Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 153286 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Azizi Algi
"ABSTRAK
Instagram adalah platform media sosial yang dapat membagikan foto dan video berdurasi pendek dari kegiatan sehari hari para penggunanya. Dengan terus bertambahnya pengguna, menjadi peluang yang dapat dimanfaatkan untuk berjualan secara daring. Dan pada pelaksanaannya interaksi tidak dilakukan secara langsung, maka diperlukan informasi mengenai penjual dan produk yang dijual untuk membentuk kepercayaan calon pembeli. Penelitian ini bertujuan untuk menguji kembali faktor pembentuk kepercayaan konsumen pada penelitian yang sebelumnya yaitu keramahan, integritas, kompetensi, kecenderungan untuk percaya, KOL (Key Opinion Leader) Endorsement, dan komentar konsumen. Model diuji secara empiris dengan 92 pengguna instagram yang telah bersedia menjadi responden dalam penelitian eksperimen ini. Keramahan dan Integritas dinilai memiliki pengaruh terhadap kepercayaan konsumen, khususnya KOL Endorsement memiliki pengaruh yang sangat besar dalam pembentukan kepercayaan konsumen. Selanjutnya kepercayaan konsumen dan komentar konsumen memiliki pengaruh yang besar terhadap keinginan untuk membeli. Hasil dari penelitian ini diharapkan mampu melengkapi penelitian sebelumnya mengenai literature kepercayaan dan menawarkan panduan praktis untuk pemilik toko daring instagram.

ABSTRACT
Instagram is a social media platform that can share photos and short duration videos from the day-to-day activities of its users. As the user continues to grow, it becomes an opportunity that can be used to sell online. And in the implementation of interaction is not done directly, it is necessary information about sellers and products sold to form trust of prospective buyers. This study aims to re-examine the factors of consumer trust in previous studies of benevolance, integrity, competence, propensity to believe, KOL (Key Opinion Leader) Endorsement, and consumer comments. The model was tested
empirically with 92 instagram users who have been willing to be respondents in this experimental study. Benevolance and Integrity are judged to have an influence on consumer trust, especially KOL Endorsement has a huge influence in consumer trust. Furthermore, consumer trust and consumer comments have a great influence on the intention to buy. The results of this study are expected to complement previous research on the literature of trust and offer practical guidance for online store owners instagram."
2018
T50085
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Weni Widhanti
"Dilatar belakangi oleh perkembangan internet dan teknologi informasi, toko online mengalami peningkatan peran dalam pemasaran modern. Pengguna internet Indonesia yang meningkat dari waktu ke waktu dapat dipandang sebagai peluang pasar tersendiri. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui keinginan membeli konsumen pada toko pakaian online yang dipengaruhi oleh kualitas pelayanan, kualitas produk, resiko yang dipersepsikan, kenyamanan dan kesenangan. Data dikumpulkan dengan cara menyebarkan kuesioner kepada konsumen toko pakaian online serta wawancara kepada responden dan pelaku usaha toko pakaian online. Hasil penelitian menunjukkan bahwa konsumen Kota Depok dalam melakukan pembelian pada toko pakaian online didasarkan pada kesenangan pribadi konsumen, yaitu kesenangan menikmati proses belanja pada toko pakaian online, serta bagi mereka berbelanja di toko pakaian online sangat menarik dan merupakan cara untuk mengisi waktu luang. Pada bagian akhir, penulis merumuskan beberapa upaya yang dapat ditempuh oleh pelaku usaha toko pakaian online untuk mendapatkan pelanggan dan beberapa saran untuk penelitian lanjutan.

