Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 106667 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Pilamupih Dwi Rahayu
"Limbah elektronik atau e-waste dilarang untuk diekspor, sedangkan peralatan elektronik bekas dapat diekspor karena masih dapat digunakan dan memiliki komponen yang berharga. Perpindahan lintas batas atau transboundary movement limbah elektronik antar negara terjadi karena tidak ada klasifikasi yang jelas untuk membedakan antara limbah elektronik dan peralatan elektronik bekas. Sebagai akibatnya, banyak negara mengambil keuntungan dengan memanfaatkan kesempatan ini untuk mengekspor limbah elektronik dengan mengkategorikannya sebagai peralatan elektronik bekas ke negara-negara lain. Penelitian-penelitian sebelumnya tentang transboundary movement limbah elektronik hanya menyoroti pergerakan limbah elektronik tersebut dari satu negara ke negara lain menggunakan Global Positioning System (GPS).
Penelitian tersebut membuktikan adanya transboundary movement limbah elektronik dari salah satu negara yang tergabung dalam OECD ke negara non-OECD. Penelitian transboundary movement limbah elektronik menggunakan game theory ini bertujuan untuk menerapkan game theory pada penelitian limbah elektronik dan peralatan elektronik bekas dengan menyoroti strategi dalam berbagai aspek yang mempengaruhi terjadinya transboundary movement limbah elektronik. Penelitian dilakukan dengan menggunakan negara yang tergolong ke dalam OECD dan non-OECD sebagai model penelitian. Kemudian faktor-faktor yang menyebabkan terjadinya transboundary movement limbah elektronik digunakan untuk menentukan strategi yang tepat untuk masing-masing negara. Hasil yang diharapkan dari penelitian ini adalah untuk menentukan strategi optimal untuk negara OECD dan non-OECD yang terlibat dalam transboundary movement limbah elektronik.

Electronic waste or e-waste is prohibited for export, while used electronic equipment can be exported because it can still be used and still have valuable components. Transboundary movement of electronic waste between countries occurs because there is no clear classification to distinguish between electronic waste and used electronic equipment. As a result, many countries took advantage of this opportunity to export electronic waste by categorizing it as used electronic equipment to other countries. Previous studies on electronic waste transboundary movement only highlighted the movement of electronic waste from one country to another using the Global Positioning System (GPS).
The study proved the existence of electronic waste transboundary movement from one of the countries incorporated in the OECD to non-OECD countries. The study of electronic waste transboundary movement using game theory aims to apply game theory for the research of electronic waste and used electronic equipment by highlighting strategies in various aspects that affect the occurrence of transboundary movements. The study was conducted using one country from each of the OECD countries and non-OECD countries will be used as a research model. Then the factors that cause the occurrence of electronic waste transboundary movement are used to determine the right strategy for each country. The expected results of this study are to determine the optimal strategy for OECD and non-OECD countries involved in the electronic waste transboundary movement."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2019
T54369
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ardelia
"Tugas karya akhir ini dibuat dengan tujuan untuk mengetahui penyebab perpindahan lintas batas limbah elektronik. Negara Belgia dan Nigeria menjadi kajian utama dalam tulisan ini. Negara Belgia merupakan salah satu pengirim terbanyak limbah elektronik ke Nigeria yang kini dianggap sebagai tempat pembuangan utama limbah elektronik di dunia. Analisis dalam tulisan ini menggunakan pemikiran criminogenic asymmetries dari Nikos Passas. Data didapatkan dari studi-studi yang telah dilakukan oleh lembaga internasional dan regional. Hasil dari tulisan ini menemukan bahwa perbedaan atau asimetri dalam bidang ekonomi, politik, hukum, dan budaya memfasilitasi perpindahan lintas batas limbah elektronik. Hal ini mendorong permintaan barang illegal, mendorong insentif bagi pelaku untuk terlibat dalam kejahatan, dan melemahkan kontrol atau pengawasan dari pihak berwenang. Dalam tulisan ini perpindahan limbah elektronik dianggap sebagai transnational environmental crime karena berbahaya dan merugikan lingkungan, manusia, dan makhluk hidup lain.

