Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 65987 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Shabila Anjani
"[ABSTRAK
Dalam mengemudikan mobil, pengemudi harus membagi konsentrasi antara mengemudi dan mengamati ikon dalam mobil, untuk itu diperlukan ikon yang dapat dikenali dengan baik untuk mengurangi beban mental dan waktu operasi pengemudi mobil. Penelitian ini mengembangkan metode untuk mengidentifikasi penyebab ikon tidak dapat dikenali dengan baik, sehingga dapat menjadi masukan untuk pengembangan ikon baru. 34 ikon yang tidak dapat dikenali dengan baik dengan recognition rate dibawah 80% dalam penelitian sebelumnya oleh C.-F. Chi and Dewi (2014) diuji kembali kepada 14 pengemudi pengalaman melalui wawancara yang dilakukan oleh Hsieh (2014). Pendapat mengenai ikon mobil yang tidak dapat dikenali dengan baik disurvey berdasarakan 3 tahapan pemahaman ikon (Campbell et al, 2004) dan 3 aspek memahami objek alphanumerical (Sanders & McCormick, 1993), yang kemudian digunakan untuk mencari kemungkinan penyebab tidak dikenalinya ikon-ikon ini. Pertanyaan dalam wawancara meliputi apakah ikon ini dapat dilihat, familier, bermakna, menarik dan apabila ada saran untuk desain alternative. Semua pertanyaan akan dibagi menjadi pertanyaan ya/tidak untuk aturan pembuatan keputusan. Sebuah tabel pembuatan keputusan digunakan untuk mengorganisir aturan keputusan sesuai dengan 7 klasifikasi ikon oleh C.-F. Chi and Dewi (2014), dan aturan ini dipastikan sesuai dengan logika dan mutually exclusive (Chi, Tseng, & Jang, 2012). Dengan menggabungkan ikon yang diuji dengan aturan keputusan, tabel keputusan dapat diubah menjadi pohon keputusan untuk mengilustrasi dan memfasilitasi perbaikan desain dari ikon-ikon yang tidak dikenali ini. Ikon-ikon baru dibuat untuk menggantikan ikon-ikon yang tidak dikenali untuk membuktikan bahwa pohon keputusan merupakan sebuah metode efektif untuk evaluasi dan desain ulang.

ABSTRACT
A comprehensible icon can reduce mental load and operation time for the driver to time share between driving and icon recognition. This study developed a diagnostic tool to identify the causes of poorly recognised icons that could be used for the redesign of existing icons. Thirty-four poorly recognized icons were selected for the current experiment because they had a below 80% recognition rate by experienced drivers in a previous study (C.-F. Chi and Dewi (2014). Fourteen experienced drivers participated in the experiment conducted by Hsieh (2014), where each participant was asked to review all poorly recognized icons one by one based on three stages of icon comprehension (Campbell et al, 2004) and the three aspects of understanding alphanumerical objects (Sanders & McCormick, 1993) to explore possible causes for poor recognition of these icons. Specific questions include whether each icon is visible, familiar, meaningful, and attractive, and if the participants have any suggestion for a better alternative design. All the answers can be further divided into more specific Yes/No decision rules. A decision table is used to organize all the decision rules based on seven categories of icon design, and to ensure these decision rules are logical and mutually exclusive (Chi, Tseng, & Jang, 2012). By associating all the tested icons with the decision rules, the decision table can be transformed into a decision tree illustration to facilitate the redesign of these poorly recognized icons A new set of redesigned icons would be created to replace all the poorly recognized icons to prove that the decision tree is a very effective diagnostic tool for icon evaluation and redesign., A comprehensible icon can reduce mental load and operation time for the driver to time share between driving and icon recognition. This study developed a diagnostic tool to identify the causes of poorly recognised icons that could be used for the redesign of existing icons. Thirty-four poorly recognized icons were selected for the current experiment because they had a below 80% recognition rate by experienced drivers in a previous study (C.-F. Chi and Dewi (2014). Fourteen experienced drivers participated in the experiment conducted by Hsieh (2014), where each participant was asked to review all poorly recognized icons one by one based on three stages of icon comprehension (Campbell et al, 2004) and the three aspects of understanding alphanumerical objects (Sanders & McCormick, 1993) to explore possible causes for poor recognition of these icons. Specific questions include whether each icon is visible, familiar, meaningful, and attractive, and if the participants have any suggestion for a better alternative design. All the answers can be further divided into more specific Yes/No decision rules. A decision table is used to organize all the decision rules based on seven categories of icon design, and to ensure these decision rules are logical and mutually exclusive (Chi, Tseng, & Jang, 2012). By associating all the tested icons with the decision rules, the decision table can be transformed into a decision tree illustration to facilitate the redesign of these poorly recognized icons A new set of redesigned icons would be created to replace all the poorly recognized icons to prove that the decision tree is a very effective diagnostic tool for icon evaluation and redesign.]"
Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2015
T43844
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Tri Widodo
"Gerakan tanah merupakan peristiwa perpindahan material pembentuk lereng berupa batuan, bahan rombakan, tanah, atau material campuran yang bergerak ke bawah atau keluar lereng. Gerakan tanah dapat terjadi karena faktor alam maupun faktor perbuatan manusia. Kecamatan Sukaresmi, Kabupaten Cianjur merupakan salah satu wilayah yang mempunyai kejadian gerakan tanah yang cukup sering terjadi. Oleh karena itu, penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk mendeteksi serta menganalisis sebaran wilayah potensi gerakan tanah di Kecamatan Sukaresmi, Kabupaten Cianjur.
Metode pendeteksian potensi gerakan tanah dilakukan dengan menggunakan metode Decision Tree pohon keputusan dengan algoritma C4.5 untuk mendapatkan nilai Gain tertinggi dalam penentuan akar pada pohon keputusan. Data aktual kejadian gerakan tanah digunakan untuk megetahui tingkat akurasi wilayah potensi gerakan tanah dengan uji confussion matrix. Selanjutnya, analisis keterhubungan antara titik aktual kejadian dengan kondisi fisik wilayah dan hasil model dilakukan menggunakan metode weighted of evidence.
Penelitian ini menggunakan data litologi, jenis tanah, penggunaan tanah, ekstrasi data citra Landsat 8 OLI pada bulan Agustus 2017 dengan analisis Normalized Difference Vegetation Index NDVI serta ekstrasi data citra Alos PALSAR untuk wilayah ketinggian, dan kemiringan lereng.
Hasil dari penelitian ini menunjukkan tingkat gerakan tanah dengan potensi tinggi di wilayah penelitian seluas 18.23 Km2 atau 19.09 dari total wilayah penelitian. Asosiasi data kejadian aktual dengan hasil identifikasi potensi gerakan tanah menunjukkan akurasi model sebesar 80.91. Distribusi wilayah potensi gerakan tanah tersebar pada wilayah dengan ciri pada ketinggian 600-800 mdpl, kemiringan lereng 14-20, kerapatan vegetasi 50-75, penggunaan tanah permukiman, jenis batuan anggota batu pasir cantayan dengan jenis tanah asosiasi latosol coklat kemerahan dan latosol coklat.

Landslide is a phenomenon of movement of slope forming material in the form of rocks, soil, or mixed material moving down or out of the slope. Landslide can occur due to natural factors and factors of human action. Sukaresmi District, Cianjur Regency is one of the areas that has landslide occurrence which is quite common. Therefore, this study was conducted with the aim to detect and analyze the spread of landslide susceptibility areas in Sukaresmi District, Cianjur Regency.
The landslide susceptibility detection method was performed using the Decision Tree method with C4.5 algorithm to obtain the highest gain value in root determination in the decision tree. Actual data of landslide occurrence was used to determine the accuracy of susceptibility region with confussion matrix examination. Furthermore, the correlation analysis between the actual point of landslide occurrence with the physical condition of the region and the model results was done using the weighted of evidence method.
This research used lithology data, soil type, landuse, Landsat 8 multispectral imagery data extraction in August 2017 with Normalized Difference Vegetation Index analysis, and Alos PALSAR imagery data extraction for altitude area and slope.
The results of this study indicate a high potential landslide in the research area of 18.23 Km2 or 19.09 of the total research area by accuracy level 80.91 with actual event data. Distribution of landslide susceptibility area was spread on area with characteristics at an altitude of 600 ndash 800 m, slope 14 20, vegetation density 50 75, settlement landuse, cantayan sandstone rock type with soil associations latosol reddish brown and brown latosol.
