Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 119452 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Ali Farhan Akhmad
"Vtuber is a term that is commonly used for an entertainer that utilises a motion tracking device to mimic the real person into a 3D virtual avatar. They utilise 3D models to mimic the movement of the real person’s that impersonate it. The rise of anime pop culture in Indonesia has helped the Vtuber industry thrive in the Indonesian market, one Indonesian Vtuber called Kobo Kanaeru has shown a rapid growth. The aim of this study is to explore the Vtuber’s self branding and social identification in order to answer the following research questions. This focuses on Kobo Kanaeru’s content on her platform which is focused on YouTube. This study will utilise qualitative methods, specifically discourse analysis to explore in-depth regarding the vtuber’s social identification within the media platform such as YouTube and Twitter. From her initial stream, people saw her potential from what she would offer as a Vtuber and their expectations were met spectacularly. Kobo Kanaeru showcases her creativity as not only a Vtuber but as content creator by utilising her talent in music to strengthen her self-branding. Kobo Kanaeru case study shows that there are indeed a lot of factors that contribute towards a Vtuber’s success.

Vtuber adalah istilah yang biasa digunakan untuk seorang entertainer yang memanfaatkan alat pelacak gerak untuk meniru orang sungguhan menjadi avatar virtual 3D. Mereka menggunakan model 3D untuk meniru gerakan orang sungguhan yang menirunya. Maraknya budaya pop anime di Indonesia telah membantu industri Vtuber berkembang pesat di pasar Indonesia, salah satu Vtuber Indonesia bernama Kobo Kanaeru telah menunjukkan pertumbuhan yang pesat. Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi self branding dan identifikasi sosial Vtuber untuk menjawab pertanyaan penelitian berikut. Ini berfokus pada konten Kobo Kanaeru di platformnya yang berfokus pada YouTube. Penelitian ini akan menggunakan metode kualitatif, khususnya analisis wacana untuk menggali lebih dalam mengenai identifikasi sosial vtuber dalam platform media seperti YouTube dan Twitter. Dari aliran awalnya, orang-orang melihat potensinya dari apa yang akan dia tawarkan sebagai Vtuber dan harapan mereka terpenuhi secara spektakuler. Kobo Kanaeru menampilkan kreativitasnya tidak hanya sebagai Vtuber tetapi sebagai pembuat konten dengan memanfaatkan bakatnya dalam musik untuk memperkuat citra dirinya. Studi kasus K"
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2022
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Ronaldy Zefanya Telling
"Tujuan utama dibuatnya film dokumenter Toni Blank Show adalah untuk hiburan. Berdasarkan hasil pengamatan secara umum, penulis melihat ada sesuatu yang unik dan menarik dari film dokumenter tersebut. Di mana unsur-unsur 'kegilaan?'Toni Blank diekspos justru dari jawaban-jawaban yang dilontarkan atas pertanyaan yang diberikan sutradara. Jika mengacu pada konstruksi kegilaan menurut Foucault, maka kegilaan dapat dikonstruksikan berdasarkan perspektif medis dan sosiokultural. Yaitu kegilaan yang dibentuk berdasarkan lingkungan sosial di mana orang gila itu berada. Yang menjadi pertanyaan penelitian adalah bagaimana media melakukan komodifikasi terhadap 'kegilaan' Toni Blank di YouTube?
Untuk menjawab pertanyaan penelitian tersebut, penulis menggunakan paradigma kritis dengan melakukan analisis CDA Fairclough melalui tiga level unit analisis. Khusus dari analisis teks dengan menggunakan metode semiotika Saussure, penulis menemukan bahwa jawaban-jawaban Toni Blank masuk kategori semantic errors, dan jika dirangkaikan secara tepat akan memiliki makna yang sesuai dengan konteks pertanyaan.
Dari keseluruhan hasil penelitan dengan mengkonfirmasikan hasil analisis tersebut dengan analisis pada level produksi teks dan praktik sosiokultural, dapat disimpulkan bahwa Toni Blank tidak sepenuhnya gila.

The main purpose of the making of Toni Blank Show Documentary is to entertain. Based on the result of general examination, there?s something unique and interesting from the documentary, where the elements of Toni Blank?s madness is exposed from the answers purpose based on the question given by the director. Referring to construction of madness according to Foucault, madness is seen to be constructed by medical and socio-cultural perspectives. It is the madness formed by social environment where the mad person exists. The question of the research is how media implement commodification toward Toni Blank's madness on YouTube?
