Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 100800 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Muhammad Farouk Akbar
"Penelitian ini mengkaji aspek ergonomis pada desain kabin pengemudi panser kanon dalam Virtual Environment. Tujuannya adalah mengevaluasi desain awal kabin pengemudi dan menentukan konfigurasi paling ergonomis ditinjau dari sudut tuas kemudi, sudut kursi, dan kemiringan kursi. Dihasilkan 9 buah konfigurasi yang akan dianalisis. Analisa postur menggunakan software Jack 6.1. Pendekatan yang digunakan adalah Posture Evaluation Index (PEI) yang mengintegrasikan analisis dari tiga metode analisis: Low Back Analysis, Ovako Working Posture Analysis, dan Rapid Upper Limb Assessment. Hasil penelitian ini yaitu usulan konfigurasi dengan sudut tuas kemudi 45o, sudut kursi 105o, dan kemiringan kursi 15o.

This research studies the ergonomic aspect from driver?s compartment of panser cannon in Virtual Environment. The purpose of this project was to evaluated the actual design driver?s compartment and determine the most ergonomic configuration that concern at steering wheel angle, chair angle, and chair slope. Jack 6.2.1 was used to analyze posture. Posture Evaluation Index was an approach that integrated the results of these tree methods: Low Back Analysis, Ovako Working Analysis System, and Rapud Upper Limb Analysis. The results are configuration with 45o on steering wheel angle, 105o on chair angle, and 15o on chair slope."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2011
S103
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Sihombing, Ivan Gunawan
"Penelitian ini mengkaji aspek ergonomis pada desain kabin pengemudi kendaraan tempur tipe Armored Personnel Carrier menggunakan model Virtual Environment. Tujuannya adalah mengevaluasi desain aktual kabin pengemudi kendaraan tempur dan menentukan konfigurasi paling ergonomis ditinjau dari kemiringan kursi, ketinggian kursi, dan jarak pedal akselerator dan rem dari kursi tanpa mengabaikan spesifikasi standar militer. Dihasilkan 18 buah konfigurasi yang akan dianalisis. Pengambilan data kebiasaan postur dilakukan dengan observasi langsung pada personil TNI dan kemudian direkonstruksi dan di lakukan analisis menggunakan menggunakan software Jack 6.1. Pendekatan yang digunakan adalah Posture Evaluation Index (PEI) yang mengintegrasikan analisis dari tiga metode analisis: Low Back Analysis, Ovako Working Posture Analysis, dan Rapid Upper Limb Assessment. Hasil penelitian berupa usulan konfigurasi kabin pengemudi yang ergonomis bagi personil TNI.

This research studies the ergonomic aspect of the driver cabin of Armored Personnel Carrier (APC) using virtual environment model. The purpose of this study is to evaluate the actual design of the driver cabin of combat vehicle and determine the most ergonomic configuration which concerns on seat angle, seat height, and the distance between seat and accelerator and brake pedals without compromising military specification standard. There are 18 configuration models that are made and analyzed in this study. Actual driving postures of military personnel are being observed and reconstructed on virtual environment using to be analyzed using Jack 6.1 software task analysis toolkits which are Low Back Analysis, Ovako Working Posture Analysis, dan Rapid Upper Limb Assessment. The analysis result was integrated using Posture Evaluation Index approach. The purpose of this study is to design an ergonomic driver cabin models for Indonesian Army personnel."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2011
S73
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Evariyani Rizki
"Kegiatan secara repetitif yang dilakukan oleh pengemudi bus serta berada dalam posisi duduk yang berkepanjangan di kabin pengemudi bus yang tidak sesuai dengan antropometri pengemudi merupakan faktor yang menyebabkan pengemudi bus mengalami gangguan musculoskeletal disorder. Penelitian ini membahas tentang perancangan desain kabin pengemudi bus PHL (Patas Hyno Long) AK3HR yang ergonomis dalam lingkungan virtual dengan menggunakan software Jack 6.1. Hasil penelitian ini berupa desain kabin pengemudi bus yang ergonomis berdasarkan nilai (Posture Evaluation Index) PEI dan hasil analisis comfort assessment. Sehingga didapat desain kabin pengemudi yang dapat mengurangi resiko timbulnya gangguan musculoskeletal disorder pada pengemudi.

