Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 162182 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Melinda Sista Pratita
"Turning Red (2022) adalah sebuah film animasi yang tentang seluk-beluk keluarga Tionghoa- Kanada. Karakter utama film ini adalah Meilin Lee, seorang remaja perempuan berusia 13 tahun yang bisa berubah menjadi panda merah seperti setiap keturunan perempuan dari keluarga ibunya. Konflik muncul dalam keluarga generasi kedua dan ketiga perempuan Kanada-Asia, seperti Meilin Lee dan ibunya, Ming Lee. Penelitian ini bertujuan mencari makna panda merah sebagai simbol pergumulan emosional dan jati diri, yang berubah-ubah pada setiap generasi. Penelitian ini juga berusaha memahami lebih lanjut dampak dari hubungan ibu dan anak perempuan pada setiap individu serta pengaruhnya terhadap satu sama lain. Penulis kemudian melakukan analisis kerumitan pencarian jati diri yang dipengaruhi oleh faktor budaya dan personal berdasarkan pada hubungan dengan model stereotipe minoritas, psikologi imigran, dan konsep jati diri. Maka, penelitian ini akan menambah pemahaman akan isu-isu yang muncul pada karakter film dari perempuan Tionghoa-Kanada generasi kedua dan ketiga, memberikan gagasan bagi pengalaman dan dam tantangan dalam kerangka studi identitas dan diaspora oleh Stuart Hall. Ini menekankan signifikansi dari model mitos minoritas pada perjalanannya, khususnya dalam hubungan ibu dan anak perempuan, sekalgius memberikan gagasan tentang strategi negosiasi terhadap ekspektasi sosial.

Turning Red (2022) is an animated movies that centralized the story upon the intricacy of a Chinese-Canadian family. It follows the story of a 13-year-old Meilin Lee who experiences her coming of age by turning into a red panda as it is a fate that befalls the women of every generation in her family from her mother’s lineage. Which then generates the conflict of the story mainly between the second and third generation of Asian Canadian women in the family as portrayed by Meilin Lee and her mother, Ming Lee. This research aims to examine the significance of the red panda as a symbol for emotional struggles and a sense of self, which differ across generations. It further seeks to understand the impacts of mother-daughter relationships on individuals and how they influence each other. This leads to the further analysis on the complexity of finding one’s true self that is caused by cultural and personal factors based on the connection with model minority stereotypes, psychology of the immigrants, and the concept of self. Thus, this study enriches our understanding of the issues experienced by this movie characters of second and third-generation Chinese-Canadian women, providing insights into their experiences and challenges within the framework of Stuart Hall's study of identity and diaspora. It emphasizes their significance of the model minority myth on their journeys, particularly within mother-daughter relationships, offering insight on their societal expectations negotiating strategies."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2023
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Encik Mohammad Ibnussabil
"Salah satu fokus kajian gender adalah posisi perempuan sebagai pihak yang paling sering dirugikan. Hal tersebut tergambarkan dengan jelas dalam film. Film menjadi alat atau media untuk menyampaikan opini, termasuk mengenai perempuan. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan bagaimana kedudukan perempuan dalam film Turning Red. Peneliti melihat kedudukan perempuan yang tidak berdaya direpresentasikan secara verbal maupun nonverbal dalam film tersebut. Studi ini menggunakan teori gender dan metode penelitian semiotika. Hasil telaah menunjukkan kedudukan perempuan direpresentasikan sebagai berikut: 1) tunduk kepada orang tua, 2) tidak berdaya untuk menyampaikan pendapat dan perasaan, 3) tidak berdaya untuk memilih dan 4) menjadi korban dari harapan keluarga.

