Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 30407 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Indah Pratiwi
"ABSTRACT
Background: Pericardial effusion is a common condition in clinical practice. Manifestation of effusion depends on its causes and the underlying diseases as well as influenced by patients characteristics and geographical location. This study was conducted to determine the characteristic of pericardial effusion patient based on age, gender, cytological and clinical diagnosis.
Method: The study was conducted using descriptive retrospective method. The data collected was medical record of pericardial effusion patients for 5 years from 1St January 2009 to 31 December 2013. This study was conducted in SMF Pathology Anatomy Dr. Hasan Sadikin General Hospital Bandung. Fifty four cases were collected as samples through total sampling technique. The variables were age, gender, cytological diagnosis and clinical diagnosis. Results: Pericardial effusion mostly occurred in 21 to 30 years old. Pericardial effusion is more common in man than woman. Based on the type of cytology, the most common pericardial effusion was non specific inflammation. The most common clinical features of patients is tuberculous infection.
Conclusions: Pericardial effusion frequently occurred in 21 to 30 years old. Based on gender, pericardial effusion is not significantly distributed between male and female. Based on cytological diagnosis, pericardial effusion is mostly diagnosed as non spesific inflammation type. The manjority of clinical feature of pericardial effusion is tuberculosis infection."
Jakarta: Departement of Internal Medicine, Faculty of Medicine Universitas Indonesia, 2016
616 UI-JCHEST 3:4 (2016)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
cover
Indah Pratiwi
"Efusi perikardial adalah kondisi yang sering ditemukan di praktik klinis. Manifestasi efusi bergantung pada penyebab dan penyakit penyerta serta dipengaruhi oleh karakteristik dan lokasi geografi pasien. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui gambaran pasien efusi perikardial berdasarkan usia, jenis kelamin, diagnosis sitologi dan klinis. Metode: Penelitian dilakukan dengan metode deskriptif retrospektif menggunakan data rekam medis pasien efusi perikardial selama 5 tahun, yaitu 1 Januari 2009 sampai dengan 31 Desember 2013. Penelitian dilakukan di SMF Patologi Anatomi RSUP Dr. Hasan Sadikin Bandung. Sebanyak 54 kasus diambil dengan cara total sampling pada penelitian ini. Variabel data yang digunakan adalah usia, jenis kelamin, jenis diagnosis sitologi dan kondisi klinis. Hasil: Usia yang paling banyak ditemukan adalah kelompok usia 21-30 tahun. Efusi perikardial lebih banyak terjadi pada pria dibandingkan dengan wanita. Kasus efusi perikardial paling banyak berdasarkan jenis diagnosis sitologinya adalah jenis peradangan non-spesifik. Kondisi klinis yang paling sering ditemukan adalah infeksi tuberkulosis.
Simpulan: Efusi perikardial paling banyak terjadi pada usia 21-30 tahun. Berdasarkan jenis kelamin, tidak terdapat perbedaan distribusi yang mencolok pada kasus efusi perikardial. Berdasarkan diagnosis sitologi, efusi perikardial paling banyak didiagnosis sebagai jenis peradangan non-spesifik. Berdasarkan diagnosis klinis, efusi perikardial paling banyak ditemukan pada kondisi infeksi tuberkulosis."
Jakarta: Department of Internal Medicine. Faculty of Medicine Universitas Indonesia, 2016
616 UI-IJCHEST 3:4 (2016)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Claudio Suhalim
"Tujuan studi ini adalah mempelajari apakah rata-rata pengeluaran rumah tangga dan karakteristik rumah tangga lainnya berpengaruh secara signifikan terhadap status penerima BLT, Raskin, dan pelayanan kesehatan gratis. Dengan menggunakan data SUSENAS 2009 analisis deskriptif menunjukkan bahwa rumah tangga dengan ratarata pengeluaran kuintil teratas masih menjadi penerima program dan rumah tangga dengan kuintil terbawah ada yang tidak menerima program.
Model regresi probit menunjukan bahwa seluruh karakteristik rumah tangga yang digunakan dalam penelitian ini secara signifikan mempengaruhi status penerima program perlindungan sosial. Rata-rata pengeluaran rumah tangga berhubungan secara negatif dengan status penerima program BLT, Raskin, dan pelayanan kesehatan gratis.
The purpose of this study is to analyze whether the average household expenditure and other household characteristics affect the status of BLT, Raskin and free health service recipients. Using the 2009 SUSENAS data, descriptive analysis shows that there are households from highest average expenditure quintile receive the programs while there are households from lowest quintile do not receive the programs.
