Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 195423 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Raniya Alyaghina
"Berkepanjangannya Perang Aceh yang bermula pada tahun 1873, telah mengorbankan banyak jiwa dan dana karena kekuatan perlawanan kelompok agama (Islam). Inilah alasan utama bagi pemerintah kolonial Belanda menganggap penting untuk menghadirkan sosok Snouck Hurgronje sebagai seorang orientalis untuk menjawab permasalahan yang ada. Penelitian ini menelusuri seberapa jauh peran Hurgronje dalam memberikan kontribusi bagi eksistensi kolonialisme Belanda di Aceh dan implikasi Hurgronje terhadap sendi-sendi keberagamaan dalam kehidupan masyarakat Aceh. Berdasarkan metode penelitian sejarah yang bersifat deskriptif eksplanatif, melalui studi kepustakaan dan analisis surat-surat Hurgronje kepada Theodore Noldeke tahun 1891, 1898, dan 1899, kebenaran hipotesis diungkap bahwa Hurgronje melaksanakan tugas dan fungsinya sebagai orientalis yang berfokus di Aceh. Hal itu dibuktikan dengan sejumlah gagasan dan kemampuannya menyerap sejumlah persoalan yang diformulasikan dalam tiga kebijakan, sebagai salah satu faktor yang memberikan kontribusi atas takluknya Aceh oleh kolonialisme Belanda. Hasil penelitian juga mengungkap bahwa terfokusnya Hurgronje hanya pada toleransi persoalan ubudiyah dan muamalah, serta adanya pandangan yang menyepelekan kekuatan ajaran dan perilaku umat Islam Aceh, menjadikan upaya pemisahan sendi-sendi keberagamaan Islam dari penganutnya tidak menuai hasil sebagaimana yang diharapkan.

The prolonged Aceh War, which began in 1873, has sacrificed many lives and funds due to the strength of the resistance of religious groups (Islam). This was the main reason for the Dutch colonial government to consider it important to present the figure of Snouck Hurgronje as an orientalist to answer the existing problems. This study explores the extent to which Hurgronje’s role in contributing to the existence of Dutch colonialism in Aceh and his implications for the joints of the religious life of the Acehnese. Based on the historical method that is descriptive-explanative, through literature study and analysis of Hurgronje’s letters to Theodore Noldeke in 1891, 1898, and 1899, the validity of the hypothesis was revealed that Hurgronje carried out his duties and functions as an orientalist who focused on Aceh. This was proven by a number of ideas and his capability to absorb a variety of matters formulated in three policies, as one of the factors that contributed to the conquest of Aceh by Dutch colonialism. The results of this study also reveal that Hurgronje’s focus is solely on tolerance of ubudiyah dan muamalah issues, as well as a mentality that undervalues the strength of Acehnese Muslims’ tenets and behavior, leading to efforts to separate the religious foundation of Islam from its adherents not reaping the expected results."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2021
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Niken Dyah Widyowati
"Orientalisme adalah sebuah evaluasi terhadap teks-teks Barat yang selalu menggambarkan budaya ketimuran sebagai inferior dan menggambarkan Timur secara klise dan dalam stereotip tertentu. Penelitian ini mengamati representasi Orientalisme yang digambarkan dalam film Bicycle Bride (2010) dan film The Big Sick (2017). Analisis ini menggunakan kerangka teoretis Orientalisme yang dikemukakan oleh Edward Said (1978) dengan meneliti representasi orang Asia Selatan dan Kaukasia dalam dua film ini. Pendekatan teoritis dari penelitian ini berkonsentrasi pada analisis tekstual yang berfokus pada karakter dan narasi verbal. Selain itu, makalah ini juga mempertimbangkan aspek non-narasi, seperti visual dan audio, terutama bagaimana mereka menggambarkan diskriminasi perempuan Asia Selatan. Temuan pada makalah ini menunjukkan bahwa dalam dua film ini, masyarakat Timur digambarkan sebagai kuno, tidak rasional, kurang memiliki rasa individualitas, dan tidak mau belajar dan tumbuh melalui adaptasi bahasa lokal. Sementara itu, orang-orang Barat digambarkan sebagai orang yang baik hati, dan penyelamat dengan menghadirkan orang-orang Asia Selatan sebagai orang yang mempunyai budaya dan sosial yang kurang dan tidak memiliki agensi untuk mengatasi situasi mereka yang terpinggirkan.

