Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 160851 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Cindy Hosea
"E-commerce merupakan online platform yang sedang mengalami pertumbuhan pesat dan memberikan kontribusi terhadap perekonomian internet di Indonesia selama lima tahun terakhir. E-commerce menghasilkan ulasan konsumen yang merupakan sumber informasi bagi para pemangku kepentingan. Penelitian ini melakukan analisis big data terhadap 132.085 ulasan konsumen online mengenai ponsel Xiaomi yang ditulis pada tiga situs e-commerce terbesar di Indonesia: Shopee, Bukalapak, dan Blibli dengan text mining, untuk mengidentifikasi distribusi topik, menganalisis jaringan asosiasi semantik, menemukan perbedaan pada ketiga situs, dan menganalisis hubungan antara topik dan skor penilaian ulasan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa logistik merupakan topik yang paling banyak didiskusikan pada ketiga situs, sementara kualitas pelayanan lebih banyak didiskusikan pada Consumer-to-Consumer (C2C) daripada Business-to-Consumer (B2C) e-commerce. Atribut ponsel lebih banyak didiskusikan pada Bukalapak dan Blibli, dengan fokus topik sistem dan CPU & perangkat keras. Jaringan ulasan konsumen Bukalapak membentuk scale-free network, sementara jaringan kedua situs lainnya hanya menunjukkan karakteristik dari small-world network. Hasil regresi logistik ordinal menunjukkan bahwa 5 dari 8 topik yang dibahas dalam komentar ulasan memiliki hubungan negatif dengan skor penilaian, serta ulasan bernilai rendah cenderung memiliki komentar yang lebih panjang dan spesifik. Hasil penelitian dapat bermanfaat sebagai wawasan untuk pengembangan bagi para pemangku kepentingan di industri e-commerce.

E-commerce is a rapidly growing online platform that contributes to Indonesias internet economy during the past five years. E-commerce generates customer reviews as a source of information for stakeholders. This study applies big data analytics toward 132,085 online reviews about Xiaomi mobile phones posted on three major e-commerce websites in Indonesia: Shopee, Bukalapak, and Blibli by text mining, in identifying their distribution of topics, analyzing semantic association network, determining differences between the three websites, also analyzing the relationship between topics and rating score. The findings show that logistics is the most highly discussed topic, while service quality is discussed more in Consumer-to-Consumer (C2C) rather Business-to-Consumer (B2C) e-commerce. Phone attributes are discussed more in Bukalapak and Blibli, focusing on system and CPU & hardware topics. The network of Bukalapaks customer reviews form a scale-free network, and the other two only have the characteristics of a small-world network. The overall results from multilinear regression and ordinal logistic regression show that 5 out of 8 topics reviewed have negative relationships with rating scores, and low-rated reviews tend to have longer and more specific review comments. The findings provide insights for e-commerce stakeholders in supporting further development."