The results of probit regression show that all household characteristics significantly affect the status of BLT, Raskin, and free health service recipients. Average household expenditure is negatively related to the status of BLT, Raskin and free health care recipients.
"
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2012
S-Pdf
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Iing Ichsan Hanafi
"ABSTRAK
Sesuai dengan dasar - dasar Pembangunan Sistem Kesehatan Nasional, upaya kesehatan menjadi tanggung jawab bersama antara Pemerintah dan masyarakat. Dalam rangka hal tersebut Rumah Sakit Islam Jakarta menyelenggarakan Jaminan Pemeliharaan Kesehatan yang disebut JPKM/Dana Sehat Takaful RSIJ, sesuai dengan Surat Keputusan Menteri Kesehatan Republik Indonesia No : 585/BM/DJ/BPSM/V/1996. Dalam perjalanan operasionalnya temyata mengalami peningkatan yang cukup tinggi terutama di unit rawat jalan.
Penelitian Ini bertujuan untuk mengetahui karakteristik individu yang berhubungan dengan penggunaan fasilitas rawat jalan oleh peserta JPKM/Dana Sehat Takaful di Rumah Sakit Islam Jakarta.
Metode penelitian adalah cross sectional dengan memakai data sekunder, yang diambil dari data populasi peserta yang tercatat dari bulan Maret 1995 sampai dengan Oktober 1996 di bagian administrasi JPKM/Dana Sehat Takaful RSIJ. Hipotesis yang dibangun adalah adanya hubungan karakteristik jenis kelamin, umur, pendidikan, profesi, golongan yang berhubungan dengan penggunaan fasilitas rawat jalan oleh peserta JPKM/Dana Sehat Takaful di Rumah sakit Islam Jakarta.
Analisa data dilakukan secara univariat, bivariat dengan metode Chi- Square, analisa rata - rata kunjungan dan analisa expected kunjungan.
Dari hasil penelitian dapat disimpulkan karakteristi jenis kelamin, umur, pendidikan, golongan berhubungan dengan penggunaan fasilitas rawat jalan, sedangkan profesi tidak berhubungan. Pada analisa selanjutnya temyata didapatkan bahwa rata - rata kunjungan perempuan menurut umur, pendidikan, profesi, dan golongan lebih tinggi dibandingkan pada laki - laki. Berdasarkan expected kunjungan perempuan dengan urnur 19 -40 tahun terbesar.
Untuk pengembangan JPKM/Dana Sehat Takaful lebih lanjut untuk dipertimbangkan karakteristik jenis kelamin, urnur, pendidikan, golongan, rata-rata kunjungan dan expected kunjungan. Sebagai langkah lanjut penelitian ini perlu ditambahkan variabel lain.

ABSTRACT
The Characteristic Relating To The Use Of Out-Patient Facilities By The Participants Of The Guarantee Of Health Care/Dana Sehat Takaful, In Rumah Sakit Islam Jakarta
In accordance with the bases of National Health System Development, health efforts become mutual responsibility between the Government and society. In the framework of it, Rumah Sakit Islam Jakarta organizes the Guarantee of Health Care called JPKM/Dana Sehat Takaful RSIJ, in accordance with the decree of Minister of Health of The Repiblic of Indonesia No.: 585/BM/DJ/BPSM/V/1996. In its operation, actually it has pointed out relatively high rise, particularly in out-patient unit.
The research has purposes to know the charaactersistic of individuals relating to the use of out-patient facilities by the participants of JPKM/Dana Sehat Takaful in Rumah Sakit Islam Jakarta.
The research methods are cross-sectional by using secondary data, taken from population data of the participants recorded from March 1995 to October 1996 in the administration section of characteristic relation of sex, age, education, profession, sicial class with the use of out-patient facilities by the participants of JPKM/Dana Sehat in rumah Sakit Islam Jakarta. Data analysis was done through the way of univariate, bivariate with Chi-Squer method, average visit analysis and expected visit analysis.
From the research results, it can be concluded that the charactersitic of sex, age, education, social class related to the use of out-patient facilities, wheras profession did not. In the next analysis actually was obtained that average visit of women according to age, education, profession and social class was higher than men. Based on expected visit, women age with the range of 19 - 40 were the highest, that is 8.55 visits.
To further developing of JPKM/Dana Sehat Takaful, it should be considered the characteristic of sex, age, education, social class, average visit and expected visit. As follow-up, the research should be added another variable.