Orientalism is an evaluation of Western texts that have always represented the East as an inferior other and constructs the East by giving stereotypical images and clichés. This paper observes the representation of Orientalism depicted in Bicycle Bride (2010) and The Big Sick (2017). The analysis is done within the theoretical framework of Orientalism proposed by Edward Said (1978) by examining the representations of South Asians and Caucasians in these two movies. The theoretical approach of this study concentrates on textual analysis focusing on the characters and verbal narratives. Moreover, this paper also takes into account the non-narrative aspects, such as visual and audio, especially how they portray the discrimination of South Asian women. The findings suggest that in these two movies, the orients are being portrayed as old fashioned, irrational, lacking all sense of individuality, and not willing to learn and grow through adaptation of the local language. Meanwhile, the Westerns are portrayed as good-natured, and saviors by presenting South Asians as cultural and socially deficient and lacking the agency to overcome their marginalized situations."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2019
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Goldy Leonard
"[ ABSTRAK
Fokus utama dari studi ini adalah pemaparan konsep Orientalisme Edward Said yang bertentangan dengan depiksi Timur dan Barat dalam film karya Edward Zwick, The Last Samurai (2003). Stereotipe ketimuran dan mistis samurai pada jaman Edo di Jepang bertemu dengan stereotipe bangsa Barat pada film ini. Potret Timur (samurai) dan Barat (pasukan imperial) dalam film in kontradiktif dengan Orientalisme Said yang mengemukakan bahwa bangsa Barat cenderung menggambarkan potret yang salah terhadap bangsa Timur untuk menopang superiotas Barat terhadap Timur. Studi ini mencoba untuk mengurangi skeptisme terhadap film-film produksi Barat yang kerap memprojeksikan budaya lain sebagai tema film
ABSTRACT The main focus of this study is how Edward Said?s concept of Orientalism contradicts the depiction of the East and the West in Edward Zwick?s The Last Samurai (2003). The stereotypes of Japan in the late
Edo Period (17th - 19th century) that are portrayed with mysticism of the samurai encounter the depiction of the West. The portrayals of the East (samurai) and the West (imperial forces) are in contrary with Said?s Orientalism in which the West tends to false-portray the East to maintain superiority over the East. This study tries to reduce the skepticism towards Western movies that project other cultures., The main focus of this study is how Edward Said’s concept of Orientalism contradicts the depiction of the East and the West in Edward Zwick’s The Last Samurai (2003). The stereotypes of Japan in the late
Edo Period (17th - 19th century) that are portrayed with mysticism of the samurai encounter the depiction of the West. The portrayals of the East (samurai) and the West (imperial forces) are in contrary with Said’s Orientalism in which the West tends to false-portray the East to maintain superiority over the East. This study tries to reduce the skepticism towards Western movies that project other cultures.]"
Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2015
MK-PDF
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Joesoef Sou`yb, translator
Jakarta: Bulan Bintang, 1985
297 JOE o
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Zahra Amalia
"ABSTRAK
Representasi budaya Asia Timur menjadi salah satu fokus utama dalam media visual karena ada banyak media visual yang menampilkan orang-orang Asia Timur sebagai sesuatu hal yang berbeda dari budaya Barat. Dalam film-film Hollywood, penggambaran mengenai budaya Asia Timur biasanya berbeda dari perspektif Asia. Oldboy dan Oldeuboi adalah dua film yang menggambarkan budaya Asia Timur dengan cara yang berbeda. Ada dua poin utama yang makalah ini coba untuk perlihatkan dengan membandingkan kedua film tersebut. Yang pertama adalah untuk menganalisis masalah dan penggambaran makanan yang terlihat berbeda dalam dua film. Kedua, makalah ini menganalisis gaya busana dan tata rias yang menjadi hal penting dalam menunjukkan perbedaan yang signifikan dari perempuan Asia yang muncul dalam kedua film tersebut. Menggunakan teori representasi dan orientalisme oleh Stuart Hall (1997) dan Edward W. Said (1978), makalah ini menunjukkan bahwa masalah orientalisme masih ada dalam film Hollywood dengan penggambaran makanan Asia dan gaya busana.

ABSTRACT
The representation of East Asian culture becomes one of the main focuses in visual media since there are many visual media that display the East Asians as something the Westerns are not. In Hollywood films, the depictions of East Asians are usually different from Asians perspective. Oldboy and Oldeuboi are two movies that depict East Asian culture in different ways. There are two major points that this paper attempts to show by comparing these two movies. The first one is to analyze the issue and the depiction of food that looks different in the two movies. Second, this paper analyzes fashion and makeup that become important in showing the significant differences of Asian women in these two movies. Using representation and orientalism theories by Stuart Hall (1997) and Edward W. Said (1978), this paper shows that the issue of orientalism still exists in a Hollywood film by the depictions of Asian food and fashion."
