Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 53686 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Demetrius Sukma Nugraha Putra
"Gasifikasi batubara merupakan proses dekomposisi atau penguraian batubara dengan bentuk padatan menjadi gas-gas mampu bakar seperti CO, H2, dan CH4, gas tidak mampu bakar seperti N2 dan CO2, dan partikel lain seperti abu (ash) dan tar. Gas produser yang dihasilkan akan bisa langsung dimanfaatkan sebagai bahan bakar setelah dilakukan proses refinery yang bertujuan untuk membuang partikel pengotor seperti tar yang dapat menyumbat saluran gas.
Penelitian ini bertujuan untuk mendesain perancangan satu unit downdraft gasifikasi berbahan bakar batubara untuk menghasilkan kapasitas sebesar 50 kVA. Untuk penelitian kali ini penulis memfokuskan pada rancangan sistem pembersih gas yang akan dipakai sebagai bagian dari unit fixed bed downdraft gasifier. Kemampuan dari suatu cyclone sebagai bagian dari gas cleaning system (sistem pembersih gas) akan memberikan pengaruh yang signifikan sebagai salah satu usaha alat pengontrol polusi. Partikulat yang keluar dari hasil gasifikasi masih merupakan campuran dari bahan organik dan anorganik yang efeknya dapat mengganggu kesehatan manusia, sehingga untuk mencegah terdispersinya partikulat di udara diperlukan adanya unit pengontrol sistem pembersih gas.
Tujuan yang ingin dicapai dari penelitian ini adalah mengetahui dimensi cyclone beserta wet scrubber berdasarkan kriteria umum, efisiensi tertinggi, dan laju aliran tertinggi. Selain mengetahui dimensi, akan diketahui pula efisiensi cyclone terbaik berdasarkan beberapa pendekatan model.Setelah diketahui efisiensi keseluruhan, maka dapat direkomendasikan beberapa desain cyclone serta scrubber yang tepat berdasarkan karakteristik yang akan dibutuhkan.

Coal gasification is the process of decomposition of coal with solid form to be able to fuel gases such as CO, H2, CH4, and not able to burn gas like N2 and CO2, and other particles such as ash and tar. Producer gas generated will be directly used as fuel after refinery process that aims to remove impurities such as tar particles that can clog the gas.
The research aims to design a single unit downdraft coal gasification generating capacity of 50 kVA. For this research the author focus on the design of gas cleaning system that will be used as part of the fixed bed downdraft coal gasifier unit. The ability of cyclone as part of the gas cleaning system will have a significant influence as one of the way to control pollution. Particulat who came out of the gasification is still a mixture of organic an inorganic materials that can interfere human health, so as to prevent dispersion of particulates in the air is necessary gas cleaning system control unit.
The aim of this study was to determine the dimensions of cyclone and wet scrubber based on common criteria, the highest efficiency and the highest flowrate. In addition to knowing the dimensions, will also be shown the best best cyclone efficiency by several approaches model. Having in mind the overall efficiency, it can be recommended as well as some design cyclone and srcubber appropriately based on the characteristics that will be needed.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2013
S47693
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Dionisius Ramaditya Putra Fatruan
"Gasifikasi batubara merupakan proses dekomposisi atau penguraian batubara dengan bentuk padatan menjadi gas-gas mampu bakar seperti CO, H2, dan CH4 dan gas tidak mampu bakar seperti N2 dan CO2, serta partikel lain seperti abu (ash) dan tar. Gas produser yang tidak dapat dimanfaatkan secara langsung sebelum melalui proses pembersihan terlebih dahulu. Hal ini bertujuan untuk membuang partikel pengotor seperti tar yang dapat menyumbat saluran gas. Adapun tujuan dari penelitian ini adalah merancang sebuah downdraft gasifier yang bertujuan untuk mensuplai sebuah diesel engine berkapasitas 50 kVA. Pada penelitian kali ini, penulis memfokuskan pada rancangan reaktor bertipe unnggun tetap aliran kebawah yang berfungsi untuk membakar batubara dan melakukan proses gasifikasi agar menghasilkan gas mampu bakar yang mempunyai nilai kalor yang sesuai dengan kebutuhan engine. Perancangan reaktor ini pun disertai dengan perhitungan blower primer dan blower hisap yang sesuai dengan system gasifikasi tersebut.

