Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 32 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Bima Dipantara
Abstrak :
Indonesia merupakan negara yang beriklim tropis dan merupakan negara yang dilewati oleh garis khatulistiwa. Temperatur permukaan setiap wilayah Indonesia dapat mencapai 27-37o C. KARLING merupakan kendaraan ramah lingkungan yang mempunyai sumber penggerak dari motor listrik. Kebanyakan motor listrik yang digunakan pada kendaraan listrik merupakan motor BLDC. Indonesia merupakan negara berkembang dimana motor BLDC yang digunakan merupakan produk negara-negara maju. Dengan konstanta temperatur yang menyesuaikan kondisi dari negara pembuat motor BLDC, performa motor BLDC di Indonesia akan terpengaruh terhadap temperatur tropis. Metodologi yang digunakan pada penlitian ini, yaitu melakukan pengujian motor BLDC pada laboratorium dan pada KARLING. Pada laboratorium, temperatur ambient direkayasa mencapai temperatur 55o C dari temperatur normal 23o C, sedangkan pada KARLING temperatur disesuaikan dengan keadaan di pagi hari dengan temperatur ambient 27,7o C dan sore hari dengan temperatur 34,2o C. Kenaikan temperatur motor pada pengujian laboratorium mengakibatkan perubahan paramater motor BLDC. Kenaikan temperatur motor menurunkan arus motor dan torsi motor, akan tetapi semakin tinggi temperatur semakin tinggi kecepatan putaran motor.
Indonesia is a country with a tropical climate and a country passed by the equator line. Surface temperature each region in Indonesia can reach about 27 37o C. KARLING is a eco friendly vehicle that driving source from elecetric motor. Electric motor mostly used by electric vehicle is BLDC motor. Indonesia is a developing country its means BLDC motor that used is product from developed countries. With the temperature constant that adjusting the condition of country which make BLDC motor, performance of BLDC motor in Indonesia will affected by tropical temperature. Methodology that used in this reseach, that is do the testing of BLDC motor at laboratory and KARLING. In laboratory, manipulate ambient temperature until reach 55 o C from the normal temperature 23 o C, while at KARLING temperature be adapted with the morning condition which ambient temperature until 27,7o C and the evening condition with temperature 34,2o C. Increase of ambient temperature at laboratory testing affect change of parameter BLDC motor. Increase of ambient temperature lowered motor current and motor torque, however the increase of ambient temperature will increase rotation speed of the motor.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2018
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Fadly Achmad Alfikri
Abstrak :
Bis berbahan bakar listrik diharapkan mampu untuk menggantikan bis berbahan bakar fosil dimasa depan. Salah satu jenis motor penggerak bis listrik yang banyak digunakan adalah motor BLDC. Dengan demikian penelitian diperlukan untuk merancang motor BLDC yang optimal untuk bis listrik. Oleh karena itu, dirancang suatu desain motor BLDC menggunakan metode simulasi dengan perangkat lunak berbasis finite element analysis. Dalam skripsi ini, dirancang sebuah motor BLDC 3 fasa. Jumlah slot dan kutub yang digunakan adalah 60 slot dan 16 kutub. Rancangan desain motor BLDC digambar di perangkat lunak SolidWorks dan disimulasikan di perangkat lunak Infolytica Motorsolve. Perubahan yang dilakukan adalah variasi lebar magnet, variasi posisi magnet terhadap diameter luar rotor, variasi lebar tooth, variasi pemberian lubang dan variasi ukuran stator dan ukuran rotor. Analisis yang dilakukan pada setiap desain adalah analisa torsi dari motor. Hasil dari penambahan lebar magnet akan menaikan torsi. Torsi terbesar terjadi pada lebar magnet desain E yang memiliki torsi lebih besar 2,818 dari desain dasar A. Hasil dari penambahan jarak antara magnet dengan diameter luar motor akan menurunkan torsi. Torsi terbesar terjadi pada posisi magnet desain AA yang memiliki torsi lebih besar 8,058 dari desain dasar CC. Hasil dari penambahan lebar tooth akan menaikan torsi. Torsi terbesar terjadi pada lebar tooth desain EEE yang memiliki torsi lebih besar 4,376 dari desain dasar AAA. Hasil dari pemberian lubang pada motor tidak terlalu berpengaruh pada torsi tapi lebih baik dilakukan untuk memudahkan proses fabrikasi. Torsi pada desain tanpa lubang memiliki torsi lebih besar 0,46 dari desain berlubang. Hasil dari penambahan ukuran rotor dan pengurangan ukuran stator akan menaikan torsi. Torsi pada desain ukuran stator kecil dan rotor besar memiliki torsi lebih besar 9,016 dari desain ukuran stator besar dan rotor kecil.
