Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 207321 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Geswin Aditya Hermawan
"Plagiarisme dan penipuan akademik lainya menjadi perbincangan hangat khususnya di dunia pendidikan karena kejadiannya meningkat secara signifikan dalam berapa tahun terakhir. Plagiarisme di definisikan sebagai pengakuan kepemilikan dalam publikasi atas karya orang lain. Pada tahun 2006, ada sebuah riset yang membuktikan bahwa mahasiswa Indonesia memiliki pengetahuan tentang plagiarisme yang lebih rendah dibandingkan mahasiswa Australia sehingga mempunyai kecenderungan untuk melakukan penipuan akademis tersebut. Kejadian plagiarisme juga sering ditemukan pada pendidikan di kalangan kedokteran dari strata 1 hingga tertinggi, oleh karena itu riset ini bertujuan untuk mengidentifikasi pengetahuan dan perilaku penipuan akademis diantara mahasiswa program doktor Kedokteran Universitas Indonesia (UI).
Metode: Riset ini adalah studi cross-sectional yang telah dilakukan pada April hingga Desember 2013. Mahasiswa program doktor Kedokteran Universitas Indonesia mengisi sendiri kuesioner yang dibagikan sebelum suatu kuliah umum dan dikumpulkan setelah kuliah berakhir. Kuesioner di adaptasi dari riset Lidija yang mengandung 52 pertanyaan. SPSS21.0 dari IBM digunakan untuk melakukan uji statistik.
Hasil: Dengan jumlah 61 mahasiswa menjadi responden. Mayoritas (60,7%;73.8%) responden mempunyai pengetahuan dan prilaku yang adekuat terhadap penipuan akademis. Kurang dari 5 persen responden pernah melakukan penipuan akademik seperti plagiarism. Terdapat assosiasi antara perilaku terhadap plagiarism dengan deadliner.

Nowadays academic fraud have been significantly increased and concerned in the academic world the past few years. Plagiarism was defined as the use of other?s work or idea and publishes it as his own. In 2006, it was reported that Indonesian students have lesser knowledge on plagiarism compared with Australian students. Therefore, Indonesian students are more prone to do academicals fraud. These acts of plagiarism are also common among medical professionals all around the world. The objective of this study was to assess the knowledge and attitude toward academicals frauds in medical doctoral students of Universitas Indonesia.
Methods: A cross-sectional study was conducted between April and december 2013. A questionnaire adapted from Lidija study which consists of 52 questions was used. Respondents were given the prepared questionnaire before a general lecture and collected right after the lecture. SPSS 21.0 from IBM was used to statistically analyze the data.
Result: With 61 students as responder. With a majority of respondent had adequate knowledge (60.7%) and attitude(73.8%) towards academic dishonesty. Less than 5 percent of respondents had done academic dishonesty such as plagiarism. There is association between poor attitudes towards plagiarism with deadliner.
"
Jakarta: Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia, 2014
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Kilian, Edwin
"Studi cross-sectional ini dilakukan dengan tujuan untuk mengetahui pengetahuan dan perilaku terhadap ketidakjujuran akademis mahasiswa preklinik di Fakultas Kedokteran, Universitas Indonesia. Studi dilakukan dengan cara melakukan distribusi kuisioner yang berisikan enam ilustrasi kasus yang berkaitan dengan pengetahuan dan perilaku mahasiswa terhadap tindakan ketidakjujuran akademis yang sering terjadi di lingkungan pendidikan, serta dua belas faktor yang mungkin dapat mempengaruhi tindakan tersebut.
Kuisioner didistribusikan kepada mahasiswa preklinik tingkat tiga pada waktu dan tempat yang sama. Hanya 178 dari 180 lembar kuisioner yang memenuhi keseluruhan kriteria. Sebagian besar responden berusia sekitar 20 hingga 21 tahun dengan proporsi mahasiswa dan mahasiswi yang lebih kurang sebanding.
Studi ini mendapatkan bahwa sebagian besar mahasiswa preklinik di Fakultas Kedokteran, Universitas Indonesia menunjukkan tingkat pengetahuan dan perilaku yang baik terhadap kejujuran akademik. Selain itu, tingkat pengetahuan mengenai plagiarisme ternyata berkaitan dengan tingkat perilaku mahasiswa terhadap hal tersebut dan faktor yang secara bermakna mempengaruhi perilaku baik terhadap plagiarisme adalah tingginya penggunaan media elektronik saat mengerjakan tugas.

