Ditemukan 5105 dokumen yang sesuai dengan query
Andhika Budiantono Irfan
"Dalam dunia arsitektur, teknologi bangunan saat ini berkembang pesat. Demikian juga banyak ditemukan metode perancangan arsitektur yang membantu, bahkan mempermudah pekerjaan seorang arsitek. Di sisi lain, keragaman budaya dan sumber daya alam Indonesia menambah wawasan arsitek dalam kemampuan merancang. Sementara itu, seorang arsitek juga dituntut untuk dapat memiliki kemampuan dalam menghasilkan karya arsitektur yang berkelanjutan. Self-healing material hadir sebagai salah satu konsep teknologi material yang dapat dimanfaatkan dalam perancangan arsitektur sehingga diharapkan dapat memperpanjang usia material pada konstruksi sebuah bangunan. Studi ini akan mempelajari konsep tersebut dan pengaruhnya dalam dunia arsitektur.
In the world of architecture, building technology is currently developing rapidly. Likewise, many architectural design methods are found that help and even facilitate the work of an architect. On the other hand, the diversity of Indonesia's culture and natural resources adds to the architect's insight in the ability to design. Meanwhile, an architect is also required to have the ability to produce sustainable architectural works. Self-healing material is present as one of the material technology concepts that can be utilized in architectural design so that it is expected to extend the life of the material in the construction of a building. This study will study the concept and its impact in the world of architecture."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2020
S-pdf
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library
"Hardware Fault-Tolerance is the set of techniques to remain operational after a fault by design. Programmable Logic Devices are good platforms to implement Hardware Fault-Tolerant techniques by utilizing abundant resources and facilitating self healing operations. In this paper we propose a hardware fault—tolerant architecture to duplicate components in order to replace faulty ones. The
proposed architecture is markedly different from other works that mostly focuses on reconfiguring and evolving logic units rather than our evolvable memory units. The self-reparation process for a memory failure is the reallocation and synchronization of memory content. The internal flip-flops form an abundant reconfigurable resource and are reconfigured to work as newly created memory.
The proposed architecture has been downloaded and tested on a real F PGA development board and has satisfied all of its pre-defined specifications."
AEJ 5:1 (2015)
Artikel Jurnal Universitas Indonesia Library
Ramandhika Rizky Putranto
"Material kayu merupakan salah satu bahan yang biasa digunakan dalam elemen desain arsitektur maupun interior. Material kayu dimanfaatkan oleh para desainer karena mempunyai karakteristik khas berupa warna, serat/motif, ataupun tekstur. Dewasa ini, kayu asli semakin mahal serta mempunyai kelemahan dalam beberapa aspek teknis meliputi konstruksi dan perawatan yang menyebabkan penggunaan material kayu asli semakin berkurang. Sejalan dengan berkembangnya teknologi, diciptakan material imitasi untuk dapat menduplikasi material kayu (asli) terutama dalam tampilan visual. Material kayu imitasi diproduksi untuk dapat menghadirkan kualitas kayu asli pada desain arsitektur/interior dengan harga yang lebih murah dibandingkan kayu asli. Perbedaan diantara kedua jenis kayu tersebut memberikan kekurangan serta keunggulan ketika digunakan dalam desain arsitektur/interior. Penggunaan material kayu baik asli maupun imitasi tidak hanya bertujuan untuk mendukung kualitas ruang secara estetika saja, akan tetapi juga dalam rangka memenuhi fungsi dan kebutuhan.
Wood is one of the materials commonly used in architectural and interior design elements. wood is used because it has characteristics typical of color, fiber / motif, or texture. Today, the original wood has a high price and complicated in technical aspects include construction and maintenance, which led to the use of real wood material decreases. In line with the development of technology, imitation wood created to be able to duplicate the wood material (original), especially in visual appearance. Imitation wood materials are produced in order to bring the quality of the original wood in architectural design / interior at a cheaper price than the original timber. The difference between the two types of wood give the advantages and disadvantages when used to design a space architecture / interior. The use of wood materials not only aims to support the aesthetic quality of the space, but also in accordance with the functions and needs. It became a separate consideration in determining the types of wood materials, whether to promote the quality of the original timber or convenience experience in the technical aspects offered by the imitation wood."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2015
S60269
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library
Bijak Pradana Putra
"
ABSTRAKSkripsi ini membahas genteng, proses pembuatan genteng, dan aspek-aspek yang terlibat di dalamnya yaitu terkait dengan kearifan lokal yang ada. Proses pembuatan material lokal khususnya genteng tanah liat di Kebumen menarik untuk dibahas terkait konteks alam dan sosial budaya yang ada. Hal ini menjadi penting karena masih jarang yang membahas perspektif material lokal terkait proses produksi dan konteksnya. Skripsi ini ditulis berdasarkan studi literatur dan diperkaya dengan hasil observasi langsung di lapangan. Observasi dilakukan pada pembuatan genteng tanah liat di Kebumen, Jawa Tengah dan melihat fenomena yang muncul di sana salah satunya tobong. Dengan adanya traditional ecological knowledge yang secara terus-menerus digunakan dan diwariskan terkait pengolahan material genteng, menjadikan fenomena yang muncul di Kebumen menjadi sebuah identitas sendiri yang dapat membedakannya dengan daerah lainnya. Material lokal pada akhirnya menjadi representasi alam dan sosial budaya yang ada. Ketika alam dan sosial budaya melebur menciptakan sebuah pengetahuan tradisional yang ekologis yang bersifat spesifik.
