Ditemukan 142650 dokumen yang sesuai dengan query
Lumintang, Pricilia Merry Nancy
"Light Vehicle merupakan salah satu sarana pendukung penting dalam berjalannya kegiatan operasional di site. Dengan semakin bertambahnya proyek dan meningkatnya harga sewa kendaraan, maka diperlukan analisa terhadap sistem pengadaan Light Vehicle agar keputusan untuk pembelian kendaraan atau penyewaan kendaraan pada service provider tertentu menjadi efektif dan efisien.
Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan metodologi pengambilan keputusan yang dapat memberikan perusahaan kemampuan yang lebih efektif untuk menentukan keputusan membeli atau menyewa light vehicle sebagai kendaraan operasional di site dengan konsistensi dan repeatability untuk diterapkan pada proyek-proyek selanjutnya.
Penelitian ini menggunakan metode Make or Buy Decision Analysis yang menganalisa kelayakan suatu sistem untuk pengadaan Light Vehicle yang didukung oleh penerapan fungsi ekonomi teknik dan perhitungan depresiasi dalam pengolahan data.
Light Vehicles are one of the most important facilities in order to support the mobilization operational activity in site. In accordance to new projects that recently have been awarded to PT. TCI and the increasing of light vehicles rental rate, therefore it has been decided that it is a necessity requirement to analyze the system in providing light vehicles. This is in order to avoid mistake by the company in choosing the best decision in providing light vehicles of their own or by awarding it to the service provider to provide light vehicles rental in site including for the services and other requirement by the company effectively and efficiently. The goal for this research is to, apply the method in decision making which could give the company ability in taking decision based on the science in Industrial Engineering to choose whether providing the light vehicles by their own or by hiring to service provider. The other main point of target from this research is to get a standard reference of decision analysis method which could be use as a reference method of providing light vehicles with high repeatability for the other upcoming projects. This research is using Make or Buy Decision Analysis method that will be used to analyze the feasibility of system in providing light vehicle and supported by the function in engineering economy and depreciation measurement with statistical method in processing the data of research."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2008
S51970
UI - Skripsi Open Universitas Indonesia Library
Rizky Intan Prazna Putri
"Transportasi memegang salah satu peranan penting dalam segi operasional kontraktor batubara di suatu pertambangan. Tidak hanya digunakan untuk mengangkut hasil tambang, transportasi juga dibutuhkan untuk melakukan pengantaran karyawan di daerah pertambangan yang kondisi jalannya tergolong ekstrim. Pengadaan transportasi tersebut dilakukan dengan menyewa dari pihak ketiga sehingga biaya transportasi yang diperhitungkan terdiri dari biaya sewa, biaya sopir, dan biaya bahan bakar. Melihat biaya transportasi yang cukup besar, utilitas setiap kendaraan rata-rata hanya sebesar 18 dalam 24 jam. Ada celah yang bisa diambil untuk meminimalkan biaya transportasi kontraktor batubara dengan mengoptimalkan jumlah kendaraan dengan pemilihan jarak tempuh yang optimal. Hal tersebut dapat dilakukan dengan memodelkan permasalahan dalam bentuk Vehicle Routing Problem VRP dan menggunakan metode Integer Linear Programming ILP. Pencarian solusi menggunakan algoritma branch-and-bound dibantu oleh peranti lunak Lingo 11. Hasil penelitian menunjukkan terjadi penurunan jumlah kendaraan sebesar 27, kenaikan jarak tempuh sebesar 7, dan penurunan biaya transportasi sebesar 26 dari kondisi awal apabila bahan bakar diperhitungkan.
