Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 8 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Ari Suryawan
Abstrak :
ABSTRACT
Construction technology has led to flexible structures such as tall buildings and long-span bridges the design of these structures involves certain problem, e.g. : safety, human comfort, increased risk of damage.

A solution to these problems consist to certain extent of the application of structural control.

A structure can be controlled by using active control mechanisms, it is able to control displacement, velocity or acceleration of the structure, or all of these, as desired.

In order to control the structure s response, one has to apply some control forces that are able to change the parameter affecting the response (mass, stiffness, damping) properly. Such forces can easily be implemented by using auxiliary masses, springs (or tendons), dampers, or all of these.

Furthermore, in this paper, tendon control will be used to provide the control force for a simple span bridge and this evaluation ins limited to the controlled response of deflection at midspan and compare with uncontrolled response.
1995
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2007
S35768
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Boca Raton: CRC Press, Taylor & Francis Group, 2009
624.2 BRI
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Bambang Hariadi Wikanta
Abstrak :
Proyek-proyek jalan dan jembatan cukup dominan dalam menunjang keberhasilan perkembangan sosial, perekonomian, dan pembangunan di Indonesia. Pada umumnya proyek-proyek tersebut berada di lingkungan proyek pemerintah baik dibiayai oleh Anggaran Pendapatan Belanja Negara (APBN), Anggaran Pendapatan Belanja Daerah (APBD) maupun Hibah atau Pinjaman dari Luar Negeri seperti Bank Dunia, Jepang, Asian Development Bank (ADB), Kuwait, Saudi Fund Development (SFD) dan lain-lain. Sejak dulu Billing Rate yang dipakai sebagai acuan adalah Billing Rate yang dikeluarkan oleh Surat Edaran Bersama dari Direktur Jenderal Anggaran Departemen Keuangan dan Deputi Bidang Pembiayaan dan Pengendalian Pelaksanaan Bappenas. Memang pada akhir-akhir ini Billing Rate itu dapat ditentukan sendiri oleh konsultan berdasarkan harga pasar yang ada, namun sepanjang Billing Rate yang pernah ada tetap dipakai sebagai acuan perhitungan Harga Perhitungan Sendiri (HPS) atau menentukan besarnya pagu anggaran dalam Daftar Isian Proyek (DIP) dan bahkan dimintanya pay roll sheet terakhir atau proyek sebelumnya. Hal ini mengakibatkan tetap adanya keterikatan terhadap penggunaan Billing Rate yang pernah ada sebelumnya, terlebih lagi dengan timbulnya kompetisi yang ketat pada proses tender mengakibatkan ketatnya harga penawaran perusahaan konsultan. Dengan menyebarkan kuesioner Penulis mengadakan penelitian dan menganalisa dengan menggunakan Statistic Product and Service Solution (SPSS) untuk analisa korelasi dan analisa regresi, serta metode Monte Carl untuk simulasi dan optimasi dengan menggunakan software Crystal Ball. Dari pengkajian tersebut diketahui bahwa Billing Rate dari Tenaga Ahli Professional dipengaruhi oleh kesiapan dan kemampuan Professional di bidang jalan dan jembatan. Selain itu Billing Rate yang berbasis kesiapan dan kemampuan dari Tenaga Ahli tersebut juga mempunyai pengaruh terhadap Tingkat Keberhasilan Proyek baik dari segi Teknis, Biaya, Kualitas dan Waktu Pelaksanaan Pekerjaaan. Pada akhirnya dilakukan analisa menentukan besarnya Billing Rate yang diharapkan oleh Tenaga Ahli. Hasil tersebut menarik sekali dan diharapkan dapat menjadi pertimbangan bagi Pemerintah dalam menentukan Kebijakan-kebijakan mendatang, baik melalui Keputusan-Keputusan Presiden (Keppres) maupun Surat Edaran dari Instansi terkait sebagai tindak lanjut Keppres tersebut.
Projects on road and bridge play a dominant role in the social, economic and development growth in Indonesia. In general, these projects are government projects, which are financed by the National Budget, Regional Budget or Offshore Loan from the World Bank, Japan, Asian Development Bank (ADB), Kuwait, Saudi Fund Development (SFD) etc. So far, the Billing Rate to be applied shall be that referred to in the Joint Circular of the Director General of Budget of the Ministry of Finance and the Deputy for the Implementation Financing and Controlling of the National Development Planning Board. Indeed, the Billing Rate may lately be self-determined by the consultant according to the applicable market price. But up till now, Owner Estimate (OE) system is applied as reference in determining the budget ceiling of the Owner. Even the last payroll sheet of the previous project was also required. It was worsened by the tight competition in the bidding process limiting the consultant's companies in submitting quotations. By distributing questionnaire and applying Statistic Product and Service Solution (SPSS), the Author studied the correlation and regression analyses, and Monte Carlo method for simulation and optimization by applying Crystal Ball software. The result was that the ability and capability of the road and bridge Professionals affects the Professional Expert's Billing Rate. In addition, the Professional ability and capability-based Billing Rate also affects the Successfulness of the Project in term of Technical Aspect, Costs, Quality and Time of Completion of the Work. Finally, analysis on the determination of the Billing Rate expected by the Professionals was conducted. The result was quite interesting and it could serve as consideration for the Government in making Policies in the future, both enacted in Presidential Decrees and Circulars issued by the relevant Institution following the Presidential Decrees in question.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2002