Electric buses are expected to be able to replace future fossil fueled buses. One type of electric bus motor that is widely used is the BLDC motor. Thus, research is needed to design an optimal BLDC motor for electric buses. Therefore, a BLDC motor is designed using a simulation method with finite element analysis based software. In this thesis, a 3 phase BLDC motor is designed. The number of slots and poles used is 60 slots and 16 poles. The design of the BLDC motor design was drawn on SolidWorks software and simulated in Infolytica Motorsolve software. Changes made are variations in the width of the magnet, variations in the position of the magnet to the outer diameter of the rotor, variations in tooth width, variations in hole delivery and variations in stator size and rotor size. The analysis performed on each design is the analysis of torque from the motor. The result of increasing the width of the magnet will increase torque. The largest torque occurs in the magnet width of the E design which has a greater torque of 2.818 than the basic design A. The result of increasing the distance between the magnet and the outer diameter of the motor decreases torque. The largest torque occurs in the AA design magnet position which has a greater torque of 8.058 than the basic design CC. The result of increasing tooth width will increase torque. The largest torque occurs in the EEE tooth width design which has a greater torque of 4.376 than the basic design AAA. The result of giving a hole in the motor is not too influential on torque but it is better done to facilitate the fabrication process. Torque in the design without holes has greater torque of 0.46 than the design with holes. The result of increasing rotor size and reducing stator size will increase torque. Torque in the small stator size and large rotor designs has a torque greater than 9.016 of the large stator and small rotor size designs.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2018
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Rachmat Romario Akbara
Abstrak :
Penggunaan motor BLDC semakin marak digunakan karena memiliki efisiensi dan kecepatan yang tinggi serta volume yang kecil dan bobot yang ringan sehingga banyak digunakan di bidang industri, mobil listrik, dan peralatan elektronik. Penelitian ini dibuat untuk meneliti pengaruh ketebalan magnet dan jarak offset permanen magnet terhadap parameter motor seperti konstanta BEMF, torsi, dan riak torsi. Untuk melihat parameter tersebut digunakan software berbasis FEA (Finite Element Analysis). Hasil yang didapat adalah nilai torsi sebanding dengan ketebalan magnet dengan torsi terbesar diperoleh saat tebal magnet 3,50 mm pada penelitian ini yaitu sebesar 5,7275 Nm dan riak torsi mengurang seiring dengan bertambahnya jarak offset permanen magnet dengan riak torsi terkecil diperoleh saat jarak offset 20 mm dengan riak torsi sebesar 0,7845%. ...... The use of BLDC motors increasingly widespread because it has a high efficiency and speed as well as a small volume and light weight so widely used in industry, electric cars, and electronic equipment. This study was made to examine the influence of the thickness of the permanent on and the offset distance of the permanent magnet on motor parameters such as BEMF constants , torque, and torque ripple. To view the parameters used software based on FEA (Finite Element Analysis). The results showed that the value of the torque is proportional to the thickness of the permanent magnet with the highest torque obtained when magnet thickness is 3,50 mm by 5,7275 Nm and torque ripple reduced in line with increasing the distance of offset permanent magnet with the lowest torque ripple obtained when the distance of offset permanent magnet is 20 mm by 0,7845%.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2016
S63985
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Abe Dharmawan
Abstrak :
