Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 117885 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Eka Retno Pertiwi
"ABSTRAK
Tesis ini menulis sebuah penelitian yang didasarkan pada isu konsumsi dan budaya material di kalangan polisi muda Brimob. Tujuan dari tulisan ini adalah untuk menggambarkan peranan konsumsi budaya material dalam kerangka pemikiran Miller yang diwujudkan melalui berbagai produk bermotif loreng.Produk loreng diposisikan sebagai sistem komunikasi dan strategi pembentuk identitas kemiliteran bagi polisi muda Brimob. Penelitian ini dilakukan dengan metode kualitatif. Tulisan ini menemukan bahwa konsumsi pada berbagai produk bermotif loreng merupakan sebuah proses aktif yang dilakukan dan direproduksi maknanya oleh polisi muda sebagai pengungkapan eksistensi dan ekspresi di dalam diri.Adanya ekspresi seperti rasa kecemasan, kekhawatiran terhadap posisinya yang tidak aman dari ancaman pihak luar dan citra negatif yang berkembang. Kondisi tersebut menjadi landasan bahwa polisi muda Brimob tidak dapat merepresentasikan dirinya sebagai seorang polisi. Data penelitian menemukan bahwa konsumsi dapat berperan untuk memperkuat pembentukan identitas dan citra sebagai seorang militer dengan menidentifikasi citra barang dengan citra diri yang ingin ditampilkan. Hasilnya, konsumsi pada berbagai produk bercorak loreng mampu mengekspresikan dan memperkuat citra militeristik sebagai mekanisme keamanan diri dan penghargaan sosial di masyarakat di Semarang. Hal ini dapat terjadi karena polisi muda Brimob didukung oleh pengetahuan dan tradisi kemiliteran di lingkungan kerjanya.

ABSTRACT
This thesis is a research based on the issue of consumption and material culture among Brimob young police. The objectives of this writing is to describe the role of material culture of consumption within the framework Miller are realized through a variety of camouflage-patterned products as communication systems and military identity-forming strategies for Brimob young police with qualitative methods. This research argues that the consumption of the various products patterned camouflage is an active process that is performed and reproduced its meaning by young policeman as the disclosure of the existence and expression within such a sense of anxiety, worries about their position from external threats and a negative image. Such conditions are the basis that Brimob young police can?t represent himself as a policeman. The research data also reveals that consumption can contribute to strengthen the identity and image formation as a military man to identify the image of the goods with the self-image you want to show. As a result, the consumption of the various products patterned camouflage able to express and strengthen its image as a security mechanism self militaristic and social respect in the community in Semarang. This can happen because the young policeman Mobile Brigade supported by the knowledge and traditions of the military nuances in the work environment."
2016
T45602
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Rahmawaty
"Penelusuran fenomena menghilang dari perhatian terhadap beberapa karya arsitektur menemukan bahwa fenomena tersebut terjadi melalui mekanisme yang berbeda beda, bersifat sementara, secara terencana maupun tidak. Teori yang digunakan dalam mengungkap adanya potensi mekanisme yang ketiga, yaitu menghilang dari perhatian going out of notice merupakan hasil pengembangan dari teori Gibson mengenai fenomena disappearing berupa peristiwa yang terjadi pada surface sedemikian rupa sehingga dapat menghasilkan perubahan warna pola , tekstur, dan layout yang tampak menyatu dengan lingkungannya atau disebut sebagai peristiwa kamuflase. Pembongkaran kamuflase terhadap Octopus bertujuan untuk mendapatkan mekanisme menghilang dari perhatian dengan fenomena yang berbeda dari yang telah ada dimana pembongkaran tersebut menghasilkan empat mekanisme dasar, yaitu mekanisme 'diafragma' dan mekanisme reflektif yang terkait perubahan warna dan pola surface, mekanisme hidrostatik yang berkaitan dengan perubahan tekstur surface, dan mekanisme perubahan layout surface. Upaya penyusunan kembali keempat mekanisme kamuflase dalam konteks yang sebenarnya merupakan metode yang digunakan untuk menghasilkan ruang arsitektural bagi manusia.

