Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 140077 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Ribka Prima Setyanty
"ABSTRAK
Skripsi ini membahas tentang persepsi pustakawan mengenai pergeseran peran
pustakawan di abad elektronik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi
pustakawan Universitas Katolik Indonesia (Unika) Atma Jaya Jakarta dan
mengetahui apa saja strategi yang dimiliki pustakawan Unika Atma Jaya dalam
menghadapi pergeseran perannya di abad elektronik. Penelitian ini adalah
penelitian kualitatif dengan metode studi kasus. Data penelitian diperoleh dengan
cara memeriksa dokumen terkait, wawancara, dan observasi. Hasil penelitian ini
juga dikaitkan dengan kompetensi pustakawan abad 21 oleh American Library
Association.

ABSTRACT
This undergraduate thesis discusses the librarian perception about librarian?s
shifting role in electronic era. This research aims to determine perception of
Unika Atma Jaya Jakarta?s librarian about their shifting role and to get overview
about their strategy so they can survive in electronic era. This study was a
qualitative research with case study method. The research data obtained by
examining relevant documents, interviews, and observation. The results of this
study was also associated with the 21th century competencies of librarian by
American Library Association."
Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2012
S42189
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Evelline Kristiani
"Bervariasinya kapasitas, potensi dan tingkat perkembangan daerah menyebabkan perbedaan mutu yang lebar antar program studi maupun institusi perguruan tinggi di penjuru Indonesia. Perbedaan mutu ini menjadi fokus para pemangku kepentingan perguruan tinggi, khususnya calon mahasiswa, pemerintah dan pasar tenaga kerja. Agar dapat menjaga mutunya, Universitas Kristen Krida Wacana (UKRIDA) sebagai salah satu dari institusi perguruan tinggi di Indonesia wajib memenuhi standar dari kriteria yang ditetapkan oleh Badan Akreditasi Nasional Perguruan Tinggi (BAN-PT). Kemudian, untuk dapat bersaing, UKRIDA juga perlu menetapkan keputusan-keputusan maupun rencana strategis yang dibuat memanfaatkan data yang sama dengan yang digunakan untuk pengukuran pemenuhan standar kriteria akreditasi agar selaras dengan tujuan utama peningkatan mutu. Namun, ternyata  melalui analisis akar-akar masalah Loshin yang diantaranya manusia, proses, teknologi dan kebijakan ditemukan kualitas data dari salah satu kewajiban Tri Dharma yaitu pendidikan dan pengajaran secara khusus pada data mahasiswa dan akademik, masih buruk baik itu manajemen maupun kondisi dari data itu sendiri. Berdasarkan hal tersebut, penelitian ini bertujuan untuk menyusun strategi peningkatan kualitas data mahasiswa dan akademik UKRIDA. Menggunakan metode kualitatif, pengumpulan data dilakukan melalui wawancara, query langsung dan studi dokumen. Penilaian terhadap kualitas data saat ini menggunakan dimensi kualitas data dari Loshin dan PermenristekDikti RI Nomor 61 Tahun 2016 Pasal 12, penilaian terhadap tingkat kematangan manajemen kualitas data menggunakan Data Quality Maturity Model Loshin. Penilaian menghasilkan temuan penyebab permasalahan dan temuan kesenjangan manajemen. Analisis kemudian digunakan untuk menghasilkan rekomendasi strategi, yang pertama lewat pemetaan penyebab permasalahan umum DMBOK2 dibentuk strategi peningkatan kondisi kualitas data dan yang kedua, lewat pemetaan best practive aktivitas manajemen kualitas data DMBOK2 yang dipadu dengan poin-poin konsiderasi strategi kualitas data Loshin dibentuk strategi peningkatan manajemen kualitas data. Secara garis besar strategi yang diajukan menyarankan perbaikan struktur data dan antarmuka aplikasi, pendefinisian tata kelola data, penyelenggaraan dokumentasi aturan, SOP dan SLA yang lengkap hingga ke unit bisnis dan peningkatan pengukuran dan pelaporan.

