Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 6 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Arrasheed Edwin Hasjim
Abstrak :
Badan Pusat Statistik (BPS) pada tahun 2015 menyampaikan data bahwa jumlah penduduk usia muda berusia 15-24 tahun di Indonesia berjumlah 43,5 juta orang. Akan tetapi, data BPS memaparkan bahwasanya tingkat TPT pada Kota Tangerang Selatan pada tahun 2020 sebesar 8.48%. Salah satu amanat UUD NRI Tahun 1945 untuk pemuda adalah hak atas pengembangan diri baik dari sisi ilmu pengetahuan, teknologi, seni dan budaya. Langkah yang dapat ditempuh untuk memberikan hak pemuda atas pengembangan diri adalah melalui pelayanan kepemudaan. Pelayanan kepemudaan yang terdiri atas penyadaran, pemberdayaan dan pengembangan pemuda adalah usaha untuk membangun para pemuda agar dapat menjadi bonus demografi yang membantu masyarkaat Indonesia. Sebagai penghargaan atas Kabupaten/Kota yang memiliki komitmen tinggi pada pelayanan kepemudaan, Kemenpora akan memberikan penghargaan Kabupaten/Kota Layak Pemuda (KLP). Penghargaan KLP diberikan pada Kabupaten/Kota yang memenuhi empat aspek yakni ketersediaan regulasi kepemudaan, ketersedian anggaran kepemudaan, pelaksanaan kegiatan-kegiatan kepemudaan dan pelembagaan partisipasi pemuda. Tulisan ini akan berfokus pada pembahasan dari konsep Pengembangan KLP sebagai kebijakan pelayanan publik di bidang Kepemudaan dan pada pelaksanaan Peraturan Daerah (Perda) di Kota Tangerang Selatan yang mengatur mengenai pelayanan kepemudaan. Metode penelitian yang dipakai pada skripsi ini adalah yuridis-normatif yang menekankan pada norma hukum tertulis dan hasil penelitian yang disajikan secara deskriptif. Hasil dari penelitian ini memaparkan bahwasanya Kota Tangerang Selatan sudah memiliki komitmen tinggi pada pelayanan kepemudaan dan telah memenangkan penghargaan KLP. Dalam rangka meningkat sumber daya manusia pemuda di Kota Tangerang Selatan, Pemerintah Kota Tangerang Selatan perlu mengoptimalisasi pelayanan kepemudaan di Kota Tersebut.  ......The Central Agency on Statistics (BPS) in 2015 presented data that the number of young people aged 15-24 years in Indonesia amounted to 43.5 million people. However, BPS data shows that the open unemployment rate in South Tangerang City in 2020 is 8.48%. One of the mandates of the 1945 Constitution of the Republic of Indonesia for youth is the right to self-development in terms of science, technology, art and culture. Steps that can be taken to give youth the right to self-development are through youth services. Youth awareness, youth empowerment and youth development are means for youth development so that they can become a demographic bonus that helps the Indonesian people. Every Regency/City that has a high commitment to the youth services, the Ministry of Youth and Sports will award the Regency/City Youth Friendly City/Regent award. Youth Friendly City award are given to regencies/cities that meet four aspects, namely the availability of youth regulations, availability of youth budgets, implementation of youth activities and institutionalization of youth participation. This thesis will focus on the discussion of the concept of KLP Development as a public service policy in the field of Youth and on the implementation of Regional Regulations (Perda) in South Tangerang City which regulates youth services. The research method used in this thesis is juridical-normative which emphasizes written legal norms and the research results are presented descriptively. The results of this study explain that the South Tangerang city already has a high commitment to youth services and has won the KLP award. In order to increase youth human resources in South Tangerang City, the South Tangerang City Government needs to optimize youth services in the City.
Depok: Fakultas Hukum Universitas Indonesia, 2022
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Abstrak :
In today's society, many young people feel marginalised and unable to find their own voice. It is vital therefore that youth workers are able to work with them to tackle this in a meaningful way. Drawing on the real experiences and difficulties faced by youth workers, this book will help those who want to work with young people in an empowering way. The concepts of empowerment and participation are explained, explored and critically analysed, along with the key notion of resilience. This is backed up by activities and case studies which help to bring together the theory and the practice. Contents Machine generated contents note: 1.What is Empowerment? /​ Annette Fitzsimons 2.Empowerment in Practice - Case study of an agency /​ Keith Russell 3.Youth Participation and Emancipation /​ Charlie Cooper 4.Empowering others - working in an organisational context /​ Max Hope 5.Resilience /​ Annette Fitzsimons 6.Reflective Practice /​ Max Hope 7.`Citizenship', globalisation and emancipation /​ Charlie Cooper 8.Making Sense of Youth Work /​ Annette Fitzsimons.
