Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 121555 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Ridho Luhur Pambudi
"[Seiring dengan semakin banyaknya kapal yang beroperasi pada saat ini seharusnya menuntut pihak pemilik dan pembuat kapal untuk meningkatkan kehandalan mesin utama kapal dalam proses pembuatan kapalnya melalui rancangan sistem pendukungnya yang optimum maupun ekonomis. Mesin yang dipasang pada kapal dirancang untuk bekerja dengan efisiensi maksimal dan berjalan selama berjam-jam lamanya. Hilangnya energi paling sering dan maksimum dari mesin adalah dalam bentuk energi panas. Untuk menghilangkan
energi panas yang berlebihan harus menggunakan media pendingin untuk menghindari gangguan fungsional mesin atau kerusakan pada mesin. Salah satu bagian yang harus diperhatikan adalah sistem pendingin untuk mesin kapal. Sistem pendingin adalah salah satu bagian penting pada sebuah kapal yang memerlukan perhatian yang cukup, karena lancar atau tidaknya pengoperasian kapal sangat tergantung pada hasil kerja mesin, sebab dalam mesin diesel dinding silinder selalu dikenai panas dari pembakaran. Jika silinder tidak didinginkan, maka minyak yang melumasi torak akan encer dan menguap dengan cepat, sehingga torak maupun silinder dapat rusak akibat suhu tinggi hasil dari
pembakaran. Sistem pendingin pada kapal tentunya akan optimal jika dilakukan perancangan yang baik melalui perhitungan yang tepat dan dilaksanakan sepraktis mungkin dengan minimum bengkokan dan sambungan las atau brazing untuk memperkecil adanya kerugian pada aliran pipa. Begitu juga dengan perhitungan dari sistem pompa harus dibuat secara efisien agar kinerja pompa menjadi optimum sehingga terciptanya rancangan sistem perpipaan untuk sistem pendingin mesin pada kapal yang dapat bekerja secara optimal. Pada penulisan ini bertujuan untuk mempelajari mengenai perhitungan kerugian aliran yang terjadi pada aliran sistem perpipaan untuk sistem pendingin mesin pada kapal tug boat 2 x 1600 HP sehingga dapat dijadikan pembelajaran dalam menentukan atau meningkatkan kinerja dari sistem pendingin mesin kapal.

Along with the increasing number of vessels operating at this time should sue the owners and shipbuilders to improve the ship's main engine reliability in the process of making his ship through optimum support system design as well as economical. Engine mounted on a vessel is designed to work with maximum efficiently and runs for hours on end. Loss of the most frequent and maximum energy from the engine is in the form of heat energy. To get rid of excess heat energy must use the cooling medium to avoid functional impairment or damage to
the machine engine. One part that must be considered is the cooling system for ship engines. The cooling system is one of the important parts on a ship that requires considerable attention, as well whether or not the operation of the vessel depends on the work of the machine, because the diesel engine cylinder wall is always
subjected to the heat of combustion. If the cylinder is not cooled, the oil that lubricates the piston will dilute and evaporates quickly, so that the piston and the cylinder can be damaged by high temperatures result from combustion. The cooling system on the ship would be optimal if done good design through precise calculations and implemented as practical as possible with minimum bends and welded or brazed connections to minimize the loss in pipe flow. So also with the calculation of the pump system must be made efficiently in order to be the optimum performance of the pump so that the creation of the design of piping systems for engine cooling systems on ships that can work optimally. In this study aims to learn about the calculation of losses in pipe flow for
engine cooling systems on ships tug boat 2 x 1600 HP so it can be used in determining the learning or improving the performance of the ship's engine cooling system.;Along with the increasing number of vessels operating at this time should sue the owners and shipbuilders to improve the ship's main engine reliability in the process of making his ship through optimum support system design as well as
economical. Engine mounted on a vessel is designed to work with maximum efficiently and runs for hours on end. Loss of the most frequent and maximum energy from the engine is in the form of heat energy. To get rid of excess heat energy must use the cooling medium to avoid functional impairment or damage to the machine engine. One part that must be considered is the cooling system for ship engines.