2016
MK-Pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Nirwan Arfari
"Arsitektur oriental merupakan sebuah bentuk bahasa arsitektur yang kemunculannya tidak terlepas dari sejarah kemunculan sebuah paham orientalisme, yang merupakan sebuah mindset yang dibentuk orang - Barat - mengenai pandangannya terhadap - Timur - . Orientalisme yang muncul sebagai sebuah cara memulai masa dengan bangsa - Timur - kemudian pada perkembangannya cenderung menjadi sebuah alat untuk mendominasi dan menginvasi sebuah wilayah baru, kemudian menjadi sebuah alat legalisasi perwujudan praktek imperialisme dan kolonialisme, yang kemudian hingga sekarang berubah menjadi sebuah bentuk kapitalisme. Orientalisme yang mendorong sebuah invasi ke wilayah baru akhirnya menyebabkan pula suatu bentuk migrasi dan mendorong pula sebuah pembauran identitas. Migrasi sendiri mendorong terjadinya sebuah bentuk representasi makna, yang merupakan ekspresi budaya, dan kemudian muncul lewat sebuah bahasa yaitu arsitektur, yang kemudian digolongkan ke dalam arsitektur oriental. Representasi ini kemudian terjadi juga pada arsitektur oriental di Jakarta yang notabennya adalah kota yang multikultural. Hal yang terjadi kemudian adalah arsitektur modern yang mengangkat tema oriental di Jakarta sekarang seakan mengalami penyempitan akan makna oriental itu sendiri. Hal ini merupakan sebuah pergeseran makna dari representasi arsitektur oriental yang terjadi lewat sebuah perjalanan sejarah yang panjang, dan sayangnya pergeseran ini cenderung menyebabkan sebuah degredasi makna. Hipotesis awal ini kemudian dilihat kembali pada studi kasus yang ada dilapangan yaitu dengan membandingkan elemen identitas yang terdapat pada Klenteng Tan Seng Ong yang mewakilkan arsitektur oriental masa lalu dan Kampoeng Cina, Kota Wisata yang mewakilkan arsitektur oriental masa kini. Elemen identitas yang dianalisis kemudian terdiri dari elemen ruang dan ornamentasi, karena kedua elemen identitas ini merupakan hal yang dapat jelas terlihat dan sarat akan perubahan makna. Arsitektur Cina di Jakarta diangkat untuk mewakili arsitektur oriental di Jakarta, didasarkan oleh penelusuran sejarah yang menunjukkan peran penting pendatang Cina di Jakarta di setiap layer masa, yang memberikannya kesempatan lebih banyak untuk merepresentasikan makna melalui sebuah bahasa arsitektur. Pengetahuan ini diharapkan dapat memberikan sumbangan dalam pertimbangan saat penciptaan arsitektur, yang bertema oriental, sehingga arsitektur tidak hanya menjadi sebuah tampilan, tetapi merupakan sesuatu yang sarat makna.

Oriental Architecture is a form of the achitecture language whose occurrence can not be separated from the history of the emergence of an Orientalism concept, which is a mindset that is formed by the 'West' about his views on the 'East'. Orientalism is emerging as a way to start the period with the 'East' and then on its development tends to be a tool to dominate and invade a new area, then became a practical embodiment of legalization tool of imperialism and colonialism, which was until now transformed into a form of capitalism. Orientalism that encourages an invasion into new areas also, eventually cause a form of migration and also push an identity assimilation. Migration itself encourages a form of representation of meaning, which is a cultural expression, and then emerges through a language ' architecture ' which was then classified into oriental architecture. This representation then also happened in Jakarta's oriental architecture, where Jakarta is a multicultural city. What happens then is the modern architecture in Jakarta today, which is take the oriental as a theme, looks like it's oriental meaning is being constrictive itself. This represents a shift in meaning from the representation of oriental architecture, which occurs through a long historical journey, and unfortunately, these shifts tend to cause a degradation of meaning. This initial hypothesis was later seen back on the existing case studies in the field by comparing the identity element contained in Klenteng Tan Seng Ong, who represents the oriental architecture of the past and Kampoeng Cina, Kota Wisata which represents the oriental architecture of the present. Identity elements that are analyzed consist of element of space and element of ornamentation, as both elements of this identity is something that can be clearly seen and loaded with the change of meaning. Chinese Architecture in Jakarta then, was appointed to represent the oriental architecture in Jakarta, this is based on the search of history that shows the important role of Chinese migrants in Jakarta at every layer of the period, which give them more opportunities to represent meaning through a language of architecture.This knowledge is expected to give a donation in consideration of the creation of the architecture, the oriental-themed, so the architecture is not just an appearance, but something full of meaning."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2010
S52256
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
"Russian interested to the great tradition of science and civilization such as Byzantium and Arab as reference in building their scientifical tradition in any disciplines and fields of studies like astronomy, astrology and medical."
