Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 115209 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Muhammad Affan Triaji
"ABSTRAK
Penelitian dilakukan di Kota Bogor dimana Pemerintah Kota menargetkan untuk menjadi kota yang ramah bagi pejalan kaki dan mempunyai daya tarik untuk wisatawan. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi kualitas jalur pejalan kaki dan menganalisa kualitasnya terhadap fasilitas primer dan fasilitas sekunder pariwiata. Berdasarkan metode GWI untuk menilai kualitas jalur pejalan kaki memiliki empat indikator yatu: keamanan, keselamatan, kenyamanan, dan daya tarik. Kualitas jalur pejalan kaki di seputaran Istana Kepresidenan Bogor dan Kebun Raya Bogor memiliki kualitas yang sangat baik. Analisis spasial juga dipakai untuk menjelaskan alasan kualitas jalur pejalan kaki yang baik dan kurang baik secara site dan situation. Kualitas jalur pejalan kaki yang sudah baik dan adanya fasilitas primer berupa objek wisata juga fasilitas sekunder dapat menunjang kegiatan wisata berbasis berjalan kaki di Kota Bogor.

ABSTRACT
This research study was conducted in Bogor City, where the local government intends to shape Bogor into a pedestrian friendly city and thus attract more tourism. The aim of this paper is to identify the quality of pedestrian pavements and analyze whether this aspect supports development of a city walking tour around Bogor Botanical Garden and Bogor Presidential Palace. GWI rsquo s method is used to assess the quality of pedestrian pavements which encompasses four main variables which are safety, security, comfortability, and attractiveness of each segments. The results conclude that pedestrian pavements around the two aforementioned attractions are of very good quality. Spatial analysis is also used to explain the reasons for good and bad quality footpaths with site and situation used as the factors. As a result, the good quality pedestrian pathways connect some tourist attractions which can support a walking tour in Bogor City. "
2018
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Zahra Salsabila
"Sejak 2016, pemerintah Kota Bogor berusaha membuat Kota Bogor ramah bagi pedestrian demi menyandang titel walkable city. Perbaikan jalur pedestrian terus dilakukan dengan harapan dapat meningkatkan minat warga Kota Bogor untuk berjalan kaki. Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk mengkaji kualitas jalur pedestrian dan pengaruhnya terhadap keinginan warga Kota Bogor untuk berjalan kaki. Wilayah penelitian terletak di sekitar ikon Kota Bogor, yaitu Kebun Raya Bogor dan Istana Bogor, yang dikelilingi oleh jalan raya satu arah.
Kualitas jalur pedestrian dinilai dari dua kategori, yaitu fitur fisik berdasarkan panduan Global Walkability Index berupa keamanan, keselamatan, dan kenyamanan jalur pedestrian yang sudah disesuaikan dengan kondisi di lapangan, serta fitur kognitif berupa persepsi pedestrian. Data diperoleh melalui observasi, kuesioner, dan wawancara mendalam, lalu dianalisis secara kualitatif dan deskriptif-spasial.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa kualitas jalur pedestrian di pusat Kota Bogor dalam kategori baik, sementara keinginan berjalan kaki di pusat Kota Bogor sangat dipengaruhi tujuan berjalan kaki. Berdasarkan hasil analisis, kualitas jalur pedestrian yang baik dapat meningkatkan keinginan berjalan kaki, serta pada jalur pedestrian dengan kualitas kurang baik namun dikelilingi pusat kegiatan akan tetap menarik pedestrian untuk berjalan kaki hanya demi menyelesaikan urusannya.

Since 2016, Bogor City Government sought to develop a pedestrian friendly city, so that Bogor can bore the title lsquo walkable city rsquo . Improvements of the pedestrian walkways continue, hoping that the residents rsquo willingness to walk can increase overtime. This research was conducted with the aim of examining the quality of pedestrian walkways and its influences towards the willingness of Bogor residents to walk. The study area for this research is located around Bogors most renowned icon, Bogor Botanical Garden and the Palace of Bogor, which surrounded by an one way road.
The quality of the pedestrian walkway was assessed by two categories, first is the physical features based on the Global Walkability Index in the form of walkway security, safety, and convenience, which has already been simplified to fit into the local standard, as well as the cognitive features in the form of the pedestrians perception of walkways. The data are obtained through observation, questionnaires, and in depth interview, and then analyzed using qualitative and spatial descriptive method.
