Ditemukan 23 dokumen yang sesuai dengan query
Axel Hidayat
"Pengujian modul termoelektrik atau Elemen Peltier biasanya ditujukan untuk mendapatkan informasi mengenai perbedaan temperatur maksimum antara sisi panas dan sisi dingin elemen peltier dan COP (Coefficient of Performance). Sehubungan dengan pengembangan peralatan-peralatan berbasis modul termoelektrik sebagai pompa kalor, pengujian terhadap modul termoelektrik perlu dilakukan karena modul TE (termoelektrik) yang saat ini banyak beredar di pasar tidak mencantumkan standar spesifikasi yang jelas. Penggunaan modul TE yang sesuai dengan spesifikasi akan memberikan performa yang optimal pada rancangan alat. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan alat uji kualitas dan karakteristik elemen peltier. Pada paper ini dijelaskan tentang alat uji yang dikembangkan dan pengujian modul TE dengan menggunakan perhitungan daya listrik, COP dan beda temperatur. Design alat uji dibuat secara sederhana, dan cara kerjanya pun tidak rumit. Alat uji memiliki 2 buah waterblock yang dialiri air, yang berfungsi sebagai alat pengukur kalor yang diserap dan dilepaskan dari masing-masing sisi modul TE. Hasil design alat pengujian cukup kompak dan dapat digunakan sebagai alat uji kualitas dan karaktertiki elemen peltier.
The testing of the Thermoelectric Module (TE) or Peltier Element is normally to obtain information such as the differences in the hot and cold temperature across the element and also the Coefficient of Performance (COP). Heat pump is one of the instruments that used the principal of thermoelectric module. The purpose of this experiment is to set a certain specification of the module. Therefore the test of the thermoelectric Module has to be conducted to ensure it has the right standard specification before it goes to the market, because there are too many thermoelectric modules that release to the market without any standardization. The use of the module in the right specification will give the optimal and maximum potential of the design instrument, for example the heat pump. In this paper it explains the new testing equipment that is used to test the element Peltier and also the test of thermoelectric module by using the calculation of power input, Coefficient of Performance (COP), and difference in maximum temperature. This new testing equipment is designed in simplicity and can be operated easy. It consists of two water blocks which a flow of water passes through it, therefore the blocks measure the initial and release heat on the plate on both sides of the thermoelectric module. The result of the new testing equipment is convincing and now it can be used to test the specification and characteristic of the element Peltier."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2007
S37894
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library
Joessianto Eko Poetro
"BTS merupakan komponen jaringan telekomunikasi seluler yang berhubungan langsung dengan pelanggan yang berada dalam jangkauannya. Untuk mengurangi akumulasi panas dari radiasi matahari dan peralatan BTS, diperlukan sistem pendingin guna meningkatkan kinerja dan umur peralatan BTS. Sistem pendingin BTS menyerap hampir setengah dari konsumsi energi listrik BTS.
Tujuan penelitian ini adalah melakukan upaya konservasi energi pada BTS, dengan melakukan modifikasi dc cooler menjadi lebih efisien. Pada penelitian ini, akan dilakukan studi literatur yang berhubungan dengan sistem pendingin dan teknologi termoelektrik. Kemudian merancang prototip dc cooler dengan modifikasi casing, fan, dan heatsink. Selanjutnya prototip-prototip tersebut diuji untuk mengetahui kinerjanya. Hasil pengujian dianalisis dan dibandingkan dengan COP (Coefficient Of Performance) dc cooler awal.
Dari hasil pengujian diketahui bahwa penggunaan casing panjang yang menutupi seluruh heatsink dan penggunaan fan dengan daya lebih kecil dapat meningkatkan COP sebesar 10.46 %. Dan dapat menghemat energi listrik sebesar 18.5 KWH perunit selama satu tahun.