297 TURAS 12 (1-3) 2006
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Clarissa Paramitha Utami Widhiana
"[ABSTRAK
Penelitian ini untuk menganalisa tentang Orientalisme, pertukaran budaya, dan isu feminisme di dalam pencarian identitas seseorang. Diangkat dari sebuah novel berjudul The Woman Warrior yang ditulis oleh Maxine Hong Kingston. Novel ini bercerita tentang seorang gadis Tionghoa yang hidup di Amerika dan mengalami kebingungan akan identitas dirinya. Teori yang digunakan meliputi sejarah, sosiologi, dan feminisme. Teori-teori tersebut berkaitan dengan topik yang diangkat dalam penulisan ini, yaitu menganalisa kehidupan seorang gadis dalam konteks sejarah dan budaya Cina dan Amerika. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa Kingston terus menerus dilanda kebingungan akan identitasnya, Tionghoa atau Amerika. Ibunya meminta Kingston untuk menjaga tradisi Tionghoa yang sudah diwariskan kepadanya, tetapi lingkungan sosialnya memaksa Kingston untuk beradaptasi. Ilustrasi ini menggambarkan kesulitan mencari jalan tengah untuk kedua budaya yang jauh berbeda dan pengaruh masa lalu ke perkembangan gender dan identitas etnis.

ABSTRACT
This study is to analyze the Orientalism, cross cultural and feminine issues in order to find someone?s identity in The Woman Warrior, a novel written by Maxine Hong Kingston, since this novel talks about a Chinese girl who lives in America and is confused about her identity. The theoretical approach will be historical, sociological and feminist theories because they are related to the study which is to analyze a woman's life in the historical and cultural context of Chinese - American society. The result shows that Kingston is still confused to which identity she belongs to, Chinese or American. Her mother asks her to keep her Chinese tradition culture. On the other hand, her society pushes her to adapt the American culture. The narratives illustrate the impossible task of negotiating two different cultures and finding a balance to construct gender and ethnic identity. Finally, in all of narratives a similar thread reappears in the form of the past and its influence on the progression of their gender and ethnic identities.;This study is to analyze the Orientalism, cross cultural and feminine issues in order to find someone?s identity in The Woman Warrior, a novel written by Maxine Hong Kingston, since this novel talks about a Chinese girl who lives in America and is confused about her identity. The theoretical approach will be historical, sociological and feminist theories because they are related to the study which is to analyze a woman's life in the historical and cultural context of Chinese - American society. The result shows that Kingston is still confused to which identity she belongs to, Chinese or American. Her mother asks her to keep her Chinese tradition culture. On the other hand, her society pushes her to adapt the American culture. The narratives illustrate the impossible task of negotiating two different cultures and finding a balance to construct gender and ethnic identity. Finally, in all of narratives a similar thread reappears in the form of the past and its influence on the progression of their gender and ethnic identities., This study is to analyze the Orientalism, cross cultural and feminine issues in order to find someone’s identity in The Woman Warrior, a novel written by Maxine Hong Kingston, since this novel talks about a Chinese girl who lives in America and is confused about her identity. The theoretical approach will be historical, sociological and feminist theories because they are related to the study which is to analyze a woman's life in the historical and cultural context of Chinese - American society. The result shows that Kingston is still confused to which identity she belongs to, Chinese or American. Her mother asks her to keep her Chinese tradition culture. On the other hand, her society pushes her to adapt the American culture. The narratives illustrate the impossible task of negotiating two different cultures and finding a balance to construct gender and ethnic identity. Finally, in all of narratives a similar thread reappears in the form of the past and its influence on the progression of their gender and ethnic identities.]"
