Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 181826 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Ani Sagita
"Novel Selam Berlin karya Yadé Kara menggambarkan tokoh utama Hasan yang mencari tempat yang nyaman yang bisa menerima identitasnya sebagai Turki-Jerman yang menyebabkan adanya penolakan dari lingkunganya di Istanbul dan Berlin. Untuk memahami permasalahan maka dilakukan suatu cara pendekatan melalui konstelasi tokoh dan diperjelas dengan konsep identitas budaya untuk menunjukan pembentukan identitas Hasan yang kemudian diperjelas dengan teori Blickwinkel (cara pandang) untuk melihat pengaruh identitas budaya terhadap Blickwinkel. Tokoh Hasan dalam novel ini memiliki kecenderungan untuk selalu ingin memperkuat identitasnya sebagai perpaduan antara budayaTurki-Jerman.

Yade Kara's Selam Berlin describes the seeking of comfortable place to live of main character Hasan that can accept his Turkish-German identity that lead to rejections of his environment in Istanbul and Berlin. To understand the problem an approach is used through the figure constellation it and being clarifed by the concept of cultural identity to see Hasan’s identity being constructed and then the theory of Blickwinkel (perspective) to see the influence of Hasan’s cultural identity on his Blickwinkel. Hasan’s character in this novel has a tedency to always strengthen his identity as a fusion between Turkish and German. "
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2013
S52435
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Galuh Sakti Bandini
"Skripsi ini membahas identitas dan pandangan tokoh Aku, sebagai orang Tionghoa, terhadap masyarakat Tionghoa dalam Indonesia Dalem Api dan Bara karya Tjamboek Berdoeri alias Kwee Thiam Tjing. Berdasarkan penelitian, tokoh Aku mengkritik sikap masyarakat Tionghoa yang tidak tegas sehingga berakibat buruk pada diri mereka sendiri. Akan tetapi, tokoh Aku membela sikap masyarakat Tionghoa yang lebih giat bekerja dan mampu beradaptasi dengan berbagai keadaan yang menyebabkan kedudukan ekonomi masyarakat Tionghoa lebih stabil dibandingkan dengan keadaan ekonomi pribumi. Pandangan tokoh Aku terhadap masyarakat Tionghoa tidak lepas dari pengaruh Tjamboek Berdoeri sebagai pengarang.

This study discusses the identity and the insight of the character Aku, as a Chinese, towards the Chinese society in Indonesia Dalem Api dan Bara by Tjamboek Berdoeri, as known as Kwee Thiam Thjing. Based on this study, Aku criticizes the Chinese society that is indecisive that could cause bad things to themselves. However, Aku defends the habit of the Chinese society that is more diligent in working and could adapt to many circumstances that make their economic position is more stable than the natives. The insight of Aku towards the Chinese society can not be separated from the influence of Tjamboek Berdoeri as the writer."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2014
S56319
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Mohamad Fuad Abdillah
"Disertasi ini meneliti, membahas dan menganalisa pemikiran Hasan Hanafi terutama pemikirannya tentang bagaimana menyikapi dan mengkritisi untuk kemudian merumuskan kembali turast sebagai kekayaan intelektual dalam sejarah pemikiran Islam. Salah satu bagian dari turast yang dikritisi dan didekonstruksi oleh Hasan Hanafi adalah teologi yang kemudian direkonstruksi menjadi antropologi teologis, dengan merumuskan kembali bangunan ilmiah ilmu tersebut sesuai dengan kaidah ilmu pengetahuan melalui aspek ontology dan epistemology.
Itulah yang disebut tajdid dalam kategori Hasan Hanafi. Pada dasarnya pemikiran tersebut lebih mencerminkan adanya usaha untuk mengembalikan posisi keutamaan manusia dalam menata kehidupannya demi kebaikan dan kesejahteraan manusia itu sendiri. Ini juga menunjukkan adanya usaha untruk menghilangkan adanya dominasi dan penguasaan dari sekelompok elite manusia kepada sekelompok manusia lainnya . Teologi yang diusung adalah teologi transformatif yang hendak menghilangkan unsur penguasaan dan penindasan tersebut. Teologi yang telah menjadi antropologi teologis akan dipahami oleh para penganut teologi tersebut sebagai suatu pembebasan bagi manusia untuk mengambil kembali harkat dan martabatnya sebagai manusia dan mengaplikasikannya dalam berbagai aktivitas kehidupannya demi kemajuan dann kemaslahatannya sendiri. Selain itu, dalam kajian ini juga terkandung usaha untuk membebaskan diri dari dominasi Negara dan ideology yang bersumber dari peradaban Barat terhadap masyarakat di berbagai Negara muslim termasuk dominasi dari penguasa negaranya sendiri sebagai perpanjangan tangan dari dominasi ideologi peradaban Barat.
Disertasi ini berusaha menghubungkan pemikiran Hasan Hanafi tersebut dengan pendidikan kritis yang pada dasarnya memiliki pendasaran, tujuan dan maksud yang sama untuk pembebasan manusia dari dominasi dan penidasan. Pendidikan kritis mengimplikasikan suatu transformasi sosial dalam kehidupan masyarakat, begitu juga antropologi teologis Hasan Hanafi. Transformasi ini dirumuskan oleh Hasan Hanafi melalui konsep revolusi transcendental yang antara lain dirumuskan dalam tiga aspek kehidupan beragama masyarakat muslim, yaitu : aspek teologi, aspek tasawuf dan aspek ideologi politik. Ketiganya saling mengisi dan memperkuat sehingga akan terlihat terjadi transformasi sosial secara nyata. Dan itu menandakan telah terjadi perubahan pemahaman dan diteruskan dengan perubahan sikap dan perilaku masyarakat sebagai akibat dari berubahnya konsep teologi menjadi konsep antropologi teologis tersebut.