ABSTRACTThis thesis discusses rooftiles, the making process of rooftile, and the aspects involved it, which is related to existing local wisdom. The prosess of making local materials especially Kebumens rooftiles is very enticing to be discussed regarding the natural and socio-cultural context that exists. This is important because it is still rare to discuss the perspective of local material regarding the production process and its context. This thesis was written based on literature studies and enriched with the results of direct observation. Observation has been done on the making process of clay rooftile in Kebumen, Central Java and observing the phenomenon, Tobong, that happens there. Within the existing traditional ecological knowledge perspective that has been inherited continuously, the making process of rooftiles phenomenon become Kebumens unique identity which differentiate its locality with the others. Local material eventually becomes a natural and socio-cultural representation that exists. When nature and sosio-culture merge creating a spesific ecological knowledge."
2019
S-Pdf
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library
Hanggoro Purwohananto
"Sebuah bangunan merepresentasikan dirinya melalui tampilan visual. Secara visual tampilan bangunan tak hanya dilihat dari bentuk saja, namun juga melalui permukaan bangunan terkait. Permukaan dipandang sebagai bagian yang memberikan ekspresi dalam memperlihatkan karakter dan identitas suatu bangunan, sehingga persepsi visual manusia terhadap bangunan akan terbentuk melalui permukaan. Kualitas permukaan suatu bangunan ditentukan oleh kualitas dari material pembangun, sehingga dapat dikatakan bahwa permukaan merupakan representasi dari material. Skripsi ini ditulis bertujuan untuk mengkaji bagaimana permukaan dapat menciptakan kualitas arsitektur, dan bagaimana material dapat menciptakan kualitas permukaan. Dari kajian teori serta studi preseden yang saya lakukan terlihat bahwa permukaan sangat berkaitan dengan sensori manusia, sensory design, dan material. Permukaan akan menstimulasi sensori manusia dalam mempersepsikan arsitektur melalui unsur-unsur sensory design. Persepsi yang diciptakan oleh permukaan, akan sangat dipengaruhi oleh material dari permukaan itu sendiri. Karena suatu material tertentu akan menciptakan kualitas permukaan yang spesifik, dan akan mempengaruhi manusia dalam mempersepsikan suatu bangunan.
A building represents itself through its visual appearance. However, appearance of a building not only represents its form, but also the surface. Surface is seen as a part which provides an expression in showing the character and identity of a building, so that the visual perception of the building will be formed through the surface. The surface quality of a building is determined by the quality of the building material, so it can be said that the surface is a representation of the material. This thesis is written to examine how surfaces can create architectural quality, and how materials can create surface quality. From the theoretical studies and the precedent studies, the surface is closely related to human sensory, sensory design, and materials. The surface will stimulate the human sensory in perceiving the architecture through the elements of sensory design. The perception created by the surface, will be greatly influenced by the material from the surface itself. Because a certain material will create a specific surface quality, and will affect humans in perceiving a building."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2017
S67031
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library
Belly Hardi Lawira
"Material bekas dapat menjadi bahan alternatif sebagai material membangun rumah. Namun, keterlibatannya belum tentu disetujui atau disukai semua kalangan masyarakat. Skripsi ini saya tulis untuk mengenalkan keterlibatan material bekas dalam rumah: penanganan desain dengan material bekas agar dapat menjadi indah dan optimal, menelusuri sejauh mana material bekas ini dapat terlibat dalam rumah, dan dampaknya terhadap pemilik rumah. Rumah yang dijadikan model studi kasus adalah Rumah Puzzle, rumah yang didesain oleh Arsitek Yu Sing, dengan melibatkan banyak material bekas.
