Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 106158 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Hana Mutiarani
"ABSTRACT
Penelitian ini bertujuan untuk memahami kebutuhan informasi nelayan yang ada di wilayah Muara Kaliadem, Jakarta Utara. Metode pendekatan yang dilakukan dalam penelitian ini berupa metode kualitatif deskriptif. Pengambilan data dilakukan dengan menggunakan pedoman wawancara terstruktur dan dokumen pendukung yang digunakan untuk memperkuat hasil analisis dalam pembahasan. Model penelitian yang digunakan adalah model faktor pemenuhan kebutuhan informasi yang dikemukakan oleh Johnson. Hasil penelitian ini menggambarkan kebutuhan informasi nelayan serta mengidentifikasi faktor yang mendorong tindakan pencarian informasi dalam upaya memenuhi kebutuhan informasinya. Faktor latar belakang serta faktor personal individu menjadi pemicu tindakan pencarian informasi. Adapun hambatan dalam tindakan pencarian informasi yang ditemukan merupakan hambatan yang berasal dari individu itu sendiri terkait dengan keterbatasan yang dimilikinya, serta akses informasi yang sulit untuk dijangkau. Beberapa hal yang disarankan terkait hambatan yang ditemukan antara lain adalah penyediaan akses sumber informasi di beberapa titik tertentu dan penyuluhan informasi yang dilakukan secara rutin.

ABSTRACT
This research is determined to understand fishermens information needs at Muara Kaliadem, North Jakarta. Research approach that is used in this research is qualitative descriptive method. The data is collected by using structured interview and supported documents to strengthen the analysis in the discussion. Research model that is used in this research is Johnsons information needs fulfillment factors. The result of this research shows fishermens information needs and identifies factors that trigger them to do information seeking to fulfill their information needs. Factors such as their personal background and as an individual become their triggers in information seeking. Barriers found when they do information seeking are coming from themselves as an individual regarding their own limitations, also access to information that is hard to reach. There are some suggestions regarding overcoming these barriers such as providing access to information resources at certain points and socializing about information resources routinely."
2018
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Diah Proboningtias
"ABSTRAK
Kementerian Kelautan dan Perikanan telah membuat Sistem Informasi
Nelayan Pintar (SINP) dalam bentuk aplikasi Nelayan Pintar (nelpin) pada
smartphone berbasis android. Peneliti tertarik untuk melihat kesiapan nelayan
tradisional dalam memanfaatkan SINP, agar aplikasi nelpin ini dapat bertemu
dengan kebutuhan nelayan akan informasi untuk melaut, sebagai salah satu solusi
dari permasalahan nelayan. Hasil dari indeks rata-rata kesiapan sebesar 4.15
menunjukkan bahwa nelayan tradisional Kali Adem siap, tetapi butuh
pendampingan dalam memanfaatkan SINP. Dari analisis SEM, variabel laten
pengetahuan dan modal berpengaruh positif terhadap kesiapan. Hasil dari faktor
kebijakan menjadi rekomendasi kebijakan yaitu pemberian paket data internet
murah kepada nelayan dan pelaksanaan pelatihan rutin mengenai penggunaan
aplikasi nelpin

ABSTRACT
Marine and Fisheries Ministry (KKP) has made Smart Fishermen
Information System (SINP), the product called Smart Fishermen (nelpin)
application on smartphone with Android operating system. Researcher interested
to observe traditional fishermen readiness in using SINP, so this application can
meet fishermen needs of fishing information as one of solution to fishermen issues.
The result from Likert scale average index is 4.15, it shows that traditional
fishermen in Kali Adem are ready in using SINP, but with conditional guidance.
From SEM analysis readiness positively influenced by knowledge and financial.
The result of policy factors perform as a policy recommendations through give
away cheap internet quota package to the fisherman, and an intensive training
about how to using nelpin application"
2016
T46202
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
M. Hanif Inamullah
"ABSTRAK
Penelitian ini membahas tentang kebutuhan informasi pegawai Deputi
Pengendalian Kerusakan Lingkungan dan Perubahan Iklim di Kementerian
Lingkungan Hidup serta cara apa yang digunakan oleh pegawai tersebut untuk
memenuhi kebutuhan mereka. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui
informasi apa yang dibutuhkan oleh pegawai tersebut serta bagaimana pegawai
mereka memenuhi kebutuhan informasinya, dilihat dari subjek informasi, format
informasi, sumber informasi, serta sarana pencarian informasi yang digunakan.
Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan menggunakan metode
survey. Responden dalam penelitian ini adalah pegawai deputi tersebut. Hasil dari
penelitian ini menunjukkan bahwa pegawai di deputi tersebut membutuhkan
informasi yang sesuai dengan bidang pekerjaannya, yaitu informasi mengenai
kerusakan lingkungan dan perubahan iklim. Informasi tersebut dapat diperoleh
dari sumber berupa buku teks, majalah, jurnal, dan peraturan perundangan. Untuk
memenuhi kebutuannya, pegawai menggunakan sarana berupa internet dan online
database.

Abstract
This research is about the information needs of the employees of Deputy of
Environmental Damage Control and Climate Change Ministry of Environment
and how they meet their information needs. The objective of this research is to
determine what kind of information is needed by the employees and how they
meet their need of information, focused at the subject of informations, format of
informations, resources, and information retrieval tools. This research is a
quantitative research using survey method. Respondents in this study were
employees of the deputy. The results of this research indicate that their need of
information relevant to their work. Such information can be obtained from sources
such as text books, magazines, journals, and legislations. Employees using the
facilities of internet and online database to meet their information needs
"
Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2012
S43606
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Budi Sarasati
"This focused of research is a physical activity needs for elders who lived in the charitable institution at Bekasi with objective to gain infomation regarding self-monitoring planning. This research are quantitative and qualitative research. It is categorized as explanatory stuvey, using hypothetical assessment that independent factors affected dependent factors. In the operational technique, this research used several methodological tools to assess subjects? physical activity level, social support, and self-efficacy. The samples are 67 persons. The data was collected using in-depth interview methods, and focus group discussion.
The result showed that only social support factor could affect the level of elder`s physical activity while self-efficacy was not affecting it. This study also found that physical health status ofthe respondent as confounding factor, which affecting social support factors in relation with physical activity level of the respondent. However qualitative methodology showed that both social support and self-efficacy aifected physical activity level of the respondent.
In conclusion, the self-monitoring program for elders could be implemented by taking social support and selfleliicacy factors into consideration. For next research, it needs bigger sample size, sensitive tools of methodology, and developing the form of self-monitori ng program."
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2008
T34055
UI - Tesis Open  Universitas Indonesia Library
cover
Muhammad Usman Noor
"ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kebutuhan informasi pengguna Perpustakaan Divisi Perencanaan dan Strategis BNI, dilihat dari karakteristik kebutuhan informasi, penggunaan informasi dalam pekerjaan, jenis sumber informasi yang digunakan, dan tanggapan pengguna terhadap peran pustakawan dalam membantu pengguna mencari informasi. Penelitian ini adalah penelitian kuantitatif dengan menggunakan metode survey. Responden dalam penelitian ini adalah karyawan Divisi Perencanaan dan Strategis BNI. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa dilihat dari karakteristik kebutuhan informasi pengguna, mereka sangat membutuhkan informasi untuk menunjang pekerjaannya. Informasi yang didapat umumnya digunakan untuk menunjang riset. Internet dan Perpustakaan REN digunakan sebagai sumber informasi utama. dan pengguna berpendapat bahwa pustakawan REN telah melakukan perannya dengan baik ketika mereka mencari informasi.

Abstract
The objective of this research is to determine the information needs of users for Divisi Perencanaan dan Strategis Library, focused at the characteristics of information needs, the use of information, kind of information sources that used ,and user perception to the librarian role on helping users finding the information. This research is quantitative research using survey method. Respondents in this research were employees of Divisi Perencanaan dan Strategis BNI. The result is indicate they need information to support their tasks. Information generally obtained to support their research. Internet and REN Library is used as the primary source of information. Users think that REN librarian has done they role well when user seek information."
Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2012
S42757
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Tobey, Deborah Davis
"Conducting a thorough data collection is vital to the success of your training needs assessment. This Infoline focuses on how to collecting accurate data that ensures your training needs assessment doesnt waste company time and money. You will learn how to choose the best data collection methods for your unique business situation while avoiding common pitfalls. This Infoline demonstrates how to plan and implement your data collection process develop a collaborative relationship with your client present data."