Transportation holds one of the most important roles in terms of coal mining operations in a mine. Not only used to transport mining products, transportation is also required to conduct employee deliveries in mining areas where the condition of the road is classified as extreme. The procurement of transportation is done by renting from a third party so that the transportation costs consist of rental fees, driver fees, and fuel costs. Looking at the considerable transportation costs, the utility of each vehicle averaged only 18 in 24 hours. There is a chance that can be taken by coal contractor to minimize the cost of transportation by optimizing the number of vehicles with optimal mileage selection. This can be done by modeling the problem in the form of Vehicle Routing Problem VRP and using Integer Linear Programming ILP method. The solution search used a branch and bound algorithm assisted by Lingo 11 software. The results showed a 27 decrease in the number of vehicles, 7 increase in mileage, and 26 reduction in transportation costs from initial conditions when fuel was calculated."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2018
S-Pdf
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library
Atino Alif Riovindha
"Upaya pemerintah mengenai peningkatan produksi target satu juta barel minyak pada tahun 2030 harus didukung oleh berbagai sarana yang menunjang peningkatan di industri minyak dan gas. Program tersebut dapat membawa dampak pada peningkatan stuktur lepas pantai. Dalam menunjang operasional eksplorasi dan produksi minyak dan gas dibutuhkan sarana berupa kapal. Salah satu tipe kapal yang banyak digunakan pada kegiatan lepas pantai di sektor hulu migas yaitu kapal jenis Anchor Handling Tug and Supply (AHTS). Kapal AHTS menyumbang valuasi kurang lebih 25% dari keseluruhan nilai pasar kapal lepas pantai global, menjadikannya jenis kapal lepas pantai terbesar kedua dalam hal jumlah porsi pasar. Jumlah nilai pasar kapal penunjang kegiatan lepas pantai diproyeksikan mencapai $28,20 miliar pada tahun 2031. Pertumbuhan ini dapat dikaitkan dengan meningkatnya permintaan kebutuhan kapal AHTS untuk mendukung kegiatan operasi di sektor hulu migas. Namun dalam proses pengadaan kapal AHTS diperlukan banyak pertimbangan untuk memilih penyedia atau vendor yang paling sesuai dengan kebutuhan. Salah satu upaya untuk penyelesaian masalah tersebut ialah dengan merancang suatu Sistem Pendukung Keputusan (SPK) yang dapat membantu untuk memilih vendor. Karena kriteria bersifat kompleks, SPK akan menggunakan metode Analytical Hierarchy Process (AHP) untuk mendukung proses analisis menjadi lebih efektif. Dengan adanya SPK dapat meningkatkan efisiensi proses dari pengadaan kapal AHTS.
The government's efforts to increase the production of one million barrels of oil target by 2030 must be supported by various facilities that support improvements in the oil and gas industry. The program can have an impact on increasing offshore structures. In supporting oil and gas exploration and production operations, facilities in the form of ships are needed. One type of ship that is widely used in offshore activities in the upstream oil and gas sector is the Anchor Handling Tug and Supply (AHTS) type ship. AHTS vessels account for a valuation of approximately 25% of the overall global offshore vessel market value, making them the second largest type of offshore vessel in terms of market share. The total market value of vessels supporting offshore activities is projected to reach $28.20 billion by 2031. This growth can be attributed to the increasing demand for AHTS vessels to support operations in the upstream oil and gas sector. However, in the AHTS ship procurement process, many considerations are needed to choose the provider or vendor that best suits the needs. One of the efforts to solve this problem is to design a Decision Support System (DSS) that can help to select vendors. Because the criteria are complex, the DSS will use the Analytical Hierarchy Process (AHP) method to support the analysis process to be more effective. With the DSS, it can improve the efficiency of the AHTS ship procurement process."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2024
S-pdf
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library
Fahriansyah
"Pertumbuhan e-commerce menyebabkan meningkatnya penggunaan LGV dan Sepeda Motor untuk pengiriman paket di daerah perkotaan. Karenanya, pergerakan Last Mile di pusat kota juga meningkat, sehingga kualitas udara menurun. Tujuan penelitian ini untuk menganalisa External Cost dari penggunaan Kendaraan Ringan (Light Goods Vehicle) dengan Sepeda Motor pengangkut barang pada E-Commerce dalam Last Mile Delivery. Penelitian ini mengajukan metode analisis yang terdiri: Analisis beban emisi dari LGV dan Sepeda Motor untuk aktifitas pengiriman Last Mile di Jakarta, Analisis External Cost segmen polusi udara, Analisis External Cost yang timbul untuk kemudian di bebankan pada tiap-tiap paket yang dikirim, Analisis efektifitas dengan membandingan penggunaan LGV dan Sepeda Motor dalam pengiriman Last Mile. Hasil penelitian menghasilkan kesimpulan bahwa secara keseluruhan, mayoritas pengiriman Last Mile akan lebih efektif menggunakan Sepeda Motor jika kita nilai berdasarkan External Cost hingga Generalized Cost yang dikeluarkan. Penelitian ini diharapkan dapat dijadikan masukan bagi stakeholder dalam operasionalnya dan pemerintah untuk lebih memperhatikan dampak lingkungan akibat pertumbuhan e-commerce di Jakarta.