"
Depok: Universitas Indonesia, 1997
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Rita Harfiana
"Tesis ini membahas tentang demand masyarakat terhadap pelayanan kesehatan. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui determinan yang berhubungan dengan demand masyarakat dan gambarannya. Penelitian ini dengan jenis survei, yang dilakukan pada masyarakat di Kecamatan Bekasi Utara selama 5 bulan (Januari?Mei 2013), dengan sampel penelitian berjumlah 180 kepala keluarga yang bersedia mengisi kuesioner sebagai data primer penelitian. Analisis penelitian dilakukan secara univariat dengan menghitung distribusi frekuensi setiap variabel, bivariat untuk menguji hubungan setiap variabel independen (pendidikan, pekerjaan, jumlah anggota, keluarga, pendapatan, aksesibilitas geografis, jaminan kesehatan dan kebutuhan) dengan variabel dependen (demand masyarakat terhadap pelayanan kesehatan) menggunakan chi-square. Hasil penelitian yang diperoleh yaitu variabel pendidikan ibu, aksesibilitas geografis, jaminan kesehatan dan kebutuhan berpengaruh dengan demand masyarakat terhadap pelayanan kesehatan di Rumah Sakit Anna Medika.

This Thesis is discussing about the demand of people towards healthcare facilities. The research purpose are to get a better understanding the corelation of determinan with peoples demand and the big picture of it. The research are conducted by a surveying an group of peoples lived at Bekasi Utara district for 5 months (January?May 2013). The study samples are 180 head of familys, who willing to filled the questionaire as a primary data to the research. Analitic research done by firstly univariate methode by counting the distribution frequency on each variable, second by bivariate analitic to test the korelation between independen variable (education, occupation, number of family member, income, accesibility, health insurance and needs) with the dependend variable (the demand of the people towards health facilities) by using chi?square. The result are the variable of mother education, accesibillity, health insurance, and needs have a influence with demand of the people towards health facilities in Anna Medika Hospital."
Depok: Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Indonesia, 2013
T35545
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Aprilya Mega Sietyayon
"Urusan administrasi kepegawaian yang ada di Rumah Sakit Umum Daerah Kota Depok memiliki tugas dalam rangka memenuhi hak para pegawai negeri sipil untuk segala kebutuhan administratifnya. Metode penelitian yang digunakan adalah studi kuantitatif cross sectional. Seluruh data dalam penelitian ini diperoleh dari pengolahan data kuantitatif berupa kuesioner dan observasi peneliti. Nilai kepuasan itu sendiri didapatkan dengan menjumlahkan bobot masingmasing indeks kepuasan yang terdiri dari tangibles, reliability, responsiveness, assurance, dan emphaty.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa 48.7% responden menyatakan tidak puas dengan pelayanan unit administrasi kepegawaian. Dari 5 variabel yaitu umur, pendidikan, jenis pekerjaan, lama bekerja dan jenis jabatan, terdapat 3 variabel yang memiliki hubungan signifikan dengan kepuasan, yaitu jenis pekerjaan, lama bekerja, dan jenis pekerjaan.
Kesimpulan dalam penelitian ini adalah unit administrasi kepegawaian belum optimal dalam menjalankan tugasnya, terbukti hampir separuh responden menyatakan tidak puas, hal tersebut dapat disebabkan berbagai faktor. Saran yang ditujukan untuk rumah sakit adalah dengan cara membuat program kerja jangka pendek maupun panjang, peningkatan kompetensi pegawai, dan melakukan pengawasan secara berkesinambungan.

Administration of personnel affairs at General Hospital in Depok has a task in order to fulfill the rights of civil servants for all administrative needs. The method used is a cross sectional quantitative study. All data in this study were obtained from the processing of quantitative data in the form of questionnaires and observation research. Satisfaction scores were obtained by summing the weight of their own individual satisfaction index consisting of tangibles, reliability, responsiveness, assurance, and empathy.
The result showed that 48.7% of the respondents are not satisfied with the service of personnel administration. From 5 variables such as age, education, occupation, length of work and type of occupation, there are three variables that had significant correlation with satisfaction, that is the kind of work, length of work, and the type of occupation.
The conclusions in this study was personnel administration division not optimal yet in carrying out their duties, it’s proved that almost half of respondents said it was not satisfied, it can be caused by various factors. The advice is intended for hospitals is to make the program short and long term employment, increased employee competence, and provide monitoring continuously.
