Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 85380 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Flora Tresia Wehelmina Kambuaya
"Pengembangan hubungan faktor keberhasilan kunci adalah suatu penilaian terhadap faktor-faktor keberhasilan kunci yang dinilai merupakan kunci keberhasilan/ success factor dari suatu proyek perkeretaapian dimana kelayakan proyek, perencanaan maupun kesiapan dukungan manajemen. Critical Success Factor’s sebagai faktor-faktor kunci dalam penyiapan proyek infrastrukutr perkeretaapian dilihat sebagai penyebab utama keberhasilan ataupun kegagalan dalam suatu proyek infrastruktur. Proses Penelitian dilakukan untuk mencari jawaban dari rumusan masalah dengan pendekatan mix method dan teknik analisis hirarki proses (AHP) dengan pendekatan triangular fuzzy number ( TFN) yang dikenal dengan Fuzzy AHP yang bertujuan analisis ini untuk mengambil keputusan akurat berdasarkan ketidakpastian faktor. Oleh karena itu, pengembangan hubungan faktor-fakto keberhasilan pada proyek infrastruktur perkeretaapian Sorong-Manokwari dianggap perlu dilakukan untuk mengidentifikasikan faktor-faktor kunci keberhasilan dan menentukan strategi yang baik untuk memastikan proyek dapat berhasil. Model pengembangan yang dilakukan disini lebih teararah kepada pendekatan sistem proyek dalam hal dukungan manajemen dan pihak-pihak serta faktor kunci keberhasilan proyek perkeretaapian.

The development of key success factor relationships is an assessment of the key success factors that are considered to be the key success factors of a railway project, such as project feasibility, planning, and readiness of management support. Critical success Factors are crucial factors in the preparation of railway infrastructure projects and are seen as the leading cause of success or failure in an infrastructure project. The research process is carried out to find answers to the formulation of the problem with a mixed method approach and the hierarchical analysis process (AHP) technique with a triangular fuzzy number (TFN) approach known as Fuzzy AHP which aims at this analysis to make accurate decisions based on the uncertainty of factors. Therefore, developing the relationship between the success factors in the Sorong-Manokwari railway infrastructure project is necessary to identify the key factors and determine a good strategy to ensure the project succeeds. The model development conducted here is more directed to the project system approach regarding management support and the parties and critical success factors of the railway project."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2024
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Dicky Vito Aryanto
"Pekerjaan kontruksi jalur rel kereta api merupakan hal yang umum terdapat di
negara berkembang ataupun negara maju di seluruh dunia. Jalur Kereta Api dibangun
sebagai sarana tranportasi masal untuk menunjang konektivitas antar tempat. Pekerjaan konstruksi Jalur Kereta Api merupakan proyek yang cukup kompleks. Didalamnya terdapat banyak aktivitas pekerjaan yang dapat terganggu akibat terjadinya kecelakaan konstruksi. kecelakaan konstruksi yang terjadi dapat merugikan proyek. Dalam pelaksanaan konstruksi Jalur Kereta Api tidak jarang terjadinya kecelakaan konstruksi yang berdampak terhadap orang, harta benda, keselamatan umum, dan lingkungan.
Sehingga diperlukan identifikasi dan analisis potensi bahaya secara dini untuk mencegah terjadinya kecelakaan konstruksi tersebut. Maka dari itu, penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan safety plan untuk konstruksi Jalur Kereta Api dengan mengidentifikasi potensi bahaya yang mungkin terjadi pada tiap paket pekerjaan dengan meninjau metode kerja, aktivitas pekerjaan, dan sumber daya berbasis WBS konstruksi Jalur Kereta Api yang sudah terstandarisasi dengan menggunakan metode pendekatan kualitatif. Penelitian ini diharapkan menghasilkan sumber-sumber risiko K3 yang memiliki potensi bahaya tertinggi pada pekerjaan konstruksi Jalur Kereta Api dan safety plan yang sudah dikembangkan ini dengan mempertimbangkan sumber risiko K3 yang didapatkan berdasarkan WBS Jalur Kereta Api.