To answer the research question, the writer choose to apply critical paradigm using Fairclough CDA?s through three levels analysis unit. In particular text analysis with Saussure's semiotics method, the writer found that Toni Blank's answers is categorized as semantic errors which will have the same meaning according to the context of the question if arranged correctly.
Throughout the result of the research and confirming the analysis with in production level and socio-cultural practice, it can be concluded that Toni Blank is not entirely mad.
"
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2012
S-Pdf
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Sonny Angjaya
"ABSTRAK
Artikel ini bertujuan untuk memperlihatkan bagaimana budaya penggemar di era digital beroperasi dengan menggunakan video Let rsquo;s Play di YouTube sebagai studi kasus. Video Let rsquo;s Play adalah jenis video dimana pencipta video yang disebut Let rsquo;s Players merekam diri mereka sendiri sambil memberikan komentar ketika bermain. Dengan menggunakan dua konsep Henry Jenkins yaitu Textual Poachers dan Collective Intelligence. Bagian pertama dari analisis berfokus pada proses interaksi dan pemaknaan di dalam proses produksi video LP yang diamati melalui dua forum LP daring memperlihatkan bahwa produksi video LP merupakan sebuah proses kolektif yang dibentuk oleh berbagai interaksi serta interpretasi yang dilakukan antar Let rsquo;s Players. Sedangkan bagian kedua dari analisis berfokus pada proses pemaknaan dengan menganalisis beberapa konten video LP serta komentar penonton yang menunjukan bahwa video LP dimaknai ulang oleh para Let rsquo;s Player sebagai sebuah kendaraan untuk mengangkat berbagai isu sosial, di dalam dan dengan menggunakan video games, seperti representasi perempuan dan ekspresi politik mengenai Donald Trump. Selain itu, video LP juga membuka ruang bagi penonton untuk dapat ikut berpartisipasi aktif di dalam proses pemaknaan video game melalui komentar yang mereka berikan walaupun di saat yang sama hal tersebut juga menunjukan berbagai batasan dari proses interaksi serta pemaknaan yang dimediasi oleh YouTube.

ABSTRACT
AbstractThe aim of this article is to examine how fan culture operates in the digital era by using Let rsquo s Play videos on YouTube as a study case. Let rsquo s Play LP video is a type of video created by video games fans called Let rsquo s Players who record themselves while playing video games and give their comments during the filming. The article uses two concepts by Henry Jenkins namely Textual Poachers and Collective Intelligence. The first part of the analysis is focused on the interaction and meaning making process in the production of LP video which is observed from two LP online forums reveals that the production of LP video is a collective process shaped by various social interactions and interpretations among the Let rsquo s Players. While the second part of the analysis is focused on the meaning making process by analyzing several contents of LP videos and audiences rsquo commentaries reveals that LP video could be used by the Let rsquo s Players as a vehicle to address various social issues namely female representation and political expression regarding Donald Trump. It is also give opportunity for the audience to actively participate in the meaning making process of LP videos through their commentaries. At the same time, the analysis also reveals the limitation of the interaction and the meaning making process mediated by YouTube."
2017
T47120
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Maria Sattwika Duhita
"[Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hiperrealitas gender yang digaungkan melalui YouTube terhadap fans perempuan JKT48, secara khusus menilik pada konstruksi industri budaya jepang terhadap budaya dan gambaran perempuan di Indonesia melalui JKT 48. Melalui penelitian ini akan diperoleh pemahaman hiperealitas gender yang terbentuk dan menjadikan JKT48 sebagai sebuah system simulacrum bagi para fans perempuannya. Paradigm yang digunakan adalah critical constructionism dan menggunakan pendekatan kualitatif dengan desain deskriptif. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa para fans perempuan JKT48 terjebak dalam ilusi realita perempuan ideal dan menjadikan JKT48 sebagai standard perempuan yang ideal bagi dirinya.