The results showed that the overall quality of pedestrian walkways in the downtown Bogor is good, while the willingness to walk is heavily influenced by purpose of the trips. Based on the results of the analysis, good quality pedestrian walkways can increase the willingness to walk, as for the lesser quality of pedestrian walkways will remain attractive for pedestrians with urgent business around the walkways.
"
Depok: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Unversitas Indonesia, 2018
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ria Purnamasari
"Penelitian ini menganalisis penerapan inklusivitas kota bagi kelompok rentan pada jalur pejalan kaki di Lingkar Luar Kebun Raya Bogor. Kelompok rentan ini meliputi perempuan (ibu dengan stroller dan perempuan dalam menjalankan fungsi reproduksi), anak-anak, lansia, penyandang disabilitas, dan individu dengan kebutuhan khusus. Metode kombinasi kualitatif dan kuantitatif digunakan untuk mengevaluasi infrastruktur dan mengidentifikasi kendala serta potensi perbaikan. Hasil penelitian menunjukkan nilai kualitas jalur pejalan kaki sebesar 65,38 (kategori II, kualitas Baik), namun ada kendala aksesibilitas akibat pengelolaan yang kurang maksimal dan desain street furniture yang menghambat. Konflik antara kelompok rentan dan non-kelompok rentan, terutama terkait dengan pedagang kaki lima (PKL) dan elemen jalan lainnya, juga ditemukan. Selain itu, analisis tabulasi silang menunjukkan pengaruh jenis kelamin terhadap kepuasan terhadap keberadaan kereb/pagar pengaman dan marka untuk difabel. Penelitian ini memberikan rekomendasi perbaikan infrastruktur untuk menciptakan jalur pejalan kaki yang lebih inklusif, serta menggarisbawahi pentingnya kolaborasi antara pemerintah, masyarakat, dan pemangku kepentingan. Temuan penting dari penelitian ini adalah adanya perbedaan perspektif antara kelompok rentan dan kelompok non-rentan dalam menggunakan jalur pejalan kaki di Lingkar Luar Kebun Raya Bogor.

This study analyzes the implementation of city inclusivity for vulnerable groups on pedestrian pathways in the Outer Ring of Bogor Botanical Gardens. These vulnerable groups include women (mothers with strollers and women in reproductive roles), children, the elderly, people with disabilities, and individuals with special needs. A combination of qualitative and quantitative methods was used to evaluate infrastructure and identify obstacles and potential improvements. The results indicate a pedestrian pathway quality score of 65.38 (Category II, Good quality), but accessibility issues arise due to suboptimal management and obstructive street furniture design. Conflicts between vulnerable and non-vulnerable groups, particularly related to street vendors (PKL) and other road elements, were also found. Additionally, cross-tabulation analysis shows an influence of gender on satisfaction with the presence of curbs/safety fences and markings for the disabled. This study provides infrastructure improvement recommendations to create more inclusive pedestrian pathways and emphasizes the importance of collaboration between the government, community, and stakeholders. The key finding of this study is the difference in perspectives between vulnerable groups and non-vulnerable groups in using the pedestrian paths around the Bogor Botanical Gardens."
Jakarta: Sekolah Kajian Stratejik dan Global Universitas Indonesia, 2024
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Nathannya Christina Prameswari
"ABSTRAK
Skripsi ini membahas mengenai bagaimana pandangan para pemangku kepentingan dalam evaluasi kebijakan SSA di Kota Bogor. Pemangku kepentingan dalam hal ini adalah masyarakat Kota Bogor dan juga pihak lain yang berkaitan dengan pembuat serta pelaksana kebijakan SSA di Kota Bogor. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah kebijakan SSA dapat mengatasi permasalahan kemacetan di Kota Bogor menurut pandangan pemangku kepentingan. Penelitian ini adalah penelitian kuantitatif dengan desain deskriptif. Hasil penelitian akan menyarankan apakah kebijakan SSA sebenarnya perlu dilanjutkan atau tidak. Kata kunci:Kemacetan, evaluasi kebijakan, Sistem Satu Arah SSA

ABSTRACT
This thesis discusses how stakeholders view for the evaluation of one way system policy in Bogor City. Stakeholders in this case are the people of Bogor City as well as other parties related to one way system policy makers and implementers in the city of Bogor. The purpose of this research is to know whether one way system policy can overcome congestion problem in Bogor City according to stakeholder 39 s perspective. This research is a quantitative research with descriptive design. The results of the study will suggest whether one way system policy in Bogor City should actually proceed or not. Key words stagnancy, policy evaluation, one way system"
2017
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Muhammad Anshar
"Saat ini di tanah air sedang mengalami perkembangan pembangunan gedung komersial yang sangat pesat, terutarna pada wilyah DK! Jakarta. Akibat dari pembangunan tersebut mengakibatkan berlambahnya volume Ialu linlas pada area tersebut. Salah satu contohnya adalah volume Ialu Iintas pada jalan Hayam Wuruk kini sedang dilakukan pembangunan Lindeteves Trade Centre, pada saat ini volume kendaraan sudah cukup padal dan berdasarkan analisa dampak Ialu lintas yang dilakukan mengakibalkan penambahan volume Ialu Iintas yang signitikan.