T10055
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Fauzan
Abstrak :
Tulisan ini membahas mengenai perilaku struktur jembatan busur tipe tie-arch yang diperuntukkan sebagai jalur kereta api satu jalur pada saat dikonstruksi secara offsite dan kemudian dipindahkan dengan metode pengangkatan. Hasil yang diperoleh pada penelitian ini yaitu perubahan gaya dalam, tegangan serta lendutan pada komponen utama struktur jembatan yang terdiri dari gelagar, batang lengkung dan kabel saat proses konstruksi. Metode analisa yang digunakan yaitu Forward assemblage analysis. Perubahan kondisi struktur jembatan saat proses konstruksi akan menyebabkan perubahan pada gaya dalam jembatan.
This article discusses the structural behavior of single railway tied-arch bridge which off-site constructed and then moved by lifting it to the final position. The data will be obtaining as tension force in the cable during construction, inner force of girders, stress in each elements, and deflections which occur on the bridge's girder. In the construction phase, forward assemblage analysis method is used. The value of inner force and deflection on the bridge's girder will be change according to the construction phase. The response of the structure will also be different in each phase of construction with direct analysis, so that each analysis need to be considered.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2015
S61795
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Salman Hafizh
Abstrak :
Tulisan ini membahas mengenai perilaku struktur jembatan busur kereta api dua jalur yang di konstruksi dengan metode peluncuran. Penelitian ini dilakukan untuk mengevaluasi perilaku struktur di setiap tahapan konstruksi jembatan. Adapun hasil yang diperoleh berupa analisa terhadap kondisi service dan terhadap kondisi ultimate. Pada kondisi service hasil yang didapat berupa gaya dalam pada gelagar dan busur segmen pinggir dan tengah, lendutan yang terjadi pada gelagar, dan tegangan pada gelagar dan busur segmen pinggir dan tengah. Sedangkan pada kondisi ultimate hasil yang didapat berupa diagram interaksi dari penampang busur. Proses desain jembatan menggunakan metode LRFD. Nilai yang didapat pada kondisi service yaitu berupa lendutan sebesar 80 mm, masih dibawah lendutan izin sebesar 163 mm. Sedangkan nilai yang didapat pada kondisi ultimate berupa rasio yang terdapat pada busur segmen pinggir saat kereta berada pada sisi kiri atau kanan jembatan. Rasio yang didapatkan sebesar 0,667 masih dibawah batas maksimum rasio sebesar 1. Proses konstruksi jembatan menggunakan metode forward assemblage analysis. Hasil yang didapatkan berupa gaya tarik dan tegangan pada kabel serta lengkung camber. Tegangan pada kabel yang terjadi masih dibawah tegangan izin sehingga pembangunan jembatan dalam kondisi aman. ......This article discusses the structural analysis of two track railway arch bridge using launching method of construction. This study is base on a evaluation between structural behavior in case of construction arch bridge. The result will be obtain as analysis of serviceability limit state and ultimate limit state. The result of serviceability limit state will be obtain as inner force of girders and arch, deflection in girder, stress in girders and arch. While the result of ultimate limit state will be obtain as interaction diagram cross section of arch. Bridge design are using LRFD method. The value of serviceability limit state will be obtain as deflection equal to 80 mm, is still under permit deflection by 163 mm. While the value of ultimate limit state will be obtain as ratio is found in arch as the train passes on the left or right side of the bridge. The ratio equal to 0,667 is below the maximum limit value of ratio by 1. In the construction phase, forward assemblage analysis method is used. The result of construction phase will be obtain as tension force in cable, stress in cable, and camber. The value of maximum stress in cable still below than allowable stress. So that the construction of this bridge are safe.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2015
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Boca Raton: CRC Press, Taylor & Francis Group, 2009
625.1 DYN
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Boca Raton: CRC Press, Taylor & Francis Group, 2009
625.14 TRA
Buku Teks  Universitas Indonesia Library