The cooling system is one of the important parts on a ship that requires considerable attention, as well whether or not the operation of the vessel depends on the work of the machine, because the diesel engine cylinder wall is always
subjected to the heat of combustion. If the cylinder is not cooled, the oil that lubricates the piston will dilute and evaporates quickly, so that the piston and the cylinder can be damaged by high temperatures result from combustion. The cooling system on the ship would be optimal if done good design through precise calculations and implemented as practical as possible with minimum bends and welded or brazed connections to minimize the loss in pipe flow. So also with the calculation of the pump system must be made efficiently in order to be the optimum performance of the pump so that the creation of the design of piping systems for engine cooling systems on ships that can work optimally. In this study aims to learn about the calculation of losses in pipe flow for engine cooling systems on ships tug boat 2 x 1600 HP so it can be used in determining the learning or improving the performance of the ship's engine cooling system., Along with the increasing number of vessels operating at this time should
sue the owners and shipbuilders to improve the ship's main engine reliability in
the process of making his ship through optimum support system design as well as
economical. Engine mounted on a vessel is designed to work with maximum
efficiently and runs for hours on end. Loss of the most frequent and maximum
energy from the engine is in the form of heat energy. To get rid of excess heat
energy must use the cooling medium to avoid functional impairment or damage to
the machine engine.
One part that must be considered is the cooling system for ship engines.
The cooling system is one of the important parts on a ship that requires
considerable attention, as well whether or not the operation of the vessel depends
on the work of the machine, because the diesel engine cylinder wall is always
subjected to the heat of combustion. If the cylinder is not cooled, the oil that
lubricates the piston will dilute and evaporates quickly, so that the piston and the
cylinder can be damaged by high temperatures result from combustion.
The cooling system on the ship would be optimal if done good design
through precise calculations and implemented as practical as possible with
minimum bends and welded or brazed connections to minimize the loss in pipe
flow. So also with the calculation of the pump system must be made efficiently in
order to be the optimum performance of the pump so that the creation of the
design of piping systems for engine cooling systems on ships that can work
optimally.
In this study aims to learn about the calculation of losses in pipe flow for
engine cooling systems on ships tug boat 2 x 1600 HP so it can be used in
determining the learning or improving the performance of the ship's engine
cooling system.]
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2014
S58663
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ihsan Barran
"ABSTRAK
Perkembangan teknologi sekarang ini banyak membuat inovasi sistem yang baru, termasuk di bidang perindustrian. Selain di perindustrian biasanya teknologi terbaru juga berperan aktif dalam pengembangan alat transportasi baik di darat maupun lautan. Indonesia merupakan negara kemaritiman yang luas keseluruhan wilayahnya hampir berisi lautan, oleh karena itu perkembangan teknologi di dunia kemaritiman harus dikembangkan secara baik termasuk teknologi yang digunakan di dalam sistem yang ada pada kapal laut.
Sumber daya alam yang banyak diperairan Indonesia membuat para pembuat kapal berlomba-lomba guna mengembangkan teknologi sistem kapal yang bisa menghemat bahan bakar dan efisien. Anjungan-anjungan lepas pantai yang berjamuran di perairan Indonesia tidak lepas dari penggunaan transportasi laut, secara umum kapal tugboat biasa digunakan sebagai media transportasi serta kebutuhan yang berhubungan dengan pengoperasian suatu pekerjaan.