This paper aims to search for the cause of the transboundary movement of electronic waste. Belgia and Nigeria are the main countries in this research. Belgia is one of the main exporter of electronic waste to Nigeria that known as the major dumpsite of electronic waste in the world. The analysis is based on criminogenic asymmetries, a concept by Nikos Passas. The data for this study is derived from research done by international and regional institutes. This study found that asymmetry in economy, politic, law, dan culture facilitate transboundary movement of electronic waste. These asymmetries then stimulate demand for illegal goods, incentive for perpetrators to contribute in illegal activity, and weaken the ability of authority to control crime. In this study, the transboundary movement of electronic waste is considered as a transnational environmental crime because of the harms it causes for environment, human, and other living being."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2018
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Agus Herta Sumarto
"Makalah ini menganalisis persaingan antara bank kecil dan bank besar dalam menentukan net interest margin (NIM) di pasar oligopoli. Penelitian ini menerapkan kerangka Game Theory yaitu Dynamic Games of Incomplete Information untuk mengembangkan model Ho dan Saunders. Kami menggunakan data dari industri perbankan Indonesia selama sepuluh tahun yang diklasifikasikan ke dalam tiga kelompok sampel; semua bank, bank kompetitif, dan bank spesifik, dan kemudian kami menghitung NIM optimalnya. NIM bank kecil yang optimal untuk masing-masing kelompok adalah masing-masing 7,32 persen, 8,73 persen, dan 9,16 persen; semua angka ini lebih tinggi dari NIM yang aktualnya. Untuk kelompok semua bank, NIM optimal bank besar lebih tinggi dari NIM aktualnya, sedangkan untuk kelompok bank yang kompetitif, NIM optimal bank besar selalu lebih rendah dari NIM aktualnya. Yang terakhir ini juga berlaku untuk bank-bank besar yang tidak kompetitif. NIM bank besar yang optimal pada ketiga kelompok tersebut masing-masing sebesar 6,78 persen, 4,21 persen, dan 2,75 persen; yang lebih rendah dari bank-bank kecil. Temuan ini membawa kita untuk menyimpulkan bahwa bank kecil memiliki peluang untuk meningkatkan NIM mereka ke tingkat yang optimal.

This paper analyzes the competition between small and large banks in determining the net interest margin (NIM) in the oligopoly market. This study applies the game theory dynamic games of an incomplete information framework for the Ho and Saunders model. We use data from the Indonesian banking industry for ten years, classified into three sample groups; all banks, competitive banks, and specific banks, and then we calculate the optimal NIM. The optimal NIM of small banks for each group was 7.32 percent, 8.73 percent, and 9.16 percent, respectively; all these figures are higher than the actual NIM. For all large banks, the optimal NIM is higher than the actual NIM, whereas, for the group of competitive large banks, the optimal NIM of large banks is always lower than the actual NIM. The latter also applies for the uncompetitive large banks. The optimal NIM of large banks in the three groups were 6.78 percent, 4.21 percent, and 2.75 percent, respectively; which are lower than the small banks. This finding leads us to conclude that small banks have the opportunity to increase their NIM to the optimal level."
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2021
D-pdf
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Peters, Hans
"This textbook presents the basics of game theory both on an undergraduate level and on a more advanced mathematical level. It is the second, revised version of the successful 2008 edition. The book covers most topics of interest in game theory, including cooperative game theory. Part I presents introductions to all these topics on a basic yet formally precise level. It includes chapters on repeated games, social choice theory, and selected topics such as bargaining theory, exchange economies, and matching. Part II goes deeper into noncooperative theory and treats the theory of zerosum games, refinements of Nash equilibrium in strategic as well as extensive form games, and evolutionary games. Part III covers basic concepts in the theory of transferable utility games, such as core and balancedness, Shapley value and variations, and nucleolus. Some mathematical tools on duality and convexity are collected in Part IV. Every chapter in the book contains a problem section. Hints, answers and solutions are included."
Berlin: Springer-Verlag , 2015
e20509991
eBooks  Universitas Indonesia Library
cover
Petrosyan, Leon A.
New Jersey: World Scientific, 2016
519.3 PET g
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Kydd, Andrew H., 1963-
"Written for advanced undergraduate and graduate students, this is the first textbook on international relations theory to take a specifically game theoretic approach to the subject, and provide the material needed for students to understand the subject thoroughly, from its basic foundations to more complex models. International relations theory is presented and analysed using simple games, which allow students to grasp the concepts and mechanisms involved with the rationalist approach without the distraction of complicated math. Chapter exercises reinforce key concepts and guide students to extend the models discussed. Drawing examples from international security, international political economy and environmental negotiations, this introductory textbook examines a broad array of topics in international relations courses, including state preferences, normal form games, bargaining, uncertainty and communication, multilateral cooperation and the impact of domestic politics"-"
Cambridge: Cambridge University Press, 2015
327.101 KYD i
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Laksmi Ambarwati
"Sistem pengelolaan limbah elektronik formal di negara berkembang, sebagian besar belum dikembangkan, termasuk di Indonesia. Pemerintah dan perusaan peralatan elektronik masih memiliki pengetahuan yang minimum mengenai limbah elektronik dan pentingnya pengelolaan limbah elektronik ini. Di sisi lain, permainan simulasi dengan tujuan yang serius (serious simulation game) menawarkan pendekatan yang efektif sebagai media pembelajaran bagi penggunanya melalui lingkungan yang menarik, pengalaman dan pengambilan keputusan. Serious simulation game sebagai media pembelajaran bukan lagi bidang penelitian baru. Namun, masih sedikit penelitian serious simulation game yang mengambil topik pengelolaan limbah, dan belum ada yang berfokus pada pengajaran sistem pengelolaan limbah elektronik bagi pemangku kepentingan. Dengan demikian, tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengembangkan rancangan serious simulation game untuk pengelolaan limbah elektronik yang dapat mengedukasi pemangku kepentingan tentang apa itu limbah elektronik, mengapa itu perlu dikelola, dan bagaimana itu harus dikelola. Tujuan permainan ini adalah untuk menemukan skenario terbaik yang menghasilkan volume koleksi WEEE terbanyak. Infrastruktur permainan dengan multi player diimplementasikan untuk memungkinkan interaksi antar pemain. Dengan demikian, hal ini memungkinkan pemain untuk memahami hasil yang berbeda untuk keputusan berbeda