The growth of e-commerce has led to increased use of LGV and motorbikes for package Delivery in urban areas. Therefore, the movement of the Last Mile in the city center has also increased, so air quality has decreased. The purpose of this study is to analyze the external costs of using Light Goods Vehicle with a motorcycle transporting goods on E-Commerce in Last Mile Delivery. This study proposes an analytical method consisting of: Emission load analysis of LGV and Motorcycle for Last Mile Delivery activities in Jakarta, Analysis of the external costs of the air pollution segment, Analysis of the external costs incurred for later charge on each packet sent, Effectiveness analysis by comparing the use of LGV and Motorcycle in the Delivery of Last Mile. The results of the study concluded that overall, the majority of Last Mile shipments would be more effective using motorbikes if we value them based on External Costs to Generalized Costs incurred. This research is expected to be used as input for stakeholders in their operations and the government to pay more attention to environmental impacts due to the growth of e-commerce in Jakarta."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2019
T-pdf
UI - Tesis Membership Universitas Indonesia Library
Sobel, Michael I.
Chicago : University of Chicago, 1987
535 SOB l
Buku Teks SO Universitas Indonesia Library
Rifqi Muhammad Farid
"Pelabuhan Patimban merupakan pelabuhan baru dan pelabuhan terbesar kedua setelah Pelabuhan Tanjung Priok yang dibangun untuk mengurangi biaya logistik dengan mendekatkan pusat produksi dengan pelabuhan dan menghubungkan berbagai wilayah produktif di Subang, Indramayu, Cirebon, Brebes, dan sekitarnya. Terminal kendaraan pelabuhan patimban di prediksi akan menjadi backup pelabuhan tanjung priok. Oleh karena itu diperlukan penelitian untuk menilai performa pelabuhan patimban (BOR dan YOR) khususnya terminal kendaraan untuk kondisi saat ini dan juga untuk melihat perfoma pada akhir tahun 2029. penelitian ini bertujuan untuk menghitung nilai kinerja pelayanan Berth Occupancy Ratio dan Yard Occupancy Ratio pada terminal kendaraan pelabuhan patimban, Menghitung nilai kinerja pelayanan Berth Occupancy Ratio dan Yard Occupancy Ratio.melakukan forecast ekspor dan impor pada terminal kendaraan pelabuhan patimban. Data ekspor dan impor kendaraan didapat dari GAIKINDO. metode pengolahan data dilakukan dengan menggunakan microsoft excel dan software statgraphics. metode forecast yang digunakan ialah seasonal forecast with linear trend. Dari Pengolahan data tersebut akan mendapatkan indikator kinerja pelayanan pelabuhan tahun ini dan tahun yang akan mendatang. Hasil tersebut akan dilakukan analisis berupa kesesuaian performa indikator yang didapat dengan standar indikator kinerja pelayanan pelabuhan yang telah ditetapkan oleh kementrian perhubungan Indonesia. Hasil analisis tersebut akan digunakan untuk mendapatkan strategi pengembangan pelabuhan patimban. Berdasarkan standar kinerja operasional pelabuhan, nilai persentase Berth Occupanncy Ratio dikategorikan ideal karna masih berada dibawah 70%, berdasarkan polaritas standar kinerja operasional pelabuhan, dapat dinyatakan nilai persentase Yard Occupancy Ratio terminal kendaraan pelabuhan patimban ternilai kurang baik tetapi masih memenuhi kriteria ideal kinerja pelabuhan karena tidak melebihi 80%.