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2020
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Adi Mulyadi
"ABSTRAK
Nama : Adi MulyadiProgram studi : Magister ManajemenJudul : Analisis Segmentasi Konsumen Pada Perusahaan Real Estate Menggunakan Big Data Analytics Studi pada PT. ISPI Pratama LestariPembimbing : Arga Hananto, M.Bus. Studi tentang segmentasi konsumen dipengaruhi oleh kebutuhan perusahaan untuk bersaing dengan kompetitornya dan menciptakan keunggulan kompetitif bagi perusahaannya. Segmentasi produk merupakan salah satu hal utama dalam dunia bisnis, karena kesalahpahaman dalam segmentasi konsumen dapat mengakibatkan berkurangnya pendapatan. Real estate merupakan industri senilai milyaran dolar yang sangat tersegmentasi, dikarenakan karakteristik konsumennya yang beragam. Indonesia merupakan pasar yang potensial dan bertumbuh bagi industri real estate dan perumahan, karena Indonesia memiliki jumlah penduduk yang besar sekitar 260 juta jiwa dan memiliki area geografis yang luas. Untuk menganalisa data dengan jumlah besar tersebut, perusahaan real estate menggunakan Big Data Analytics, sebagai alat untuk mendapatkan masukan yang berarti dari data tersebut. Big Data mulai banyak digunakan sebagai alat untuk mempelajari tentang kondisi atau untuk memprediksi perilaku yang mungkin terjadi melalui berbagai pemodelan analisis data. Penelitian ini menyajikan analisis segmentasi untuk membantu perusahaan pengembang real estate dalam memahami segmentasi konsumen mereka, dengan menggunakan data transaksi penjualan perusahaan periode 2013 - 2017. Analisis segmentasi dalam penelitian ini telah dikembangkan menggunakan cluster analysis, dengan menggunakan metode hierarchical clustering, Elbow Method, dan K-Means. Hasil dari cluster analysis menunjukkan bahwa terdapat 4 segmen konsumen, yang memiliki karakteristik demografis dan preferensi produk yang berbeda. Selain itu, penelitian ini juga melakukan analisis tabulasi silang untuk mengetahui hubungan antar variabel. Selanjutnya dilakukan analisis diskriminan, dari situ diketahui bahwa gaji dan harga jual merupakan 2 variabel yang secara signifikan memberikan pengaruh paling besar terhadap penentuan cluster membership. Setelah mengetahui karakteristik dan melakukan analisa, dapat diusulkan bentuk promosi yang sesuai bagi masing ndash; masing segmen.Kata kunci:Segmentasi konsumen, real estate, big data, cluster analysis, tabulasi silang

ABSTRACT
ABSTRACT Name Adi MulyadiStudy Program Magister of ManagementTitle Customer Segmentation Analysis In Real Estate Using Big Data Analytics A Study In PT. ISPI Pratama LestariCounsellor Arga Hananto, M.Bus. The study of consumer segmentation is influenced by a company 39 s need to compete with its competitors and create a competitive advantage. Product segmentation is one of the main things in the business world, because misunderstanding in consumer segmentation can lead to reduced revenue. Real estate is a multi billion dollar industry that is highly segmented, due to the diverse characteristics of its customers. Indonesia is a potential and growing market for the real estate and housing industries, as Indonesia has a large population around 260 million people and has a large geographical area. To analyze such big amounts of data, real estate companies use Big Data Analytics, as a means to gain meaningful insight from the data. Big Data is widely used as a tool to learn about conditions or to predict behaviors that may occur through various data analysis models. This study presents segmentation analysis to help real estate developers to understand their customer segmentation using company sales transaction data from 2013 to 2017 period. Segmentation analysis in this research has been developed using cluster analysis, with hierarchical clustering, Elbow Method, and K Means. The results of cluster analysis show that there are 4 segments of consumers, which have different demographic characteristics and product preferences. In addition, this study also conducted cross tabulation analysis to determine the relationship between variables. Then from discriminant analysis, it is known that salary and selling price are 2 variables that significantly give the most influence on cluster membership determination. After knowing the characteristics and perform the analysis, it can be proposed the appropriate form of promotion for each segment. Key words Customer segmentation, real estate, big data, cluster analysis, cross tabulation"
Jakarta: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2018
T50418
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Radityo Pradana
"Penelitian ini mengambil salah satu contoh penggunaan Big Data Analytics di perusahaan dan bagaimana pengimplementasian Big Data Analytics dapat membantu Manajer untuk mengambil keputusan dari data yang diambil. Dalam hal ini, Dataset yang diambil adalah data aktivitas pengguna situs web e-commerce yang memiliki fitur penjualan produk perusahaan melalui situs web. Dalam prosesnya, aktivitas pengguna situs web seperti page visit, penambahan produk ke keranjang belanja, dan pembelian produk produk akan dikumpulkan. Dari data yang dikumpulkan, laporan akan dibuat untuk diberikan kepada Manajer. Penelitian ini  akan mengidentifikasi poin yang dapat dicatat dari laporan yang dihasilkan. Seperti bagaimana performa penjualan dari produk tertentu, indentifikasi hubungan antar produk (apakah satu produk tertentu tergantung pada produk lain), Dan mengidentifikasi perilaku pengguna terhadap pembelian produk. Penelitian ini juga akan mengidentifikasi apakah implementasi Big Data yang ada di perusahaan saat ini dapat ditingkatkan, dan mengidentifikasi apakah peningkatan sistem implementasi Big Data merupakan investasi yang baik dan bermanfaat bagi perusahaan.