Among other issues, women's disproportionately disadvantaged position has been one of the main focuses of gender study. This phenomenon is also eloquently portrayed in a film--a tool or medium for communicating ideas, including those about women. This particular study seeks to explain how the film "Turning Red" portrays women's positions in the family. The author notes how the film--verbally and nonverbally--depicts the position of disempowered women. By utilizing gender theory and semiotic research techniques, this study finds women are represented as follows: 1) being obedient to parents, 2) being unable to express their thoughts and feelings, 3) being unable to make decisions, and 4) becoming victims of familial expectations."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia;, 2022
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Arsela Surya Andoko
"Penelitian ini bertujuan untuk mendalami topik mengenai diaspora dan krisis identitas budaya pada generasi kedua imigran di novel Mambo in Chinatown (2014) karya Jean Kwok. Selain itu, penelitian ini juga bertujuan untuk menerangkan konstruksi budaya dalam hidup karakter utama, dan untuk membandingkan prosesnya dari waktu ke waktu. Metode yang digunakan adalah metode kualitatif dengan analisis tekstual menggunakan teori dari Stuart Hall (1990) tentang identitas budaya dan diaspora. Saya akan menganalisis bagian-bagian dari novel yang mengindikasikan pandangan karakter utama mengenai hidupnya sebagai diaspora. Sebagai tambahan, perangkat sastra, seperti penyimbolan, penokohan, alur cerita dan narasi yang berkaitan dengan karakter utama akan dianalisis untuk mengungkapkan berbagai makna atau pesan yang disampaikan oleh penulis novel. Kemudian, kaitan antara kondisi kehidupan, ketercabutan dari asal usul, dan pandangan mengenai identitas karakter utama di awal dan akhir akan dibandingkan untuk mengungkapkan proses pergeseran dalam rasa kepemilikan dan identitas sebelum dan sesudah dia mengadopsi budaya Amerika sepenuhnya. Hasil penelitian menunjukan bahwa akulturasi dan penerimaan dari negara tuan rumah adalah aspek penting dalam rekonstruksi identitas dan pembentukan rasa kepemilikan identitas dalam generasi kedua imigran. Selain itu, juga ditemukan bahwa kepuasan hidup yang lebih tinggi membantu generasi kedua imigran, dalam kasus ini Tionghoa-Amerika, untuk berasimilasi dan berakulturasi dengan budaya negara tuan rumah, yang selanjutnya berbalik membentuk rasa kepemilikan identitas dan kesadaran bahwa mereka bukan lagi hanya Tionghoa tapi juga adalah seorang Amerika. Pada akhirnya, kesadaran ini membuat Charlie dapat menerima asal usul dirinya dan juga menerima menjadi apa dirinya sekarang. Hal ini membuatnya tidak merasa malu atau benci menjadi bagian dari diaspora Tionghoa, sambil berdamai dengan dirinya sendiri karena tidak menjadi cukup Tionghoa menurut standar tradisional.

The study aims to explore the diaspora and cultural identity crisis of the second generation of immigrants through the novel Mambo in Chinatown (2014) by Jean Kwok. Moreover, this paper aims to elucidate identity reconstruction in the main character's life, and to comprehend the process over time. The method used is qualitative with textual analysis using Stuart Hall’s (1990) theories on cultural identity and diaspora. I will analyse parts in the novel that indicate the main character’s view of her life as a diaspora. In addition to that, the literary devices , like symbolism, characters, and plot, and narration surrounding the main character will be analysed to unwrap the various meanings that the writer of the novel communicates. Then, the relation between the life condition, uprootedness and view of identity of the main character from the beginning and the end will be compared to see the shifting process in her sense of belonging and identity before and after she fully embodies American culture. The result shows that acculturation and acceptance of the host country’s culture are important aspects in identity’s reconstruction and the formation of a sense of belonging in second-generation immigrants. It is also found that better life satisfaction helps the second-generation of immigrants, in this case the Chinese-Americans, to assimilate and acculturate to the host country’s culture that in turn forms their sense of belonging and realisation that they are not just Chinese anymore but also American. In the end, this realisation allows Charlie to accept her origin as well as what she has become in the present, which makes her not feeling ashamed or hatred of being part of Chinese diaspora while making peace with herself for not being Chinese enough according to traditional standard of being Chinese.