This disertation elaborates, analyzes and make research about the thought of Hasan Hanafi, especially for how does he evaluate and make the appreciation and then dissigne turast as the good heritage in the history of Islamic thought. One of page in turast is theology. It is made deconstruction to meke the result as the thelogical antropolgy. It si dissigned for the scientifical structure according to the rules and norms of science, especially in ontology and epistemology.. That is tajdid in Hasaan Hanafi categorical. Basicly, that thought had manifested an effort to make the good position of human dignity and how do the human keep their life for the goodness and welfare themselves. This is the shows that there are the efforts to make lessing the domination nd exploitation from the elite groupo to the general people in their society.
It is the transformative theology and it willto delate dor that power fpr domination. This theology changes to the theological antropoolgy and it will be understood by the ummat as the freedom for humanity life and they will take again the original humanity. The otrher side , this discource has the contens the work and activities to realizes the independent position from the dependent and inferiority from the west civilization, polically and ideologically. Including in invisible hand from the regime in their moeslems state.
This disertation has the same basic, goal and meaning with the critical pedagogy for the independent from domination and exploitation. The critical pedagogy has the implications as the social transformation for the human life same with the theological anthropology in Hasan Hanafi‟s thinking. This transformation in Hasan Hanafi conceps call as the transcendental revolusion.This conceps has 3 aspects : theology, taawuf and political ideology. They are integrated inn the strong position. It will manifested the new understanding. It will be continued with the behaviour and characters changing. And it is teh good effects from the new conceps in theology. It is the new identity with calling Theological antropolgy."
Depok: Universitas Indonesia, 2012
D1513
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Surjadi
"Studi ini membahas artikulasi identitas-identitas kultural di Provinsi Riau yang muncul sebagai tanggapan atas kepengaturan desentralisasi. Riau yang merupakan salah satu provinsi berpendapatan per kapita terbesar, adalah salah satu kisah sukses desentralisasi pascaSoeharto. Provinsi ini juga menjadi tempat tinggal bagi kelompok warga Melayu yang terbesar di Indonesia. Namun mereka bukanlah penduduk mayoritas di Provinsi Riau. Artikulasi identitas kultural didalami menggunakan kerangka pemikiran Stuart Hall, sedangkan kepengaturan governmentality dianalisis dengan kerangka konseptual Michel Foucault. Terjadi kontestasi antar berbagai identitas kultural yang diwarnai dengan relasi kekuasaan yang rumit antara aktor-aktor di Jakarta dan Riau.