This paper takes one example of Big Data Analytics usage on a company and how it can help Managers to take decision from the data taken. In this case, the Big Data taken would be the data of user activities of an e-commerce website which holds features to sell the company products through the website. In the process, the user activities of the website such as website visits, user clicking the add to cart button, and proceed on buying the product will be collected. From the data collected, a report will be created to be shown to the Managers. This paper will specifically identify the points to be noted from the generated report. Such as how is the sales for a specific product, identify the relations between products (either one product is dependent to other product), and identify specific behavior of user towards product purchases. This paper would also identify whether the current Big Data implementation on the company can be improved, and identify if it is a good investment for the company to improve the Big Data implementation system."
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2019
T54658
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Grace Monica Patanggu
"Privasi data menjadi perhatian krusial dalam lanskap bisnis saat ini, terutama dengan Big Data dan Analytics (BD&A) serta kecerdasan buatan (AI). Diulas melalui empat artikel, lanskap analitika bisnis yang terus berkembang membahas aspek sejarah, tantangan implementasi, dan perannya yang transformatif. Sambil menyoroti manfaat BD&A dan AI, esai menekankan kebutuhan mendesak akan kesadaran dan langkah-langkah proaktif untuk mengatasi isu privasi data. Esai ini menekankan dampak negatif dari pengumpulan data yang luas dan menganjurkan perlindungan informasi pribadi melalui regulasi yang ketat. Diskusinya menekankan kesiapan organisasi dan pengembangan kepemimpinan untuk mengatasi tantangan dalam adopsi BD&A sambil memastikan perlindungan data yang sensitif. Esai ini menyimpulkan dengan mengajak untuk lebih mendalami privasi data melalui studi kasus di masa depan untuk mengurangi risiko dalam penanganan informasi rahasia di lingkungan digital yang dinamis.

Data privacy is a critical concern in today's business landscape, particularly with Big Data and Analytics (BD&A) and artificial intelligence (AI). Explored through four articles, the evolving business analytics landscape addresses historical aspects, implementation challenges, and its transformative role. While highlighting the benefits of BD&A and AI, the essay emphasizes the urgent need for awareness and proactive measures to address data privacy issues. It underscores the drawbacks of extensive data collection and advocates for safeguarding personal information through stringent regulations. The discussion stresses organizational readiness and leadership development to navigate challenges in BD&A adoption while ensuring sensitive data protection. The essay concludes by calling for deeper exploration of data privacy in future case studies to mitigate risks in handling confidential information in the dynamic digital environment."
Depok: Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Indonesia, 2024
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Steele, Brian
"This textbook on practical data analytics unites fundamental principles, algorithms, and data. Algorithms are the keystone of data analytics and the focal point of this textbook. Clear and intuitive explanations of the mathematical and statistical foundations make the algorithms transparent. But practical data analytics requires more than just the foundations. Problems and data are enormously variable and only the most elementary of algorithms can be used without modification. Programming fluency and experience with real and challenging data is indispensable and so the reader is immersed in Python and R and real data analysis. By the end of the book, the reader will have gained the ability to adapt algorithms to new problems and carry out innovative analyses.
This book has three parts:
(a) Data Reduction: Begins with the concepts of data reduction, data maps, and information extraction. The second chapter introduces associative statistics, the mathematical foundation of scalable algorithms and distributed computing. Practical aspects of distributed computing is the subject of the Hadoop and MapReduce chapter.
(b) Extracting Information from Data: Linear regression and data visualization are the principal topics of Part II. The authors dedicate a chapter to the critical domain of Healthcare Analytics for an extended example of practical data analytics. The algorithms and analytics will be of much interest to practitioners interested in utilizing the large and unwieldly data sets of the Centers for Disease Control and Prevention's Behavioral Risk Factor Surveillance System.