This research aims to know the gender hyperreality echoed through YouTube towards female JKT48 fans. By seeing the Japanese culture industry towards cultural value and depiction of Indonesian women through JKT48, this research seeks to understand how gender hyperreality is formed and using JKT48 as simulacrum system to their female fans. The paradigm used in this research is critical constructionism, using qualitative approach with descriptive design. The result of the research shows that female JKT48 fans are ensnared in ideal women illusion and making JKT48 as ideal woman they have to be.;This research aims to know the gender hyperreality echoed through YouTube towards female JKT48 fans. By seeing the Japanese culture industry towards cultural value and depiction of Indonesian women through JKT48, this research seeks to understand how gender hyperreality is formed and using JKT48 as simulacrum system to their female fans. The paradigm used in this research is critical constructionism, using qualitative approach with descriptive design. The result of the research shows that female JKT48 fans are ensnared in ideal women illusion and making JKT48 as ideal woman they have to be., This research aims to know the gender hyperreality echoed through YouTube towards female JKT48 fans. By seeing the Japanese culture industry towards cultural value and depiction of Indonesian women through JKT48, this research seeks to understand how gender hyperreality is formed and using JKT48 as simulacrum system to their female fans. The paradigm used in this research is critical constructionism, using qualitative approach with descriptive design. The result of the research shows that female JKT48 fans are ensnared in ideal women illusion and making JKT48 as ideal woman they have to be.]"
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2015
S61751
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Yoedo Shambodo
"[ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk melihat bagaimana khalayak memaknai transparansi Pemerintah Provinsi DKI Jakarta pada media sosial YouTube. Pemaknaan disini dilihat apakah khalayak memaknai sebuah informasi yang disampaikan melalui media sosial YouTube dengan karateristik dimana informasi yang disampaikan bebas tanpa harus melalui suatu Gatekeeper dimaknai sama antara pembuat atau pemilik informasi dengan penerima informasi sebagai bentuk transparansi pemerintah daerah. Informasi yang dimaksud adalah tiga video milik Pemerintah Provinsi DKI Jakarta yang diunggah pada media sosial YoTube yang dipilih oleh peneliti menjadi objek penelitian dengan berbagai alasan tertentu. Penelitian mengacu kepada teori televisual Stuart Hall dengan menggunakan reception analysis yangmemfokuskan pada pengalaman subjektif sebagai khalayak aktif (meaning-contruction) memahami suatu fenomena serta bagaimana makna diciptakan melalui pengalaman tersebut. Mengacu pada studi pemaknaan penelitian ini mengacu pada tiga hipotesis dimana khalayak terbagi menjadi tiga posisi pemaknaan, yaitu dominan-hegemonik, negosiasi, dan oposisi
Penelitian menggunakan pendekatan kualitatif dengan wawancara mendalam sebagai metode untuk mencari data primer. Metode penelitian yang digunakan yaitu studi kasus (single case, single level).Pemilihan informan dilakukan secara purposive samplingdengan mempertimbangkan variasi berdasarkan latar belakang konteks sosial budaya informan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada pemaknaan beragam karena berbagai macam faktor, salah satunya adalah faktor pengalaman dan pengetahuan informan. Penelitian ini juga menggunakan pendekatan interpretive communities, dimanakhalayak sebagai anggota atau bagian dari komunitas tertentu sebagai pemberi makna dipengaruhi oleh lingkungan sosial dan budaya serta adanya pembagian pengalaman-pengalaman diantara anggota komunitas.

ABSTRACT
This study aimed to see how audiences interpret the transparency of the Government of Jakarta on social media YouTube. Meanings here seen whether the audience to interpret an information delivered through social media YouTube with characteristics which are delivered free information without having to go through a Gatekeeper interpreted equally between the author or owner of the information with the recipient information as a form of local government transparency. The information that mean is three videos belong to the Government of Jakarta are uploaded to social media YoTube chosen by the researcher becomes the object of research with a variety of reasons. The study refers to the theory of Stuart Hall televisual using the reception analysis that focuses on the subjective experience as an active audience (meaning-contruction) understand a phenomenon and how meaning is created through the experience. Referring to the study of the meaning of this study refers to the three hypotheses in which the audience is divided into three positions of meaning, which is the dominant-hegemonic, negotiation, and opposition.
The study used a qualitative approach with in-depth interviews as a method to locate the primary data. The method used is a case study (single case, single level). Selection of informants is purposive sampling by considering variations based on the cultural background of the social context of informants. The results showed that there is meaning vary due to various factors, one of which is a factor of experience and knowledge of the informant. This study also uses the interpretive communitiesto approach, to which the audience as a member or part of a particular community as a giver of meaning is affected by social and cultural environment as well as the sharing of experiences among members of the community., This study aimed to see how audiences interpret the transparency of the Government of Jakarta on social media YouTube. Meanings here seen whether the audience to interpret an information delivered through social media YouTube with characteristics which are delivered free information without having to go through a Gatekeeper interpreted equally between the author or owner of the information with the recipient information as a form of local government transparency. The information that mean is three videos belong to the Government of Jakarta are uploaded to social media YoTube chosen by the researcher becomes the object of research with a variety of reasons. The study refers to the theory of Stuart Hall televisual using the reception analysis that focuses on the subjective experience as an active audience (meaning-contruction) understand a phenomenon and how meaning is created through the experience. Referring to the study of the meaning of this study refers to the three hypotheses in which the audience is divided into three positions of meaning, which is the dominant-hegemonic, negotiation, and opposition.