Alexandria, Virginia: American Society for Training & Development, 2007
e20441207
eBooks  Universitas Indonesia Library
cover
Gupta, Kavita
"This issue defines a mini needs assessment as a process for identifying problems and solutions in a condensed period of time. It outlines a process model and guidelines for implementing the model and offers a mini needs assessment, stakeholders interview guide, and sample action plan."
Alexandria, VA: [American Society for Training and Development Press, American Society for Training and Development Press], 2005
e20429036
eBooks  Universitas Indonesia Library
cover
Siti Narani
"Kebutuhan informasi dosen berbeda-beda sehingga ketika melakukan penelusuran informasi menggunakan OPAC, mereka menggunakan cara penelusuran yang berbeda-beda pula. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui cara penelusuran informasi menggunakan OPAC dosen Jurusan Tarbiyah Prodi PAI STAIN Palangka Raya dalam memenuhi kebutuhan informasi. Penelitian dilakukan di STAIN Palangka Raya. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah survei dan teknik pengumpulan data berupa kuesioner.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa responden setuju bahwa ketika melakukan penelusuran yang tepat dengan menggunakan OPAC sangat membantu untuk menemukan informasi yang mereka cari, walaupun penelusuran yang digunakan setiap responden berbeda-beda. Informasi yang dibutuhkan dalam bidang keahlian dosen, terkait dengan pengajaran, penelitian dan pengabdian masyarakat yang menjadi tanggung jawab dan kewajiban mereka, akan dapat diwujudkan dan terpenuhi melalui penelusuran informasi yang mereka lakukan. Semakin tepat penelusuran informasi yang digunakan dosen maka semakin cepat dan tepat/relevan pula kebutuhan informasi terpenuhi.

Differentiation of lecturers information needs affect their information searching through OPAC, then they use different ways so. The objective of this research is to identify information searching of Tarbiyah lecturers' Departement of PAI Study Program STAIN Palangka Raya in fulfilling their information needs. This research was conducted in STAIN Palangka Raya. Method of this research is survey method and questionnaire was used as technique of data collecting.
The result of this research shows that respondent agree that it is very useful while conducting the appropriate information searching by using OPAC even though they use different ways. The information needs related to their expertise include teaching, research and social visit as their duty and their responsibility could be achieved and met through their information searching. The appropriate information searching would affect the fastest, relevancy and appropriateness of the information need fulfillment.
"
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2011
T 28639
UI - Tesis Open  Universitas Indonesia Library
cover
"Mahasiswa perlu berkonsultasi mengenai masalah mereka seperti tugas akhir, masalah akademik, atau masalah pribadi kepada dosen mereka. Proses konsultasi ini dibantu oleh staf administrasi yang membuat proses relatif lambat karena beban kerja yang tinggi dari staf. Oleh karena itu, penelitian ini mencoba untuk mengatasi masalah ini dengan menciptakan sistem informasi berbasis intranet untuk mengurangi peran staf administrasi. Sistem ini menyediakan beberapa fitur seperti menjadwalkan konsultasi rutin oleh dosen, jadwal konsultasi Selain oleh dosen, membatalkan konsultasi dijadwalkan, mengubah jadwal konsultasi dengan dosen, mendaftar untuk konsultasi oleh siswa, merekam pelaksanaan konsultasi dengan dosen, dan laporan. Perangkat lunak konsultasi diterapkan di departemen Teknik Informatika, Universitas ?X? selama satu bulan. Setelah satu bulan, tes dilakukan melibatkan lima dosen dan dua puluh siswa. Hasil pengujian menunjukkan bahwa proses konsultasi menjadi lebih efisien, efektif dan memuaskan.

Abstract
Students need to consult their problem such as final projects, academic problem, or personal problems to their lecturers. This consultation?s processes are helped by administrative staffs that make the processes relatively slow due to the high workload of the staffs. Therefore, this research tries to address this problem by creating intranet based information system to reduce the role of administrative staffs. This system provide several features such as schedule the regular consultation by lecturers, schedule the addition consultation by lecturers, cancel a scheduled consultations, change the schedule of consultations by lecturers, register for consultation by students, record the implementation consulting by lecturers, and reports. The consultation software was implemented at Informatics Engineering department, University ?X? for one month. After one month, a test was conducted involving five lecturers and twenty students. Testing result showed that the consultation process becomes more efficient, effective and satisfying. "
[Fakultas Ilmu Komputer Universitas Indonesia, Universitas Surabaya. Fakultas Teknik], 2011
pdf
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Erytawidhayani
"Instalasi Rawat Jalan merupakan pelayanan yang mempunyai fungsi strategi, maka sangat perlu untuk memikirkan peningkatan mutu pelayanannya, terutama dengan menurunkan waktu tunggu pasien khususnya dilakukan perbaikan pada sistem antrian pasiennya.