Coal gasification is a process to decomposite the coal from solid to producer gas like CO. H2, CH4 and also N2, and CO2 and another particle like ash and tar. Producer gas from gasification can’t directly applied become fuel before cleaning process to remove impurities such as tar particles that can clog the gas. The purpose of this research is to design a downdraft gasifier that aims to supply a diesel engine with a capacity of 50 kVA. In this case, the authors focus on the design of the reactor (Fix Bed Downdraft Gasifier) that used to do coal gasification process in order to be able to produce fuel gas that having a calorific value according to engine needs. The design of the reactor is also accompanied by a calculation of the primary blower and blower suction corresponding to the gasification system."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2013
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Muhammad Habiburrohman
"Integrasi antara gasifikasi batubara dan proses Fischer-Tropsch untuk memproduksi bahan bakar cair merupakan solusi mengatasi masalah kebutuhan BBM. Melihat cadangan batubara yang cukup banyak dan menunjukkan peningkatan produksi setiap tahunnya, maka perancangan pabrik ini dilakukan untuk mengetahui kelayakan pembangunannya secara teknis dan ekonomis. Secara teknis difokuskan pada gasifikasi batubara, sedangkan analisis keekonomian dilakukan setelah diintegrasikan dengan proses Fischer-Tropsch. Dari hasil perancangan, didapatkan kapasitas produksi syngas sebesar 671,3 ton/jam dengan kebutuhan batubara 557,43 ton/jam. Dari analisis keekonomian didapatkan Net Present Value (NPV) sebesar US$ 250,01, Internal Rate of Return (IRR) sebesar 14,58% dengan nilai Minimum Acceptabel Rate of Return (MARR) 11%, serta payback period selama 12 tahun. Hal ini menunjukkan bahwa pabrik ini masih layak diimplementasikan di Indonesia, tepatnya di Balikpapan, Kalimantan Timur.

Integration between coal gasification and Fischer-Tropsch process to produce fuel synthetic is a solution to solve the increasing of fuel demand. This was due to the abundance of coal reserve in Indonesia. This plant design is conducted to determine the technical and economic feasibility of its application. The economic feasibility study was conducted after integrated with Fischer-Tropsch process while the technical feasibility only focused on gasification plant. It shows that the syngas production is about 671,3 ton/hr, and the coal needed is 557,43 ton/hr. The economic analysis shows that the NPV value is US$ 250,01, IRR value is 14,58% with MARR value is 11%, and the payback period is about 12 years. So, It shows that this plant is feasible to be implemented in balikpapan, East Borneo, Indonesia."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2012
S42006
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Muhammad Habibi
"Laju pertumbuhan penduduk Indonesia memaksa konsumsi akan bahan bakar terus meningkat, karena saat ini bahan bakar telah menjadi salah satu kebutuhan utama masyarakat modern di Indonesia. Sebagian besar bahan bakar tersebut berasal dari minyak bumi yang dalam satu dekade ini produksinya mengalami penurunan di dalam negeri. Oleh sebab itu peluang pengembangan energi alternatif harus terus di kembangkan di Indonesia, salah satunya dengan membuat Pabrik dimetil eter dengan bahan baku utama gas sintesis. Gas sintesis ini diperoleh dari gas alam melalui proses autotermal reforming. Indonesia sendiri memiliki cadangan gas alam yang lebih besar ketimbang minyak bumi. Dimetil Eter dipilih karena merupakan bahan bakar alternatif yang ramah lingkungan. Proses pembuatan Dimetil Eter secara indirect melibatkan sintesis methanol, dehidrasi methanol, purifikasi dimetil eter hingga purifikasi methanol untuk di recylce.
