Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 6523 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Child, J. A.
Jakarta: Binarupa Aksara, 1990
616.15 CHI at
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Fletcher, Robert H.
Yogyakarta: Gajah Mada University Press , 1991
614.4 FLE s
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Anderson, Shauna C.
Philadelphia: W.B. Saunders, 1993
616.075 6 AND c
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Nietzel, Michael T.
New Jersey: Prentice-Hall, 1998
616.89 NIE i
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Richterich, Rene
New York: John Wiley & Sons, 1978
616.075 RIC c
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Nabila Mardy Fitria
"Peptic ulcer atau ulkus peptikum adalah defek pada dinding mukosa lambung atau duodenum yang meluas melalui mukosa muskularis ke lapisan submukosa yang lebih dalam. Dalam penanganan ulkus peptikum di rumah sakit, perlu dimiliki clinical pathway terkait ulkus peptikum dimulai dari diagnosis hingga pemilihan terapi untuk pasien. Pembuatan clinical pathway dan algoritma terapi pengobatan ulkus peptikum di Rumah Sakit Universitas Indonesia (RSUI) harus menyesuaikan dengan obat-obatan yang digunakan di RSUI. Obat antisekresi yang digunakan untuk penyakit ulkus peptikum termasuk antagonis reseptor H2 dan proton pump inhibitor (PPI). Algoritma terapi diawali dengan diagnosis saat pasien datang. Khusus untuk pasien lanjut usia perlu dilakukan endoskopi untuk mengetahui status ulkus. Setelah diagnosis ditegakkan maka pengobatan ulkus peptikum dilakukan mengikuti dengan regimen terapi ulkus. Tidak ada perbedaan pada pemilihan terapi ulkus peptikum untuk pasien anak, dewasa, dan lanjut usia. Ulkus peptikum memiliki beragam pilihan terapi yang dapat digunakan sesuai dengan kondisi pasien. Obat golongan Antagonis reseptor H2 lebih sesuai diberikan kepada pasien yang sedang menjalani terapi menggunakan clopidogrel karena memiliki risiko pendarahan yang lebih kecil sementara obat golongan Proton Pump Inhibitor lebih sesuai diberikan kepada pasien dengan pH lambung yang rendah karena memiliki kemampuan supresi asam yang lebih baik.

Peptic ulcer or peptic ulcer is a defect in the mucosal wall of the stomach or duodenum that extends through the muscularis mucosa into the deeper submucosal layers. In treating peptic ulcer in a hospital, it is necessary to have a clinical pathway related to peptic ulcer starting from diagnosis to selecting therapy for the patient. The creation of clinical pathways and therapeutic algorithms for treating peptic ulcers at the University of Indonesia Hospital (RSUI) must adapt to the drugs used at RSUI. Antisecretory drugs used for peptic ulcer disease include H2 receptor antagonists and proton pump inhibitors (PPIs). The therapy algorithm begins with a diagnosis when the patient arrives. Especially for elderly patients, endoscopy is necessary to determine the status of the ulcer. After the diagnosis is established, the treatment of peptic ulcer is carried out following the ulcer therapy regimen. There was no difference in the choice of peptic ulcer therapy for pediatric, adult, and elderly patients. Peptic ulcers have a variety of therapeutic options that can be used according to the patient's condition. H2 receptor antagonist drugs are more suitable for patients who are undergoing therapy using clopidogrel because they have a smaller risk of bleeding while Proton Pump Inhibitor class drugs are more suitable for patients with low gastric pH because they have better acid suppression capabilities.