2015
MK-Pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Claudia
"ABSTRAK
Jurnal ini meneliti ideologi media dalam tiga media internasional, yaitu The Jakarta Post 2015 , The Guardian 2015 , dan The New York Times 2015 lewat teori orientalisme Said dalam Patrick Wolfe 1997 . Artikel berita yang dipilih dari masing-masing media menyoal pembatalan mata acara Ubud Writers and Readers Festival UWRF 2015, secara urut berjudul Being Silenced in Ubud , Indonesian writers 39; festival forced to cancel events linked to 1965 massacre , dan At a Bali Festival, Indonesia Enforces Silence About Its Bloody Past , dikaji menggunakan metode analisis wacana kritis komparatif dari Fairclough 2015 . Penelitian ini, menitikberatkan pada analisis representasi, dibagi menjadi tiga bagian analisis, yaitu analisis komparatif pada representasi proses, representasi aktor sosial, dan representasi ruang-waktu dalam tiap artikel berita. Temuan pertama adalah bahwa The Jakarta Post, sebagai media timur, membawa politik yang spesifik dan lokal dengan menarasikan masyarakat sipil Indonesia sebagai protagonis dan panitia penyelenggara festival sebagai antagonis, tetapi dengan fokalisasi yang lemah. Kedua, The Guardian, sebagai media barat, membawa politik yang umum dan global dengan menarasikan pemerintahan global sebagai protagonis dan pemerintah nasional yang otoriter sebagai antagonis dengan memfokalisasi sentimen pemerintah nasional terhadap bangsa asing. Terakhir, The New York Times, sebagai media barat, mirip dengan The Guardian, tetapi dengan fokalisasi yang berbeda - artikel berita The New York Times merepresentasikan keterlibatan Amerika Serikat AS sebagai protagonis dan narasi sejarah tragedi 1965 terkait pembatalan mata acara UWRF 2015.

ABSTRACT
This research analyzes the media ideology incorporated in three different international media, namely The Jakarta Post 2015 , The Guardian 2015 , and The New York Times 2015 in the framework of Said rsquo s in Patrick Wolfe 1997 orientalism. The news reports chosen from each media are of the cancellation in Ubud Writers and Readers Festival UWRF 2015, orderly entitled ldquo Being Silenced in Ubud rdquo , ldquo Indonesian writers rsquo festival forced to cancel events linked to 1965 massacre rdquo , and ldquo At a Bali Festival, Indonesia Enforces Silence About Its Bloody Past rdquo , dissected with Fairclough rsquo s 2015 comparative critical discourse analysis. The research, emphasizing on the representation analysis, is divided into three parts of analysis, which are the comparative analysis on the representation of process, the representation of social actors, and the representation of space time in each news reports. The first finding is that The Jakarta Post, as the Orient media, carries specific and local politics by framing Indonesian national civil society as the protagonist and the festival organizers as the antagonist, yet with weak focalization. Second, The Guardian, as the West media, carries generic and global politics by framing the international governance as the protagonist and the authoritarian national governance as the antagonist with focalization on the national governance rsquo s sentiment towards the foreign. Lastly, The New York Times, as the West media, is similar to The Guardian, yet with different focalization ndash it represents the United States of America rsquo s involvement as the protagonist and the narrative history of the 1965 tragedy in accordance to the cancellation in UWRF 2015."
Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2018
MK-Pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Muhammad Afandi
"ABSTRAK
Penulis akan menganalisa karakter Ryu dan Ken dalam seri pertama film Street Fighter: Assassin’s Fist untuk memperlihatkan bagaimana Orientalisme dibentuk dan diangkat di dalam seri tersebut. Mengamati kedua karakter tersebut menggunakan konsep Orientalisme dari Said dan Face-threatening Acts (FTAs) dari Brown dan Levinson, penulis akan membahas bagaimana Orientalisme dihadirkan selama sesi pertama film seri tersebut dan bagaimana FTAs berhubungan dengan Orientalisme. Penemuan di dalam penelitian ini membuktikan bahwa ada ambivalensi ketika menentukan manakah dari kedua karakter tersebut yang merupakan representasi dari Barat dan dari Timur.

ABSTRACT
The author will analyze Ryu and Ken’s characters in the first season of Street Fighter: Assassin’s Fist movie series to show how Orientalism is constructed and brought up in the series. In examining the characters, using Said’s Orientalism and Brown and Levinson’s Face-Threatening Acts (FTAs), the author will discuss how Orientalism is presented throughout the first season of the series and how FTAs are related to Orientalism. The finding of this research is that there is ambivalence in terms of determining which of the two characters is the representation of the West and vice versa.;;"
2016
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>