Variations in capacity, potential, and level of regional development cause wide differences in quality between study programs and higher education institutions throughout Indonesia. These quality differences become the focus of higher education stakeholders, especially prospective students, the government, and the labor market. To maintain its quality, Krida Wacana Christian University (UKRIDA) as one of the higher education institutions in Indonesia must meet the standards of criterias set by the National Accreditation Body for Higher Education (BAN-PT). Then, to be able to compete, UKRIDA also needs to establish strategic decisions and plans that are made based on the same data used to measure accreditation criteria standards fulfillment so that they are aligned with the main objective of quality improvement. However, through analysis of Loshin’s domain of problem root causes include humans, processes, technology, and policies, turns out that the quality of data from one of the obligations of the Tri Dharma, namely education and teaching specifically on student and academic data is still poor both in terms of management and the condition of the data itself. Based on these founds, this study aims to develop strategies for improving the UKRIDA student and academic data quality.

Using qualitative methods, data collection was carried out through interviews, direct queries and document study. Assessment of the current data quality uses data quality dimensions from Loshin and PermenristekDikti RI Number 61 of 2016 Article 12, assessment of the maturity level of data quality management using Loshin's Data Quality Maturity Model. The assessment results in: findings of problems causes and findings of management gaps. Further analysis was carried out to produce strategic recommendations, firstly through mapping DMBOK2 common problems causes; a strategy for improving data quality conditions was formed. Secondly, through mapping of DMBOK2 best practice data quality management activities combined with Loshin’s data quality strategy points of consideration, a data quality management improvement strategy was formed. Broadly speaking, the proposed strategy suggests corrections of data structures and application interfaces, defining data governance, organizing complete documentation of rules, SOPs, and SLAs up to business units also measurement and reporting improvement."

Jakarta: Fakultas Ilmu Komputer Universitas Indonesia, 2022
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Ira Maryati
"Peran perpustakaan akademik dalam layanan pendukung penelitian (Research Support Services) telah menjadi isu global. Namun, peran tersebut belum dilakukan dengan baik oleh perpustakaan akademik di Indonesia; adopsinya masih rendah dibandingkan negara lain. Sistem informasi dapat mengatasi permasalahan tersebut melalui pengembangan model bisnis; menghasilkan perubahan proses bisnis yang diimplementasikan dalam prototipe perpustakaan digital layanan pendukung penelitian. Strategi implementasi yang tepat juga dibutuhkan untuk kesuksesan adopsi perubahan proses bisnis. Penelitian ini bertujuan untuk membuat model bisnis perpustakaan digital layanan pendukung penelitian dan implementasinya berupa sebuah prototipe. Tujuan lainnya adalah mengembangkan strategi implementasi untuk perubahan proses bisnis yang diusulkan.
Penelitian ini menggunakan metode campuran (mixed-methods). Studi kualitatif melalui focus group disscussion (FGD) digunakan dalam membangun model bisnis yang diadopsi dari Business Model Canvas. Pengembangan prototipe menggunakan pendekatan object oriented dengan metode Rapid Application Development. Analisis usability secara kuantitatif dengan kuesioner system usability scale (SUS) digunakan untuk pengujian prototipe. Pengembangan strategi implementasi diperoleh dari wawancara dengan pakar dengan metode grounded theory method (GTM). Analisis data kualitatif menggunakan analisis konten dan analisis tematik.