"
Depok: Fakultas Farmasi Universitas Indonesia, 2022
PR-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Ohio: John Wiley & Sons, 2005
618.928 CLI
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Wenny Waty
"Bimbingan keterampilan klinik dasar (KKD) memungkinkan program pelatihan yang terstruktur bagi mahasiswa preklinik untuk dapat menguasai keterrunpilan klinik. Mahasiswa dapat mempunyai pendekatan pembelajaran yang berbeda: mendalam, pemukaan, dan strategis. Belum terdapat penelitian yang dipublikasikan untuk mengetahui hubungan antara efek pembelajaran mahasiswa dalam KKD dengan hasil ujian OSCE. Penelitian ini bertujuan untuk menilai hubungan antara persepsi mahasiswa tentang bimbingan KKD, pendekatan pembelajaran dalam KKD dan hasil yang didapatkan dalam OSCE. Respenden merupakan 142 mahasiswa tahun pertama dan 170 mahasiswa tahun kedua dari masa 5 tahun pendidikan dokter di Universita Maranatha. Pendekatan pembelajaran mahasiswa dinilai melalui 21 pertanyaan dari kuesioner Approaches to Learning and Studying Inventory (ALSI) yang sudah direvisi dan divalidasi. Responden menjawab 14 pertanyaan mengenai persepsi mereka terhadap bimbingan KKD. Nilai OSCE masing-masing mahasiswa dibandingkan dengan persepsi tentang bimbingan KKD dan pendekatan pembelajaran mereka, Hasil OSCE berhubungan dengan bimbingan KKD (OR = I ,524) pada mahasiswa tahun pertarna, tetapi tidak berhubungan dengan pendekatan pembelajaran mahasiswa. Hasil OSCE juga berhubungan dengan belajar berkelompok (OR= 3,49), sesi OSCE (OR= 3,299), lama waktu persiapan menghadapi OSCE (OR= 2,056), dan rasa stres (OR= 1,933). Untuk mahasiswa tahun kedua, hasi! OSCE berhubungan dengan pendekatan pembelajaran mahasiswa (OR"'ยท 7,244), tetapi tidak berhubungan dengan bimbingan KKD, Selain itu juga berhubungan dengan lama waktu persiapanmenghadapi OSCE (OR = 6,185). Dengan adanya bibingan KKD yang baik, mahasiswa mempunyai kecendrungan mempunyai pendekatan pembelajaran yang diharapkan, terutama untuk mahasiswa tahun pertama. Pada mahasiswa tahun pertama, hasil OSCE dipengaruhi oleh bimbingan KKD. Sedangkan pendekatan pembelajaran berhubugan dengan hasil OSCE mahasiswa tahun kedua.

Basic clinical skills training allows a structured training programme for preclinical students in the acquisition of clinical skills. Students can take different approaches to learning: deep, surface and strategic. There is a Jack of published studies about the relationship between students' learning effects in skills laboratory and their performance in an undergraduate OSCE. This study aims to assess the relationship between students' perceptions about basic clinical skills training, students' teaming approaches in learning basic clinical skills and their performance in an undergraduate OSCE Participants are 142 students from year one and 170 students from year two of a 5-year undergraduate medical curriculum in Maranatha University. Students' learning approaches are measured using 21 questions from a revised and validated Approaches to Leeming and Studying Inventory (ALSI). Students answer 14 questions about their perceptions about the clinical skills training. The OSCE's marks of individual students are compared with their perceptions about the basic clinical skills training and their learning approaches. For year one students, performance in OSCE is related to clinical skills training (OR = 1.524), but not to students? learning approaches. It is also related to collaborative learning (OR3,49), OSCE session (OR3,299), preparation time for study (OR2,056), and stress (OR I ,933). For year two students, performance in OSCE is related to students' learning approach (OR7,244), but not to clinical skills training. It is also related to preparation time for study (OR6,185). Conclusion with good clinical skills training, students will have expected learning approaches, especially for year one students. Clinical skills training enables students to perform better in an OSCE for year one students. Students learning approaches are related to OSCE?s performance for year two students."
Jakarta: Fakultas Kedokteraan Universitas Indonesia, 2010
T20901
UI - Tesis Open  Universitas Indonesia Library
cover
"Annotation. Gain a full understanding of the basic science andclinical use of drugs with the most up-to-date andcomprehensive pharmacology text in the health sciences400 ILLUSTRATIONS--MANY IN FULL COLOROrganized to reflect the course sequence in many pharmacology courses and in integrated curricula, Basic &​ Clinical Pharmacology covers the important concepts students need to know about the science of pharmacology and its application to clinical practice. Selection of the subject matter and order of its presentation are based on the authors' many years of experience in teaching this material to thousands of medical, pharmacy, dental, podiatry, nursing, and other health science students.Coverage that spans every aspect of medical pharmacology:Encompasses every aspect of medical pharmacology including botanicals and over-the-counter drugsNew chapter on pharmacogenomics with important examplesEmphasis is placed on discussion of druggroups and prototypesClinically relevant, the book includes sections that specifically address the clinical choice and use of drugs in patients and the monitoring of their effectsFull-color presentation with more than 400 illustrationsCase studies introduce clinical problems in most chaptersSummary tables and diagrams encapsulate important informationIncludes many new drugsA Generic Name/​Trade Name Table appears at the end of most chapters for easy reference when writing a chart order or prescription."