Exeter: Learning Matters, , 2011
362.723 EMP (1)
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Stuart, Kaz
Abstrak :
This text sets out best practice for designing, conducting and analysing research on work with young people. A creative and practical guide to evaluation, it provides the tools needed to bridge the gap between theoretical knowledge and applied practice. This book provides clear, pragmatic advice that can be taken into the classroom and the field. The book: Provides strategies for involving young people in research and evaluation ; Showcases creative and participatory methods ; Weaves a real world project through each chapter, highlighting challenges and opportunities at each stage of an evaluation; readers are thus able to compare approaches ; Is accompanied by a website with downloadable worksheets, templates and videos from the authors ; This is the ideal text for postgraduate students and practitioners who work with young people in the statutory and voluntary sectors.
London : Sage Publications, 2015
361.208 STU e
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Ryan Mega Kirana Firman Noer Hakiem Syah
Abstrak :
Kondisi masyarakat pesisir saat ini sudah memasuki taraf yang cukup mengkhawatirkan. Sebagian besar masyarakat pesisir hidup dibawah garis kemiskinan. Hal ini juga diperparah dengan adanya fakta bahwa pembangunan di bidang kelautan selama 3 dasawarsa terakhir selalu berada pada elemen terakhir fokus pembangunan nasional. Salah satu masyarakat pesisir yang mengalami kondisi tidak menguntungkan ini adalah masyarakat pesisir Desa Semberejo, Kabupaten Jember. Melihat adanya kondisi yang tidak menguntungkan bagi masyarakat pesisir Desa Semberejo ini mendorong munculnya organisasi pemuda Jember yang bernama Jember Youth Social Movement ini untuk melakukan upaya pengembangan masyarakat lokal. Penelitian ini ingin melihat bagaimana tahapan, strategi serta peran organisasi dalam menjalankan upaya pengembangan masyarakat serta ingin menjabarkan upaya pengembangan masyarakat yang sudah dilakukan.
The current condition of coastal community has entered a fairly alarming level. Most coastal communities live below the poverty line. It is also compounded by the fact that the development in the marine field over the last 3 decades has always been on the last element of national development focus. One of the coastal communities experiencing this unfortunate condition is the coastal community of Semberejo Village, Jember Regency. Seeing the unfavorable conditions for coastal communities Semberejo Village encourages the emergence of Jember youth organization called Jember Youth Social Movement to make lokal community development efforts. This research wants to see how the organizations stages, strategy and role in carrying out community development efforts and want to describe the results of community development efforts that have been done.
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2019
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Fadia Amanda
Abstrak :
Penelitian ini membahas tentang pemberdayaan dan aspek keberdayaan yatim duafa melalui program Mandiri Entrepreneur Center (MEC) Jakarta yang dibahas dari disiplin Ilmu Kesejahteraan Sosial. Penelitian ini dilatarbelakangi oleh keadaan yatim duafa yang tidak mampu melanjutkan pendidikan tinggi dan mendapatkan pekerjaan layak akibat meninggalnya orang tua dan kemiskinan yang mereka alami. Sementara itu, pemberdayaan yatim duafa yang umumnya dilakukan oleh panti asuhan hanya dilakukan hingga mereka lulus sekolah menengah atas. Oleh karena itu, dibutuhkan pemberdayaan lebih lanjut bagi yatim duafa agar kesejahteraan mereka bisa tercapai. Penelitian ini didasari urgensi untuk mengungkap upaya pemberdayaan yang dilakukan oleh organisasi nonpemerintah agar memberikan keberdayaan bagi yatim duafa. Penelitian ini memiliki tujuan untuk menjelaskan pemberdayaan yatim duafa melalui program MEC Jakarta serta aspek daya yatim duafa yang dikembangkan dalam program MEC Jakarta. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dan jenis penelitian deskriptif yang dilaksanakan pada bulan Maret hingga Juni 2024. Pengumpulan data dilakukan dengan metode wawancara mendalam, observasi partisipan, serta studi literatur dan dokumentasi yang melibatkan dua belas informan, yaitu empat orang pelaksana program dan delapan orang peserta didik. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pemberdayaan yatim duafa oleh MEC Jakarta yang berfokus di bidang bisnis digital terdiri dari ragam kegiatan berupa penerimaan peserta didik baru, masa orientasi peserta didik, kelas-kelas pendidikan dan pelatihan, pengabdian di Yatim Mandiri, magang di perusahaan, pengkaryaan atau bekerja, dan wisuda. Proses pemberdayaan yatim duafa terlihat dari adanya peningkatan kapasitas, pengetahuan, keterampilan, dan motivasi belajar peserta didik oleh kepala asrama, mentor, dan dosen MEC Jakarta. Strength perspective juga terdapat dalam berbagai kegiatan MEC Jakarta yang berfokus pada pengembangan kapasitas dan memperlihatkan bahwa MEC Jakarta lebih menekankan potensi yang dimiliki yatim duafa selaku peserta didik. Pemberdayaan dilakukan agar yatim duafa bisa memiliki daya atau “power”. Terdapat lima aspek daya yatim duafa yang dikembangkan dalam program ini, yaitu kekuatan untuk membuat pilihan pribadi dan menentukan kesempatan hidup, kekuatan untuk mendefinisikan kebutuhan, kekuatan untuk berpikir, kekuatan untuk mengakses dan memanfaatkan sumber daya, dan kekuatan untuk terlibat dengan kegiatan ekonomi. Kelima daya ini memungkinkan yatim duafa untuk mengubah kehidupan mereka menjadi lebih baik. Kesimpulan penelitian ini menunjukkan bahwa ragam kegiatan pemberdayaan dalam program MEC Jakarta menekankan pada potensi yatim duafa agar mereka dapat memiliki aspek keberdayaan. Hasil penelitian ini diharapkan dapat berkontribusi pada pengembangan Ilmu Kesejahteraan Sosial terutama pada mata kuliah Sistem Usaha Kesejahteraan Sosial dan Analisis Masalah Sosial. ......This research is about empowerment and power aspects of underpivileged orphans through the Mandiri Entrepreneur Center (MEC) Jakarta program which is discussed from the Social Welfare discipline. This research is motivated by the situation of orphans who are unable to continue higher education and get decent work due to the death of their parents and the poverty they experience. Meanwhile, the empowerment of underpivileged orphans which is generally done by orphanages is only carried out until they graduate from high school. Therefore, further empowerment is needed for underpivileged orphans so that their welfare can be achieved. This research is based on the urgency to uncover empowerment efforts by non-governmental organizations to provide empowerment for underpivileged orphans. This research aims to explain the empowerment of underpivileged orphans through the MEC Jakarta program as well as aspects of the power of underpivileged orphans developed in the MEC Jakarta program. This research uses a qualitative approach and descriptive research type which was conducted from March to June 2024. Data collection was carried out using in-depth interviews, participant observation, as well as literature and documentation studies involving twelve informants, namely four program implementers and eight students. The results of this research show that the empowerment of underpivileged orphans by MEC Jakarta which focuses on digital business consists of various activities such as admission of new students, student orientation, education and training classes, service at Yatim Mandiri, internships at companies, employment, and graduation. The process of empowering underpivileged orphans can be seen from increasing the capacity, knowledge, skills and learning motivation of students by the MEC Jakarta dormitory head, mentor and lecturer. The strength perspective is also found in various MEC Jakarta activities which focus on capacity development and show that MEC Jakarta places more emphasis on the potential of orphans as students. Empowerment is carried out so that underpivileged orphans can have power. There are five aspects of power developed in this program, namely power to make personal choices and determine life opportunities, power to define needs, power to think, power to access and utilize resources, and power to engage in economic activities. These five powers enable underpivileged orphans to change their lives for the better. The conclusion of this research shows that the various empowerment activities in the MEC Jakarta program emphasize the potential of underpivileged orphans so that they can have aspects of power. It is hoped that the results of this research can contribute to the development of Social Welfare Science, especially in the subjects of Social Welfare Delivery Systems and Analysis of Social Problems
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2024
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover