Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 157729 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Lumatul Lulu
"Tingkat mobilitas baik kendaraan dan pejalan kaki di pusat kota cukup tinggi. Oleh karena itu diperlukan jalan untuk menampung sirkulasi kendaraan maupun pejalan kaki. Jalan tidak hanya digunakan untuk sirkulasi saja, namun jalan juga dapat digunakan sebagai tempat untuk berinteraksi sehingga menjadikan jalan sebagai ruang publik. Jalan sebagai tempat untuk interaksi terjadi pada jalan yang terdapat tempat pejalan kakinya, dimana terdapat aktivitas manusia disana. Central Bussines District CBD yang merupakan bagian dari pusat kota memiliki intensitas tinggi terhadap perpindahan dari satu tempat ke tempat lainnya, terutama dengan cara berjalan kaki. Untuk mencapai kenyamanan pejalan kaki pada CBD, dibutuhkan tempat pejalan kaki yang ramah pejalan kaki sehingga tercipta kawasan yang walkable. Kenyamanan pejalan kaki tidak hanya didapat dari lebarnya tempat pejalan kaki dan banyaknya pepohonan, tetapi lantai dasar bangunan di sebelah tempat pejalan kaki juga dapat berpengaruh. yang akan menjadi pembahasan dalam skripsi ini. Berjalan di sebelah pertokoan, restoran, dan caf mempunyai pengalaman yang berbeda dibandingkan berjalan di sebelah dinding kosong. Oleh karena itu, pada skripsi ini akan memaparkan hubungan lantai dasar bangunan dan tempat pejalan kaki, apakah hubungan tersebut mempunyai dampak terhadap pengalaman berjalan pejalan kaki. Dan juga tempat berjalan kaki seperti apa yang diperlukan dalam kawasan CBD untuk menjadikan kawasan tersebut walkable.

The mobility level of vehicles and pedestrians in the city center has a high intensity. Therefore, street is required in order to accommodate both vehicles and pedestrians circulation. Street is not only used for the circulation, but it also can be used for interaction itself which makes the street a public space. Street as a place to interact takes place on the street which has a pedestrian street and there are human activities there. Central Bussines District CBD as a part of the city center also has a high intensity for the mobility level, especially for the pedestrian mobility. To achieve pedestrian comfort in the CBD, pedestrian friendly streets are required to create a walkable area. Pedestrian comfort is not only obtained from the width of the pedestrian streets and the number of trees. The ground floor next to the pedestrian streets also can affect the pedestrian comfort which will be discussion in this thesis. Walking besides the window shopping, restaurant, and caf has a different experience compared to walking besides the blank wall. Therefore, this thesis will explain the relationship between ground floor and pedestrian street, will that relationship affect the walking experience Also what kind of the pedestrian street is required in the CBD area in order to create walkable area in CBD. "
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2018
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Kartika Sandra Dewi
"Skripsi ini membahas street furniture pada ruang pejalan kaki suatu kota. Akibat stagnansi pengalaman ruang yang dialami, ruang pejalan kaki hanyadipahami untuk mengakomodasi mobilitas warga kota. Padahal, saya melihat bahwa street furniture merupakan salah satu aspek pembentuk interioritas ruang pejalan kaki. Sehingga, street furniture dapat mendukung ruang pejalan kaki sebagai ruang publik yang hidup. Untuk itu, dilakukan studi kasus terhadap ruang pejalan kaki di kawasan Sudirman-MH Thamrin, sehingga didapat kesimpulan bahwa street furniture sebagai pembentuk interioritas dapat membuat pejalan kaki tinggal sementara di ruang publik dengan intim, aman, dan nyaman.

This undergraduate thesis analyzes street furniture in the pedestrian space of a city. Due to pedestrian space that is limited to space experience, this pedestrian space is usually perceived just to accommodate the mobility of the citizens of the city. Thus, street furniture approach could to evolve pedestrian spaces into a living public space. I analyze case study in Sudirman MH Thamrin pedestrian about street furniture along the path. So that it can be inferred, street furniture can be a factor to make people to do their activities temporary inhabitation in public space within intimate, safe, and convenient."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2018
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Jessica
"Perhatian pada rancangan dan aktivitas ruang luar telah menjadi topik yang banyak dibahas di kalangan peneliti maupun praktisi properti. Salah satu nilai tambah yang dapat diterapkan pada ruang luar sebuah properti adalah penambahan elemen kanopi. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui sejauh mana penggunaan kanopi berkontribusi dalam meningkatkan nilai jual properti, kualitas visual dan fungsional sepanjang jalur, dan menjadi daya tarik bagi konsumennya sehingga dapat dikaji hal-hal yang menjadi pertimbangan pengembang dalam mengambil keputusan untuk menggunakan kanopi serta menjadikannya sebagai salah satu bagian dari strategi pemasaran. Hal ini dapat ditinjau tak hanya pada properti yang disewa, tetapi juga pada properti yang dijual.