"
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2024
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Muhamad Dwiki Armani
"Film dengan genre animasi memiliki daya tarik tersendiri. Film animasi dapat merepresentasikan unsur kebudayaan suatu bangsa dengan grafis yang beragam dan menarik. Salah satu film yang merepresentasikan budaya Cina antara lain adalah Film Turning Red '青春变形记' (Qīngchūn biànxíng jì) (2020). Representasi budaya Cina dalam film Turning Red menampilkan unsur-unsur ajaran Konfusianisme dalam hubungan keluarga. Konfusianisme merupakan salah satu unsur kebudayaan Cina yang berisi falsafah hidup bagi etnis Cina baik yang tinggal di daratan Cina, maupun di luar daratan Cina. Dalam Konfusianisme terdapat konsep harmonisasi sebagai unsur bijak manusia antara lain Ren 仁 (kemanusiaan), Yi 義 (kebajikan/keadilan), Li 礼 (etika), Zhi 知 (pengetahuan), Xin 信 (integritas), Zhong 忠 (kesetiaan), 孝 (Xiào) (bakti kepada orang tua). Penelitian ini bermaksud untuk mengetahui bagaimana representasi Xiao pada film animasi berjudul Turning Red melalui penokohan Meilin Lee, Ming Lee, dan Wu. Melalui metode kualitatif, penelitian ini akan mengungkapkan bagaimana bentuk representasi konsep Xiao yang ditunjukan pada film Turning Red melalui adegan tokoh-tokoh pada film. Melalui pendekatan deskriptif, penelitian ini menemukan bahwa konsep Xiao merupakan faktor penting dalam membangun alur dan penokohan dalam film ini.

Films with the animation genre have their own charm. Animated films can represent elements of a nation's culture with diverse and attractive graphics. One of the films that represents Chinese culture is Turning Red '青春变形记' (Qīngchūn biànxíng jì) (2020).The representation of Chinese culture in the film Turning Red displays elements of Confucianism in family relationships. Confucianism is one of the elements of Chinese culture which contains a philosophy of life for ethnic Chinese both living in mainland China and outside mainland China. In Confucianism there is the concept of harmonization as a wise human element, including Ren 仁 (humanity), Yi 義 (virtue/justice), Li 礼 (ethics), Zhi 知 (knowledge), Xin 信 (integrity), Zhong 忠 (loyalty), 孝 (Xiào) (filial piety). This study intends to find out how Xiao is represented in the animated film Turning Red through the characterizations of Meilin Lee, Ming Lee, and Wu. Through qualitative methods, this study will reveal how the form of representation of Xiao's concept is shown in the film Turning Red through the scenes of the characters in the film. Through a descriptive approach, this research finds that Xiao's concept is an important factor in developing the plot and characterizations in this film."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2023
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Laura Khattrine Noviyanti
"ABSTRAK
Perempuan korban Kekerasan Dalam Rumah Tangga KDRT banyak mengalami gangguan psikis antara lain cemas, rendah diri dan depresi. Gangguan tersebut mengakibatkan perempuan kehilangan tujuan hidup. Situasi adaptasi dari stres atau pulih terhadap dirinya dan mampu bertahan dengan mendapatkan kembali keseimbangan antara fisiologis, psikologis dan sosial disebut dengan resiliensi. Orang yang memiliki resiliensi diri disebut dengan penyintas. Fenomena yang terjadi saat ini di Jawa Tengah minimnya penelitian terkait pencarian tujuan hidup dan resiliensi diri perempuan penyintas KDRT. Tujuan penelitian ini adalah mendapatkan gambaran pengalaman pencarian tujuan hidup dan resiliensi diri perempuan korban menjadi penyintas KDRT. Hasil penelitian didapatkan empat tema, yaitu kemandirian dan keberanian adalah awal pemulihan hidup, dukungan orang terdekat yang memberikan kekuatan, strategi koping yang digunakan untuk mampu bertahan dan pembelajaran dari pengalaman yang menguatkan tujuan masa depan. Hasil penelitian merekomendasikan untuk perawat jiwa sebagai konselor para penyintas sudah dalam tahap pemulihan untuk meningkatkan kesehatan mental pasien.