"
Depok: Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Indonesia, 2012
S-Pdf
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Ilyas Rian Permana
"ABSTRAK
Unit Penunjang di Rumah Sakit Islam Jakarta Pondok Kopi yang berperan dalam pemeliharaan sarana dan prasarana non-medis rumah sakit, masih kurang efektif dalam memberikan pelayanannya. Sehingga ditemukan beberapa keluhan dari pengguna. Sepertimatinya pendingin ruangan, rusaknya toilet, matinya lampu,dan beberapa keluhan lainnya. Penelitian ini membahas tentang gambaran waktu tunggu pelayanan di unit penunjang, dalam memelihara sarana dan prasarana non-medis di rumah sakit islam jakarta pondok kopi. Jenis penelitian ini yaitu deskriptif kualitatif dengan menggunakan metode observasi, wawancara mendalam, dan telaah dokumen, serta pendekatan sistemyang meliputi input, proses, dan output. Pengambilan data primer dan sekunder dilakukan selama 7 hari di rumah sakit islam jakarta pondok kopi. Hasil penelitian menunjukan kinerja staff unit penunjang sudah cukup baik. SOP sudah ada, dan diterapkan. Hanya saja terdapat kekurangan dalam hal kuantitas sumberdaya alat, dan manusianya. Seringkali terjadi kekosongan petugas pada saat ada laporan kerusakan sarana dan prasarana, dikarenakan petugas sedang atau belum selesai pelayanandi unit lain yang terkait. Belum lagi alat penunjang operasional yang pendek usia kegunaannya, atau tidak ada di tempatnya pada saat akan dipakai, semakin menambah kendala dalam waktu tunggu pelayanan di unit penunjang. Saran dari penulis, manajemen rumah sakit islam jakarta pondok kopi harus menerapkan penjadwalan untuk stand-by di ruangan terhadap petugas unit penunjang, menambah tenaga kerja, dan mengadakan pelatihan bagi petugas agar meningkatkan kualitas pelayanan di unit penunjang rumah sakit islam jakarta pondok kopi.

ABSTRACT
Supporting Unit at Rumah Sakit Islam Jakarta Pondok Kopi which plays a role in the maintenance of non medical facilities and infrastructure unit of the hospital, is still less effective in providing its services. So that be discovered some complaints from users.Like the demise of air conditioning, toilet damage, blackout, and several other complaints. This study discusses about the description of service waiting time in thesupporting unit, in maintaining non medical facilities and infrastructure in Jakarta Pondok Kopi Islamic Hospital. The type of this research is descriptive qualitative by using the method of observation, in depth interview, and document review, as well as system approach that includes input, process, and output. Primary and secondary data were collected for 7 days in Jakarta Pondok Kopi Islamic Hospital. The result of the research shows the performance of supporting unit staff is good enough. SOP is already exists, and its applied. It 39s just that, there are deficiencies interms of quantity of tool and human resources. Often, there is a vacuum of officers when there is a report form of facilities and infrastructure damage, due they were unfinishe services in other related units. Moreover, the operational support tools that are short ofu seful life, or are not in place at the time, it increasing the obstacle in the service time of supporting unit. Authors advice is that management of Jakarta Pondok Kopi Islamic Hospital should apply the office schedul to officers to stand by in the room against report form offacilities and infrastructure damage, increase human resources, and conduct training forofficers so that improve service quality in supporting unit of Jakarta Pondok Kopi Islamic Hospital."
2017
S70185
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Sugiarto
"Sistem kesehatan pada pandemi Covid-19 ini didorong untuk mampu beradaptasi untuk melakukan pemenuhan kebutuhan dalam penanganan penyakit tersebut. Sistem kesehatan dapat bertahan dengan dukungan sumber daya yang cukup di fasilitas kesehatan terutama adanya SDMK yang memadai, terlatih dan kompeten. RSCM merupakan fasilitas kesehatan rujukan nasional dan pendidikan. Dalam meningkatkan kualitas pelayanan kesehatan, RSCM telah terakreditasi nasional dan internasional. Standar akreditasi mengutamakan keselamatan pasien sebagai prioritas utama dalam pelayanan yang diberikan. Salah satu penerapan keselamatan pasien di rumah sakit adalah dengan memastikan SDMK yang ada telah terkualifikasi, terlatih dan kompeten. SDMK yang terkualifikasi, terlatih dan kompeten dapat dilakukan pemberian penugasan klinis melalui proses kredensial yang merupakan syarat dalam akreditasi rumah sakit. Penugasan klinis yang diberikan merupakan rekomendasi penilaian kompetensi dari mitra bestari dalam memastikan SDMK yang terkualifikasi, terlatih dan kompeten berdasarkan portofolionya. Pemberian penugasan klinis diajukan melalui proses kredensial. Dan kredensial ini telah dilakukan pada kelompok medik dan perawat namun belum ada kebijakan penyelenggaraan kredensial SDMK kelompok lainnnya. Radiografer adalah salah satu SDMK yang melakukan pelayanan kesehatan pada pasien sehingga rumah sakit harus memastikan keselamatan pasien dengan penapisan SDMK yang ada di unit layanan. Penelitian ini bertujuan mengetahui penerapan penugasan klinis dalam proses kredensial, penetapan kompetensi, pengaruh penugasan klinis dalam penempatan, pengaruh penugasan