Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 13 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Hill, Leslie
"Few thinkers of the latter half of the twentieth century have so profoundly and radically transformed our understanding of writing and literature as Jacques Derrida (1930–2004). Derridian deconstruction remains one of the most powerful intellectual movements of the present century, and Derrida’s own innovative writings on literature and philosophy are crucially relevant for any understanding of the future of literature and literary criticism today. Derrida’s own manner of writing is complex and challenging and has often been misrepresented or misunderstood. In this book, Leslie Hill provides an accessible introduction to Derrida’s writings on literature which presupposes no prior knowledge of Derrida’s work. He explores in detail Derrida’s relationship to literary theory and criticism, and offers close readings of some of Derrida’s best known essays. This introduction will help those coming to Derrida’s work for the first time, and suggests further directions to take in studying this hugely influential thinker."
Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2007
e20393681
eBooks  Universitas Indonesia Library
cover
Norris, Christopher
Yogyakarta: Ar-Ruzz, 2006
100 NOR m
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Stuiveling, G.
Zwolle : Tjeenk Willink, 1963
839.36 Per iz
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Borradori, Giovanna
Jakarta: Kompas, 2005
303.625 BOR f
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Salma Sade Wibowo
"Penelitian ini mengkaji lirik lagu dari rapper asal Rusia, Dmitry Nikolayevich Kuznetsov atau yang dikenal sebagai Husky, yang beberapa kali mendapat pembatalan konser dan larangan penayangan video musik di Rusia karena dianggap menyebarkan keburukan. Kajian psikologi sastra terhadap lagu di era modern Rusia masih jarang diperhatikan. Tulisan ini akan mengkaji bagaimana hasrat negatif Husky tercermin dalam lirik lagu tulisannya berdasarkan tiga lagu yang Ia tulis, Иуда /Iuda/ ‘Yudas’, Черным-черно /Chernym-Cherno/ ‘Hitam-Hitam’, dan Поэма о Родине /Poema o Rodine/ ‘Puisi tentang Tanah Air’. Tujuan dari penulisan ini adalah untuk mencari tahu apakah lirik lagu yang ditulis Husky mencerminkan hasrat negatif dari penulisnya. Penelitian ini dibantu oleh teori psikoanalisis Jacques Lacan. Metode yang digunakan merupakan deskriptif-analisis, dengan pendekatan psikologi sastra. Hasil penelitian sementara adalah penanda-penanda dalam lagu menunjukkan hasrat negatif dari Husky. Husky terlihat tidak takut dalam mengekspresikan dirinya dalam lagu yang ditulisnya.

This research examines the lyrics of a song by Russian rapper Dmitry Nikolayevich Kuznetsov or known as Husky, who has had several concerts cancelled and music videos banned in Russia for spreading ugliness. Literary psychology studies of songs in modern Russia are still rarely noticed. This paper will examine how Husky's negative desires are reflected in his lyrics based on three songs he wrote, Иуда /Iuda/ ‘Yudas’, Черным-черно /Chernym-Cherno/ ‘Black-Black’, and Поэма о Родине /Poema o Rodine/ ‘Poem about the Fatherland’. The purpose of this paper is to find out whether Husky's song lyrics reflect the negative desires of the author. This research is aided by Jacques Lacan's theory of psychoanalysis. The method used is descriptive-analysis, with a literary psychology approach. The temporary research result is that the signifiers in the song show the negative desire of Husky. Husky seems fearless in expressing himself in the song he wrote."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2022
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Disa Putri Sabilla
"ABSTRAK
Cita-cita besar negara-negara di daratan Eropa untuk membentuk kerja sama yang membawahi bidang politik dan ekonomi diwujudkan dalam berbagai perjanjian dan perserikatan sejak dibentuknya European Coal and Steel Community 1951 . Kerja sama ini menjadi cikal bakal Uni Eropa dan bentuk integrasi penuh Uni Eropa adalah pemberlakuan mata uang tunggal. Pemberlakuan ini memunculkan berbagai reaksi dari sektor sosial, politik, dan ekonomi, tak terkecuali di Prancis. Pemberlakuan euro pada masa pemerintahan Jacques Chirac ini memacu perekonomian Prancis menjadi lebih baik meskipun dalam sektor sosial dan politik terdapat golongan yang kontra terhadap integrasi ini.