The search for a phenomenon disappears from the attention of some architectural works to reveal that the phenomenon occurs through different mechanisms, whether planned or not. The theory used in revealing the potential of a third mechanism, i.e., going out of notice, is the result of the development of Gibson 39 s theory of the disappearing phenomenon of events occurring on the surface in such a way as to produce color changes patterns , textures, and layouts that seem to blend with the environment or occur as camouflage events. Camouflage discharged against an Octopus aims to get the mechanism to disappear from attention with a different phenomenon from the existing one where the disassembly produces four basic mechanisms, namely the 39 diaphragm 39 mechanism, the reflective mechanism associated with the color change and the surface pattern, the hydrostatic mechanism associated with the surface texture change, and the surface layout change mechanism. The attempts of rearranging all four camouflage mechanisms in the actual context are the methods used to generate the architectural space for humans."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2017
T47791
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Christina Siwi Handayani
"Studi ini berusaha mengatasi masalah yang terjadi dalam penelitian kontemporer tentang identitas diri dengan menjelaskan 'identitas diri sebagai hasil kerja sistem representasi' Perspektif ini melibatkan teori diri dialogis, representasi sosial dan teori relasi ohjek yang mempertimbangkan baik realitas individual, sosial dan simbolik.
Penelitian berlangsung di Yogyakarta selama kurang iebih satu tahun (Januari-Desember 2006) dengan melibatkan 7 informan yang berprofesi sebagai SPG (Sales Promotion Girl) dan 625 responden. Informan dan responden berasal dari kalangan wanita muda perkotaan Yqgyakarta yang berstatus mahasiswi, berumur 21-25 tahun dan berasai dari Yogyakarta dan Jawa Tengah. Metode pengumpulan data meliputi metode partisipatif, anilisis media, observasi dan Wawancara mendalam serta penyebaran skala psikologis. Analisis data dilakukan dengan empat metode yaitu analisis diskursus, analisis isi, analisis faktor dan analisis kluster.
Studi ini membuktikan bahwa budaya-konsumsi sangat fberpengaruh besar pada pembentukan identitas diri wanita muda perkotaan Yogyakarta. Namun, mereka mengadopsi budaya konsumsi secara lebih kritis dan cerdas sehingga mcnghasiikan pemaknaan yang baru yang berbeda dengan yang dimaksudkan oleh media maupun industri. Studi ini juga membuktikan bahwa dinamika proses pembentukan identitas diri melalui konsumsi mempakan proses dialektika saling mempengaruhi antara kekuatan masyarakat dan kreativitas individu. Gambaran identitas diri yang dominan pada wanita muda perkotaan Yogyakarta adalah menilai pentingnya ekspresi gaul dengan mcmanfaatkan benda-benda konsumsi sekaligus menekankan pentingnya menjaga harmoni sosial.
Penelitian ini juga memperlihatkan pola konservatif yang diasumsikan di awal studi ada, ternyata tidak ditemukan baik pada informan maupun responden penelitian ini. Pola yang ditemukan adaiah pola emansipatif konsumtif atau masih dalam masa peralihan. Mencermati hasil ini, dapat dikatakan hahwa tidak ada wanita muda perkotaan Yogyakarta yang mampu mengelak dari pengaruh budaya konsumsi.
Penelitian ini juga membuktikan bahwa telah dan sedang terjadi perubahan Kota Yogyakarta yang kini ekspresi masyarakatnya semakin melibatkan pemanfaatan barang konsumsi dan praktik kebertubuhan. Namun, di sisi Iain spirit untuk menjaga harmoni sosial juga masih terjaga. Dengan kecenderungan ini, dapat diprediksikan setidaknya dalam I0 tahun ke depan, Kota Yogyakarta masih tetap memiliki tradisi yang kuat meskipun fasilitas modern semakin banyak. Spirit untuk menjaga harmoni sosial tetap menjadi spirit yang dominan meskipun ekspresi penampilannya semakin diukur dari kepemilikan benda materi.
Penelitian ini hanya terbatas pada konteks wanita muda perkotaan Yogyakarta yang berasal dari suku bangsa Jawa yang berusia 2l-25 tahun. Dengan demikian, penelitian ini tidak bisa digeneralisasikan untuk konteks penelitian yang Iain, baik jenis kelamin dan umur yang lain maupun konteks sosial-budaya yang lain.
Berdasarkan kontribusi teoritik, penelitian ini menyarankan agar kajian di bidang psikologi selalu memahami dan memperhitungkan proses dialektika antara individu dan sosial, antara konstruksi kreatif individu dan konstruksi sosial. Faktor sosial dan individu bukan variabel yang bisa diperlakukan semata-mata individu sebagai variabel yang tergantung dan sosial sebagai variabel bebas, keduanya saling mempengaruhi dalam proses dialektika yang bekerja sebagai siklus yang berulang. Ruang sosial juga dibentuk oleh aktivitas individu, demikian sebaliknya individu juga dipengaruhi oleh kondisi sosial. Dengan kata lain, penelitian ini menyarankan pendekatan penelitian yang bersifat holistik yang mempertimbangkan dialektika antara individu dan sosial.