This study discusses various articulations of cultural identities in Riau Province, which arise as responses to the governmentality of decentralization. Riau as one of the provinces with the largest income per capita, is a success story of post Soeharto decentralization. The province is also home to the largest Malay group in Indonesia. However, they are not the majority population in Riau. Articulation of cultural identity is explored from the perspective of Stuart Hall, while governmentality is analised using Michel Foucault rsquo s conceptual framework. There are contestations among diverse cultural identities colored by complex power relations between actors in Jakarta and Riau.
"
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2016
D2247
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Maria Regina Widhiasti
"ABSTRAK
Kata Heimat memiliki cakupan makna yang luas, tetapi asosiasi paling umum dengan kata ini adalah ruang geografis yang dikaitkan dengan masa lalu dan nostalgia. Persoalan Heimat pada umumnya terkait dengan mobilitas, karena perpindahan seseorang dari tempat asalnya seringkali disertai oleh perasaan asing terhadap tempat barunya. Kecenderungan ini juga terlihat dalam perfilman Jerman, yang mengangkat persoalan Heimat pada masa setelah Perang Dunia II dan kembali muncul dalam bentuk Ostalgie pascapenyatuan kembali Jerman. Dalam perkembangannya, perfilman Jerman mengalami kebangkitan kembali di tahun 1990-an. Kebangkitan kembali perfilman Jerman tidak terlepas dari kontribusi para sutradara Jerman keturunan Turki dengan karya-karya mereka yang berhasil mendapatkan pengakuan internasional. Tidak hanya penting bagi perfilman Jerman, karya-karya para sutradara Jerman-Turki juga penting untuk dianalisis terkait dengan pemaknaan Heimat. Dengan melakukan analisis tekstual terhadap tiga film Jerman karya sutradara Turki, yaitu Gegen die Wand, Auf der anderen Seite dan Almanya - Willkommen in Deutschland, penelitian ini bertujuan untuk memeriksa makna Heimat bagi imigran Turki di Jerman dan melihat posisi film-film karya sutradara Jerman-Turki dalam perfilman Jerman secara umum. Hasil penelitian memperlihatkan bahwa terdapat perbedaan signifikan antara asosiasi Heimat dalam film Jerman karya sutradara Jerman dengan karya sutradara Jerman-Turki.

ABSTRACT
The word Heimat has a wide range of meanings, but the most common association with this word is the geographical space associated with the past and nostalgia. The question of Heimat is particularly related to mobility and displacement. In German Cinema the notion of Heimat intensively emerged post-World War II and re-emerged as the Ostalgie in the course of German Reunification. The reunification period also witnessed the revival of German cinema with the contributions of German film directors of Turkish descent, who were succesfully gain international recognition. Not only important for German cinema, the works of German-Turkish directors are also essential to be analyzed in relation to the meaning of Heimat. By conducting a textual analysis of three German films by Turkish directors, namely Gegen die Wand, Auf der anderen Seite and Almanya - Willkommen in Deutschland, this paper aims to examine the meaning of Heimat for Turkish immigrants in Germany and how they contribute to the German cinema. The analysis shows that the concept of Heimat in the German films is particularly attached to the historical context and is limited to the sphere of space referring to an ideal state. As for immigrants, this concept is envisaged to be more flexible and diverse."
2018
D2755
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Cut Novita Srikandi
"[ABSTRAK
Tesis ini merupakan penelitian mengenai representasi ketokohan Hasan Saleh dan
ketokohan Daud Beureueh di dalam novel Napoleon dari Tanah Rencong dan teksteks
nonsastra. Penelitian ini bertujuan untuk mengungkapkan narasi ketokohan
Hasan Saleh dan ketokohan Daud Beureueh dalam novel maupun teks-teks nonsastra.
Landasan pemikiran yang dipakai dalam penelitian ini menggunakan perspektif new
historicism. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ketokohan Hasan Saleh dan
ketokohan Daud Beureueh dalam teks novel direpresentasikan berbeda dengan teksteks
nonsastra yang menjadi sumber dalam penelitian ini. Dalam teks novel,
ketokohan Hasan Saleh direpresentasikan sebagai seorang yang memiliki peran besar
dalam berjuang, membela, dan mempertahankan hingga menyatukan kembali Aceh
dengan Indonesia. Akan tetapi dalam teks-teks non-sastra tersebut, nama Hasan Saleh
sangat sedikit dimunculkan dan banyak dikenal sebagai Pemberontak. Sebaliknya,
tokoh Daud Beureueh yang nama dan riwayat hidupnya banyak dibicarakan di dalam
teks-teks nonsatra, dalam novel ini direpresentasikan berbeda dengan teks-teks
nonsastra tersebut. Dengan demikian, Novel Napoleon dari Tanah Rencong
merupakan novel historis yang mengungkapkan, menginformasikan, dan
mempertanyakan kembali kebenaran peristiwa sosial politik yang terjadi di Aceh
antara tahun 1942 sampai dengan tahun 1962. Sikap mengungkapkan,
menginformasikan, dan mempertanyakan kembali kebenaran sejarah sesuai dengan
perspektif new historicism yang memahami setiap segi realitas tertuang dalam teks
dan struktur sosial ditentukan oleh ?praktik diskursif? yang dominan, sehingga harus
dipertanyakan lagi kebenarannya.