Dalam penelitian ini akan dijelaskan sistem pengendalian pada proses sintesis metanol hingga sintesis DME. Unit-unit yang terdapat pada proses sintesis metanol dan DME ialah unit heater, unit compressor, unit cooler, unit flash vaporation dan unit fix bed reactor. Sistem pengendalian yang dipilih untuk proses ini ialah jenis pengendali Proportional Integral karena dapat menangani hampir setiap situasi kontrol proses di dalam skala industri. Penelitian ini menggunakan pemodelan penyetelan pengendali Ziegler Nichols dan Lopez, lalu dibandingkan dengan nilai parameter kinerja pengendaliannya, yaitu Offset, Rise Time, Time of First Peak, Settling Time, Periode Osilasi, Decay Ratio, Overshoot, Deviasi maksimum, Integral of Absolute Error (IAE) dan Integral Square Error (ISE) dari kedua jenis penyetelan tersebut.
Hasil penelitian ini dapat digunakan untuk penentuan variabel input dan output yang optimum pada proses sintesis Metanol dan DME yang dapat diterapkan pada pabrik DME. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh bahwa unit heater 1 menggunakan metode Ziegler Nichlos (Kc 0,9978 ; Ti 0,1831), unit heater 2 menggunakan metode Ziegler Nichlos (Kc 0,2166 ; Ti 0,1249), unit compressor menggunakan metode Fine Tunning (Kc 5 ; Ti 0,1), unit cooler 1 menggunakan metode Ziegler Nichlos (Kc 0,1969 ; Ti 0,1199), unit cooler 2 menggunakan metode Ziegler Nichlos (Kc 0,5495 ; Ti 0,1815), dan unit sintesis DME menggunakan metode Ziegler Nichlos (Kc 0,16071 ; Ti 0,0699).

Increases of Indonesia’s population makes consumption of fuel was high, because nowadays fuel become primary needs for modern people in Indonesia. Fuel in Indonesia is mostly from petroleum, which is has slowly production in one decade behind. Therefore, chance in alternative energy must be develop in Indonesia, one of them is making Industry of Dimethyl Ether (DME) from synthetic gas feed. Synthetic gas was get from natural gas in autothermal reforming process. Indonesia has more reserve natural gas than petroleum. The another benefit from DME is friendly for our environment as alternative fuel. Indirect process in production of DME consists of synthesis methanol, dehidration methanol, purification DME and purification methanol for recycle.
The research will explain about control system in Synthesis Methanol and DME. These process consist of heater, compressor, cooler, flash vaporation and fix bad reactor units. This research used tuning model Ziegler Nichols and Lopez, then compares the performance parameter of Offset, Rise Time, Time of First Peak, Settling Time, Osilation Period, Decay Ratio, Overshoot, Maximum Deviation, Integral Absolute Error (IAE) and Integral Square Error (ISE) by both tuning model. The result of this research can be use to define optimum input and output variable in Purification process of DME and Methanol that can applied in Industry of DME.
Based on this study’s result, achieved that heater 1 used Ziegler Nichlos method (Kc 0,9978 ; Ti 0,1831), heater 2 used Ziegler Nichlos method (Kc 0,2166 ; Ti 0,1249), compressor used Fine Tunning method (Kc 5 ; Ti 0,1), cooler 1 used Ziegler Nichlos method (Kc 0,1969 ; Ti 0,1199), cooler 2 used Ziegler Nichlos method (Kc 0,5495 ; Ti 0,1815), and synthesis DME used Ziegler Nichlos method (Kc 0,16071 ; Ti 0,0699).