(c) Predictive Analytics Two foundational and widely used algorithms, k-nearest neighbors and naive Bayes, are developed in detail. A chapter is dedicated to forecasting. The last chapter focuses on streaming data and uses publicly accessible data streams originating from the Twitter API and the NASDAQ stock market in the tutorials.
This book is intended for a one- or two-semester course in data analytics for upper-division undergraduate and graduate students in mathematics, statistics, and computer science. The prerequisites are kept low, and students with one or two courses in probability or statistics, an exposure to vectors and matrices, and a programming course will have no difficulty. The core material of every chapter is accessible to all with these prerequisites. The chapters often expand at the close with innovations of interest to practitioners of data science. Each chapter includes exercises of varying levels of difficulty. The text is eminently suitable for self-study and an exceptional resource for practitioners."
Switzerland: Springer International Publishing, 2016
e20510037
eBooks  Universitas Indonesia Library
cover
Nico Juanto
"E-commerce dan big data merupakan bukti dari kemajuan teknologi yang sangat pesat. Big data berperan cukup penting dalam perusahaan e-commerce untuk menangani perkembangan semua data, mengolah setiap data tersebut dan menjadi competitive advantage bagi perusahaan. Perusahaan XYZ.com mengalami kesulitan dalam menganalisis stok dan tren dari produk yang dijual. Jika hal ini tidak ditanggulangi, maka perusahaan XYZ.com akan kehilangan opportunity gain. Untuk menentukan tren dan stok produk secara cepat dengan akurat, dibutuhkan big data predictive analysis. Penelitian ini mengolah data transaksi menjadi data yang dapat dianalisis untuk menentukan tren dan prediksi tren produk berdasarkan kategorinya dengan menggunakan big data predictive analysis. Hasil dari penelitian ini akan memberikan informasi kepada pihak manajemen kategori apa yang berpotensi menjadi tren dan jumlah minimal stok yang harus disediakan dari kategori produk tersebut.

E commerce and big data are evidence of rapid technological advances. Big data plays an important role in e commerce companies to handle and analyze all data changes, and become a competitive advantage for the company. XYZ.com experience a difficulty in analyzing stocks and commerce product trend. If this issue not addressed, XYZ.com company will lose an opportunity gain. To determine trends and stock accurately, XYZ.com can use big data predictive analysis. This study processes transaction data into data that can be analyzed to determine trends and predictions of product trends based on its categories using big data predictive analysis. The results of this study give massive informations to management about what categories will potential become trends and minimum stock required to be provided."
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2017
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
"This book presents a language integrated query framework for big data. The continuous, rapid growth of data information to volumes of up to terabytes (1,024 gigabytes) or petabytes (1,048,576 gigabytes) means that the need for a system to manage and query information from large scale data sources is becoming more urgent. Currently available frameworks and methodologies are limited in terms of efficiency and querying compatibility between data sources due to the differences in information storage structures. For this research, the authors designed and programmed a framework based on the fundamentals of language integrated query to query existing data sources without the process of data restructuring. A web portal for the framework was also built to enable users to query protein data from the Protein Data Bank (PDB) and implement it on Microsoft Azure, a cloud computing environment known for its reliability, vast computing resources and cost-effectiveness."