"
Depok: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Indonesia, 2018
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
As`ad, Bahrawi
"Proses mencari pola atau informasi yang berguna pada suatu kumpulan data dengan menggunakan metode tertentu, saat ini telah menjadi topik yang menarik. Salah satu manfaatnya yaitu dapat menunjang pengambilan keputusan dalam suatu organisasi baik itu organisasi profit maupun non profit. Pada makalah ini akan dilakukan pengujian terhadap sekumpulan data yang diambil dari kejadian nyata untuk diolah, guna mendapatkan informasi atau pola yang dapat berguna untuk penentuan pengambilan sebuah keputusan. Pengujian pada makalah ini merupakan prediksi terhadap pengguna jasa sebuah operator seluler akan kehadirannya pada suatu acara berdasarkanbeberapa indicator, cuaca, jarak relative terhadap lokasi acara, serta apakah pengguna jasa tersebut merupakan termasuk pelanggan pasca bayar atau tidak. Pengujian dilakukan dengan menggunakan tiga metode klasifikasi, yakni naïve bayes, decision tree, dan oneR. Hasil dari percobaan ini bisa menunjukkan prediksi dari setiap percobaan dengan tingkat akurasi prediksi yang berbeda-beda disetiap metode yang digunakan."
Kementerian Komunikasi dan Informatika RI. Badan Penelitian dan Pengembangan Sumber Daya Manusia, 2016
384 JPKOP 20:1 (2016)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Pippo Virgiawan Welly
"Pawukon merupakan salah satu sistem perhitungan waktu dalam budaya Jawa yang mendapat pengaruh dari kalender Saka pada masa era Hindu yang lebih dulu ada di Pulau Jawa (Tanojo, 1959: 5). Pawukon tidak terlepas dari cerita Raden Watugunung dari kerajaan Giling Wesi beserta 2 istrinya yaitu Dewi Sinta dan Dewi Landep serta 27 anak-anak mereka (Olthof, 1941: 6). Penelitian ini berfokus pada ikon 3 tokoh utama yang umum ditemukan dalam buku tentang pawukon yaitu Dewi Sinta, Dewi Landep, dan Raden Watugunung. Tujuan penelitian ini adalah melihat makna ikon yang dimunculkan dari 3 ikon tokoh utama tersebut dari buku Pawukon Pasemon Dalah Pardikane (Tanojo, 1967) dan Pawukon 3000 (Hermanu, 2013) dan menjelaskan mengapa ikon tersebut digunakan dalam wuku-wuku tersebut. Penelitian dilakukan dengan metode kualitatif dengan pendekatan studi pustaka dan dianalisis menggunakan Teori Segitiga Semiotik dari Peirce (1940) untuk mendapatkan makna ikon, dan teori Cassirer (1987) untuk melihat penggunaan ikon dalam wuku Sinta, Landep dan Watugunung. Hasil penelitian menunjukkan bahwa makna ikon dalam pawukon Jawa merupakan hasil pemikiran leluhur Jawa yang berasal dari nilai nilai filosofi pada alam yang bertujuan untuk mengetahui perangai karakteristik kepribadian seseorang. Kemudian, pemunculan ikon dalam pawukon Jawa tidak lepas dari hubungan manusia (mikrokosmos) dengan alam (makrokosmos) untuk mencapai keseimbangan hidup karena menurut Cassirer (1987) ikon muncul sebagai hasil pengamatan manusia (empirik) dan memiliki fungsi dalam hidup manusia.

Pawukon is a time calculation system in Javanese culture that was influenced by the Saka calendar during the Hindu era which first existed in Java (Tanojo, 1959: 5). Pawukon is inseparable from the story of Raden Watugunung from the kingdom of Giling Wesi and his 2 wives, namely Dewi Sinta and Dewi Landep and their 27 children (Olthof, 1941: 6). This research focuses on the icons of 3 main characters that are commonly found in books about pawukon, namely Dewi Sinta, Dewi Landep, and Raden Watugunung. The purpose of this research is to look at the meaning of the icons that appear from the 3 main character icons from the book Pawukon Pasemon Dalah Pardikane (Tanojo, 1967) and Pawukon 3000 (Hermanu, 2013) and explain why these icons are used in these wuku. The research was conducted using qualitative methods with a literature study approach and analyzed using Peirce's (1940) Semiotic Triangle Theory to obtain icon meanings, and Cassirer's (1987) theory to see the use of icon symbols in wuku Sinta, Landep and Watugunung. The results show that the meaning of icons in Javanese pawukon is the result of Javanese ancestral thought that comes from philosophical values in nature which aims to determine the character traits of a person's personality. Then, the appearance of symbols in Javanese pawukon cannot be separated from the relationship between humans (microcosm) and nature (macrocosm) to achieve a balance of life because according to Cassirer (1987) icons appear as the result of human observation (empirically) and have a function in human life."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2020
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
"Nowadays,trnasportation devices is one of the important things,because higher mobility.Car is comfortable and secure transportation device.But ,one of the biggest problems these days is looking for a parking place,especially in a building....."