This cross-sectional study was conducted in order to investigate the knowledge and attitude towards academic dishonesty of preclinical students in Faculty of Medicine, Universitas Indonesia. Study was done by distributing the questionnaires, which consist of six illustration cases related to knowledge and attitude of university students towards academic dishonesty that commonly occur in academic circles, including twelve factors that might contribute to the action.
Questionnaires were distributed to third-year preclinical students at the same time and location. Only 178 out of 180 fulfilled the whole criteria. Most respondents were aged between 20 to 21 years old with their gender proportion was comparably similar between male and female students.
This study revealed that most of preclinical students in Faculty of Medicine, Universitas Indonesia presented good level of comprehension and attitude. Moreover, level of knowledge was related with level of attitude towards the particular condition and a factor that could significantly influence the good attitude.
"
Jakarta: Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia, 2014
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Khadijah Akita Naomi
"Latarbelakang: Jumlah kasus kecurangan akademik seperti plagiarisme di bidang pendidikian kian meningkat secara signifikan. Hal ini dapat dicegah dengan meningkatkan pengetahuan mengenai plagiarisme dan bagaimana cara menyikapi masalah kecurangan akademik tersebut. Penelitian ini bertujuan mengidentifikasi tingkat pengetahuan dan sikap terhadap plagiarisme beserta korelasinya. Faktor-faktor yang dapat mempengaruhinya tingkat pengetahuan dan sikap terhadap plagiarisme juga di analisa dalam penelitian ini.
Metoda: Penelitian ini dilakukan diantara mahasiswa Program Pendidikan Dokter Spesialis (PPDS) Universitas Indonesia yang sedang belajar di Rumah Sakit Cipto Mangunkusumo. Sebanyak 105 dari 1996 mahasiswa PPDS dipilih secara purposive sampling untuk menjadi responden. Responden mengisi sendiri kuesioner yang sudah diuji validitas dan realibilitasnya dan didistribusikan.
Hasil: Sebanyak 50% dan 91.4% mahasiswa PPDS mempunyai tingkat pengetahuan baik terhadap plagiarisme dan kecurangan akademik non-plagiarisme. Sedangkan, 54.8% mahasiswa PPDS mempunyai sikap buruk terhadap plagiarisme dan 73.3% mempunyai sikap baik terhadap kecurangan akademik non-plagiarisme. Terdapat korelasi yang signifikan antara tingkat pengetahuan dan sikap (p<0.05) dan juga hubungan yang bermakna antara tenggat waktu untuk menyelesaikan tugas dan sikap terhadap plagiarisme (p<0,05).
Kesimpulan: pengetahuan mahasiswa PPDS baik namun sikap terhadap plagiarisme masih tidak baik dan dipengaruhi oleh tenggat waktu penyelesaian tugas.

Background: The number of academic fraud cases such as plagiarism has been significant increasing recently. Plagiarism can be prevented by increasing the knowledge and how to address it. The purpose of this study was to identify the correlation between knowledge and attitudes toward plagiarism, and factors that can influence it, as well as identify the prevalence of plagiarism had done.
Method: The study was conducted among students of Residents of University of Indonesia at Cipto Mangunkusumo Hospital. Out of 1996 residents, 105 was chosen using purposive sampling method. Self-administered of prepared valid & realiable tested questionnaires had done.
Results: 50% and 91.4% of respondents have good knowledge towards plagiarism and non-plagiarism academic dishonesty respectively. There were 54.8% of respondents had bad attitude towards plagiarism and 73.3% of them had good attitude towards non-plagiarism academic dishonesty. There was significant correlation between the level of knowledge and attitude (p <0.05) and also a significant correlation between the deadline for assignment submission and attitudes toward plagiarism (p <0.05).
Conclusion: residents had good knowledge but bad attitudes toward plagiarism, which influenced by time constrain on assignment submissio.
"
Jakarta: Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia, 2015
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
cover
Ariadri Hafian Wulandaru Hakim
"Pengetahuan dan sikap terhadap pelanggaran akademik semasa masa perkuliahan dapat memberikan indikasi bagaimana seseorang menentukan sikapnya di dunia kerja yang sesungguhya. Karenanya pengetahuan dan sikap dari mahasiswa terhadap pelanggaran akademik di suatu institusi pendidikan harus tetap dijaga.
Metode: Studi ini menggunakan cross-sectional design dimana kuesioner diberikan kepada 140 mahasiswa kedokteran yang berada di klinik.