Penelitian menghasilkan model bisnis dengan sembilan faktor kunci yang unik sesuai karakteristik perpustakaan akademik di Indonesia. Model bisnis tersebut telah dilakukan pemodelan proses bisnisnya menggunakan Unified Modelling Language (UML) dan diimplementasikan dalam prototipe; dimana hal ini belum dilakukan pada penelitian sebelumnya. Strategi implementasi juga telah dirancang untuk kesuksesan adopsi perubahan proses bisnis yang diusulkan. Dibandingkan dengan penelitian terdahulu, pada penelitian ini muncul isu terkait kesadaran staf dan kerjasama antar unit. Hal ini berkaitan dengan karakteristik organisasi nonprofit perpustakaan akademik; dimana pada penelitian sebelumnya strategi dirancang berdasarkan studi kasus organisasi profit. Secara praktikal, hasil penelitian ini dapat digunakan untuk mengatasi keterbatasan pengembangan teknologi dan meningkatkan adopsi perubahan proses bisnis di perpustakaan akademik menuju layanan pendukung penelitian. Beberapa proses bisnis yang belum diimplementasikan karena berbagai keterbatasan penelitian berpeluang sebagai penelitian lanjutan untuk memperkuat penelitian ini.

The role of academic libraries in Research Support Services has become a global issue. However, this role has not been carried out well by academic libraries in Indonesia; the adoption is low compared to other countries. Information systems can overcome these problems through the development of business models; produce business process changes that are implemented in a prototype digital library of research support services. The appropriate implementation strategy is also needed for the successful adoption of business process reengineering. This study aims to create a digital library business model for research support services and its implementation in the form of a prototype. Another objective is to develop an implementation strategy for the adoption of the proposed business process.
This study uses a mixed method. Qualitative studies through focus group discussions (FGD) are used to build a business model adapted from the Business Model Canvas. The prototype development uses an object-oriented approach with the Rapid Application Development method. Quantitative usability analysis using a system usability scale (SUS) questionnaire was used for prototype testing. The development of the implementation strategy was obtained from interviews with experts using the grounded theory method (GTM). Qualitative data analysis used content analysis and thematic analysis.
The research resulted in a business model with nine unique key factors according to the characteristics of academic libraries in Indonesia. The business model has been modeling its business processes using the Unified Modeling Language (UML) and implemented in a prototype; which has not been done in previous studies. The implementation strategy has also been designed for the successful adoption of the business process reengineering. Compared to previous research, this study raises issues related to staff awareness and collaboration between units. This relates to the characteristics of the non-profit organization of academic libraries; where in the previous study the strategy was designed based on a case study of profit organizations. Practically, the results of this research can be used to overcome the limitations of technology development and increase the adoption of business process reengineering in academic libraries towards research support services. Several business processes that have not been implemented due to various research limitations have the opportunity as further research to strengthen this research.
"
Depok: Fakultas Ilmu Komputer Universitas Indonesia, 2022
D-pdf
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Regina Syafinas
"Skripsi ini membahas persepsi pemustaka terhadap layanan Perpustakaan Universitas Katolik Atma Jaya. Tujuan penelitian ini adalah mengetahui persepsi pemustaka terhadap layanan, koleksi, sumber daya manusia, sarana dan prasarana serta harapan pemustaka untuk kemajuan layanan Perpustakaan Universitas Katolik Atma Jaya. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan metode survei.
Hasil penelitian ini persepsi pemustaka terhadap layanan adalah baik dengan skor 2,83. Persepsi pemustaka terhadap koleksi adalah baik dengan skor 2,77. Persepsi pemustaka terhadap sumber daya manusia adalah baik dengan skor 2,84. Persepsi pemustaka terhadap sarana dan prasarana adalah baik dengan skor 2,78. Rentang untuk kategori baik adalah 2,6-3,3. Harapan pemustaka adalah sebanyak 17,1% mengaharapkan untuk memperbaiki sarana internet agar server yang digunakan tidak mudah down, 16,2% mengharapakan untuk memperluas ruang baca, dan 8,6% mengharapkan untuk memperbanyak koleksi.

This thesis is studying about users perception to Universitas Katolik Atma Jaya library service. The purpose of this study is to understand user perception about the service, collection, librarians, facilities and infrastructure, and user expectation for Universitas Katolik Atma Jaya library service progress. The research uses quantitative approach with survey method.