In a developing country like Indonesia, waste electrical and electronic equipment (WEEE) management system is not yet established. Government and the electrical and electronic equipment (EEE) manufacture still have minimum knowledge about WEEE. In the other side, serious simulation game is found to be effective for educating users through its engaging environment and experiencing the decision. Serious simulation game as environmental learning media is no longer a new field of research. However, there are still few serious simulation game researches that bring waste management issues, and none focusing on WEEE Management education for the stakeholder. Thus, the purpose of this research is to develop serious simulation game to educate the stakeholders about WEEE, why it is need to be managed, and how it should be managed. The aim of this game is to find the best scenario that resulting the most volume of WEEE collection. A multiplayer game infrastructure enables the player to interact and understand the different result for different decision taken."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2019
T54375
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Sangdaffa Adetyantama
"Limbah elektronik merupakan jenis sampah organik yang pertumbuhannya sangat cepat sekitar tiga kali lebih cepat dibandingkan dengan limbah lainnya. Volume limbah elektronik yang dihasilkan di seluruh dunia pada tahun 2019 sekitar 54 juta metrik ton dan diperkirakan akan terus meningkat hingga pada tahun 2030, produksi limbah elektronik tahunan di seluruh dunia akan meningkat sekitar 30 persen atau sekitar 75 juta metrik ton. Regulasi khusus dalam pengelolaan e-waste merupakan faktor penting dalam mencegah dan mengurangi e-waste. Indonesia merupakan contoh negara yang belum memiliki regulasi khusus untuk pengelolaan limbah elektonik. Saat ini, Indonesia merupakan negara penghasil limbah elektronik tebesar di Asia dengan nilai limbah elektronik sebesar 1.3 juta metrik ton. Penelitain ini merupakan salah satu upaya untuk memberikan rekomendasi strategi pengurangan jumlah limbah elektronik di Indonesia. Strategi dikumpulkan berdasarkan literatur dan divalidasi oleh para ahli untuk kesesuaian penerapan strategi di Indonesia. Sebanyak 20 rekomendasi strategi reverse logistik terhadap infrastruktur pengolahan limbah elektronik berhasil divalidasi dan selanjutnya disusun berdasarkan struktural hierarki strategi. Penelitian ini menggunakan bantuan metode Interpretive Structural Modelling (ISM) untuk menyusun strategi dalam bentuk struktural hierarki. Analisis Matrice d’Impacts Croises Multiplication Appliquee aun Classement (MICMAC) untuk mengetahui klasifikasi strategi berdasarkan kekuatan pendorong dan ketergantungan antar strategi. Model struktural yang dihasilkan digunakan sebagai peta strategis untuk implementasi strategi pengurangan jumlah limbah elektronik di Indonesia.

Electronic waste is a type of organic waste whose growth is very fast, about three times faster than other waste. The volume of e-waste generated worldwide in 2019 was around 54 million metric tons and is expected to continue to increase until by 2030, annual worldwide e-waste production will increase by around 30 percent or around 75 million metric tons. Specific regulations in e-waste management are important factors in preventing and reducing e-waste. Indonesia is an example of a country that does not yet have specific regulations for electronic waste management. Currently, Indonesia is the largest e-waste producing country in Asia with an e-waste value of 1.3 million metric tons. This research is one of the efforts to provide recommendations for strategies to reduce the amount of electronic waste in Indonesia. Strategies are collected based on literature and validated by experts for the suitability of strategy implementation in Indonesia. A total of 20 recommendations for the reverse logistics strategy for e-waste processing infrastructure were successfully validated and then arranged based on a structural hierarchical strategy. This study uses the help of the Interpretive Structural Modeling (ISM) method to develop a strategy in the form of a hierarchical structure. Matrice d'Impacts Croises Multiplication Appliquee aun Classement (MICMAC) analysis to determine the classification of strategies based on driving forces and dependencies between strategies. The resulting structural model is used as a strategic map for implementing a strategy to reduce the amount of e-waste in Indonesia."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2023
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Blackwell, David
New York: Dover, 1954
519.5 BLA t
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
"This book provides recent results of game theory for networking applications. The contributors address the major opportunities and challenges in applying traditional game theory as well as intelligent game theory to the understanding and designing of modern network systems, with emphasis on both new analytical techniques and novel application scenarios. After an overview of game theory for networks, the book narrows in on game theory in communications, game theory in wireless networks, and game theory applications. The book features contributions from researchers and professionals around the world.
- Presents a variety of perspectives on game theory for networking applications;
- Shows how game theory can apply to the study of data traffic, new generation networks, and smartgrid;
- Includes recent results of applied game theory for networks, providing some technical progresses in GAMENETS.
"
Switzerland: Springer Cham, 2019
e20502415
eBooks  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>