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2014
S53956
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Adam Sultansyah
"Salah satu alternatif dalam mengatasi permasalahan penyediaan kelistrikan di daerah 3T (Terdepan, Terluar, dan Tertinggal) yaitu melalui PLTBm sekam padi. Sekam padi yang tersedia secara besar menjadi suatu potensi untuk dijadikan feedsotck dalam proses gasifikasi, selanjutnya gas sintetik digunakan sebagai bahan bakar mesin untuk memutar generator. Lab Gasifikasi FTUI saat ini sedang berfokus kepada program riset berbasis komersialiasi dalam pembuatan PLTBm skala kecil untuk daerah 3T. Namun belum adanya penelitian pemanfaatan gas sintetik melalui spark-ignition engine di Lab Gasifikasi FTUI, sehingga dibutuhkan studi literatur pemanfaatan gas sintetik sekam padi sebagai bahan bakar spark-ignition engine. Penelitian ini berfokus kepada pengumpulan informasi untuk mengetahui karakteristik gas sintetik sekam padi, unjuk kerja pembersihan gas sintetik di Lab Gasifikasi FTUI, dan pemanfaatan gas sintetik sebagai bahan bakar spark-ignition engine. Dari studi literatur, karakteristik gas sintetik sekam padi yaitu: penyusun utama yaitu H2, CO, CH4, CO2, dan N2, LHV rendah, terdapat tar, serta terdapat variasi komposisi setiap waktunya. Gas sintetik mampu dijadikan sebagai bahan bakar spark-ignition engine meskipun terdapat penurunan daya akibat rendahnya nilai LHV, namun emisi yang lebih bersih terhadap CO, HC, dan NOx. Parameter proses yaitu AFR, ignition timing, dan rasio kompresi memiliki pengaruh yang signifikan terhadap daya output dan emisi, sehingga dibutuhkan penyesuaian terhadap parameter tersebut. Rekomendasi pemanfaatan gas sintetik meliputi: meningkatkan LHV, meningkatkan kemampuan pembersihan gas sintetik, penyesuaian AFR, pengontrolan AFR otomatis, penyesuaian ignition timing, dan penggunaan mesin dengan rasio kompresi tinggi.

One alternative in overcoming the problem of providing electricity in rural areas is through the rice husk biomass gasification. Rice husk that has already available in those areas becomes potential in utilizing rice husk as a feedstock for the gasification process, then the synthetic gas is used as a fuel for spark-ignition engine to turn the generator. FTUI Gasification Laboratory is currently focusing on research to commercialization program for the development of small-scale biomass gasifier for rural areas. However, the absence of research on this topic before in FTUI Gasification Laboratory, therefore it is necessary to have a literature review focusing on the utilization of synthetic gas from rice husk biomass gasification as fuel for spark-ignition engines. This research focusing on collects information from various studies to gives an overview of the characteristics of synthetic gas from rice husk gasification, synthetic gas cleaning system performance at FTUI Gasification Laboratory, and the utilization of the synthetic gas through spark-ignition engine. From the literature, the synthetic gas from rice husk gasification is composed of the main constituent gases namely H2, CO, CH4, CO2, and N2, low LHV, has tar, and has variations in the composition of synthetic gas each time. Synthetic gas can be used as a fuel for the engine even though there is a decrease in power due to low LHV, but it gives cleaner emissions on CO, HC, and NOx. Process parameters, namely AFR, ignition timing, and compression ratio have a significant effect on output power and emissions. Therefore, the adjustments of those parameters are needed. Recommendations for using syngas as fuel for spark-ignition engine include increasing the LHV value, increasing syngas cleaning system performance, AFR adjustment, automatic AFR control, ignition timing adjustment, and using an engine with a high compression ratio."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2020
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Agustina Rahayu