The results of this research is user perception about the service is good with a score of 2,83. User perception about the collection is good with a score of 2,77. User perception about the librarians is good with a score of 2,84. Range for good category is 2,6-3,3. User perception about the facilities and infrastuructue is god with a score 2,78. The user expectation is 17,1% expecting the internet can more better, 16,2% expecting to expand the reading room, and 8,6% expecting to expand the collection.
"
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2013
S46758
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ferry Kurniawan
"Universitas Katolik Atma Jaya Jakarta (2011-2014). Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan pengelolaan karya ilmiah dosen meliputi kebijakan, pengadaan, pengolahan, pelayanan (akses dan diseminasi) dan pelestarian serta kendala yang dihadapi di Perpustakaan Universitas Katolik Atma Jaya Jakarta. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan menggunakan metode studi kasus. Pengumpulan data dilakukakan dengan observasi, wawancara.
Hasil dari penelitian ini adalah pengelolaan karya ilmiah dosen masih belum berjalan seperti yang diharapkan, terlihat dari masih sedikitnya jumlah karya ilmiah yang terkumpul dan belum semua dosen mengumpulkannya pada perpustakaan. Permasalahan yang terjadi tidak terletak pada teknologi dan kebijakan yang sudah ada, namun pada implementasi kebijakan yang belum maksimal dilakukan. Karena belum adanya laporan mengenai karya ilmiah dosen kepada pihak universitas selaku pembuat kebijakan.

This thesis discusses Management of lecturer?s scholarly publications at Atma Jaya Catholic University (2011-2014). The purpose of this study was to describe the management of Lecturer Scholarly Publications includes policies, acquisition, processing, services (access and dissemination), and the preservation and obstacles encountered in the Library of the Catholic University of Atma Jaya Jakarta. Data collected by observation and interview.
Results from this study is the management of Lecturer's Scholarly Publications is still not working as expected, it seen by the small number of Scholarly Publications collected and not all lecturers collect Scholarly Publcations at the library. The problems that occurred not on the technologies and policies that already exist, but on implementation of policy. because of the lack of reports of scientific work as a university lecturer to the policy makers. Because of the lack of reports of Lecturer?s Scholarly Publication to the university as the policy makers."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2015
S61484
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Bell, Steven J.
"Change is unfolding at a furious pace for academic librarians, where even predictions of obsolescence abound. This new vision for designing the future of academic libraries enables librarians to become indispensable partners in the college teaching endeavor by integrating themselves into the instructional process."
Chicago: [American Library association, American Library association], 2007
e20435770
eBooks  Universitas Indonesia Library
cover
Sintha Ratnawati
"Penelitian ini berlujuan mengukur dan mempelajari kualitas jasa yang dilihat dari besar dan arah perbedaan antara harapan dan persepsi pengguna terhadap pelayanan perpustakaan. Kerangka teoritis yang dituturkan di sini mengadaptasi Model Kesenjangan Kualitas Jasa. Penelitian dilakukan dengan metode kuesioner dan dilengkapi dengan wawancara terhadap 276 mahasiswa.