Hasil: Mayoritas dari mahasiswa memiliki pengetahuan dan sikap yang bagus terhadap pelanggaran akademik. Ditemukan hubungan yang bermakna antara pengetahuan dan sikap, dimana mereka yang berpengetahuan bagus memiliki sikap yang bagus terhadap integritas akademik.
Diskusi: Sangat penting untuk mengetahui pengetahuan dan sikap terhadap integritas akademik dari suatu komunitas akademik, dimana kedua hal tersebut akan saling mempengaruhi satu sama lain. Disamping itu, faktor-faktor sosial dan teknologi dapat mempengerahi sikap terhadap integritas akademik. Maka dari itu, menjaga sikap dan pengetahuan terhadap integritas akademik, dan memahami faktor-faktor yang dapat memperburuk ataupun memperbaik kedua hal tersebut sangatlah penting untuk kemajuan suatu institusi.

Knowledge and attitude of academic misconducts during study period give an indication of a person to behave in the real settings. Thus it is crucial to maintain a high standard of knowledge and attitude of academic integrity.
Method: Cross-sectional study design was used to conduct this research. Questionnaires were distributed to 140 students who were at the time on the first clinical year in the faculty of medicine of Universitas Indonesia.
Results: The majority of students have good knowledge and attitude towards any forms of academic misconduct. There is a significant relationship between knowledge and attitude revealing those who have good knowledge tend to have good attitude towards academic integrity.
Discussion: It is crucial to understand the level of knowledge and attitude towards academic misconduct among academia as they are influence each other. Moreover there are social and technological factors that affect attitude towards academic misconduct. Therefore, paying attention to attitude and knowledge on academic misconduct and understand the influencing factors is important to the future of an academic instit
"
Jakarta: Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia, 2014
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Andrew Pratama Kurniawan
"Latar Belakang: Stres dialami semua orang tidak terkecuali mahasiswa. Namun, mahasiswa fakultas kedokteran memiliki tingkat stres yang lebih tinggi daripada mahasiswa di fakultas lainnya. Stres dikhawatirkan dapat berdampak negatif seperti gangguan kesehatan, penurunan kemampuan kognitif, kecemasan, dan burnout. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat stres mahasiswa tahap akademik Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia dan kaitannya dengan performa akademik.
Metode: Penelitian cross-sectional ini menggunakan instrumen PSS-10 yang sudah diterjemahkan ke bahasa Indonesia untuk mengukur tingkat stres mahasiswa dan performa akademik berupa nilai modul terakhir mahasiswa. Nilai dikelompokkan menjadi 3 yaitu nilai sangat memuaskan (A- dan A), memuaskan (B-, B dan B+), dan kurang memuaskan (
Hasil: Skor stres mahasiswa tingkat 1 paling tinggi dengan skor median 21,00±(6,721), tingkat 2 dengan skor median 18,50±(6,013), dan tingkat 3 dengan skor median 19,00±(6,543). Pada semua tingkat ditemukan kelompok mahasiswa dengan nilai sangat memuaskan memiliki median dan mean tingkat stres paling rendah dibanding dengan tingkat lainnya. Analisis tingkat stres antar kelompok nilai hanya bermakna secara statistik pada mahasiswa tingkat 3 (p<0,05).
Simpulan: Tidak ditemukan pengaruh yang pasti antara stres dengan performa akademik dikarenakan hubungan bermakna hanya ditemukan pada mahasiswa tingkat 3 fakultas kedokteran (nilai p <0,05).

Introduction: Everyone definitely has experienced stress in their daily life regardless. However, medical students experience a higher level of stress than other college students in other faculty. Stress could induce some negative impacts such as declining health, lowering cognitive skills, anxiety, and burnout. Therefore, this study aims to measure the stress level of preclinical medical students in University of Indonesia and its correlation with academic performance.
Method: This cross-sectional study used PSS-10 questionnaire that has been translated to Indonesia language as an instrument to measure stress level. Their academic performance is measured by students’ final grade in the last module. Final grades are divided to three groups, highly satisfactory with grades of A- and A, satisfactory with grades from B- to B+, and less satisfactory with grade below B-. Kruskal-wallis or ANOVA test is used to find a statistical significance between stress levels in groups.
Results: The result is first year students have the highest stress level with the median score of 21,00±(6.754), second year students with median score of 19,00±(6.029), and the third year students have the median score of 19,00±(6.543). In every year, the very satisfactory group has the lowest mean score and median stress score compared to other groups in the same year, with a statistical difference only appear in third year students (p<0.05).