Jakarta: EGC, 2010
615.1 FAR
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Gladys Dwiani Tinovella Tubarad
"Latar Belakang : Pembelajaran keterampilan komunikasi pada tahap akademik seringkali tidak diterapkan di tahap klinik. Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi proses komunikasi mahasiswa dalam melakukan anamnesis di Program Studi Kedokteran Fakultas Kedokteran dan Kesehatan Universitas Muhammadiyah Jakarta PSKD FKK UMJ secara mendalam.
Metode : Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan fenomenologi. Pengumpulan data dengan melakukan pengamatan terhadap mahasiswa yang sedang melakukan anamnesis dengan pasien di klinik penyakit dalam, dan focus group discussion FGD dengan mahasiswa di stase penyakit dalam. Triangulasi data dilakukan dengan melakukan wawancara mendalam dengan staf pengajar di stase penyakit dalam. Pengamatan dilakukan dengan menggunakan The Calgary Cambridge Observation Guide. Hasil FGD dan wawancara dituliskan dalam bentuk transkrip verbatim lalu dilakukan analisis tematik dan koding. Selanjutnya dilakukan reduksi dan penyajian data.
Hasil : Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa mahasiswa memiliki kekurangan dalam mengumpulkan informasi, membangun struktur anamnesis, membangun hubungan, dan mengakhiri anamnesis, yang dapat disebabkan oleh beberapa faktor yang berhubungan dengan mahasiswa seperti pelatihan keterampilan komunikasi yang meliputi pelatihan pada tahap klinik dan tahap akademik, faktor pesonal, role model, faktor kepercayaan diri, faktor pengetahuan, faktor psikologis, faktor waktu, dan faktor yang berhubungan dengan pasien. Hal ini juga disebabkan karena belum adanya panduan khusus yang digunakan untuk melakukan keterampilan komunikasi.
Kesimpulan : Pembelajaran keterampilan komunikasi di PSKD FKK UMJ sudah diberikan sejak awal pendidikan sampai tahap klinik dan terintegrasi dalam keterampilan anamnesis, namun masih banyak mahasiswa kepaniteraan klinik yang tidak melakukan proses komunikasi dengan baik, yang dipengaruhi oleh faktor mahasiswa dan faktor pasien.

Background: Learning communication skill in undergraduate medical student are not applied into the clinical phase. This study is aimed to explore of clinical clerkship student rsquo s communication process during the medical interview at Faculty of Medicine Muhammadiyah University of Jakarta.
Method: This study used qualitative research methods with phenomenological approach. Data was collected through observation to student clinical clerkship during the medical interview with patient rsquo s polyclinic in internal medicine and focus group discussion with students in internal medicine. Triangulation data through in depth interview with faculty polyclinic in internal medicine. Observation used The Calgary Cambridge Observation Guide. The result of FGD and interview were transcribed verbatim, analysed thematically and coded, to reduce and present the data.
Result: The results obtained in this study indicate that the student has some weakness in gathering information, providing structure, building relationship, and closing the session which can be caused doctor related factors such as communication skill training in academic phase and clinical phase, personality, role model, self confidence, knowladge factors, psychological factors, time factors, and patient related factors. It can also be caused due to the absence of spescific guidelines that are used to perform communication skills.
Conclusion: Communication skill learning in PSKD FKK UMJ were conducted since in undergraduate and clinical phase by integrated in medical interview skills, but students rsquo performance during clerkship showed that their communication skill still need improvement.
"
Jakarta: Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia, 2016
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>