Dalam penelitian ini, jenis properti difokuskan pada ruko yang dijual. Penelitian yang dilakukan pada sebuah kompleks ruko, yaitu CBD P ini difokuskan pada penggunaan kanopi pada jalur antar-blok ruko dan perbandingannya dnegan jalur antar-blok ruko tanpa kanopi. Pengamatan dilakukan pada bulan Maret hingga Mei 2013. Data primer diperoleh dari hasil wawancara dengan pihak pemasaran dan manajer lapangan CBD P, serta dari hasil wawancara dan pembagian kuesioner kepada para pemilik ruko di CBD P. Kuesioner dibagikan kepada 106 responden dengan pembagian responden menjadi dua grup, yaitu: responden pada ruko dengan kanopi dan responden pada ruko tanpa kanopi. Data hasil kuesioner diolah dengan analisis regresi logistik biner dan chi-kuadrat melalui program Microsoft Excel 2008 dan SPSS 20. Data sekunder diperoleh dari pihak pemasaran dan manajer lapangan CBD P meliputi: peta kompleks dan fasilitasnya, harga jual ruko, sejarah pembangunan kompleks ruko, fotofoto kondisi fisik terakhir, rencana dan informasi mengenai ruang luar kompleks CBD P.
Hasil penelitian mengungkapkan bahwa pengembangan potensi jalur-jalur tembus dalam kompleks dengan pemasangan kanopi dapat direncanakan untuk menghidupkan aktivitas sosial jalur antar-blok pada kompleks karena kanopi tak hanya berperan sebagai pemberi kenyamanan termal, tetapi juga menjadi sebuah elemen yang dapat memobilisasi manusia, memunculkan aktivitas dan ketertarikan masyarakat, serta memberikan image tertentu pada kawasan yang dilingkupinya, sebagai tempat peralihan, tempat bersantai, tempat diadakan event-event, serta wadah baru bagi sektor informal. Pemasangan kanopi juga meningkatkan nilai jual ruko. Penambahan biaya kanopi dan dekorasinya sebesar Rp 400.039,-/m2 untuk tiap ruko meningkatkan nilai jual ruko sebesar 107% hingga 177%, yaitu dari Rp 3.234.257,-/m2 hingga Rp 4.326.132,-/m2 menjadi Rp 6.510.417,-/m2. Meski ruko-ruko tersebut dijual, namun sistem pengelolaan dengan berbagai event dan kerjasama yang dilakukan oleh pengembang menjadi strategi yang menarik perhatian masyarakat. Pemanfaatan ruang luar dengan penggunaan kanopi menjadi sebuah nilai tambah dengan menerapkan strategi place-marketing karena bermanfaat menciptakan ruang publik dengan nuansa yang berbeda. Penggunaannya sebagai ruang publik komersial juga memperlihatkan citra proyek yang baik kepada masyarakat dan kesan pengembang sebagai sebuah perusahaan yang profesional.

Concern over outdoor space design and activities has continually remained a source of study in property area. Canopy has become an element that can perform as an added-value to a property outdoor. This study aims to determine how the usage of a canopy contributes to increase the property price, enhance the visual and functional quality along the shopping street, and attract the consumers. These considerations will prompt the reasons why some developers decided to utilize an outdoor area by covering it with canopy and involved it as a part of the marketing strategy. It can be examined not only on leased, but also on purchased property. In this research, the property is emphasized on purchased shophouses. The research conducted in a shophouses complex, CBD P, focused on the usage of three inter-block paths that is covered by canopies, in contrast to other inter-block paths without canopies. Observations were carried out in March until May 2013. Primary data were obtained from interviews with the marketing experts and site manager of CBD P, as well as from the interviews with and the distribution of questionnaires to the shophouses' owners. Questionnaires were distributed to 106 respondents which is divided into two groups: those who purchased shophouses with canopy and those who purchased shophouses without canopy. Data processing of the questionnaire results was performed with binary logistic regression analysis and chi-square using Microsoft Excel 2008 and SPSS 20. Secondary data were obtained from the marketing data collection and site manager of CBD P which include: a map of the complex and its facilities, a concise explanation of its development history, the shophouses sales price, photos of the CBD P, and the summary of future development plans.