Railway construction works are common in developing or developed countries
throughout the world. The railway was built as a means of mass transportation to support
connectivity between places. Railway construction work is a fairly complex project.
There are work activities that can be disrupted due to construction accidents. In its
construction, it is not uncommon for construction accidents to occur that affect people,
property, public safety and the environment. So that, it is necessary to identify and analyze
potential hazards early to prevent these construction accidents. This study aims to develop
a safety plan for railway construction by identifying potential hazards that may occur in
each work package by reviewing work methods, work activities, and WBS-based
resources for railway construction that have been standardized using a qualitative
approach. This research is expected to produce safety risk sources that have the highest
potential hazards in the railway construction works and safety plan had been developed
based on the safety risk sources obtained from the WBS for railway project.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2021
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Illiya Ilma Azizah
"Hal yang menjadi perhatian saat ini bahwa konsumsi energi terbesar yaitu berasal dari bangunan hingga mencapai 48%, dan pencahayaan/lampu bertanggungjawab langsung terhadap 20% emisi gas rumah kaca dan diperkirakan bahwa pencahayaan/lampu menanggung 30% - 40% penggunaan dan biaya listrik untuk bangunan pada umumnya. Disisi lain, stasiun kereta api sebagai salah satu bangunan publik di Indonesia memerlukan perhatian lebih dalam hal energi efisiensi, mengingat bahwa konsep bangunan pintar belum pernah diaplikasikan pada stasiun-stasiun kereta api di Indonesia. Lebih lanjut, kebanyakan stasiun didesain dan dibangun tanpa adanya perhatian khusus terhadap efisiensi energi dan integrasi antara operasional dan subsistem bangunan stasiun kereta api.
Sejalan dengan perkembangan tekhnologi saat ini, energi listrik memainkan peranan penting dan kebutuhan terhadap energi listrik terus meningkat dalam mendukung pembangunan di Indonesia. Namun, dikarenakan ketersediaan energi listrik terbatas, maka diperlukan penghematan listrik terhadap semua sistem yang menggunakan energi listrik, oleh karena itu dalam laporan tesis ini akan diperkenalkan sebuah konsep yang disebut Smart Railway Station yang fokus terhadap penghematan energi dan efisiensi pada operasional lampu dengan mengintegrasikan tiga factor yaitu penghematan energi, keselamatan dan keamanan.

Concerns at this time that the biggest energy consumption comes from buildings up to 48%, and the lighting is directly responsible for around 20% of greenhouse gas emissions and estimated that lighting accounts for 30 to 40% of electricity usage and costs in a typical building. In other side, railway station as one of the public buildings in Indonesia that need attention in terms of energy efficiency, considering the smart buildings concept has never been applied in the railway station in Indonesia. Furthermore, most stations were designed and constructed without adequate attention to energy efficiency and the integration of both operating and railway station building subsystems.
In line with current technological developments, electrical energy plays an important role and the needs increased in supporting development in Indonesia. Instead, because of the availability of energy is limited, thus it is necessary to saving energy in all systems that require electrical energy, therefore this report will introduce an Smart Railway Station concept which is focus in energy saving and operating efficiency of lights by integrating energy efficiency, safety and security factors.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2014
T42622
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
London: E & FN Spon, 1997
625.1 CON
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Grace Anastasia
"Soekarno-Hatta International Airport is the main airport serving the greater Jakarta area on the island of Java, Indonesia, ranked the world’s 10th busiest airport in terms of passenger numbers (over the year 2013) and was the 4th busiest airport in the Asia Pacific. In 2013, Soekarno-Hatta International Airport serves 60.1 million passengers, which are 80% of them domiciled in West Java or outside Jakarta. The increasing traffic density in Jakarta and along Prof. Ir. Sedyatmo highway (airport toll) cause access to the airport by using car, taxi or bus becomes less effective and efficient in terms of time and fuel consumption. Therefore, the role of the airport railway becomes very crucial to provide a convenient, fast, and efficient public transport. The infrastructure development of airport railway considered as a high risk project due to many uncertainties that could delay the project. This paper identified and analyzed risks that could occur in quantitative and qualitative way by using project risk management. The results of this research were in form of risk register and value at risk (VaR) toward financial parameter that used (NPV, IRR, Payback Period) to estimate how great the risk(s) would affect project financially. In the end section, there were some recomendations about strategy to response a risk whether it was supposed to be accepted, avoided, mitigated, or transfered, This research expected could become a consideration for Soekarno Hatta ariport railway project operator so loss due to occurence of risks could be minimized, or it could become a reference for future airport railway infrastructure development projects."
Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2014
S57219
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Keng-Weng Lao
"This book offers a brief review of and investigations into the power quality problem in the new technology of co-phase high-speed traction power supplies, which benefits for higher locomotive speed. In addition, it presents detailed design procedures and discusses the chief concerns in connection with a newly proposed solution: compensation in co-phase traction power using a co-phase railway hybrid power quality conditioner (Railway HPQC). Further, it provides essential information on the modeling of power quality in co-phase, high-speed traction power supplies, and on power quality compensation algorithm derivations. Lastly, it delineates the design of railway HPQC and analyzes the effect of different parameters on its performance to accommodate different priorities. All design is supported by simulations and the results of experimental verification."
Singapore: Springer Singapore, 2019
e20501250
eBooks  Universitas Indonesia Library
cover
Fhassi Maulavi Anfiqi
"ABSTRAK
Manajemen pengetahuan dan pelajaran yang dipetik adalah 2 (dua) metode penting untuk meningkatkan dan meningkatkan pekerjaan untuk mencapai proyek di industri konstruksi. Kegiatan di atas akan dievaluasi sesuai dengan pelajaran yang diperoleh untuk mencapai pekerjaan yang telah dilakukan dalam pembangunan (yaitu perencanaan, implementasi dan proses penyelesaian/penyelesaian). Jadi, masalah utama adalah bagaimana mengumpulkan dan mengelola pengetahuan yang diperlukan di tingkat individu, sehingga menyebabkan tautan tunggal untuk direformasi dan diciptakan kembali dalam skala informasi organisasi untuk kepentingan asosiasi. Selanjutnya, dalam penelitian ini, ada beberapa masalah utama yang akan diangkat dan dianalisis, yaitu: hambatan potensial di studio ini, faktor pendukung dan hubungan saat ini dalam manajemen pengetahuan dan pelajaran yang diperoleh dalam industri konstruksi menggunakan elemen internasional di Indonesia. Hal-hal di atas adalah komponen untuk mencapai tujuan menganalisis peran pengetahuan dan manajemen pembelajaran dalam industri konstruksi dengan latar belakang budaya (karyawan) internasional. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif yang dikuantifikasi oleh proses statistik dengan bantuan perangkat lunak SPSS. Berdasarkan, penelitian yang dilakukan, menemukan faktor pendukung, menemukan hubungan, ditemui, dan situasi saat ini di lingkungan internasional di industri konstruksi di Indonesia, yang pada akhirnya membahas tujuan penting untuk mendapatkan pekerjaan sesuai dengan responden.