Berdasarkan kontribusi ap1ikalif, hasil penelitian ini memperlihatkan bahwa pengaruh budaya konsumsi terhadap pembentukan identitas diri wanita muda perkotaan Yogyakarta sudah tidak mungkin dibendung lagi. Untuk itu Studi ini menyarankan:
Perlama, penting bagi Wanita muda perkotaan khususnya dan anak muda umumnya agar memiliki sikap kritis dan ketrampilan mengambil keputusan yang tepat. Hal ini sangat diperlukan untuk menghadapi pengaruh budaya konsumsi yang semakin kuat dan tak terbendung sehingga mereka tidak larut di dalamnya. Untuk membentuk sikap kritis dan ketrampilan tersebut orang tua dan masyarakar termasuk lembaga pendidikan harus memiliki pemahaman yang lebih tepat dan kontekstual atas kondisi wanita muda sehingga tidak jatuh pada pendakatan yang normatif.

Contemporary research on self-identity remains a problematic study area. This study aims at solving that problem by explaining ?self-identity as a result of the working of representation system? by using dialogical self-perspective, social representation and object relation theory by considering individual, social and symbolic realities.
This research was carried out in three steps. The first one is initial step, consisting of participatory research (from February to June 2006) and media analysis (from March to May 2006). The second step is observation and in-depth interview with sales promotion girls (SPG), from August to December 2006. The third step is the distribution of scale of psychology (from November to December 2006). This research was conducted in Yogyakarta, involving seven informan working as SPG and 625 respondents of urban, young females living in Yogyakarta, mostly students, age between 21 to 25 years old, grow up-in Yogyakarta -and Central Java. Data was analyzed through four methods, namely discourse analysis, content analysis, factors analysis and cluster analysis.
It is proven that consumption practice by utilizing body powerfully determines the very process of self-identity formation of urban young females in Yogyakarta. It means that consumer culture strongly affects their self-identity. However, they adopt consumer culture displayed by media Suggestion critically and intelligently that it results in another meaning which is different from that of what media intends. They are able to re-contextualize a number of new things, including media's suggestion on consumer culture, referring to the meaning and their own interests that can be completely different from that of what media and industry intend.
The main result of this research proves that as a result of the working of representation system, self-identity of urban young females in Yogyakarta that are strongly affected by consumer culture is dynamic and plural one. Their self-identities are dynamic and plural since they have been moving to Yogyakarta city. Prior to moving, the image of their self-identities was described as being in a position which is relatively integrated, stable, and single one, as a child of an ustadz, qoriah or as a child of a public figure in parochial council, etc. Moving to Yogyakarta the image of their self-identities which was relatively stable, single and integrated turned to be that of dynamic and plural. ln Yogyakarta, various identification and imitation figures exist in a number of social, academic, religious, tradition and gaul spheres. With the existence of new identification and imitation figures, there emerge new positions in their selves, e.g. SPG, model, entertainer and anal: gaul. Thus, these new positions were integrated with old positions in such a way that there is a dynamic movement among various positions.
In the mental world of these research?s informants and respondents, the image of their self-identities is expressed in their abilities to manage strategy of playing a number of positions in a harmonic way. Initially, the image of the self-identity in that mental world was social one, given that it emerged from social representation where an individual lives. ln other words, an individual heritages and live in a certain feature of self-identity existing in the society. In this research, social representation of urban young female in Yogyakarta can be described as vaulting the importance of expression of gaul style and having spirit to keep social harmony. The image of self-identity in social representation then belongs to individuals through identification as well as imitation process as being explained by object relation theory. ln consumption moment, this area represents moment of appropriation, a moment that shows individual?s creative acts in giving meaning to new object does not merely adopt meaning offered, but re-contextualize the meaning instead. Then it becomes completely new meaning or the result of modification from personal meaning and other meaning offered, so that it turns to be personal and belongs to her.
Dynamics of self-identity formation as a result of the working of representation as described above will occur over and over again so that self-identity is a result of dynamic relationship between two opposing powers, namely publicly acknowledged power of the society, and creativity as well as freedom acquired by individuals. There is inter-dependence between culture and individual?s mind in the process of self-
identity formation.