The results of this study revealed that the shophouses inter-block paths enhanced by translucent canopies installation can bring out some new social activities because the canopy can not only give a better thermal comfort, but also can mobilize people, enhance public interests and activies, provide a certain image and atmosphere in the area the canopy enclose, act as a place of transition and for holding events, as well as give opportunity to the informal sector to play a complementary role in the area. The research revealed that the canopy installation influences the shophouses sale price and it's still saleable to the prospective buyers. The incremental cost for the canopy and its decoration of Rp 400.039,-/m2 for every shophouse increases the developer's profit by 107% to 177%, from Rp 3.234.257,-/m2 up to Rp 4.326.132,-/m2 to Rp 6.510.417.-/m2. Even though the shophouses were sold, but the good management system with various events and partnerships conducted by the developer become valuable attributes to attract public attention. The utilization of outdoor space by covering it with canopy become an addedvalue by applying place-marketing strategy as it created an altered atmosphere to the public space. Its usage as a commercial public space also shows a good development image to the public and the developer's image as a professional company."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2013
T35223
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Nelson Harto
"Kawasan Grogol merupakan suatu area mix-used yang dipenuhi oleh berbagai jenis pembangunan properti, seperti kawasan residensial, pendidikan, komersial dan fasilitas transportasi umum. Kawasan residensial atau wilayah permukiman sangat berkaitan dengan pergerakan manusia ke tempat tujuannya. Salah satu prasarana pergerakan tersebut adalah jalur pejalan kaki. Berbagai pusat kegiatan saling terhubung melalui jalur pejalan kaki. Namun sayangnya kualitas jalur pejalan kaki tidak sama di semua lokasi. Padahal kualitas tersebut mempengaruhi kesediaan orang untuk berjalan.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh kegiatan ekonomi terhadap kualitas jalur pejalan kaki di wilayah permukiman Grogol dengan menggunakan acuan parameter GWI (Global Walkability Index), yakni keselamatan, kenyamanan dan keamanan. Kualitas jalur pejalan kaki diukur setiap 100 meter di seluruh jalur di wilayah penelitian. Pengukuran dilakukan berdasarkan parameter GWI yang terdiri dari beberapa indikator.
Metode analisis yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis spatial dan analisis deskriptif dengan menggunakan uji Chi Square. Dari hasil analisis tersebut diketahui bahwa semakin jauh dari pusat kegiatan ekonomi, kualitas jalur pejalan kakinya semakin baik. Semakin mendekati perumahan yang teratur, semakin baik kualitas jalur pejalan kakinya.
Adapun kesimpulan yang didapat adalah adanya hubungan yang signifikan antara jarak terhadap pusat kegiatan ekonomi dan kualitas perumahan dengan kualitas jalur pejalan kaki.

Grogol is a mix-used area that is filled with different kinds of property growth, such as residential areas, educational, commercial and public transport facilities. Residential areas generate people movement to their destination. One of the movement infrastructure is the pedestrian paths. Activity centers are connected via pedestrian paths. But unfortunately the quality of pedestrian paths are not the same in all locations. This condition affect the quality of people's willingness to travel on foot.
This study aims to determine the effect of economic activity on the quality of pedestrian paths in residential areas by using GWI (Global walkability Index) parameter as reference. The parameters are safety, comfort and security. The quality of pedestrian paths are measured every 100 meters around the track in the area of research.
This research use spatial and desriptive analysis by using Chi Square test. From the analysis it was found that the farther from the center of economic activity, the quality of the pedestrian path is getting better. The closer to the planned housing area, the quality of the pedestrian paths are getting better.
The conclusions drawn that there is a significant correlation between the distance to the center of economic activity and quality of housing to the quality of pedestrian paths.
