Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 17 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Nasution, Salman
Abstrak :
ABSTRAK
Kekerasan atas nama agama kembali mengemuka di Tanah Air. Kali ini kekerasan tersebut menimpa kelompok minoritas Muslim Syiah di Kabupaten Sampang, Madura, Jawa Timur. Fenomena menguatnya intoleransi atas nama agama kepada kelompok minoritas seakan terus meningkat sebagaimana dilaporkan sejumlah lembaga pemantau hak asasi manusia. Dalam berbagai publikasi tersebut dikatakan bahwa negara absen dalam perlindungan kepada kelompok minoritas tersebut. Untuk itulah dalam menjamin aktualisasi kebebasan agama dan keyakinan perlu peningkatan peran dan aktivisme masyarakat sipil (civil society), khususnya organisasi kemasyarakatan pemuda (OKP) yang berbasis agama.

Dalam penelitian ini ingin dilihat bagaimana peran OKP Berbasis Agama dalam perlindungan terhadap hak-hak kelompok minoritas Syiah di Sampang (seperti hak untuk eksis, perlindungan identitas, kesetaraan dan nondiskriminasi, serta partisipasi). Apa saja bentuk dan praktik peran yang dijalankan, sejauh mana tantangan dan hambatan yang dihadapi. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif dengan pendekatan deskriptif analistis, dimana peneliti berusaha menguraikan objek penelitian secara deskriptif, hasilnya kemudian diinterpretasikan secara analistis. Penelitian ini dikerjakan sejak April hingga Juni 2013 di Jakarta, Bangil (Pasuruan), Malang, Sidoarjo, Surabaya dan Sampang.

Hasil penelitian menunjukkan sebagian besar OKP berbasis agama melakukan perlindungan sesuai dengan kemampuannya. Mulai dari yang sederhana seperti pengakuan terhadap eksistensi Syiah, pengecaman atas praktik kekerasan yang mereka alami, bantuan kemanusiaan, upaya advokasi dan pendampingan hingga soal rintisan upaya rekonsiliasi yang integratif dengan basis kearifan lokal dan keterlibatan semua stakeholders yang ada di Kabupaten Sampang. Hanya OKP Pergerakan Mahasiswa Islam Indonesia (PMII) yang memberikan perhatian lebih dalam perlindungan terhadap komunitas Syiah di Sampang, sesuai garis instruksi dari pusat hingga daerah. Kendati mereka juga mengalami sejumlah dilema seperti harus berkonflik dengan keluarga besar Nahdliyyin (Kiai) maupun terancam secara fisik oleh keterlibatan para preman (blater) dan elite politik lokal.
ABSTRACT
Violence in the name of religion re-emerged in Indonesia recently. This time the violence befall minority Shiite Muslims in Sampang, Madura, East Java. Strengthening phenomenon of intolerance in the name of religion to minority groups as reported as increasing number of human rights monitoring agency. In various publications is said that the country missed the protection of minorities. To ensure that the actualization of freedom of religion and belief and the need to increase the role of civil society activism (civil society), especially the youth community organizations (OKP) is based on religion.

In this study wanted to see how the role of religion in OKP-based protection of the rights of minority Shia group in Sampang (such as the right to exist, identity protection, equality and non-discrimination, and participation). What are the forms and practices of the role of the run, the extent of the challenges and obstacles faced. The method used is descriptive qualitative analytical approaches, researchers tried to decipher where the object of study is descriptive, analytical results are then interpreted. This research was carried out from April to June 2013 in Jakarta, Bangil (Pasuruan), Malang, Sidoarjo, Surabaya and Sampang.

The results showed the majority of faith-based OKP doing protection according to his ability. Ranging from as simple as a recognition of the existence of Shiites, denouncing the use of violence they experienced, humanitarian assistance, advocacy and assistance to the pilot about the integrative reconciliation efforts with the local knowledge base and involvement of all stakeholders in the district of Sampang. Only Indonesian Islamic Students Movement (PMII) which gives more attention to protecting the Shiite community in Sampang, appropriate instruction line from the center to the regions. Although they also experienced a number of dilemmas such as having a large family conflict with nahdliyyin (Kiai) or physically threatened by the involvement of the thugs (blater) and the local political elite.