Conclusion: There are not enough evidence to conclude a significance correlation between stress level and academic performance, since the statistical difference is only found in the third year medical students (p<0.05).
"
Jakarta: Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia, 2017
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Liu, Cindy Anastasia
"Mahasiswa kedokteran FKUI, terutama mahasiswa di tingkat klinik selayaknya mempunyai tingkat pengetahuan/pemahaman, persepsi, dan sikap yang baik terhadap GPPH. Oleh karena, mereka sudah mendapatkan edukasi mengenai GPPH pada saat mereka menjalani pendidikan mereka di tingkat klinik. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi tingkat pengetahuan/pemahaman, persepsi, dan sikap terhadap GPPH antara mahasiswa tingkat preklinik dan klinik di FKUI.
Penelitian ini merupakan studi potong lintang. Sampel dipilih dari 683 mahasiswa preklinik dan 469 mahasiswa klinik BEM IKM FKUI dengan menggunakan metode acak sederhana untuk mendapatkan 96 mahasiswa preklinik dan 96 mahasiswa klinik. Kuesioner dibagikan kepada subjek penelitian dalam bulan September hingga Desember 2013. Kuesioner telah diuji validitas (Pearson alpha > 0.25) dan reliabilitasnya (Cronbach’s alpha > 0.7). Data dianalisis menggunakan program SPSS versi 20 untuk Mac.
Hasil menunjukkan bahwa sebagian besar mahasisawa preklinik dan mahasiswa klinik masih memiliki tingkat pengetahuan/pemahaman, persepsi, dan sikap yang sangat rendah dan rendah. Selain itu, dijumpai adanya perbedaan yang signifikan dalam domain sikap terhadap GPPH antara mahasiswa tingkat preklinik dan klinik (p=0.016). Oleh karena itu, perlu dilakukan perbaikan pada Modul Praktik Klinik Psikiatri dengan memberikan kesempatan kepada mahasiswa klinik untuk bertemu dengan anak dengan GPPH sehingga dapat memberikan pemahaman yang lebih baik.

Medical students in FMUI, especially those in clinical level, ought to have good level of knowledge/understanding, perception, and attitude towards ADHD. It is because they have received education about ADHD during their study in clinical level. Thus, this research is aimed to identify the levels of knowledge/understanding, attitude, and perception toward ADHD of preclinical and clinical level students in FMUI.
The research was cross-sectional study. Sample was chosen from 683 preclinical students and 469 clinical students from BEM IKM FMUI by using simple random sampling to get 96 preclinical and 96 clinical students. Questionnaires were distributed to the research subjects from September until December 2013. Questionnaire had been tested for validity (Pearson alpha > 0.25) and reliability (Cronbach’s alpha > 0.7).
The result showed that majority of the respondents had very poor and poor level of knowledge/understanding, perception, and also attitude towards ADHD. Besides, there was significant different in the level of attitude towards ADHD between preclinical and clinical level student (p=0.016). Therefore, improvement to Psychiatry Clinical Practice Module is necessary to be done by giving chance for the clinical level students to meet real ADHD patients so that they could gain better knowledge about ADHD.
"
Jakarta: Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia, 2014
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Fania Putri Reneska
"pasien yang membutuhkan. Kesimpulan: Pengetahuan mahasiswa tahap klinik lebih tinggi dibandingkan tahap preklinik, dilihat dari hasil jawaban dan nilai rerata kuesioner. Sikap mahasiswa tahap preklinik dan klinik terhadap kanker anak beragam. Hampir 50% subjek tidak tertarik menjadi dokter spesialis anak subspesialis pediatrik onkologi dengan beberapa alasan. Namun, subjek tetap menunjukkan sikap bentuk kepedulian untuk pasien kanker anak.