The study used a qualitative approach with in-depth interviews as a method to locate the primary data. The method used is a case study (single case, single level). Selection of informants is purposive sampling by considering variations based on the cultural background of the social context of informants. The results showed that there is meaning vary due to various factors, one of which is a factor of experience and knowledge of the informant. This study also uses the interpretive communitiesto approach, to which the audience as a member or part of a particular community as a giver of meaning is affected by social and cultural environment as well as the sharing of experiences among members of the community.]"
2015
T42832
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Leon Samuel Abetto
"Media sosial saat ini berkembang cukup signifikan, pengguna media sosial di Indonesia bahkan mencapai 191 juta pada tahun 2022. Seiring dengan berkembangnya media sosial, terdapat pengguna media sosial yang mampu mempengaruhi follower/subscribernya, pengguna media sosial seperti inilah yang dikenal sebagai influencer. Influencer memiliki kapabilitas dalam mempengaruhi purchase intention follower/subscribernya terhadap suatu produk ataupun jasa, kapabilitas yang dimiliki oleh seorang influencer berasal dari penilaian karakter (perceived characterization) atas dirinya yang dinilai berdasarkan atribut yang ditampilkan (influencer attributes). Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis pengaruh influencer attributes dan perceived characterization terhadap purchase intention pada subscriber kanal YouTube GadgetIn. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kuantitatif, dengan populasi target yang merupakan subscriber kanal YouTube GadgetIn. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan instrumen kuesioner yang disebarkan secara daring, ukuran sampel pada penelitian ini telah ditentukan sebanyak 155 sampel. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah SEM-PLS dengan software Smart-PLS 4.0. Hasil analisis data pada penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat pengaruh parasocial relationship terhadap purchase intention, lebih lanjut parasocial relationship yang dibangun antara seorang influencer dengan follower/subscribernya dipengaruhi oleh social attractiveness influencer tersebut.

Social media is currently developing quite significantly, social media users in Indonesia will even reach 191 million in 2022. Along with the development of social media, there are social media users who are able to influence their followers/subscribers, social media users like these are known as influencers. Influencers have the capability to influence the purchase intention of their followers/subscribers towards a product or service, the capability possessed by an influencer comes from the perceived characterization of himself which is assessed based on the attributes displayed (influencer attributes). The purpose of this study was to analyze the effect of influencer attributes and perceived characterization on purchase intention on subscribers of the GadgetIn YouTube channel. This study used a quantitative research method, with the target population being subscribers of the GadgetIn YouTube channel. Data collection was carried out using a questionnaire instrument that was distributed online, the sample size in this study was determined to be 155 samples. The data analysis technique used in this study is SEM-PLS with Smart-PLS 4.0 software. The results of data analysis in this study indicate that there is a parasocial relationship influence on purchase intention, furthermore the parasocial relationship that is built between an influencer and his followers/subscribers is influenced by the influencer's social attractiveness."
Depok: 2023
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Widya Triasih Laraswaty
"Semakin berkembangnya jaman, persaingan yang ada juga kian meningkat, begitupula dengan pertumbuhan kosmetik di Indonesia. Dengan maraknya pertumbuhan industri kosmetik di Indonesia, diharapkan perusahaan dapat memiliki strategi-strategi yang tepat untuk bisa mendominasi pasar. Media sosial dapat menawarkan cara baru untuk perusahaan dan pelanggan untuk saling berkomunikasi satu sama lain. Tujuan dari penelitian ini adalah menganalisis pengaruh firm-created dan user-generated social media communication terhadap brand awareness / association, brand loyalty, dan perceived quality produk lisptick, bedak padat, dan foundation merek Wardah di DKI Jakarta. Penelitian menggunakan pendekatan kuantitatif melalui metode survei berdasarkan purposive sampling. Data diolah menggunakan SPSS dan SmartPLS melalui analisis statistik deskriptif dan SEM. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa firm-created dan user-generated social media communication berpengaruh positif terhadap brand awareness / association, brand loyalty, dan perceived quality produk lisptick, bedak padat, dan foundation merek Wardah di DKI Jakarta.