ABSTRACT
Women who are subject to Intimate Partner Violence IPV experienced numbers of psychological disorders such as anxiety, low self esteem and depression. These disorders lead them to a point where they lose their life purposes. The adaptation situation in regards to their relation with the stress or when they recover themselves by regaining the balance between physiological, psychological, and social is called resilience. People who have self resilience are called survivors. The phenomenon that occurs at present time is scarce number of research related to the discovery of life purpose and self resilience of women who are survivors of IPV in Central Java. The purpose of this study is to gain insight of the experience of discovering the life purpose and self resilience of IPV survivor women. The study resulted in four themes self reliance and bravery mark the beginning of life recovery, support from the closest person provides strength, coping strategies which utilized to be able to survive, and learning from experience to reinforce future goals. The results of the study recommendsmental healthnurses to stand as the counselors for IPV survivors to support them in their recovery phase to improve the mental health of the patients."
2017
T48158
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Felicia Amelinda Dewi Priatna
"Permasalahan kondisi masyarakat sebagai potret sosial bukan lagi hal yang asing untuk diangkat dalam bentuk film. Gambaran banlieue sebagai aspek yang berkaitan dengan isu sosial di Prancis sudah menjadi potret sosial, seperti permasalahan yang terjadi di kelompok imigran. Pada perkembangannya, film Prancis banyak mengambil isu-isu mengenai imigran, terutama imigran kulit hitam. Film Banlieusards: Street Flow (2019) karya Leïla Sy dan Kery James mengisahkan tiga bersaudara dari Senegal yang tinggal di banlieue wilayah Paris dengan konflik dan permasalahan rasial yang terjadi di dalamnya. Berdasarkan paparan tersebut, penelitian ini bertujuan untuk memperlihatkan usaha tokoh melawan stigma dan bentuk tindakan rasisme imigran kulit hitam yang dihadirkan dalam film. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan menggunakan struktur naratif dan sinematografis Boggs dan Pettrie untuk kajian film, teori interaksi simbolik George Herbert Mead untuk menganalisis konsep rasisme, serta teori stigmatisasi Erving Goffman untuk menganalisis konsep stigma pada film. Hasil dari analisis, ditemukan bahwa rasisme dan stigma negatif terhadap tokoh Soulaymaan, Demba, dan Noumouké dapat dilakukan oleh siapa pun tanpa memandang status dan kedudukan yang bisa mengarah pada tindakan diskriminasi. Stigma negatif dan tindakan rasisme yang Soulaymaan, Demba, dan Noumouké dapatkan sebagai imigran kulit hitam pada film Banlieusards dapat didobrak dan dibantah dengan prestasi tanpa harus mengubah budaya asli asalnya dan tradisi.