"Gasifikasi pada umumnya menghasilkan gas sintesis dengan rasio mol H2/CO < 2. Gasifikasi dengan menggunakan uap air dapat meningkatkan komposisi H2 dalam gas sintesis. Kinetika reaksi gasifikasi dapat ditingkatkan dengan menggunakan katalis K2CO3. Laju pemanasan terkontrol menentukan ukuran pori arang yang berpengaruh pada luas permukaan reaksi gasifikasi dan komposisi H2 dan CO dalam gas sintetis. Penelitian sebelumnya, pirolisis dilakukan tanpa memperhatikan kecepatan pirolisis. Percobaan dilakukan dengan metode steam catalytic gasification yang diarahkan untuk mencapai kondisi optimum untuk menghasilkan yield gas sintesis maksimum dengan rasio mol H2/CO≈2 dengan menggunakan arang batubara dengan luas permukaan yang telah diketahui. Laju pemanasan yang cepat pada tahap pirolisis akan meningkatkan surface area arang, sehingga yield gas akan meningkat. Penelitian ini dilakukan dengan mengumpankan partikel arang batubara lignit Indonesia dan katalis K2CO3 ke dalam reaktor fixed bed dengan variasi rasio steam/char (2,2; 2,9; 4,0), dan suhu gasifikasi (750˚C, 825˚C, dan 900˚C). Rasio H2/CO tertinggi yang didapat dari kondisi suhu 750˚C dan rasio steam/char 2,2 yaitu 1,682. Yield gas terbesar yang didapat dari penelitian ini adalah 0,504 mol/g pada suhu 900˚C dan rasio steam/char 2,9. Kondisi optimum untuk produksi gas sintesis adalah pada suhu 750˚C dan rasio steam/char 2,2 dengan yield 0,353 dan rasio H2/CO 1,682.

Generally, gasification produces syngas with H2/CO mole ratio <2. Gasification uses steam to improve the composition of H2 in the syngas. Gasification reaction kinetics can be improved by using K2CO3 catalyst. Controlled heating rate determines the pore size of charcoal that affects surface area of gasification reaction and composition of H2 and CO in the syngas. Previous studies, pyrolisis process was performed without regard to pyrolysis rate. Experiments was performed by catalytic steam gasification using charcoal which has known surface area to achieve optimum conditions and produce maximum yield of syngas with mole ratio of H2/CO ≈ 2. Rapid heating rate on pyrolysis stage will increase the surface area of charcoal, so it will increase gas yield. This study was performed by feeding Indonesian charcoal particles and K2CO3 catalyst into fixed bed reactor with variation of ratio of steam/charcoal (2.2; 2.9; 4.0), and gasification temperature (750˚C, 825˚C, and 900˚C). Highest ratio of H2/CO obtained at temperature of 750˚C and steam/charcoal ratio of 2.2 was 1.682. Largest gas yield obtained from this study was 0.504 mol/g at temperature of 900˚C and steam/charcoal ratio of 2.9. The optimum conditions for syngas production was temperature of 750˚C and steam/charcoal ratio of 2.2 with gas yield of 0.353 and H2/CO ratio of 1.682."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2013
T35466
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Fajriawan Sutansa
"ABSTRAK
Di Indonesia, permasalahan sampah menjadi perbincangan dari hulu ke hilir yang terus dicari pemecahannya. Sampah kota di Indonesia memiliki potensi sebagai sumber energi terbarukan yang cukup besar. Namun, belum ada pemanfaatan secara maksimal karena terkendala aspek teknologi dan ekonomi. Teknologi pengolahan sampah menjadi listrik dengan metode landfill gas to power membutuhkan lahan yang besar untuk bisa menampung sisa tumpukan sampah. Dengan latar belakang dan potensi tersebut, pengujian ini bertujuan untuk membandingkan kestabilan tegangan dan frekuensi serita kinerja mesin dari generator set mesin diesel berbahan bakar solar yang dicampur syngas hasil gasifikasi sampah dan dibandingkan dengan solar murni pada skenario pembebanan 6,66%, 13,33%, dan 20%. Pengujian bahan bakar solar dengan campuran syngas mampu mempertahankan kinerja mesin diesel dengan kestabilan tegangan di antara +0,7%-+4,6% dari nilai nominal, kestabilan frekuensi di antara -1,26%-+1,34% dari nilai rata-rata, konsumsi bahan bakar 15,7 m3 syngas setara dengan 1 liter solar, tingkat kebisingan pada jarak 1 meter sebesar 76,28 dB-81,96 dB, dan suhu gas buang di antara 100,42-21,80 derajat celcius.

