Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 52896 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Purwowibowo
"Telah berhasil dibuat sebuah digital read out (DRO) berbasis mikrokontroler 80C5I7A yang mempunyai kemampuan untuk mengkompensasi kesalahan kuasi-statik pada sistem posisi mekanik. Kesalahan kuasi-statik adalah kesalahan posisi yang berubah secara perlahan, yang merupakan perpaduan antara kesalahan geometrik dan termal. Kompensasi dilakukan melalui piranti lunak di dalam DRO dengan menggunakan dua buah polinomial, orde-7 untuk geometrik dan orde-1 untuk termal. Hasil uji menunjukan peningkatan akurasi sebesar 26,97 %.

A digital read out (DRO) has been made based on 80C5 17A microcontroller. The DRO able to compensated quasi-static error for mechanical positioning system. Quasi-static error is position error that changes slowly, this error is combination of geometric error and thermal error. The compensation had done via software inside DRO uses two polynomials, order-7 for geometric error and order-I for thermal error. The result showed that position accuracy increased 26,97 %.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2001
T5790
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Reza Ajiputra
"CALM buoy adalah salah satu bangunan lepas pantai dengan tipe sistem penambatan kapal yang dikenal dengan SPM. CALM buoy menggunakan pola penambatan menyebar dengan beberapa titik jangkar yang berguna yang fungsinya tidak hanya menjaganya tetap bertahan di posisi awalnya namun juga memberikan fleksibilitas kepada sistem ketika mengalami beban yang besar yang disebabkan oleh kapal yang tambat dan juga beban-beban lingkungan. Pada umumnya CALM buoy memiliki 4 hingga 16 rantai tambat, namun regulasi terbaru dari OCIMF mengharuskan penggunaan minimum 6 rantai tambat berlaku untuk bangunan buoy yang terbaru. Sementara CALM buoy 35000 DWT milik PT PERTAMINA UP VI dengan 4 rantai tambat direncanakan untuk dipindahkan keperairan yang lebih dalam dari 14 m ke 22 m. Tujuannya adalah untuk meningkatkan kapabilitas buoy dalam mendukung tanker ketika proses bongkar muat, khususnya pada saat kondisi laut dengan surut yang terendah yang menyebabkan pengurangan jarak aman lunas kapal ke dasar laut. Pemindahan buoy ke laut yang lebih dalam telah diprediksi akan memberikan beban yang lebih besar bagi buoy sehingga dipertimbangkan untuk dilakukan modifikasi pada konfigurasi rantai. Sehingga modifikasi yang dilakukan tidak hanya menggunakan 4 titik jangkar, namun juga dipersiapkan untuk 6 dan 8 titik jangkar sekaligus berkaitan dengan adanya rencana pembelian buoy yang baru dalam jangka watu yang belum ditentukan. Sehingga titik jangkar yang sudah ada dapat dipergunakan lagi ketika bouy yang baru datang. Untuk memilih konfigurasi yang sesuai maka harus dihitung besarnya tegangan rantai dan respon gaya pengembali dari setiap konfigurasi, dilakukan secara iteratif menggunakan persamaan catenary dengan pendekatan kuasi statik dengan arah beban horizontal dan vertikal. Hasil akhir yang diharapkan adalah menemukan konfigurasi baru yang sesuai, posisi titik jangkar, tipe jangkar yang dipilih dan arrangement dari rangkaian.

CALM buoy is a kind of offshore structures which use mooring systems called SPM. CALM buoy has spreading mooring pattern with several anchor points, its function is not only to hold its position but also to gives flexibilty to the system when suffer a huge loads caused by a moored tanker and environmental loads. Regularly CALM buoy has 4 to 16 mooring line, but the newest OCIMF regulation require the use of minimum 6 mooring lines for a brand new building. Mean while PT PERTAMINA's CALM buoy 35000 DWT which use 4 mooring lines was been planned to be relocated to a deeper sea from 14 m to 22 m water depth. Its main pupose was to increase the capability of buoy to support the tanker when running a loading or an unloading operation, especially when the sea condition is in its lowest tides that cause reduction in save clearence distance from ships keel to sea bed. It was been predicted before that the buoy's relocation process to the deeper sea will cause bigger loads to the buoy, so that it was considered to modify its mooring lines configuration. Thus, modification will be prepared not only with 4 anchor points but also 6 and 8 points, also related to the purchasing of the new building in the future at unknown time, so that the anchor points can be re use when the new one comes. To choose an appropriate configuration we must know the tension dan the respons of restoring force from the system in each configuration. The calculation will be done iteratively using catenary equations with quasi-static approach using vertikal loads and horizontal loads as its variable. The expected result is to find an approriate new configuration, anhor points, the anchors type, and the arrangements of the mooring lines."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2007
S38065
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
"CALM Buoy is one of the offshore structure which is used for loading/unloading liquid cargo to/from
oil tanker from/to onshore facilities. This paper will analyze the relocation process of 35,000 DWT front
14 m depth to 22 m depth. The relocation of CALM Bouy needs some configuration changes in its
mooring system due to changes of environtmental factors and future requirements for minimum 6 legs
mooring. So that its anchors and other configuration can be reused For this purpose three preliminary
modifications are proposed i.e. 4-4, 6-4, and 8-4, each of the configuration is then calculated for their
chain tension and restoring forces. iterative calculation is carried out using catenary equation with quasi
static approach on horizontal and vertical load directions. The objective of this analysis is to obtain a
new suitable configuration, anchor position and anchor type for the mooring leg arrangement.