Repetitive activity, prolonged sitting, and anthropometric mismatch were perceived to be most related to musculoskeletal disorder in bus drivers. This study discusses about design of ergonomic bus driver?s cab PHL (Patas Hyno Long) AK3HR in the virtual environment by using software Jack 6.1. The result of this study is design ergonomic driver?s cab based on Posture Evaluation Index score and comfort assessment analysis. By ergonomic bus driver?s cab, the risk of musculoskeletal disorder among bus driver will decreased."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2011
S68
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Melissa Kartika
"Penggunaan kendaraan umum saat ini mengalami penurunan, salah satunya karena interiornya yang kurang nyaman. Komponen kabin penumpang terasa kurang ergonomis/ tidak sesuai dengan anthropometri penumpang, yang juga dapat mengakibatkan gangguan skeletal. Penelitian ini bertujuan untuk merancang ulang komponen kabin penumpang bus, yaitu kursi, tangga, dan layout kabin sehingga lebih ergonomis (nyaman, aman, dan sehat) bagi penumpang. Penelitian dilakukan dengan mensimulasikan kondisi awal dan usulan pada software Jack 6.1, untuk dianalisis nilai ergonominya. Untuk desain layout kabin, dirancang ulang menurut standar perhitungan ergonomi. Hasil akhir penelitian adalah usulan rancangan kabin penumpang bus berupa desain kursi, tangga, dan layout kabin yang ergonomis.

Recently, the use of public transportations has declined. One of the causes is because uncomfortable vehicles? design. Passengers cabin not ergonomically designed/mismatch with passengers? anthropometry, which can cause skeletal disorder. This study aim to re-design public bus cabin, which components are seats, stairs, and the layout, so it can be more ergonomic (comfortable, safe, and healthy) for passengers. Existing and proposed cabin components simulated in Jack 6.1 software to analyze its ergonomic indexes. For cabin layout, re-designing is based on ergonomic standard calculation. Results of this study are comprehensive ergonomic design of passenger bus seats, stairs, and cabin layout."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2011
S71
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Valentina Cynthia
"Penelitian dilakukan pada objek gerobak sampah manual yang beroperasi di wilayah Jakarta Barat. Terhadap objek tersebut dilakukan analisis ergonomi yang memanfaatkan metode LBA, OWAS, dan RULA yang diintegrasikan melalui perhitungan Posture Evaluation Index (PEI). Analisis memanfaatkan simulasi dalam virtual environment berdasarkan data antropometri dan postur kerja yang ada di lapangan, serta rekomendasi menurut studi literatur. Simulasi kerja diolah menggunakan software NX 6 dan Jack 6.1. Hasil akhir adalah berupa parameter desain gerobak sampah terkait ketinggian handle dan kestabilan gerobak yang dapat mengurangi resiko musculoskeletal disorder pada operator gerobak sampah.