Against the background by the development of Internet and information technology, online stores have increased the role of modern marketing. Indonesian Internet users increased from time to time may be viewed as a separate market opportunities. This study aims to determine the purchase intention of consumers to buy online clothing stores that are affected by the quality of service, product quality, perceived risk, convenience and fun. Data were collected by distributing questionnaires to consumers online clothing stores as well as an interview to the respondent and businesses online clothing store. The results showed that consumers Depok City in making a purchase at an online clothing store based on consumer personal fun, that is fun to enjoy the process of shopping at online clothing stores, as well as for those shopping at online clothing stores are very exciting and a great way to spend leisure time. In the end, the authors formulate several attempts that can be taken by businesses online clothing store to get customers and some suggestions for further research."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2011
T28964
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Virginia Vionasafira
"Penelitian ini memiliki dua tujuan yaitu menguji secara langsung apakah intensi membeli karena ulasan konsumen daring lebih tinggi dibandingkan kelompok dukungan selebriti dan apakah intensi membeli karena ulasan selebriti lebih tinggi dibandingkan dukungan selebriti dan ulasan konsumen daring di Instagram. Selebriti yang diteliti ialah Selebriti Instagram Selebgram . Metode yang digunakan merupakan eksperimen daring desain between-subjects. Variasi dilakukan pada tipe pendukung yaitu dukungan selebgram, ulasan konsumen daring, dan ulasan selebgram. Partisipan penelitian berjumlah 540 orang yang memiliki karakteristik berjenis kelamin perempuan, 18-25 tahun, dan pengguna Instagram.
Hasil menunjukkan bahwa skor rata-rata intensi membeli ulasan konsumen daring lebih tinggi secara signifikan dibandingkan dukungan selebgram t 358 = -2,20, p < .05 dan skor rata-rata intensi membeli ulasan selebgram tidak lebih tinggi secara signifikan dibandingkan dukungan selebgram dan ulasan konsumen daring t 537 = 0,86, p >.05 1-tailed . Kesimpulannya, intensi membeli kelompok ulasan konsumen daring lebih tinggi dibandingkan dengan dukungan selebgram dan intensi membeli kelompok ulasan selebgram tidak lebih tinggi dibandingkan dukungan selebgram dan ulasan konsumen daring di Instagram. Hasil ini dapat dijadikan dasar untuk menentukan strategi pemasaran yang tepat khususnya di Instagram.

This study has two purposes which are to examine directly whether purchase intention based on online consumer review is higher than celebrity endorsement and whether purchase intention based on celebrity review is higher than celebrity endorsement and online consumer review on Instagram. The celebrity studied in this study is Celebrity Instagram or usually called Celebgram. This study used online experimental method between subjects design. The endorser type celebgram endorsement, online consumer review, celebgram review was varied. Celebgram review is a new phenomenon. The participants of this study were 540 women Instagram user in the age range of 18 25 years old.
The result showed that the average score of purchase intention on online consumer review group is significantly higher than celebgram endorsement t 358 2,20 and average score of purchase intention on celebgram review is not significantly higher than celebgram endorsement and online consumer review on Instagram t 537 0,86, p .05 1 tailed . In summary, purchase intention based on online consumer review is higher than celebgram endorsement and purchase intention based on celebgram review is not higher than celebgram endorsement and online consumer review on Instagram. This result can be used as a basis for determining appropriate marketing strategy, especially in Instagram.
"
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2017
S67102
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Thalia Zamira
"Penelitian ini mengangkat isu pelibatan influencer Instagram dalam membuat konten promosi produk oleh pelaku bisnis. Kredibilitas influencer yang menjadi promotor produk diduga menjadi prediktor munculnya intensi membeli konsumen yang melihat iklan tersebut. Variabel lain yaitu rasa percaya konsumen terhadap influencer dihipotesiskan sebagai variabel moderator berdasarkan teori Ohanian (1991) yang menyatakan pentingnya sejauh mana influencer dapat dipercaya sebagai komponen kredibilitas sumber. Penelitian ini melibatkan 311 partisipan yang mengisi kuesioner alat ukur intensi membeli (Sia et al, 2009), kredibilitas influencer (Ohanian, 1991), dan rasa percaya konsumen terhadap influencer (Warner-Soderholm et al., 2018 dan Hajli, 2014). Hasilnya, tidak terdapat efek moderasi dari variabel rasa percaya konsumen terhadap influencer Instagram. Terdapat hubungan korelasional antara variabel kredibilitas influencer, intensi membeli, dan rasa percaya konsumen terhadap influencer. Penelitian ini memberikan temuan baru mengenai perilaku konsumen Indonesia dalam menyikapi konten-konten promosi influencer Instagram.