"
Jurnal Teknologi, 21 (4) Desember 2007 : 256-264, 2007
JUTE-21-4-Des2007-256
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Fina Febriani
"[ABSTRAK
Motivasi membaca merupakan isu penting dalam jenjang pendidikan dasar (Saw,
2014). Siswa yang tidak tertarik atau tidak aktif dalam aktivitas membaca di usia
sekolah dasar umumnya tidak akan mengembangkan motivasi membaca di usia
sekolah menengah dan seterusnya (Pecjak & Kosir, 2004). Untuk dapat
meningkatkan motivasi membaca, banyak strategi yang dapat dilakukan,
diantaranya adalah melalui pengajaran strategi membaca dan pembuatan jurnal
membaca. Penelitian ini dilakukan untuk melihat apakah program intervensi
berupa pengajaran strategi membaca RAP dan pembuatan jurnal membaca dapat
meningkatkan motivasi membaca pada siswa yang tergolong underachiever. Hasil
penelitian menunjukkan pengajaran strategi membaca RAP dan pembuatan jurnal
membaca dapat meningkatkan motivasi membaca pada siswa yang tergolong
underachiever, namun peningkatan tersebut tidak signifikan.

ABSTRACT
Reading motivation is an important issue in elementary school (Saw, 2014). If
students do not become active, engaged readers in elementary school, it is
unlikely that they will develop reading motivation in secondary school and later
(Pecjak & Kosir, 2004). To enhance reading motivation, there are many strategies
that can be apllied, such as teaching reading strategies dan making reading diaries.
This study is conducted to prove whether RAP reading strategy teaching and
reading diaries can enhance reading motivation of underachiever student. The
result of this study shows that RAP reading strategy teaching and reading diaries
can enhance reading motivation of underachiever student, but this enhancement is
not significant.;Reading motivation is an important issue in elementary school (Saw, 2014). If
students do not become active, engaged readers in elementary school, it is
unlikely that they will develop reading motivation in secondary school and later
(Pecjak & Kosir, 2004). To enhance reading motivation, there are many strategies
that can be apllied, such as teaching reading strategies dan making reading diaries.
This study is conducted to prove whether RAP reading strategy teaching and
reading diaries can enhance reading motivation of underachiever student. The
result of this study shows that RAP reading strategy teaching and reading diaries
can enhance reading motivation of underachiever student, but this enhancement is
not significant.;Reading motivation is an important issue in elementary school (Saw, 2014). If
students do not become active, engaged readers in elementary school, it is
unlikely that they will develop reading motivation in secondary school and later
(Pecjak & Kosir, 2004). To enhance reading motivation, there are many strategies
that can be apllied, such as teaching reading strategies dan making reading diaries.
This study is conducted to prove whether RAP reading strategy teaching and
reading diaries can enhance reading motivation of underachiever student. The
result of this study shows that RAP reading strategy teaching and reading diaries
can enhance reading motivation of underachiever student, but this enhancement is
not significant.;Reading motivation is an important issue in elementary school (Saw, 2014). If
students do not become active, engaged readers in elementary school, it is
unlikely that they will develop reading motivation in secondary school and later
(Pecjak & Kosir, 2004). To enhance reading motivation, there are many strategies
that can be apllied, such as teaching reading strategies dan making reading diaries.
