdapat korelasi yang positif dan signifikan antara fleksibilitas kognitif dan ekstremisme dimensi sosial. Korelasi yang tidak signifikan ditemukan pada korelasi antara fleksibilitas kognitif dan ekstremisme pada dimensi religius dan ekonomi.

Various studies have been conducted to determine the relation between flexibility and extremism which has led to the development of theories such as the theory of extremism which assumes that flexibility is negatively correlated with extremism. On the other hand, context theory assumes that cognitive flexibility is positively correlated with extremism. In addition, there is also the theory of rigidity of the right which states that cognitive flexibility is correlated with extremism at the extreme right. However, this theory is refuted by the ideological extremity theory which states that cognitive flexibility is correlated with extremism at both poles. This study aims to determine the relationship between cognitive flexibility and extremism in three dimensions (social, religious, and economic) in youth in Indonesia. There were 158 participants consisting of 120 women and 38 men aged 17-24 years. The results of the analysis show that there is a positive and significant correlation between flexibility and extremism in the social dimensions. No significant correlation was found in the correlation between cognitive flexibility and extremism on the dimensions of religious and economy."
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2021
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2   >>