Tugboat secara umum mempunyai sistem yang sama dengan kapal lainya, namun memiliki daya mesin yang cenderung lebih besar dari kapal lainya, karena sesuai fungsinya juga yaitu menarik kapal besar di pelabuhan maupun menarik bangunan lepas pantai yang baru dibangun. Sistem pelumas diantaranya merupakan salah satu sistem yang ada di mesin tugboat, fungsinya buat melumasi agar kerja mesin tetap baik dan menjaga suhu mesin agar tetap berada pada suhu operasinya. Selain itu dengan pelumasan ini juga membuat material pada mesin tidak cepat mengalami keausan, karena dengan adanya kerusakan material pasti efisiensi mesin akan menurun. Di dalam sistem pelumasan tentunya banyak berbagai katup yang digunakan, diantaranya adalah termostatik valve. Termostatik valve berfungsi mengalirkan minyak pelumas menuju mesin, namun jika temperatur minyak pelumas tersebut terlalu tinggi termostatik valve tersebut mengalirkan fluida ke sisi lainya yaitu menuju heat exchanger. Sistem kontrol pada termostatik valve ini di rancang agar menjaga suhu minyak pelumas, karena pengaruh temperatur terhadap kekentalan minyak pelumas sangat erat kaitanya. Sebuah sistem pelumas tidak baik jika viskositasnya terlalu rendah karena temperatur yang tinggi. Dengan sistem kontrol valve ini diharapkan dapat meningkatkan kerja dari mesin itu sendiri dan menjaga keawetan material yang ada di dalam mesin.
ABSTRACT
Technological development is now widely create new systems of innovation, including in the field of industry. In addition to the latest technology in the industry usually also play an active role in the development of transportation on land or sea. Indonesia is a vast maritime territory nearly the entire ocean contains, therefore, the development of technology in the world of maritime must be well developed, including technology used in existing systems on ships.
Natural resources that many Indonesian waters make the shipbuilders vying to develop technologies that can save the ship's systems and fuel efficient. -Offshore rig which shot up in the waters of Indonesia can not be separated from the use of sea transport, generally tugboat used as a transport medium and needs associated with the operation of a job.
Tugboat in general have the same system with other ships, but has a machine which tend to be larger than other ships, as well as its function is attractive large ships in the harbor and offshore interesting new buildings are built. Lubrication system is one such system in the engine tugboat, functions for lubricating the engine in order to work well and keep the temperature of the engine to remain at operating temperature. In addition to lubrication also makes the material on the machine does not quickly wear out, because of the existence of material damage certainly will decrease the efficiency of the engine. In the lubrication system is certainly a lot of various valves are used, such as thermostatic valve. Thermostatic valve serves the lubricating oil to the engine, but if the lubricating oil temperature is too high the thermostatic valve to drain fluid that is towards the other side of the heat exchanger. The thermostatic valve control system is designed to maintain the temperature of the lubricating oil, because of the influence of temperature on the viscosity of lubricating oil is very close relation. A lubrication system is not good if the viscosity is too low due to high temperatures. With the valve control system is expected to improve the working of the machine itself and maintain the durability of the material that is in the machine."
2015
S57744
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ahadiat Zulfajriansyah Lamid
"Dalam bisnis perkapalan, galangan kapal harus bisa memperkirakan harga kapal secara akurat. Perkiraan harga diperlukan dalam proses penawaran, perubahan pesanan, dan studi penjualan. Banyak pendekatan perkiraan harga yang ada, berdasarkan pada perhitungan dari kapal-kapal yang dibangun sebelumnya, parameter secara keseluruhan, dan analisa fisika. Perkiraan harga merupakan hal yang cukup sulit di dunia perkapalan. Estimator harga bisa saja kekurangan informasi teknis aktual dan mendapat data yang tidak konsisten.
Insinyur perkapalan dan arsitek kapal kebanyakan kekurangan umpan balik dalam konsekwensi harga dari pilihan teknis mereka. Manager sering kekurangan informasi ditandai dari tingkat kepercayaan diri mereka dalam memperkirakan harga dalam pilihan bisnis. Akhirnya, banyak pendekatan dalam memperkirakan harga misterius dan tidak disahkan secara formal (setiap estimator harga mempunyai buku pegangan mereka masing-masing), menyulitkan (memerlukan waktu yang terlalu lama untuk digunakan oleh pembuat pilihan), atau sulit untuk digunakan (kurva yang curam).
Tujuan penulisan tugas akhir ini adalah untuk menyediakan pendekatan yang sederhana, yang memudahkan untuk insinyur perkapalan, arsitek kapal dan estimator harga dalam memperkirakan harga kapal. Pendekatan dibuat ini berdasarkan pengamatan dan analisa dari data-data yang didapatkan dari berbagai sumber.