ABSTRACT
In Indonesia, the problem of waste becomes a conversation from upstream to downstream that the solution is continuously sought. Municipal Solid Waste (MSW) in Indonesia has the potential as a source of renewable energy that is quite large. However, there has not been a maximum utilization due to technological and economic aspects. The technology of processing waste into electricity using the landfill gas to power method requires a large amount of land to be able to accommodate the remaining piles of garbage. As that background and potential, this analysis aims to compare the stability of the voltage and frequency as well as the performance of the engine from diesel engine generator sets which the diesel fuel mixed with syngas from waste gasification results and compared to pure diesel in the loading scenario of 6.66%, 13.33%, and 20%. Testing diesel fuel with syngas mixture is able to maintain the performance of diesel engines with voltage stability between +0.7%-+4,6% of the nominal value, frequency stability between-1.26%+1.34% of the average value, fuel consumption of 15.4 m3 syngas is equivalent to 1 liter of diesel, the noise level at 1 meter is 76.28 dB 81.96 dB, and the temperature of the exhaust gas is between 100.42 121.80 celcius degree."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2020
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Faris Kemal Naufan
"ABSTRAK
Listrik adalah energi penting yang digunakan oleh masyarakat. Terdapat banyak teknologi untuk menghasilkan listrik, namun mereka memiliki kelebihan dan kekurangan. Berdasarkan fakta ini, studi ini mengusulkan metode alternatif untuk menghasilkan listrik dengan teknologi sel bahan bakar karbonat cair atau molten carbonate fuel cell (MCFC) dengan bahan bakar hasil dari gasifikasi batubara. Teknologi MCFC telah diketahui sebagai teknologi yang bersih dan lebih efisien daripada teknologi lainnya. Pabrik yang diusulkan terdiri dari gasifikasi batubara dan MCFC. Pabrik tersebut dapat dimodelkan dan disimulasikan dengan menggunakan Aspen Plus untuk mengevaluasi kinerja teknisnya. Gasifikasi batubara dan MCFC telah dimodelkan dan disimulasikan didalam simulator Aspen Plus dengan disain kapasitas listrik yang ditentukan, yaitu sebesar 10 MW. Jenis coal yang digunakan di simulasi adalah sub-bituminous. Dari simulasi dihasilkan jumlah batubara yang dibutuhkan untuk pabrik adalah sebesar 63,56 ton / hari. Efisiensi gas dingin (CGE) dari gasifier yang diperoleh adalah sebesar 64,2%, dan efisiensi listrik bersih MCFC adalah 46,79%, sedangkan efisiensi total dari sistem adalah 55,5%. Total efisiensi yang diperoleh dari studi ini sesuai dengan studi-studi sebelumnya.