ABSTRACT
Knowledge management and lessons learned are 2 (two) important methods to improve and improve work to achieve a project in the construction industry. The above activities will be evaluated according to the lessons learned to achieve the work that has been done in development (i.e. planning, implementation and completion/completion process). So, the main problem is how to collect and manage the knowledge needed at the individual level, thus causing that single link to be reformed and recreated in the scale of organizational information for the benefit of the association. Furthermore, in this research, there are several main problems that will be raised and analyzed, namely: the potential barriers in this studio, the supporting factors and the current relationship of knowledge management and the lessons learned in the construction industry using international elements in Indonesia . The things above are components to achieve the goal of analyzing the role of knowledge and learning management in the construction industry with an international (employee) cultural background. This study uses qualitative methods that are quantified by statistical processes with the help of SPSS software. Based on, research conducted, finding supporting factors, finding relationships, being encountered, and the current situation in the international environment in the construction industry in Indonesia, which ultimately discussed the important objectives of obtaining work in accordance with the respondents."
2018
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Heliana Komalasari
"Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui mengenai konsep, tujuan, pengaturan, dan permasalahan dalam penyelenggaraan perkeretaapian di Indonesia serta mengetahui dampak dari pengaturan perkeretaapian terhadap monopoli Negara dan kondisi perkeretaapian saat ini. Penelitian ini merupakan penelitian hukum yang bersifat yuridis normatif dengan menggunakan data, diantaranya peraturan perundangan-undangan, buku, skripsi, desertasi, dan wawancara dengan ahli. Dari hasil penelitian, diperoleh kesimpulan yang menjawab permasalahan, yaitu bahwa kondisi perkeretaapian saat ini telah sesuai dengan pengaturan penyelenggaraan perkeretaapian (baru) di Indonesia, namun identik dengan pengaturan penyelenggaraan perkeretaapian (lama). Hal ini dikarenakan undang-undang perkeretaapian baru yang mencabut monopoli Negara pada sektor perkeretaapian belum kunjung membuka masuknya pelaku usaha lain dalam menyelenggarakan perkeretaapian, serta Negara yang belum kunjung melepas kepemilikan sepenuhnya didalam PT. KAI (Persero) yang menyebabkan penyelenggaraan perkeretaapian hingga kini masih dikuasai oleh Negara. Dalam kaitannya dengan persaingan usaha, pencabutan monopoli Negara yang membuka peluang bagi pelaku usaha lain untuk turut menyelenggarakan perkeretaapian juga turut menjadikan sektor perkeretaapian saat ini mengarah kepada terselenggaranya persaingan usaha.

This research aims to determine the concept, purposes, regulations, and implementation of the railway operations in Indonesia and determine the impact of railways policy in state monopoly and the railway current conditions. This research is anormative legal research using data, such as legislation, books, thesis, desertation, and interviews with the expert. From this research, it is concluded that The condition of the railway is currently in line with new railway policy, but it seems identical to the old railway policy in Indonesia. This is because the new railway policy which repealed the state monopoly in the railway sector has not yet opened the entry of other business operators in running the railways, and the state that has not yet fully take ownership in PT. KAI (Persero) which led to railway operations are still controlled by the state. In relation to the fair competition, the repealed of state monopoly which opened up opportunities for other businesses to join the railways, make railway sector is currently leading the implementation of fair competition."
Depok: Fakultas Hukum Universitas Indonesia, 2013
S46577
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Indri Alfianti
"Skripsi ini membahas pembangunan prasarana kereta api di jalur Jakarta-Bogor tahun 1981-1996. Dengan menggunakan metode sejarah, skripsi ini mengungkap latar belakang, pelaksanaan, dan manfaat dari pembangunan prasarana kereta api di jalur Jakarta-Bogor. Proyek pembangunan ini berdasarkan kerja sama antara Departemen Perhubungan dan Japan International Cooperation Agency (JICA) yang menghasilkan rencana induk kereta api Jabotabek. Pembangunan dimulai pada tahun 1983, meliputi pembangunan jalur baru Manggarai-Depok, jalan layang kereta Manggarai-Jakarta, dan pembangunan jalur baru Depok-Bogor. Manfaat dari pembangunan ini ialah peningkatan pelayanan terhadap penumpang, naiknya pendapatan Perumka, berkembangnya area bisnis di sekitar stasiun Jakarta-Bogor dan munculnya perumahan di sekitar Bogor.