Hasilnya menunjukkan kualitas jasa perpustakaan setempat tidak buruk, meskipun masih di bawah harapan pengguna. Dari identifikasi dimensi diketahui adanya lima dimensi yang menjadi dasar penilaian kualitas jasa, yaitu assurance, empati, responsiveness, reliabilitas, dan tangibles. Kelima dimensi tersebut mempunyai interkorelasi dalam pencapaian kualitas jasa. Masing-masing dimensi mempunyai derajat kepentingan dan menunjukkan tingkat kesenjangan yang berbeda. Reliabilitas dan tangibles merupakan dua dimensi yang dianggap paling penting namun kesenjangannya cenderung tinggi. Dalam hal reliabilitas, kekurangan tersebut mencakup keterbatasan koleksi, ketidakakuratan katalog terpasang, serta tidak terciptanya suasana tenang seperti yang terjadi di perpustakaan pada umumnya. Mengenai tangibles, tanggapan responden banyak berkaitan dengan sarana komputer yang terbatas serta sempitnya ruang baca yang tidak mampu menampung pengguna. Dalam hal assurance, responden melihat pengetahuan, keramahan, dan kernampuan petugas cukup memadai, sementara gangguan keramahan mengurangi kemantapan responden menggunakan jasa perpustakaan. Perhatian dan bantuan secara teknis, yang menjadi bagian dari dimensi empati, dipandang cukup baik. Walaupun demikian, perpustakaan diharapkan lebih memperhatikan kepentingan pengguna dalam mengembangkan jasa. Memaklumi adanya keterbatasan sumber daya, responden menilai petugas memberikan pelayanan dengan cukup cepat. Dilihat lebih jauh, kesenjangan itu terjadi akibat pihak perpustakaan kurang rnengetahui aspirasi pengguna serta komunikasi yang tidak terjalin dengan baik di antara keduanya. Penilaian dari sudut pandang pengguna akan membantu pengelola perpustakaan menentukan prioritas pembenahan pelayanan guna memberikan jasa yang sesuai dengan keperluan pengguna.

Identification of Dimension and Evaluation of Service Quality at Atma Jaya Catholic University Library - Jakarta The objective of this empirical research is to measure and study service quality based on magnitude and direction of the discrepancy between users' expectation and perception of library services. This conceptual framework adopts Gaps Model of Service Quality; Data were collected using questionnaire and interviews toward 276 students.
The findings indicate that service quality of the library is adequate, although it is lower than users' expectation. Identification of dimensions reveals five dimensions of service quality: assurance, empathy, responsiveness, reliability, and tangibles relevant to the library services. There is inter-correlation between five dimensions of service quality. Each dimension has different importance level and gap score. Reliability and tangibles are the most important dimensions while their gap magnitude are high. The gap in the reliability dimension came from lack of collections, inaccuracy of online catalogue, and unavailability of noiseless environment in the reading room commonly offered in the library. As to the tangibles, limited computer facilities, and overcrowded reading room, contribute to the high gap score. Meanwhile in the assurance dimension, library users appraise knowledge, ability and courtesy of library staff, whereas security vulnerability decrease respondents' confidence in using library services. Technical assistance and attention, which are compose empathy dimension, are appraised positively, although users still expect the library pay more attention to their need when designing service offered to them. Recognizing of library's limited resources, respondents justify that library staffs provide an adequate quick service. Further research's insight showed that discrepancy between users' expectation and perception of library services is caused by ineffective communication and lack of understanding of users' aspiration. Library user assessment will facilitate the library give right priority to the service improvement appropriate to the users' requirement."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2003
T10844
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Parhan Hidayat
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2009
T25973
UI - Tesis Open  Universitas Indonesia Library
cover
Muhammad Aldi Wicaksono
"Pesatnya perkembangan teknologi dalam beberapa tahun terakhir telah mendisrupsi kegiatan ekonomi dan bisnis di semua sektor dunia, sehingga menjadi tantangan dan ancaman bagi perusahaan dalam menjaga kelangsungan bisnis dan kinerja keuangannya. Perusahaan menghadapi risiko financial distress jika tidak dapat beradaptasi dengan cepat terhadap perubahan kondisi. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dampak disrupsi teknologi terhadap kinerja keuangan perusahaan dan kelangsungan bisnis. Studi kasus dilakukan terhadap operator jalan tol di Indonesia yaitu PT Jasamarga Tollroad Operator (JMTO) yang menghadapi situasi disrupsi akibat perubahan teknologi dan kebijakan transaksi tol di Indonesia. Penelitian ini menggunakan pendekatan studi kasus deskriptif dengan metode kualitatif untuk menganalisis model bisnis dan strategi perusahaan, serta menggunakan metode kuantitatif untuk menghitung proyeksi keuangan dan mengukur kinerja perusahaan menggunakan rasio keuangan, serta indikator Altman Z-Score. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kinerja keuangan perusahaan mengalami penurunan yang signifikan dan berpotensi mengalami financial distress jika manajemen tidak memiliki strategi adaptasi yang efektif dalam menghadapi disrupsi teknologi.