ABSTRACT
Electricity is an essential energy used by the society. There are many technologies for electricity production, however they have advantages as well as disadvantages. Based on this fact, the study proposes an alternative method to producing electricity by molten carbonate fuel cell (MCFC) fueled by gasified coal. MCFC is known to be clean and more efficient than other technology. The plant consists of coal gasification and molten carbonate fuel cells, and it can be modelled and simulated by Aspen Plus in order to evaluate the technical performance. Both coal gasification and MCFC have been modelled and simulated in the Aspen Plus simulator with a determined design capacity of 10 MW of electricity. The type of coal that is used is sub-bituminous coal. From the simulation, the results for the amount of coal needed for the plant is 63.56 tonne/day. The cold gas efficiency (CGE) of gasifier obtained is 64.2% and the MCFC net electrical efficiency is 46.79%, while the total efficiency of the system is 55.5%. The total efficiency obtained from this study is in accordance with the previous studies.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2019
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Andrean Diyandana Filemon
"Batubara dapat diolah menjadi bahan bakar cair melalui proses Fischer-Tropsch. Agar mudah diolah menjadi bahan bakar cair, batubara harus melalui proses gasifikasi untuk menghasilkan gas H2 dan CO dengan rasio 2:1. Kandungan abu dalam batubara yang selama ini sering diabaikan, diperkirakan memiliki efek sebagai katalis terhadap reaksi-reaksi gasifikasi. Pada penelitian ini, hendak diteliti pengaruh suhu reaksi dan kandungan abu terhadap rasio mol H2/CO dan yield gas sintesis yang dihasilkan. Batubara yang digunakan adalah batubara jenis sub-bituminous. Variasi kandungan abu dalam batubara dibagi menjadi dengan abu dan tanpa abu, dilakukan dengan dengan metode aglomerasi menggunakan pelarut CPO-air. Gasifikasi dilakukan dengan metode steam gasification yang menggunakan umpan arang dan kukus agar meningkatkan rasio mol H2/CO. Suhu operasi yang digunakan adalah 650°C, 700°C, dan 750°C. Rasio kukus terhadap arang ditetapkan 2,7 dan waktu tinggal kukus dalam unggun arang adalah 3,5 detik. Gasifikasi batubara yang tidak diaglomerasi (kandungan abu 6%) menghasilkan yield gas tertinggi sebesar 5,3 mmol/mol C dan rasio mol H2/CO tertinggi sebesar 1,94 pada suhu 750°C. Gasifikasi batubara yang diaglomerasi (kandungan abu tersisa 0,9%) menghasilkan yield gas tertinggi sebesar 3,34 mmol/mol C pada suhu 750°C dan rasio mol H2/CO tertinggi sebesar 0,77 pada suhu 650°C.

Coal could be transformed to liquid fuel through Fischer-Tropsch. This process is affordable if the mole ratio of H2/CO from synthetic gas is 2:1. Ash content in coal often to be ignored, but it is predicted to has effect as catalyst for gasification reaction. In this research, the effect of operating temperature and ash content to H2/CO mole ratio and synthetic gas? yield are observed. The coal?s type in this research is sub-bituminous. The ash content will be varied to with-ash and ash-free by agglomeration method with the mixture of CPO-water as solvent. The gasification process is fed with char and steam to increase the mole ratio of H2/CO. The operating temperature varied to 650°C, 700°C, and 750°C. The steam to char ratio is 2,7 and steam?s residence time in char bed is 3,5 s. From gasification of non-agglomerated coal (ash content 6%), the highest yield of gas is 5,3 mmol/mol C and the highest mole ratio of H2/CO is 1,94 at 750°C. From gasification of agglomerated coal (ash content 0,9%), the highest yield of gas is 3,34 mmol/mol C and the highest mole ratio of H2/CO is 0,77 at 650°C.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2016
S64152
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Sepehr Mozaffari
"This study is to verify the usage of DME as an alternative fuel and its production routs. As it is clear the energy, its supply and consumption is a very important concern. Countries are developing and as a result of that the energy consumption is increasing. Growing energy consumption is directly related to the depletion of fossil fuels particularly petroleum based fuels. So the world has to think of using other fuels which have at least the same performance and its production is cost-effective. One of these fuels is Dimethyl ether (DME).
DME is very promising fuel and research on its characteristics and efficiencies show that it can be considered as a future fuel as it is cheap, environmental friendly and has good efficiency. Another advantage of DME production is that it has different applications and is a versatile fuel. Furthermore, similarity of its physical properties to LPG makes DME handling, storing and transportation easy however DME has low viscosity and lubricity. These mentioned disadvantages which are solvable may cause problems if enough attention is not paid to them.
Typically DME is produced from natural gas as a feedstock although coal and biomass are also other possible feedstock to be utilized. To produce DME, natural gas is first converted to synthesis gas via ATR method (Auto thermal reforming) and then is converted to DME through direct method. This research aimed to be done to investigate about the possibility of using DME as a future fuel by discussing about its characteristics, advantages and disadvantages. Moreover, its various production pathways has been talked about and tried to compare them in different aspects.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2014
S54941
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>