Switzerland: Springer Nature, 2019
e20509153
eBooks  Universitas Indonesia Library
cover
Ishmah Naqiyya
"Perkembangan teknologi informasi dan internet dalam berbagai sektor kehidupan menyebabkan terjadinya peningkatan pertumbuhan data di dunia. Pertumbuhan data yang berjumlah besar ini memunculkan istilah baru yaitu Big Data. Karakteristik yang membedakan Big Data dengan data konvensional biasa adalah bahwa Big Data memiliki karakteristik volume, velocity, variety, value, dan veracity. Kehadiran Big Data dimanfaatkan oleh berbagai pihak melalui Big Data Analytics, contohnya Pelaku Usaha untuk meningkatkan kegiatan usahanya dalam hal memberikan insight yang lebih luas dan dalam. Namun potensi yang diberikan oleh Big Data ini juga memiliki risiko penggunaan yaitu pelanggaran privasi dan data pribadi seseorang. Risiko ini tercermin dari kasus penyalahgunaan data pribadi Pengguna Facebook oleh Cambridge Analytica yang berkaitan dengan 87 juta data Pengguna. Oleh karena itu perlu diketahui ketentuan perlindungan privasi dan data pribadi di Indonesia dan yang diatur dalam General Data Protection Regulation (GDPR) dan diaplikasikan dalam Big Data Analytics, serta penyelesaian kasus Cambridge Analytica-Facebook. Penelitian ini menggunakan metode yuridis normatif yang bersumber dari studi kepustakaan. Dalam Penelitian ini ditemukan bahwa perlindungan privasi dan data pribadi di Indonesia masih bersifat parsial dan sektoral berbeda dengan GDPR yang telah mengatur secara khusus dalam satu ketentuan. Big Data Analytics juga memiliki beberapa implikasi dengan prinsip perlindungan privasi dan data pribadi yang berlaku. Indonesia disarankan untuk segera mengesahkan ketentuan perlindungan privasi dan data pribadi khusus yang sampai saat ini masih berupa rancangan undang-undang.

The development of information technology and the internet in various sectors of life has led to an increase in data growth in the world. This huge amount of data growth gave rise to a new term, Big Data. The characteristic that distinguishes Big Data from conventional data is that Big Data has the characteristic of volume, velocity, variety, value, and veracity. The presence of Big Data is utilized by various parties through Big Data Analytics, for example for Corporation to incurease their business activities in terms of providing broader and deeper insight. But this potential provided by Big Data also comes with risks, which is violation of one's privacy and personal data. One of the most scandalous case of abuse of personal data is Cambridge Analytica-Facebook relating to 87 millions user data. Therefor it is necessary to know the provisions of privacy and personal data protection in Indonesia and which are regulated in the General Data Protection (GDPR) and how it applied in Big Data Analytics, as well as the settlement of the Cambridge Analytica-Facebook case. This study uses normative juridical methods sourced from library studies. In this study, it was found that the protection of privacy and personal data in Indonesia is still partial and sectoral which is different from GDPR that has specifically regulated in one bill. Big Data Analytics also has several implications with applicable privacy and personal data protection principles. Indonesia is advised to immediately ratify the provisions on protection of privacy and personal data which is now is still in the form of a RUU."
Depok: Fakultas Hukum Universitas Indonesia, 2020
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Veronica Novinna
"Dalam layanan E-commerce menimbulkan dampak negatif yaitu terjadi pencurian dan penjualan Data Pribadi konsumen pengguna layanan oleh pihak tidak bertanggungjawab. E-commerce dan Perlindungan Konsumen saling berkaitan, penting dalam praktik kegiatan e-commerce untuk menjaga kepercayaan konsumen selaku pengguna layanan, maka pelindungan data pribadi mendapat perhatian negara-negara di lingkup Kawasan Asia Tenggara. Penelitian ini membahas terkait pengaturan Pelindungan Hak atas Data Pribadi sebagai bagian dari hak konsumen dalam penyelenggaraan E-commerce di Indonesia, pengaturan hak untuk memperbaiki data, hak atas penghapusan Data Pribadi, hak portabilitas data dalam konsep Pelindungan Data Pribadi di negara Indonesia, Malaysia, dan Singapura, dan implementasi hak konsumen atas Pelindungan Data Pribadi di negara Indonesia, Malaysia, dan Singapura dalam konteks E-commerce. Metode penelitian ini adalah hukum normatif dengan pendekatan Peraturan Perundang-undangan dan komparatif. Adapun kesimpulannya yaitu  pengguna selaku konsumen berhak untuk mengetahui informasi yang jelas akan akuntabilitas, transparansi, proses pencegahan, dan penegakan hukum dalam kasus kebocoran Data Pribadi yang dialami dalam penyelenggara e-commerce. Masalah Pelindungan Data Pribadi menjadi isu di Negara Singapura dan Malaysia, dan pengaturan mengenai Tiga Hak diatas berbeda-beda. Dalam implementasi penegakan Pelindungan Data Pribadi, Singapura dan Malaysia memiliki organisasi khusus yang berwenang dalam penegakan hukumnya, sedangkan Indonesia berupaya membentuk Lembaga khusus untuk memastikan implementasi Pelindungan Data Pribadi