In shipping business, shipyards must be able to accurately estimate costs. Cost estimating is necessary for the bid process, for change orders, and for tradeoff studies. Numerous cost estimating approaches exist. They are based on extrapolations from previously-built ships, detailed bottoms-up parametrics, and integrated physics-based analyses. Cost estimating can be frustrating to shipyard personnel. Cost estimators may lack timely technical information and face data inconsistencies.
Ship engineers and naval architects commonly lack feed-back on the cost consequences of their technical decisions. Managers often lack information denoting the level of confidence in cost estimates upon which they must make business decisions. Finally, many approaches to cost estimating are mysterious and not formally validated (each cost estimator has his own black book), complicated (too time consuming to be of use to decision makers), or difficult to use (steep learning curve).
This paper presents an approach that is simple, yet enables instant sharing of cost and technical data among ship engineers, naval architects and cost estimators; gives confidence measures to managers; and is user friendly. The approach is based on several years' development work in support of shipyard engineers, naval architects, and cost estimators.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2009
S51016
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Martinus Putra
"ABSTRAK
Kapal klotok adalah sarana transportasi utama di daerah pedalaman Kalimantan
yang mengutamakan sungai-sungai sebagai penghubung daerah-daerah pedalaman
dengan dunia luar. Dalam kesehariannya, kapal ini menimbulkan suara yang amat
berisik dan apabila terpapar suara tersebut dalam jangka waktu tertentu dapat
menyebabkan gangguan pendengaran. Oleh karena itu, rancangan knalpot menjadi
sangat penting untuk meredam suara tersebut. Di sisi lain, knalpot juga akan
berpengaruh terhadap performa mesin. Akan tetapi, kedua hal tersebut saling
berkompensasi sehingga harus dicari rancangan knalpot yang mampu meredam
suara berisik dan meningkatkan performa mesin. Dalam penelitian ini akan dilihat
efek perubahan aliran gas buang dengan memodifikasi knalpot muffler one
sebanyak 4 knalpot. Dari hasil penelitian didapatkan bahwa knalpot variasi 3
mampu menaikkan tenaga sebesar 0.5 HP dengan menurunnya nilai backpressure
sebanyak 404 Pa. Selain itu knalpot variasi 3 juga mampu menghasilkan
kebisingan suara dibawah 90 dB. Juga mampu melakukan penghematan bahan
bakar sebanyak 3% dari knalpot standard. Dari hasil ini dapat diketahui bahwa
knalpot variasi 3 merupakan modifikasi yang paling tepat.

ABSTRACT
Klotok boat is the main means of transport in remote areas of Borneo that
prioritizes the rivers as a link rural areas to the outside world. In daily life, these
boats are very loud noise and when exposed to noise in a set period of time can
cause hearing loss. Therefore, the design of the exhaust becomes very important
to muffle the sound. On the other hand, the exhaust will also affect the engine
performance. However, two things are mutually compensated so it should look for
the exhaust design that can reduce noise and increase engine performance. In this
research would be seen the effect of changes in the exhaust stream by modifying
one of 4 muffler exhaust muffler. From the result showed that the exhaust pipe 3
is able to increase the power variation of 0.5 HP with a decrease in value as much
as 404 Pa backpressure. Besides exhaust variation 3 is also able to produce
audible noise below 90 dB. Also able to save fuel as much as 3% of the standard
exhaust. From these results it can be seen that the variation 3 is the best
modification."
Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2012
S42500
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Heru
"Indonesia merupakan salah satu negara dengan potensi kelautan terbesar didunia. Hal ini karena luas lautan Indonesia mencapai 75 % dari luas keseluruhan wilayah Indonesia. Walaupun memiliki potensi yang besar, tetapi pemanfaatan terhadap sumber kelautan ini belum optimal. Salah satu kendalanya adalah kurangnya armada kapal untuk menangkap ikan. Armada kapal yang digunakan oleh sebagian besar nelayan saat ini merupakan kapal yang memiliki keterbatasan dalam hal jarak tempuh, kapasitas muat ikan dan peralatan untuk menangkap ikan. Kondisi ini diperparah dengan cepatnya umur pemakaian mesin pada kapal nelayan tersebut. Sebagian besar mesin yang digunakan pada kapal nelayan ini, merupakan mesin yang bukan diperuntukan digunakan dilaut (marine use). Penggunaan mesin ini (nonmarine use) dilakukan para nelayan karena harganya yang lebih murah jika dibandingkan dengan harga mesin untuk digunakan dilaut (marine use). Meskipun demikian, mesin jenis ini (non-marine use) belum tentu sesuai jika diaplikasikan pada kapal nelayan. Hal ini dapat dilihat dari cepatnya umur pemakaian mesin ini. Salah satu penyebabnya adalah kurang cocoknya cooling system pada mesin tersebut. Kendala ini dapat diatasi dengan merancang cooling system yang lebih sesuai. Aspek desain yang digunakan untuk merancang cooling system ini adalah terpenuhinya kebutuhan heat transfer requirement dan dimensi cooling system yang compact. Desain cooling system yang dihasilkan, diharapkan sesuai untuk digunakan pada non-marine use engine sehingga dapat menambah umur pemakaian mesin itu sendiri.

Indonesia is one of the countries with the highest sea potential in the world. This is due to the sea area that covers Indonesian territory up to 75%. Even though with this large potential on the sea, but the use of this resource has not yet come to optimal stage. One of the main obstacles is the lack of the ship armada to catch fish. The ships armadas that have been used by most fishermen today are ships that have limitation on sailing distance, load capacity and equipment to catch fishes. This condition becomes more severe with the sort period of the engine usage. Most of the engine that is use on the fishermen ship is not meant to operate on the sea (marine use). The used of this engine by the fishermen due to the lower price compared with the price of marine-use engine, even though this non-marine use engine can not be 100% compatible to apply on the fishermen ship. This condition can be identified by the short period of the engine usage. One of the causes the engine to break down is because the cooling system can not work properly. This problem could be overcome by designing cooling system that more suitable to applied on the non-marine use engine. The design aspects that will be used to design this cooling system are the heat transfer requirements are achieve and the compactness of the cooling system dimension. The cooling system design that will be produce hopefully will suitable to work on the nonmarine use engine and finally it can make the engine usage period longer."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2006
S38074
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Arif Kurniawan
"

Baru-baru ini, industri pembuatan kapal telah mampu mengembangkan metode produksi baru. Metode baru ini mempromosikan otomatisasi desain untuk menghasilkan kapal yang lebih efisien. Berbagai konsep produksi, seperti block division, modularisasi dan pembangunan kapal dengan desain standar adalah solusi yang memungkinkan untuk meningkatkan produksi. Desain ruang mesin, termasuk sistem perpipaan, adalah proses yang kompleks; oleh karena itu, memodulkan desainnya adalah strategi yang efektif untuk meminimalkan kompleksitas sistem. Selain itu, modularisasi memainkan peran penting. Proses ini membutuhkan banyak jam kerja. Makalah ini menyajikan pendekatan baru untuk desain ruang mesin berdasarkan konsep modularisasi. Karakteristik dari metode yang diusulkan adalah sebagai berikut: Perhatian diberikan pada semua sistem perpipaan ruang mesin kapal. Biaya dan berat sistem perpipaan dipertimbangkan. Untuk mendefinisikan modul yang efektif, digunakan matriks struktur desain. Dalam modularisasi menggunakan DSM, Algoritma Genetika digunakan untuk mendapatkan modul dengan mempertimbangkan beberapa kendala seperti jumlah sambungan pipa dan biaya pipa. Studi ini membahas rincian metode yang disebutkan di atas. Selain itu, uji simulasi optimasi desain dari beberapa sistem perpipaan dilakukan untuk menggambarkan prosedur optimasi desain secara rinci dan untuk memverifikasi efektivitas metodologi yang diusulkan.