Introduction: Cancer cases are a significant cause of global mortality, particularly among children. As medical students, it is important to understand early symptoms of cancer in children. However, there is currently no data regarding the knowledge and awareness of medical students towards pediatric cancer in Indonesia. Therefore, this research aims to determine the level of knowledge and awareness of students at the Faculty of Medicine, University of Indonesia, towards pediatric cancer. Method: The research was conducted out by distributing a questionnaire from the South Asian Journal of Cancer, consisting of 18 presented in English, along with Indonesian translations below each question. Results: A total of 217 subjects from FKUI completed this research questionnaire, with a distribution of 96 males and 121 females. The subjects were from batch 2017 to 2021, with 102 (47%) students in the preclinical phase and 115 (53%) students in the clinical phase. Regarding knowledge about pediatric cancer, 53,9% preclinical students were able to answer more than 50% of the questions correctly, while a larger number of clinical phase students, namely 76,5%, achieved this. The overall mean score for the preclinical phase was 4.56 out of 8, while the clinical phase had a higher mean score of 5.38 out of 8. In terms of attitudes toward pediatric cancer, 40,1% preclinical students and 35,6% clinical students expressed an interest in becoming pediatricians. Among these, 51,2% students did not wish to specialize in pediatric oncology, with the most common reason being a lack of adequate knowledge about pediatric cancer. According to 65,4% subjects, the best way to raise awareness about pediatric cancer is through mass media communication. Most (67,7%) subjects also mentioned that a form of support as medical students for pediatric cancer patients is donating blood to those in need. Conclusion: Clinical phase students have a higher level of knowledge compared to preclinical phase students, as observed from their questionnaire responses and mean scores. The attitudes of preclinical and clinical phase students toward pediatric cancer vary. Nearly 50% of the subjects are not interested in becoming pediatric oncologists for several reasons. However, the subjects still demonstrate a positive attitude toward pediatric cancer patients."
Jakarta: Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia, 2023
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Marrisa Indah Pratiwi
"Latar belakang: Sejak kasus infeksi pertama yang dilaporkan oleh laboratorium yang berada di Kota Wuhan, Provinsi Hubei, China, lebih dari 2 tahun pandemi Covid-19 membatasi mobilitas dan interaksi orang-orang hampir di seluruh dunia. Setelah diteliti para ahli mengidentifikasi patogen tersebut sebagai beta-coronavirus baru dan diberi nama 2019 novel coronavirus (2019-nCoV) yang merupakan penyebab coronavirus disease (Covid-19). Gejala yang pada seseorang yang terinfeksi Covid-19 ditandai adanya infeksi saluran pernapasan akut, kelelahan, dan gangguan pada saluran pencernaan. Meskipun pemerintah telah mengeluarkan berbagai kebijakan agar penyebaran virus tidak meluas, untuk saat ini strategi terbaik dalam menghadapi pandemi Covid-19 dengan upaya pencegahan seperti memakai masker, mencuci tangan, dan menjaga jarak. Tenaga kesehatan merupakan salah satu role model bagi masyarakat dan memiliki tanggung jawab untuk memberikan edukasi dan melakukan upaya pencegahan penyakit terutama saat pandemi saat ini.  Hal ini tidak terlepas dari peran mahasiswa kedokteran yang dapat memberikan edukasi kesehatan pada masyarakat. Tentunya Untuk mengetahui tingkat pengetahuan, sikap dan perilaku (PSP) perlu adanya evaluasi pada mahasiswa kedokteran. Dengan adanya penelitian mengenai PSP ini diharapkan menjadi survei esensial yang perlu dilakukan selama masa pandemi, karena didalam survei PSP yang dapat mengidentifikasi pengetahuan dasar, miskonsepsi, keyakinan, perilaku, hingga sikap responden terhadap penyakit.
Metode: Desain penelitian ini menggunakan metode potong lintang (cross sectional) menggunakan data sekunder kuesioner daring Pengetahuan, Sikap, dan Perilaku. Jumlah responden sebanyak 213 mahasiswa yang merupakan mahasiswa tingkat 4 Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia baik dari kelas Reguler dan Internasional. Kuesioner penelitian terdiri dari 3 bagian yaitu Pengetahuan, Sikap dan Perilaku yang masing-masing terdapat 15 pertanyaan dengan pilihan jawaban. Hasil jawaban kuesioner diolah menggunakan SPSS versi 26.0 dan dianalisis menggunakan uji Chi-Square Test dan Fisher’s Exact Test.
Hasil: Hasil analisis univariat mengenai Pengetahuan, Sikap, dan Perilaku, Mahasiswa tingkat 4 Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia menunjukkan tingkat pengetahuan yang baik (73,7%), sikap positif (96,2%), dan perilaku positif (83,6%) mengenai infeksi Covid-19. Hasil analisis bivariat menggunakan Fisher’s Exact Test menunjukkan bahwa tidak terdapat hubungan antara tingkat pengetahuan dengan sikap mengenai infeksi Covid-19 karena didapatkan p value 0,211 (p ≥0,05). Sedangkan dengan uji Chi-Square Test didapatkan hasil terdapat hubungan antara tingkat pengetahuan dengan perilaku mengenai infeksi Covid-19 dengan p value = 0,044 (p<0,05).