E-commerce services have a negative impact, namely the theft and sale of Personal Data of service users by irresponsible parties. E-commerce and Consumer Protection are interrelated, important in the practice of e-commerce activities to maintain consumer confidence as service users, then the protection of personal data gets the attention of countries in the scope of Southeast Asia Region. This research discusses the regulation of the Protection of the Right to Personal Data as part of consumer rights in the implementation of E-commerce in Indonesia, the regulation of the right to correct data, the right to erasure of Personal Data, the right to data portability in the concept of Personal Data Protection in Indonesia, Malaysia, and Singapore, and the implementation of consumer rights to Personal Data Protection in Indonesia, Malaysia, and Singapore in the context of E-commerce. This research method is normative law with Legislation and comparative approach. The conclusion is that users as consumers have the right to know clear information on accountability, transparency, prevention process, and law enforcement in the case of Personal Data leakage experienced in e-commerce providers. The issue of Personal Data Protection is an issue in Singapore and Malaysia, and the regulation of the Three Rights above is different. In the implementation of Personal Data Protection enforcement, Singapore and Malaysia have special organizations authorized to enforce the law, while Indonesia seeks to establish a special institution to ensure the implementation of Personal Data Protection."
Jakarta: Fakultas Hukum Universitas Indonesia, 2023
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Kelvin Hendiko Sutedjo
"Tujuan dari penelitian ini adalah memberikan solusi dan masukkan kepada XYZ.com untuk mengembangkan layanan video on demand dengan mengevaluasi data yang diperoleh melalui web analytics. Melalui data tersebut XYZ dapat memperdalam pengetahuan mengenai perilaku pengunjung, terutama pengunjung yang memiliki value berupa durasi kunjungan yang tinggi sehingga dimasa mendatang XYZ.com dapat merumuskan strategi untuk meningkatkan dan mempertahankan hubungan yang nantinya diharapkan dapat meningkatkan advertising revenue. Penelitian ini menggunakan big data analytics, yakni analisis deskriptif. Teknik analisa data yang digunakan adalah analisa clustering dan data analysis menggunakan SQL. Clustering analysis digunakan untuk mengelompokkan pengunjung berdasarkan durasi kunjungan dan jumlah perangkat. Data analysis dengan SQL digunakan untuk menganalisa karakteristik dari pola penggunaan perangkat dan traffic source, serta dapat membantu memvisualisasikan data. Hasil akhir dari penelitian yang dilakukan adalah mengetahui jumlah cluster dari pengunjung yang terbentuk, pola penggunaan perangkat dan traffic source yang digunakan pada visitor yang memiliki durasi kunjungan yang tinggi.

The purpose of this research is to provide solution and recommendation for XYZ.com in order to develop and enhance their video on demand service by evaluating the data extracted from web analytics. Through these data, XYZ can deepen the knowledge about the behavior of visitors, especially visitors who have value of high duration of visits, so that in future XYZ.com can formulate strategies to improve and maintain relationship that will be expected to increase advertising revenue. This study use big data analytics, namely descriptive analysis. Data analysis technique used are clustering analysis and data analysis using SQL. Clustering analysis is used to group visitors based on the duration of the visit and the number of devices. Data analysis with SQL is used to analyze characteristics of device usage patterns and traffic sources, and can help visualize data. The final result of this research is to know the number of clusters of visitors formed, the pattern of device usage and traffic source used in visitors who have high duration of visit."
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2017
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>