Recently, the shipbuilding industry has been able to develop new production methods. This new method promotes design automation in order to produce ships more efficiently. The various production concepts, like block division, modularization and building ships with a standard design are possible solutions for improve production. Engine room design, including the piping system, is a complex process; therefore, modularization of its design is an effective strategy to minimize the complexity of the system. In addition, modularization plays an important role. This process requires a considerable number of man hours. This paper presents a new approach for engine room design based on the modularization concept. The characteristics of the proposed method are as follows: Attention was paid to all piping system of ship engine room. The cost and weight of the piping system were considered. to define an effective module, a design structure matrix was adopted. in the modularization using DSM, the Genetic Algorithm is used to obtain modules by considering some constraints like number of pipe connections and pipe cost. This study discusses the details of the above mentioned methods. In addition, simulation test of design optimization of a several piping systems were carried out to illustrate the design optimization procedure in detail and to verify the effectiveness of the proposed methodology. 

"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2019
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ahmad Ezat Abdullah
"Negara Indonesia adalah salah satu Negara kepulauan terbesar di dunia, 2/3 dari bagiannya adalah laut. Ini membuktikan bahwa untuk kegiatan transportasi barang di dalam Negara sangat dibutuhkan armada transportasi laut. Sejak diterapkannya asas cabotage (yang berbunyi: semua kapal yang berada di perairan Indonesia harus lah berbendera Indonesia) pada tahun 2005 dan dikeluarkannya UU no. 17 tahun 2008 tentang pelayaran nasional, industri produksi kapal di Indonesia sudah menunjukkan perkembangannya. Ini dibuktikan dengan armada kapal pada tahun 2009 sudah bertambah hingga 50 % dari pada jumlah armada kapal pada tahun 2005. Dengan melihat potensi pasar yang begitu besar, maka dibutuhkan galangan ? galangan kapal yang baik pula, galangan berlomba ? lomba membuat kapal dengan kualitas terbaik dan efisien. Sudah mulai diterapkan penggunaan bulbous bow pada kapal ? kapal besar untuk mengurangi hambatan dan penggunaan kort nozzle pada Tug Boat untuk memaksimalkan sistem propulsi.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui efisiensi penggunaan daya mesin kapal Tug Boat pada kapal Tongkang 250 feet. Penelitian ini menggunakan dua variabel kapal Tug Boat yang berbeda daya mesinnya. Yang pertama sebesar 2 x 485 HP dan yang kedua sebesar 2 x 829 HP. Efisiensi dihitung dengan menganalisa dan membandingkan kecepatan kapal dan konsumi bahan bakar yang dibutuhkan oleh kapal untuk mencapai jarak antara pelabuhan Samarinda dengan pelabuhan Merak. Kapal Tug Boat dengan daya yang lebih besar memang membutuhkan bahan bakar lebih banyak untuk sampai di Merak yaitu sebanyak 24990 liter dibandingkan kapal Tug Boat dengan daya yang lebih kecil yaitu 23730 liter. Namun, kapal Tug Boat Serasi VI yang berdaya 2 x 829 HP membutuhkan waktu 2 hari lebih cepat yaitu 6 hari, dibandingkan dengan kapal Tug Boat Mahameru 3 yaitu 8 hari. Sehingga disimpulkan bahwa mesin kapal Tug Boat Serasi VI lebih efisien karena membutuhkan konsumsi bahan bakar per HP per jam lebih kecil yaitu 0.10 liter untuk menghasilkan daya yang lebih besar dibandingkan kapal Tug Boat Mahameru 3 dengan konsumsi bahan bakar per HP per jamnya sebesar 0.13 liter.

Indonesia is one of the world's largest archipelagic nation, 2/3 of its parts is the sea. This proves that for freight transport activities in the country much-needed fleet of maritime transport. Since the implementation of the cabotage principle (which states: all the ships that are in the waters of Indonesia should be is flagged Indonesia) in 2005 and the issuance of Law no. 17 of 2008 concerning the national shipping industry, ship production in Indonesia has shown its development. This is evidenced by the fleet in 2009 had increased to 50% of the number of ships in 2005. By looking at the market potential is so big, it takes shipyard - the better the dockyard, shipyard race - the race to make the ship with the best quality and efficient. It was implemented using bulbous bow on ships - large vessels to reduce barriers and use kort nozzle on the Tug Boat to maximize propulsion system.