ABSTRACT
This thesis is a study on the representation of Hasan saleh and Daud Beureueh
in the Napoleon dari Tanah Rencong. This study aims to reveal the figure of Hasan
Saleh and Daud Beureueh in the novel as literary text and also in the non-literary
texts (history texts). The frame of reference used is new historicism perspective. The
result showed that the representation of Hasan Saleh and Daud Beureueh is revealed
differently in both of the text. The name of Hasan Saleh as a fighter that has big part
to preserve the Independence of Indonesia, is not more appeared in non-literary work
(history texts). The name of Hasan Saleh in most non-literary work only
synchronized as a rebel. On the other hand, Daud Beureueh, whose name and
biography is mentioned over and over in the most of non-literary texts, in the novel,
is represented differently. Thus, this novel is a historical trying to prove, to tell
information and to question the truth of history regarding to the history of social
political events taking place in Aceh from 1942 up to 1962. The way of trying to
prove, to tell information, and to question the truth of history appropriate with new
historicism perspective that appreciate the fact in texts and social structure is based
on dominant ?discursive practice? that have to be questionable;This thesis is a study on the representation of Hasan saleh and Daud Beureueh
in the Napoleon dari Tanah Rencong. This study aims to reveal the figure of Hasan
Saleh and Daud Beureueh in the novel as literary text and also in the non-literary
texts (history texts). The frame of reference used is new historicism perspective. The
result showed that the representation of Hasan Saleh and Daud Beureueh is revealed
differently in both of the text. The name of Hasan Saleh as a fighter that has big part
to preserve the Independence of Indonesia, is not more appeared in non-literary work
(history texts). The name of Hasan Saleh in most non-literary work only
synchronized as a rebel. On the other hand, Daud Beureueh, whose name and
biography is mentioned over and over in the most of non-literary texts, in the novel,
is represented differently. Thus, this novel is a historical trying to prove, to tell
information and to question the truth of history regarding to the history of social
political events taking place in Aceh from 1942 up to 1962. The way of trying to
prove, to tell information, and to question the truth of history appropriate with new
historicism perspective that appreciate the fact in texts and social structure is based
on dominant ?discursive practice? that have to be questionable;This thesis is a study on the representation of Hasan saleh and Daud Beureueh
in the Napoleon dari Tanah Rencong. This study aims to reveal the figure of Hasan
Saleh and Daud Beureueh in the novel as literary text and also in the non-literary
texts (history texts). The frame of reference used is new historicism perspective. The
result showed that the representation of Hasan Saleh and Daud Beureueh is revealed
differently in both of the text. The name of Hasan Saleh as a fighter that has big part
to preserve the Independence of Indonesia, is not more appeared in non-literary work
(history texts). The name of Hasan Saleh in most non-literary work only
synchronized as a rebel. On the other hand, Daud Beureueh, whose name and
biography is mentioned over and over in the most of non-literary texts, in the novel,
is represented differently. Thus, this novel is a historical trying to prove, to tell
information and to question the truth of history regarding to the history of social
political events taking place in Aceh from 1942 up to 1962. The way of trying to
prove, to tell information, and to question the truth of history appropriate with new
historicism perspective that appreciate the fact in texts and social structure is based
on dominant ‘discursive practice’ that have to be questionable;This thesis is a study on the representation of Hasan saleh and Daud Beureueh
in the Napoleon dari Tanah Rencong. This study aims to reveal the figure of Hasan
Saleh and Daud Beureueh in the novel as literary text and also in the non-literary
texts (history texts). The frame of reference used is new historicism perspective. The
result showed that the representation of Hasan Saleh and Daud Beureueh is revealed
differently in both of the text. The name of Hasan Saleh as a fighter that has big part
to preserve the Independence of Indonesia, is not more appeared in non-literary work
(history texts). The name of Hasan Saleh in most non-literary work only
synchronized as a rebel. On the other hand, Daud Beureueh, whose name and
biography is mentioned over and over in the most of non-literary texts, in the novel,
is represented differently. Thus, this novel is a historical trying to prove, to tell
information and to question the truth of history regarding to the history of social
political events taking place in Aceh from 1942 up to 1962. The way of trying to
prove, to tell information, and to question the truth of history appropriate with new
historicism perspective that appreciate the fact in texts and social structure is based
on dominant ‘discursive practice’ that have to be questionable, This thesis is a study on the representation of Hasan saleh and Daud Beureueh
in the Napoleon dari Tanah Rencong. This study aims to reveal the figure of Hasan
Saleh and Daud Beureueh in the novel as literary text and also in the non-literary
texts (history texts). The frame of reference used is new historicism perspective. The
result showed that the representation of Hasan Saleh and Daud Beureueh is revealed
differently in both of the text. The name of Hasan Saleh as a fighter that has big part
to preserve the Independence of Indonesia, is not more appeared in non-literary work
(history texts). The name of Hasan Saleh in most non-literary work only
synchronized as a rebel. On the other hand, Daud Beureueh, whose name and
biography is mentioned over and over in the most of non-literary texts, in the novel,
is represented differently. Thus, this novel is a historical trying to prove, to tell
information and to question the truth of history regarding to the history of social
political events taking place in Aceh from 1942 up to 1962. The way of trying to
prove, to tell information, and to question the truth of history appropriate with new
historicism perspective that appreciate the fact in texts and social structure is based
on dominant ‘discursive practice’ that have to be questionable]"
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2014
T43403
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Yoyok Sabar Waluyo
"Tesis ini membahas kedirian (self-consciousness) yang darinya dihasilkan tindakan dan perilaku sebagai rujukan ditemukannya identitas tokoh dalam novel The Namesake karya Jhumpa Lahiri. Tesis menggunakan metode deskriptif dan tinjauan sintagmatik dan paradigmatik sebagai alat untuk menjelaskan serta menganalisis permasalahan. Untuk menganalisis digunakan teori utama yaitu teori Erik H. Erikson mengenai identitas pada usia remaja dalam buku Identity : Youth and Crisis. Kedirian yang tumbuh sebagai hasil pengolahan diri yang berpadu dengan pengalaman di lingkungan sosial menyebabkan seseorang bertindak dan berperilaku yang dijadikan rujukan ditemukannya identitas diri seseorang.