This study is conducted to prove whether RAP reading strategy teaching and
reading diaries can enhance reading motivation of underachiever student. The
result of this study shows that RAP reading strategy teaching and reading diaries
can enhance reading motivation of underachiever student, but this enhancement is
not significant.;Reading motivation is an important issue in elementary school (Saw, 2014). If
students do not become active, engaged readers in elementary school, it is
unlikely that they will develop reading motivation in secondary school and later
(Pecjak & Kosir, 2004). To enhance reading motivation, there are many strategies
that can be apllied, such as teaching reading strategies dan making reading diaries.
This study is conducted to prove whether RAP reading strategy teaching and
reading diaries can enhance reading motivation of underachiever student. The
result of this study shows that RAP reading strategy teaching and reading diaries
can enhance reading motivation of underachiever student, but this enhancement is
not significant.;Reading motivation is an important issue in elementary school (Saw, 2014). If
students do not become active, engaged readers in elementary school, it is
unlikely that they will develop reading motivation in secondary school and later
(Pecjak & Kosir, 2004). To enhance reading motivation, there are many strategies
that can be apllied, such as teaching reading strategies dan making reading diaries.
This study is conducted to prove whether RAP reading strategy teaching and
reading diaries can enhance reading motivation of underachiever student. The
result of this study shows that RAP reading strategy teaching and reading diaries
can enhance reading motivation of underachiever student, but this enhancement is
not significant.;Reading motivation is an important issue in elementary school (Saw, 2014). If
students do not become active, engaged readers in elementary school, it is
unlikely that they will develop reading motivation in secondary school and later
(Pecjak & Kosir, 2004). To enhance reading motivation, there are many strategies
that can be apllied, such as teaching reading strategies dan making reading diaries.
This study is conducted to prove whether RAP reading strategy teaching and
reading diaries can enhance reading motivation of underachiever student. The
result of this study shows that RAP reading strategy teaching and reading diaries
can enhance reading motivation of underachiever student, but this enhancement is
not significant., Reading motivation is an important issue in elementary school (Saw, 2014). If
students do not become active, engaged readers in elementary school, it is
unlikely that they will develop reading motivation in secondary school and later
(Pecjak & Kosir, 2004). To enhance reading motivation, there are many strategies
that can be apllied, such as teaching reading strategies dan making reading diaries.
This study is conducted to prove whether RAP reading strategy teaching and
reading diaries can enhance reading motivation of underachiever student. The
result of this study shows that RAP reading strategy teaching and reading diaries
can enhance reading motivation of underachiever student, but this enhancement is
not significant.]"
Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2016
T45169
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
cover
Imam Nurhuda
"Pada penelitian sebelumnya telah dilakukan koreksi hasil pengukuran spektrum sinar-x menggunakan detektor CdTe dengan metode unfolding untuk menghilangkan noise atau sinyal yang tidak diinginkan Hasil koreksi ternyata kurang baik karena menunjukan adanya loncatan hasil koreksi pada rentang energi antara 30 keV sampai 40keV. Matriks responnya diperbaiki dengan pemodelan detektor dalam keadaan vakum sehingga diperoleh matriks respon baru yang digunakan untuk proses koreksi. Pemodelan dibentuk dengan simulasi monte carlo yang aplikasinya terdapat pada program EGSnrc. Proses koreksi dilakukan menggunakan metode Unfolding dan hasilnya menunjukan noise yang terbaca pada detektor CdTe dapat lebih diminimalisir. Sehingga perbaikan matriks respon dengan cara memodel ulang simulasi detektor berhasil dilakukan.

Most applications of nuclear techniques depend on results measurenment of radiation, especially to measure the intensity or dose radiation of radiation.Measurenment of x-ray spectra using CdTe detector will produce spectra characteristic of detector.so that spectrum known as noise must be corrected by the method of unfoldingin order to obtain the actual x-ray spectrum. Accuracy improvement of the correction relating to to the resolution of the detector response matrix, the response matrix is formed using monte carlo simulation methods and Heprow program. With an ideal detector modeling, will get a correction factor which produces more accurate output. "
Depok: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Indonesia, 2011
S1571
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Djamilah Tohirah
"Salah satu cara untuk mengevaluasi keberhasilan suatu perawatan gigi tiruan cekat adalah kesesuaian preparasi gigi dengan restorasinya. Untuk mendapatkan kesesuaian atau fitness tersebut perlu diperhatikan beberapa faktor, di antaranya prosedur-prosedur klinik dan laboratorium. Prosedur pencetakan di klinik seperti teknik, manipulasi dan jenis bahan cetak perlu diperhatikan. Prosedur laboratorium, seperti penggunaan dan teknik pengecoran bahan, pemasangan die dan model kerja di artikulator, harus teliti. Bila hal-hal tersebut diabaikan, dapat mengakibatkan kegagalan restorasi.