2013
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
George Alvino Putra Saddam
Abstrak :
Fenomena kekerasan dengan dalih agama, seperti penyerangan pada kelompok agama tertentu hingga perusakan rumah ibadah masih menjadi salah satu masalah sosial yang belum terselesaikan di bangsa ini. Muluk, dkk. (2013) pun menggunakan istilah kekerasan suci dalam menyebut kekerasan dengan dalih agama. Berdasarkan beberapa studi sebelumnya diketahui bahwa persepsi ketidakadilan pada Islam menjadi faktor penting kekerasan suci, sedangkan keyakinan akan jihad kekerasan menjadi justifikasi kekerasan suci. Berangkat dari pemahaman tersebut, peneliti berargumen keyakinan akan jihad kekerasan berperan sebagai moderator pengaruh persepsi ketidakadilan pada Islam terhadap keinginan melakukan kekerasan suci. Penelitian dilakukan kepada 103 partisipan yang mengikuti kelompok keislaman kampus Universitas Indonesia dan diuji dengan hierarchial multiple regression. Penelitian menunjukkan hasil yang signifikan. Artinya persepsi ketidakadilan pada Islam akan menyebabkan keinginan untuk melakukan kekerasan suci pada orang yang mempunyai keyakinan akan jihad kekerasan yang tinggi, sebaliknya pada orang dengan keyakinan akan jihad kekerasan rendah berpengaruh terhadap menurunnya keinginan untuk melakukan kekerasan suci. ......Indonesia is still struggling from religion-based social problems, namely attacks on particular religious groups as a form of a phenomenon known as sacred violance, a term coined by Muluk et al. (2013). In Indonesia, the phenomenon mostly attributed to Muslims and the jihad movement. According to past researches, it is known that perception of unfairness to Islam becomes a deciding factor to the sacred violance, while belief in violent jihad justifies it. From this point of view, this study propose that belief in violent jihad play a moderating role in the influence of perception of unfairness to Islam one's will to engage in a sacred violence. This study is participated by 103 students who are an active member of any Islam affiliations in Universitas Indonesia. The data is tested by hierarchial multiple regression. In this study, I found that perception of unfairness to Islam influences one's will to engage in a sacred violence act only in those who scored high in belief in violent jihad measures.
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2013
S47689
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Juergensmeyer, Mark
Berkeley: University of California, 2000
291.178 JUE t
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Clarke, Steve, 1964-
Abstrak :
The Justification of Religious Violence explores how justifications for religious violence are developed and how or if they differ from secular justifications of violence. Can liberal societies tolerate potentially violent religious groups? Can those who accept religious justifications for violence be dissuaded from acting violently? The book includes six case studies examining justifications offered for recent instances of violence. The first book specifically devoted to examining the logical structure of justifications of religious violence Seeks to understand how justifications for religious violence are developed and how or if they differ from ordinary secular justifications of violence Examines 3 widely employed premises used in religious justifications of violence -- appeals to a state of 'cosmic war', appeals to the importance of the afterlife, and appeals to 'sacred values'. Considers to what extent liberal democratic societies should tolerate who hold that their religion justifies violent acts. Reflects on the possibility of policy measures to persuade those who believe that violent action is justified by religion, to refrain from acting violently. -- Provided by publisher.
Chichester, West Sussex ; Malden, MA : Wiley Balckwell, 2014
201.763 CLA j
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Abstrak :
After man has sinned, violence cannot be separated from human life. As Christianity comes into contact with violence, it generates a theory of just-war in responding against injustice. The applications of just-war theory are not only limited to Christian circle, but has reached wider groups. Just-war has become a guidance for non-Christian philosophers and politicians to fight oppressors and to uphold justice. This paper describes the idea of just-war in Christian tradition, firstly by exploring the legitimacy of war in the light of the Word of God, and secondly by comparing it to the holy war in the context of the Old Testament. To better understand the views of the church leaders about just- war this paper will also discuss the criticisms against the theory. The author believes that the presence of just-war theory is crucial in the midst of this sinful world.
SODE 1:1 (2014)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Agatha Helena Nurmariati
Abstrak :
Studi ini bertolak dari ajaran gereja yang menyatakan bahwa perkawinan Katolik secara normatif tidak terceraikan selama hidup. Namun kenyataan menunjukkan bahwa ajaran normatif Gereja itu tidak selamanya sejalan dengan fakta dalam kehidupan seharihari. Studi ini bertujuan mengidentifikasi tradisi perkawinan Katolik dalam acuan normative dan menguak bagaimanakah dalam praktek sehari-hari perempuan Katolik menjalani perkawinannya. Dari studi ini terungkap resistansi perempuan Katolik ketika di hadapkan pada kenyataan. yaitu pengalaman kekerasan dalam rumah tangga. Dalam memahami persoalan ini dipergunakan pendekatan kualitatif berperspektif feminis, khususnya teori teologi feminis. Hasil studi menunjukkan bahwa berdasarkan resistansinya perempuan Katolik yang mengalami KDRT dalam perkawinannya ada dua macam kelompok. Kelompok pertama adalah mereka yang melakukan resistansi dengan bertahan dalam perkawinannya. Kelompok kedua adalah mereka yang melakukan pemutusan perkawinan. Secara normatif, masyarakat (khususnya komunitas Katolik) memandang bahwa mereka yang memutuskan perkawinan adalah melakukan pelanggaran ajaran Gereja. Namun. situasi perempuan yang mengalami kekerasan dalam rumah tangga, telah memaksa dirinya untuk mengambil keputusan secara berbeda untuk menentukan kehidupannya sendiri. Sementara itu, mereka yang mempertahankan perkawinan dipandang sebagai penganut Gereja yang taat dan terpuji, meskipun dengan konsekuensi mengorbankan dirinya sendiri untuk kepentingan keutuhan keluarga. Hal ini menunjukkan bahwa pemahaman ajaran Gereja secara harfiah tidak memampukan perempuan Katolik untuk menjadi dirinya sendiri.