This thesis discusses a self-consciousness from which reveals behaviors and actions. This behaviors could be as a reference to indicate the character?s identity in Jhumpa Lahiri?s novel The Namesake. This thesis uses descriptive method to elucidate the discussion. It is also syntagmatic and paradigmatic review used to gain the description of self-consciousness in forming the personal identity. The study of Erik H. Erikson?s theory of identity for adolescent written in his book Identity: Youth and Crisis is used to analyse the problems. The revealed self-consciousness as a result of self-experiences and social interactions affords the personal identity. This thesis concludes that the self-consciousness could be as references to indicate a personal identity."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2011
T29220
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Annissa Ayu Maharani
"Skripsi ini membahas kemunculan musik Indorock yang dikaitkan dengan peristiwa repatriasi orang-orang Indo ke Belanda akibat peristiwa dekolonisasi. Penelitian ini akan memakai metode kualitatif deksriptif yang bertumpu pada teori identitas budaya Stuart Hall. Dalam proses penyesuaian terhadap kondisi kebudayaan yang baru, orang Indo menciptakan sebuah jenis musik baru yang dinamakan musik Indorock. Musik Indorock akan dikaitkan dengan proses pencarian identitas orang Indo sebagai pendatang baru di tengah masyarakat multikultural Belanda.

This undergraduate thesis examines the emergence of Indorock music pertaining to the Indo’ repatriation to the Netherlands due to decolonisation. It will use a descriptive qualitative research method based on Stuart Hall’s identity theory. During the process of adaptation with a new culture, the Indo created a new genre of music called Indorock. This music will be associated with the quest of identity by the Indo as newcomers within the multicultural society of the Dutch."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2014
S53217
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Nuansa Sukma
"Penelitian ini menguji pengaruh empat variabel, yaitu ekolabel, dimensi produk, persepsi terhadap green compliance perusahaan, dan pengalaman masa lalu dalam membentuk persepsi konsumen terhadap kosmetik ramah lingkungan. Data primer didapatkan melalui penyebaran kuesioner dan diolah menggunakan multiple regression. Objek penelitian ini adalah The Body Shop. Sebanyak 155 responden bersedia melengkapi kuesioner, namun hanya 126 kuesioner yang memenuhi syarat untuk diolah. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa konsumen hanya mempertimbangkan persepsi terhadap green compliance perusahaan, dan pengalaman masa lalu dalam membentuk persepsi terhadap kosmetik ramah lingkungan. Konsumen mempertimbangkan pengalamannya dalam menggunakan kosmetik hijau dan persepssinya terhadap upaya perusahaan dalam melindungi lingkungan dalam membentu persepsi atas kosmetik hijau.

This study investigate five independent variables involved in the green cosmetics perception formation, namely, corporate perception, product dimension, ecolabel, and past experience. This study use Multiple Regression to analyse the data obtained by survey. There are 155 respondents that willing to participate, but only 126 respondents are qualified. The result of this study is past experience and corporate perception are the only two variabels that has significant effect to form green cosmetics perception. Consumer rely on their experience on using green cosmetics and their perception regarding corporate activity on environmental protection to form perception about green cosmetics."
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2016
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa, 1984
928.992 BIO (1)
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>