Reclaimed materials can become an alternative in building a house. However, the involvement of this kind material has not been approved or preferred by all societies. I wrote this thesis to introduce the involvement of reclaimed materials at home design effort for reclaimed material to show its beauty and its best exploring how far the materials can be involved in a house and its impact on homeowners. I choose ldquo Rumah Puzzle rdquo as my case study model. The house was designed by architect Yu Sing, involving a lot of reclaimed materials."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2014
S-pdf
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library
Belly Hardi Lawira
"Material bekas dapat menjadi bahan alternatif sebagai material membangun rumah. Namun, keterlibatannya belum tentu disetujui atau disukai semua kalangan masyarakat. Skripsi ini saya tulis untuk mengenalkan keterlibatan material bekas dalam rumah: penanganan desain dengan material bekas agar dapat menjadi indah dan optimal, menelusuri sejauh mana material bekas ini dapat terlibat dalam rumah, dan dampaknya terhadap pemilik rumah. Rumah yang dijadikan model studi kasus adalah Rumah Puzzle, rumah yang didesain oleh Arsitek Yu Sing, dengan melibatkan banyak material bekas.
Reclaimed materials can become an alternative in building a house. However, the involvement of this kind material has not been approved or preferred by all societies. I wrote this thesis to introduce the involvement of reclaimed materials at home: design effort for reclaimed material to show its beauty and its best; exploring how far the materials can be involved in a house; and its impact on homeowners. I choose “Rumah Puzzle” as my case study model. The house was designed by architect Yu Sing, involving a lot of reclaimed materials."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2014
S67892
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library
Munchen: Edition Detail, 2002
747 INT
Buku Teks SO Universitas Indonesia Library
Alfino Fadjar Rezkian
"Material adalah komponen yang tak terpisahkan dalam arsitektur. Perkembangan kebutuhan manusia mendorong manusia untuk berinovasi menemukan material baru untuk memenuhi kebutuhannya. Namun di sisi lain, eksploitasi alam secara besar-besaran untuk keperluan lingkung bangun terutama untuk keperluan material bangunan, menimbulkan kerusakan dan ketidak stabilan ekosistem. Konsep arsitektur ekologis hadir sebagai dimensi ekologis dalam arsitektur yang penuh perhatian kepada lingkungan alam dengan sumber daya alam yang terbatas. Material alami sebagai material yang ekologis dianggap dapat meredakan masalah tersebut. Penggunaan material alami dapat ikut menjaga keseimbangan ekosistem lewat pengurangan penggunaan sumber daya alam; pengurangan penggunaan energi pada saat eksploitasi, produksi, transportasi dan pembangunan; melestarian ketukangan lokal; dan keberlanjutan di bidang ekonomi.
Materials is inseparable from architecture. The developments of human needs encourage innovation of new materials to meet their needs. On the other hand, the exploitation of nature on a large scale for built environment, especially materials, cause damaged and unstable ecosystem. Eco architecture concept present as attentive to the natural environment with limited natural resources. Natural material as eco materials are considered to alleviate the problems. The use of natural materials can maintaining stability of ecosystem through reduced use of natural resources; reduction in energy use at exploitation, production, transportation and construction; preserving local craftsmanship; and sustainability in economic field."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2016
S63135
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library
Maria Brigitta Vimala Dewi
"Seiring dengan perkembangan zaman dimana kebutuhan manusia semakin meningkat dan semakin kompleks, teknologi merambat ke semua bidang ilmu pengetahuan, termasuk arsitektur. Ironisnya, kemajuan teknologi justru seperti menarik manusia menjadi semakin jauh dari alam, seperti apa yang terjadi pada masa Revolusi Industri, dimana semua terlihat sama dan diproduksi secara massal, semata-mata hanya untuk memenuhi kebutuhan manusia. Manusia tidak lagi memikirkan cara agar dapat hidup harmonis dengan alam seperti yang dilakukan oleh para leluhur mereka dahulu. Arsitektur dapat menjadi salah satu wadah yang memfasilitasi manusia agar dapat kembali dekat dengan alam, yang seringkali dilakukan oleh para arsitek dengan cara mengambil bentuk atau material yang ada di alam. Inilah asal mula munculnya gagasan tentang arsitektur organik. Terdapat berbagai unsur yang dapat membuat arsitektur disebut sebagai arsitektur organik, dimana unsur yang dominan adalah bentuk dan material yang organik. Namun, seiring dengan perkembangan zaman, terjadi pergeseran dominansi unsur dalam arsitektur organik.
Throughout the progress of time where human needs are increasing and becoming more complex, technology propagates all field of knowledge, including architecture. Ironically, technological development seems to pull humans further from nature, just like what happened during the Industrial Revolution, which all objects looked the same and were mass produced, for the sole purpose of fulfilling human needs. People have no longer thought about ways to live in harmony with nature as their ancestors did. Architecture can become the vessel that facilitates people to return to nature, by taking the form of objects that are found in nature or using materials that are also found in nature. This is how the idea of organic architecture originated. There are various elements that can make an architecture to be referred as organic architecture, where the dominant elements are organic form and organic material. However, throughtout the progress of time, there is a shift in elemental dominance in organic architecture."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2017
S67832
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library