This research is limited to the context of urban young female. in Yogyakarta, whose ethnic background is Javanese, between 21 -25 years of age.Thus, this research cannot be generalized to other research, gender, age as well as socio-cultural contexts.
For that reason, this research suggest that study 911 self-identity for-other age-group, and cultural contexts to be carried out by implementing a holistic- research approach by considering individual, social and symbolic realities. Research on self-identity will not be sufficient if it merely consider one single reality. BY considering simultaneously those three realities, the study on self-identify can result in a perspective which is sensitive to various socio-cultural contexts where individual live
Other suggestion, since the influence of-consumer culture on the self-identity formation is impossible to prevent; it is important that urban young female particularly and youth generally acquire critical attitude and ability to make the right decision in order not to be drawn in it. ln order to develop such critical attitude and ability, parents/family and society as well as educational institution should have a better and contextual understanding on the nature of young female. By such a better and contextual understanding it is expected that they can implement a more appropriate approach without being trapped into that of normative one.
"
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2007
D1242
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
"This book contains a range of keynote papers and submitted papers presented at the 10th IFIP WG 9.2, 9.5, 9.6/11.7, 11.4, 11.6/SIG 9.2.2 International Summer School, held in Edinburgh, UK, in August 2015. The 14 revised full papers included in this volume were carefully selected from a total of 43 submissions and were subject to a two-step review process. In addition, the volume contains 4 invited keynote papers. The papers cover a wide range of topics: cloud computing, privacy-enhancing technologies, accountability, measuring privacy and understanding risks, the future of privacy and data protection regulation, the US privacy perspective, privacy and security, the PRISMS Decision System, engineering privacy, cryptography, surveillance, identity management, the European General Data Protection Regulation framework, communicating privacy issues to the general population, smart technologies, technology users' privacy preferences, sensitive applications, collaboration between humans and machines, and privacy and ethics."
Switzerland: Springer International Publishing, 2016
e20528432
eBooks  Universitas Indonesia Library
cover
Ananda Namira
"Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan proses resosialisasi identitas militer dalam diri para taruna selama menjalani masa pendidikan di Akademi Angkatan Udara. Studi-studi lainnya menjelaskan bahwa institusi pendidikan militer memang berperan penting dalam proses pembentukan identitas militer, tetapi tidak menjamin efeknya dalam jangka waktu yang panjang karena penerapan identitas militer akan ditentukan saat taruna sudah menjalani masa dinasnya. Peneliti setuju bahwa proses resosialisasi identitas militer tidak terlepas dari pentingnya peran akademi militer, dimana di dalamnya terjadi proses indoktrinasi nilai-nilai militer, seperti nasionalisme dan patriotisme. Tetapi, tidak hanya akademi saja yang berperan, melainkan latar belakang taruna pun juga memiliki peranan penting. Taruna yang berasal dari keluarga militer akan lebih mudah untuk beradaptasi dan menyerap doktrin militer daripada yang berlatar belakang keluarga non-militer. Terkait hal tersebut, penelitian ini akan menggunakan konsep resosialisasi yang dikemukakan oleh Barnao untuk menjelaskan tahapan dari proses resosialisasi tersebut dan menggabungkannya dengan kerangka konsep habitus dan modal budaya oleh Bourdieu. Hasil temuan dari penelitian ini menyatakan bahwa dalam tahapan awal proses resosialisasi, taruna dari keluarga militer memang akan lebih unggul dalam hal pengetahuan, persiapan, dan pengalaman. Akan tetapi, hal tersebut hanya berlaku pada tahap awal preliminary atau proses adaptasi hingga tahap transisi awal saat taruna masuk ke AAU. Untuk tahap transisi selanjutnya hingga taruna lulus dari AAU, modal budaya dari keluarga taruna tidak lagi berperan signifikan dalam menentukan keberhasilan dan keunggulannya, melainkan modal budaya militer yang terdapat di AAU yang akan lebih dominan. Penelitian ini dilakukan dengan metode kualitatif pada Akademi Angkatan Udara sebagai fokus penelitiannya.