This research focused on the issue of the growing numbers of Instagram influencers creating product promotional content by business owners. Influencer’s credibility is hypothesized as a predictor in purchase intention of the consumers who are exposed to the advertisement. Consumer’s trust in influencers is also hypothesized as a moderator due to Ohanian’s (1991) source credibility theory that included trustworthiness as a component in building source credibility. The study recruited 311 participants who filled in an online questionnaire on purchase intention (Sia et al, 2009), influencer’s credibility (Ohanian, 1991), and consumer’s trust in influencers (Warner-Soderholm et al., 2018 and Hajli, 2014). The result shows that there was no moderation effect on consumer’s trust in Instagram influencers to between the variable of influencer credibility and purchase intention. Correlational relationship were found between influencer credibility, purchase intention, and consumer’s trust in influencer. This research obtained new findings on Indonesian consumer behaviour towards Instagram influencer’s promotional content in Instagram."
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2020
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
cover
Febrya Sintha Naomi
"Perkembangan digital di Indonesia mengalami peningkatan yang berdampak pada kenaikan intensi berbelanja online. Ulasan yang terdapat di e-commerce merupakan hal yang mampu memengaruhi intensi membeli konsumen karena konsumen sering kali bergantung dari ulasan yang dituliskan oleh pembeli sebelumnya pada produk yang sama. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh valensi dan volume dari ulasan online terhadap intensi membeli konsumen. Metode yang digunakan adalah kuantitatif dengan pendekatan eksperimental, dimana data dikumpulkan melalui kuesioner yang dibagikan kepada partisipan dengan rentang usia 18-29 tahun. Total partisipan yang didapatkan yaitu 222 orang. Hasil analisis menunjukkan bahwa valensi online memiliki pengaruh signifikan terhadap intensi membeli konsumen. Namun, variabel volume ulasan tidak menunjukkan adanya pengaruh yang signifikan terhadap intensi membeli konsumen. Selain itu, tidak ditemukan pula adanya interaksi antara valensi dan volume ulasan online dalam memengaruhi intensi membeli konsumen.

The digital development in Indonesia has significantly increased, leading to a rise in online buying intention. Reviews on e-commerce platforms play a crucial role in influencing consumer purchase intention, as consumers often rely on reviews written by previous buyers of the same product. This study aims to analyze the impact of the valence and volume of online reviews on consumer buying intention. The research employed a quantitative method with an experimental approach, where data was collected through questionnaires distributed to participants aged 18-29 years. A total of 222 participants were obtained. The analysis results indicate that the valence of online reviews has a significant effect on consumer purchase intention. However, the review volume does not show a significant influence on consumer purchase intention. Additionally, no interaction between the valence and volume of online reviews was found in affecting consumer purchase intention."
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2024
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Muhammad Arief Ramadhan
"Penelitian ini berfokus pada intensi pembelian konsumen generasi X yang sebagian besar memiliki daya beli yang kuat. Berdasarkan sampel 190 responden generasi X di Indonesia, peneliti menguji pengaruh variabel personal awareness of security, personal innovativeness, perceived ease of purchasing, dan perceived usefulness terhadap online purchase intention dengan menjadikan variabel attitude towards online purchase dan habitual online usage sebagai variabel mediasi dan menggunakan metode analisis data berbasis structural equation modelling SEM. Hasilnya, nilai personal awareness of security yang rendah menunjukkan kekhawatiran konsumen generasi X terhadap situs e-commerce, lalu personal innovativeness dan perceived usefulness menjadi faktor penting yang menentukan intensi pembelian online, sedangkan perceived ease of purchasinghanya berpengaruh secara langsung terhadap intensi pembelian online tanpa dimediasi oleh kedua variabel mediasi. Temuan dalam penelitian ini diharapkan memiliki implikasi bagi para peneliti, pelaku bisnis e-commerce dan pihak ritel dengan target di segmen generasi X, di mana harapannya adalah mereka mampu memahami secara lebih baik karakteristik target konsumennya dan dapat merumuskan strategi online yang lebih baik.