ABSTRACT
The ambitions of the countries in mainland Europe to establish a partnership that oversees the political and economic fields embodied in treaties and alliances beginning with the establishment of the European Coal and Steel Community 1951 . This cooperation became the forerunner of the European Union and the form of its full integration is the adoption of the single currency. Implementation of this integration has led to various reactions from the social, political, and economic sectors, not least in France. Adoption of the euro single currency during the reign of Jacques Chirac sparked improvement of the French economy but nonetheless the social and political sectors disagree with this integration."
2017
MK-Pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Nur Alia Safriana
"Artikel ini bertujuan untuk menjelaskan perbedaan dan persamaan mariage forc/em>atau pernikahan paksa di Prancis pada masa pemerintahan Jacques Chirac dan François Hollande. Kebebasan individu untuk menikah direnggut oleh adanya praktik pernikahan paksa yang mana bertolak belakang dengan prinsip negara Prancis yang tertulis dalam Konstitusi Republik Kelima tahun 1958. Perbedaan sikap Prancis dalam melawan fenomena pernikahan paksa diwujudkan dalam kebijakan-kebijakan yang disahkan oleh kedua presiden. Berawal dari pengesahan kebijakan pertama yang memperketat kontrol praktik pernikahan paksa, hingga dibentuknya hukum pidana pada pelaku pernikahan paksa. Karakteristik kebijakan dari kedua masa pemerintahan yang berdampak terhadap praktik pernikahan paksa di Prancis penting untuk dibahas berdasarkan pengaruh ideologi politik dan kepentingan otoritas publik pada kedua masa pemerintahan. Dengan menggunakan metode kualitatif dan teknik studi literatur, penelitian ini memaparkan kebijakan Jacques Chirac dan Fraois Hollande serta kondisi sosial masyarakat pada masanya untuk menguraikan keterkaitan ideologi politik kedua pemerintahan, sikap Prancis terhadap pernikahan paksa pada periode itu, serta dampak implementasi terhadap jumlah praktiknya. Melalui analisis dengan konsep ideologi politik dan konteks pada masa kedua pemerintahan, ditemukan bahwa ideologi politik tidak sepenuhnya menjadi faktor pengendali sikap Prancis pada kedua masa pemerintahan, mementingkan perlindungan wanita dan anak secara keseluruhan, dan bukan mengangkat imigran sebagai fokus utama permasalahan.

This article aims to explain the differences and similarities of mariage forc or forced marriage in France under Jacques Chirac and François Hollande presidency. Individual freedom to marry were torn by the existence of the practice of forced marriage which is contrary to the principle of France written in Fifth French Republic Constitution 1958. Frances different attitude in fighting against this phenomenon is manifested in policies made by the two presidents. Starting from the first policy ratification which reinforce control of the marriage, until the creation of criminal law on perpetrators of the practice. The policies characteristic of the two presidency that have impacts on the practice are important to be discussed based on the influence of political ideology and the interests of public authorities in both presidency. Using qualitative methods and literature study techniques, this study describes Jacques Chirac and Franois Hollandes policies and the social conditions of society at the time to describe the interrelationships of the political ideologies of the two presidency, the attitude of France to forced marriage in that period, and the impact of implementation on the number of practices. Through analysis with the concept of political ideology and the context of the two presidency, found that political ideology was not entirely a controlling factor of French attitudes in both presidency, but rather concerned with the protection of women and children in general, rather than focused on the immigrant."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2019
TA-Pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Ihsan Maulana Wiman