This study aims to explain the process of resocializing military identity in cadets during their education period at the Air Force Academy. Other studies explain that military education institutions do play an important role in the process of forming military identity, but do not guarantee the effect in the long term because the application of military identity will be determined when the cadets have completed their service period. The researcher agrees that the process of resocializing military identity cannot be separated from the important role of the military academy, in which there is a process of indoctrination of military values, such as nationalism and patriotism. However, it is not only the academy that plays a role, but the background of the cadets also has an important role. The cadets who come from military families will find it easier to adapt and absorb military doctrine than those from non-military families. In this regard, this study will use the concept of resocialization proposed by Barnao to explain the stages of the resocialization process and combine it with the framework of the concept of habitus and cultural capital by Bourdieu. The findings of this study indicate that in the early stages of the resocialization process, cadets from military families will indeed be superior in terms of knowledge, preparation, and experience. However, this only applies at the initial preliminary stage or the adaptation process until the initial transition stage when cadets enter the AAU. For the next transition stage until the cadets graduate from the AAU, the cultural capital of the cadet families will no longer play a significant role in determining their success and excellence, but the military cultural capital contained in the AAU will be more dominant. This research was conducted using qualitative methods at the Air Force Academy as the focus of the research."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2021
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
cover
Nur Indah Yusari
"Tesis ini membahas praktik politik identitas yang terjadi melaui wacana yang berkembang di Kedai Ilalang dan Kedai Pendaki sebagai ruang diskursus bagi komunitas penggiat alam serta mendeskripsikan konsep identitas yang ditawarkan kedai untuk dapat memenuhi politik identitas pengunjung yang mayoritasnya berasal dari komunitas penggiat alam. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan desain deskriptif.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa Kedai Ilalang dan Kedai Pendaki dapat menjadi sebuah ruang diskursus yang merepresentasikan suatu identitas melalui sebuah proyek untuk mencapai identitas tertentu sehingga pengunjung yang datang dapat memenuhi politik identitas sebagai penggiat alam.

This thesis discusses the political identity that occurs through the growing discourse in Kedai Ilalang and Kedai pendaki as space for the adventurer communities and also to describe the concept of identity offered stalls to meet the political identity of the majority of visitors. This study is a qualitative research with descriptive design.
The results showed that Kedai Ilalang and Kedai Pendaki can be a discourse place that represents an identity that is a manifestation of a project to achieve a certain identity so that visitors who come can meet political identity as an adventurer.
"
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2016
T45161
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
"This article examines whether appealing to learner's moral identity makes a significant contribution to their ethical decision making. Moral identity theory and experiment in moral psychology will be used as a source to be reckoned with in improving ethical decision making. this is to avoid excessive emphasis on emotions, environment and knowledge of the rules which did have an impact on one's ethical decision making. The approach used in this article is the quantitative approach. The result showed that the understanding of moral identity can act as an element to boost the ability of ethical decision making. This suggests that religious education which appeals to the learner's moral identity can help them to make better ethical decision when complementing the emotional, the environment and the rule-based knowledge approaches. Thus, it is expected that the learners can have good moral character in the future. This moral identity appeal should be widely adopted as a common practice in religious education class"
SODE 3:1 (2016)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Yuni Cahaya Hati
"Indonesia merupakan bangsa polietnik yang terdiri dari keberagaman suku bangsa. Salah satu kelompok minoritas yaitu suku bangsa Tionghoa masih menjadi perdebatan mengenai penerimaannya sebagai bagian dari masyarakat Indonesia. Beberapa pihak menyatakan tidak setuju jika kelompok Tionghoa dianggap bagian masyarakat asli Indonesia. Orang Tionghoa kini mencari identitas diri dan mengartikan Tionghoa dalam kehidupan mereka. Keluarga merupakan agen yang penting mengenalkan identitas sebagai Tionghoa. Penguatan identitas terjadi ketika berinteraksi dengan orang di luar kelompoknya khususnya di sekolah. Mengamati orang muda di Belitung dalam pemaknaan identitas dari cara mereka menjalankan tradisi Tionghoa dalam kehidupan sehari-hari. Perkembangan zaman membawa pengaruh terhadap pandangan pemuda Tionghoa mengenai identitas kesukubangsaan dan identitas nasional. Kondisi sosial, ekonomi, dan politik setempat turut mempengaruhi pemaknaan identitas suatu kelompok. Pemuda Tionghoa di Belitung menyadari posisi mereka sebagai warga negara Indonesia namun tidak melupakan asul usul nenek moyang serta tradisi yang diwariskan. Menjadi Tionghoa bukan sebuah pilihan melainkan didapatkan dari keluarga. Proses sosialisasi yang terus menerus dilakukan menghasilkan pemaknaan identitas diri oleh orang muda Tionghoa Belitung.