This thesis focuses on the development of railway infrastructure in Jakarta-Bogor on 1981-1996. Through historical method, the thesis revealed background, execution, and benefit of development of railway infrastructure in Jakarta-Bogor. This project based on cooperation between Ministry of Transportation and Japan International Cooperation Agency (JICA) which resulted master plan of Jabotabek railway. The development started on 1983, including development of track addition on Manggarai-Depok, track elevation on Manggarai-Jakarta, and new track on Depok-Bogor. Benefit from this development were increase of service for passenger, increase of Perumka’s income, expand of business area around Jakarta- Bogor station and spread of housing in Bogor.
"
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2014
S56117
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Andalia Fitri
"Latar Belakang: Penyakit refluks gastroesofageal GERD adalah suatu kondisi patologis akibat refluks isi lambung ke dalam esofagus. GERD merupakan penyakit yang ditimbulkan oleh berbagai faktor dengan prevalensi yang semakin meningkat di seluruh dunia. Interleukin 6 IL-6 adalah sitokin pro inflamasi ditemukan pada mukosa esofagus pasien GERD dan berkaitan dengan gangguan motorik otot esofagus. Akupunktur tanam benang telah lama dikenal sebagai salah satu terapi tambahan dalam menangani GERD. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh terapi kombinasi akupunktur tanam benang dan medikamentosa terhadap kadar IL-6 serum pasien penyakit refluks gastroesofageal.
Metode: Uji klinis acak tersamar tunggal dilakukan pada 40 pasien GERD yang dialokasikan ke dalam kelompok akupunktur tanam benang dan medikamentosa atau kelompok akupunktur sham dan medikamentosa. Akupunktur tanam benang dilakukan pada titik CV12 Zhongwan, ST36 Zusanli, BL21 Weishu sebanyak 2 kali dengan interval 15 hari. Kadar IL-6 dalam plasma darah secara ELISA digunakan untuk mengukur keluaran penelitian.
Hasil penelitian: Tidak ada perbedaan signifikan pada kadar IL-6 sebelum terapi di kedua grup. Pada akhir terapi didapatkan penurunan kadar IL-6 pada kelompok akupunktur tanam benang dan penurunan kadar IL-6 pada kelompok sham, namun secara statistik tidak ada perbedaan bermakna antara kedua kelompok p = 0.14.
Kesimpulan: Akupunktur tanam benang belum terbukti secara statistik mempengaruhi kadar IL-6 pada pasien GERD. Kata kunci : GERD, akupunktur tanam benang, IL-6.

Backgrounds: Gastroesophageal reflux disease GERD is a pathological condition due to reflux of stomach contents into the esophagus. GERD is multifactorial disorder with increase in prevalence worldwide. Interleukin 6 IL 6 is a pro inflammatory cytokine that is commonly found in esophageal mucosa of GERD patients and associated with esophageal motor disorders. Acupoint catgut embedment has long been known as an adjunctive therapy for GERD. This study aimed to establish the effect of acupoint catgut embedment combined with medication on IL 6 serum levels of patients with GERD.
Methods: A single blind, randomized controlled trial involved 40 GERD patients randomly allocated to catgut embedding therapy plus medication or sham acupuncture with medication. Catgut embedding therapy was given two times at CV12 Zhongwan, ST36 Zusanli, BL21 Weishu every 15 days. Serum levels of IL 6 were measured by ELISA as research output.
Results: There were no significant differences in the baseline levels of pro inflammatory IL 6 mediators between groups. After one month treatment, the median levels of IL 6 were statistically insignificant decreased in catgut embedding therapy plus medication vs sham acupuncture and medication p 0.14.
Conclusion: The results suggest that catgut embedding therapy has not been proven statistically influencing the levels of IL 6 in patients with GERD. Keywords GERD, catgut embedding therapy, IL 6.
"
Jakarta: Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia, 2016
T58933
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>