The issue of the condition of society as a social portrait is no longer a strange thing to be raised in the form of a film. The image of banlieue as an aspect related to social issues in France has become a social portrait, such as the problems that occur in immigrant groups. In its development, many French films took issues about immigrants, especially black immigrants. The film Banlieusards: Street Flow (2019) by Leïla Sy and Kery James tells the story of three brothers from Senegal who live in the banlieue area of ​​Paris with conflicts and racial problems that occur in them. Based on this explanation, this study aims to show the character's efforts to fight the stigma and forms of racism of black immigrants that are presented in the film. This study uses a qualitative method by using Boggs and Pettrie's narrative and cinematographic structure for film studies, George Herbert Mead's symbolic interaction theory to analyze the concept of racism, and Erving Goffman's stigmatization theory to analyze the concept of stigma in films. The results of the analysis, it was found that racism and negative stigma against the characters Soulaymaan, Demba, and Noumouké can be done by anyone regardless of status and position which can lead to acts of discrimination. The negative stigma and acts of racism that Soulaymaan, Demba, and Noumouké get as black immigrants in the film Banlieusards can be broken and refuted with achievements without having to change their native culture and traditions."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2022
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Manurung, Paula Nihana
"Konstruksi perempuan sebagai salah satu bentuk dari konstruksi sosial saat ini sering kali ditampilkan melalui media. Konstruksi sosial merupakan proses sosial yang hadir melalui interaksi para individu yang menciptakan secara terus-menerus suatu realitas sosial. Realitas merupakan sesuatu yang dibentuk, di mana setiap individu mempunyai konstruksi yang berbeda. Hal ini pun berlaku pada konstruksi sosial akan realitas perempuan. Dalam penulisan ini, penulis akan menganalisis konstruksi perempuan melalui dua tokoh dari salah satu film Cina, yaitu Raise the Red Lantern karya Zhang Yimou yang mengisahkan tentang kehidupan sebuah keluarga di Tiongkok pada tahun 1920-an. Film ini secara halus menggambarkan kompleksitas hubungan antara kekuasaan, ketaatan, dan kepatuhan. Dalam penulisan ini, penulis melakukan kajian dengan cara menganalisis penokohan Song Lian dan Yan’er yang melibatkan kekerasan verbal pada konflik yang ada di antara mereka. Kekerasan verbal merupakan kekerasan yang dilontarkan melalui perkataan. Penulisan tugas akhir ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana konstruksi perempuan melalui bagaimana penggambaran konflik antara dua tokoh, yakni Song Lian dan Yan’er dalam film Raise the Red Lantern. Dengan berfokus pada bagaimana cara perempuan dikonstruksikan dalam film, maka penelitian ini berkontribusi pada kajian budaya.

Women’s construction as a form of social construction is currently often displayed through the media. Social construction is a social process that exists through the interaction of individuals who continuously create a social reality. Reality is something that is formed, where each individual has a different construction. This also applies to the social construction of women's reality. In this writing, the author will analyze women’s construction through two characters from one of the Chinese films, Raise the Red Lantern by Zhang Yimou which tells the story of the life of a family in China in the 1920s. The film lightly illustrates the complexity of the relationship between power, obedience, and respect. In this writing, the author conducted a study by analyzing the characterizations of Song Lian and Yan'er which involve verbal abuse in the conflict between them. Verbal abuse is a violence that is expressed through words. The objective of the final project is to find out the women's construction through the portrait of the conflict between two characters, Song Lian and Yan'er in the film Raise the Red Lantern. By focusing on how women are constructed in the film, this research contributes to cultural research."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2024
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Intan Permatasari
"Pada tahun 2022, Karoline Herfurth sebagai produser dan aktris asal Jerman merilis sebuah film bertemakan feminisme sebagai bentuk kekhawatiran atas permasalahan perempuan yang masih terjadi di dalam kehidupan sehari-hari. Salah satu permasalahan perempuan yang sering dijumpai adalah konstruksi kecantikan. Dengan menggunakan teori film Graeme Turner dan teori objectified body conciousness scale milik McKinley & Hyde, penelitian ini akan membahas bagaimana film Wunderschön merepresentasikan persepsi negatif perempuan Jerman mengenai tubuhnya. Tujuan penelitian ini untuk menguraikan hasil analisis mengenai persepsi negatif perempuan Jerman mengenai tubuhnya di dalam film Wunderschön. Hasilnya menunjukkan beberapa perilaku yang menunjukkan objektifikasi diri sebagai salah satu akibat yang ditimbulkan dari persepsi negatif, yaitu mengamati tokoh idola dan membandingkan diri sendiri di depan cermin, memakai riasan, melakukan operasi plastik, merokok, mengonsumsi narkotika, dan berolahraga secara keras tanpa memikirkan kondisi tubuh. Kesimpulannya adalah konstruksi kecantikan ideal membuat sebagian besar perempuan lupa bahwa tubuh mereka berharga dan kesehatan mereka lebih penting daripada penampilan. Penulis berharap penelitian mengenai subjektivitas dan perlawanan terhadap objektifikasi diri ini dapat ditelusuri lebih lanjut dan tidak hanya itu, masih banyak permasalahan perempuan di dalam film Wunderschön yang harus diteliti.