Catholic Women against Domestic Violence: Case Study at X Parish, East JakartaThis study is based on the Church's teaching that normatively marriage in Catholic is a life-time holly communion between two people. But in reality this teaching evidently cannot always be followed. This study is aimed to shed light on marriage traditions in Catholic on normative ground and investigate how Catholic women live their marriage. The study employing qualitative approach with feminist perspective reveals that Catholic women do have some resistance in dealing with domestic violence. Their resistance can be either by means of resuming their marriage or divorce. Bose who maintain their marriage are regarded as good church followers even they have to sacrifice their own interest for the sake of their family. On the other hand, some women who experience domestic violence have been forced to file a divorce even though society (particularly Catholic community) regards them as violating the Church's teaching. The study concludes that factually the Church's teaching have yet to empower women.
Depok: Program Pascasarjana Universitas Indonesia, 2003
T11173
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Albertus Christian Dwi Jayanto
Abstrak :
ABSTRAK
Penelitian ini memiliki tujuan untuk memahami hubungan antara religiusitas dan agresi pada outgroup dalam konteks Indonesia. Agresi pada penelitian ini dapat didefinisikan sebagai sebuah perilaku apapun yang bertujuan untuk melukai orang lain Buss Perry, 1992 . Dalam penelitian ini penulis juga mengajukan variabel berpikir kritis sebagai sebuah variabel yang mampu menurunkan tingkat agresi yang dimiliki individu. Pengukuran yang digunakan dalam penelitian ini adalah alat ukur CRS-15 Huber Huber, 2012 , alat ukur Disposisi pada Berpikir Kritis Lubis, Zhafira, Damayanti, Ghesica, Hamid, 2015 , dan alat ukur Agresi pada Outgroup yang dikonstruksikan sendiri oleh penulis. Partisipan penelitian ini adalah 267 individu yang berusia 20 sampai 30 tahun, dan berdomisili di daerah Jabodetabek. Pengolahan data menggunakan process makro Hayes, 2013 dengan analisis moderasi, dari analisis tersebut diketahui bahwa tidak terdapat efek moderasi dari disposisi pada berpikir kritis pada hubungan antara religiusitas dan agresi pada outgroup. Berdasarkan analisis korelasi antar variabel, ditemukan bukti bahwa religiusitas dan agresi pada outgroup memiliki hububungan, dan hubungan ini bersifat negatif.
ABSTRACT
The goal of this study is to understand the relationship between religiousity and outgroup aggression in Indonesian context. The term aggression in this study is defined as any behavior that intentionally done to hurt other people Buss Perry, 1992 . In this study, writer proposed that disposition towards critical thinking as a variable that can diminish aggression in an individual. Instruments that were use in the study are CRS 15 Huber Huber, 2012 with reliability index Cronbach 0.900, Disposition Towards Critical Thinking measurement Lubis, Zhafira, Damayanti, Ghesica, Hamid, 2015 with reliability index Cronbach 0.679, and Outgroup Aggression measurement constructed by the writer with reliability index Cronbach 0.806. Participant of this study were 267 people that are between 20 until 30 years old, and lived around Jabodetabek. This study use Macro Process Hayes, 2013 to examine moderation analysis. Based on the analysis that were done, it resulted that disposition towards critical thinking have no moderation effect on the relationship between religiousity and outgroup aggression t 267 0.0509, p 0.05 . Evidence found from the result of variable correlation shows that religiousity and intergroup aggression have a negative relationship.
2017
S67366
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Honolulu: University of Hawaii Press, 1993
297.5 ISL
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Stern, Jessica
New York: An Imprint of Harper Collins Publishers, 2003
303.625 STE t
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Chichester: Wiley Blackwell, 2015
201.727 3 PEA
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
<<   1 2   >>