The purpose of this study was to determine the efficient use of engine power to the vessel ship Tug Boat Barge 250 feet. This study uses two variables of different boats Tug Boat engine power. The first of 2 x 485 HP and the second of 2 x 829 HP. Efficiency is calculated by analyzing and comparing the speed of the ship and fuel consumption needed by the ship to reach the distance between Samarinda port and Merak port. Tug Boat with greater power it requires more fuel to get as many as 24990 litre to reach Merak port compared with less power is Tug Boat which is takes 23730 liters. However, Tug Boat Serasi VI-powered 2 x 829 HP takes 2 days faster is 6 days, compared with Tug Boat Mahameru 3 is 8 days. Thus concluded that the Tug Boat Serasi VI engine is more efficient because it requires fuel consumption per HP per hour smaller at 0:10 liter to produce more power than the ship Tug Boat Mahameru 3 with fuel consumption per HP per hour at 0:13 liter."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2013
S44460
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Muhammad Djamallail Malik
"Di dunia maritim sekarang, industri pembuatan kapal sangat kompetitif. untuk mengembangkan atau bahkan bertahan dalam persaingan pasar global, pembuat kapal perlu menemukan metode untuk memproduksi kapal secara efisien untuk memperbarui energi dalam bisnis pembuatan kapal dan menstabilkan biaya pembuatan kapal. Oleh karena itu, pengembangan metode baru seperti modul pembuatan kapal, desain optimisasi, dan konsep modularisasi diperlukan. makalah ini menyajikan pendekatan baru untuk desain sistem perpipaan pada ruang mesin di kapal berdasarkan konsep algoritma Berbasis Aturan.
Karakteristik dari metode yang diusulkan adalah sebagai berikut:
Pertama, Perhatian diberikan pada sistem perpipaan dari beberapa sistem perpipaan yang berbeda. kesamaan modul dan pengaturan dipertimbangkan dan biaya dan ukuran sistem perpipaan dan kesamaan.
Kedua, proses desain sistem perpipaan akan dibagi menjadi dua tahap: definisi modul dan pengembangan desain.
Ketiga, untuk mendefinisikan modul efektif yang dapat digunakan secara umum pada kapal yang berbeda, matriks struktur desain diadopsi.
Dan keempat, Dalam perancangan pengembangan, sistem optimisasi dikembangkan menggunakan algoritma Rule Based untuk mendapatkan pola yang sama dalam pengembangan modul pada beberapa sistem perpipaan pada kapal dengan pertimbangan biaya dan kesamaan yang khusus.
Studi ini membahas perincian metode yang diuraikan di atas. Selain itu, sistem perpipaan kapal dirancang menggunakan metode yang diusulkan dan efektivitasnya dievaluasi untuk mencapai efisiensi

In the maritime world now, the shipbuilding industry has been very competitive. to develop or even survive in global market competition, shipbuilders need to find methods to efficiently produce ships in order to renew energy in the shipbuilding business and stabilize shipbuilding costs. Therefore, the development of new methods like ship building modules, optimization design, and modularization concepts is necessary. This paper presents a new approach to the design of piping systems on engine room in ships based on the concept of Rule Based algorithms.
The characteristics of the proposed method are as follows:
First, Attention is given to piping systems from several different piping systems. similarity of modules and settings considered and costs and size of piping systems and similarities.
Second, the design process of the piping system will be divided into two stages: module definition and design development.
Third, to define effective modules that can be used in general on different ships, the design structure matrix is adopted.
And fourth, In the design of the development, the optimization system was developed using a Rule Based algorithm to obtain the same pattern in the development of modules on several piping systems on ships with special consideration of costs and similarities.