Dalam melakukan analisis dampak lalu |intas_ estimasi bangkitan dihasilkan berdasarkan perbandingan luas bangunan yang disewal
Dari hasil analisis disimpulkan pembangunan Lindeteves Trade Centre menimbulkan bangkitan perjalanan yang cukup besar terutama pada hari kerja, mengakibatkan terjadinya penambahan arus perjalanan saat kondisi jam puncak mencapai 44,15% dari total arus perjalanan sebesar 6.543. Dari hasil perbandingan dengan adanya pembangunan Lindenteves Trade Centre kondisi kinerja Simpang sebagai berikul 2 Arus bertambah j&flUh, anlrian bertambah panjang. Disarankan perlu dilakukan peningkalan kinerja persimpangan dan membuka pintu masuk pada jalan Labu dan jalan Mangga Besar 1."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2004
S35679
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Fadhliya Afifa Arifin
"Secara fisik terdapat beberapa jenis median, yaitu median yang ditinggikan, median yang direndahkan, dan median garis. Median ditinggikan terdiri atas jalur tepian dan bangunan pemisah jalur yang ditinggikan. Median direndahkan terdiri atas jalur tepian dan bangunan pemisah jalur yang direndahkan, dan median garis terdiri dari dua buah marka membujur garis utuh. Jenis median pada perhitungan kapasitas jalan untuk daerah perkotaan pada Manual Kapasitas Jalan Indonesia 1997 (MKJI 1997), tidak disebutkan faktor penentu atau faktor koreksi. Pada MKJI 1997 hanya disebutkan untuk perhitungan jalan terbagi dan tak terbagi, tidak ada faktor median yang mempengaruhinya. Untuk kapasitas jalan dengan kondisi dua-lajur dua-arah ditentukan berdasar arus dua arah (kombinasi dua arah), dan untuk jalan dengan banyak lajur (> 2 lajur) arus dipisahkan per arah sehingga perhitungan kapasitas ditentukan per lajur. Lebar efektif jalan akan berkurang akibat efek psikologis pengendara terhadap bangunan median yang dibuat.
Penelitian ini mengkaji besaran perubahan kapasitas jalan akibat dari pemasangan berbagai macam bentuk median. Dasar analisis adalah MKJI tahun 1997. Hasil analisis menyatakan bahwa lebar jalur effektif lalu lintas yang digunakan pada median ditinggikan hanya selebar 230 cm dari total lebar lalu lintas sebesar 280 cm, berkurang sebesar 50 cm (18%). Lebar jalur effektif lalu lintas yang digunakan pada median pagar hanya selebar 230 cm dari total lebar lalu lintas sebesar 280 cm, berkurang 50 cm (18%). Lebar jalur effektif lalu lintas yang digunakan pada median garis hanya selebar 270 cm dari total lebar lalu lintas sebesar 280 cm, hanya berkurang 10 cm (4%). Faktor median yang dapat diusulkan pada perhitungan kapasitas jalan yang dilengkapi dengan median ditinggikan sebesar 0,79. Faktor median yang dapat diusulkan pada perhitungan kapasitas jalan yang dilengkapi dengan median pagar sebesar 0,78. Faktor median yang dapat diusulkan pada perhitungan kapasitas jalan yang dilengkapi dengan median ditinggikan sebesar 0,81.

The physical types of road medians are categorized into raised, lowered, and line medians. The raised median consists of marginal strip and raised median structure. The lowered median consists of marginal strip and lowered median structure, whereas the line median consists of double solid line markings. On the 1997 Indonesian Highway Capacity Manual (MKJI 1997), the determination or correction factor of median types in urban road capacity calculation is not mentioned. The capacity calculation for two-lane two-way road is determined by two-way flow (two-way combination) while the capacity for roads with multiple lanes (> 2 lanes) is calculated separately by the flow of each ways. Hence, the capacity calculation is based on each lane. Width effectiveness of roads will decline due to drivers psychological reaction towards the set median structure.