Along with the development of the era, the existing competition is also increasing, as well as the growth of cosmetics in Indonesia. With the rapid growth of the cosmetics industry in Indonesia, it is hoped that the company will have the right strategies to dominate the market. Social media can offer new ways for companies and customers to communicate with each other. The purpose of this study was to analyze the effect of firm-created and user-generated social media communications on brand awareness / association, brand loyalty, and perceived quality of product lipstick, compact powder, and foundation brand Wardah in DKI Jakarta. This study uses a quantitative approach through a survey method based on purposive sampling. The data obtained were processed using SPSS and SmartPLS through descriptive statistical analysis and SEM. The results of this study indicate that the firm-created and user-generated social media communications have a positive effect on brand awareness / association, brand loyalty, and perceived quality of product lipstick, compact powder, and foundation brand Wardah in DKI Jakarta."
Depok: Fakultas Ilmu Adminstrasi Universitas Indonesia , 2021
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Anastasia Raras Tri Hapsari W
"ABSTRAK<>br>
Kanal media YouTube beberapa tahun belakangan ini semakin menjadi populer untuk dijadikan sebagai sarana informasi. YouTube sendiri merupakan salah satu bentuk dari New Media atau media baru yang merupakan tanda masuknya era media sosial. Hadirnya Web 2.0 dalam media baru membuat pergeseran fungsi konsumen dalam mengkonsumsi media yang tadinya hanya mengkonsumsi saja menjadi ikut menjadi distributor dan produsen, atau biasa kita sebut juga sebagai prosumer. Dengan menjadi prosumer para pengguna media sosial berfungsi sebagai pengawas dari media masa yang ada, bukan hanya sebagai konsumen saja. Perusahaan besar yang memiliki konsep prosumer dalam mengisi konten di dalamnya adalah Facebook, Twitter, Flickr, dan YouTube. YouTube sendiri merupakan kanal media yang menyebarkan informasi khususnya dalam bentuk video. Konten-konten yang berada di YouTube dibuat oleh konsumen yang membuat pengguna YouTube menjadi prosumer. YouTube membuat konsumen menjadi tidak hanya melihat video yang dibuat oleh pengguna YouTube lainnya, tetapi juga ikut memproduksi video yang dapat dilihat oleh para pengguna YouTube Dalam hal ini Kok Bisa memanfaatkan YouTube sebagai kanal media publikasi konten edukasi untuk menambah konten positif yang ada di Indonesia. Kok Bisa merupakan kanal YouTube edukasi terbesar di Indonesia. Dengan menggunakan animasi, Kok Bisa berusaha membuat penjelasan mengenai fenomena sains sehari-hari menjadi lebih mudah dan menarik untuk dinikmati. Kok Bisa adalah salah satu kanal YouTube yang memanfaatkan media sebagai sarana demokrasi untuk menyampaikan pendapatnya mengenai konten-konten yang ada di Indonesia, khususnya seperti yang kita temukan di televisi. Keberhasilan Kok Bisa menunjukan bahwa Indonesia memiliki kemauan untuk mendukung konten positif yang bermanfaat bagi penontonnya.

ABSTRACT<>br>
In the recent years, YouTube channel have increased popularly as an information medium. YouTube itself is one of the New Media that signal the beginning of social media era. The appearance of Web 2.0 in the new media result in a shifting of media consumer function from only consuming to take part of distribution and producing, or oftenly called as prosumer. Being a prosumer, social media user also act as a watcher for mass media, not only as a consumer. Large company such as Facebook, Twitter, Flickr, and YouTube fill their content with the concept of prosumer. YouTube itself is one of the media canal that spreads information specifically in the form of a video. Contents in YouTube are produced also by the consumer which make Youtube user are prosumer. YouTube makes the consumer also involve not only in watching the videos produced by other YouTube user but also in producing the video itself. In this case, Kok Bisa use YouTube as a media canal to publish educational content in the purpose of improving positive content in Indonesia. Kok Bisa is the largest Indonesian YouTube educational channel. By using animation, Kok Bisa tries to explain daily science phenomenon more easier and interesting to watch. Kok Bisa is one of YouTube channel that use media as a democracy tools to express their opinion of the contents in Indonesia, especially the one that we found on Television. The success of Kok Bisa shows that Indonesia have a strong will to support positive content that are useful for their viewers"
Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2017
MK-Pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Adnan Satyanugraha Putra
"ABSTRAK
Penulisan ini berupaya untuk menjelaskan reaksi sosial informal masyarakat yang ditunjukan dalam media online visual YouTube ketika bereaksi terhadap kecelakaan lalu lintas yang dialami orang-orang dari dua status yang berbeda yaitu celebrity or high status person dan masyarakat biasa, serta untuk melihat dampak dari penegakan hukum dari reaksi masyarakat yang ditimbulkan terkait subjek pemberitaan di Youtube berdasarkan perbedaan dari reaksi terhadap status sosial orang yang terlibat dalam kecelakaan lalu lintas yang dimuat dalam media online visual. Penulisan ini juga berupaya untuk melihat komentar-komentar yang diberikan masyarakat sesuai dengan teori differential social power yang dikemukakan oleh W.J Chambliss dan pandangan subjektif masyarakat yang memiliki unsur blameworthiness dalam komentar mereka dalam menanggapi video berita kecelakaan lalu lintas yang di unggah kedalam YouTube.