This study focuses on the intention of purchasing of consumer generation X which mostly have a strong purchasing power. Based on a sample of 190 respondents of generation X consumers in Indonesia, the researcher examined the effect of personal awareness of security, personal innovativeness, perceived ease of purchasing, and perceived usefulness toward online purchase intention by making the attitude towards online purchase and habitual online usage as mediator variables and using SEM based data analysis method. As a result, the low personal awareness of security pointed to the worries of generation X consumers on e commerce, on the other hand personal innovativeness and perceived usefulness became important factors in determining online purchasing intention, while perceived ease of purchasing affects directly the intention of online purchase without any mediation on both mediator variables. The findings in this study are expected to have implications for researchers, e commerce and retailers with a target in the generation X consumers, with expectations that they get better understanding of the characteristics of their target customers thus they can formulate better online strategies."
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2018
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ira Rachmawati Susanto
"Pertumbuhan e-commerce di Indonesia sangat pesat dan beragam jenis. Salah satu jenis e-commerce adalah yang berbentuk online marketplace. Jenis e-commerce ini seringkali disalahgunakan oleh online marketplace merchant yang dapat mengunggah langsung konten barang dagangannya salah satunya adalah dengan menawarkan dan menjual barang hasil dari pelanggaran merek. Aspek hukum perlindungan konsumen menjadi fokus penting dalam hal ini, mengingat merek sangat berkaitan dengan konsumen saat akan mengonsumsi suatu barang. Penelitian ini bersifat yurid normatif dengan meninjau kesesuaian antara peraturan terkait mengenai penjualan barang yang melanggar merek di online marketplace dan penerapannya di online market place di Indonesia. Peraturan terkait juga menentukan pihak yang bertanggung jawab dalam hal terjadinya penjualan barang yang melanggar merek di online marketplace.

The growth of e-commerce in Indonesia is very fast and has various types. One type of e-commerce is an online marketplace. This type of e-commerce is often misused by the online marketplace merchant, who can upload their goods directly, to offering and selling goods from result of brand violations. The legal aspect of consumer protection is important focus in this regard, given the brand is much related to consumers when they will consume an item. This research is normative juridical by reviewing the suitability between related regulations regarding the sale of goods that violate the brand in the online marketplace and its application in the Indonesian online marketplace. Related regulations also determine the party responsible for the sale of goods that violate the brand on the online marketplace.
"
Depok: Fakultas Hukum Universitas Indonesia, 2018
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Seifa Ghania Setiabudhi
"Gender merek telah diusulkan sebagai sumber yang relevan dari ekuitas merek berbasis konsumen (CBBE). Tujuan dari makalah ini adalah untuk memperdalam pemahaman tentang hubungan antara gender merek dan CBBE dengan menganalisis peran mediasi keterlibatan konsumen-merek (CBE) dan cinta merek (BL) pada hubungan ini. Penelitian ini dilakukan di Instagram, platform media sosial global yang dominan. Studi ini menggunakan satu industri yaitu Digital Wallet. Brand gender memiliki dari 2 faktor independen yaitu berciri Masculine Brand Personality (MBP) yang direpresentasikan oleh GoPay dan ciri Feminine Brand Personality (FBP) direpresentasikan oleh Shopee Pay didapati dari pengujian pilot test. Total 547 responden terdiri dari 278 pengguna GoPay dan 269 pengguna Shopee Pay. Pengujian hipotesis menggunakan PLS-SEM, diperoleh hasil bahwa gender merek memiliki dampak tidak langsung dan relevan pada ekuitas merek melalui brand love dan consumer brand engagement. Oleh karena itu, penelitian ini menegaskan keuntungan dari penentuan posisi gender yang jelas dan memperluas penelitian sebelumnya menggunakan representatif untuk setiap gender merek.