"
Depok: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Unversitas Indonesia, 2015
S59365
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Albert Chandra
"Berjalan kaki merupakan salah satu cara berpindah tempat yang dilakukan oleh manusia setiap saatnya, baik berjalan di dalam suatu ruangan (misalnya di dalam kamar tidur) sampai berjalan untuk mencapai suatu tujuan, dari tempat asal ke tempat yang ingin dicapai. Untuk memfasilitasi kegiatan ini, maka perlu disediakan jalur untuk pejalan kaki/ jalur pedestrian yang layak supaya pejalan kaki dapat berjalan dengan nyaman. Selain jalur pedestrian yang layak, pejalan kaki juga membutuhkan akses transportasi umum yang baik supaya dapat berpindah tempat yang lebih jauh dan mengurangi ketergantungan terhadap kendaraan pribadi.
Skripsi ini membahas mengenai adaptasi jalur pedestrian secara fisik yang diadopsi oleh Jakarta dan Singapura, supaya kegiatan berjalan kaki dapat dilakukan dengan nyaman juga di negara yang mempunyai suhu rata-rata tahunan yang cukup tinggi dan terekspos sinar matahari sepanjang tahunnya. Ruang lingkup yang dibahas dalam skripsi ini adalah di pusat kota atau CBD (Central Business District) Jakarta dan Singapura yang menerapkan atau berencana menerapkan sistem Transit Oriented Development dan mempunyai iklim tropis sepanjang tahunnya.

Walking is one of human’s way to mobilize themselves anytime, such as moving inside a space/ room (e.g. inside a bedroom), moving inside a building (from room to room) or even in bigger context, like moving from starting point to the destination point, from one building to another, and etc. Facilitating this activity needs a descent pedestrian lane in order to achieve the maximum convenient for user. Apart from pedestrian lane, pedestrians also need accessible public transport to move farther and reduce dependence on private automobile.
This undergraduate thesis will be about adaptation of pedestrian lane in Jakarta and Singapore so that walking activity can also be convenient at tropical countries with high annual temperature and high exposure of sunlight all year round. The scope of this thesis is the downtown or Central Business District at Jakarta and Singapore that apply or try to apply Transit Oriented Development and have tropical climate all year round.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2015
S58695
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Muhammad Affan Triaji
"ABSTRAK
Penelitian dilakukan di Kota Bogor dimana Pemerintah Kota menargetkan untuk menjadi kota yang ramah bagi pejalan kaki dan mempunyai daya tarik untuk wisatawan. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi kualitas jalur pejalan kaki dan menganalisa kualitasnya terhadap fasilitas primer dan fasilitas sekunder pariwiata. Berdasarkan metode GWI untuk menilai kualitas jalur pejalan kaki memiliki empat indikator yatu: keamanan, keselamatan, kenyamanan, dan daya tarik. Kualitas jalur pejalan kaki di seputaran Istana Kepresidenan Bogor dan Kebun Raya Bogor memiliki kualitas yang sangat baik. Analisis spasial juga dipakai untuk menjelaskan alasan kualitas jalur pejalan kaki yang baik dan kurang baik secara site dan situation. Kualitas jalur pejalan kaki yang sudah baik dan adanya fasilitas primer berupa objek wisata juga fasilitas sekunder dapat menunjang kegiatan wisata berbasis berjalan kaki di Kota Bogor.

ABSTRACT
This research study was conducted in Bogor City, where the local government intends to shape Bogor into a pedestrian friendly city and thus attract more tourism. The aim of this paper is to identify the quality of pedestrian pavements and analyze whether this aspect supports development of a city walking tour around Bogor Botanical Garden and Bogor Presidential Palace. GWI rsquo s method is used to assess the quality of pedestrian pavements which encompasses four main variables which are safety, security, comfortability, and attractiveness of each segments. The results conclude that pedestrian pavements around the two aforementioned attractions are of very good quality. Spatial analysis is also used to explain the reasons for good and bad quality footpaths with site and situation used as the factors. As a result, the good quality pedestrian pathways connect some tourist attractions which can support a walking tour in Bogor City. "
2018
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Sinaga, Immanuel
"Dalam aktivitasnya manusia tidak terlepas dari aktivitas berjalan kaki. Berjalan kaki merupakan moda transportasi yang cukup ringan dan dapat dirasakan. Jalur pedestrian merupakan sebuah jawaban bagi manusia pengguna moda jalan kaki tersebut. Dalam kenyataannya, jalur pedestrian dapat menarik manusia untuk melakukan aktivitas disana dan tidak tertutup kemungkinan terjadi interaksi antara pejalan kaki, dan juga antara pejalan kaki dengan lingkungannya. Berkembangnya jalur pedestrian dapat menjadikan para pejalan kaki semakin banyak melalui jalur tersebut. Hal ini dapat dimanfaatkan untuk meningkatkan aktivitas dan interaksi di sekitar lokasi jalur pedestrian tersebut. Namun, lama-kelamaan aktivitas maupun interaksi yang terjadi disana menjadi berdampak terhadap kualitas jalur pedestrian itu sendiri. Para pengguna jalur pedestrian dan aktor sekitarnya menjadi mengesampingkan tujuan utama dari jalur pedestrian tersebut dan lebih mengutamakan kepentingan individu, sehingga kualitas pedestrian menjadi kearah yang buruk.