BTS is a component of a mobile telecommunications network that relate directly to customers within its range. To reduce the accumulated heat from solar radiation and BTS equipment, cooling systems needed to improve the performance and lifetime of BTS equipment. BTS cooling system absorbs almost half of electrical energy consumption of the BTS. The purpose of this research is to perform energy conservation efforts at the BTS, by modifying dc cooler becomes more efficient. In this research, will carried out literature studies related to the cooling system and thermoelectric technology. Then design prototype dc cooler with modification of varying the casing, fan, and heatsink. Furthermore, the prototype is tested to determine its performance. The test result are analysed and compared with the COP (Coefficient Of Performance) of the original dc cooler. From the test results are known that use of long casing that covers the whole heatsink and used of smaller power fan can improve the COP by 10.46 %.. And it can save electricity by 18.5 KWH perunit for one year;BTS is a component of a mobile telecommunications network that relate directly to customers within its range. To reduce the accumulated heat from solar radiation and BTS equipment, cooling systems needed to improve the performance and lifetime of BTS equipment. BTS cooling system absorbs almost half of electrical energy consumption of the BTS. The purpose of this research is to perform energy conservation efforts at the BTS, by modifying dc cooler becomes more efficient. In this research, will carried out literature studies related to the cooling system and thermoelectric technology. Then design prototype dc cooler with modification of varying the casing, fan, and heatsink. Furthermore, the prototype is tested to determine its performance. The test result are analysed and compared with the COP (Coefficient Of Performance) of the original dc cooler. From the test results are known that use of long casing that covers the whole heatsink and used of smaller power fan can improve the COP by 10.46 %.. And it can save electricity by 18.5 KWH perunit for one year."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2011
T29726
UI - Tesis Open Universitas Indonesia Library
Haolia Rahman
"Aragose Gel Elektroforesis (AGE) merupakan sistem analisis yang banyak digunakan dalam penelitian maupun uji diagnostik di labolatorium biokima dan biologi molekuler. Alat ini lazimnya berfungsi menganalisis berat molekul suatu fragmen DNA. Dalam proses elektroforesis dengan menggunakan gel low melting, penggunaan aliran listrik yang semakin besar menimbulkan kalor yang mengakibatkan hasil fragmen pada gel tidak dapat diamati. Untuk itu digunakan alat pemompa kalor yaitu 3 buah Modul termoelektrik yang disusun tunggal dengan tujuan menjaga temperatur gel sehingga proses elektroforesis dapat berlangsung oprtimal. Tujuan penelitian ini untuk merancang dan membuat suatu sistem pemompa kalor (modul TE) pada alat AGE kemudian mengukur kinerja modul TE yang dipasang pada alat tersebut. Hasil dari penelitian diperoleh sebuah disain alat AGE berikut dengan system pemompa kalornya, dengan kemampuan menahan temperatur di bawah suhu leleh gel sehingga diperoleh energy saving sebesar 8,87% dan time saving sebesar 25%.
Aragose Gel Electrophoresis (AGE) is analytical system that commonly used in reseach or diagnostic test in biochemical and biomolecular labolatory. This device usually functioned to analize the molecule weight of DNA fragment. In electrophoresis process with low melting gel, greater electrical supply resulting heat that cause fragment in the gel can not be observed. On beholf of that problem heat pump device with 3 thermoelectric module arranged single are used to hold gel temperature so elecrophoresis prosess can be going on optimum. The purpose of this thesis is to design and make a heat pump system (TE module) in AGE device and measure the performation of TE module that has attach to that device. The result of this thesis showed a design of AGE device with heat pump system, with capability to decrease temperature under melting point gel with the result that energy saving is 8,87% and time saving up to 25%."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2008
R.02.08.42 Rah p
UI - Skripsi Open Universitas Indonesia Library
Andre Assy Sahar
2011
S633
UI - Skripsi Open Universitas Indonesia Library
M. Kaisar Imaduddin
"Elemen peltier atau lebih dikenal dengan Thermoelectric Cooler pertama kali digunakan sebagai elemen pendingin IC (Integrated Circuit), aplikasinya terutama digunakan untuk pendinginan processor komputer. Ukuran dari elemen peltier yang sangat compact memungkinkan perkembangan yang lebih luas dalam penggunaannya. Aplikasi pendinginan oleh elemen peltier ini sekarang telah digunakan dalam berbagai bidang antara lain medis, sebagai pendingin pada vaccine carrier dan blood carrier, peralatan rumah tangga, sebagai pendingin dispenser, picnic box, dan processor komputer, dan aksesoris otomotif, sebagai pendingin pada coolbox mobil. Akhir-akhir ini kebutuhan akan coolbox semakin meluas. Hal ini dikarenakan kotak pendingin sangat portabel dan dapat digunakan sebagai pendingin untuk berbagai jenis barang. Terutama sebagai tempat penyimpanan vaksin dan darah, karena kedua barang ini memerlukan penjagaan temperatur untuk menjaga kualitasnya. Penjagaan temperatur ini bukan hanya pada saat penyimpanan tetapi juga saat pengiriman, oleh karena itu diperlukan coolbox yang terintegrasi di kendaraan pengirim. Sepeda motor merupakan kendaraan yang sangat mobile dan banyak digunakan dalam pengiriman barang. Penelitian ini bertujuan untuk melakukan desain coolbox dengan menggunakan pompa kalor termoelektrik elemen peltier serta menguji karakteristik dan performanya.