Poliklinik Anak dan Poliklinik Penyakit Dalam Instalasi Rawat Jalan RSUP Fatmawati Jakarta melayani pasien mulai dari jam 07.00 loket dibuka sampai dengan jam 14.04 habisnya pasien.
Tingkat kedatangan pasien yang tertinggi adalah pada jam-jam tertentu, yaitu dari jam 09-00 sampai dengan jam 11.00, dengan rata-rata kedatangannya sebayak 20 orang per jam, kecuali tpp (tempat pendaftaran pasien) dan loket karcis kedatangannya adalah 100 orang per jam yang menyebabkan antrian pasien menjadi panjang. Padahal jumlah petugas yang melayani cukup jumlahnya.
Penelitian ini dilakukan pada tanggal 12 sampai dengan 23 Juni 2000 bertujuan untuk memperoleh gambaran tentang karakteristik sistem antrian dan waktu pelayanan di tiap bagian sampai pasien mendapatkan pelayanan dokter dan mencari model yang sesuai untuk diterapkan serta mengetahui tingkat utilisasinya.
Hasilnya menggambarkan bahwa, pasien datang dengan rata-rata 20 perjam untuk poliklinik anak dan poliklinik penyakit dalam mengikuti distribusi poisson. Antrian pada umumnya bersifat F.I.F.O. Struktur antrian Multi Channel Multi Phase. Waktu pelayanan dokter rata-rata 8 menit untuk pasien anak dan 5 menit untuk pasien penyakit dalam. Secara keseluruhan waktu tunggu pasien dalam sistem adalah 1 jam 45 menit (105 menit) dan waktu tunggu dalam antrian 1 jam (60 menit).
Pada penelitian ini dibahas 6 alternatif untuk mencari model sistem antrian yang lebih baik, yaitu dengan cara menambah dan mengurangi jumlah petugas (server) dan menambah waktu pelayanannya. Keseluruhannya menghasilkan efisiensi yang lebih baik dan peningkatan utilisasi, dengan model empat yang paling efisien dan paling optimal tingkat utilisasinya.
Optimalization of Service System at Clinics of Internal Medicine and Pediatric, Fatmawati General Hospital-South Jakarta Out patient?s clinics is a strategic functioning service, therefore it is necessary to think the improvement of its service quality especially by decreasing the patients waiting time, it is particularly done for the improvement of its patients queuing system.
Out patients clinics of pediatric and internal medicine Fatmawati General Hospital Jakarta serves the patients starting from 7.00 A.M and the ticket window is open until 14.00 P.M (the patients are over). The highest patients coming rate is at certain time namely at 9.00 A.M until at 11.00 A.M on the average with the coming rate of 20 people per hour, except the patients registration counter and ticket window are visited by 100 people per hour due to a long patients queuing. In fact the number of officials (server) to serve them is adequate.
The observation was conducted from June 12 until June 23, 2000 with the aim to get the view concerning the characteristics of queuing system and service time in every part until the patients get the doctor's services and find out the appropriate model to implement and know the utilization rate.
The results describe that the patients are coming on the average 20 people per hour for pediatric and internal medicine clinics to follow the Poisson distribution. The queuing in general characteristics is F.1.F.0 (first in first out). The queuing structure is Multi Channel Multi Phase. Doctor service time on the average is 8 minutes for child patient and 5 minutes for internal disease patient. In general, patient-waiting time in the system is 1 hour 45 minutes (105 minutes) and queuing waiting time is 1 hour (60 minutes).
In this observation, there are 6 alternatives to discuss to find out a better queuing system model, namely by increasing and decreasing the number of official (servers) and adding the service time. All of them produce better efficiency and the improvement of utilization with the most efficient and the most optimal utilization rate is using model numbers 4.
"
Depok: Universitas Indonesia, 2000
T1665
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>