In 2022, Karoline Herfurth as a producer and actress from Germany released a film with the theme of feminism as a form of concern about women's problems that still occur in everyday life. One of the problems women often encounter is the construction of beauty. By using Graeme Turner's film theory and McKinley & Hyde's objectified body conciousness scale theory, this research will discuss how the film Wunderschön represents German women's negative perceptions of their bodies. The aim of this research is to describe the results regarding the analysis of negative perceptions of German women regarding their bodies in the film Wunderschön. The results show several behaviors that indicate self-objectification as one of the consequences of negative perceptions, namely observing idol figures and comparing oneself in the mirror, wearing make-up, having plastic surgery, smoking, consuming narcotics, and exercising vigorously without considering body condition. The conclusion is that the construction of ideal beauty makes most women forget that their bodies are valuable and their health is more important than appearance. The author hopes that this research on subjectivity and rejection of self-objectification can be explained further and not only that, there are still many women's problems in the Wunderschön film that need to be researched."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2024
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Raden Dibi Irnawan
"[ ABSTRAK
Makalah ini membahas dimensi sosio-psikologis dalam seni lukis yang
digambarkan dalam novel ?My Name is Red? karya Orhan Pamuk. Penulis
melalui makalah ini berpendapat bahwa dalam kontes antara liberalisme dan
religiusitas seni lukis di era Sultan Murat III, sebagaimana digambarkan dalam
novel tersebut, elemen psikologis mewujud dalam narsisme. Ide ini termanifestasi
dalam bentuk perilaku Velijan Effendi yang di satu sisi memegang teguh prinsipprinsip
Timur namun secara estetika tidak dapat menolak keunggulan prinsipprinsip
Barat. Hal ini mencerminkan bagaimana dua budaya bertemu dan
menghasilkan gejolak psikologis pada diri individu terkait isu pembuktian diri.
Makalah ini juga menyorot potensi ketidaksesuaian gambaran narsisme yang
dipaparkan Orhan Pamuk dengan pemahaman masa kini terkait narsisme. Hasil
analisis menunjukkan kalau gambaran Velijan atau Olive dalam novel My Name
Is Red tetap sejalan dengan gambaran individu narsisme dalam literatur ilmiah.
Velijan Effendi menjadi sosok narsis karena hasil dari kebutuhannya untuk diakui,
untuk eksis dalam hidupnya yang tertekan dan menggunakan lukisan-lukisannya
sebagai media untuk menyalurkan kebutuhannya tersebut.