"Genre karya sastra yang berkembang di Prancis pada paruh akhir abad XX memiliki karakteristik yang khas dalam pemilihan tema, sejalan dengan berkembangnya pemikiran post-strukturalis. Salah satu puisi era tersebut adalah Où es-tu ? yang dimuat dalam antologi Quelque chose noir (1986) karya Jacques Roubaud. Puisi ini menggambarkan duka melalui diksi yang berkaitan dengan kegelapan. Penelitian ini akan membahas bagaimana duka diperlihatkan dalam puisi dengan menganalisis aspek struktural dan tematis untuk mengkaji citraan duka dan dilihat keterkaitannya dengan era poststrukturalis. Penelitian ini akan menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan tekstual, serta teori analisis struktural puisi oleh Schmitt & Viala dan mengasosiasikannya dengan aspek tematis menggunakan teori hubungan berkelanjutan oleh Klass, Silverman & Nickman yang akan dilanjutkan dengan konsep dekonstruksi Derrida. Hasil analisis menunjukkan bahwa duka digambarkan dengan ketidakstabilan emosi, ketidakutuhan, dan ketidakhadiran. Tiga hal tersebut merupakan upaya Roubaud untuk mengintegrasikan duka ke dalam kehidupannya. Aspek tematis puisi ini memperlihatkan perubahan pola hubungan dengan pasangannya dan penjelajahan duka dengan menulis puisi. Puisi ini menjadi salah satu puisi post-strukturalis karena keterkaitannya dengan karakteristik era tersebut. Ciri-ciri post-strukturalisme dalam puisi ini meliputi keterbukaan terhadap eksplorasi eksperimental terhadap duka melalui struktur dan tema.

A genre of literary works that developed in France in the latter half of the 20th century had distinctive characteristics in the choice of themes, in line with the development of post-structuralist thought. One of the poems of this era is Où es-tu ? published in the anthology Quelque chose noir (1986) by Jacques Roubaud. This poem depicts grief through diction related to darkness. This research will discuss how grief is shown in the poem by analyzing the structural and thematic aspects to examine the image of mourning and its relationship with the post-structuralist era. This research will be studied by using a qualitative method with a textual approach, as well as the theory of structural analysis of poetry by Schmitt & Viala, and associate it with thematic aspects using the continuing bonds theory of Klass, Silverman & Nickman which will be continued with Derrida’s concept of deconstruction. The analysis shows that grief is depicted by emotional instability, incompleteness, and absence. These three things are Roubaud's efforts to integrate grief into his life. The thematic aspect of this poem shows the changing pattern of his relationship with his partner and the exploration of grief by writing poetry. This poem is one of the post-structuralist poems because of its association with the characteristics of the era. The characteristics of post-structuralism in this poem include openness to experimental exploration of grief through structure and theme."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2024
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Anindita Fitria Tiffany
"[ABSTRAK
Tulisan ini bertujuan untuk membandingkan kearifan budaya Jawa, yaitu
sikap rila dan nrima dengan salah satu pemikiran filsuf Prancis era
Postmodernisme yakni Jacques Derrida, yaitu le don est impossible.
Perbandingan yang dilakukan akan bersifat deskriptif. Konsep rila dan nrima
akan dibaca melalui pemikiran Derrida yaitu konsep le don est impossible,
demikian juga sebaliknya. Setelah melakukan perbandingan pembacaan,
ditemukan beberapa unsur yang saling berhubungan ataupun bertolak belakang
dari konsep-konsep tersebut.ABSTRACT This paper aims to compare the wisdom of Javanese culture specifically
Rila and Nrima with one thought of French postmodernism philosopher, Jacques
Derrida. One of his interesting ideas is le don est impossible. This text used a
descriptive method. The concept of Rila and Nrima used as material that is read
by Derrida?s concept of le dons est impossible and vice versa. After a reading of
two life stance of Javanese through Derrida's thought, the results can be drawn on
the analysis and conclusions, related or opposite on these concepts.;This paper aims to compare the wisdom of Javanese culture specifically
Rila and Nrima with one thought of French postmodernism philosopher, Jacques
Derrida. One of his interesting ideas is le don est impossible. This text used a
descriptive method. The concept of Rila and Nrima used as material that is read
by Derrida?s concept of le dons est impossible and vice versa. After a reading of
two life stance of Javanese through Derrida's thought, the results can be drawn on
the analysis and conclusions, related or opposite on these concepts., This paper aims to compare the wisdom of Javanese culture specifically
Rila and Nrima with one thought of French postmodernism philosopher, Jacques
Derrida. One of his interesting ideas is le don est impossible. This text used a
descriptive method. The concept of Rila and Nrima used as material that is read
by Derrida’s concept of le dons est impossible and vice versa. After a reading of
two life stance of Javanese through Derrida's thought, the results can be drawn on
the analysis and conclusions, related or opposite on these concepts.]"
Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2015
MK-PDF
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Polimpung, Hizkia Yosias
"Ontoteologi adalah musuh tradisional dari filsafat modern. Setiap filsafat muncul sebagai respon atasnya. Dalam disertasi ini, pemikiran Quentin Meillassoux yang adalah pelopor aliran realisme spekulatif menjadi obyek studi untuk direfleksikan kapasitasnya dalam menghalau metafisika ontoteologis. Ditunjukkan bahwa dalam seluruh prosedur pemikirannya mdash;postulasi problem, perumusan prinsip ontologis dan formulasi prosedur filsafat mdash;Meillassoux justru melakukan pengulangan ontoteologi ini dalam bentuknya yang disebut di sini sebagai ontoantropologi. Manusia anthropos , dalam filsafat Meillassoux, menjadi jangkar bagi ontologi itu sendiri. Dengan menggunakan psikoanalisis Jacques Lacan, disertasi ini memberikan kritik terhadap ontoantropologi Meillassoux. Pembahasan terbagi dalam tiga bagian besar. Pertama adalah pemaparan kondisi-kondisi institusional, sosial dan historis yang mana filsafat Meillassoux mengambil tempat. Bagian kedua merefleksikan postulasi ranah realitas obyektif, yang keberadaannya absolut dari pikiran manusia. Bagian ketiga mengevaluasi prinsip ontologis yang diformulasikan Meillassoux untuk memikirkan tentang realitas obyektif dan absolut ini. Selain refleksi kritis, penulis juga menawarkan sketsa kemungkinan solusi terhadap setiap manifestasi problem ontoantropologis Meillassoux. Akhirnya, disertasi ini berargumen bahwa problem ontoantropologis hanya bisa dipecahkan saat manusia-filsafat mengafirmasi kemungkinan bahwa kemanusiaannya berpotensi membatasi kapasitas filsafat dalam mengakses yang absolut, ketimbang mengabaikannya begitu saja sebagaimana yang dilakukan Meillassoux.

Ontotheology is a traditional adversary of modern philosophy. Every brand new philosophy rises up as a response against it. In this dissertation, the thought of Quentin Meillassoux, a pioneer of recent new speculative realist, becomes the object of study to be reflected upon its capacity in overcoming ontotheological metaphysics. It is shown that in every of his thought procedure mdash postulation of problem, formulation of ontological principle, designation of philosophical procedure mdash Meillassoux is precisely repeating ontotheology in the guise of what to be called as ontoanthropology. Human anthropos , in Meillassoux philosophy, becomes the anchor for the ontology itself. By employing Jacques Lacan rsquo s psychoanaysis, this dissertation offers a critique of Meillassoux rsquo s ontoanthropology. The discussion is divided into three. The first describes institutional, social, and historical conditions under which Meillassoux rsquo s philosophy is taking place. The second part reflects on the postulation of the realm of objective reality, whose presence is absolute to human rsquo s mind. The third part evaluates the ontological principle formulated by Meillassoux to think about the objective and absolute reality. Besides a critical reflection, the author also offer a sketch of possibility of solution for every manifestation of Meillassoux rsquo s ontoanthropological problem. Finally, the dissertation argues that the problem of ontoanthropology can only be solved when the man of philosophy affirm the possibility that his humanity has the potential to limit philosophy rsquo s capacity in accessing the absolute, instead of just foreclosing it as Meillassoux does."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2016
D2243
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2   >>