Seiring dengan perkembangan jaman, kebutuhan akan sistem penggerak listrik yang efisien, kecepatan dan torsi yang tinggi, dan perawatan yang murah semakin meningkat. Akan tetapi motor yang sering digunakan saat ini yakni motor induksi dan motor DC belum mampu memenuhi kebutuhan akan hal tersebut. Oleh karena itu digunakan motor BLDC untuk memenuhi kebutuhan tersebut. Motor BLDC merupakan suatu motor synchronous 3 fasa. Motor ini disebut dengan BLDC karena pada dasarnya BLDC menggunakan tegangan DC sebagai sumbernya. Hanya saja tegangan ini dikonversi menjadi tegangan AC 3 fasa dengan menggunakan inverter atau driver 3 fasa. Terdapat 2 metode untuk mengendalikan inverter atau driver yakni metode six-step dan metode PWM sinusoidal. Pada motor BLDC komersial, metode six-step sering banyak digunakan karena sederhana dan mudah diimplementasikan. Akan tetapi metode six-step memiliki arus rms yang lebih tinggi dan cenderung lebih bising dibandingkan dengan metode sinusoidal. Untuk menanggulangi kelemahan metode six-step digunakan metode PWM sinusoidal. Untuk menunjang proses komutasi elektrik pada pengendalian motor BLDC sehingga diperoleh kecepatan dan torsi yang konstan, digunakan sensor hall. Fokus skripsi ini adalah membahas implementasi pengendalian BLDC motor dengan PWM sinusoidal dengan menggunakan AVR ATMega16 dan sensor hall sebagai alat deteksi untuk mengubah komutasi dari pengendali. Dalam skripsi ini pengendali akan dikhususkan untuk mengendalikan frekuensi PWM sinusoidal guna mengendalikan kecepatan baik dalam kondisi tanpa beban dan dengan beban.
Along with industry development, the needs of electric motor that have high efficiency, speed, and torque, and inexpensive treatment is increasing. However, the motor that now is often used, such as induction motor and DC motor, failed to meet the needs. Therefore, BLDC motor is used to overcome the needs of efficiency, speed, torque, and the treatment cost. BLDC motor is a 3 phase synchronous motor. It's called BLDC because BLDC uses DC source but it's inverted to 3 phase AC using 3 phase motor drive or inverter. There are two methods in controlling BLDC motor. They are six-step method and PWM sinusoidal method. Six-step method is a method that is used widely in commercial BLDC motor. It's because it easy to be implemented and the algorithm is simple. However this method produce rms current higher and more noisy than PWM sinusoidal method. So to overcome this weakness, the PWM sinusoidal method is used. To support the commutation process in BLDC motor so the constant speed and torque can be obtained, sensor hall is used. The focus in this final project is to implement PWM sinusoidal method to control BLDC motor using microcontroller ATmega16 and hall sensor as detection device in changing commutation mode. In this final project the control will be made for controlling speed using frequency of sinusoid PWM with and without load.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2009
S51396
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Muhammad Rifan
Abstrak :
BLDC motor telah menjadi motor yang populer karena keunggulanannya. Untuk meningkatkan kinerja BLDC telah banyak Teknik pengendalian yang dikembangkan mulai dari yang konvensional seperti PID sampai dengan yang menggunakan kecerdasan buatan. Namun demikian, sebagian besar peneliti mendesain pengendali untuk BLDC motor dengan memanfaatkan sensor kecepatan. Penelitian ini bertujuan untuk membangun pengendali yang adaptif untuk aplikasi sensorless BLDC motor dengan dua tahapan penelitian yaitu 1 Mengembangkan Adaptif PID Controller untuk BLDC dan 2 Mengembangkan Teknik sensorless BLDC dengan Neural Network Ensemble Kalman Filter. Pada Penelitian ini, telah dikembangkan pengendali Adaptif PID berbasis Model Invers Neural Network dan teknik sensorless BLDC motor menggunakan Neural Network Ensemble Kalman Filter EnKF . Pengendali Adaptif PID berbasis Model Invers Neural Network yang dikembangkan mampu bekerja lebih baik jika dibandingkan dengan pengendali PID, PID Single Neuron, dan Pengendali Single Neuron Fuzzy. Respon waktu sistem menunjukkan rise time meningkat hingga 41,1 , Settling time meningkat hingga 178,9 dan overshoot menurun hingga 825,6 . Sedangkan teknik sensorless Neural Network Ensemble Kalman Filter mampu mengestimasi posisi dan kecepatan motor BLDC hanya dengan mengukur tegangan dan arus setiap phasa baik pada kondisi kerja adanya perubahan referensi kecepatan, adanya perubahan parameter motor BLDC, maupun adanya perubahan beban/gangguan dengan tingkat kesalahan estimasi yang sangat kecil yaitu sebesar 0.7 , serta bekerja baik pada kecepatan rendah dengan jumlah member sebanyak 8.