Peltier element or commonly known as Thermoelectric cooler first used as a cooling element for IC (Integrated Circuit), it's aplicaton mainly as cooler for computer processor. Peltier element has compact size and therefore provide a wide variety of usage. Peltier element cooling aplication is now applied in various subjects, like medical, as cooler for vaccine carrier and blood carrier, home apllieances, as cooler for dispenser, picnic box, and computer processor, and automotif accessories , as cooler fo car coolbox. Recently, the needs for coolbox is getting wider. It's mostly becaused a coolox is very portable and can be used as cooler for various items. Especially as a place to keep vaccine and blood, because this two items require temperature keeping to maintain it?s quality. This temperature keeping is needed not only at storage but also at delivery, that's why it's neded to have a coolbox that integrated in the delivery vehicles. Motorcycle is a mobile vehicle and commonly used in delivery. This research aim to design a coolbox using peltier element as the heat pump and also test its characteristic and performance."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2007
S37922
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library
Isaq Murmarianto
"Kotak bagasi (carrier box) merupakan salah satu aksesori sepeda motor yang berfungsi sebagai tempat penyimpanan barang bawaan sehingga bermanfaat dalam jasa pengiriman menggunakan sepeda motor. Untuk menambah nilai fungsional dari carrier box, maka dibuat suatu produk yang dapat menyimpan barang dalam suhu dingin atau kondisi refrigerasi seperti minuman atau buah-buahan. Adapun sistem pendinginannya menggunakan prinsip termoelektrik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui distribusi temperatur pada kotak pendingin (cool box) berpendingin elemen Peltier menggunakan software komputer sehingga dapat menentukan desain optimum posisi elemen Peltier. Hasil yang diperoleh menunjukkan bahwa desain cool box dengan posisi elemen di samping kanan dan kiri lebih baik daripada desain cool box dengan posisi elemen pada satu sisi.
Carrier box is one of motorcycle accessories which having ability to keep the luggage that very useful in system of delivery using motorcysle. In added of the functional value of carrier box, hence wishing to make a carrier box that keep the product like fruits or beverages in cold temperature or condition of refrigeration. The system used the principal uf thermoelectric. The aim of the research using computer software is to know the temperature distribution in cool box to define the optimum design of the position of Peltier elements. The result showed that the design of cool box using Peltier elements in both of right and left side was better than the design of cooling box using Peltier elements in one side."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2007
S37916
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library
Hamdalah Hazhar
"Cryosurgery merupakan sebuah metode kedokteran yang menggunakan sebuah probe bertemperatur sangat rendah untuk melakukan penghancuran secara medis sel kanker maupun jaringan kulit yang rusak. tujuan dari metode ini adalah mencapai temperatur cryo -50oC hingga -60oC pada bagian cryoprobe yang bersentuhan dengan sel kanker. untuk mencapai temperatur yang sangat rendah itu digunakanlah modul termoelektrik bertingkat sebagai system pendingin utama pada alat cryosurgery. Tujuan dari peneliatian ini adalah melakukan pengembangan dari alat cryosurgery yang sudah ada dengan merngganti system pendinginan dengan modul termoelektrik bertingkat dua dengan sebuah desain water block.