Bahan cetak alginat sering digunakan untuk membuat model pada perawatan prostodontik, model untuk gigi antagonis, model diagnostik dan model pada perawatan ortodonti. Keuntungan dari bahan cetak ini ialah manipulasinya mudah dan harganya relatif lebih murah bila dibandingkan dengan bahan cetak yang lain. Tetapi bahan cetak tersabut mempunyai kelemahan, yaitu tidak dapat mereproduksi detail secara akurat. Pada beberapa keadaan yang memerlukan ketepatan dan kemampuan untuk mereproduksi semua detail yang kecil-kecil, misalnya pada die untuk pembuatan suatu casting, diperlukan suatu bahan cetak yang baik. Bahan cetak jenis elastomerik seperti silikon merupakan bahan yang mempunyai kestabilan dan keakuratan yang tinggi.
Berhubung harga bahan cetak elastomerik cukup mahal, maka dicari terobosan untuk mendapatkan cara mencetak dengan harga efisien tetapi dapat menghasilkan model kerja dan die yang cukup akurat, yaitu dengan menggunakan kombinasi bahan silikon dan alginat yang dilakukan secara pencetakan ganda.
Tujuan penelitian ini yaitu untuk mengetahui kecermatan hasil cetakan yang diperoleh dari teknik pencetakan ganda dengan silikon dan alginat berdasarkan akurasi model kerja melalui fitness marginal dan titik kontak mahkota tiruan penuh."
Jakarta: Fakultas Kedokteran Gigi Universitas Indonesia, 2000
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Tracy, John A.
""An updated new edition of the comprehensive guide to reading and understanding financial reportsFinancial reports provide vital information to investors, lenders, and managers. Yet, the financial statements in a financial report seem to be written in a foreign language that only accountants can understand. This new Eighth Edition of How to Read a Financial Report breaks through that language barrier, clears away the fog, and offers a plain-English user?s guide to financial reports. This updated edition features new information on the move toward separate financial and accounting reporting standards for private companies, the emergence of websites offering financial information, pending changes in the auditor?s report language and what this means to investors, and requirements for XBRL tagging in reporting to the SEC, among other topics. Makes it easy to understand what financial reports really say Updated to include the latest information financial reporting standards and regulatory changes Written by an author team with a combined 50-plus years of experience in financial accounting With this new edition of How to Read a Financial Report, investors will find everything they need to fully understand the profit, cash flow, and financial condition of any business"-- Provided by publisher."
Hoboken, N.J. : Wiley, 2014
657.3 TRA h
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2002
S9333
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Teddy Wijaya
"Dewasa ini banyak galangan yang menyerahkan pembuatan blok suatu kapal kepada pihak sub kontraktor. Bahkan ada lambung kapal yang terdiri dari beberapa blok, dikerjakan oleh beberapa sub kontraktor. Hal ini tentunya dapat menimbulkan masalah dalam sinkronisasi tiap blok. Masalah yang utama yaitu perbedaan kualitas, seperti tingkat kepresisian, kecepatan pengerjaan, tingkat kerapihan bentuk blok. Perbedaan kualitas tersebut akan mempengaruhi tingkat produktivitas pembuatan kapal.
Jadi untuk dapat meningkatkan produktivitas, diperlukan suatu prosedur yang terencana dari awal sampai akhir. Prosedur tersebut dapat dijadikan sebagai referensi oleh galangan dalam pembuatan kapal yang pada akhirnya digunakan untuk memperkirakan lama waktu ataupun ketepatan dimensi. Data- data referensi tersebut dapat digambarkan sebagai data statistik, yang sering dikenal sebagai Akurasi Kontrol.
Dalam skripsi ini penulis hanya menguraikan prosedur untuk mengarahkan diterapkannya sistem akurasi kontrol, yang diharapkan bisa digunakan untuk meningkatkan produktivitas. Sebagai studi kasus, penulis mencoba membuat simulasi proses fabrikasi blok X sesuai prosedur yang mengarah ke sistem akurasi kontrol. Penulis mencoba menghitung produktivitas, melalui parameter manhour per ton pada tahap fabrikasi blok X. Setelah di simulasikan, didapatkan bahwa akurasi kontrol dapat meningkatkan tingkat produktivitas pembuatan kapal, yang ditandai dengan meningkatnya prosentase indek manhour per ton."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2005
S38079
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>