Patimban Port is a new port and the second largest port after Tanjung Priok Port which was built to reduce logistics costs by bringing the production center closer to the port and connecting various productive areas in Subang, Indramayu, Cirebon, Brebes, and surrounding areas. The Patimban port vehicle terminal is predicted to become a backup for Tanjung Priok port. Therefore, research is needed to assess the performance of the Patimban port (BOR and YOR), especially the vehicle terminal for current conditions and also to see its performance at the end of 2029. This study aims to calculate service performance value Berth Occupancy Ratio and Yard Occupancy Ratio at the Patimban port vehicle terminal. Calculating the service performance value of Berth Occupancy Ratio and Yard Occupancy Ratio. forecasting exports and imports at the Patimban port vehicle terminal. Data on export and import of vehicles is obtained from GAIKINDO. Data processing methods are carried out using Microsoft Excel and statistical software. Forecast method used is seasonal forecast with linear trend. From the data processing, port service performance indicators will be obtained this year and the year to come. The results will be analyzed in the form of conformity of the performance indicators obtained with the standard port service performance indicators that have been set by the Indonesian Ministry of Transportation. The results of the analysis will be used to obtain a strategy for developing the Patimban Port. Based on the standard of port operational performance, the percentage value of the Berth Occupancy Ratio is categorized as ideal because it is still below 70%. considered less good but still meets the ideal criteria for port performance because it does not exceed 80%."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2022
S-pdf
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library
Evi Oktafiana
"Penelitian ini bertujuan menganalisa biaya operasional kendaraan akibat berfungsinya segmen JORR W2 Ulujami - Kebon Jeruk pada Juli 2014 dan menganalisa biaya operasional kendaraan sesudah dengan jika tidak beroperasinya segmen JORR W2 pada ruas JORR S-E1 dan jalan tol Prof. Sedyatmo. Variabel yang digunakan dalam penelitian ini yaitu IRI, kecepatan, dan volume kendaraan. Metode penelitian dilakukan dengan pengumpulan data variabel kemudian menghitung biaya operasional kendaran dengan metode yang telah di kembangkan oleh Departemen Pekerjaan Umum tahun 2005. Berdasarkan analisa volume pola perjalanan sebelum dioperasikan JORR W2 lebih besar dari Pluit ke Pluit IC daripada dari Ulujami ke Cikunir sedangkan sesudah dioperasikan lebih besar dari Ulujami ke Cikunir. Perbandingan BOK sebelum dan sesudah JORR W2 dioperasikan ruas JORR S-E1 lebih besar daripada ruas jalan tol Prof Sedyatmo untuk kendaraan sedan, bus kecil, bus besar,truk ringan, dan truk berat dari tahun 2012 sampai 2016 dan truk sedang tahun 2012, 2013, 2014 dan 2016. Perbandingan BOK sesudah dioperasikan JORR W2 lebih besar daripada tidak dioperasikan segmen tersebut pada ruas JORR S-E1 untuk sedan, bus kecil, truk sedang dari tahun 2014 sampai 2016. Pada ruas jalan tol Prof. Sedyatmo BOK jika tidak dioperasikan JORR W2 lebih besar daripada sesudah dioperasikan JORR W2 pada sedan, bus besar, truk ringan dan truk berat dari tahun 2014 sampai 2016.
This study aims to analyze the vehicle operational cost VOC due to the functioning of JORR W2 segment Ulujami Kebon Jeruk in July 2014 and analyze the operational cost of the vehicle after the operation of JORR W2 segment on the JORR S E1 segment and the Prof. Sedyatmo toll road. Variables used in this study are IRI, speed, and traffic volume. The vehicle operational cost is calculated using the method developed by the Ministry of Public Works in 2005. The result shows that before JORR W2 was operated the traffic volume from Pluit to Pluit IC was bigger than the one from Ulujami to Cikunir, while after it was operated traffic volume from Ulujami to Cikunir was bigger. Before and after JORR W2 was operated, i.e from 2012 to 2016 the VOC of JORR S E1segment was higher than the one of Prof. Sedyatmo toll road for sedans, small buses, large buses, light truckt and heavy trucks, while for trucks it was not occurred 2015. As the JORR W2 was operated, the VOC on JORR S E1 segment for sedan, small bus, medium truck from 2014 to 2016 was bigger than if the JORR W2segment was not operated. As the JORR W2 was operated, the VOC on Prof Sedyatmo segment for sedan, big bus, small truck, heavy truck from 2014 to 2016 was smaller than if the JORR W2 segment was not operated. "
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2017
S68393
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library
Kenia Trideria
"Transportasi merupakan komponen penting di dalam manajemen logistik perusahaan dimana manajemen logistik berperan dalam menentukan jalur distribusi yang berdampak pada biaya logistik. Diperlukan penentuan jalur distribusi yang baik dan pemanfaatan kendaraan yang dimiliki secara maksimal untuk meminimumkan nilai biaya logistik dari segi jarak tempuh kendaraan serta meningkatkan nilai pelayanan kendaraan agar mampu melayani seluruh permintaan yang ada.