004 CJTK 1:1 (2008)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Maria Helena Lado
"ABSTRAK
Mengendarai mobil merupakan kegiatan kompleks yang melibatkan fluktuasi beban mental. Ada banyak faktor, baik internal maupun eskternal, yang dapat mempengaruhi beban kerja mental sehingga berpengaruh pada perilaku pengendara mobil. Dalam rangka mengetahui pengaruh tersebut, maka penelitian ini ingin mengetahui signifikansi dari faktor kategori usia, kepadatan lalu lintas dan genre musik terhadap perilaku pengendara dengan metode MANOVA, dilihat dari performa pengendara (tingkat pelanggaran, kecepatan dan frekuensi pengereman) dengan menggunakan Driving Simulator dan aspek subjektif, yaitu Driver Behaviour Questionnaire (DBQ). Selain itu, penelitian ini juga mencari genre musik (pop, jazz, dan rock) yang memberikan perbedaan paling signifikan terhadap perilaku pengendara dengan menggunakan Post Hoc Test. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa ketiga faktor utama berpengaruh signifikan terhadap perilaku pengendara. Genre musik jazz menghasilkan jumlah pelanggaran, kecepatan dan frekuensi pengereman paling rendah, sehingga dapat dikatakan bahwa genre musik jazz merupakan genre musik yang paling memberikan perbedaan paling signifikan, dibandingkan dengan pop dan rock
hr>
ABSTRACT
Driving a car is a complex activity that involves mental load fluctuation. There are many factors, both internal and eskternal, which can affect the mental work load so that give effects to driving behavior. In order to determine the effect, this research tend to determine the significance effect of age, traffic density and the music genre to driving behaviour with MANOVA, that can be seen from the driving performance (violations, speed and brake-response) by using a Driving Simulator and subjective aspects, the Driver Behaviour Questionnaire (DBQ). In addition, this research also tend to find the music genre (pop, jazz, and rock) that provide the most significant difference to the driving behaviour by using the Post Hoc Test. Results from this research shows that the three main factors significantly affect the driving behaviour. Jazz produces the lowest number of violations, speed and braking lowest frequency, so that it can be said that the jazz is a music genre that gives the most significant difference, compared with pop and rock."
2015
S60150
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Beatrice Faustina Andry
"Karies gigi merupakan penyakit gigi dengan prevalensi tertinggi di dunia. Saliva memiliki peran penting dalam melawan karies gigi dengan memproduksi nitrogen monoksida (NO) yang memiliki sifat antibakterial. Studi ini bertujuan untuk mengevaluasi kadar NO pada sampel saliva kelompok anak dan dewasa muda, hubungan antara kadar NO sampel saliva dengan karies gigi (DMF-T), hubungan antara pH dan kadar NO, serta membandingkan nilai rata-rata kadar NO pada sampel saliva dewasa muda dan anak-anak. Dalam studi cross-sectional, analisis dilakukan pada 20 sampel saliva anak dan dewasa muda dengan kaitannya pada indeks karies gigi (DMF-T) menggunakan uji Griess Reagent. Hasil uji menunjukkan bahwa tidak ada perbedaan signifikan dalam rata-rata kadar NO pada sampel saliva dewasa muda pada berbagai kategori DMF-T (p = 0,14). Korelasi antara kadar NO dewasa muda dengan DMF-T tidak signifikan (p = 0,797), begitu juga pada kelompok anak (p = 0,429). Uji korelasi antara pH dan kadar NO juga tidak menunjukkan hubungan yang signifikan (p = 0,629). Perbandingan rata-rata kadar NO antara sampel dewasa dan anak-anak tidak menunjukkan perbedaan yang signifikan (p = 0,794).