This study examines the scale of road capacity changes due to the installation of various road medians. The basis of analysis is MKJI 1997. The result shows that effective usage of road width for roads with raised median decreased by 50 cm (18%) from the total road width of 280 cm to only 230 cm of effectively used road. Meanwhile, the decrease of effective road width usage for roads with line median is only 10 cm (4%) from 280 cm to 270 cm. The median factor that may be proposed for capacity calculation of roads with raised median is 0.79 while the median factor for roads with barrier median is 0.78. Lastly, the median factor that may be proposed for capacity calculation of roads with raised median is 0.81."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2013
S53204
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Lanrio
"Pemenuhan kebutuhan pelayanan pedestrian bagi anak sekolah perlu dilakukan karena anak sekolah merupakan salah satu kelompok masyarakat yang sering dan teratur menggunakan jalur pejalan kaki. Untuk mengakomodasi kebutuhan pejalan kaki anak sekolah diperlukan pembangunan pedestrian yang sesuai dengan kebutuhan dan persepsi pejalan kaki anak sekolah. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui sejauh mana pemenuhan kebutuhan pelayanan pedestrian bagi anak sekolah di Kota Depok.
Penelitian ini dilakukan pada Jalan Sawangan, Margonda, dan Nusantara yang mewakili setiap tingkat status jalan raya di Kota Depok. Dalam penelitian ini diketahui pemenuhan kebutuhan pelayanan pedestrian pada area sekitar sekolah lebih dipengaruhi oleh penggunaan tanah yang ada di sekitarnya daripada status jalan raya. Pemenuhan kebutuhan pelayanan pedestrian lebih baik pada wilayah yang penggunaan tanahnya didominasi oleh permukiman swadaya daripada wilayah yang penggunaan tanahnya didominasi permukiman formal.

Meeting the needs of pedestrian service for school children need to be done because school children is one group of people who frequently and regularly use pedestrian paths. To accommodate the needs of school children required the constructions of pedestrians that suit the needs and perceptions of school children pedestrian. This study was conducted to determine the extent of the fulfillment of pedestrian services for school children pedestrian in Depok City.
This research was conducted at Sawangan, Margonda, and Nusantara street which representing every level of the highway status in Depok City. In this research note the fulfillment of pedestrian services in the area around the school is more influenced by land use in the surrounding areas rather than the status of the highway. The fulfillment of pedestrian services was better at areas where the land use is dominated by area of non-residential land use rather than formal settlements dominated.
"
Depok: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Indonesia, 2014
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Heru Purnomo
"The shear key is an important part of a precast segmental concrete bridge. Aside from its function of contributing to the distribution of shear force from one concrete segment to another, it helps to join precast concrete segments to become a complete bridge structure and provide continuity of movement for vehicles and pedestrian traffic. This numerical study discusses the behavior of a full-scale shear key connection without epoxy joining two concrete blocks representing segmental precast concrete at which two external forces load the blocks. Ferro Casting Ductile (FCD) is used as the metal shear key material where the shear key consists of two parts, a male and a female shear key. Numerical simulation is conducted using the ANSYS academic package, with nonlinear analysis implemented accordingly. The appropriate constitutive materials in relation to the numerical program, both for concrete and FCD, are taken from the appropriate literature. Two criteria are employed in the study; failure of the concrete block and yielding of the shear key that follows the von Mises criterion. Shear key connection system capacity is evaluated by applying different magnitudes of horizontal force. The validation of two numerical simulation studies is conducted by two experimental programs that cover laboratory experimentation of full-scale shear keys connecting two concrete blocks. The numerical and experimental results produce an almost similar relation of shear stress at the male shear key and vertical displacements of the upper block relative to the lower concrete block. Finally, a contour of shear key shear stress as a function of the different magnitudes of equivalent prestressing and different quality of concrete compressive strength is proposed."