Penelitian ini berfokus kepada perancangan Vehicle Routing Problem, yaitu permasalahan untuk menentukan rute terbaik bagi kendaraan dengan pertimbangan berbagai variasi elemen yang akan menghasilkan jalur rute terpendek dengan memeperhitungkan kapasitas kendaraan dengan objek kendaraan dinas berpenumpang pada perusahaan minyak dengan kantor pusat yang berlokasi di Jakarta yang memiliki kunjungan rutin harian pada 4 titik lokasi.
Penelitian dilakukan dengan menggunakan perancangan model Vehicle Routing Problem dengan metode eksak berupa column generation sehingga dihasilkan 22 jalur rute distribusi optimal terhadap 354 permintaan yang memberikan dampak efisiensi pada biaya logistik perusahaan.
Transportation is an important component in the logistics management of the company in which logistics management plays a role in determining the distribution channels that have an impact on logistics costs. It is necessary to determine the good distribution channels and the maximum utilization of owned vehicles to minimize the logistics costs in terms of vehicle mileage and increase the value of vehicle services to be able to serve all existing reservations. This study focuses on designing a Vehicle Routing Problem, which is a problem to determine the best route for vehicles by considering various elements that will produce the shortest route by calculating the capacity of vehicles. This research is carried out as a study case in a company located in Jakarta that has daily visit routine to 4 locations as business meeting. By using the exact method of Vehicle Routing Problem, which is column generation, 22 optimal distribution routes are generated from 354 types of requests that will influence the companys logistics costs."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2019
S-Pdf
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library
Herry Purnomo
"Indonesia sebagai negara yang besar yang terletak pada daerah khatulistiwa sedang mencari lokasi terbaik untuk tempat peluncuran. Penelitian ini bertujuan untuk
mendapatkan prioritas lokasi spaceport di Indonesia. Penelitian ini menggunakan metode Analytical Hierarcy Process (AHP) untuk mendapatkan prioritas lokasi terbaik berdasarkan berbagai kriteria yang dibutuhkan. Berdasarkan hasil pembobotan dan perancangan kriteria, subkriteria dan alteranif lokasi yang akan digunakan untuk pemilihan lokasi spaceport di Indonesia didapatkan prioritas pilihan lokasi alternatif adalah Biak (36,5%), Morotai (35,5%), Pameungpeuk (15,1%), Enggano (12,9%).
Indonesia as a big country which lies on the equator, is looking for the best location for the launch site.This study aims to get prority spaceport location in Indonesia. Hierarcy Analytical Process (AHP) is used in this research to get best prioritylocation based on various criteria needed. Based on weighting from hierarcy of main criteria, subcriteria and alternative location to be used for site locationselection spaceport in Indonesia then obtained priority alternate locations i.e Biak (36.5%), Morotai (35.5%), Pameungpeuk (15.1%), Enggano (12.9%)."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2016
T45767
UI - Tesis Membership Universitas Indonesia Library
Atikha Nurhayati
"Adapun perencanaan tapak pada perumahan mencakup tata guna lahan, konsep perencanaan, prinsip pembagian kavling, dan perencanaan jalan. Dalam penelitian ini mengambil studi kasus Perumahan X di Bekasi yang akan dianalisa berdasarkan konsep pihak pengembang yaitu keleluasaan dan kelegaan. Hasil analisis deskriptif frekuensi menunjukkan bahwa konsep kelegaan yang diwujudkan oleh pihak pengembang adalah dalam bentuk penyediaan ruang terbuka beserta penghijauan dan fasilitas umum. Sedangkan konsep keleluasaan yang diwujudkan oleh pihak pengembang adalah dalam bentuk lebar jalan yang besar supaya keluar masuk di perumahan menjadi lancar. Efektifitas tapak perumahan dapat diukur dari peningkatan penjualan properti rata – rata per bulan dimana penjualan properti dari tahap I ke Tahap III mengalami kenaikan yang signifikan.
As for the residential site planning includes land use, planning concept, the principle ofdivision of lots, and street plans. In this research takes a case study in Bekasi Residential X will be analyzed based on the concept of developer freedom and relief The results of descriptive analysis of frequencies showed that the concept of relief that is realized by the developer is in the form of provision of open space and greenery and public facilities. While the concept of freedom embodied by the developer is in the form of a largewidth of the street and out of the housing in order to become fluent. Effectiveness can be measured tread of residential property sales increase in the average - average per month in which the sale of the property from Phase I to Phase III has increased significantly."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2014
S57608
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library