Dental caries is the most prevalent tooth disease globally. Saliva plays a crucial role in combating dental caries by producing nitric oxide (NO), known for its antibacterial properties. This study aims to assess NO levels in saliva samples from both children and young adults, examine the relationship between NO levels in saliva samples and dental caries (DMF-T), explore the correlation between pH and NO levels, and compare the average NO levels in saliva samples between young adults and children. In this cross-sectional study, the analysis involved 20 saliva samples from children and young adults, correlating them with the dental caries index (DMF-T) using the Griess Reagent test. The test results indicated no significant differences in the average NO levels in saliva samples from young adults across various DMF-T categories (p = 0.14). The correlation between NO levels in young adults and DMF-T was not significant (p = 0.797), and the same was observed in the children's group (p = 0.429). The correlation test between pH and NO levels also showed no significant relationship (p = 0.629). Furthermore, the comparison of average NO levels between adult and children's saliva samples revealed no significant differences (p = 0.794).
"
Jakarta: Fakultas Kedokteran Gigi Universitas Indonesia, 2023
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
New York : New York Graphic Society, 1958
R 704.948 UNE u
Buku Referensi  Universitas Indonesia Library
cover
Dandy Adrianto A
"The following independent study paper will present an overview of the car industry in France
(Europe) and South Korea (Asia) for the United States of America car industry. It will focus
upon the historical background, and facts regarding several macroeconomic conditions, market
conditions and socio-cultural conditions. The author chose France and South Korea, because
both of them have appeared to have a good surface level for doing a foreign business for the US
car Industry to open up their new production there. This paper used a literature review based on
google scholars and the government's website. According to the Korea Automobile
Manufacturers Association (KAMA) automobile output from Korea totaled 3,506.848 units in
2020, down 11.2 percent from 2020. Despite the fall in production, the country's overall auto
output ranking moved up two notes from 2020. Car Production in France decreased to 1316371
Units (1316,371 K Units) in 2020. The maximum volume was 3701870 Units and minimum was
1316371 Units. Based upon the information gathered in this paper, South Korea has overall
better conditions for US production and market seeking firms, compared to France, due to the
historical background within the automotive industry, as well as the historical relations with the
United States could support the choice for South Korea for investment opportunities, and so does
the potential for future innovation capabilities of the region
."
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2021
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Zulian Ismail Dewandanu
"Sayap belakang (SB) merupakan salah satu pesawat aerodinamika yang paling terkemuka, sehingga melahirkan banyak studi serta analisis terhadapnya. Namun, banyak dari studi tersebut tidak menyinggung efek terhadap dinamika kendaraan dari SB tersebut. Studi ini bertujuan untuk mengukur peningkatan performa pada sebuah mobil balap karena penggunaan SB melalui simulasi CFD dan analisa empirik. Studi ini dilakukan pada model CAD Williams F1 FW42, di mana pada pengujian CFD dibuat 7 juta meshing cells. Simulasi ini menggunakan model turbulensi K-Ɛ untuk mendapatkan data gaya angkat dan hambat. Performa mobil, seperti kurva traksi dan rasio gigi, diperoleh dengan menggunakan data telemetri pada Sirkuit Autódromo José Carlos Pace (Interlagos), yang juga digunakan untuk memodelkan performa mobil hasil simulasi di dunia nyata. Dari hasil studi, didapatkan bahwa penggunaan SB berkontribusi terhadap 27.3% total gaya angkat, 28.5% total gaya hambat, dan meningkatkan 20.9% kelajuan maksimum pada sebuah tikungan. Hasil-hasil tersebut berakumulasi sehingga, secara teoretis, penggunaan SB dapat memangkas waktu putaran hingga 1.745 detik walaupun meningkatkan penggunaan bahan bakar hingga 2.13%.

The rear wing (RW) is one of the most iconic aerodynamic devices to be put on a car, spawning many analyses and examinations. However, most of those studies on the aerodynamics of a RW do not relate its effects to the vehicular dynamics. This study aims to gauge the performance gains of a race car due to the utilization of the RW, via CFD simulation and empirical analysis. This study is done on a Williams FW42 Formula 1 car, on which CFD testing was conducted using a full-scale CAD model of the car, meshed to 7 million cells. The simulation used K-Ɛ turbulence model to find lift and drag figures. The car’s performance, such as gear ratios and traction band, was approximated using telemetry footage data from a qualifying lap at Autódromo José Carlos Pace (Interlagos) circuit, on which the model car is simulated to run as well. From the study, it was found that on average, the RW contributes to 27.3% of the total downforce generated, 28.5% of the drag, and 4.33% increase in limiting cornering velocity. These results culminate in a theoretical 1.745 second faster lap time for the car equipped with the RW, though with a worse fuel efficiency as seen by a 2.13% increase in fuel consumption."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2022
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>