Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 2 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Tatyana Rarasati
"As digital economy in Indonesia grows, trends and demands to engage in creative industry also rise, shown in the increasing number of art graduates and job openings for creative sectors. This phenomenon accelerates the shift for art and creative products as cultural endeavour into economic and industrial interest. In such condition, the creative workers of the latest era—the Gen Z—face the issue of labour precarity; as they experience increased difficulties in finding stable, degree-aligned jobs, despite the plenitude of demand for creative work. Previous studies available have mapped the situation and pointed the problem of capitalisation of art and the issue of poor work regulations. However, these studies don’t provide clear sociological foundations in placing creative workers and their products in current economic situation, especially when media and large capitals are now a significant part of the equation. This study offers a perspective in analysing Gen Z middle-class creative workers in Jakarta’s perceived precarity through Pierre Bourdieu’s concept of social reproduction, a process by which societal structures are perpetuated across generations through the transmission of cultural capital, habitus, and institutional mechanism that reinforce dominant cultures. It argues that their struggles in pursuing ‘good’ and ‘stable’ jobs in the creative industry is due to social reproduction, placing their precarious situation as the result of hysteresis, a mismatch between individual’s habitus (middle-class family) and the new social field (creative job market).

Pertumbuhan ekonomi digital di Indonesia telah memicu peningkatan permintaan tenaga kerja sektor kreatif, yang tercermin dari melimpahnya lulusan seni serta lowongan kerja kreatif. Fenomena ini mengakselerasi pergeseran paradigma produk seni dari ranah kultural menjadi kepentingan ekonomi dan industrialisasi. Dalam konteks ini, pekerja kreatif di era ini—khususnya Generasi Z—menghadapi prekaritas kerja, yaitu dengan adanya kesenjangan antara tingginya permintaan pasar dengan minimnya kesempatan kerja stabil yang linear dengan latar belakang pendidikan. Studi terdahulu telah mengidentifikasi masalah kapitalisasi seni dan kelemahan regulasi ketenagakerjaan, namun belum menyediakan fondasi sosiologis yang memadai untuk memosisikan pekerja kreatif dalam konteks ekonomi kontemporer di mana media dan kapital besar memiliki pengaruh besar. Penelitian ini mengisi celah teoretis tersebut dengan menerapkan konsep reproduksi sosial Pierre Bourdieu, yang menjelaskan pelanggengan struktur sosial melalui transmisi modal kultural, habitus, dan mekanisme institusional. Studi ini menemukan bahwa prekaritas pekerja kreatif Gen Z kelas menengah Jakarta merupakan reproduksi sosial, sebagai hasil dari ketegangan habitus dan histeresis, yaitu ketidaksesuaian antara habitus individu (habitus kelas menengah) dengan arena (field) baru sebagai pekerja kreatif."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2025
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ahmad Mufti Fannani
"Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis faktor-faktor dalam industri kreatif yang mempengaruhi jumlah tenaga kerja dalm sektor industri kreatif itu sendiri di Indonesia. Penelitian ini menggunakan data panel berupa 64 observasi yang terdiri dari 16 subsektor industri kreatif dalam 4 tahun 2010-2013 . Hasil uji statistik dengan metode Fixed Effect Model menunjukkan bahwa jumlah perusahaan dan jumlah ekspor industri kreatif memiliki pengaruh positif dan mempengaruhi jumlah tenaga kerjanya secara signifikan.Komponen lainnya, yaitu jumlah konsumsi rumah tangga, tidak memiliki pengaruh signifikan terhadap jumlah tenaga kerja dalam sektor industri kreatif di Indonesia.

The objective of this study is to analyze the factors in creative industries affecting the total quantity of labors in the creative industries itself in Indonesia. Data used in this study is a panel data that consists of 64 observations with 16 creative industries subsectors within 4 years 2010 2013 . Statistical results using the Fixed Effect Model method shows that company quantity and export quantity affecting the labors positively and statistically significant. The other components, household consumption, have no significant effect on the quantity of labors in the creative industries of Indonesia."
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2016
TA-Pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library