Depok: Faculty of Engineering, Universitas Indonesia, 2017
UI-IJTECH 8:6 (2017)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Tyas Dwinda Irmadhani
"ABSTRAK
Penelitian ini dilakukan berdasarkan fenomena banyaknya pejalan kaki yang melanggar peraturan lalu lintas ketika menyeberang jalan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh sikap terhadap tingkah laku, norma subjektif, dan perceived behavioral control terhadap intensi menyeberang jalan melalui zebra cross dan jembatan penyeberangan. Pengukuran seluruh variabel dilakukan dengan mengadaptasi kuesioner Theory of Planned Behavior (TPB) yang dikembangkan oleh Ajzen (2006). Sebanyak 194 partisipan dengan kriteria menyeberang jalan melalui zebra cross dan jembatan penyeberangan dalam waktu satu bulan terakhir didapat melalui teknik accidental sampling. Berdasarkan teknik statistik regresi berganda yang digunakan, diketahui H0 ditolak (R Square=.247, p<.05 (zebra cross); Rsquare=.264, p<.05 (jembatan penyeberangan)), yang berarti bahwa sikap, norma subjektif, dan perceived behavioral control secara bersama-sama memengaruhi intensi menyeberang jalan melalui zebra cross dan jembatan penyeberangan. Selain itu, ditemukan pula bahwa pada intensi menyeberang jalan di jembatan penyeberangan sikap terhadap perilaku menyeberang jalan di jembatan penyeberangan tidak berkontribusi secara signifikan.

ABSTRACT
This study was based on the phenomenon that many pedestrian was break the traffic regulations when crossing the street. This study attempts to know the influence of attitude toward behavior, subjective norms, and perceived behavioral control on intention to cross the street on zebra cross and pedestrian bridge among pedestrian. The measurement of all the variabels is made by adapting the Theory of Planned Behavior (TPB) Questionnaire that was develop by Ajzen (2006). 194 participants with the criteria that has crossed the street on zebra cross and pedestrian bridge in the past month, that obtained through accidental sampling. Based on regression statistical technique that used, the result showed that the null hypothesis is rejected (R Square=.247, p<.05 (zebra cross); Rsquare=.264, p<.05 (pedestrian bridge)), which means there was a significant influence of attitude toward behavior, subjective norms, and perceived behavioral control on intention to cross the street on zebra cross and pedestrian bridge. Another result of this study is attitude toward behavior didn?t has a significant contribution to intention to cross the street on pedestrian bridge."
2016
S63753
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Muhamad Guntur Nurcipta
"Pertumbuhan penduduk yang tinggi sering menimbulkan berbagai masalah perkotaan, diantaranya jumlah volume kendaraan yang tinggi dan menimbulkan kemacetan. Kota Depok sendiri merupakan kota termacet nomor 5 di Indonesia, dan Jalan Margonda Raya merupakan jalan yang memiliki volume kendaraan paling tinggi di Kota Depok. Volume kendaraan yang tinggi selain menimbulkan kemacetan, juga menimbulkan masalah lain yaitu kebisingan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pola spasial kebisingan lalu lintas di Jalan Margonda Raya dan hubungannya dengan volume kendaraan berdasarkan pembagian segmen menurut RTBL Kota Depok tahun 2005. Menggunakan metode interpolasi Inverse Distance Weight (IDW) dan regresi linier, diketahui bahwa kebisingan paling tinggi terjadi di segmen utara Jalan Margonda Raya, lalu yang kedua di segmen tengah Jalan Margonda Raya, dan yang paling tenang di segmen selatan Jalan Margonda Raya. Secara spasial kebisingan di Jalan Margonda Raya dipengaruhi oleh aktivitas pusat kegiatan seperti kampus, terminal, atau pertokoan dan fasilitas lalu lintas seperti lampu lalu lintas atau penerapan Jalur cepat-Jalur lambat. Hubungan tingkat kebisingan dengan volume kendaraan cukup bervariasi, pada segmen selatan memiliki hubungan dengan kategori lemah, pada segmen tengah memiliki hubungan dengan kategori lemah, dan segmen utara tidak memiliki hubungan.

High population growth causes various urban problems, including a High number of vehicle volume and traffic jam. Depok city itself has been nominated by transportation minister as number five the most traffic cities in Indonesia, and Margonda Raya road as the highest traffic volume in Depok. High traffic volume not only causes traffic jam but also traffic noise. In this study, which aimed to explain the road-traffic noise spatial patterns on Margonda Raya road and its correlation with the traffic volume. Based on Depok Building and Environment Plan 2005 as a research location and using Inverse Distance Weight (IDW) interpolation method to generate noise model. The result of this research showed that the north segment is the noisiest part in Margonda Raya road, then the middle segment, and the south segment is the noiseless segment. Spatially noise in Margonda Raya road affected by some point of interest activity such as mall, bus station, or education building. Beside that, activity of road facility gives an impact too like existence of traffic light or fast-slow track lane. The correlation between traffic volume and noise showed have a vary correlation on each segment. South segment and middle segment have a weak correlation category and north segment didn?t have a significance correlation."
Depok: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Indonesia, 2016
S65052
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>