klinis dalam jenjang karir dan pengaruh penugasan klinis dalam pengembangan kompetensi. Penelitian ini menggunakan teori Avedis Donabedian dengan variabel penugasan klinis yang mempengaruhi variabel penempatan, jenjang karir dan pengembangan kompetensi. Hasil penelitian didapatkan bahwa penugasan klinis Radiografer diberikan melalui proses kredensial, penetapan penugasan klinis menggunakan assessment kompetensi Radiografer, penempatan Radiografer yang diterapkan masih terdapat ketidaksesuaian dengan penugasan klinis yang diberikan, penugasan klinis Radiografer berdasarkan kompetensi dapat meningkatkan kompetensi dan insentif, dan pengembangan kompetensi tidak sepenuhnya dari penugasan klinis Radiografer yang diberikan. Kesimpulan didapatkan bahwa penerapan pemberian penugasan klinis Radiografer berdasarkan kompetensi dapat dilakukan kepada semua kelompok SDMK dengan menggunakan assessment kompetensi yang dapat diimplementasikan dalam penempatan, jenjang karir dan pengembangan kompetensi. Rekomendasi penelitian ini yaitu penyelenggaraan kredensial SDMK selain dokter dan perawat dalam pemberian penugasan klinis SDMK dapat dilakukan sehingga perlu adanya kebijakan yang mengatur dan memperkuat penyelenggaraan di fasilitas kesehatan.

The health system in the Covid-19 pandemic is encouraged to be able to adapt to meet the needs in the treatment of the disease. The health system can survive with the support of sufficient resources in health facilities, especially the availability of adequate, trained and competent human resources. RSCM is a national reference health and education facility. In improving the quality of health services, RSCM has been accredited nationally and internationally. Accreditation standards prioritize patient safety as a top priority in the services provided. One of the implementation of patient safety in the hospital is to ensure that the existing human resources are qualified, trained and competent. Qualified, trained and competent human resources can be given clinical assignments through a credential process which is a requirement in hospital accreditation. The clinical assignment provided is a competency assessment recommendation from a smart partner in ensuring that HR is qualified, trained and competent based on its portfolio. The award of clinical assignments is submitted through a credentialing process. And this credential has been done on the medical and nurse groups but there is no policy to implement the credentials of other groups' SDMK. Radiographer is one of the human resources who perform health services to patients so that the hospital must ensure the safety of patients by filtering the human resources in the service unit. This study aims to determine the application of clinical assignment in the credential process, competency determination, the influence of clinical assignment in placement, the influence of clinical assignment in career level and the influence of clinical assignment in competency development. This study uses Avedic Donabedian theory with clinical assignment variables that affect the variables of placement, career level and competency development. The results showed that the clinical assignment of radiographers is given through a credential process, the determination of clinical assignment using Radiographer competency assessment, the placement of Radiographers applied is still inconsistent with the clinical assignment given, clinical assignment based on competence can increase competence and remuneration, and competency development Radiographer clinical assignment given. The conclusion is that the application of Radiographer clinical assignment based on competence can be done to all groups of human resources by using competency assessment that can be implemented in placement, career level and competency development. The recommendation of this research is that the implementation of SDMK credentials other than doctors and nurses in the provision of clinical assignments of SDMK can be done so that there is a need for policies that regulate and strengthen the implementation in health facilities."
Depok: Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Indonesia, 2022
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ian Huang
"ABSTRACT
Acute upper back pain as one of the atypical symptoms of acute myocardial infarction (AMI) is more frequently encountered in women, elderly and diabetics. Failure to recognize atypical clinical presentation of AMI conveys to delayed diagnosis, which are associated with increased morbidity and mortality. Herein we report a case of 46 years old male presenting with a sudden onset of severe acute upper back pain 6 hours prior to hospital admission. Diagnosis of AMI was delayed until 12 hours later after typical ischemic chest pain manifested and ECG reading showed evolution of ST Elevation Myocardial Infarction (STEMI). Due to the atypical clinical presentation, diagnosis of AMI in this patient was delayed. Vigilant observation and low threshold for acute coronary syndrome (AC5) work up are obligatory to prevent delayed diagnosis and management."
Jakarta: Departement of Internal Medicine, Faculty of Medicine Universitas Indonesia, 2016
616 UI-JCHEST 3:4 (2016)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>