The rapid development of technology in recent years has disrupted economic and business activities in all sectors of the world, thus becoming a challenge and threat to companies in maintaining their business continuity and financial performance. Companies face the risk of financial distress if they cannot adapt quickly to changing conditions. This study aims to analyze the impact of technological disruption on corporate financial performance and business sustainability. A case study was conducted on the toll road operators in Indonesia, namely PT Jasamarga Tollroad Operator (JMTO), which is facing a disruptive situation due to changes in technology and toll transaction policies in Indonesia. This research uses a qualitative descriptive case study approach to analyze the company's business model and Strategy. It uses a quantitative method by calculating financial projections and measuring company performance using financial ratios. The results of the study show that the company's financial performance has decreased significantly and can potentially be exposed to financial distress if management does not have an effective adaptation strategy in dealing with technological disruptions. This contributes to providing an overview of the impact of technological disruption on the company's performance and business continuity, thus encouraging company management to develop an effective adaptation strategy plan in dealing with various changes."
Jakarta: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2023
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Nathan
"Teknologi cloud adalah fenomena baru dalam bidang teknologi informasi. Teknologi cloud banyak menawarkan keuntungan meskipun teknologi cloud juga memiliki banyak kekurangan. Selain itu identifikasi tentang adopsi teknologi baru juga semakin penting sehingga diperlukan model yang bisa mengidentifikasi faktor yang mempengaruhi adopsi teknologi cloud. Penelitian ini mengadopsi model DEMATEL untuk mengidentifikasi faktor yang mempengaruhi adopsi teknologi cloud dilihat dari perspektif manfaat peluang biaya dan risiko BOCR. Studi kasus dilakukan pada dua perusahaan yang bergerak pada bidang jasa pertambangan yaitu PT Darma Henwa PTDH dan PT United Tractors UT. Proses pengambilan data menggunakan metode forum group discussion FGD dan metode delphi melibatkan para petinggi divisi TI sebagai pengambil keputusan. Kedua organisasi tersebut memiliki karakter berbeda untuk menggali keterkaitan antara karakteristik organisasi dengan faktor yang mempengaruhi adopsi teknologi cloud.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa model DEMATEL dan BOCR berhasil mengidentifikasi faktor tersebut. Faktor yang mempengaruhi adopsi teknologi cloud sangat dipengaruhi karakteristik organisasi Karakteristik internal organisasi yang paling mempengaruhi adopsi teknologi cloud adalah ketersediaan sumberdaya diikuti dengan struktur organisasi ketersediaan tenaga ahli dan dukungan pimpinan organisasi.

Currently cloud technologies could be said as a new phenomenon in the field of information technology. Cloud technologies offered many advantages although has many drawbacks. Moreover the identification of the adoption of new technologies is also increasingly important. Therefore there is a need to build a model that can identify the factors affecting the adoption of cloud technologies. This research adapted the DEMATEL model to identify the factors that affecting the adoption of cloud technologies from the perspective of benefit opportunity cost and risk BOCR. Case study is conducted on two organizations that engaged in mining service industry namely PT Darma Henwa PTDH and PT United Tractors UT. Data collecting process using FGD and Delphi technique and involves the IT department leader as decision maker Both organizations have different character to explore the linkage between organization rsquo s internal characteristics and factor that affecting the adoption of cloud technologies.
This study found that the improved DEMATEL with BOCR model successfully identify these factors. Factors that affecting the adoption of cloud technologies are greatly affected by organization rsquo s characteristics The availability of resource is the most influential factor followed by organizational structure the availability of IT expert and strength of organizational support.
"
Depok: Fakultas Ilmu Komputer Universitas Indonesia, 2013
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>