Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 10 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Hanung Wahyuning Linuwih
Abstrak :
Al-Asbun adalah sebuah buku karya Pidi Baiq yang memiliki keistimewaan format yang mengandung nilai paradoks yang membuatnya berbeda dengan buku humor pada umumnya. Paradoks tersebut dinilai sulit dipahami sehingga memungkinkan timbulnya pertanyaan mengapa buku ini dapat dikategorikan sebagai buku humor. Oleh karena itu, penelitian melalui aspek linguistik ini dilakukan dengan harapan mampu menjawab pertanyaan tersebut. Pertama, untuk melihat bagaimana format tersebut membentuk humor dalam wacana, penelitian ini menggunakan salah satu bab dari Al-Asbun yang dianggap dapat mewakili keseluruhan buku, yakni "Rapia". Selain suprastruktur format, penelitian dilakukan untuk melihat faktor lain yang mungkin dapat memunculkan humor, yakni suprastruktur naratif dan gaya bahasa. Teori yang digunakan untuk penelitian ini adalah teori suprastruktur format berupa iluminasi yang dinyatakan oleh Ann dan McGlynn, suprastruktur naratif oleh Labov dan Waletzky dan teori mengenai gaya bahasa Keraf. Kesimpulannya, suprastruktur format, suprastruktur naratif, dan gaya bahasa merupakan faktor-faktor yang membentuk humor dalam wacana "Rapia" sebagai perwakilan dalam buku Al-Asbun sehingga buku tersebut dapat diberi label sebagai buku humor. ...... Al-Asbun is a book by Pidi Baiq which has a distinctive format that contains paradox that makes it different from the books of humor in general. The paradox is considered difficult to understand so it brings the question of why this book can be categorized as a humor book. Therefore, research through the linguistic aspect of this is done with the hopes of answering the question. First, to see how the format form of humor in discourse, this study using one of the chapters of Al-Asbun which is considered to represent the entire book, entitled "Rapia". In addition to the superstructure of the format, the research done to see other factors that may bring humor, which are the superstructure of narrative and style. The theory that is used for this research is the theory of superstructure form in the form of illumination expressed by Ann and McGlynn, superstructure narrative by Labov and Waletzky and stylistic theory by Keraf. In conclusion, the superstructure form, superstructure narrative and style are all factors that make up the humor in discourse "Rapia" as a representative in the book Al-Asbun so that the book can be labeled as a book of humor.
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2016
S64800
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ernest Dion
Abstrak :
Seiring dengan berkembangnya pergerakan memperjuangkan positivitas seks, dampak pada budaya populer dan produk kebudayaannya tidaklah terhindarkan. Salah satu dari produk kebudayaan tersebut adalah lagu ―WAP‖ dari Cardi B dan Megan Thee Stallion, yang dirilis pada awal Agustus 2020 dan sejak saat itu menerima banyak pujian dan kritikan karena tema lagu tersebut yang eksplisit. Makalah ini berupaya mengungkap unsur positivitas seks dalam syair lagu tersebut dan dengan menggunakan Analisis Wacana Kritis oleh Van Dijk (2008) menemukan bahwa lagu tersebut bercerita tentang relasi seksual secara gamblang, menegaskan kepercayaan diri dan dominasi figur perempuan lewat penggunaan ungkapan-ungkapan yang berkaitan dengan seks dan kemewahan melalui sudut pandang perempuan dalam ranah musik pop dan budaya populer, menonjolkan aspek yang berpusat pada perempuan dan dinamika kuasa melalui syairnya. Masih dibutuhkan penelitian lebih lanjut atas topik serupa untuk mengamati dinamika kebudayaan dan pergerakan untuk mencapai kesetaraan dan keadilan gender. Penelitian kelak mungkin dapat pula membantu pergerakan tersebut ......As the movement promoting sex positivity increases in prominence, it is bound to make an impact on popular culture and its products. One of such cultural products is the song ―WAP‖ by Cardi B and Megan Thee Stallion, a song released in early August 2020 that has since garnered both acclaim and criticism for its explicit theme. This research attempts to discover sex positivity within the lyrics of the song and, by using Critical Discourse Analysis by Van Dijk (2008), found that the song talks about sexual relationships in an unapologetic manner, clearly asserting the confidence and dominance of the female by using figures of speech pertaining to sex and luxury to de-taboo the theme of sex from the female perspective in the realm of popular music and popular culture. The song is deemed to be sex positive, highlighting aspects of female-centeredness and dynamics of power through its lyrics. Further research on similar topics are necessary to help observe the future dynamic of culture and its efforts toward gender equality, equity, and justice, or maybe even contribute to it.
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2021
TA-Pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
cover
Herman, Vimala
London: Routledge, 1995
809.292 6 HER d
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Pratt, Mary Louise
Bloomington: Indiana University Press, 1977
808 PRA t
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Cohen, Susan D.
London : Macmillan, 1993
843.91 COH w
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Johns, Ann M.
New york: Cambridge University Press, 1997
808.042 JOH t (1)
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Knowles, Murray
London : Routledge, 1996
808.068 KNO l
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Broderick, Damien
London: Routledge, 1995
813.087 6 BRO r
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Magnusson, Lynne
Abstrak :
Shakespeare and Social Dialogue opens up a new approach to Shakespeare's language and the rhetoric of Elizabethan letters. Moving beyond claims about the language of individual Shakespearean characters, Magnusson develops a rhetoric of social exchange to analyze dialogue, conversation, sonnets, and particularly letters of the period, which are normally read as historical documents. The verbal negotiation of social and power relations such as service or friendship is explored in texts as diverse as Sidney family letters and Shakespeare's sonnets, merchant correspondence and Timon of Athens, Burghley's state letters and Henry IV Part . The book draws on ideas from discourse analysis and linguistic pragmatics, especially "politeness theory", relating these to key ideas in epistolary handbooks of the period, includingthose by Erasmus and Angel Day. Chapters on Henry VIII, King Lear, Much Ado About Nothing, and Othello demonstrate that Shakespeare's dialogic art is deeply rooted in the everyday language of Elizabethan culture. Magnusson creates a way of reading both literary texts and historical documents which bridges the gap between the methods of new historicism and linguistic criticism.
Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2004
e20393639
eBooks  Universitas Indonesia Library