ABSTRACT
This paper aims to explain the informal social reaction of society shown in the online visual media YouTube when reacting towards traffic accidents of celebrity or high status person versus normal citizens, and to analyze the impact on the law enforcement from the society s reactions aroused relating to the news coverage in YouTube based on differences in their reactions towards the social status of the subjects involved in the traffic accidents that is posted on the online visual media. This paper also aims to analyze the comments from the society in accordance to the differential social power theory by W.J Chambliss and the subjective point of view of society that contains blameworthiness factor in their comments on reacting to the news coverage video of the traffic accident uploaded to Youtube."
2017
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Melfira Saufika
"ABSTRAK
Trend Video Blogging atau Vlog, telah menjadi trend di masyarakat. Beragam konten kreatif Vlog menjadi tren topik di situs web YouTube, yang dibuktikan dengan jumlah penonton dan penyuka yang didapatkan oleh pembuat video. Dua dari artis muda Indonesia, yang bernama Ringgo Agus Rahman dan Sabai Dieter Morscheck, mendapatkan popularitas di YouTube, setelah membuat video series berjudul Pesan Untuk Bjorka. Video ini mencakup pesan untuk diberikan kepada Bjorka, ketika Bjorka memasuki beberapa fase kehidupan, seperti ketika memasuki masa remaja, beberapa tips dalam memilih teman hidup, dan momen kebersamaan keluarga. Seiring dengan diunggah nya video ke YouTube, konsep video dan proses produksi mendapatkan kritikan dari pengguna internet di Indonesia. Kritik dialamatkan kepada Ringgo dan Sabai, karena pengguna internet di Indonesia mempertanyakan tujuan dari dibuat nya video, apakah sebagai bahan hiburan atau iklan.Penggunaan sponsor dalam produksi dan efek untuk penonton di bawah umur yang menonton video adalah kritik utama. Mahasiswa berumur 20 sampai 22 tahun terpilih sebagai sampel untuk studi. Hasil studi menunjukkan bahwa tujuan dari video Pesan Untuk Bjorka - Siklus Kehidupan dalam Kapsul Waktu, adalah sebagai bahan hiburan. Meskipun banyak tanggapan negatif diberikan oleh penonton YouTube, implikasi untuk digunakan untuk mempelajari konstraksi medium dan realitas sosial adalah konten utama.

ABSTRACT<>br>
The trends of Video Blogging or Vlog, has becoming a trend in the society. A diverse and creative content of Vlog is becoming the trending posts on YouTube website, that is proven by the number of views and likes that is obtained by the video creator. Two of the Indonesian young artists named Ringgo Agus Rahman and Sabai Dieter Morscheck, gained popularity on Youtube for creating a video series titled Pesan Untuk Bjorka. The video encompass messages to be given to Bjorka when he is entering certain phases in life such as when facing the adolescent period, several tips in choosing the life partner, and the moment of family togetherness. By the time the video was uploaded on YouTube, the concepts of the video and the production process was being criticized by the Indonesian internet users. The critics are pointed to Ringgo Rahman and Sabai Morscheck, because the Indonesian internet users were questioning the purpose of the videos, whether the videos were made for entertainment or advertisement.The use of sponsor in the production and the effect for underage viewers who are watching the videos are the main critics. The university students ages 20 to 22 are selected as the sample for this study. The result of this study found that the purpose of the videos Pesan Untuk Bjorka The Cycle of Life in Time Capsules, are created for entertainment. Despite of the negative reactions given by the YouTubers, the implications to be used to learn more about medium of construction and social reality is a major content."
Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2017
MK-Pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>