Pada pengujian ini di variasikan besar voltase, jenis probe dan ukuran panjang dari probe. Variasi jenis probe yang digunakan berupa heat pipe R22 12cm, pipa berisi ethylene glycol 70%, tembaga dengan panjang 12cm dan tembaga dengan panjang 5cm. Temperatur terendah yang dicapai end probe adalah -52.6oC. Hasil dari penelitian ini membuktikan bahwa modul termoelektrik dua tingkat dengan sebuah desain water block dapat diaplikasikan sebagai system pendingin utama pada alat cryosurgery.
Cryosurgery is a medical technique using a very low temperature probe to perform therapeutic destruction of cancer cells or diseased tissues. The aim of this method is reaching cryo temperatures around -50oC to -60 oC at cryoprobes which is being attached to the cancer cell. To achieve that very low temperature, a multistage thermoelectric module is applied as the main cooling system for this cryosurgery device. The objectives of this research is focused on the development of the existing cryosurgery device by replacing the main cooling system with two stages thermoelectric cooler using a water block design. In this study the device analyzed under the variation of voltage, probes type and the length of probe. The type of probe that used were heat pipe 12cm with R22 as working fluid, hollow pipe 12cm with ethylene glycol 70%, and solid copper 12cm and 5cm. the lowest end probe temperature achieved was -52.6 oC. The Result from this research proves that two stages thermoelectric modules using a water block design can be applied as the primary cooling system for cryosurgery device."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2011
S1120
UI - Skripsi Open Universitas Indonesia Library
Sandya Priyambada
"Mobil yang di parkir di tempat terbuka di bawah sinar matahari akan mengalami peningkatan temperatur di dalam kabin hingga 52,4 °C. Hal ini disebabkan konduksi terhadap badan mobil, konveksi di dalam kabin mobil dan radiasi dari sinar matahari terhadap kaca mobil serta pantulan radiasi oleh interior di dalam mobil. Untuk mengatasi peningkatan temperatur di dalam kabin maka dirancang sebuah pendingin kabin mobil berbasis termoelektrik. Pendingin kabin mobil berbasis termoelektrik tersebut memiliki dua sisi yaitu sisi panas dan sisi dingin dengan sumber listrik dari accu. Dengan demikian diharapkan pendingin kabin mobil berbasis termoelektrik dapat mengurangi temperatur panas di didalam kabin mobil. Hasil penelitian menunjukan bahwa penggunaan pendingin kabin mobil berbasis termoelektrik ini dapat menurunkan temperature hingga 48°C.
Cars are parked in the open directly from the sun will increase the temperature inside the car cabin up to 52.40C. This is due to car bodies conduction, convection inside the car cabin and radiation from the sun on the windshield and the reflection of radiation by the interior in the car cabin. The cabin cooler based on thermoelectric has two surfaces, the hot side and the cold side which the power source come from the batteries. It is expected the cabin cooler based on thermoelectric can reduce the temperature inside the car cabin. The result showed that the use of the cabin cooler based on thermoelectric can lower the temperature in car cabin to 480°C."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2012
S1794
UI - Skripsi Open Universitas Indonesia Library
Aris Sunawar
"Pengguna kendaraan sering harus memarkir kendaraan pada ruang terbuka yang terpapar panas matahari langsung, yang mana pada saat kondisi terik, temperatur didalam kabin mobil meningkat jauh dibanding kondisi temperatur luar. Temperatur di dalam kabin dapat mencapai lebih dari 60°C dalam waktu kurang dari 60 menit, yang tentunya dapat membahayakan bagi manusia ataupun bagi benda-benda didalam kendaraan serta menimbulkan kerusakan bagi material mobil itu sendiri.
Disertasi ini akan melihat pola distribusi temperatur mobil yang diparkir di bawah sinar matahari langsung di iklim tropis Indonesia, sehingga diperoleh pola data temperatur tertinggi dan terendah di dalam kabin mobil selama waktu pemanasan 60 menit. Pengujian dilakukan dengan menggunakan model mobil asli dan menggunakan model skala untuk mendapatkan hasil yang lebih akurat. Dengan memodelkan mobil menjadi suatu sumber panas konstan dengan prinsip konduksi thermodinamika, panas yang dihasilkan didalam kabin dimanfaatkan untuk mendapatkan energi listrik menggunakan modul thermoelektrik. Penggunaan modul thermoelektrik sebagai sumber energi tidak memerlukan tenaga dari mesin mobil yang memboroskan pengunaan bahan bakar minyak.
