Ditemukan 3 dokumen yang sesuai dengan query
Simanjuntak, Sutan LMH
Abstrak :
Electrically plating or electroplating is one method used to beautify looks fine and also to improve the mechanical properties of the metal.
The teksperiment is performed by preparing specimens have been measured with different variations in time for electroplating with a current of 10 amperes at 12 Volts. The results show that the corrosion test specimen electroplating results with the arrest ofO 1889847379 mpy 40 minutes, 30 minutes ofO. 1771731918mpy, 20 minutes by 0.1417385534 mpy, and without coating 0.93298832 mpy. Judging from the results on each specimen corrossion the safest coating coalings with detention is 20 minutes and is the fastest corroded specimens without coating. Hardware test results from each specimen tested showed rising violence in the area coated by electroplating. The test results showed a thick layer on the detention of 40 minutes is the result of sed,memory layers thicker than the initial 30 minutes and 20 minutes.
Universitas HKBP Nonmensen, 2016
050 VISI 24:3 (2016)
Artikel Jurnal Universitas Indonesia Library
Hendry Saputra Kusyanto
Abstrak :
Material pipa baja karbon API 5Lgrade B merupakan pipa baja yang banyak digunakan dalam industry minyak dan gas bumi. Jenis pipa tersebut sering terjadi kerusakan yang disebabkan oleh korosi internal. Penelitian ini dilakukan pada unit FGR karena terjadinya internal korosi yang tinggi. Penelitian ini dilakukan dengan metoda Risk Based Inspection untuk mengetahui tingkat risiko pada unit tersebut. Peneliti menganalisis perilaku korosi sampel pipa terkorosi API 5L grade B berupa struktur mikro, perubahan sifat mekanik dan perubahan komposisi kimia yang dibandingkan dengan pipa yang baru dan belum terkorosi.
Dari hasil penelitian tersebut didapatkan bahwa pipa penyalur pada unit FGR tersebut penilaian tingkat risiko yang didapatkan adalah medium risk dengan analisis komposisi kimia produk korosi yang dominan adalah FeCO3 Siderit yang diakibatkan dari proses oksidasi besi akibat adanya H2O dan CO2.
Carbon steel pipe material API 5L grade B is commonly used for distribution of oil and gas industry. It often occurs damage that is caused by internal corrossion. This research is done in flare gas recovery unit where high internal corrosion happened. It has been performed by risk based inspection method to know risk level of this part. The researcher analyze fluid composition and corroded sample API 5L grade B by developing of microstructure, mechanical denaturing and change of chemical composition comparing with new pipe sample.
The result is showing that the pipe API 5L grade B applied as distribution line is found existence of deterioration pipe material caused by internal corrosion and has risk at medium level medium risk. The chemical composition analysis at corroded sample API 5L grade B indicates dominant corrosion product is hematite FeCO3, that is caused by H2O and CO2. Mechanical properties of this sample is still meet the standard of API 5L grade B.
Depok: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Indonesia, 2018
T49082
UI - Tesis Membership Universitas Indonesia Library
Ingrid Bakti
Abstrak :
Salah satu kelemahan yang dihadapi saat bekerja dengan mesin angkatan laut adalah korosi, yang selanjutnya menyebabkan kerusakan parah pada kapal. Oleh karena itu, diperlukan proteksi khusus bagi kapal angkatan laut untuk mencegah terjadinya korosi tersebut. Skripsi ini bertujuan untuk melokalisasi kerusakan multiple coating yang terjadi pada lambung kapal menggunakan model kapal generik yang dikombinasikan dengan jaringan syaraf tiruan (JST). Simulasi numerik menggunakan perangkat lunak FEM COMSOL Multiphysics dilakukan untuk menghitung tanda tangan potensial listrik bawah air (UEP) yang sesuai. Kerusakan lapisan yang disebutkan di atas didefinisikan di permukaan lambung secara acak dan arus yang dipengaruhi oleh sistem perlindungan katodik arus terkesan (ICCP) serta tanda tangan UEP digunakan sebagai parameter input untuk melatih ANN untuk lebih melokalisasi kerusakan lapisan. Kerusakan lapisan ganda dilacak secara terpisah karena sangat kecil kemungkinan kerusakan lapisan tersebut terjadi secara bersamaan ketika kapal berada dalam kondisi perairan terbuka.
Akurasi prediksi dievaluasi oleh JST terlatih dan diuji lebih lanjut untuk model kapal sektoral masing-masing menggunakan 8 dan 12 sektor. Dengan metode deep learning ini didapatkan akurasi sekitar 80% untuk kerusakan lapisan pertama, namun akurasi untuk lokalisasi kerusakan lapisan kedua hanya mencapai 40% dengan model kapal generik mempertimbangkan 12 sektor. Namun, karena implementasi kerusakan kedua di kapal 12 sektor sulit diprediksi oleh JST, tidak masuk akal untuk merealisasikan sektor tambahan.
......One of the disadvantages that is faced when working with naval machinery is corrosion which further causes severe damage to the ship. Therefore, specific protection is needed in the naval vessel in order to prevent said corrosion. This thesis aims to localize multiple coating damages that occur in the ship hull using a generic ship model. The numerical simulation using the FEM software COMSOL Multiphysics is performed to calculate corresponding underwater electric potential (UEP) signature. The aforementioned coating damages are defined in the ship hull surface in a random manner and the impressed currents impressed by the ICCP current as well as the UEP signatures are used as input parameters to train the artificial neural network (ANN) to further localize the coating damage. The multiple coating damages are tracked separately since it is highly unlikely for said coating damages to occur simultaneously when the ship is in open water condition.
The prediction test is done by generating the ANN and is tested for the prediction accuracy in the 8 and 12-sector ship. With this deep learning method, approximately 80% of accuracy is obtained for the first coating damage, however the accuracy for the second coating damage localization only reaches 40% with the generic ship model which is divided into 12 sectors taken into consideration. However, since the implementation of the second damage in the 12-sector ship was hard for the ANN to predict, it does not make sense to realize additional sectors.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2023
S-pdf
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library