This study focused on the ergonomic aspect of manual garbage operation in west Jakarta. Ergonomic analysis was performed utilizing methods of LBA, OWAS, and RULA which are integrated in Posture Evaluation Index. The analysis was done based on existing antrhopometry and posture data with the recommendation built based on literature study. Then they were simulated in virtual environment using software NX 6 and Jack 6.1. The final output of this study includes best handle height among recommendation options and cart stabilization which can reduce musculoskeletal disorder risk for garbage cart operators."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2011
S69
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Anselma Basuki,author
"[ABSTRAK
Penelitian ini mengkaji aspek ergonomis desain pesawat perintis berpenumpang 19 berdasarkan aktivitas egress darurat pilot untuk menghasilkan rekomendasi desain pesawat perintis ergonomis yang mendukung aktivitas egress darurat pilot. Dihasilkan usulan konfigurasi dari pintu darurat, handle di bagian kokpit, serta foot step di bagian kokpit dan di bawah pintu darurat yang akan dianalisis. Pendekatan metode yang digunakan adalah metode digital human modelling dengan sistem penilaian PEI yang mengintegrasikan tiga metode yaitu Low Back Analysis, Ovako Working Posture Analysis System, dan Rapid Upper Limb Assessment. Hasil penelitian ini yaitu usulan konfigurasi desain pintu darurat dengan tinggi 85.24 cm dan lebar 46.64 cm; konfigurasi foot step di bawah pintu darurat dengan ukuran panjang 26.6 cm, lebar 20 cm dan tinggi 10 cm; konfigurasi foot step di bagian luar badan kokpit berukuran panjang 10 cm dan lebar 22 cm; serta didapatkan juga hasil konfigurasi handle terbaik dari sisi ergonomi dengan ukuran tinggi 20 cm dan panjang 10 cm.
ABSTRACT
This research studies the ergonomics aspect 19-Passenger STOL (Short Takeoff and Landing) Utility Aircraft based on activities egress emergency pilot to get the recommendation of an ergonomic aircraft design that supports activities egress emergency pilot according to the Posture Evaluation Index (PEI) result. Researcher proposed configuration tools from emergency exit door, handle in the cockpit, foot step in the cockpit and below the emergency exit door to be analyzed, where the configuration of this tool is able to assist the pilot emergency egress. Posture Evaluation Index (PEI) was an approach that integrated the results of these three analysis methods Lowback Analysis, Ovako Working Posture Analysis System, and Rapid Upper Limb Assessment. This research has some results, they are a configuration of emergency exit door with a height of 85.24 cm and wide of 46.64 cm; a configuration of foot step under the emergency exit door with a length of 26.6 cm, a width of 20 cm and a height of 10 cm; a configuration of foot step outside the cockpit with a length of 10 cm and a width of 22 cm; and also obtained the best results for a configuration of an ergonomic handle is 20 cm in height and a length is 10 cm., This research studies the ergonomics aspect 19-Passenger STOL (Short Takeoff and Landing) Utility Aircraft based on activities egress emergency pilot to get the recommendation of an ergonomic aircraft design that supports activities egress emergency pilot according to the Posture Evaluation Index (PEI) result. Researcher proposed configuration tools from emergency exit door, handle in the cockpit, foot step in the cockpit and below the emergency exit door to be analyzed, where the configuration of this tool is able to assist the pilot emergency egress. Posture Evaluation Index (PEI) was an approach that integrated the results of these three analysis methods Lowback Analysis, Ovako Working Posture Analysis System, and Rapid Upper Limb Assessment. This research has some results, they are a configuration of emergency exit door with a height of 85.24 cm and wide of 46.64 cm; a configuration of foot step under the emergency exit door with a length of 26.6 cm, a width of 20 cm and a height of 10 cm; a configuration of foot step outside the cockpit with a length of 10 cm and a width of 22 cm; and also obtained the best results for a configuration of an ergonomic handle is 20 cm in height and a length is 10 cm.]"
Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2015
S62140
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ridwan Hardian
"Penelitian ini mengakaji aspek ergonomis pada tempat wudhu umum dalam lingkungan virtual. Pengambilan data gerakan dilakukan dengan Vicon System dan dianalisis menggunakan piranti lunak Jack 6.1. Metode pendekatan yang digunakan adalah Posture Evaluation Index (PEI) yang mengintegrasikan analisis dari tiga metode yaitu Low Back Analysis, Ovako Working Posture Analysis, dan Rapi Upper Limb Assesment. Tujuannya adalah mengevaluasi disain aktual tempat wudhu umum dan menentukan disain dengan konfigurasi paling ergonomis ditinjau dari sisi gerakan saat berwudhu.
Hasil penilitian ini menyarankan tempat wudhu dengan konfigurasi ketinggian keran air dari lantai 115 cm, tinggi tempat dudukan kaki 30 cm dan jarak manusia ke keran 35 cm, karena memiliki nilai PEI paling baik pada konfigurasi tersebut.

This research study the ergonomic aspect from ablution place in virtual environment. Vicon System was used to capture motion and Jack 6.1 was used to analyzed it. Posture Evaluation Index was an approach that integrated the results of these three methods: Low Back Analysis, Ovako Working Analysis System and Rapid Upper Limb Analysis. The objective is to evaluate ablution place design and determine the most ergonomic configurations that concern at ablution (wudhu) movements.
The result suggest that the most ergonomic design is the one with the height of water faucet is above 115 cm from floor, 30 cm height of foot pads and human distance from faucet 35 cm for having the best PEI value.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2011
S1843
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Rangga Virgaputra
"ABSTRAK
Penelitian ini mengkaji aspek ergonomis pada desain pintu darurat penumpang
kendaraan tempur Armoured Personnel Carrier (APC) dalam Virtual
Environment. Tujuannya adalah mengevaluasi desain aktual pintu darurat
penumpang kendaraan tempur dan menentukan konfigurasi paling ergonomis
ditinjau dari tinggi dan lebar pintu. Dihasilkan 7 buah konfigurasi yang akan
dianalisis. Pengambilan data gerakan dilakukan dengan menggunakan Vicon
System dan dianalisis dengan menggunakan software Jack 6.2.1. Pendekatan yang
digunakan adalah Posture Evaluation Index (PEI) yang mengintegrasikan analisis
dari tiga metode analisis: Low Back Analysis, Ovako Working Posture Analysis,
dan Rapid Upper Limb Assessment. Hasil penelitian ini yaitu adanya perubahan
tinggi pintu atas dan bawah sejauh 5cm dan lebar kanan dan kiri sejauh 5cm.