This study discusses the details of the method outlined above. In addition, the ship piping system is designed using the proposed method and its effectiveness is evaluated to achieve efficiency.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2019
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Mohammad Luthfi Setyana
"Penilitian ini membahas tentang retrofit sistem pendingin mesin untuk kapal coaster 1200GT dengan menggunakan sistem keel cooler. Dimana proses untuk mengganti suatu sistem yang sudah ada yang disebut retrofiting. Kapal coaster 1200GT merupakan kapal pengangkut barang untuk pelayaran pantai. Kapal ini memiliki spesifikasi panjang keseluruhan ( ), panjang diantara garis tegak lurus ( ), lebar kapal ( ), tinggi kapal ( ), sarat kapal ( ), tenaga mesin utama ( ), kecepatan maksimum kapal ( ) dan dapat menampung penumpang sebanyak 400 orang. Tujuan penelitian ini adalah merancang kebutuhan keel cooler untuk kapal coaster 1200GT. Langkah-langkah kegiatan perancangan dan perhitungan keel cooler ini adalah sebagai berikut: menghitung kebutuhan keel cooler dengan variasi diameter ½ - 2 ½ inch untuk mengetahui berapa panjang (L) minimal dan nilai optimal dari nilai pelepasan panas (q). Variasi diameter menghasilkan beberapa nilai panjang dan nilai koefisien perpindahan panas yang bervariasi. Pada diameter 2½ inch memiliki nilai panjang minimal dan nilai pelepasan panas yang optimal.

This research discusses about retrofit of the engine cooling system for coaster ship 1200GT with a keel cooler system. Where the process to replace an existing system called Retrofitting. 1200GT coaster ship is a freighter ship to cruise the beach. This ship has the following specifications: length overall specification ( ), the length between perpendiculars ( ), the breadth ( ), height ( ), draft ( ), the main engine power ( ), the maximum speed of the ship ( ) and can accommodate as many as 400 passengers. The purpose of this research is to design requirements for ship's keel cooler coaster 1200GT. Step-by-step activities keel cooler design and calculation are as follows: calculate the keel cooler needs to variation in diameter ½ - 2 ½ inch to know how long ( ) minimum and the optimal value of the heat release ( ). Variations in diameter produced some length value and the value of heat transfer coefficient varies. At a diameter of 2½ inch has a minimum long value and optimal value of the heat release.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2014
S57716
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Rudi Saeful Anwar Zaelani
"Dalam beroperasinya suatu kapal dibutuhkan sistem yang terfokus mengatur tentang perawatan dan pemeliharaan pada bagian-bagian utama pada kapal tersebut. Sistem pemeliharan dan perawatan ini diterapkan untuk menghindari terjadinya masalah yang nantinya akan menghambat keoptimalan kinerja kapal tersebut. Sistem pemeliharaan kapal yang dilakukan untuk bagian-bagian kapal ini harus di susun secara terencana dan berkala sehingga mampu meningkatkan juga produktivitas kapal serta memperpanjang usia pakai kapal terbut. Dalam penyusunan sistem pemeliharaan kapal atau bisa disebut Plan Maintenance System ini telah diatur dalam ISM Code dan penyusunan sistem pemeliharaan ini sangat diperlukan pada suatu kapal. Dalam hal ini komponen-komponen yang terdapat pada lambung kapal patroli berbahan paduan aluminium yang akan dijadikan sebagai objek penelitian untuk penyusunan sistem pemeliharaan tersebut.

In the operation of the ship a focused system is needed to regulate the treatment and maintenance of the main part of the ship. This treatment and maintenance system is implemented to avoid problems that will obstruct the optimal performance of the ship. The ship maintenance system carried out for these ship parts have to be structured in a planned and periodic, so as to increase the productivity of the ship and extend the age of the ship. In preparing the ship maintenance system or it can be called the Plan Maintenance System, it has been regulated in the ISM Code and the preparation of this maintenance system is indispensable for a ship. In this case the components on the hull of the patrol boat made of aluminum alloy will be used as research objects for the preparation of the maintenance system."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2021
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>