BLDC motor has become a popular motorcycle because of its advantages. To improve the performance of BLDC has a lot of control techniques developed ranging from conventional ones such as PIDs to those using artificial intelligence. Nevertheless, most researchers design controllers for BLDC motors by utilizing speed sensors. This research aims to build adaptive controller for sensorless BLDC motor applications with two stages of research that is 1 Developing Adaptive PID Controller for BLDC and 2 Developing BLDC Sensorless Technique with Neural Network Ensemble Kalman Filter. In this research, Adaptive PID controller has been developed based on Inverse Neural Network Model and BLDC sensorless motor technique using Neural Network Ensemble Kalman Filter EnKF. The Adaptive PID controller based on the developed Inverse Neural Network model works better than the PID controller, Single Neuron PID, and Single Neuron Fuzzy Controller. The system time response shows rise time rises up to 41.1 , settling time increases up to 178.9 and overshoot decreases to 825.6. While sensural technique Neural Network Ensemble Kalman Filter able to estimate position and speed of BLDC motor only by measuring voltage and current of each phase both at work condition of change of reference of speed, change of motor parameter BLDC, or existence of change of burden / interference with very estimate error rate Small that is equal to 0.7 , and works well at low speed with the number of members as much as 8.
Depok: Universitas Indonesia, 2017
D2516
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Mohamad Afin Faisol
Abstrak :
Penggunaan BBM untuk kendaraan bermotor di Indonesia meningkat setiap tahunnya. Pada tahun 2010, jumlah subsidi BBM 88.89 triliun rupiah, dan pada tahun 2012 dapat mencapai 178.6 triliun rupiah. Mobil hibrida BBG-listrik merupakan alternatif yang mampu mengkombinasikan sistem penggerak motor bakar dan motor listrik dengan mengambil keuntungann dari tiap komponennya. Penelitian ini menunjukkan hasil rancang bangun untuk sebuah sistem traksi kendaraan hibrida BBG-Listrik berpengggerak roda belakang dan model MPV. Sistem traksi tersusun oleh motor BLDC dengan daya operasional 10 kW dengan transmisi timing belt dan pulley jenis HTD 8M. Performa sistem traksi pada saat mengalami pembebanan statis dan modal telah memenuhi standar kelayakan dengan nilai safety factor melebihi angka 3.975 dan defleksi terbesar pada saat menerima beban bergerak sebesar 0.13 mm. ......The use of fuel for motor vehicles in Indonesia is increasing every year. In 2010, the number of fuel subsidy is about 88.89 trillion rupiahs, and in 2012 to reach 178.6 trillion rupiah. CNG-electric hybrid car is an alternative propulsion system combines an electric motor and a combustion engine by taking benefits of each component. This study shows the results for a design of traction system for CNG-Electric hybrid vehicles which rear wheel driven and MPV models. Traction system composed of BLDC motor with 10 kW operating power with timing belt and pulley transmission type HTD 8M. Traction system performance while experiencing static loading and capital in compliance with the industry standards exceed the value of the safety factor is 3.975 and the largest deflection when the load moves received by 0,13 mm.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2013
S53391
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Desca Fazrani
Abstrak :
[ABSTRAK
Motor BLDC menjadi motor yang sangat banyak digunakan sekarang karena kelebihannya dibandingkan dengan motor lainnya dalam hal efisiensi, kecepatan dan torsi yang lebih baik, serta umur yang cenderung lebih panjang. Banyak dilakukan penelitian untuk meningkatkan kinerja dari motor BLDC. Penelitian ini bertujuan untuk mencari rancangan motor yang paling optimal, dengan membuat rancangan yang divariasikan pada bagian stator. Penelitian ini dilakukan dengan simulasi motor tanpa beban dan dengan beban. Pada penelitian ini dibuat empat variasi bukaan alur yang dilakukan pada simulasi tanpa beban dan berbeban. Variasi yang dilakukan adalah membuat lengkungan pada alur dan memvariasikan ukuran bukaan alur pada stator. Pada penelitian ini didapatkan nilai-nilai flux linkage, Back EMF kemudian diolah untuk mendapat Ke pada keadaan tanpa beban dan torsi ripple pada keadaan berbeban untuk dibandingkan agar dapat mengetahui rancangan mana yang memiliki performa terbaik. Pada penelitian ini ditemukan bahwa dengan rancangan ukuran yang tepat pada bagian bukaan alur di stator dapat mengurangi daerah saturasi, sehingga pada daerah yang terdapat saturasi dapat diminimalisir panas pada bagian daerah stator motor tersebut dan dapat memperkecil nilai torsi ripple hingga persentase sebesar 6.78% dengan rata-rata torsi ripple sebesar 0.583596818 Nm. ABSTRACT
BLDC motors which becoming very widely used now because of its advantages compared to other motor in terms of efficiency, speed and better torque and life tend to be longer. Many research to improve the performance of the BLDC motor. This study aims to find the most optimal motor design, to create designs that varied in the stator. This research was conducted by simulating the motor no load and load. In this study is made of four variations of slot opening performed on the no load and load simulation. Variations to do is make the fillets in the slot opening and varying the size of the slot opening in the stator. In this study obtained values of flux linkage, Back EMF and then processed to obtain Ke in the load simulation and torque ripple at the load simulation of each design are compared to determine which designs that have the best performance.This research found that the design of the right size in the slot opening in the stator can reduce the saturation region, so that in the area there is saturation can be minimized heat in the area of the motor stator and can minimize torque ripple value up to a percentage of 6.78% with an average of 0.583596818 Nm of torque ripple. ;BLDC motors which becoming very widely used now because of its advantages compared to other motor in terms of efficiency, speed and better torque and life tend to be longer. Many research to improve the performance of the BLDC motor. This study aims to find the most optimal motor design, to create designs that varied in the stator. This research was conducted by simulating the motor no load and load. In this study is made of four variations of slot opening performed on the no load and load simulation. Variations to do is make the fillets in the slot opening and varying the size of the slot opening in the stator. In this study obtained values of flux linkage, Back EMF and then processed to obtain Ke in the load simulation and torque ripple at the load simulation of each design are compared to determine which designs that have the best performance.This research found that the design of the right size in the slot opening in the stator can reduce the saturation region, so that in the area there is saturation can be minimized heat in the area of the motor stator and can minimize torque ripple value up to a percentage of 6.78% with an average of 0.583596818 Nm of torque ripple. ;BLDC motors which becoming very widely used now because of its advantages compared to other motor in terms of efficiency, speed and better torque and life tend to be longer. Many research to improve the performance of the BLDC motor. This study aims to find the most optimal motor design, to create designs that varied in the stator. This research was conducted by simulating the motor no load and load. In this study is made of four variations of slot opening performed on the no load and load simulation. Variations to do is make the fillets in the slot opening and varying the size of the slot opening in the stator. In this study obtained values of flux linkage, Back EMF and then processed to obtain Ke in the load simulation and torque ripple at the load simulation of each design are compared to determine which designs that have the best performance.This research found that the design of the right size in the slot opening in the stator can reduce the saturation region, so that in the area there is saturation can be minimized heat in the area of the motor stator and can minimize torque ripple value up to a percentage of 6.78% with an average of 0.583596818 Nm of torque ripple. , BLDC motors which becoming very widely used now because of its advantages compared to other motor in terms of efficiency, speed and better torque and life tend to be longer. Many research to improve the performance of the BLDC motor. This study aims to find the most optimal motor design, to create designs that varied in the stator. This research was conducted by simulating the motor no load and load. In this study is made of four variations of slot opening performed on the no load and load simulation. Variations to do is make the fillets in the slot opening and varying the size of the slot opening in the stator. In this study obtained values of flux linkage, Back EMF and then processed to obtain Ke in the load simulation and torque ripple at the load simulation of each design are compared to determine which designs that have the best performance.This research found that the design of the right size in the slot opening in the stator can reduce the saturation region, so that in the area there is saturation can be minimized heat in the area of the motor stator and can minimize torque ripple value up to a percentage of 6.78% with an average of 0.583596818 Nm of torque ripple. ]
Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2016
S62383
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Dani Irezza Febrianto
Abstrak :
[ABSTRAK
Sejak teknologi magnet permanen ini mulai banyak dikembangkan, motor BLDC telah digunakan untuk berbagai aplikasi . Motor BLDC dengan kapasitas daya yang besar banyak digunakan untuk penggerak utama mobil listrik, sepeda listrik, mesin penggerak pada industri-industri. Bentuk atau geometri serta dimensi dari bagian-bagian motor adalah salah satu topik yang umum dibahas dan diteliti dalam riset pengembangan perancangan motor BLDC. Motor BLDC menggunakan magnet permanen pada rotornya sebagai sumber medan magnet. Aliran fluks mempengaruhi torque ripple. Salah satu yang paling mempengaruhi aliran fluks magnet pada motor BLDC adalah bentuk dari stator. Stator sendiri dapat divariasikan bentuknya yang dapat mengatur aliran fluks dari magnet. Pada penelitian ini divariasikan perancangan bentuk stator untuk perancangan rotor yang sama. Variasi yang dilakukan adalah variasi ukuran lebar gigi dan yoke. Pada penelitian ini ditemukan bentuk ukuran yang optimal dari enam variasi yang digunakan adalah bentuk perancangan payung lengkungan stator yang memiliki lebar gigi 10 mm, ukuran lebar yoke 125 mm dan ukuran lebar alur bukaan sebesar 2.4 mm. Pada penelitian ini ditemukan bahwa dengan perancangan ukuran yang tepat dan dengan memberikan lengkungan pada bagian kaki stator dapat mengurangi daerah saturasi, sehingga pada daerah yang terdapat saturasi dapat diminimalisir panas pada bagian daerah stator motor tersebut dan dapat memperkecil nilai torsi ripple hingga persentase sebesar 2.31% dengan rata-rata torsi ripple sebesar 0.579770359 Nm. ABSTRACT
Since the permanent magnet technology is starting much developed, BLDC motors have been used for various applications. BLDC motors with high power capacity widely used for main propulsion electric vehicles, electric bike, the engine of the industries. Shape or geometry and dimensions from parts of motors is one of the general topics discussed and studied in the research design development BLDC motor. BLDC motors use permanent magnets in the rotor as the source of the magnetic field. Flux flow affects the torque ripple. One of the most affecting the flow of magnetic flux in BLDC motors is the shape of the stator. Stator can be varied forms which can regulate the flow from magnetic flux. In this research designs varied forms of stator for the same rotor design. A variation performed are wide variations tooth thickness and yoke. This research found optimal size form of the six variations used is a forms of umbrella design opening stator which has a tooth width of 10 mm, 125 mm widths yoke and the size of the slot opening width of 2.4 mm. In this research it was found that the design of the right size and by providing fillet on the legs stator can reduce the saturation region, so that the area contained saturation can be minimized heat in the area of the motor stator and can reduce torque ripple to a percentage value of 2.31% with an average of 0.579770359 Nm of torque ripple., Since the permanent magnet technology is starting much developed, BLDC motors have been used for various applications. BLDC motors with high power capacity widely used for main propulsion electric vehicles, electric bike, the engine of the industries. Shape or geometry and dimensions from parts of motors is one of the general topics discussed and studied in the research design development BLDC motor. BLDC motors use permanent magnets in the rotor as the source of the magnetic field. Flux flow affects the torque ripple. One of the most affecting the flow of magnetic flux in BLDC motors is the shape of the stator. Stator can be varied forms which can regulate the flow from magnetic flux. In this research designs varied forms of stator for the same rotor design. A variation performed are wide variations tooth thickness and yoke. This research found optimal size form of the six variations used is a forms of umbrella design opening stator which has a tooth width of 10 mm, 125 mm widths yoke and the size of the slot opening width of 2.4 mm. In this research it was found that the design of the right size and by providing fillet on the legs stator can reduce the saturation region, so that the area contained saturation can be minimized heat in the area of the motor stator and can reduce torque ripple to a percentage value of 2.31% with an average of 0.579770359 Nm of torque ripple.]
Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2016
S62107
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Achyar Maulana Pratama
Abstrak :
Kinerja dari motor BLDC yang semakin baik dibutuhkan untuk aplikasi dalam dunia industri. Jadi, studi penelitian diperlukan agar dapat meningkatkan kualitas performa motor BLDC. Oleh karena itu, dirancang suatu desain motor BLDC menggunakan metode simulasi dengan perangkat lunak berbasis finite element analysis. Perubahan yang dilakukan adalah variasi lebar dan offset dari sudut kutub pada magnet permanen. Tegangan induksi, torsi, dan efisiensi terbesar terjadi pada lebar sudut kutub 34,5 derajat yang memiliki besar 30,76 volt, 6,08 Nm, dan 92,98 %. Sedangkan, riak torsi paling kecil adalah 2,52 % pada lebar sudut kutub 32,7 derajat. Jarak offset sudut kutub 42,75 milimeter dengan lebar sudut kutub 34,5 derajat memiliki tegangan induksi, torsi, dan efisiensi terbesar, yaitu 31,54 volt, 6,2 Nm, dan 93,11 %.
Performance of the BLDC motor is either increasingly needed for applications in the industrial world. Thus, the research study is needed in order to improve the quality of performance of the BLDC motor. Therefore, designed a BLDC motor design using simulation method with finite element analysis software. Width and offset from the arc poles on the permanent magnet is a variation performed on the motor design. Induced voltage, torque, and efficiency was greatest at 34.5 degrees angle pole, which is 30.76 volts, 6.08 Nm, and 92.98%. Meanwhile, most small torque ripple is 2.52% on polar angle of 32.7 degrees wide. Distance 42.75 millimeters of Offset arc pole with 34.5 degrees angle pole has induced voltage, torque, and the greatest efficiency, which is 31.54 volts, 6.2 Nm, and 93.11%.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2016
S63240
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ahmad Dzul Faiq Murtadlo, auhor
Abstrak :
Seiring perkembangan waktu, dibutuhkan motor yang memiliki sifat yang diinginkan, seperti memiliki kecepatan yang tinggi, efisiensi yang tinggi, dan biaya perawatan motor yang rendah. Hal-hal tersebut dapat diwujudkan dengan cara merancang motor yang diinginkan. Dalam merancang motor, perbedaan bahan material dan bentuk dimensi motor sangat berpengaruh dalam keluaran yang dihasilkan oleh motor. Pada skripsi ini, dibandingkan hasil keluaran motor pada setiap variasi motor yang memiliki bahan magnet permanen dan panjang motor yang berbeda. Bahan permanen magnet yang digunakan adalah Ceramic 10, Samarium Cobalt: 18/30, dan Neodymium Iron Boron: 28/23. Sedangkan variasi panjang motor adalah 50 mm, 60 mm, 70mm, dan 80 mm. Untuk mencapai nilai torsi 5,5 Nm, motor dengan magnet permanen Neodymium Iron Boron: 28/23 adalah yang terbaik karena hanya memerlukan panjang sebesar 50 mm. Pada motor dengan panjang 80 mm, motor terbaik adalah motor dengan magnet permanen berbahan Neodymium Iron Boron: 28/23 karena memiliki nilai torsi maksimal terbesar, yakni 8,89 Nm.
Over the years, it takes a motor that has the characteristic of being desired, such as high speed, high efficiency, and low maintenance cost. These things can be realized by designing motors. In motor design, the difference in materials and motor dimension is very influential in the output of motor. This paper compared the output of motor at each variation of the motor which has different permanent magnet material and different stack length. Permanent magnet material that used are Ceramic 10, Samarium Cobalt: 18/30, and Neodymium Iron Boron: 28/23. While the variaton of the stack length are 50 mm, 60 mm, 70 mm, and 80 mm. To achieve torque 5,5 Nm, motor with permanent magnet made of Neodymium Iron Boron: 28/23 is the best because just needed motor with stack length 50 mm. On motor with stack length 80 mm, motor with permanen magnet made of Neodymium Iron Boron: 28/23 also is the best because it has biggest torque, the value is 8,89 Nm.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2016
S63249
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4   >>