Kesimpulan: Tidak terdapat hubungan yang signifikan secara statistik antara tingkat pengetahuan dengan sikap mengenai infeksi Covid-19 dan Adanya hubungan yang signifikan secara statistik antara tingkat pengetahuan dengan perilaku mengenai infeksi Covid-19 Mahasiswa tingkat 4 Fakultas Kedokteran Indonesia. Dengan demikian adanya penelitian Pengetahuan, Sikap, dan Perilaku (PSP) penting untuk mengetahui sejauh mana PSP pada mahasiswa.

Introduction: Since the first case of infection reported by a laboratory in Wuhan City, Hubei Province, China, pandemic Covid-19 has limited the mobility and interaction of people almost all over the world. After research, experts identified the pathogen as a new beta-coronavirus and named it 2019 novel coronavirus (2019-nCoV) which causes coronavirus disease (Covid-19). Symptoms for someone infected with Covid-19 are characterized by acute respiratory infections, fatigue, and digestive disorders. Even though the government has issued various policies so that the spread of the virus does not spread, for now the best strategy in dealing with the Covid-19 pandemic is prevention such as wearing masks, washing hands, and physical distancing. Health workers are a role model for the community and have the responsibility to provide education and make efforts to prevent disease, especially during the current pandemic. This is inseparable from the role of medical students who can provide health education to the public. Of course, to find out the level of knowledge, attitude and practice (KAP) it is necessary to evaluate medical students. With this research on KAP, it is hoped that it will become an essential survey that needs to be carried out during a pandemic, because it is in the KAP survey that can identify basic knowledge, misconceptions, beliefs, practice, and respondents' attitudes towards disease.
Method: The design of this study used a cross-sectional method using secondary data from the online questionnaire Knowledge, Attitudes and Practice. The number of respondents in this study involved 213 students Preclinical Medical Students of Universitas Indonesia, both from Regular and International classes. The research questionnaire consists of 3 sections, namely Knowledge, Attitudes and Practice, each of which contains 15 questions with a choice of answers. The results of the questionnaire answers were processed using SPSS version 26.0 and analyzed using the Chi-Square Test and Fisher's Exact Test
Result: The results of univariate analysis regarding Knowledge, Attitudes, and Practice in Preclinical Medical Students of Universitas Indonesia showed a good level of knowledge (73.7%), positive attitude (96.2%), and positive practice (83.6%) regarding infection Covid-19. The results of the bivariate analysis using the Fisher's Exact Test showed that there was no relationship between the level of knowledge and attitudes regarding Covid-19 infection because a p value was obtained of 0.211 (p ≥ 0.05). Whereas with the Chi-Square Test it was found that there was a relationship between the level of knowledge and practice regarding Covid-19 infection, obtained p value = 0.044 (p <0.05).
Conclusion: There is no statistically significant relationship between the level of knowledge about Covid-19 infection and There is a statistically significant relationship between the level of knowledge and practice regarding Covid-19 infection in Preclinical Medical Students of Universitas Indonesia. Thus the existence of Knowledge, Attitude, and Practice (KAP) research is important to find out the extent of KAP in students.
"
Jakarta: Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia, 2022
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Jusa Junaedi
"Skripsi ini membahas mengenai persepsi pustakawan perguruan tinggi terhadap tindakan plagiarisme. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi pustakawan Universitas Indonesia terhadap tindakan plagiarisme dan upaya pencegahan yang dilakukan oleh mereka untuk membantu sivitas akademika dalam mencegah tindakan tersebut. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus. Adapun pemilihan informan berdasarkan metode purposive sampling dengan teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara dan analisis dokumen. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pustakawan Universitas Indonesia memiliki kesamaan persepsi terhadap tindakan plagiarisme. Selain itu, mereka juga telah melakukan beberapa upaya yang dapat mendukung sivitas akademika dalam mencegah tindakan tersebut.

This undergraduate thesis discusses perception of academic librarian towards plagiarism. This research aims to know the perception of librarians of Universitas Indonesia towards plagiarism and prevention efforts undertaken by them for helping sivitas akademika in preventing that action. This research uses qualitative approach with case study method. Selection of informants based on purposive sampling method with data collection techniques through observation, interviews and document analysis. Result of this research shows that librarians of Universitas Indonesia have similarity perception towards plagiarism. In addition, they have also made several efforts which can help sivitas akademika in preventing that action.
"
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2017
S70003
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>