Human activity can not be separated from the activity of walking. Walking is a simple transportation system which is commonly done by human activity. Pedestrian path is the right answer for that kind of this activity. In fact, pedestrian path can attract people to do activities, and it possibly happens to pedestrian to have interaction among them, and also between a pedestrian and their environment. The development of pedestrian paths can make pedestrian more and more through the pathways. It can be utilized to improve the activity and interaction around the pedestrian path. However, the activities and interactions will have an impact for the quality of the pedestrian itself. Pedestrian will be more individual and ignore the important thing of pedestrian path. Therefore, the quality of pedestrian goes into a bad situation.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2015
S59382
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Adriawan Rachman
"Aktivitas di ruang luar selalu berkaitan dengan perilaku duduk, duduk untuk beristirahat di sela - sela aktivitas maupun duduk untuk melihat aktivitas orang lain. Perilaku duduk muncul ketika tatanan ruang luar menyediakan tempat-tempat untuk duduk. Terkadang tatanan ruang luar tidak mampu memenuhi kebutuhan duduk setiap penggunanya, sehingga orang-orang secara naluri akan mencari elemen-elemen ruang yang memiliki pontensi untuk diduduki. Sebuah objek berpotensi sebagai tempat duduk apabila memiliki kriteria yang sama dengan tempat duduk primer. Sementara elemen terpenting dari tempat duduk primer adalah bidang alasnya, sehingga objek apa pun yang memiliki bidang alas, manusia akan mempersepsikan objek tersebut dapat diduduki agar ia bisa beristirahat sekaligus menonton atraksi ruang luar.

Outdoor activities are always associate with the sitting behavior, even sitting down for the rest or sitting down to see another activities. Sitting behavior arises when the outdoor space provides places for sitting. Unfortunately, lot of outdoor spaces do not meet the need of sitting. So that, people will instinctively look for the elements that have some potentials to be a seat. An object has the potential to be seated if it has the same criteria as the primary seating. Meanwhile, the most important feature of the primary seating is its sitting plane, so any object that has anything resembling that, humans will perceive that object can be seated so that he can rest while watching attractions outdoor space.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2015
S60442
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Hariwibowo
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 1998
S49002
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
"Based from the city planning area, this research is part of downtown planning. As we can see in the city planning of the advanced countries, especially the pedestrian in Yogyakarta and Indonesia in general, it is time for them to get a better attention in the planning. Malioboro street as the main street in the downtown of Yogyakarta has pedestrian with various activities, current, intensity and features. These various activity has become the reason why the researcher chose Malioboro street as the location of this research. The pedestrian's activity were analized by quantitative methods, emphasizing on the various current activities, current flow and intensity flow. There are 10 variables used in this research. The empirical findings were analized with the relevant theories. the findings from this research show 3 types of pedestrian spaces on Malioboro street and each has different pedestrian activities and various space factors. There are 2 conclusions based from empirical and theoritical point of view. a. the physical factors which are affect the pedestrian's activity, i.e: V1 (arcades), V4 (without arcades), V8 (trees), and V9 (street seller) b. the physical factors which are not affect the pedestrian's activity, i.e: V5 (with shopping area), V3 (bus shelter), V6 (view), V7 (near intersection), and V10 (street crossing). The research's recommendation for pedestrian planning, i.e; 1) the factors which are predicted to affect the pedestrian's activities show the pedestrian's social life, 2) across the street seen on all part, although without street crossing. According to the activity need controller, 3) the high intensity occurs if V1 (arcades), 3 (shelter), V9 (street seller) available."
720 JAKUAJ 1:1 (2003)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>