ABSTRACTThis paper discuss about socio-psychological dimension in paintings
pictured in Orhan Pamuk?s novel ?My Name is Red?. The novel shows us fine
examples about how paintings can be a media of painters who lived in a
repressive era of Sultan Murat III which established rigid rules adopted from
Islamic principles of how a painting should be done. This idea manifested in the
characters? behaviour, especially Velijan Effendi, who hold the Islamic or East
principles but dilemmatically fond of Western principles as an aesthetic way of
painting. This kind of dilemma born from the presence of East and West
principles intertwined in Turkey at the era pictured in the novel. Results
determined that Velijan Effendi is narcistic as a result of his needs to be
acknowledged and to express his self-manifestation; to be existent in his repressed
life. He uses his paintings as the media of expressing his needs.;This paper discuss about socio-psychological dimension in paintings
pictured in Orhan Pamuk?s novel ?My Name is Red?. The novel shows us fine
examples about how paintings can be a media of painters who lived in a
repressive era of Sultan Murat III which established rigid rules adopted from
Islamic principles of how a painting should be done. This idea manifested in the
characters? behaviour, especially Velijan Effendi, who hold the Islamic or East
principles but dilemmatically fond of Western principles as an aesthetic way of
painting. This kind of dilemma born from the presence of East and West
principles intertwined in Turkey at the era pictured in the novel. Results
determined that Velijan Effendi is narcistic as a result of his needs to be
acknowledged and to express his self-manifestation; to be existent in his repressed
life. He uses his paintings as the media of expressing his needs.;This paper discuss about socio-psychological dimension in paintings
pictured in Orhan Pamuk?s novel ?My Name is Red?. The novel shows us fine
examples about how paintings can be a media of painters who lived in a
repressive era of Sultan Murat III which established rigid rules adopted from
Islamic principles of how a painting should be done. This idea manifested in the
characters? behaviour, especially Velijan Effendi, who hold the Islamic or East
principles but dilemmatically fond of Western principles as an aesthetic way of
painting. This kind of dilemma born from the presence of East and West
principles intertwined in Turkey at the era pictured in the novel. Results
determined that Velijan Effendi is narcistic as a result of his needs to be
acknowledged and to express his self-manifestation; to be existent in his repressed
life. He uses his paintings as the media of expressing his needs., This paper discuss about socio-psychological dimension in paintings
pictured in Orhan Pamuk’s novel “My Name is Red”. The novel shows us fine
examples about how paintings can be a media of painters who lived in a
repressive era of Sultan Murat III which established rigid rules adopted from
Islamic principles of how a painting should be done. This idea manifested in the
characters’ behaviour, especially Velijan Effendi, who hold the Islamic or East
principles but dilemmatically fond of Western principles as an aesthetic way of
painting. This kind of dilemma born from the presence of East and West
principles intertwined in Turkey at the era pictured in the novel. Results
determined that Velijan Effendi is narcistic as a result of his needs to be
acknowledged and to express his self-manifestation; to be existent in his repressed
life. He uses his paintings as the media of expressing his needs.]"
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2014
MK-Pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Sylvana Gustin Santoso
"Perilaku seksisme masih dijumpai di negara dengan tingkat kesetaraan gender yang cukup tinggi, salah satunya negara Jerman. Di era feminisme yang cukup baik, perilaku seksisme justru dilakukan oleh sesama perempuan. Sesama perempuan ini membentuk persaingan intraseksual atau feminine rivalry dengan standar yang dibuat laki-laki. Standar tersebut dibuat bukan karena pengaruh langsung dari laki-laki, melainkan melalui proses internalisasi objektifikasi perempuan terhadap diri sendiri dan orang lain. Isu tersebut akan diteliti melalui film Freibad (2022) yang disutradarai oleh Doris Dörrie. Penelitian ini disusun dengan menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan teori Representasi oleh Stuart Hall dan teori film Auteur. Hasil analisis penelitian ini menunjukkan bahwa persaingan antar perempuan banyak terjadi di ruang lingkup feminisme. Kehadiran laki-laki yang minim nyatanya masih memiliki pengaruh besar terhadap pandangan perempuan terhadap sesamanya. Kebebasan perempuan masih terkekang oleh standar laki-laki yang diaplikasikan kepada diri sendiri dan perempuan lain.

Sexist behavior is still found in countries with high gender equality index, such as Germany. In the feminism era, sexist behavior is actually carried out by fellow women. These women form an intrasexual competition or feminine rivalry with standards made by men. These standards are no longer made because of direct influence of men, but through the internalization process of women’s objectification of themselves and others. This issue will be researched through the film Freibad (2022) directed by Doris Dörrie. This study is conducted using the qualitative method through Representation theory by Stuart Hall and Auteur film theory. The results of this study show that competition between women occurs in the scope of feminism. The insignificant presence of men still has big influence on women’s view towards each other. Women’s freedom is still limited by male standards applied to themselves and other women."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2024
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>