Brand gender has been proposed as a relevant source of consumer-based brand equity (CBBE). The aim of this paper is to deepen the understanding of the relationship between brand gender and CBBE by analyzing the mediating role of consumer-brand engagement (CBE) and brand love (BL) in this relationship. This research was conducted on Instagram, the dominant global social media platform. This study uses one industry, namely Digital Wallet. Brand gender has 2 independent factors, namely Masculine Brand Personality (MBP) which is represented by GoPay and Feminine Brand Personality (FBP) is represented by Shopee Pay, found from trial testing. A total of 547 respondents consisted of 278 GoPay users and 269 Shopee Pay users. Testing the hypothesis using PLS-SEM, the results show that gender brands have an indirect and relevant impact on brand equity through brand love and consumer brand engagement. Therefore, this study confirms the advantages of clear gender positioning and expansion of representative previous research for each brand gender."
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2022
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Fathan Amartya Mahardika
"Perebakan dan perkembangan layanan konsumen berbasis internet (online) telah berujung pada pertumbuhan bisnis yang cepat dalam beberapa tahun terakhir. Walaupun demikian, adopsi belanja groceries berbasis online, atau teknologi online grocery shopping (OGS) masih tertinggal terutama jika dibandingkan dengan pertumbuhan pesat dari jenis layanan lainnya, sementara juga mengamati adanya percepatan peningkatan penggunaannya pada tahun 2020 yang bertepatan dengan dimulainya pandemi COVID- 19. Berfokus pada Indonesia sebagai salah satu pasar yang dilayani oleh layanan OGS yang terus berkembang, penelitian ini mencoba mengkaji peran empat keyakinan terkait teknologi konsumen seperti yang dijelaskan dalam Technological Readiness Index (TRI) oleh Parasuraman (2000): optimism, innovativeness, insecurity, dan discomfort, dan hubungannya dengan niat atau intensi konsumen untuk mengadopsi layanan OGS. Penelitian ini juga memenuhi research gap yang terdapat pada fenomena yang diobservasi dengan memasukkan COVID-19 sebagai pengaruh situasional yang memungkinkan terhadap adopsi OGS. Sampling dengan metode non-probability, judgemental sampling dilakukan terhadap 176 responden dan kemudian dianalisis dengan pendekatan pemodelan Partial Least Squares-Structural Equation Modeling (PLS-SEM). Hasil penelitian menunjukkan bagaimana optimism dan innovativeness memiliki pengaruh positif dalam menentukan intensi konsumen untuk mengadopsi layanan OGS. Selain itu, intensi konsumen untuk mengadopsi OGS juga memberikan pengaruh positif dalam memprediksi adopsi OGS di masa depan, sedangkan COVID-19 sebagai pengaruh situasional tidak memberikan pengaruh yang signifikan dalam memoderasi kekuatan hubungan tersebut.

The proliferation and development of internet-based, online consumer services has led to the subsequent rapid growth of these businesses in recent years. However, the adoption of online-based grocery shopping, or OGS technologies remains lagging particularly when compared towards the rapid growth of other lines of services, while also noting the accelerated rise of OGS usage within 2020 that coincided with the start of the COVID-19 pandemic. Focusing on Indonesia as one of the markets served by growing OGS services, this study attempts to examine the role of consumers’ four technology-related beliefs as described in Parasuraman (2000)’s Technological Readiness Index (TRI): optimism, innovativeness, insecurity, and discomfort, and their relationship towards consumer intention to adopt OGS services. This research also fulfils the research gap evident throughout the phenomenon by incorporating COVID-19 as a probable situational influence towards OGS adoption. A non-probability, judgmental sampling was implemented towards 176 respondents and is analyzed with the Partial Least Squares- Structural Equation Modelling (PLS-SEM) modelling approach. Results indicated how optimism and innovativeness possess a positive influence on determining an OGS consumer’s intention to adopt the service. In addition, consumer intentions to adopt OGS provide another positive influence on predicting future OGS adoption, while COVID-19 as a situational influence does not exert a significant influence on moderating its relationship strength.
"
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indinesia, 2021
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>