Abstract
This research studies the ergonomic aspects of the armored personel vehicle
emergency door design in a virtual environment. The purpose of this research was
to evaluate the design of actual personel emergency door of a combat vehicle and
to determinine the most ergonomic configuration using door height and width as
primary consideration. From the research, seven configurations were made and
analyzed. Motion capturing of the model was taken using Vicon System and
analyzed using jack 6.2.1 software. Posture Evaluation Index was used to
intergrated the analysis from three methods: Low Back Analysis, Ovako Working
Posture Analysis System, and Rapid Upper Limb Analysis. The result of this
research suggested that minor modification is necessary from original design.
Additional 5 cm was added to the width design, 5 cm on the left side and another
5 cm on the right side of the door design"
Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2012
S43224
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Pramudya Rizfa Dharma
"Dalam mengoperasikan mesin derek (crane), tentara yang menjadi operator duduk dalam keadaan statis dan perlu tingkat konsentrasi tinggi. Hal tersebut dapat beresiko menyebabkan terjadinya WSDM. Penelitian ini mencoba untuk mempelajari postur duduk yang ditimbulkan oleh desain kursi penumpang dalam lingkungan virtual dengan menggunakan software simulasi ergonomi, Jack 6.1.
Penyesuaian dilakukan pada tinggi kursi, kemiringan sandaran kursi, tinggi tuas panel, dan pergeseran kursi untuk mendapatkan konfigurasi kursi yang ideal bagi tentara. Postur duduk yang terbentuk dari seluruh konfigurasi yang diujikan dinilai dengan menggunakan metode Posture Evaluation Index (PEI). Hasil penelitian berupa usulan kursi yang ergonomis bagi tentara Indonesia.

While being transported using Armoured Personnel Carrier Vehicles, soldiers are seated in is static posture and giving a risk of WMSD. This study attempts to analyze the sitting posture caused by a passenger seat design in the virtual environment, using an ergonomics software simulation, Jack 6.1.
Adjustments have been made on the high of seat, back slope seat and distance of hand handle to obtain the ideal configuration for the soldiers. Sitting posture which is formed from all the tested configurations assessed using the method of Posture Evaluation Index (PEI). The purpose from this study is to design an ergonomic seat passenger models for Indonesian Soldiers.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2012
S43364
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Pito Ananda Risya
"Penelitian ini mengkaji aspek ergonomi pada desain tas ransel militer dalam model Virtual Environment. Tujuannya adalah mengevaluasi desain aktual tas ransel militer dan menentukan konfigurasi yang paling ergonomis ditinjau dari lebar tas, tinggi tas, dan beban maksimum yang dapat diangkat oleh prajurit yang didasarkan pada antropometri prajurit tentara nasional Indonesia. Analisa desain ergonomi dilakukan dengan menggunakan metode Posture Evaluation Index (PEI) yang mengintegrasikan analisisdari tiga metode analisis: Low Back Analysis (LBA), Ovako Working Posture Analysis (OWAS), dan Rapid Upper Limb Assessment (RULA). Hasil dari penelitian berupa ukuran panjang dan lebar tas ransel militer yang ergonomis beserta berat maksimum yang dapat dibawa oleh prajurit berdasarkan antropometri prajurit tentara nasional Indonesia.

This research studies the ergonomic aspect of military backpack design using virtual environment model. The purposeof this study is to evaluate the actual design of military backpack and determine the most ergonomic configuration which concerns on width of the backpack, height of the backpack, and maximum load that can be lifted by a soldier who was based on anthropometry Indonesian national army soldiers. Actual postures of military personnel are being observed and reconstructed on virtual environment using Jack software task analysis toolkits which are Low Back Analysis, Ovako Working Posture Analysis, and Rapid Upper Limb Assessment. The results of the research is the length and width of an ergonomic military backpack with the maximum weight that can be carried by a soldier based anthropometry Indonesian national army soldiers."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2013
S44496
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>