Indonesia is a polytethnic nation that is very rich in ethnic diversities. One of the minority groups is ethnic Tionghoa that is still in a debate regarding the approval as a ethnic group of Indonesian. Some groups in Indonesia refuse to accept the ethnic Tionghoa group as a part of the Indonesian people circle. The Tionghoa people in Indonesia have been searching for their identities and meanings of being a 'Tionghoa' in their daily lives. Family is an important agent to introduce and nurture someone's identity as a 'Tionghoa'. Confirmation of 'Tionghoa' as an identity occurs whenever they interact with someone with different ethnic background. This social phenomenon especially happens in school. This paper highlights how 'Tionghoa' as a social identity is always in the process of lsquo meaning making'regarding their lived tradition among the daily lives of Tionghoa youth in the context of modernity that clearly influences their perspectives about ethnic identity and national identity. Besides that, the social, economic and political conditions in a local context also influence the lsquo meaning making'of a group's idenity. The Tionghoa youth in Belitung realizes their position as Indonesian citizens, yet they also do not forget their ancestors and tradition. Due to the continuous socialization process from the family that influences them to interpret their social identity, being a 'Tionghoa' is not a choice, but it is inherited.
"
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2016
S66016
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Dewi Meyrasyawati
"Penelitian ini dilakukan berdasarkan maraknya busana pengantin Jawa yang dimodifikasi kearah religi. Perubahan
desain dari busana pengantin yang murni bernuansa budaya lokal Jawa dan kemudian dipadupadankan dengan gaya
berbusana muslim ini mengalami proses keberterimaan yang luar biasa sebagai trend fesyen dikalangan masyarakat
Indonesia tak terkecuali masyarakat perkotaan seperti halnya Surabaya. Penelitian ini berusaha mengungkapkan
simbolisasi dan pemaknaan budaya (budaya Jawa) dan agama (Islam) yang terdapat pada busana pengantin tersebut.
Dengan menggunakan teori fashion system, peneliti mengungkap simbol yang terdapat di balik busana pengantin Jawa
Muslim yang menampakkan dua sisi busana, yaitu busana dari budaya Jawa dan busana bernuansa Islami sebagai
sebuah sistem yang saling berkelindang. Hasil penelitian terhadap simbolisasi budaya dan agama dalam busana
pengantin Jawa Muslim menunjukkan bahwa busana pengantin Jawa Muslim diproduksi oleh para perias pengantin
sebagai bentuk kapitalisme yang menawarkan gaya hidup konsumerisme. Hal ini menunjukkan pula adanya pergeseran
pemaknaan dalam busana pengantin Jawa Muslim dari budaya lokal asli Jawa menjadi budaya Jawa kontemporer. Hal
menarik lainnya adalah bahwa pilihan dalam memakai busana pengantin Jawa Muslim ini tidak hanya karena alasan
agama tetapi juga karena popularitas. Konsep busana muslim dalam busana pengantin Jawa Muslim tidak lagi terkait
dengan pemenuhan akidah Islam melainkan sebuah trend fesyen yang hanya merujuk pada tertutupnya aurat
This study is conducted to investigate a popular practice of modifying Javanese bridal costumes based on religious
considerations. Transformation from purely traditional Javanese bridal costumes to those with some application of
Islamic clothing style is gaining rapid acceptance and begins to be considered as a popular fashion style by a great
number of Indonesians, especially in urban areas like Surabaya. The purpose of this study is to discover cultural (Java)
and religious (Islam) symbolisms implied in the modification and to examine the signification involved in the process.
By applying the fashion system theory, this paper seeks to unravel the symbolisms in modern Javanese-Moslem bridal
costumes which reveal a thought system built of two intertwining aspects: Javanese culture and Islamic religious
principles. Deep observation into the cultural and religious symbolisms reveals that the modern Javanese-Moslem bridal
costumes are actually invented by bridal stylists as a form of capitalism which benefits from a consumerist lifestyle.
This fact reflects a shift in the way people signify modern Javanese-Moslem bridal costumes from Javanese local
culture to contemporary Javanese culture. Another interesting finding shows that people choose this Javanese-Moslem
style for their bridal costumes because of not only religious considerations but also its popularity. The application of
Islamic fashion style in the Javanese-Moslem bridal costumes is no longer associated with the obedience to Islamic
teachings but is a mere reflection of a growing trend towards more extensive body coverage."
Universitas Airlangga. Fakultas Ilmu Budaya, 2013
PDF
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>