Penggunaan modul thermoelektrik yang diletakkan di atap seluas 1 m2 diperkirakan dapat menghasilkan daya sampai dengan 14,7W dengan simulasi diperoleh penurunan suhu sebesar 1°C. Dengan penurunan temperatur tersebut diharapkan dapat mengurangi bahaya yang mungkin timbul akibat panas dan meringankan kerja sistem pendingin mobil.
Vehicle users often have to park vehicles in open spaces that are exposed to direct heat, which during hot conditions, the temperature in the cabin of the car increases considerably compared to the conditions of outside temperaturs. The temperature in the cabin can reach more than 60 ° C in less than 60 minutes, which of course can be dangerous for humans or for objects in the vehicle and cause damage to the material of the car itself.This dissertation will look at the temperature distribution patterns of cars parked in direct sunlight in Indonesias tropical climate, so that the highest and lowest temperatur data patterns are obtained in the cabin of the car during a 60 minute warm up time. Testing is done using the original car model and using a scale model to get more accurate results. By modeling the car into a constant heat source with the principle of thermodynamic conduction, the heat generated in the cabin is used to obtain electrical energy using a thermoelectric module. The use of a thermoelectric module as an energy source does not require power from a cars engine which wastes the use of fuel oil.By using a thermoelectric module that is placed on a roof of 1 m2 it is estimated that it can produce power up to 14,7W with a target of decreasing the temperatur inside the cabin to reach 1 degrees compared to without the addition of modules. With the decrease in temperatur is expected to reduce the dangers that may arise due to heat and ease the work of the car cooling system."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2020
D2715
UI - Disertasi Membership Universitas Indonesia Library
Tony Kristiantoro
"Penelitian dan pengembangan nanomaterial termoelektrik saat ini sangat diperlukan karena material termoelektrik merupakan salah satu material yang dapat digunakan sebagai sumber energi alternatif. Peningkatan sifat termoelektrik semakin intensif untuk diteliti dan dikembangkan karena aplikasinya yang luas dalam banyak bidang. Sifat material termoelektrik berupa fenomena efek Seebeck, figure of merit, thermo power, resistivitas listrik dan panas akan sangat dipengaruhi oleh material dan sintesa yang digunakan dalam riset. Bismuth Telluride (Bi2Te3) adalah material termoelektrik jenis n-type yang dapat mengonversi perbedaan temperatur menjadi tegangan listrik secara langsung pada temperatur kamar , sehingga material ini dapat diaplikasikan sebagai termoelektrik generator (harvesting energy). Berbagai rekayasa terus dilakukan untuk meningkatkan sifat termoelektrik, penelitian ini dilakukan untuk meningkatkan sifat termoelektrik bismuth telluride dengan mengurangi konduktivitas termal melalui sintesa nanostruktur menggunakan metode hidrotermal dan menurunkan resistivitas listrik melalui penambahan dopan dysprosium (Dy).
Research and development of thermoelectric nanomaterials is now very necessary because thermoelectric material is one material that can be used as an alternative energy source. Increased thermoelectric properties are increasingly intensive to be researched and developed because of their wide application in many fields. The thermoelectric material properties in the form of Seebeck effect phenomenon, figure of merit, thermo power, electrical conductivity and heat will be greatly influenced by the material and synthesis used in research. Bismuth Telluride (Bi2Te3) is an n-type thermoelectric material that can convert temperature differences into electrical voltage directly at room temperature, so that this material can be applied as thermoelectric generators (harvesting energy). Various engineering works are carried out to improve the thermoelectric properties, this research is carried out to improve the thermoelectric properties of bismuth telluride by reducing thermal conductivity through nanostructure synthesis using hydrothermal methods and increasing electrical conductivity through the addition of doping dysprosium (Dy) which has better electrical conductivity than bismuth."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2021
T-Pdf
UI - Tesis Membership Universitas Indonesia Library